Spring naar bijdragen

Nieuwe religie Kopimisme (filesharing)


Aanbevolen berichten

In Zweden, het minst religieuze land van West-Europa, is een nieuwe religie geregistreerd. Dit is de religie van het delen van info.

https://www.human.nl/blog/daily-pam/23-april.html

Het moge helder zijn dat dit uit de koker afkomstig is van niet religieuzen. Daarom vind ik het wel grappig dat filesharing wél als een religie betiteld mag worden en zelfs aldus geregistreerd is, terwijl atheïsten beginnen te steigeren als je het atheïsme aldus kwalificeert. Het is wachten op de eerste atheïst die het atheïsme registreert als religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Piebe:

In Zweden, het minst religieuze land van West-Europa, is een nieuwe religie geregistreerd. Dit is de religie van het delen van info.

https://www.human.nl/blog/daily-pam/23-april.html

Het moge helder zijn dat dit uit de koker afkomstig is van niet religieuzen. Daarom vind ik het wel grappig dat filesharing wél als een religie betiteld mag worden en zelfs aldus geregistreerd is, terwijl atheïsten beginnen te steigeren als je het atheïsme aldus kwalificeert. Het is wachten op de eerste atheïst die het atheïsme registreert als religie.

Waarom is het helder dat het uit de koker komt van niet religieuzen? Misschien zitten er wel christenen en joden bij deze groep? Filesharing gaat iedereen wat aan..

Tevens moet het eens afgelopen zijn met jouw gehak en getak op atheisme. Vooral als je steeds verkeerde aannames doet (stropoppen) en daar op timmert. Atheisme is het niet geloven in goden. Meer niet en minder niet. Straks ga je nog denken dat apostzegelverzamelaars zich gaan registreren als postzegelverzamelaars.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het doet me denken aan de term dataïsme, die hier en daar in de filosofie opduikt. Het dataïsme gaat uit van het principe dat alles draait om het genereren en ordenen van data, zowel in de schepping als in de digitale wereld. Waarin grootschalige verwerving van data en het ontwikkelen van algoritmes belangrijke pijlers zijn en waarin het menselijke brein ook als algoritme wordt gezien en met externe algoritmes kan worden gestuurd.
Net zoals vroeger wij onszelf als computers zagen, daarvóór als machines (die zelfs blijkbaar eveneens af en toe stoom moesten afblazen), daarvóór als... ga zo maar door. We passen altijd weer ons beeld van onszelf aan aan wat wij maken, in plaats van andersom.

Het spreekt voor zich dat vooral grote tech-bedrijven veel belang hebben bij dataïstische ideeën, daar zij immers daarmee precies hun machtspositie verwerven en behouden. In de satirische roman De Cirkel worden huidige technologieën en dataïstische beginselen tot in de uiterste consequenties doorontwikkeld, zodat een wereldwijde samenleving ontstaat waar privacy diefstal is, alle kennis en ervaringen vrij gedeeld dienen te worden en geheimen leugens zijn. Behalve natuurlijk de geheimen van De Cirkel zelf...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opmerkelijk dat mensen zich soms zelfs het begrip 'religie' toe eigenen.   Je bent religieus als je zelf vindt dat je dat bent en anders niet.  Wat maakt het dan nog uit als een ander een andersoortige religie beoefent?  Het begrip religie is moeilijk, zo niet onmogelijk te definiëren.   Vaak vind ik 'gelovigen' helemaal niet religieus en in zekere zin atheïstisch.  Vooral niet als ze anders-gelovigen nodig hebben om hun 'religie' te bevestigen.  Ook het geloof in een hiernamaals vind ik niet religieus.  Maar dat is allemaal vanuit de betekenis die ik zelf aan 'religie' geef.

 

Of een ander in data gelooft, in een hiernamaals gelooft of in kopisme gelooft, het is mij om het even.  Interessanter is om God te vinden in je eigen leven en vooral de betekenis van één zijn te vinden.  Interessanter is om te bestuderen wat Jezus nou precies gezegd heeft en wat hij er mee bedoelde.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Opmerkelijk dat mensen zich soms zelfs het begrip 'religie' toe eigenen.   Je bent religieus als je zelf vindt dat je dat bent en anders niet.  Wat maakt het dan nog uit als een ander een andersoortige religie beoefent?  Het begrip religie is moeilijk, zo niet onmogelijk te definiëren.   Vaak vind ik 'gelovigen' helemaal niet religieus en in zekere zin atheïstisch.  Vooral niet als ze anders-gelovigen nodig hebben om hun 'religie' te bevestigen.  Ook het geloof in een hiernamaals vind ik niet religieus.  Maar dat is allemaal vanuit de betekenis die ik zelf aan 'religie' geef.

Religie betekent vele dingen. Een van die dingen is herverbinden, het is zoeken naar zingeving. Waarom zou daar het geloof in een hiernamaals niet bij horen? Jouw grote meesters hadden het ook over een hiernamaals. Bijvoorbeeld Paulus die meende dat Christus terugkwam op de wolken, de doden zouden opstaan en de levenden en doden Hem tegemoet zouden gaan om eeuwig bij Hem te zijn. 1Thess 4 of 5. Maar blijf het maar negeren 🤣

 

16 minuten geleden zei Hopper:

Of een ander in data gelooft, in een hiernamaals gelooft of in kopisme gelooft, het is mij om het even.  Interessanter is om God te vinden in je eigen leven en vooral de betekenis van één zijn te vinden.  Interessanter is om te bestuderen wat Jezus nou precies gezegd heeft en wat hij er mee bedoelde.

Dus je bent aan het cherrypicken (in jouw woorden parelduiken) en leest niet eens een heel hoofdstuk en dan heb je het over "precies gezegd" en "wat Hij ermee bedoelde"? Jij bent waarschijnlijk op scholen ook niet geslaagd, want begrijpend lezen is niet jouw forte.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Piebe:

In Zweden, het minst religieuze land van West-Europa, is een nieuwe religie geregistreerd. Dit is de religie van het delen van info.

https://www.human.nl/blog/daily-pam/23-april.html

Het moge helder zijn dat dit uit de koker afkomstig is van niet religieuzen. Daarom vind ik het wel grappig dat filesharing wél als een religie betiteld mag worden en zelfs aldus geregistreerd is, terwijl atheïsten beginnen te steigeren als je het atheïsme aldus kwalificeert. Het is wachten op de eerste atheïst die het atheïsme registreert als religie.

Je snapt het niet, of je wil het niet snappen.

Iemand die in een God gelooft, heeft een religie.
Iemand die vind dat filesharing een religie is, heeft ook een religie.

Maar iemand die niet aan filsharing doet, heeft geen religie.
Iemand die niet in een god gelooft, heeft in diezelfde lijn ook geen religie.

 

Het registreren van filesharing als religie is een goede zet, want het maakt duidelijk welke onterecht voordelen er aan religies worden gegeven.
In die zin lijkt het op het Vliegend Spaghetti Monster.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je snapt het niet, of je wil het niet snappen.

Iemand die in een God gelooft, heeft een religie.
Iemand die vind dat filesharing een religie is, heeft ook een religie.

Maar iemand die niet aan filsharing doet, heeft geen religie.
Iemand die niet in een god gelooft, heeft in diezelfde lijn ook geen religie.

 

Het registreren van filesharing als religie is een goede zet, want het maakt duidelijk welke onterecht voordelen er aan religies worden gegeven.
In die zin lijkt het op het Vliegend Spaghetti Monster.

 

Knap dat iemand die niet aan religie doet datgene als religie laat registreren. Dat ik dat niet snappen wil is niet zo vreemd, dat jij het wel snapt en doet alsof het de norm is maakt jou alleen wat wereldvreemd. Geeft niet, rare snuiters moeten er ook zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Piebe:

Knap dat iemand die niet aan religie doet datgene als religie laat registreren. Dat ik dat niet snappen wil is niet zo vreemd, dat jij het wel snapt en doet alsof het de norm is maakt jou alleen wat wereldvreemd. Geeft niet, rare snuiters moeten er ook zijn.

Lees je wel wat je zelf hebt gepost?

Het gaat om de voordelen die religies hebben t.o.v niet religies. dus inderdaad een soort VSM.

Ik zit trouwens nog verder te lezen en dit blijkt allemaal al in 2011 tot stand te zijn gekomen. Waarom post je er nu pas over? Out of topics? En het artikel dat je linkte was al van 2015..

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Piebe:

Knap dat iemand die niet aan religie doet datgene als religie laat registreren. Dat ik dat niet snappen wil is niet zo vreemd, dat jij het wel snapt en doet alsof het de norm is maakt jou alleen wat wereldvreemd. Geeft niet, rare snuiters moeten er ook zijn.

Dat iemand een andere religie heeft dan de jouwe, betekent niet dat hij niet aan religie doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Misschien zou je kunnen discussiëren zonder een ander te beschimpen, dat komt wat beter over.  

Denk je niet dat je dat beschimpen over jezelf afroept? In vrijwel iedere post van jou zit een ondertoon van belachelijkmakerij. Op GG doe je niet anders. Noppert en jij zijn van hetzelfde laken een pak. Verschil is dat hij lomp rechtuit is en jij bent de sneaky variant. 

Daarom komt hier ook zelden een discussie van de grond. Omdat altijd één partij kiest voor de onvolwassen weg. Forum brengt het slechtste in mensen naar boven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hermanos2:

Denk je niet dat je dat beschimpen over jezelf afroept? In vrijwel iedere post van jou zit een ondertoon van belachelijkmakerij. Op GG doe je niet anders. Noppert en jij zijn van hetzelfde laken een pak. Verschil is dat hij lomp rechtuit is en jij bent de sneaky variant. 

 

En dat zegt iemand die mij leeghoofd noemt en dingen zegt als "ik gebruik de kinderbijbel dan is het voor jou ook te begrijpen".. Wat een belachelijk figuur toon jij je maar eens (hoe je in het echt bent weet ik niet, maar online toon je je zo).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-2-2023 om 17:19 zei Dat beloof ik:

Iemand die in een God gelooft, heeft een religie.
Iemand die vind dat filesharing een religie is, heeft ook een religie.

Ik weet niet welk woord in Zweden er precies wordt gebruikt en welke betekenislagen het daar heeft, maar hier in Nederland betekent religie 'geloofsleer, godsdienst'. Aldus de Van Dale. Over het algemeen wordt onder een religie verstaan een levensbeschouwing waarin men in God of goden gelooft. Anders spreekt men over het algemeen van een (atheïstische) levensbeschouwing of levensovertuiging (de laatste wordt ook door onze wet gebruikt).

Het kopimisme komt op mij dus meer over als een levensbeschouwing, gelieerd aan het dataïsme. Tenzij men er natuurlijk gelooft dat Google God is...

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Robert Frans:

Ik weet niet welk woord in Zweden er precies wordt gebruikt en welke betekenislagen het daar heeft, maar hier in Nederland betekent religie 'geloofsleer, godsdienst'. Aldus de Van Dale. Over het algemeen wordt onder een religie verstaan een levensbeschouwing waarin men in God of goden gelooft. Anders spreekt men over het algemeen van een (atheïstische) levensbeschouwing of levensovertuiging (de laatste wordt ook door onze wet gebruikt).

Het kopimisme komt op mij dus meer over als een levensbeschouwing, gelieerd aan het dataïsme. Tenzij men er natuurlijk gelooft dat Google God is...

Er staat een komma tussen geloofsleer en godsdienst. Een geloofsleer kan een religie zijn zonder God. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid