Spring naar bijdragen

Steunpunt geopend voor slachtoffers 'homogenezing'


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is opmerkelijk dat katholieken bij de minste kritiek op hun kerk vaak komen met 'de kerk is de grootste liefdadigheidsinstelling ter wereld'.
Wellicht geeft de kerk op papier veel geld uit aan liefdadigheid.
Dat kan want inderdaad is de kerk heel rijk (al wordt dat snel minder).
Helaas voor de kerk, moet een steeds groter deel van de liefdadigheid gedwongen bestaan uit schadevergoedingen aan slachtoffers, al zal de kerk dat zien als 'pastorale hulp naar aanleiding van gebeurtenissen in het verleden'. En dan is weer liefdadigheid en klinkt het niet zo erg.

[...]

Liefdadigheid? Ja, met geld dat over de ruggen van armen bij elkaar is geharkt. En zolang er maar geen condooms worden gebruikt en vrouwen hun mond moeten houden.
Is dat liefdadigheid? Nee, dat is onderdrukking. Precies dat, wat de RK kerk al eeuwenlang doet.

Je kunt inderdaad ervoor kiezen om al het goede zo negatief mogelijk in te kleuren en al het negatieve nóg negatiever. Die keuze kun je maken. Ik maak die keuze niet. Ook niet als het om goede dingen buiten de of buiten mijn kerk gaat. Hoewel jij dat dan waarschijnlijk wel weer hypocriet of inconsequent zult vinden.
Daarom noemde ik ook de protestantse kerken, ook al vind jij blijkbaar dat zij niet genoemd behoren te worden. Anders zou je dat denk ik niet zo over hen gezegd hebben, maar gewoon met mij erkend hebben dat zowel katholieke als protestantse kerken goede dingen (proberen te) doen. En ja, samen ook met niet-kerkelijke goede doelen. Die zou ik volgens jou dan ook niet mogen noemen, maar gelukkig ben jij mijn maatstaf niet, laat staan de stropop die jij van mijn geloof maakt.

Ik gaf echter alleen heel simpel een weerwoord aan @Mullog, die beweerde dat het in het katholieke geloof alleen om lijden zou gaan. En dat is dus aantoonbaar niet waar. Je kunt alle hulpverlening van de kerk dan allemaal slecht, bar en boos vinden. Maar je kunt dan niet stellen dat ze alleen maar lijden wil bevorderen of in stand houden. Want dan zou ze die hulpverlening nooit hebben opgezet. Ik bedoel, je gaat toch geen ziekenhuizen, afkickklinieken, scholen en universiteiten oprichten als je oprecht gelooft dat we hier enkel behoren te lijden en daar niets tegen behoren te doen? Als je een samenleving wil zien dat uitsluitend en consequent is gegrond op lijden, dan moet je 1984 gaan lezen.

Je kunt dus weer gerust zijn, je hoeft echt niet bang te zijn dat we ook maar één seconde vergeten dat jij de kerk alleen maar bar en boos vindt of anders heel graag doet alsof je dat vindt. Nuances of verklaringen zijn namelijk geen goedpratingen, kritische reacties op niet-gelovigen zijn geen verwijten en positieve eigenschappen benoemen is niet hetzelfde als negatieve eigenschappen ontkennen. Echt niet. Ik weet dat op social media dat wel allemaal zo geldt, maar die zijn al helemáál niet mijn maatstaf. Behalve dan een maatstaf voor zoals het níét moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat het ook goed is als er een steunpunt is voor jongeren die op religieuze gronden door hun ouders en familie worden uitgestoten indien blijkt dat ze homoseksueel zijn. Ik ken in mijn om

Jazeker wel, Jezus bevestigd wel degelijk het huwelijk tussen man en vrouw, inclusief de onverbrekelijkheid ervan. Vooral in Matteüs 19 gaat Hij heel erg op het huwelijk in. En ook in de rest van het

Hoe kom je daar nu ineens bij? De katholieke kerk is nog steeds de grootste liefdadigheidsinstelling ter wereld en veel protestantse kerken dragen ook volop hun steentjes bij. Heel veel ziekenhuizen z

10 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik lees al mee op Credible. Moet ik nog meer lijden? 🤣

Ja, je ziet dat het geloof toch wel een lijdensweg kan zijn. Uiteraard vinden wij veel rust en vreugde in ons geloof. De hoop doet leven.

Maar als je echt een standpunt inneemt en je grenzen wilt bewaren, is dat een strijd van jewelste en een ware lijdenstocht. Zeker als je toekijkt hoe geliefden de wereld boven God kiezen en daar nooit verzadigd in geraken.

Heb vandaag maar eens een kind dat onder invloed van principaliteiten staat en geen kerk meer handvaten biedt, omdat de wereld het als haatspraak of mishandeling weg zet. Ze genitaal mutileren en de puberteit stagneren is dan weer normaal en geen mishandeling maar "care".

 

-----

Eigenlijk kan je stellen dat overheden conversietherapie verboden om zélf conversietherapie toe te passen. Dmv verwarring rond gender en seksuele identiteite  te propageren via social constructs. Social constructs die van alle biowetenschappen ontdaan zijn en reeds massa schade pleegde. De jonge geesten zijn te beïnvloedbaar ze aan deze rotzooi bloot te stellen.

Maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil. Er werd wel meer dan 1 voorbeeld gedeeld en er werd voldoende discriminatie aangetoond. Dat werd genegeerd of overplakt met whataboutism.

Het zou de progressieve zijde (niet te verwarren met de traditionele zijde) op credible inderdaad sieren als er wat meer nuance in plaats van holle kreten zou komen.

Hoop doet leven. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je pavlov-reacties wilt aanleren, dan wel ja. 

Persoonlijk ben ik meer voor het gezonde verstand.

Mag ik jou dan ook eens een vraag stellen? Wat heeft jou er toe doen besluiten te menen dat jij een gezond verstand bezit? Heb je daar bewijzen of aanwijzingen voor? Of neem je dat gemakshalve maar aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-1-2024 om 14:07 zei Robert Frans:

Hoe kom je daar nu ineens bij?

Om te beginnen door wat je zelf schrijft:

  • Net zoals ongehuwde hetero's alsnog kuis moeten leven als ze dat niet doen.
  • Net zoals sekswerkers en andere mensen met een zondig beroep een ander beroep moeten kiezen.
  • Net zoals mensen die naar porno kijken en masturberen daarmee moeten stoppen.
  • Net zoals ongeneeslijk zieke mensen hun ziekte vreedzaam en in vertrouwen moeten dragen als ze verbitterd zijn.
  • Net zoals vervolgden omwille van Christus Hem niet mogen verloochenen, wat er ook gebeurt.
  • Net zoals mensen die alleen met geld verdienen bezig zijn radicaal andere prioriteiten moeten stellen.
  • Net zoals mensen met een kinderwens deze moeten opgeven als ze kinderen niet op natuurlijke wijze kunnen krijgen.
  • Net zoals mensen met vijandelijkheid en wraakzucht jegens iemand diegene moeten vergeven.
  • Net zoals mensen met veel macht en aanzien zich als de kleinste en minste van allen moeten opstellen.

Niet dat al deze punten allemaal direct een ernstig lijden in zich hebben maar het is wel dat de nadruk ligt op het vooral geen lol hebben in het leven en geen poging mogen doen je lijden te ontlopen of verzachten.

Dan is er natuurlijk nog het onderwerp van dit topic wat tot ernstig lijden bij de slachtoffers leidt. 

Dan is er nog het, volgens mij vooral in fundamentalistische en orthodoxe kringen gebezigde uitgangspunt dat we met z'n allen in zonde geboren zijn en die last onlosmakelijk ons hele leven met ons mee zullen dragen.

Dan hebben we natuurlijk nog de talloze heiligen waarvan het merendeel vooral door hun lijden heilig zijn geworden.

Dan hebben we nog de mensen die zichzelf in navolging van christus aan het kruis laten nagelen en kastijden (gelukkig doorgaans in verre oorden)

Dan is er de kern van het christendom, het evangelie, wat uitgebreid stil staat bij het lijden van Jezus. in de RKK kerken is er ook sprake van een lijdensweg die alle stadia van het lijden van christus uitgebreid in beeld brengt.

En als klap op de vuurpijl is het symbool van het christendom een aan stukken geslagen lichaam aan een Romeins martelwerktuig.

En dan vraag jij je af hoe ik erbij kom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je pavlov-reacties wilt aanleren, dan wel ja. 

Persoonlijk ben ik meer voor het gezonde verstand.

Mag ik jou dan ook eens een vraag stellen? Wat heeft jou er toe doen besluiten te menen dat jij een gezond verstand bezit? Heb je daar bewijzen of aanwijzingen voor? Of neem je dat gemakshalve maar aan?

Ik beweerde hier niet dat ik een gezond verstand heb, je leest dingen die ik niet beweer. 
Maar nu je het er over hebt, ik neem dat wel aan inderdaad.
Niet gemakshalve, dat is dan weer jouw toevoeging en die is meer uit sarcasme dan uit realiteit, dus niet serieus te nemen.
Dat ik homogenezing maar onzin vind, is wel een aanwijzing voor gezond verstand denk ik.
En verder dat ik gezond verstand een betere leermeester vind dan pijnprikkels, denk je niet? 

Of vind jij pijnprikkels beter? In combinatie met homogenezing lijkt me dat behoorlijk link.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Mullog:

Om te beginnen door wat je zelf schrijft:

[...]

Niet dat al deze punten allemaal direct een ernstig lijden in zich hebben maar het is wel dat de nadruk ligt op het vooral geen lol hebben in het leven en geen poging mogen doen je lijden te ontlopen of verzachten.

Dan is er natuurlijk nog het onderwerp van dit topic wat tot ernstig lijden bij de slachtoffers leidt. 

Dan is er nog het, volgens mij vooral in fundamentalistische en orthodoxe kringen gebezigde uitgangspunt dat we met z'n allen in zonde geboren zijn en die last onlosmakelijk ons hele leven met ons mee zullen dragen.

Dan hebben we natuurlijk nog de talloze heiligen waarvan het merendeel vooral door hun lijden heilig zijn geworden.

Dan hebben we nog de mensen die zichzelf in navolging van christus aan het kruis laten nagelen en kastijden (gelukkig doorgaans in verre oorden)

Dan is er de kern van het christendom, het evangelie, wat uitgebreid stil staat bij het lijden van Jezus. in de RKK kerken is er ook sprake van een lijdensweg die alle stadia van het lijden van christus uitgebreid in beeld brengt.

En als klap op de vuurpijl is het symbool van het christendom een aan stukken geslagen lichaam aan een Romeins martelwerktuig.

En dan vraag jij je af hoe ik erbij kom?

Het gaat er meer om wat in het bekende Serenity Prayer wordt gebeden, hieronder in het Nederlands:

God, schenk mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
de moed om te veranderen wat ik kan veranderen
en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien.
Om één dag tegelijkertijd te leven,
om van één moment tegelijkertijd te genieten,
om moeilijke tijden te accepteren als het pad naar de vrede,
om deze zondige wereld, net zoals Hij deed, te aanvaarden zoals het is, niet zoals ik wil dat deze zou zijn,
om erop te vertrouwen dat Hij alle dingen zal rechtzetten als ik me aan Zijn wil overgeef,
om in dit leven gelukkig genoeg te zijn en om met Hem overgelukkig te zijn:
voor altijd in het volgende leven. Amen.

Inderdaad, we vieren het lijden van Christus en we zien het op onze beste momenten als een grote eer om ons lijden aan Hem op te mogen dragen. Maar dat betekent nooit dat we het zelf mogen opzoeken, veroorzaken of dat we het niet mogen wegnemen of genezen waar mogelijk. Bij al die heiligen ging het om lijden waar zij niets (meer) aan konden doen. Ook dát lijden heeft niet het laatste woord, maar kan haar zin vinden in het kruis, of minder religieus gezegd: in de overgave eraan. Het kan zelfs als een vorm van loutering worden ervaren.

Ik heb een vrouw gekend die elke dag pijn leed, maar toch altijd vrolijk en opgetogen bleef. Zij was haar naasten tot troost in plaats van andersom. En inderdaad: we kennen onze heiligen die in de meest zware omstandigheden hoop bleven houden en zelfs voor hun vijanden bleven bidden. Als wij zulke mensen, die jij vast ook in je omgeving wel kent, gedenken en vieren, dan doen we dat niet omdat we van het lijden houden. We doen dat omdat we zo'n omgang met het lijden als een genadegift zien, als iets unieks en bijzonders. Want zo'n instelling kan paradoxaal genoeg juist het lijden verzachten tot zelfs wegnemen. De zieke heeft dan nog wel pijn, maar lijdt niet meer daaraan. Het lijden heeft dan juist níét meer het laatste woord. Net zoals Jezus zelf toch ook glorieus verrees uit de dood.

Wanneer een alcoholist eenmaal afgekickt is, mag hij over het algemeen geen druppel meer drinken. Nooit meer. Hij wordt dus door zijn ziekte hevig beperkt in een op zichzelf volstrekt onschuldige handeling. Immers, wat is er mis met een biertje drinken met je vrienden? Helemaal niets, maar wel als je dus hersteld van een verslaving. En die beperking kan lijden opleveren, want je moet je constant beheersen bij iets waar je vrienden onbekommerd veel plezier aan beleven. Aanvankelijk kan het leven na het afkicken zelfs saaier en harder lijken, omdat de roes van de dronkenschap immers weg is en je, zoals Javier Guzman in een van zijn shows zegt, 'alles in TL-licht ziet'. Maar met goede hulp en liefdevolle naasten om je heen zul je uiteindelijk juist een veel zinvoller, gelukkiger en vrijer bestaan opbouwen.

Zo zien wij ook de zonde. Het is iets verslavends en soms zijn er harde, moeilijke leefregels nodig om daar niet in terug te vallen. De zonde heeft onze natuur heel diep gecorrumpeerd, zodat ook wij bijvoorbeeld geen beschaving en geen kerk meer kunnen opbouwen zonder uitbuiting, verwoesting, misbruik en uitputting. Het lukt ons gewoon niet. We weten best wel wat we behoren te doen, we proberen het vaak ook, maar we vallen altijd weer terug in dezelfde patronen van onschilligheid, decadentie en hoogmoed. Dus zegt het Evangelie: nee, stop daarmee. Leef kuis, leef sober, vergeef je vijand, heb onvoorwaardelijk lief, wees nederig, vier het leven zoals het is, noem maar op. Kunnen wij dat uit onszelf? Nee, maar Christus wil ons daarbij helpen. En is altijd bereid ons te vergeven bij elke terugval. Zo behoren wij ook elkaar steeds weer te helpen en te vergeven.

Nu zal ik het meteen begrijpen als je tegenwerpt dat zoiets als seks tussen twee mannen op dezelfde wijze beleefd kan worden als seks tussen man en vrouw en daarom niet meer of minder zondig kan zijn. Die discussie is hier ook vaker gevoerd en heeft vooral te maken met hoe je (huwelijk en) seksualiteit in haar oorspronkelijke bedoeling ziet. Maar dat we onszelf veel meer beperkingen moeten opleggen dan wij doen, om werkelijk een rechtvaardige beschaving op te richten en uiteindelijk ook zelf echt gelukkig en vrij te zijn, dat lijkt mij behoorlijk grond hebben in de realiteit die wij nu creëren. En dat geluk en die vrijheid vieren wij dus ook graag, ook als we er nog lang niet zijn. Want in dit alles vertrouwen we erop dat de zonde en het lijden niet het laatste woord hebben, dat God ons goedgezind is en met mededogen op ons neerziet. Geen waarheid zonder genade. Ook als we keer op keer terugvallen en door anderen al opgegeven zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik beweerde hier niet dat ik een gezond verstand heb, je leest dingen die ik niet beweer. 
Maar nu je het er over hebt, ik neem dat wel aan inderdaad.
Niet gemakshalve, dat is dan weer jouw toevoeging en die is meer uit sarcasme dan uit realiteit, dus niet serieus te nemen.
Dat ik homogenezing maar onzin vind, is wel een aanwijzing voor gezond verstand denk ik.
En verder dat ik gezond verstand een betere leermeester vind dan pijnprikkels, denk je niet? 

Of vind jij pijnprikkels beter? In combinatie met homogenezing lijkt me dat behoorlijk link.

 

Prachtig verhaal maar je opmerking was een reactie op een toch wel tamelijk genuanceerde bijdrage van een forumdeelnemer met de suggestie dat die zijn gezonde verstand niet zou gebruiken. Fijn voor je dat jij aanneemt dat jij over gezond verstand beschikt. Zelf zou ik dat niet zo snel over mezelf durven beweren als ik bedenk hoeveel stommiteiten ik al in mijn leven heb begaan. Jij hebt een bijzonder groot zelfvertrouwen. Proficiat.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik beweerde hier niet dat ik een gezond verstand heb, je leest dingen die ik niet beweer. 
Maar nu je het er over hebt, ik neem dat wel aan inderdaad.
Niet gemakshalve, dat is dan weer jouw toevoeging en die is meer uit sarcasme dan uit realiteit, dus niet serieus te nemen.
Dat ik homogenezing maar onzin vind, is wel een aanwijzing voor gezond verstand denk ik.
En verder dat ik gezond verstand een betere leermeester vind dan pijnprikkels, denk je niet? 

Of vind jij pijnprikkels beter? In combinatie met homogenezing lijkt me dat behoorlijk link.

 

Expand  

Prachtig verhaal maar je opmerking was een reactie op een toch wel tamelijk genuanceerde bijdrage van een forumdeelnemer met de suggestie dat die zijn gezonde verstand niet zou gebruiken.

Dat laatste klopt wel inderdaad, want ik vind het een domme opmerking.
'Pijn is de beste leermeester' allerminst een 'tamelijk genuanceerde reactie'. Dat werkt bij dieren, maar niet bij mensen.

9 minuten geleden zei Willempie:

Fijn voor je dat jij aanneemt dat jij over gezond verstand beschikt. Zelf zou ik dat niet zo snel over mezelf durven beweren als ik bedenk hoeveel stommiteiten ik al in mijn leven heb begaan. Jij hebt een bijzonder groot zelfvertrouwen. Proficiat.  

Ook ik heb vele stommiteiten begaan. Het hebben van gezond verstand behoedt je niet voor stommiteiten. Een mens bestaat uit meer dan alleen gezond verstand.  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

om moeilijke tijden te accepteren als het pad naar de vrede,
om deze zondige wereld, net zoals Hij deed, te aanvaarden zoals het is, niet zoals ik wil dat deze zou zijn,

Een beetje wrang. Dat Hij blijkbaar een onvolmaakte wereld geschapen en blijkbaar nooit de fut gehad heeft om daar wat aan te doen. Nu ga je ongetwijfeld zeggen dat Hij Zijn Zoon daarvoor gezonden heeft. Maar dat maakt het in mijn ogen een nogal absurd toneelspel, 

1 uur geleden zei Robert Frans:

Inderdaad, we vieren het lijden van Christus en we zien het op onze beste momenten als een grote eer om ons lijden aan Hem op te mogen dragen.

We?

1 uur geleden zei Robert Frans:

Ik heb een vrouw gekend die elke dag pijn leed, maar toch altijd vrolijk en opgetogen bleef.

Je hebt mensen die dat kunnen. Een van de mensen die ik gekend heb had terminale kanker en ik ben nooit iemand tegengekomen die positiever in het leven stond dan hij. Die houding heeft zijn levenspanne met jaren verlengd. Maar de kern is dat er iets niet deugt aan de schepping als je dat toestaat. En dat ligt bij de schepper en niet bij de geschapene. 

 

54 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat werkt bij dieren, maar niet bij mensen.

Ik waag dat te betwijfelen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat laatste klopt wel inderdaad, want ik vind het een domme opmerking.
'Pijn is de beste leermeester' allerminst een 'tamelijk genuanceerde reactie'. Dat werkt bij dieren, maar niet bij mensen.

"Behind every beautiful thing there's some kind of pain." Bob Dylan. Begrijp je of ben je bereid te proberen te begrijpen wat Dylan hiermee bedoelt?

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ook ik heb vele stommiteiten begaan. Het hebben van gezond verstand behoedt je niet voor stommiteiten. Een mens bestaat uit meer dan alleen gezond verstand.  

Een gezond verstand behoedt wel degelijk voor stommiteiten.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat werkt bij dieren, maar niet bij mensen.

Ik waag dat te betwijfelen. 

Ik had beter kunnen schrijven: bij de meeste mensen een stuk minder.

45 minuten geleden zei Willempie:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat laatste klopt wel inderdaad, want ik vind het een domme opmerking.
'Pijn is de beste leermeester' allerminst een 'tamelijk genuanceerde reactie'. Dat werkt bij dieren, maar niet bij mensen.

"Behind every beautiful thing there's some kind of pain." Bob Dylan. Begrijp je of ben je bereid te proberen te begrijpen wat Dylan hiermee bedoelt?

Om precies te zijn is het hele couplet:

Well, my sense of humanity has gone down the drain
Behind every beautiful thing there’s been some kind of pain
She wrote me a letter and she wrote it so kind
She put down in writing what was in her mind
I just don’t see why I should even care
It’s not dark yet, but it’s getting there

Kortom: hij ziet nergens meer de lol van in. Hij schreef het dan ook na zijn bekering.
Het heeft dus niets te maken met 'pijn is de beste leermeester'.

.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik had beter kunnen schrijven: bij de meeste mensen een stuk minder.

Om precies te zijn is het hele couplet:

Well, my sense of humanity has gone down the drain
Behind every beautiful thing there’s been some kind of pain
She wrote me a letter and she wrote it so kind
She put down in writing what was in her mind
I just don’t see why I should even care
It’s not dark yet, but it’s getting there

Kortom: hij ziet nergens meer de lol van in. Hij schreef het dan ook na zijn bekering.
Het heeft dus niets te maken met 'pijn is de beste leermeester'.

.

Je begrijpt dus niet wat hij bedoelt? Indien je het wel denkt te begrijpen, kun je dat dan proberen te verwoorden met iets zinnigers dan dat hij nergens meer de lol van inziet?, 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Je begrijpt dus niet wat hij bedoelt? Indien je het wel denkt te begrijpen, kun je dat dan proberen te verwoorden met iets zinnigers dan dat hij nergens meer de lol van inziet?, 

Dat ik er iets anders in zie dan jij betekent niet dat ik het niet begrijp en onzinnig bezig ben, maar dat we er verschillend over denken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Willempie:

Je begrijpt dus niet wat hij bedoelt? Indien je het wel denkt te begrijpen, kun je dat dan proberen te verwoorden met iets zinnigers dan dat hij nergens meer de lol van inziet?, 

Als ik het door Dat beloof ik geciteerde couplet even mag vertalen:

Zie, mijn gevoel voor menselijkheid is verloren gegaan
Achter elk mooi ding bevind zich een vorm van pijn
Ze schreef mij een brief, op heel aardige toon
Ze schreef in woorden waar zij aan dacht
Ik kan gewoon niet inzien waarom het mij iets moet schelen
Het is nog niet donker, maar dat komt nog wel

De interpretatie van Dat beloof ik lijkt mij prima bruikbaar. De auteur lijkt meer te verzuchten dat achter alles wat mooi is altijd weer lijden verscholen zit. Dat door alles de grauwheid van het bestaan doorvlochten is en hij het zinloos acht om zich nog ergens om te bekommeren. Het klinkt mijns inziens niet als een positieve kijk op het lijden, maar juist als een sombere kijk op de vreugde. Je zou hier zelfs een vleugje Prediker in kunnen herkennen.

Vergelijk het met Tomas a Kempis, die in De Navolging van Christus schrijft dat je overal het kruis tegenkomt en er nooit aan kunt ontsnappen, maar tegelijkertijd het kruis wel leven schenkt, geneest, vreugde schept, redding brengt, vrede sticht, noem maar op. Ook hij verzucht dus als het ware dat je overal het lijden tegenkomt, maar laat dat samengaan met een lofzang op het kruis, omdat daarin alle lijden en ook alle vreugde haar zin vindt. Want bij het kruis ontmoeten we de verrezen Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Robert Frans:

Als ik het door Dat beloof ik geciteerde couplet even mag vertalen:

Zie, mijn gevoel voor menselijkheid is verloren gegaan
Achter elk mooi ding bevind zich een vorm van pijn
Ze schreef mij een brief, op heel aardige toon
Ze schreef in woorden waar zij aan dacht
Ik kan gewoon niet inzien waarom het mij iets moet schelen
Het is nog niet donker, maar dat komt nog wel

De interpretatie van Dat beloof ik lijkt mij prima bruikbaar. De auteur lijkt meer te verzuchten dat achter alles wat mooi is altijd weer lijden verscholen zit. Dat door alles de grauwheid van het bestaan doorvlochten is en hij het zinloos acht om zich nog ergens om te bekommeren. Het klinkt mijns inziens niet als een positieve kijk op het lijden, maar juist als een sombere kijk op de vreugde. Je zou hier zelfs een vleugje Prediker in kunnen herkennen.

Vergelijk het met Tomas a Kempis, die in De Navolging van Christus schrijft dat je overal het kruis tegenkomt en er nooit aan kunt ontsnappen, maar tegelijkertijd het kruis wel leven schenkt, geneest, vreugde schept, redding brengt, vrede sticht, noem maar op. Ook hij verzucht dus als het ware dat je overal het lijden tegenkomt, maar laat dat samengaan met een lofzang op het kruis, omdat daarin alle lijden en ook alle vreugde haar zin vindt. Want bij het kruis ontmoeten we de verrezen Christus.

Er zitten in het lied zelfs verwijzingen naar Bijbelteksten over Getsemane, over de laatste strijd van Jezus. Maar het lied is deel van een verzameling en het krijgt meer betekenis in het geheel. Het slotlied is Highlands en dat verwijst duidelijk naar hemelse rust en vrede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-2-2024 om 17:14 zei Willempie:
Op 2-2-2024 om 15:48 zei Dat beloof ik:

Dat laatste klopt wel inderdaad, want ik vind het een domme opmerking.
'Pijn is de beste leermeester' allerminst een 'tamelijk genuanceerde reactie'. Dat werkt bij dieren, maar niet bij mensen.

"Behind every beautiful thing there's some kind of pain." Bob Dylan. Begrijp je of ben je bereid te proberen te begrijpen wat Dylan hiermee bedoelt?

Dan nu terug. Dacht je met deze opmerking duidelijk te maken dat pijn wel een goede leermeester is ? Hoe dan, wetende dat ik nu heb laten zien dat deze zin inhoudt dat Dylan duidelijk wilde maken dat hij nergens meer zin in had.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-2-2024 om 16:43 zei Mullog:

Een beetje wrang. Dat Hij blijkbaar een onvolmaakte wereld geschapen en blijkbaar nooit de fut gehad heeft om daar wat aan te doen. Nu ga je ongetwijfeld zeggen dat Hij Zijn Zoon daarvoor gezonden heeft. Maar dat maakt het in mijn ogen een nogal absurd toneelspel, 

[...]

Je hebt mensen die dat kunnen. Een van de mensen die ik gekend heb had terminale kanker en ik ben nooit iemand tegengekomen die positiever in het leven stond dan hij. Die houding heeft zijn levenspanne met jaren verlengd. Maar de kern is dat er iets niet deugt aan de schepping als je dat toestaat. En dat ligt bij de schepper en niet bij de geschapene.

God heeft de wereld precies geschapen zoals Hij dat wilde. Om te bepalen of een schepping volmaakt is, moet je eerst achterhalen wat het doel ervan is. En dat kan alleen de schepper ervan bepalen. God heeft ons een wereld geschapen vol schoonheid en vol gevaar, zodat de vrije keuze betekenis heeft en we ons er vrij kunnen ontwikkelen tot Gods kinderen. Blijkbaar hoort enige pijn daar ook bij en ook de mogelijkheid voor het kwaad te kiezen. Ook in het paradijs kon Adam uit een boom vallen, een onweersbui over zich heen krijgen, dat soort dingen. Had er dan niet wat minder pijn kunnen zijn? Ongetwijfeld, maar dan hadden we die mindere pijn wellicht als onaanvaardbaar erg beschouwd. Het is uiteindelijk de zonde die ons hoogmoedig en ontevreden maakt, niet de schepping zelf. Juist nederige, bescheiden en vaak ook (daaronder) lijdende mensen hebben niet zelden een veel zachtere, positievere kijk op het leven.

Het hangt namelijk erg van je verwachtingen af in hoeverre je het leven weet te aanvaarden zoals het is. Hoe welvarender de zondige mens is, hoe minder tegenslag zij weet te verdragen. Want met elke verworvenheid stijgen onze verwachtingen exponentieel hoger dan de verworvenheid weet waar te maken, waardoor we alsnog weer ontevreden worden. We verleren steeds meer om gewoon echt dankbaar te zijn voor wat wij hebben; meestal komt het de armere mensen toe die dankbaarheid nog te kennen. Zie toch hoeveel er geklaagd wordt en mensen zich beledigd voelen door de kleinste versprekingen, in een land vol vrijheid, rijkdom en mogelijkheden. Zie toch hoe de onvoorstelbare mogelijkheden tot vrije communicatie alleen maar meer verdeeldheid, misbruik, getreiter en ruzie zaaien. Alles is fantastisch hier, maar niemand is tevreden.

Heel de schepping is gericht op ontwikkeling door het voortdurend scheppen en aanpassen van nieuw leven. Zelfs sterren kennen een cyclus van geboorte, opbloei en sterfte. Wanneer de ontwikkeling voltooid is en de mens samen met de schepping volgroeid, is zij werkelijk geheel naar Gods beeld geschapen, vol van zijn tijdloze en dus eeuwige liefde, en bereikt zij haar einddoel: de vereniging met God. Al haar vreugde, al haar lijden vinden hun zin daarin en zijn als het ware bouwstenen van onze geest, die samen een tempel vormen. Ze kan dan alle lasten en beperkingen die elke ontwikkeling meebrengt van zich afwerpen en eeuwig met God gelukkig zijn. Zonder zondeval zou dat een volstrekt natuurlijk verloop zijn geweest en was de fysieke dood slechts de bekroning van die ontwikkeling. Maar nu met de zondeval moet het contact met God daartoe eerst weer hersteld worden, kost het 'afkicken' van het kwaad veel meer moeite en pijn en vrezen we de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Robert Frans:

God heeft de wereld precies geschapen zoals Hij dat wilde. Om te bepalen of een schepping volmaakt is, moet je eerst achterhalen wat het doel ervan is....

Een vorm en  doel dat je in je verdere tekst geheel naar eigen inzicht invult. Over bescheiden en nederig gesproken..

Voor iemand zoals ik die niet in het bestaan van goden, en daarmee ook niet in het bestaan van God, gelooft is deze redenering alleen bedoeld om lijden te rechtvaardigen. Niet een motivatie om er iets aan te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Een vorm en  doel dat je in je verdere tekst geheel naar eigen inzicht invult. Over bescheiden en nederig gesproken..

Voor iemand zoals ik die niet in het bestaan van goden, en daarmee ook niet in het bestaan van God, gelooft is deze redenering alleen bedoeld om lijden te rechtvaardigen. Niet een motivatie om er iets aan te doen.

Ik probeer in mijn schrijven zo dicht mogelijk te blijven bij wat de katholieke kerk leert, wat ik inderdaad ook zelf waarneem in zowel de schepping als in de samenleving en wat ik leer van andere mensen die lijden. Maar uiteindelijk spreekt een ieder ook vanuit eigen inzichten en eigen levenservaring. Dat moet je mij dus maar niet teveel kwalijk nemen.

Ik kan me zo voorstellen dat als je niet in een liefdevolle God gelooft, dat elke verklaring omtrent het lijden sowieso weinig zal zeggen. Mogelijk zou je dit ook zo gesteld hebben als ik een heel andere verklaring zou hebben gegeven. Uiteindelijk zul je zelf je eigen antwoorden moeten vinden, al dan niet samen met God. Het belangrijkste is in elk geval dat het lijden niet het laatste woord hoeft te hebben, maar ook haar eigen zin heeft binnen de schepping.

Of het demotiveert om iets aan het lijden te doen? Nee, want zoals ik al zei wordt ook binnen de kerk volop aan hulpverlening gedaan, tot in de meest afgelegen gebieden. Het gaat hier nogmaals om lijden waar je niets meer aan kunt doen. Daarom citeerde ik in een eerdere post aan jou ook de Serenity Prayer. Tegen zulk lijden blijven strijden heeft geen zin en zal het lijden mogelijk zelfs alleen maar verergeren. Natuurlijk kun en moet je blijven zoeken naar manieren om dat lijden in de toekomst te genezen of te voorkomen, maar tot die tijd kun je het beter vredig aanvaarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid