Spring naar bijdragen

Wetenschappelijk bewijs voor de bijbel


Aanbevolen berichten

Het is verbazingwekkend dat christenen zoveel moeite doen om de bijbel wetenschappelijk te bewijzen. Waarom deze drang? God spreekt en het is er. De bijbel vraagt nergens om bewijs. De bijbel vraagt om geloof en vertrouwen. Laat je niet meelokken door ongelovigen die de bijbel willen ontkrachten door meten en wegen. God staat ver boven de wetenschap. Raadpleeg de wetenschap als je ziek bent, een huis bouwt. Maar beledig God niet door je geloof ervan afhankelijk te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze 'drang' komt uit 1 Petrus 3:15. Daar staat het als opdracht. "en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze."

Begrijp ik nu dat jij daartoe niet bereid bent, terwijl Petrus het wel van je vraagt? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Op 22-2-2022 om 17:24 zei Dat beloof ik:

Deze 'drang' komt uit 1 Petrus 3:15. Daar staat het als opdracht. "en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze."

Begrijp ik nu dat jij daartoe niet bereid bent, terwijl Petrus het wel van je vraagt? 

Ik ben ertoe bereid, maar ik baseer me vooraleerst op de bijbel waar in 1 korintiërs 15 staat dat mijn geloof nutteloos is als Jezus niet is opgestaan uit de dood. Dat betekent andersom ook dat mijn geloof nuttig is als Jezus is opgestaan uit de dood. Daarom is de opstanding van Jezus zo belangrijk, het hele christelijke geloof staat of valt ermee.

Voor mij levert bijvoorbeeld 1 korintiërs 15 sterke argumenten om in de opstanding van Jezus te geloven, namelijk omdat Jezus is waargenomen na zijn opstanding door Kefas, de twaalf en zelfs aan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, vervolgens aan Jakobus, daarna aan de apostelen en tenslotte ook nog aan Paulus.

Als je beseft dat deze mensen ook hun leven gaven voor dit getuigenis (leugenaars maken slechte martelaars), is dat voor mij een wezenlijke rationele basis onder mijn geloof.

Juist omdat ik deze rationele basis voor mijn geloof heb kan ik andere onderwerpen zoals evolutie, archeologische vondsten, morele discussies, etc. ook zo rationeel mogelijk proberen te voeren. Mijn geloof staat of valt er namelijk niet mee. Wel kom ik hierdoor nieuwe argumenten voor het geloof op het spoor die de rationele basis die er al is alleen maar versterken.

Tegelijk zijn rationele argumenten vaak saaier en minder daverend dan christenen maar ook ongelovigen graag zouden zien. Dit leidt tot weerstand en twijfel. Waarom zou God wonderen door middel van bestaande natuurlijke fenomenen doen terwijl God het ook kan doen door de natuurwetten in alle openheid te tarten?

De waarheid is diep verborgen. De wereld gaat de objectieve waarheid nooit leren kennen. Iedereen heeft zijn eigen subjectieve waarheid. Een vriend van me (een Taoïst) zei dat mensen, als er een objectieve waarheid is, deze niet kunnen leren kennen. Ik gaf hem daarin helemaal gelijk, mensen kunnen dat niet uit zichzelf. 

Maar ik geloof wel dat de waarheid zichzelf bekend kan maken aan de mensen en dat is precies wat Jezus doet wanneer Hij zegt dat Hij de weg, de waarheid en het leven is. De vraag voor ieder mens is dan: sprak Jezus de waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid