Spring naar bijdragen

Romeinen 7 - het goede dat ik wil, doe ik niet (de toestand van voor de wedergeboorte)


Aanbevolen berichten

Op 24-3-2021 om 11:15 zei thom:

Mooie teksten, en als je deze plaatst, snap ik jouw onbegrip of ophef niet over wat ik schrijf.

Aansluitend inderdaad de tekst hieronder, over het geloof (van Jezus Christus) over de bewustwording van Jezus Christus in de mens.

Vlees kent meerdere verschijningsvormen.
Wat gebeurt, is naar het vlees, en de les is vleselijk en ook geestelijk.
Wat is geleerd krijgt plaats in het vlees, en de omgang wordt geestelijk in het vlees.
Wat geestelijk in het vlees is, daalt in en wordt een schaduw van geest in het vlees.
Wat geestelijk is in het geestelijke, behoudt en zoekt het geestelijke, en groeit in de geest.

Toen kwam God, en zei: doe wat Ik zeg, dan leer je Mij, en de liefde en het licht en het leven.
Toen kwam Christus en bevestigde al hetgeen God zei.
Toen kwam de zelfredzame GEESTELIJKE,
en zei: wat God zegt, dat deed ik, en dat bepaalt God verder zelf wel,
en hij rekent zichzelf God toe en laat zich leiden.

Het verschil is dit: de schrift is een tweesnijdend zwaard.
Wie de verbinding doorsnijdt met wat God heeft gezegd,
die volgt niet de weg van Christus, en die luistert niet naar wat de Geest zegt.
Hij is geestelijk en hij groeit bij God vandaan: het is een dwaalgeest.
En dat is openbaar, want hij verlaat zich niet meer op wat de heilige Geest zegt.
De wet en het woord van God hem aangezegd dicht op het hart te dragen,
dat vervangt hij door een zelf gestelde wet, en zegt dat God dat doet (en is).
Het is weer als vanouds: de vleselijke geest maakt zichzelf een god naar eigen beeld.

Hoe kan het dat jij mijn laatste posten volgt,
en toch een volkomen ander geloof hebt?
De oorzaak, ligt bij verwerping van Gods Woord.
Jij zegt dan: het Woord is Geest en geen schrift.
Ik zeg; je bent gevallen in de valkuil van het vlees,
en teruggekeerd naar de tijd van eigenzinnigheid vóór Noach,
toen God berouw kreeg en de zondvloed kwam. 

Mattheüs 11:2-6
En Johannes, in de gevangenis gehoord hebbende de werken van Christus, zond twee van zijn discipelen;
En zeide tot hem: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes weder, hetgeen gij hoort en ziet:
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd.
En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Net zoals het volk Israël bevrijd werd uit Egypte zo heeft ook de Here Jezus de mens bevrijd uit de slavernij, bevrijd van de zonden. Vrijgekocht door het bloed van het Lam.  Het Egypte van toen dat s

De vraag is dus of we er goed aan doen om elkaar onze uitlegging duidelijk te maken. Ik heb niks met jouw uitleg, jij niets met die van mij. De uitleg van Sjako wordt ook niet overwogen. Die van Rober

1. God laat zich kennen waar zuiverheid is van recht en waarheid en liefde in barmhartigheid en onbaatzuchtigheid. Dat is zonder de bijbel: wat God heeft gezegd om ter harte te nemen. 2. God la

3 minuten geleden zei thom:

Jouw epistels ga ik niet op in want die raken kant noch wal betreft het geloof.

Welles.

Op 24-3-2021 om 09:56 zei Tomega:

Niettemin zijn alle profeten lichtdragers en getuigen van de heerlijkheid van God. Onnadenkend is om dat licht te verwerpen of tegen te werpen donkerheid te zijn. Maar als je rekent met de levende Christus, dat is met de levende Geest die is gezonden door de Vader, dan is elk woord gesproken door de profeten, een kracht en een sterkte die alle tijden en aanvechtingen doorstaat.

Als de bijbel dan geen kant noch wal raakt, dan is de norm dat de bijbel waarheid spreekt,
voor wie het hart heeft en de moeite neemt die recht te verstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Tomega:

Als de bijbel dan geen kant noch wal raakt,

Je lijkt Dbi wel; zaken verdraaien en aandragen die er niet mee te maken hebben. Ik reageer juist met teksten en over teksten.

Maar jouw epistels raken kant noch wal.

Mattheüs 11:2-6
En Johannes, in de gevangenis gehoord hebbende de werken van Christus, zond twee van zijn discipelen;
En zeide tot hem: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes weder, hetgeen gij hoort en ziet:
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd.
En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Hebr. 4

12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

Het Woord is; zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

En dát is het tweesnijdende zwaard in de mens die Hem aangenomen heeft; de waarheid, het Leven en de innerlijke weg die gegaan moet worden; door Hem, in ons; de Zoon.

Het geloof is van de Zoon, van Jezus Christus. Van Hem, in ons.

Het geloof is niet van Tomega, of van thom, maar is het bewust geworden fundament van het Licht in ons, waar de Tempel Gods op gebouwd wordt, en dat is; zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Dát is wat Johannes zeker wilde weten; Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?

26 Johannes antwoordde hun, zeggende: Ik doop met water, maar Hij staat midden onder ulieden, Dien gij niet kent;

27 Dezelve is het, Die na mij komt, Welke voor mij geworden is, Wien ik niet waardig ben, dat ik Zijn schoenriem zou ontbinden.

Het is het moment, de fase van ont-wikkeling, waar de oude mens de weg recht gemaakt heeft voor Hem, en waar Hij het overneemt; de Verlichte mens, de geopenbaarde Zoon, het Licht Zelf, waarna en waardoor het Woord gebracht wordt. De Verlosser.

Niet meer het dopen met water alleen, maar met Geest Die inwonend is geworden bij diegenen.

Het is in alles, doorheen de hele Bijbel, dat de mensenziel beschrijft, in het dwalen, en de redding, de huidige toestand en het Thuiskomen in het Koninkrijk. 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
1 uur geleden zei Tomega:

Als de bijbel dan geen kant noch wal raakt,

Je lijkt Dbi wel; zaken verdraaien en aandragen die er niet mee te maken hebben. Ik reageer juist met teksten en over teksten.

Waarom zoek je niet bij jezelf: slecht lezen, knippen en het tegenovergestelde ervan maken. 
Als de bijbel dan geen kant noch wal raakt, dan is de norm dat de bijbel waarheid spreekt.
Uit die logica volgt dat het gaat om teksten,
tegen welke logica jij je verweert dat je juist komt met teksten. :?

Goed, de conclusie is dus onderstreept en wel door jou, dat de bijbel waarheid spreekt.

Jij zegt dan: je epistels raken kant noch wal.
Ik zeg: jij verwerpt de epistels van God.

Dan kunnen we twee dingen doen:
1. Bewijzen dat mijn epistels wel kant en wal onderscheiden, en ze verbinden.
2. Bewijzen dat jij de epistels van God verwerpt.

Het eerste wil je niet op ingaan. Het tweede blijft dus over als onderwerp.
Ik zeg dat elke bijbeltekst is gegeven als maat en als zwaard en als hulplijn,
om te voorkomen dat je geest met je geest aan de hobbel gaat,
of dat je vlees met je geest aan de hobbel gaat,
zodat je geestelijk gaat verstaan wat God niet heeft gezegd,
en vleselijk denkt van wat als geestelijke rijkdom wordt aangeboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Jij zegt dan: je epistels raken kant noch wal.
Ik zeg: jij verwerpt de epistels van God.

Tja..

Iets over hoogmoed wellicht gepast hier, god o god... 🙄

1 uur geleden zei Tomega:

Waarom zoek je niet bij jezelf: slecht lezen, knippen en het tegenovergestelde ervan maken. 
Als de bijbel dan geen kant noch wal raakt, dan is de norm dat de bijbel waarheid spreekt.

?

Wat een conclusie over iets wat jezelf beweert. Ik schreef dat je epistels kant noch wal raken. 

Ik schrijf juist dat de bijbelteksten de middelen zijn waardoor en waarmee en waarover ik reageer. 

Je kunt reageren op mijn vorige reactie, die zal ik wel lezen.. als het gegrond is.

Gegroet.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:
3 uur geleden zei Tomega:

Jij zegt dan: je epistels raken kant noch wal.
Ik zeg: jij verwerpt de epistels van God.

Tja..
Iets over hoogmoed wellicht gepast hier, god o god... 🙄

Hoe je leest is wie je bent. Het is een zaak van onderscheidingsvermogen. 

3 uur geleden zei thom:

Ik schrijf juist dat de bijbelteksten de middelen zijn waardoor en waarmee en waarover ik reageer. 

fake-discussie, nepnieuws, en het gaat nergens over. Ik snap niet dat je niet met je hart leest of met je verstand leest of met beide. Als de bijbel dan geen kant noch wal raakt, dan is de norm dat de bijbel waarheid spreekt. Als de bijbel niet nergens over gaat, dan is de norm dat de bijbel waarheid spreekt. En ook als je er helemaal niets van kunt maken, kun je gewoon de lijn volgen, namelijk dat de bijbel de waarheid spreekt, en dat jij geen toestemming hebt van de heilige Geest om zelf te kiezen en te plukken. Geeft de Geest jou wel die vrijheid, dan is het een dwaalgeest, of eigenlijk ben jij dat dan zelf, omdat je in je innerlijke systeem jezelf identificeert of zoekt te identificeren met God in jou.

Jij mag het zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:
5 uur geleden zei thom:

Ik schrijf juist dat de bijbelteksten de middelen zijn waardoor en waarmee en waarover ik reageer. 

fake-discussie, nepnieuws, en het gaat nergens over. Ik snap niet dat je niet met je hart leest of met je verstand leest of met beide. Als de bijbel dan geen kant noch wal raakt, dan is de norm dat de bijbel waarheid spreekt. Als de bijbel niet nergens over gaat, dan is de norm dat de bijbel waarheid spreekt. En ook als je er helemaal niets van kunt maken, kun je gewoon de lijn volgen, namelijk dat de bijbel de waarheid spreekt, en dat jij geen toestemming hebt van de heilige Geest om zelf te kiezen en te plukken. Geeft de Geest jou wel die vrijheid, dan is het een dwaalgeest, of eigenlijk ben jij dat dan zelf, omdat je in je innerlijke systeem jezelf identificeert of zoekt te identificeren met God in jou.

Jij mag het zeggen.

Ik zal je zeggen; je dwaalt...

7 uur geleden zei thom:

Je lijkt Dbi wel; zaken verdraaien en aandragen die er niet mee te maken hebben. Ik reageer juist met teksten en over teksten.

Maar jouw epistels raken kant noch wal.

Mattheüs 11:2-6
En Johannes, in de gevangenis gehoord hebbende de werken van Christus, zond twee van zijn discipelen;
En zeide tot hem: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes weder, hetgeen gij hoort en ziet:
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd.
En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Hebr. 4

12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

Het Woord is; zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

En dát is het tweesnijdende zwaard in de mens die Hem aangenomen heeft; de waarheid, het Leven en de innerlijke weg die gegaan moet worden; door Hem, in ons; de Zoon.

Het geloof is van de Zoon, van Jezus Christus. Van Hem, in ons.

Het geloof is niet van Tomega, of van thom, maar is het bewust geworden fundament van het Licht in ons, waar de Tempel Gods op gebouwd wordt, en dat is; zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Dát is wat Johannes zeker wilde weten; Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?

26 Johannes antwoordde hun, zeggende: Ik doop met water, maar Hij staat midden onder ulieden, Dien gij niet kent;

27 Dezelve is het, Die na mij komt, Welke voor mij geworden is, Wien ik niet waardig ben, dat ik Zijn schoenriem zou ontbinden.

Het is het moment, de fase van ont-wikkeling, waar de oude mens de weg recht gemaakt heeft voor Hem, en waar Hij het overneemt; de Verlichte mens, de geopenbaarde Zoon, het Licht Zelf, waarna en waardoor het Woord gebracht wordt. De Verlosser.

Niet meer het dopen met water alleen, maar met Geest Die inwonend is geworden bij diegenen.

Het is in alles, doorheen de hele Bijbel, dat de mensenziel beschrijft, in het dwalen, en de redding, de huidige toestand en het Thuiskomen in het Koninkrijk. 

.. en laat dit links liggen. Dat zegt genoeg over de blindheid van je woorden om dat niet onder ogen te willen zien; ''En ook als je er helemaal niets van kunt maken, kun je gewoon de lijn volgen, namelijk dat de bijbel de waarheid spreekt, en dat jij geen toestemming hebt van de heilige Geest om zelf te kiezen en te plukken. Geeft de Geest jou wel die vrijheid, dan is het een dwaalgeest,''

Een armoe van meningen om maar niet in te hoeven gaan op wat wél belangrijk is; het innerlijk Leven van de gelovige mens.

''Geeft de Geest jou wel die vrijheid, dan is het een dwaalgeest, of eigenlijk ben jij dat dan zelf, omdat je in je innerlijke systeem jezelf identificeert of zoekt te identificeren met God in jou.'' schrijf je.

1 Joh. 5

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tomega:

en dat jij geen toestemming hebt van de heilige Geest om zelf te kiezen en te plukken.

Ook zoiets.

Hoe krijg je dit uit je vingers om zoiets te schrijven. Wat wil je nu bereiken met zo'n opmerking.

2 Tim 2

23 En verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen.

24 En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen;

25 Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid;

26 En zij wederom ontwaken mochten uit den strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil.

 

(met toestemming)

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

1. Het getuigenis in zichzelven geeft niet alle kennis, en dat is ook nooit zo bedoeld geweest. De gelovige en de gemeente moet groeien, met behulp van wat de schrift.

2. Het leven hebben in de Zoon, is opnieuw niet in zichzelf zaligmakend, maar wel het geloof en daarbij gevoegd de kennis.

3. De kennis die voorhanden is verwerpen, is ongehoorzaamheid, die strijdig is met de Geest hebben en in Christus zijn.

2 uur geleden zei thom:

2 Tim 2
namelijk dat de bijbel de waarheid spreekt, en dat jij geen toestemming hebt van de heilige Geest om zelf te kiezen en te plukken. Geeft de Geest jou wel die vrijheid, dan is het een dwaalgeest,''

Een armoe van meningen om maar niet in te hoeven gaan op wat wél belangrijk is; het innerlijk Leven van de gelovige mens.

Hoezo armoe en hoezo 'om maar niet op in te hoeven gaan' ?
Het wat jij innerlijk leven noemt, is niet aan de mens om zelf te normeren. 
En zelfs niet aan de heiligen, om van de schriften af te wijken.
De bijbel spreekt de waarheid, en niets dan de waarheid.
Het innerlijke leven dat daarvan afwijkt is ongehoorzaam of ongeestelijk of onder misleiding en dwaling. 

1 uur geleden zei thom:

23 En verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen.

Hoe zou je dwaas en zonder lering kenmerken? Niet als schrift en gezonde leer, lijkt mij.
Dus waarom betrek je dat op mijn reactie over zelf kiezen en plukken?
We zouden deze discussie niet voeren, als jouw geest zich onderwierp aan de schriften.

2Timotheüs 14-17
Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt,
en waarvan u verzekering gedaan is,
wetende, van wien gij het geleerd hebt;
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt,
die u wijs kunnen maken tot zaligheid,
door het geloof,hetwelk in Christus Jezus is.
Al de Schrift is van God ingegeven,
en is nuttig tot lering, tot wederlegging,
tot verbetering, tot onderwijzing,
die in de rechtvaardigheid is;
Opdat de mens Gods volmaakt zij,
tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Tomega:

1. Het getuigenis in zichzelven geeft niet alle kennis, en dat is ook nooit zo bedoeld geweest.

 

20 minuten geleden zei Tomega:

De bijbel spreekt de waarheid, en niets dan de waarheid.
Het innerlijke leven dat daarvan afwijkt is ongehoorzaam of ongeestelijk of onder misleiding en dwaling. 

Wordt toch eens tijd dat je de bijbel gaat lezen, want je praat wel over de schrift (..) maar begrip is er niet.

Joh. 17sv

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Rom. 8

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

20 minuten geleden zei Tomega:

We zouden deze discussie niet voeren, als jouw geest zich onderwierp aan de schriften.

We hebben geen discussie. Je leest niets van wat ik schrijf. Althans, je begrijpt niets van wat ik schrijf.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei thom:

Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

We hebben geen discussie. Je leest niets van wat ik schrijf. Althans, je begrijpt niets van wat ik schrijf.

Je begrijpt niet dat dit niet gaat over jou en mij.
Je begrijpt niet dat je ingelegde sleutels in die teksten weinig verheldering krijgen,
als je de teksten net zo lang blijft herhalen tot er toevallig een vis aan de sleutel blijft haken.

Dit gaat over een punt van leer, net zo groot als tussen katholiek en protestant
en net zo groot als tussen Athanasius-belijders en jehova's getuigen.

Namelijk of de heilige Geest de mens in tegenspraak kan/mag/wil brengen met de bijbel.
Je kunt kort dor de bocht ook zeggen dat het gaat over het gezag van de bijbel,
tegenover de heilige Geest in de mens, die zegt genoeg te hebben aan God in hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Tomega:
1 uur geleden zei thom:

Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

We hebben geen discussie. Je leest niets van wat ik schrijf. Althans, je begrijpt niets van wat ik schrijf.

Je begrijpt niet dat dit niet gaat over jou en mij.
Je begrijpt niet dat je ingelegde sleutels in die teksten weinig verheldering krijgen,
als je de teksten net zo lang blijft herhalen tot er toevallig een vis aan de sleutel blijft haken.

Dit gaat over een punt van leer, net zo groot als tussen katholiek en protestant
en net zo groot als tussen Athanasius-belijders en jehova's getuigen.

Namelijk of de heilige Geest de mens in tegenspraak kan/mag/wil brengen met de bijbel.
Je kunt kort dor de bocht ook zeggen dat het gaat over het gezag van de bijbel,
tegenover de heilige Geest in de mens, die zegt genoeg te hebben aan God in hem.

Het gezag van de bijbel tegenover de heilige Geest in de mens.

Ik denk dat je een dode letter aanhanger bent, en de Geest mist, anders schrijf je dit niet. En daarmee het doel mist.

Het doel missen=in zonde leven.

Geest zoekt Geest. En doorzoekt de harten..

Rom. 8

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

 

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Ik denk dat je een dode letter aanhanger bent, en de Geest mist, anders schrijf je dit niet.

En dat Thom, toont hoe tunnelperspectieven en denkkokers werken,
en je ongeschikt maken om te doorgronden wat de ander drijft.
Maar; hoe kan de Geest leiding geven, als je zo belast wordt?

1Samuël 15:13-23
Samuël nu kwam tot Saul, en Saul zeide tot hem:
Gezegend zijt gij den HEERE! Ik heb des HEEREN woord bevestigd.
Doch Samuël zeide: Heeft de HEERE lust aan brandofferen, en slachtofferen,
als aan het gehoorzamen van de stem des HEEREN?
Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer,
opmerken beter dan het vette der rammen.

Want wederspannigheid is een zonde der toverij,
en wederstreven is afgoderij en beeldendienst.

Omdat gij des HEEREN woord verworpen hebt,
zo heeft Hij u verworpen, dat gij geen koning zult zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Tomega:
12 uur geleden zei thom:

Ik denk dat je een dode letter aanhanger bent, en de Geest mist, anders schrijf je dit niet.

En dat Thom, toont hoe tunnelperspectieven en denkkokers werken,
en je ongeschikt maken om te doorgronden wat de ander drijft.
Maar; hoe kan de Geest leiding geven, als je zo belast wordt?

Precies Tomega, dat probeer ik je dan ook duidelijk te maken.

De bijbel spreekt alleen door de Geest. En de Geest toont datgene wat Hem aangaat. En Hem, is de wedergeboren Ziel in de mens. En Die moet groeien, en ik kleiner worden; Hij die voor mij was, zal na mij ge-worden. En mij is de mens van vlees en bloed. 

En Hij is de Heere uit de Hemel, Hij is Die wij waren, en ge-worden kunnen, door Hem.

En Hem is de wedergeboren Ziel, de Zoon, het Leven; zij waren van U.. en hebt ze Mij gegeven..

En de Ziel is de Zijne, en de Zijnen.

Dat is de Christus, het Licht, het Leven.

Dat is het NT, dat is te lezen in de bijbel, maar is niet ''het gezag'' of wat je daar dan onder verstaan wil. Het zijn letters, 66 boeken vol, maar het is Geest die het Licht toont achter de letters, in het wit tussen de letters.

Kan iemand nog niet Hem onderscheiden daarin, dan alleen een persoon van 2000 jaar geleden, en niet in de mens zelf, dan is die mens nog niet zo ver. Evengoeie vrienden, maar dan krijg je reacties zoals nu steeds; vlak en het doel missen; God hoort IN de mens, omdat de Mens uit God is, maar moet aangenomen worden; bekend, herkend, herboren, gewekt, her-verbonden, verzoent opdat Hij in ons Zijn werk kan doen; het Licht tonen, het Woord verkondigen, tot de Zijnen komen.

Dat is; God dienen.

Teksten zat die dat beamen, maar geen moment is daar een bevestiging in jouw reacties daarover.

God is in de hemel schrijf je, maar daarmee dringt het niet door dat het Koninkrijk Gods IN de mens te vinden is.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei thom:

Tja, ik leg van alles voor, maar de ogen zijn dicht. Ook jij zegt niets, dan met dit te komen.

Dit weekend herdenken we het sterven van Christus en het laatste avondmaal. Jezus zelf draagt ons op dit te herdenken. 

In jouw theologie kun je dat nergens kwijt. Zou Jezus een natuurlijke dood zijn gestorven dan maakt het voor jouw uitspraken geen verschil. Daaraan zie je dat je gewoon een veelheid van prachtige verzen neemt maar het fundament ontbreekt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Hermanos2:
14 uur geleden zei thom:

Tja, ik leg van alles voor, maar de ogen zijn dicht. Ook jij zegt niets, dan met dit te komen.

Dit weekend herdenken we het sterven van Christus en het laatste avondmaal. Jezus zelf draagt ons op dit te herdenken. 

In jouw theologie kun je dat nergens kwijt. Zou Jezus een natuurlijke dood zijn gestorven dan maakt het voor jouw uitspraken geen verschil. Daaraan zie je dat je gewoon een veelheid van prachtige verzen neemt maar het fundament ontbreekt. 

Dat is ook weer de tunnelvisie waar Tomega het over heeft, maar dit een ander wil opdringen.

Wanneer men niet verder kan kijken dan die ene persoon van toen, en leest als of Hij het heeft gedaan en daarmee klaar, dan is men zeer beperkt in het ondervinden van wat het geloof werkelijk is, of sterker; nog niet ondervonden heeft.

Het geloof is, dat wat Jezus heeft getoond, ook ons moet overkomen. Innerlijk. Het innerlijk avondmaal, de innerlijke kruisweg.

Het fundament is het geloof zelf, van Jezus Christus, en daarop moet Gods Tempel gebouwd worden; de Mens zelf; de Heere uit de Hemel.

Openb. 3

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

1 Kor. 15, ik haal deze tekst vaak aan:

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

 

Hij heeft als mens de weg getoond, door Hem, de Zoon, in ons, de Verlosser vóór te leven.Neem uw kruis op en volg Mij; doe als Ik voorgeleefd heb.

 

49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

51 Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;

52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.

 

Er zijn geloofsstromingen, die de kruisiging vieren, in plaats van het lijden groot te maken.

En wat te denken van Rom. 8, dat ik ondertussen grijs geplaatst heb;

 

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;

21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

 

En dan kan iemand wel 100x de bijbel lezen in 4 talen en alle letters naast elkaar vergelijken, maar als er 1 regeltje ; ''Zijn bloed reinigt ons van onze zonden'' werkelijk doordringt in de mens, deze mens veranderen kan, en Hem in zichzelf opeens overal in de bijbel leest.

Daarom plaats ik die teksten steeds; het gaat over God in de mens zelf.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei thom:

 

Er zijn geloofsstromingen, die de kruisiging vieren, in plaats van het lijden groot te maken.

 

 

Als Jezus na de marteling vrijgelaten zou zijn. Dan was het voor de gelovige van geen waarde. Want het brengt geen verlossing. Hij moest sterven. Zo smerig en schandelijk als maar mogelijk, want zo ziet God de aardse mens. Waar hij toch van houdt. Dat is allesovertreffende liefde. 

De waterdoop door onderdompeling, na bekering. Die brengt verlossing en is een voorwaarde om Geest te krijgen. Een reine Geest neemt geen intrek in een vies huis. Dat moet eerst schoon. 

Als je niet al volwassene gedoopt bent dan mis je een essentieel stuk van je relatie met God. Wat niet is schoongewassen, komt niet binnen in God's heiligdom. De doop is geen symbolische handeling. 

Je schreef ook eens dat je geen tijd vrij maakt voor gebed. Omdat je dat altijd en overal doet. Je schreef dit volgens mij naar aanleiding van je oma(?) die je op de noodzaak ervan gewezen had?

Dit is weer een voorbeeld van zo'n typische eigen invulling. Als jij geen tijd vrijmaakt voor God, dan doet God dat ook niet voor jou. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hermanos2:

Als Jezus na de marteling vrijgelaten zou zijn. Dan was het voor de gelovige van geen waarde. Want het brengt geen verlossing. Hij moest sterven. Zo smerig en schandelijk als maar mogelijk, want zo ziet God de aardse mens. Waar hij toch van houdt. Dat is allesovertreffende liefde. 

De waterdoop door onderdompeling, na bekering. Die brengt verlossing en is een voorwaarde om Geest te krijgen. Een reine Geest neemt geen intrek in een vies huis. Dat moet eerst schoon. 

Als je niet al volwassene gedoopt bent dan mis je een essentieel stuk van je relatie met God. Wat niet is schoongewassen, komt niet binnen in God's heiligdom. De doop is geen symbolische handeling. 

Je schreef ook eens dat je geen tijd vrij maakt voor gebed. Omdat je dat altijd en overal doet. Je schreef dit volgens mij naar aanleiding van je oma(?) die je op de noodzaak ervan gewezen had?

Dit is weer een voorbeeld van zo'n typische eigen invulling. Als jij geen tijd vrijmaakt voor God, dan doet God dat ook niet voor jou. 

Wat is bidden Hermanos?

17 minuten geleden zei thom:

Je schreef ook eens dat je geen tijd vrij maakt voor gebed. Omdat je dat altijd en overal doet.

😁

Geest zoekt Geest.

17 minuten geleden zei thom:

Als Jezus na de marteling vrijgelaten zou zijn. Dan was het voor de gelovige van geen waarde. Want het brengt geen verlossing. Hij moest sterven.

Nou wat huil je dan.

17 minuten geleden zei thom:

De waterdoop door onderdompeling, na bekering. Die brengt verlossing en is een voorwaarde om Geest te krijgen. Een reine Geest neemt geen intrek in een vies huis. Dat moet eerst schoon.

Die brengt dus geen verlossing, maar inzicht. Reinigen is inzicht verkrijgen wie men is. Zoals Joh. de Doper begreep dat hij de weg recht moest maken voor Hem, door reiniging met water, om de Geest te laten indalen; de Zoon erkent.

Werd Joh. de Doper gered, of werd hij onthoofd.

Symboliek voor de mens die zijn leven geeft om Zijn wil, de grootste onder de mensen, maar minder dan de kleinste in Gods Koninkrijk.

Het is de symboliek voor de erkenning van de oude natuur en zijn wil, zijn bestaan en zijn dwalen in een wereld zonder doel.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Wat is bidden Hermanos?

Daar geeft Jezus meerdere voorbeelden van. Hij leert het zelfs aan Zijn discipelen. Voor Zijn arrestatie bidt Hij. Staat allemaal beschreven. Er is een verschil tussen bidden en onderweg uit de losse pols dingen delen met God. Als je beiden hebt geprobeerd proef je meteen het verschil. Jezus geeft nota bene het voorbeeld. Je maakt er tijd voor vrij. 

Net zoals met de waterdoop. Die plaatst je in een toestand die acceptabel is voor God. Je hebt oprecht je innerlijk opengesteld en gereinigd. En je buitenkant. God vult die ontstane leegte meteen op met Geest. 

Vroeger, bij de tabernakel werd  dat de priesters al geleerd. 

De dingen die jij schrijft klinken prachtig. Maar als jij geen voorwaarden schept gaat dat allemaal niet gebeuren. Alleen maar in je verbeelding. 

Hier aan de overkant is een schilder bezig. Voordat hij daadwerkelijk schilderen gaat verricht hij veel noodzakelijke handelingen. Beslist geen lege rituelen. Zou hij meteen beginnen te schilderen valt 't er bij de eerste bui af. 

Zo ook met gelovigen die meteen God's Geest beweren te ontvangen. En daar prachtig over kunnen vertellen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Daar geeft Jezus meerdere voorbeelden van. Hij leert het zelfs aan Zijn discipelen. Voor Zijn arrestatie bidt Hij. Staat allemaal beschreven.

Dus het is de Zoon Die bidt.

5 minuten geleden zei Hermanos2:

Zo ook met gelovigen die meteen God's Geest beweren te ontvangen. En daar prachtig over kunnen vertellen.

Zoals?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei thom:

Wat is bidden Hermanos?

😁

Geest zoekt Geest.

Nou wat huil je dan.

Die brengt dus geen verlossing, maar inzicht. Reinigen is inzicht verkrijgen wie men is. Zoals Joh. de Doper begreep dat hij de weg recht moest maken voor Hem, door reiniging met water, om de Geest te laten indalen; de Zoon erkent.

Werd Joh. de Doper gered, of werd hij onthoofd.

Symboliek voor de mens die zijn leven geeft om Zijn wil, de grootste onder de mensen, maar minder dan de kleinste in Gods Koninkrijk.

Het is de symboliek voor de erkenning van de oude natuur en zijn wil, zijn bestaan en zijn dwalen in een wereld zonder doel.

 

Geest zoekt geest is weer jouw eigen gemakzuchtige invulling. Hoef je tenminste geen tijd vrij te maken. 

De waterdoop door onderdompeling is geen symbool. 

De schuld voor jou onvolledige theologie ligt in het negeren van de Schrift. Die bijbel die jij leest is zo dun dat ie niet eens gebruikt kan worden onder een wiebelende tafel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid