Spring naar bijdragen

Wat is de 'Rustdag'


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Hermanos2:

Er bestaan gewoon teveel bijbel uitleggingen. Hoe wil je daar nog een norm stellen? 

Ik vind bijvoorbeeld nog steeds geen bijbels bewijs voor een 3-1heid. God zegt duidelijk dat er maar één God is. Dan zou ik christenen die wel geloven in een 3-1 heid niet langer als broeders mogen zien. Ervan uitgaande dat mijn begrip 100% waarheid is. 

Christendom is echt een lappendeken geworden. Hoe willen we op deze manier de bijbel uitleggen aan anderen? 

Een goed begin zou zijn elkaar als broeder te beschouwen. God zal in het millennium de leer rechttrekken. 

Als er in de bijbel staat: eenieder deed wat goed was in eigen ogen, staat er niet: een eenieder was onverschillig tegenover wet, recht en liefde. En er staat ook niet: ieder deed zijn best om te zondigen. Toch was dat de tijd der Richteren waarvan algemeen wordt gezegd dat het een tijd was zonder recht en zonder liefde; zonder God.

Het probleem dat jij signaleert, betreft daarom m.i. niet zozeer dat de bijbel teveel uitleggingen kent, maar wel dat er teveel als bijbels wordt geleerd, dat totaal niet bijbels is. Dat probleem los je niet op met meer bijbelse leer. Ook van Jeruzalem wordt gezegd de profeten het op een gegeven moment alleen maar erger maken. De oplossing zit in herstel van het gezag, en bij gebrek aan gezag aan zuiverheid in lezen, luisteren, en doen.

- Wat betreft de drie-eenheid, Christus is de Zoon van God en ook mens. God is geen mens en de mensen zijn niet uit God geboren. Het enige nut van de drie-eenheid is om God die Geest is met gezag te kunnen verbieden ooit het lef te hebben met de mens samen te wonen. Of hetzelfde anders - ook gechargeerd - gezegd: het enige nut van de drie-eenheid is om te bewijzen dat God als Geest liegt als Hij zegt dat Hij met de mens zal samenwonen: want een Geest woont niet in een lichaam en een mens is geen geest; tenzij je natuurlijk zoals sommigen doen ook de opstanding loochent en van de mens ook een geest maakt. En de enige wettige conclusie is dat elke strijdvraag over de drie-eenheid ver boven de macht en de kennis van de mens uitstijgt, zodat zowel goede als slechten zich vergalopperen en de diepte van Gods Raad plat slaan en in een doosje proberen te stoppen.  De bijbel stopt niets in een doosje en spreekt heldere taal. De mens wil daar niet aan en verwerpt wat er staat. En alsof dat niet genoeg is treedt de mens op de heilige grond tussen de Vader en de Zoon en bedisselt dan met gezag hoe het precies zit tussen de Vader en de Zoon. Dat is gewoon stuitend. En erg onverstandig want het gaat over God die Geest is, die door Zijn Zoon als Koning zal regeren over de mens. Zelfs als je er in slaagt die verborgenheid te ontrafelen, loop je op tegen het gezag dat nog steeds ten opzichte van de mens in dezelfde Hand is. 
- Wat betreft het wel of niet beschouwen als broeders; de ware eenheid loopt via Christus. Niemand is een broeder of zuster vanwege de eenheid in denken en doen met hem en haar. Maar de ware eenheid loopt via Christus, en wie doet zoals Christus vraagt, is je broeder of je zuster. Wat dan afwijkt is een zaak tussen die broeder en zijn Heer; Christus. Dat verstoort niet de eenheid maar dat bevestigt dat het koninkrijk van God meerdere kamers heeft. Eenheid in de zin van eenheidsworst is nooit een norm geweest, behalve bij volkbeheersende machtbastions. Als de ene broeder een andere roeping of leer of klemtoon volgt, is dat in principe geen reden om daar zonde te zien; maar vooral om daar iets heerlijks te zien: een diamant die wordt opgepoetst krijgt een spectrum van heldere stralen die verschillend zijn van kleur en richting. Maar wat die diamant zo hard en heerlijk maakt, is dat de kern onverwoestbaar is en geen enkele duisterheid brengt. Ik zeg: elk schriftwoord is de geharde diamant. De leiding van de heilige Geest loopt via wat de heilige Geest zegt: dat wat door God is gezegd, dat is de schrift.
- Waar de verschillen in leer worden tot zondige verschillen en afval, daar geldt de regel: Haat de zonde en vermaan voortdurend. Dat is nog steeds in het licht van die harde heerlijke diamant. Daar waar méér kennis is, daar is ook meer menselijke precisie , en daar zie je dus ook méér waarachtige groepen die elk voor zich menen de waarheid in pacht te hebben. Principieel is daar niets mis mee; hoewel God vraagt om zuiverheid zodanig hoog te houden, dat de verschillen minder zondig zijn, en de eenheid minder gebroken of verstoord. Maar in principe is de roeping dat ieder christen een waarachtig christen is en iedere groep een waarachtige kerk. Wie die roeping wegneemt, omdat immers eenheid geboden is, die mist het verschil tussen het hemelse en het aardse: die kiest voor het haalbare goddelijke in het vlees en geeft de daadwerkelijke eenheid met God op. 
- Dat het Christendom een lappendeken is, kun je God niet voor de voeten werpen. Maar je kunt het ook niet als een zonde zien. Het is wat het is; en God houdt echt wel het bestuur in handen, tot het moment dat de mens ingrijpt en voor God orde op zaken gaat stellen. Nooit heeft de mens genoeg geduld. Altijd ziet de mens heerlijkheden Gods eerder in het vlees, dan naar de geest. Gods heilsplan moet dus dwars door een haag van goedbedoelende kinderen van God, die aan een heel klein zetje van de satan genoeg hebben om weer heerlijkheden in het vlees te zien. Bedenk dat ook Christus niet met de duivel te maken kreeg als een draak; maar als een machtige engel die Hem de heerschappij bood over heel de aarde. 
- De bijbel uitleggen aan anderen hoeft helemaal niet. Elke christen is een levende brief van God aan de omgeving. En als alle christenen lang genoeg als verdwaasd met de handen omhoog zitten bij een onbegrijpelijk boek, dan zal God leraren geven. Maar de realiteit is dat Gods kinderen zelfs niet eens meer iets accepteren als van God: alles is van restanten en fragmenten van frauderende en manipulerende goedbedoelenden. En de wetenschap mag er voor Gods kinderen kaas van maken. Schandalig stuitende ontrouw is het. Kies een bijbel en verklaar hem heilig voor jou. Dat is zuiver en consequent: namelijk een daad van geloof dat God bestaat en toeziet hoe jij met alles omgaat. En alle gemodder met bloemrijke variante uitleggingen, doet niets anders dan wat je hebt, betekenisloos te stellen.
- Je begrijpt volgens mij niet hoe het is om een broeder te hebben. Als je een broeder hebt, heb je dezelfde vader, en zul je elkaar voortdurend aanspreken op wat de vader tegen jullie samen heeft gezegd, Dus je krijgt meer mot met mekaar als je iemand sneller als broeder beschouwt. Maar op het moment dat je niet meer elkaars broeder bent, krijg je ook de ruimte om zelf zuiver te blijven, en de voormalige broeder te beschouwen als bekeringsproject. Dat vraagt geduld en liefde en het verplicht je om steeds het goede voorbeeld te blijven geven. Of als je nog verder uitelkaar komt: elke daad van een christgelovige die je herkent en die ook uit het geloof wordt gedaan in de Naam van de Heer, die verplicht jou om te beamen: dit is het werk van de Heer. Relatief is zo'n persoon dan ook in dat opzicht een kind van God. Kijk maar naar de formulering van de bergrede. En inderdaad; schandalig is het als je zelf aan alle kanten de kantjes van je eigen geloof af loopt, terwijl je een ander kind van God behandelt als afvallige. Wie meer heeft; van hem wordt ook meer gevraagd. En als dan de afstand nog groter is en het niet meer gaat over gemeenschappelijkheden in de Heer; dannog geldt in de nieuwe bedeling dat zoals de priesters via hun priesterdienst heel het volk ten dienste waren, zo zal ook het zuivere geloof een vertolking en een bemiddeling zijn van God en naar God voor alle mensen van goede wil. Maar wat doen de gelovigen: ze grijpen naar de eigen bemiddelingsmiddelen en gaan de wijken in en de straten op, en ze verkopen het evangelie als marktkoopwaar met voor elk wat wils. En wat als helder spectrum van heerlijke stralen als van een diamant de wereld moest verlichten; wordt poepbruine hemaworst die elke burger lekker vindt. 
- God zal in het millennium de leer rechttrekken? De leer is recht gemaakt en de gezonde godsdienst heeft bestaansrecht. Maar niet in elk land en niet in alle tijden en niet zonder een zichzelf reinigende en louterende kerk. Toen Christus veel discipelen kreeg, brak hij de veelheid af en zuiverde bewust tot alleen de die-hards overbleven; en men zei: "de rede was hard". Waren die anderen dan niet bedoeld en gezocht? Jawel, zeer zeker wel. Maar als het licht wordt verduisterd, is de schade groter, omdat heel het land in duisternis komt. Maar als het licht klein is en zuiver, dan kan een land dat verder in de duisternis is, zich spiegelen en leren en zien hoe het anders kan. Zonder zicht, is het einde daar. 

Samenvattend; ik begrijp je wel. Probeer uit te kristalliseren wat je echt denkt/gelooft, en je niet af te laten leiden door allerlei losse gedachten en twijfels. Dan wordt ik ook minder afgeleid. :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 108
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De rustdag die God heeft ingesteld is de Sabbat. De vrijdagavond/zaterdag overdag. Dit heeft niets met de Mozaïsche wet te maken maar gaat terug op de schepping. Voor Israël was het een teken omdat zi

Dat is een mooie gedachte inderdaad, hoewel deze binnen onze Traditie inderdaad niet zo wordt gevolgd. Wij zien, net als jullie, de eucharistie als juist noodzakelijk om die vastentijd door te komen e

Dat is bij ons ook, maar er zijn ook gemeenten die zaterdag bij elkaar komen. Geen enkel probleem.  Er zijn twee verklaringen voor. De zondag wordt niet expleciet als een soort van sabbat genoem

41 minuten geleden zei sjako:

Er is een andere sabbat voor in de plaats gekomen. Een rust die je enkel vind in het ware geloof. Maar er is niks mis dat je een dag afzondert om met geestelijke zaken bezig te zijn, maar het mag geen wet worden, zoals de zondag.

Ja, dat zei je al Sjako. Er is niks mis mee zeg je dan, alsof jij als aartsengel mag oordelen over de reikwijdte van Gods geboden. En ik reageerde daarop ook al met een vergelijking. Ook voor het volk Israël is een andere rust gekomen toen zij in het beloofde land aangekomen waren. Pas in Israël krijgen zij onder Salomo de rust die God had beloofd. Maar, zegt dan ook het oude testament: er is nog een rust over. En ook Paulus in het nieuwe testament zegt dan: er is nog een rust over.

De rust in het Koninkrijk van Salomo moest voor gestreden worden, en dat is niet de te houden dag, maar het zijn van rechtvaardige Jood: immers God zegt over de rust dat de ongelovige en onrechtvaardige daarin niet zullen gaan. 
De rust in het Koninkrijk van God moet voor gestreden worden, en dat is niet de te houden dag, maar (zeg maar) het lopen van de wedren. Hebreeën drie en vier spellen het letterlijk uit voor je. De rust gaat nooit over een dag en altijd over geloof en gehoorzaamheid. Dan kun je niet als beantwoording ongehoorzaamheid (lees: ondankbaarheid) leren! 

En dan zeg jij: Christus is de rust; dus de te houden dag is vervallen. Dat slaat nergens op, Sjako!
En als je dan al dat andere roept over de wet; dan denk ik dat je zelf formuleert hoe het zit: je bent wetteloos.

Wie geen wet kent, maar wettig denkt en is genormeerd, die heeft aan een halve wet genoeg.
Terwijl zelfs de meest zuivere en precieze wet, niets uitwerkt bij onwettig denkende mensen.
En inderdaad; wie zich laat leiden, kan alle kanten op springen, want hij wordt wel geleid.
En dan is het maar te hopen dat wie leiding geven, de bijbel hanteren als Gods betrouwbare Handleiding.
En dat wie de leiding van de heilige Geest accepteert, niet verwerpt wat de heilige Geest zelf zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Als er in de bijbel staat: eenieder deed wat goed was in eigen ogen, staat er niet: een eenieder was onverschillig tegenover wet, recht en liefde. En er staat ook niet: ieder deed zijn best om te zondigen. Toch was dat de tijd der Richteren waarvan algemeen wordt gezegd dat het een tijd was zonder recht en zonder liefde; zonder God.

Het probleem dat jij signaleert, betreft daarom m.i. niet zozeer dat de bijbel teveel uitleggingen kent, maar wel dat er teveel als bijbels wordt geleerd, dat totaal niet bijbels is. Dat probleem los je niet op met meer bijbelse leer. Ook van Jeruzalem wordt gezegd de profeten het op een gegeven moment alleen maar erger maken. De oplossing zit in herstel van het gezag, en bij gebrek aan gezag aan zuiverheid in lezen, luisteren, en doen.

- Wat betreft de drie-eenheid, Christus is de Zoon van God en ook mens. God is geen mens en de mensen zijn niet uit God geboren. Het enige nut van de drie-eenheid is om God die Geest is met gezag te kunnen verbieden ooit het lef te hebben met de mens samen te wonen. Of hetzelfde anders - ook gechargeerd - gezegd: het enige nut van de drie-eenheid is om te bewijzen dat God als Geest liegt als Hij zegt dat Hij met de mens zal samenwonen: want een Geest woont niet in een lichaam en een mens is geen geest; tenzij je natuurlijk zoals sommigen doen ook de opstanding loochent en van de mens ook een geest maakt. En de enige wettige conclusie is dat elke strijdvraag over de drie-eenheid ver boven de macht en de kennis van de mens uitstijgt, zodat zowel goede als slechten zich vergalopperen en de diepte van Gods Raad plat slaan en in een doosje proberen te stoppen.  De bijbel stopt niets in een doosje en spreekt heldere taal. De mens wil daar niet aan en verwerpt wat er staat. En alsof dat niet genoeg is treedt de mens op de heilige grond tussen de Vader en de Zoon en bedisselt dan met gezag hoe het precies zit tussen de Vader en de Zoon. Dat is gewoon stuitend. En erg onverstandig want het gaat over God die Geest is, die door Zijn Zoon als Koning zal regeren over de mens. Zelfs als je er in slaagt die verborgenheid te ontrafelen, loop je op tegen het gezag dat nog steeds ten opzichte van de mens in dezelfde Hand is. 
- Wat betreft het wel of niet beschouwen als broeders; de ware eenheid loopt via Christus. Niemand is een broeder of zuster vanwege de eenheid in denken en doen met hem en haar. Maar de ware eenheid loopt via Christus, en wie doet zoals Christus vraagt, is je broeder of je zuster. Wat dan afwijkt is een zaak tussen die broeder en zijn Heer; Christus. Dat verstoort niet de eenheid maar dat bevestigt dat het koninkrijk van God meerdere kamers heeft. Eenheid in de zin van eenheidsworst is nooit een norm geweest, behalve bij volkbeheersende machtbastions. Als de ene broeder een andere roeping of leer of klemtoon volgt, is dat in principe geen reden om daar zonde te zien; maar vooral om daar iets heerlijks te zien: een diamant die wordt opgepoetst krijgt een spectrum van heldere stralen die verschillend zijn van kleur en richting. Maar wat die diamant zo hard en heerlijk maakt, is dat de kern onverwoestbaar is en geen enkele duisterheid brengt. Ik zeg: elk schriftwoord is de geharde diamant. De leiding van de heilige Geest loopt via wat de heilige Geest zegt: dat wat door God is gezegd, dat is de schrift.
- Waar de verschillen in leer worden tot zondige verschillen en afval, daar geldt de regel: Haat de zonde en vermaan voortdurend. Dat is nog steeds in het licht van die harde heerlijke diamant. Daar waar méér kennis is, daar is ook meer menselijke precisie , en daar zie je dus ook méér waarachtige groepen die elk voor zich menen de waarheid in pacht te hebben. Principieel is daar niets mis mee; hoewel God vraagt om zuiverheid zodanig hoog te houden, dat de verschillen minder zondig zijn, en de eenheid minder gebroken of verstoord. Maar in principe is de roeping dat ieder christen een waarachtig christen is en iedere groep een waarachtige kerk. Wie die roeping wegneemt, omdat immers eenheid geboden is, die mist het verschil tussen het hemelse en het aardse: die kiest voor het haalbare goddelijke in het vlees en geeft de daadwerkelijke eenheid met God op. 
- Dat het Christendom een lappendeken is, kun je God niet voor de voeten werpen. Maar je kunt het ook niet als een zonde zien. Het is wat het is; en God houdt echt wel het bestuur in handen, tot het moment dat de mens ingrijpt en voor God orde op zaken gaat stellen. Nooit heeft de mens genoeg geduld. Altijd ziet de mens heerlijkheden Gods eerder in het vlees, dan naar de geest. Gods heilsplan moet dus dwars door een haag van goedbedoelende kinderen van God, die aan een heel klein zetje van de satan genoeg hebben om weer heerlijkheden in het vlees te zien. Bedenk dat ook Christus niet met de duivel te maken kreeg als een draak; maar als een machtige engel die Hem de heerschappij bood over heel de aarde. 
- De bijbel uitleggen aan anderen hoeft helemaal niet. Elke christen is een levende brief van God aan de omgeving. En als alle christenen lang genoeg als verdwaasd met de handen omhoog zitten bij een onbegrijpelijk boek, dan zal God leraren geven. Maar de realiteit is dat Gods kinderen zelfs niet eens meer iets accepteren als van God: alles is van restanten en fragmenten van frauderende en manipulerende goedbedoelenden. En de wetenschap mag er voor Gods kinderen kaas van maken. Schandalig stuitende ontrouw is het. Kies een bijbel en verklaar hem heilig voor jou. Dat is zuiver en consequent: namelijk een daad van geloof dat God bestaat en toeziet hoe jij met alles omgaat. En alle gemodder met bloemrijke variante uitleggingen, doet niets anders dan wat je hebt, betekenisloos te stellen.
- Je begrijpt volgens mij niet hoe het is om een broeder te hebben. Als je een broeder hebt, heb je dezelfde vader, en zul je elkaar voortdurend aanspreken op wat de vader tegen jullie samen heeft gezegd, Dus je krijgt meer mot met mekaar als je iemand sneller als broeder beschouwt. Maar op het moment dat je niet meer elkaars broeder bent, krijg je ook de ruimte om zelf zuiver te blijven, en de voormalige broeder te beschouwen als bekeringsproject. Dat vraagt geduld en liefde en het verplicht je om steeds het goede voorbeeld te blijven geven. Of als je nog verder uitelkaar komt: elke daad van een christgelovige die je herkent en die ook uit het geloof wordt gedaan in de Naam van de Heer, die verplicht jou om te beamen: dit is het werk van de Heer. Relatief is zo'n persoon dan ook in dat opzicht een kind van God. Kijk maar naar de formulering van de bergrede. En inderdaad; schandalig is het als je zelf aan alle kanten de kantjes van je eigen geloof af loopt, terwijl je een ander kind van God behandelt als afvallige. Wie meer heeft; van hem wordt ook meer gevraagd. En als dan de afstand nog groter is en het niet meer gaat over gemeenschappelijkheden in de Heer; dannog geldt in de nieuwe bedeling dat zoals de priesters via hun priesterdienst heel het volk ten dienste waren, zo zal ook het zuivere geloof een vertolking en een bemiddeling zijn van God en naar God voor alle mensen van goede wil. Maar wat doen de gelovigen: ze grijpen naar de eigen bemiddelingsmiddelen en gaan de wijken in en de straten op, en ze verkopen het evangelie als marktkoopwaar met voor elk wat wils. En wat als helder spectrum van heerlijke stralen als van een diamant de wereld moest verlichten; wordt poepbruine hemaworst die elke burger lekker vindt. 
- God zal in het millennium de leer rechttrekken? De leer is recht gemaakt en de gezonde godsdienst heeft bestaansrecht. Maar niet in elk land en niet in alle tijden en niet zonder een zichzelf reinigende en louterende kerk. Toen Christus veel discipelen kreeg, brak hij de veelheid af en zuiverde bewust tot alleen de die-hards overbleven; en men zei: "de rede was hard". Waren die anderen dan niet bedoeld en gezocht? Jawel, zeer zeker wel. Maar als het licht wordt verduisterd, is de schade groter, omdat heel het land in duisternis komt. Maar als het licht klein is en zuiver, dan kan een land dat verder in de duisternis is, zich spiegelen en leren en zien hoe het anders kan. Zonder zicht, is het einde daar. 

Samenvattend; ik begrijp je wel. Probeer uit te kristalliseren wat je echt denkt/gelooft, en je niet af te laten leiden door allerlei losse gedachten en twijfels. Dan wordt ik ook minder afgeleid. :-)

Dankjewel voor deze uitgebreide reactie. 

Ik pik er één dingetje uit. Namelijk bijbel uitleg. Bijbel uitleg is nodig voor mensen die de bijbel nog nooit gelezen hebben. Zo ken ik er 'n aantal. Tot een bepaalde hoogte geef ik dan uitleg. Liefst niet teveel. Ik wil niet dat ze mijn uitleg volgen maar zelf nadenken. 

Ik mis in jouw reactie het groepsgebeuren. Wat volgens de bijbel toch wel belangrijk is. 

Die eenheid zoek ik. Die niet verstoord wordt zoals je in menige discussie leest. De onderlinge meningsverschillen en de manier waarop ermee omgegaan wordt maken dat christenen naar buiten toe geen mooi plaatje zijn. Geen groep waar je bij zou willen horen. Dat gaat resulteren in miljoenen christenen die allemaal individueel geloven, thuiszittend. Zo kan het nooit bedoeld zijn. Dat heeft volgens mij niets te maken met twijfel waar je mij van verdenkt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Dankjewel voor deze uitgebreide reactie. 

Ik pik er één dingetje uit. Namelijk bijbel uitleg. Bijbel uitleg is nodig voor mensen die de bijbel nog nooit gelezen hebben. Zo ken ik er 'n aantal. Tot een bepaalde hoogte geef ik dan uitleg. Liefst niet teveel. Ik wil niet dat ze mijn uitleg volgen maar zelf nadenken. 

Ik mis in jouw reactie het groepsgebeuren. Wat volgens de bijbel toch wel belangrijk is. 

Die eenheid zoek ik. Die niet verstoord wordt zoals je in menige discussie leest. De onderlinge meningsverschillen en de manier waarop ermee omgegaan wordt maken dat christenen naar buiten toe geen mooi plaatje zijn. Geen groep waar je bij zou willen horen. Dat gaat resulteren in miljoenen christenen die allemaal individueel geloven, thuiszittend. Zo kan het nooit bedoeld zijn. Dat heeft volgens mij niets te maken met twijfel waar je mij van verdenkt. 

Geen verdenken, maar een reactie op je spreken over uitleggingen, lappendeken, eenheid. Jij bepaalt wat geldt voor jou.

Het groepsgebeuren is er wel en ook wel overal. De eenheid is er ook wel, als je je keuzes daarop richt. De katholieken bijvoorbeeld zullen je graag het tegendeel bewijzen en de oorzaak verklaren. Maar de bijbel geeft andere handvatten en een ander houvast. Dat de groepen als zodanig geen mooi plaatje zijn; kan liggen aan de ernst van tijd en dwaling. Maar het kan ook liggen aan je definitie van "mooi plaatje". Het hoogtepunt van de christelijke levensvisie is tegelijk het hoogtepunt van de geschiedenis van de mensheid, en dat hoogtepunt is een dieptepunt als het gaat om de eenheid van de kerk.

-Mozes voelde zich geroepen om voor de Israëlieten op te komen; wat een belabberd plaatje gaf dat! Veertig jaar lang!
En ook daarna; opnieuw veertig jaar. En eigenlijk ook daarna opnieuw van kwaad en erger.
-Jozef wist zich geroepen als meerdere over zijn broers; man wat zat die lang in put, verbanning en gevangenis!
-Jacob wist zich verzekerd van de belofte, maar wat een worstelingen, met zijn vader, met Laban met Ezau, met God..
-God openbaart zichzelf in het vlees; maar wat een bloederig plaatje bood Bethlehem!
-Johannes de Doper was de grootste van de profeten; maar wat een vreselijk eenzaam plaatje bood zijn einde!
- Christus werd vernederd, gemarteld en gekruisigd; maar wat een lelijk plaatje bood de broederschap op dat moment.

Steeds is de vraag met welke spiegel en met welke lens je kijkt.

Als je mijn reactie wilt over het groepsgebeuren: ik zeg wat ik zie; en ik zie dat groepsgebeuren niet. Was dat er wel, dan had ik het ook gezegd. Niet wat ik graag zie bepaalt de realiteit, maar dat doet de realiteit zelf. En wat ik ook zie is dat hoe meer de eenheid wordt gezocht; hoe minder zij in geestelijk opzicht zal komen. Want pas als de eenheid met God wordt gezocht in bekeringsgezindheid, kan er ook onderling iets van eenheid als zegening tijdelijk bestaan, of lijken te bestaan in het vlees. Want als het gaat om het vlees heeft de overste van deze wereld macht en aanzien en zijn middelen van corruptie hebben zelfs status en waardering bij de kinderen van God, Ook bij jou, als het gaat om de eenheid op aarde. Tenminste; dat is wat ik zie in wat jij zegt.

Wat je zegt over uitleg en niet te veel, ben ik volkomen mee eens; niets van wat ik zeg heeft waarde, als je het niet ook zelf leest in de bijbel. Want je kunt beter onzin horen waarvan je denkt, dat dat vast beter in de bijbel moet staan, zodat je het gaat nalezen, dan dat je heilige waarheden hoort, zodat je de bijbel niet meer nodig of gezaghebbend acht. Maar het grootste probleem is dat meningen en ideeën al voorgevormd zijn, zodat de bijbel niet meer onbevangen 'letterlijk' wordt gelezen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Tomega:

En dan zeg jij: Christus is de rust; dus de te houden dag is vervallen. Dat slaat nergens op, Sjako!

Ik laat me niet oordelen over een sabbat. Kolossenzen 2:16

Laat niemand U daarom oordelen inzake eten en drinken of met betrekking tot een feestdag of een viering van de nieuwe maan of van een sabbat,  17 want die dingen zijn een schaduw van de toekomende dingen, maar de werkelijkheid behoort de Christus toe.

Ik hoop dat jij die rust ook eens vind.

De sabbat was een verbond tussen God en de Israëlieten. Niet met de ‘heidenen’.

De Israëlieten moeten de sabbat onderhouden; dat moeten ze in elke generatie doen. Het is een blijvend verbond.  17 Het is een blijvend teken tussen mij en het volk Israël, want in zes dagen heeft Jehovah de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag hield hij op met werken en nam hij rust.”’

De ‘heidense’ Christenen werden geen verdere last opgelegd dan het zich onthouden van immoraliteit, van bloed en van het verstikte. Voor de rest vallen Christenen onder de wet van de Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:

Laat niemand U daarom oordelen inzake eten en drinken of met betrekking tot een feestdag of een viering van de nieuwe maan of van een sabbat,  17 want die dingen zijn een schaduw van de toekomende dingen, maar de werkelijkheid behoort de Christus toe.

Mooie tekst weer Sjako, en betreft een schaduw van de toekomende dingen m.i. prachtig aansluit bij jouw eerder gegeven tekst;

 

10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.

11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

 

En is het sabbat-gebeuren een proces, niet van een dag in de week, maar van de dag van een periode, als de 7e dag van de schepping; ingaan in de rust (van de werken van het ego) waardoor gezien kan worden wie we werkelijk zijn. (in Christus)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ik laat me niet oordelen over een sabbat. Kolossenzen 2:16

Laat niemand U daarom oordelen inzake eten en drinken of met betrekking tot een feestdag of een viering van de nieuwe maan of van een sabbat,  17 want die dingen zijn een schaduw van de toekomende dingen, maar de werkelijkheid behoort de Christus toe.

Vreemd dat j.g anderen dan wel oordelen op een verjaardag of kerstmis welke zijn feestdagen.

Om het in context te houden zou ik dit je niet willen onthouden, voortgang van koll...

20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?

21 Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.

22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
18 uur geleden zei Tomega:

En dan zeg jij: Christus is de rust; dus de te houden dag is vervallen. Dat slaat nergens op, Sjako!

Ik laat me niet oordelen over een sabbat. Kolossenzen 2:16

Laat niemand U daarom oordelen inzake eten en drinken of met betrekking tot een feestdag of een viering van de nieuwe maan of van een sabbat,  17 want die dingen zijn een schaduw van de toekomende dingen, maar de werkelijkheid behoort de Christus toe.

Ik hoop dat jij die rust ook eens vind.

De sabbat was een verbond tussen God en de Israëlieten. Niet met de ‘heidenen’.

De Israëlieten moeten de sabbat onderhouden; dat moeten ze in elke generatie doen. Het is een blijvend verbond.  17 Het is een blijvend teken tussen mij en het volk Israël, want in zes dagen heeft Jehovah de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag hield hij op met werken en nam hij rust.”’

De ‘heidense’ Christenen werden geen verdere last opgelegd dan het zich onthouden van immoraliteit, van bloed en van het verstikte. Voor de rest vallen Christenen onder de wet van de Christus.

1. Dat jij je niet moet laten oordelen over de sabbat; is geen excuus om de sabbat als norm te verwerpen!
Dat jij van heel de wet bent bevrijd in Christus, mag jou niet tot tegenstander van de wet maken!
Dat de wet de zonde veroordeelt en de zondaar bevrijdt, is geen volmacht om de wet tegen te staan!
Dat ieder van God wordt gekend, en dus niemand zijn naaste leert; ontslaat eenieder niet van vermaning en aansporing!
Dat de kerk niet oordeelt over wat buiten is; ontheft haar niet van het moeten zijn van ware kerk!

2, Dat de heidense christenen geen last worden opgelegd; is omdat die last ook echt niet opgelegd mag worden! Elke last is tegen God. Geen enkele plichtsbetrach kan God behagen. En alle liefde zoekt te doen wat God wil. Niet als last in wettischheid van een slaaf, maar als eerbetoon en ene feest en als bevestiging dat een zoon begrijpt waarom de slaaf dat moet.

3. Dat de werkelijkheid niet meer leeft in de schaduwen, ontneemt de schaduw niet zijn schaduw!
Dat de schaduw van steniging op doodslag is weggenomen, geeft geen vrijheid van doodslaan!
Dat de schaduw van het eer uw vader en uw moeder is weggenomen, geeft geen vrijheid dat niet te doen!
Dat de schaduw van de sabbat is weggenomen, neemt de oorzaak van de sabbathouding niet weg!

God heeft gerust. Die rust geldt onder mensen als heilig en heerlijk.
God zegt; ik laat de mens vrij in die rust. En de mens bedierf de rust.
God zegt; O.K. ik geef ieder tot 70 maal 70 jaar om vrede te maken met Mij. En de aarde werd boos en zondig.
En het berouwde God; en Hij maakte een Voorbeeldweg tot Hem in een eigen Voorbeeld volk.
En Hij gaf verlossing; en herstelde de levensboom in het Avondmaal.
En Hij gaf de vrijheid van voor Noach, en gaf ieder tijd en ruimte om het goede te willen en te zoeken.
En Hij ontnam de aanklager zijn plaats in het dagelijks geestelijk Bestuur; en gaf het aan Zijn Zoon.
En de aanklager werd neergeworpen op aarde; en de Zoon kreeg die loskomt van het aardse.
Waaraan denk jij Sjako, dat straks; als het oordeel komt eenieder wordt geijkt en beproefd?
Aan de wet van God! En die van Zijn Zoon zijn, die leven in de vergeving van elke ongewilde afwijking;
En die de Zoon nog verwachten, die leven tot dan op de wet en vanaf dan op hun geloof; want zij zijn tijdelijk geheiligd in de wet een eeuwig geheiligd dor hun geloof.
En die de wet verwierpen en de Zoon ongehoorzaam zijn; die zeggen Heere Heere, ook wij hebben uw Naam geloofd!
Mar zij worden afgewezen op gronden van hun ongehoorzaamheid alleen. En wij zien dan in, dat het niet die afwijking van die wet was dat hen ongehoorzaam maakte; maar hun ongeloof. Dat is het ongeloof dat God serieus zegt: Ik heb de aarde gemaakt; gedenk dat in alles van je leven, en vier dat op de sabbat.

Jij zegt dan; ik vier het al elke dag. ALS dat waar zou zijn; dan erken je de sabbat als geldige norm.
Maar wat zeg jij: de sabbat geldt niet, en wat ik doe, doe ik uit mezelf met mijn eigen inzicht. omdat ik wel vindt dat dat nuttig is voor mijn welzijn. Jij bent het die daarmee zijn eigen Rust vervloekt!

Wie denk je geldt als lichtdrager: degene die wordt beschermd door Gods Licht, en zo een schaduw werpt?
Of degene die uit de schaduw van het licht is gekomen, en mooie figuurtjes maakt met zelf gecreëerde schaduwen. want zo zegt hij: ik ben bevrijd van de last en het juk van de schaduw!

Weet je dan niet dat een kaars dat is ontbrand, alleen maar branden kan met de materievergeestelijker van de aansteker?
Weet je dan niet dat Christus zegt: volg mij, en dat Hij zegt: Ik ben gekomen om Uw Wil te doen Vader!
Weet je dan niet dat wettelozen het Koninkrijk van God zeker niet beërven zullen?!

En dan wens je mij toe dat ik eens die rust mag vinden. Dat is de rust waarvan God zegt: onderhoud die! en waarop jij antwoordt: neen, maar ik zal die gedachte van God niet volgen, maar ik volg mijn eigen gedachten, want dat vind ik, mens en maaksel, geschikt en passend voor het welzijn van mijn vlees. God is in jouw rustviering Afwezig. Jij meent in de werkelijkheid te staan, maar je betoont jezelf ook de schaduw onwaardig. 

Nog eenmaal:
Dat de schaduw van de sabbat is weggenomen, plaatst die sabbat in het volle licht,
van hoe een zoon van God de sabbat houdt.
Maar jij zegt: de sabbat is vervallen omdat vanaf de Zoon van God, geen norm meer bestaat voor het speciaal eren van God op een gewijde dag: de sabbat was een tijdelijke wet tot mij, en vanaf nu Ben Ik mijzelf de wet. De mens claimt via Christus Gods gezag in eigen lijf en leden te hebben. God is hem vlees van zijn vlees. Geloof me; Sodom en Gomorra hadden besef van hun eigen zonde en dat is waarom zij genade kunnen winnen voor hun ziel.  Maar wie openlijk kiest tegen God, terwijl God het hem uitspelt in reusachtige schaduwletters, en daarna ook nog eens de genade van het volle zicht geeft op God, die is duizend maal duizend keer meer verblind, dan hij de joden toerekent verblind te zijn. Of ongehoorzamer dan Sodom en Gomorra.

Jesaja 56:4-7
Want alzo zegt de HEERE van de gesnedenen, die Mijn sabbatten houden,
en verkiezen hetgeen, waartoe Ik lust heb, en vasthouden aan Mijn verbond;
Ik zal hen ook in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven,
beter dan der zonen en dan der dochteren;
een eeuwigen naam zal Ik een ieder van hen geven, die niet uitgeroeid zal worden.
En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, 
om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben,
om Hem tot knechten te zijn; al wie den sabbat houdt,
dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden;
Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis;
hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar;
want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.

 

De Heere HEERE, Die de verdrevenen van Israël vergadert, spreekt:
Ik zal tot hem nog meer vergaderen, nevens hen, die tot hem vergaderd zijn.
Al gij gedierten des velds, komt om te eten, ja, al gij gedierten in het woud!
Hun wachters zijn allen blind, zij weten niet; zij allen zijn stomme honden, zij kunnen niet bassen;
zij zijn slaperig, zij liggen neder, zij hebben het sluimeren lief.
En deze honden zijn sterk van begeerte, zij kunnen niet verzadigd worden,
ja, het zijn herders, die niet verstaan kunnen; zij allen keren zich naar hun weg,
elkeen naar zijn gewin, elk uit zijn einde.
Komt herwaarts, zeggen zij: ik zal wijn halen, en wij zullen sterken drank zuipen;
en de dag van morgen zal zijn als deze, ja, groter, veel treffelijker.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Thinkfree:

Vreemd dat j.g anderen dan wel oordelen op een verjaardag of kerstmis welke zijn feestdagen.

Je redeneert andersom. De sabbat en (Joodse) feestdagen zijn niet meer geldig voor Christenen om het een afschaduwing was voor iets groters. Ze vallen niet meer onder de Mozaische wet. Verjaardagen, kerst, pasen etc vallen niet onder de soort feesten die hier bedoelt worden. Ze bestonden nog niet en ze zijn verzonnen door mensen. Kerst, Pasen worden door JG gezien als vermenging van heidendom en waarheid. Iets wat Jehovah haat. Daar zijn tal van voorbeelden van. Bijv de aanbidding van het gouden kalf. Dat was ook zogenaamd een ‘feest’ voor Jehovah. En wat dacht je van de tijd van Ezechiël, waar buitenlandse goden werden aanbeden in de tempel van Jehovah. Jehovah walgde ervan. Ezechiël 8:5 

Hij zei tegen me: ‘Mensenzoon, richt je blik alsjeblieft op het noorden.’ Ik keek dus naar het noorden en daar, ten noorden van de poort van het altaar, stond het symbool van jaloezie in de ingang.  6 Hij zei verder tegen me: ‘Mensenzoon, zie je welke verschrikkelijke, walgelijke dingen het huis van Israël hier doet, dingen waardoor ik ver van mijn heiligdom vandaan blijf? Je zult walgelijke dingen zien die nog veel erger zijn.’

Vermenging van heidendom en waarheid zorgt ervoor dat Jehovah van zijn heiligdom vandaan blijft. Zo ernstig is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Tomega:

2, Dat de heidense christenen geen last worden opgelegd; is omdat die last ook echt niet opgelegd mag worden! Elke last is tegen God. Geen enkele plichtsbetrach kan God behagen. En alle liefde zoekt te doen wat God wil. Niet als last in wettischheid van een slaaf, maar als eerbetoon en ene feest en als bevestiging dat een zon begrijpt waarom de slaaf dat moet.

pfff.. lust u nog peultjes?

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan;
opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

Dat je je benaarstigen moet, bewijst dat je er nog niet in bent.
Dat benaarstiging wordt verbonden aan de gehoorzaamheid, bewijst dat het geloof ook geloofswerken behoeft.
Dat de werkelijkheid schaduwkenmerken kent; bewijst dat die werkelijkheid kenmerken heeft.

Als de schaduw niet meer kan gelden als schaduw,
is de werkelijkheid in overtreding.

5 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei thom:

pfff.. lust u nog peultjes?

Het gevaar van te ingewikkeld denken zie je hier gebeuren. Het is minder ingewikkeld. Je raakt verstrikt in allerlei gedachten die uit een verkeerd uitgangspunt komen.

De wet is eenvoud ten top. En ook zonder de wet, heb  je kennis dat God de zevende dag rustte, en die heiligde.
Maar ik begon deze discussie met de inbreng dat je niet moet teruggrijpen naar iets buiten de wet.
Want wie Mozes verwerpt, zal ook niet tot inkeer komen als het hem rechtstreeks uit de hemel wordt medegedeeld.

Lucas 16:30,31
En hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren. Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen,zo zullen zij ook,
al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

5 minuten geleden zei sjako:

Je raakt verstrikt in allerlei gedachten die uit een verkeerd uitgangspunt komen.

Het uitgangspunt, is dat Christus de wet heeft vervuld, omdat die wet niet alleen goed was en nuttig om te onderhouden, maar vooral omdat die wet communiceert wat Gods liefde is en van de mens vraagt.

De zekerheid vanuit het uitgangspunt, is dat de mens nooit zal kwalificeren.
En het nieuwe van de Verlossing, is dat de mens kwalificeert als Christus zelf.

Wat nu biedt die kwalificatie. als je geen liefde hebt, tot hetgeen was tot jouw behoud?
Wat nut biedt die liefde jou, als je er geen liefde voor hebt?
Wat nut biedt de verlossing van Christus, als hij de wet uitschakelt?
Dat wat is uitgeschakeld, daar heb je geen liefde meer voor nodig, dat is dood.
Maar dood is niet de wet; maar het vlees dat die vervulling behoeft te doen.
Hoe kan dan de geest van dat vlees die wet verwerpen?

Jouw uitgangspunt daarentegen, is dat van de gearriveerdheid in de Rust:
je redt het nu wel zonder God, méér dan Adam en Eva;
want jij werpt Gods wet tegen, dat Christus jou ervan heeft verlost.
Jouw uitgangspunt, is dat Christus jou verlost van God.
het is de aloude ongehoorzaamheid,
in een vlaag van beter weten.
Die vlaag, dat is de slang.  

Mijn uitgangspunt is de gereformeerde leer:
Waaruit kent uw ellende? Uit mijn afstand tot de wet van God.
Jij zegt: er is een nieuwe wet van geen schade toebrengen
en liefde voor je naaste boven alles.

Op 19-2-2021 om 22:39 zei sjako:

Christenen vallen onder de wet van Christus waar dit soort wetten ook vallen. Het is een liefdeswet.

Alles wat Jezus ons geleerd heeft valt onder de wet van de Christus. Galaten 6:2 Blijf elkaars lasten dragen, want zo vervul je de wet van de Christus.  

Johannes 13:34 Ik geef jullie een nieuw gebod: Heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben.  35 Hierdoor zal iedereen weten dat jullie mijn discipelen zijn: als jullie liefde voor elkaar hebben.’

Je zult dus niets doen wat een ander schaad, dus ook niet stelen, liegen etc.

Op 20-2-2021 om 10:42 zei sjako:
Op 20-2-2021 om 09:52 zei Tomega:

Hoe oordeel je over uit liefde scheiden, uit liefde hoererij doen, uit liefde stelen, en ga zo maar door?

Dat zijn zaken die je niet uit liefde kan doen, maar anderen en jezelf alleen maar schaden. Dat is nu net wat Jezus ons probeert bij te brengen, de ander liefhebben boven jezelf. Als je dat niet begrijpt heb je Jezus nooit begrepen. Mattheus 7:12 verklaart dat heel bondig en duidelijk. 
Behandel andere mensen dus zoals je zelf graag behandeld wilt worden, want dat is waar het om gaat in de Wet en de Profeten.

Kijk dan zelf naar je uitgangspunt: God is weg, en het humanisme is terug.
De duivel wint: De liefde drijft de angst voor God uit.

Marcus 7:13 
Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting,
die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei thom:

pfff.. lust u nog peultjes?

Het gevaar van te ingewikkeld denken zie je hier gebeuren. Het is minder ingewikkeld. Je raakt verstrikt in allerlei gedachten die uit een verkeerd uitgangspunt komen.

Een trui breien om de kern heen noemde ik het al.

En het steeds maar over die zelfgebreide trui hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-2-2021 om 11:04 zei thom:

Ik kan mij niet voorstellen dat Hebr. 4 over een dag gaat. Een dag dan als een dag van de week.

 

Eerder een eind-fase, een 'bereiken van iets', een eind-stadium van een periode.

Inderdaad als een; wie Gods rust is binnengegaan, heeft ook gerust van zijn eigen werk

Want het eigen werk, is de overgave van alles wat Hem niet toebehoort in de mens. 12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

En daarom vind ik de SV mooier, van vers 10; Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, waarbij de eigen werken gedaan/doorzien/voltooid zijn en niet meer hoeven opgepakt, omdat deze achter hem liggen.

 

 

3 uur geleden zei Tomega:
6 uur geleden zei thom:

Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan;
opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

Dat je je benaarstigen moet, bewijst dat je er nog niet in bent.
Dat benaarstiging wordt verbonden aan de gehoorzaamheid, bewijst dat het geloof ook geloofswerken behoeft.

Juist Tomega.  10; Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, waarbij de eigen werken gedaan/doorzien/voltooid zijn en niet meer hoeven opgepakt, omdat deze achter hem liggen.

Dat is de kern van het verhaal; rust vinden, door de werken van het ego, van het eigen, te kunnen doorzien. Dat is in de overgave aan Hem besloten; niet ik, maar Zijn wil.

Gehoor-zaam als kúnnen horen. Neigt uw oor en kom tot Mij.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

pfff.. lust u nog peultjes?

Een trui breien om de kern heen noemde ik het al.
En het steeds maar over die zelfgebreide trui hebben.

Wat is de 'Rustdag'? Wie de trui past trekt hem aan, en laat z'n peultjes niet staan.

De wet gebiedt de rust voor het vlees, op gronden van Gods grote werk,
en spiegelt daarin de toekomstige Rust van God en mens samen in eeuwigheid.
Nu nog steeds is inzet vereist, om in de rust te kunnen gaan;
dat bewijst dat die rust onderstreept en gevierd moet worden,
en de wet niet vervallen is. Want je bent er nog niet.
De wet wijst het vlees de weg naar de eeuwigheid.

Bewijs dat de wet actueel is = Psalm 1:1-2
Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen,
noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.

Bewijs dat de rust voor het vlees is = Deuteronomium 12:9,10
Want gij zijt tot nu toe niet gekomen in de rust en in de erfenis, die de HEERE, uw God, u geven zal.
Maar gij zult over de Jordaan gaan, en wonen in het land, dat u de HEERE, uw God, zal doen erven;
en Hij zal u rust geven van al uw vijanden rondom, en gij zult zeker wonen.

Bewijs dat er nog een andere rust overblijft = Hebreeën 3:1-4
Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd,
de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, 
iemand van u schijne achtergebleven te zijn. 
Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; 
maar het woord der prediking deed hun geen nut,
dewijl het met het geloof niet gemengd was 
in degenen, die het gehoord hebben.


Als het woord der prediking hun geen nut deed omdat het met het geloof niet gemengd was,
zo doet ook het geloof geen nut als het niet met het woord der prediking gemengd is.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

De wet gebiedt de rust voor het vlees, op gronden van Gods grote werk,
en spiegelt daarin de toekomstige Rust van God en mens samen in eeuwigheid.
Nu nog steeds is inzet vereist, om in de rust te kunnen gaan;
dat bewijst dat die rust onderstreept en gevierd moet worden,
en de wet niet vervallen is. Want je bent er nog niet.
De wet wijst het vlees de weg naar de eeuwigheid.

De wet houdt de mens aan het werk; het volhouden van de eigen werken ten gunste van het eigen behoud.

Onder de wet leven is afhankelijk zijn van de wet, de werken doen namens de wet, het in zonden leven, het ware doel missen.

De wet vervullen of volbrengen houdt in dat alle werkzaamheden onder de wet doorzien worden of zijn, dat deze werken deze mens bezighoudt onder de wet. En de overgave daaraan van ''het vlees en bloed'' daarmee volledig is.

Dáármee in het reine komen is niet een ontkennen van de wet, maar een stoppen, (een rusten of inkeren), met deze werkzaamheden/bezigheden/arbeid ten gunste van het leven van deze wereld, het veranderlijke, het tijdelijke.

Het heeft geen zin je daarvoor in te spannen in relatie of tegenstelling met de her-verbinding met God; de Religie, de Gnosis, de Christus, het Licht.

Ga daarom de rust in door inderdaad de werken van het geloof te ondergaan; het reinigen en heiligen. 

1 Kor 13; 

1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.

2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.

En daarbij ook deze tekst;

Rom. 3

28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;

30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.

31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

De wet houdt de mens aan het werk; het volhouden van de eigen werken ten gunste van het eigen behoud.
Onder de wet leven is afhankelijk zijn van de wet, de werken doen namens de wet, het in zonden leven, het ware doel missen.
De wet vervullen of volbrengen houdt in dat alle werkzaamheden onder de wet doorzien worden of zijn, dat deze werken deze mens bezighoudt onder de wet. En de overgave daaraan van ''het vlees en bloed'' daarmee volledig is.
Dáármee in het reine komen is niet een ontkennen van de wet, maar een stoppen, (een rusten of inkeren), met deze werkzaamheden/bezigheden/arbeid ten gunste van het leven van deze wereld, het veranderlijke, het tijdelijke.
Het heeft geen zin je daarvoor in te spannen in relatie of tegenstelling met de her-verbinding met God; de Religie, de Gnosis, de Christus, het Licht.
Ga daarom de rust in door inderdaad de werken van het geloof te ondergaan; het reinigen en heiligen. 

Dat de wet de mens aan het werk houdt, is een bepaald perspectief en een bepaalde omgang met de wet. De gelovige Jood laat zien hoe dat uitwerkt. Maar als God de wet geeft om de kennis van God over te brengen, en een bepaalde omgang ermee misschien minder geestelijk oogt, is dat geen excuus om die wet af te schaffen: de kennis die de wet geeft, geeft ook het besef wat de afstand is tot de wet, en wat de richting is die de vrije geest moet nemen, om niet van de geest van de wet, dat is van de geest van God af te wijken.

Wat jij noemt doorzien of bezighouden; is dus inderdaad geen activiteit in verlies van je hoofd, maar juist een hoofdactiviteit tot winst van het vlees. Het vlees kan niet gewonnen worden, en moet ook niet gewonnen worden; maar kan wel door de geest aangelijnd worden; want God heeft gezegd dat het vlees een tempel is van Gods Geest. Het heeft inderdaad geen zin om je daarvoor in te spannen; want de inspanning moet plaatsvinden in het hoofd en in het hart; en het gebed of het inzicht, biedt meer progressie dan de volmaakte naleving van de letter. Dat is precies wat het verschil is tussen domweg brandoffers te doen die God haat en brandoffers vanwege de liefde voor God die God wint tot zegen voor het eigen en ook het omringende en toekomende vlees.

Dat ontneemt echter aan die letter niet zijn betekenis en positie. Integendeel, de letter is gemaakt en bedoeld om de geest leiding te geven en te sturen. De rust ingaan door te heiligen en te reinigen, is inderdaad een geestelijke activiteit, die vraagt om volledige inzet van hoofd en hart en ziel. Maar heel de ziel en heel het hart en heel het verstand, mist de aansluiting met God als wat God zegt niet wordt gewogen als Gods eigen woorden. Heel het geleid worden door de heilige geest verliest de grondslag van eenheid in Christus, als wat de heilige Geest heeft gezegd wordt verworpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Tomega:

Dat de wet de mens aan het werk houdt, is een bepaald perspectief en een bepaalde omgang met de wet. De gelovige Jood laat zien hoe dat uitwerkt. Maar als God de wet geeft om de kennis van God over te brengen, en een bepaalde omgang ermee misschien minder geestelijk oogt, is dat geen excuus om die wet af te schaffen: de kennis die de wet geeft, geeft ook het besef wat de afstand is tot de wet, en wat de richting is die de vrije geest moet nemen, om niet van de geest van de wet, dat is van de geest van God af te wijken.

Wat jij noemt doorzien of bezighouden; is dus inderdaad geen activiteit in verlies van je hoofd, maar juist een hoofdactiviteit tot winst van het vlees. Het vlees kan niet gewonnen worden, en moet ook niet gewonnen worden; maar kan wel door de geest aangelijnd worden; want God heeft gezegd dat het vlees een tempel is van Gods Geest. Het heeft inderdaad geen zin om je daarvoor in te spannen; want de inspanning moet plaatsvinden in het hoofd en in het hart; en het gebed of het inzicht, biedt meer progressie dan de volmaakte naleving van de letter. Dat is precies wat het verschil is tussen domweg brandoffers te doen die God haat en brandoffers vanwege de liefde voor God die God wint tot zegen voor het eigen en ook het omringende en toekomende vlees.

Dat ontneemt echter aan die letter niet zijn betekenis en positie. Integendeel, de letter is gemaakt en bedoeld om de geest leiding te geven en te sturen. De rust ingaan door te heiligen en te reinigen, is inderdaad een geestelijke activiteit, die vraagt om volledige inzet van hoofd en hart en ziel. Maar heel de ziel en heel het hart en heel het verstand, mist de aansluiting met God als wat God zegt niet wordt gewogen als Gods eigen woorden. Heel het geleid worden door de heilige geest verliest de grondslag van eenheid in Christus, als wat de heilige Geest heeft gezegd wordt verworpen. 

Je schrijft;'' Het vlees kan niet gewonnen worden, en moet ook niet gewonnen worden; maar kan wel door de geest aangelijnd worden; want God heeft gezegd dat het vlees een tempel is van Gods Geest.''

Aangelijnd schrijf je. Als een hond? Als een slaaf? Het lichaam is de Tempel Gods, dat verandert. Het vlees en bloed echter is aards. Wat gewekt wordt, is de Heere uit de Hemel. Wat zich overgeeft aan Hem, is datgene wat van deze wereld is, wat uit deze wereld bestaat, wat zich met deze wereld wil handhaven, wat wil overleven.

Wat zich overgeeft, maakt de weg vrij, recht, voor wat door de Geest hersteld wordt, wat geheeld wordt, wat geheiligd wordt. En dat is het hemels lichaam; Zijn Zoon gelijkvormig. In Hem zijn wij een nieuwe Schepping. Ja toch?

Of veranderen we niet? Ja; 1 Kor 15 

54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.

55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?

56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.

De wet, daar heb je de wet weer.. de houvast van het vlees.

Je schrijft; ''Dat ontneemt echter aan die letter niet zijn betekenis en positie. Integendeel, de letter is gemaakt en bedoeld om de geest leiding te geven en te sturen''

De letter geeft de geest leiding en stuurt deze aan? 

De Geest is het die Zich toont achter de letter; het wit zogezegd. Dus wat er wordt geschreven in welke geest, zo wordt er gelezen voor wie dit zo bedoeld is, afhankelijk van de ont-wikkeling van die mens. Dat kan in verschillende nivo's of lagen zijn. En wat dan gelezen wordt, is dus afhankelijk van in hoeverre de mens die dit leest ontvankelijk is voor die geest.

Vandaar ook de vele misverstanden en onbegrip op bijvoorbeeld dit forum; de een begrijpt de ander niet, terwijl dezelfde tekstregel als 'bewijs' geleverd wordt. Platgelezen, platgepredikt, of vastgelegd, aangelijnd zo je wilt door de dog(..)matiek.. maar voor dovemans oren.

Geest zoekt Geest schrijf ik wel eens; het is het kunnen horen, wat de Geest tot de Gemeenten zegt. En de Gemeenten zijn stuk voor stuk onderdeel van de mens zelf, als de kleuren van de regenboog; samen één geheel en moeten zo werkzaam worden als 1 geheel, opdat het Licht doorgang kan vinden.

''Maar heel de ziel en heel het hart en heel het verstand, mist de aansluiting met God als wat God zegt niet wordt gewogen als Gods eigen woorden.'' schrijf je.

Het is de Toon die dit alles laat meezingen, de vibratie Gods zogezegd, het Licht. Hoe anders.

''Heel het geleid worden door de heilige geest verliest de grondslag van eenheid in Christus, als wat de heilige Geest heeft gezegd wordt verworpen.'' 

Wat moet ik nou met zo'n zin?

 

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Wat zich overgeeft, maakt de weg vrij, recht, voor wat door de Geest hersteld wordt, wat geheeld wordt, wat geheiligd wordt. En dat is het hemels lichaam; Zijn Zoon gelijkvormig. In Hem zijn wij een nieuwe Schepping. Ja toch?
Of veranderen we niet? Ja; 1 Kor 15 

Nee; zeker niet. Een verheerlijkt lichaam is er niet eerder dan op de jongste dag, vers 52. Dan komt de beloofde rust.

3 uur geleden zei thom:

56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.
De wet, daar heb je de wet weer.. de houvast van het vlees.

Geen houvast maar causaliteit. De dood komt door de zonde en de zonde komt door de wet.
Niet omdat de wet zondig is, maar omdat de wet klaagt hoezeer de mens van God afwijkt.
Dat Christus de wet wegneemt, plaatst de mens terug bij de boom des levens; terug bij God.
Maar niet om de wet te haten; maar om God daarin te leren kennen!

3 uur geleden zei thom:

Je schrijft; ''Dat ontneemt echter aan die letter niet zijn betekenis en positie. Integendeel, de letter is gemaakt en bedoeld om de geest leiding te geven en te sturen'' De letter geeft de geest leiding en stuurt deze aan? 

Ja, dit heb je inderdaad nooit begrepen. Gods Geest in jou, dat ben jij zelf niet. 
De Geest geeft niet automatisch leiding aan jou.
Je kunt wel ruimte scheppen voor Gods Geest; maar het spreken komt via jouw eigen geest.
En ook als de Geest wèl spreekt; moet het worden getoetst (ahv Schrift c.q. aan gemeente voorgelegd);
om te beproeven of die geest uit God is. De geest van de mens kan verward raken,
en de geest van de mens kan gaan heersen over de heilige Geest.
Want de profeet als kind van God mag heersen over de geesten die in hem zijn.
En zelfs in het meest positieve geval van jouw goede wil, en volkomen kennis,
moet je bewust strijden tegen het vlees en tegen je wil die vleselijk is.
Want ook het willen is beperkt. Zodat het meeste de liefde is, 1Corinthiërs 13:13.
En de liefde manipuleren is daarom ook het belangrijkste wapen van de duivel. 
Maar daar is de hulp en dat is mijn punt: God heeft gesproken.
God heeft hulp gegeven in voorbeelden via schaduwen.
God heeft een handleiding gegeven via een volk en een weg en een boek.
Dat is waarom de bijbel van zichzelf zegt: "de Heilige Geest zegt" en wat er staat.
De Heilige Geest heeft de tekst geschreven; dat is God heeft het gezegd.
Die tekst is dus het tweesnijdende zwaard, en de verdeler des ziels.
De heilige Geest is niet letter en woord, maar kracht;
dat is de kracht van het branden en het willen en het stuwen,
en het woord en de letter geeft de verbinding met God:
met meer kennis, en inzicht, en groei, en dan ook meer kracht.
En zo zie je dan hoe de letter de kracht van God is.

De wet geeft de spelregels van God. Je hebt vrij spel, maar zeker niet zonder wet.
De wet geeft geen enkele speelruimte voor eigenwilligheid en ongehoorzaamheid.
En dat is waarom jij en anderen zich tegen de wet keren: de wet klaagt.
Jawel; de verlossing van Christus redt tegen het klagen van de wet,
maar niet tegen het klagen over de wet. De wet klaagt die overtreder aan,
want die bewijst zichzelf uit de liefde van God te zijn gerold.

Hebreeën 2:2-3
Want indien het woord, door de engelen gesproken, vast is geweest,
en alle overtreding en ongehoorzaamheid rechtvaardige vergelding ontvangen heeft;
Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen?
dewelke, begonnen zijnde verkondigd te worden door den Heere,
aan ons bevestigd is geworden van degenen, die Hem gehoord hebben;

3 uur geleden zei thom:

'Heel het geleid worden door de heilige geest verliest de grondslag van eenheid in Christus, als wat de heilige Geest heeft gezegd wordt verworpen.'' 

Wat moet ik nou met zo'n zin?

Beseffen en erkennen dat het Schriftwoord door de heilige Geest (de engelen) is gesproken,
tot ook jouw onderwijzing en aansturing. Dan mist wat ik zeg feitelijke grondslag.

Handelingen 15:25-27
Wel heeft de Heilige Geest gesproken door Jesaja, den profeet, tot onze vaderen,
Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan;
en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken. Want het hart dezes volks is dik geworden,
en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Tomega:
12 uur geleden zei thom:

Je schrijft; ''Dat ontneemt echter aan die letter niet zijn betekenis en positie. Integendeel, de letter is gemaakt en bedoeld om de geest leiding te geven en te sturen'' De letter geeft de geest leiding en stuurt deze aan? 

Ja, dit heb je inderdaad nooit begrepen. Gods Geest in jou, dat ben jij zelf niet.

Dat schrijf ik vaker dat jij, of ik, Hem niet zijn. Altijd eigenlijk. Wat begrijp ik er niet aan? Dat ik dat steeds schrijf?

Vooral deze tekst;

Rom. 8; 

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

Maar we kunnen het nooit over teksten hebben schreef ik al, want jouw trui is belangrijker; niet tot de kern kunnen komen.

Daarbij; het geloof is van Jezus Christus. Heb je daar al eens naar gekeken? Van in plaats van in?

9 uur geleden zei Tomega:

Dat Christus de wet wegneemt, plaatst de mens terug bij de boom des levens; terug bij God.

Christus neemt de wet niet weg, geen jota, maar vervult deze; doorloopt deze. Daarom is Hij in het vlees gekomen, om de Weg te tonen ons daaruit te verlossen.

Christus is de boom des levens, via Hem gaat de weg terug; Hij is de weg in ons. 

De boom des levens is de mens die verandert; het verheerlijkte lichaam. Jezus toonde dit al op de berg vóór de kruisiging van het vlees en bloed; het opstandingslichaam is aanwezig vóór de opstanding begrijp je? Het is een proces van heiliging en reiniging opdat wat móet sterven voor het sterven, kan sterven. Begrijp je dat?

9 uur geleden zei Tomega:

En de liefde manipuleren is daarom ook het belangrijkste wapen van de duivel. 

Nee dat kan niet Tomega, de Liefde kan niet aangeraakt worden door het kwaad. De Liefde is uit God, is God.

Begrijp je?

 

9 uur geleden zei Tomega:

Die tekst is dus het tweesnijdende zwaard, en de verdeler des ziels.
De heilige Geest is niet letter en woord, maar kracht; dat is de kracht van het branden en het willen en het stuwen,

Wat schrijf je nu weer? Eerst is het de tekst, en de volgende regel schrijf je dat het Geest is, en niet letter en woord, maar kracht.

De Zoon zegt;

Joh. 8''Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;

32 En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

Joh. 17

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

Efeze 6

17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.

18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;

19 En voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken;

Hebr.4

12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

Er is voor jou nog maar één oplossing Tomega, en dat is jouw met zorg gebreide trui uithalen, helemaal, en in dat vuur gooien, met kracht, wil en stuwen.

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Tomega:

De wet geeft geen enkele speelruimte voor eigenwilligheid en ongehoorzaamheid.
En dat is waarom jij en anderen zich tegen de wet keren: de wet klaagt.

De wet is ontstaan uit ongehoorzaamheid; gevolg van de oorzaak van de eigen wil en de ongehoorzaamheid.

Dat is het leven waarin wij nu leven en waaruit we bestaan, dat ons in leven houdt zolang het Leven niet gewekt is in de mens.

Zodra het Leven gewekt is, komt de wet in actie; dit leven wil overleven, maar zich niet overgeven aan Hem. Dat is de strijd die ontstaat in de mens die tot geloof komt; het Licht toont de schaduwkant van het leven dat we lijden, wat niet het ware Leven is.

De wet klaagt niet, maar toont zich doordat het Woord tot ons gekomen is; het goddelijke laat van Zich spreken.

Wij kunnen ons niet tegen de wet keren, omdat wij daaruit bestaan; en juist dát moet doorzien worden en overgegeven.

Opdat Hij in ons zich ontwikkelen kan, en in ons kan opstaan. De Verlosser van deze wet, deze wereld, dit leven.

1 Kor. 15sv

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Als jij vindt dat de tekst het tweesnijdend zwaard is, zou ik mij daar maar over gaan buigen dan, in plaats van de eigenwilligheid en ongehoorzaamheid continu in te brengen. 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei thom:
11 uur geleden zei thom:

Ja, dit heb je inderdaad nooit begrepen. Gods Geest in jou, dat ben jij zelf niet.

Dat schrijf ik vaker dat jij, of ik, Hem niet zijn. Altijd eigenlijk. Wat begrijp ik er niet aan? Dat ik dat steeds schrijf?

Vooral deze tekst; Rom. 8; 10 En indien Christus in ulieden is

Jij begrijpt niet dat je wedergeboorte een zaak is van jouzelf, van jouw eigen ziel.
Christus staat niet op in jouw dode lichaam; maar jijzelf staat op in Christus' levende Geest.

11 uur geleden zei thom:

Maar we kunnen het nooit over teksten hebben schreef ik al, want jouw trui is belangrijker; niet tot de kern kunnen komen.

Daarbij; het geloof is van Jezus Christus. Heb je daar al eens naar gekeken? Van in plaats van in?

Jouw kern is buiten-bijbels. De opstanding van Christus is voor jouw de opstanding in jouw lichaam.
Jij beschouwt jouw geloof en jouw geestelijk leven niet als jouw geloof en jouw wedergeboren leven,
maar als Christus die in jou opgestaan is, en Zijn goddelijk wedergeboren leven in jou.
Dat noem jij niet meer jezelf, maar God. Dat noem jij niet jouw wedergeboorte,
maar je noemt het Christus zijn opstanding in jou. En jouw inbreng is om ruimte te geven aan God.

11 uur geleden zei thom:

Christus neemt de wet niet weg, geen jota, maar vervult deze; doorloopt deze. Daarom is Hij in het vlees gekomen, om de Weg te tonen ons daaruit te verlossen.

Nee; Christus is in de hemel aan de rechterhand van God.
Nee; ook de heilige Geest is niet de Heer die is opgestaan in jou.
Maar wel: jij bent wedergeboren, en de heilige Geest is jou tot hulp en steun.
Jij hebt op gezag van God, discretionaire bevoegdheid om te leven.
En in jouw eigen leven kies je steeds voor God en tegen je eigen vlees.
Christus toonde de weg al eerder. De heilige Geest drijft je in de richting.
Maar jijzelf bent het kind, dat de weg mag lopen.
Maar zonder de last dat je kansloos bent voor de wet.
Want jouw straf is gedragen door Christus.
Dat Christus die straf van jou dragen moest,
bewijst dat de wet goed is, en de straf rechtvaardig.

11 uur geleden zei thom:

Er is voor jou nog maar één oplossing Tomega, en dat is jouw met zorg gebreide trui uithalen, helemaal, en in dat vuur gooien, met kracht, wil en stuwen.

Met kracht en wil en stuwen is de drijvende en aansporende werkzaamheid van Gods Geest.
Dat gebeurt toch wel een keer; alle werken worden in het vuur geworpen tot loutering of verbranding.
Maar wat blijft staan is elk word dat is gesproken in overeenstemming met Gods Woord.
Gods Woord, dat is wat God heeft gezegd. Maar jij denkt dat Christus de bijbel vervangen heeft;
dat de bijbel een beeld als een foto is van toen, in die oude tijden.

11 uur geleden zei thom:

Efeze 6 17 het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
Hebr.4 12 Want het Woord Gods is levend en krachtig,

Gods Woord = wat God heeft gezegd
Wat God zegt, is levend en heeft scheppende kracht tot in eeuwigheid.
Die scheppende kracht is leven geworden in Christus.
Christus identificeerde zich met elk door God gesproken woord in de schriften.

Jij denkt, dat God ook in jou levend wordt,
zoals Hij in Christus is levend geworden.
Dat is een dwaling.

Je ontsnapt uit die dwaling, met een eenvoudig hulpmiddel:
God liegt niet. God spreekt zichzelf niet tegen.
Dus alles wat in jou God is, zal nooit God tegenspreken die buiten jou is geopenbaard.
Dat dwingt jou om je te confronteren met wat God heeft gezegd.
Om de bijbel serieus te nemen.

10 uur geleden zei thom:

Dat is het leven waarin wij nu leven en waaruit we bestaan, dat ons in leven houdt zolang het Leven niet gewekt is in de mens.

Jij verstaat onder het Leven de opgewekte Christus in jou.

10 uur geleden zei thom:

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Als jij vindt dat de tekst het tweesnijdend zwaard is, zou ik mij daar maar over gaan buigen dan, in plaats van de eigenwilligheid en ongehoorzaamheid continu in te brengen. 

Niet Christus wordt levend gemaakt in jouw dode vlees,
maar jij wordt levend gemaakt in Christus levende Geest.
Jijzelf houdt "stuur" over je wil; was dat anders, dan had de heilige Geest je niet hoeven steunen;
Want als Christus in jou is, heeft Hij echt geen hulp en trooster nodig.
Het is dus je eigen taak, dat je je vlees afsterft, kruisigt en Christus volgt.
het is een kleine stap in je leer; en een grote stap in je levenstijd.
Jij mag het doen; en Christus zegt: mijn last is licht en mijn juk is zacht.
Zou Christus zichzelf een juk en een last opleggen?

Wèl zijn je inzichten belangrijk, want de eigenzinnige eigenmachtige mens
die het zelf gaat zitten doen, is nog verder verwijderd van het levende woord.
De taak is aan jezelf, maar de regie wordt in handen gelegd van God,
en daarvoor is geloof nodig, en kennis van God en recht staan in de leer.
Je hebt je bijbel nodig: het is het geestelijk Handboek Soldaat.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:
12 uur geleden zei thom:

Efeze 6 17 het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
Hebr.4 12 Want het Woord Gods is levend en krachtig,

Gods Woord = wat God heeft gezegd
Wat God zegt, is levend en heeft scheppende kracht tot in eeuwigheid.

Levend en scheppend tot in eeuwigheid.

Maar Tomega vindt; Gods Woord=wat God heeft gezegd.

Wat bedoel je nu met deze twee zinnetjes? Eeuwig? Of alleen verleden tijd? 

Begrijp je dat dit soort uitspraken totaal tegenstrijdig zijn met elkaar?

Hoe krijg je dit zo onder elkaar geschreven?

Begrijp je dat het niet te doen is voor mij, iets nuttigs uit te filteren? Ook omdat je de teksten negeert die jouw schrijven tegenspreken?

Rom. 8 negeer je botweg en brei je weer een soort mouw aan je trui.

 

 

1 uur geleden zei Tomega:
12 uur geleden zei thom:

Dat is het leven waarin wij nu leven en waaruit we bestaan, dat ons in leven houdt zolang het Leven niet gewekt is in de mens.

Jij verstaat onder het Leven de opgewekte Christus in jou.

Ja. 

1 uur geleden zei Tomega:

Niet Christus wordt levend gemaakt in jouw dode vlees,
maar jij wordt levend gemaakt in Christus levende Geest.

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

1 uur geleden zei Tomega:

Je hebt je bijbel nodig: het is het geestelijk Handboek Soldaat.

Lees deze dan, en verzin niet van alles wat met een paar teksten onderuit gehaald wordt.

1 Joh. 5

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Levend en scheppend tot in eeuwigheid.
Maar Tomega vindt; Gods Woord=wat God heeft gezegd.
Wat bedoel je nu met deze twee zinnetjes? Eeuwig? Of alleen verleden tijd? 
Begrijp je dat dit soort uitspraken totaal tegenstrijdig zijn met elkaar?

Het woordje "maar" komt van jou, niet van mij. De tegenstrijdigheid komt van jou, niet van mij.
Waar jij 'maar' inlegt en 'totaal tegenstrijdig' ziet, zegt dat kennelijk vooral iets over hoe jij er in staat.

2Petrus 2:21 
Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen,
maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

3 uur geleden zei thom:
4 uur geleden zei Tomega:

Jij verstaat onder het Leven de opgewekte Christus in jou.

Ja. 

4 uur geleden zei Tomega:

Niet Christus wordt levend gemaakt in jouw dode vlees,
maar jij wordt levend gemaakt in Christus levende Geest.

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

Wie is in u? Christus.
Wie woont in u? De Geest van Christus.
Wat wordt levend gemaakt? Uw sterfelijke lichaam.
Wie maakt uw sterfelijke lichaam levend? De Geest die in u woont.
Wie is daarom nu schuldenaar? U zelf.
Wat is uw schuld? Om door de Geest de werkingen van uw lichaam te doden.
Wie dood dus de werkingen van uw lichaam? U zelf, door de Geest.

Als Christus dan door Zijn Geest in u woont; dan is niet Christus wedergeboren; maar uzelf:
u bent een nieuwe geboorte uit de gemeenschap van Christus met uw ziel.
De nieuwe geboorte is er; en het groeit door het vlees af te sterven,
om op de jongste dag een nieuw verheerlijkt lichaam te krijgen.

3 uur geleden zei thom:
4 uur geleden zei Tomega:

Je hebt je bijbel nodig: het is het geestelijk Handboek Soldaat.

Lees deze dan, en verzin niet van alles wat met een paar teksten onderuit gehaald wordt.

Waarom spreek je dit tegen? Ben jij geen christensoldaat?

3 uur geleden zei thom:

1 Joh. 5

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

Aan wie geeft God het eeuwige leven? Aan ons. 
Waar ontspruit dat leven uit? Uit zijn Zoon.
Wie de Zoon heeft (door de Geest die in hem woont), die is duidelijk zelf niet de Zoon. 
De Zoon zit aan de Rechterhand Gods, vanwaar hij komen zal om te oordelen wie het leven heeft, en wie niet.

Het geloof geeft je wedergeboorte in de Geest van Christus,
De opstanding van Christus is niet in jou, maar die was op de derde dag na zijn sterven.
Jouw opstanding heeft nog niet plaatsgevonden, die komt nog op de jongste dag.
En jouw vlees biedt jou je loopbaan van groei en beproeving,
van wedergeboorte tot aanschuiven aan de koningstafel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid