Spring naar bijdragen

Wees niet de jager, maar de prooi


Aanbevolen berichten

Wat is eigenlijk de intrinsieke lering van Golgotha?  Dat is niet alleen te begrijpen vanuit de theologie of de filosofie, Golgotha is de voltrekking van het mystieke 'voelen'.

Het drukt zich uit in het "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?".  Niet alleen zijn vrienden hadden Jezus ont-kent  ( Voordat een haan kraait, zul je drie keer zeggen dat je mij niet kent.) ook God had Jezus verlaten!  In deze desolate verlatenheid stierf de mens Jezus.

 

Maar wat zegt het ons?  Mij zegt het dat de mens ieder houvast kan loslaten, verzonken zijnde in het niet-iets.  Iedereen kent wsl  Psalm 23: De heer is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets.  Deze zin kan dubbelzinnig opgevat worden.  Zolang de heer jouw herder is, ontbreekt het je idd aan niets.  Dan loop je nog braafjes achter de herder aan te sjokken.  Het laatste stukje zul je zelf moeten afleggen, dat is de verborgenis achter Golgotha.  Zonder vrienden, zonder God, zonder 'iets'.  Zodat ook 'niets' je niet langer zal ontbreken.  Het kennen in het ont-kennen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 106
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat christenen graag jagen bewijst de geschiedenis.  Van kruistochten tot inquisitie.  Waarheid-zoekers welke zij 'ketters' noemen zijn eeuwenlang vervolgd.  Zoek op 'Katharen', dan weet je waar de te

Er hoeft niet gekissebist te worden, Jehovah is de schepper van de duisternis.  Staat allemaal keurig in de bijbel. De duisternis kan opgevat worden als 'zelfbewustzijn' en daarmee stond de mens

Het laatste stukje is het niets.  Maar de mens die alleen de vormen kent begrijpt het niets niet.  Die houdt vast aan de schaduwwereld.

1 uur geleden zei Hopper:

Wat is eigenlijk de intrinsieke lering van Golgotha?  Dat is niet alleen te begrijpen vanuit de theologie of de filosofie, Golgotha is de voltrekking van het mystieke 'voelen'.

Het drukt zich uit in het "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?".  Niet alleen zijn vrienden hadden Jezus ont-kent  ( Voordat een haan kraait, zul je drie keer zeggen dat je mij niet kent.) ook God had Jezus verlaten!  In deze desolate verlatenheid stierf de mens Jezus.

 

Maar wat zegt het ons?  Mij zegt het dat de mens ieder houvast kan loslaten, verzonken zijnde in het niet-iets.  Iedereen kent wsl  Psalm 23: De heer is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets.  Deze zin kan dubbelzinnig opgevat worden.  Zolang de heer jouw herder is, ontbreekt het je idd aan niets.  Dan loop je nog braafjes achter de herder aan te sjokken.  Het laatste stukje zul je zelf moeten afleggen, dat is de verborgenis achter Golgotha.  Zonder vrienden, zonder God, zonder 'iets'.  Zodat ook 'niets' je niet langer zal ontbreken.  Het kennen in het ont-kennen.


Ja. De donkere nacht van de ziel.  

Niet voor niets vieren we kerst op 25 december.  Kerstnacht was in oude tijden, voordat de wereld zelfs maar aan Kerstmis dacht, een nacht die heilig was voor de ingewijden, voor diegenen, die de geheimen van het universum kennen. Het was een nacht waarin zij gewoonlijk in stilte samen kwamen en elkaar in de duisternis van hun grotten ontmoetten. Zij zaten altijd in stilte te wachten op de muziek van de sferen, te wachten totdat zij de muziek, die uit de hemel kwam, konden horen. En wanneer zij in de duisternis deze melodie vernamen, dan wisten zij, dat er voor dit jaar weer een avatar was geboren, een goddelijke ziel, verwerkt in een menselijk lichaam. Dat er een redder was opgestaan; zoals we door de eeuwen heen gezien hebben in Boeddha, Krishna en andere goddelijke mensen. Die nacht, waarin overal in de wereld de wijzen samen kwamen in de duisternis van hun grotten en plotseling het licht zagen schijnen - terwijl er toch helemaal geen licht scheen - verhieven hun harten zich in uiterste bewondering en wisten zij dat uiteindelijk de belofte was vervuld. De duisternis van deze aarde was nu verdwenen. Het licht scheen.

Kerstnacht is de nacht van de mystici. Het is een nacht van stilte, van kalme overpeinzing en wachten. Iedere kerstnacht in de wereld is dat het geval. Het kan geen nacht zijn voor drank en drugs en festiviteiten. Het is een nacht die behoort aan diegenen, die weten hoe zij in meditatie dit licht weer kunnen waarnemen. Het is een nacht waarin je moet vergeten dat je kinderen hebt. Het is een nacht waarin je moet vergeten, dat je een man hebt of een vrouw of niemand. Het is een nacht waarin je alleen bent. En in die nacht, wanneer je rustig wacht, zal het licht weer schijnen. Kerstmis is een feest, waarop de engelen weer aan de mensen verschijnen. De glorie van de hemelen wordt een kort ogenblik zichtbaar voor de ogen van ons sterfelijke wezens, zeggende: “Dit is je Thuis”. Het is een nacht waarin de hele wereld een kort ogenblik verduisterd wordt en het innerlijk oog gericht wordt op datgene, wat ons van nature toebehoort, de geestelijke wereld. Een oud kerstlied luidt:

Zo lang al heeft de wereld geleden
Door de ellende van zonde en strijd.
Beneden in de hiërarchie van de werkende engelen
Ontrolde zich tweeduizend jaar lang het kwaad.
En de mens, een oorlog met de mens, hoort
niet het lied van liefde, dat zij verkondigen.
O, breng het lawaai tot zwijgen, mensen van strijd.
En hoor… en hoor… de engelen zingen.

Kerstnacht is een nacht van zien. De herders in het veld namen de engelen waar en haasten zich om naar de baby te gaan kijken. Zij wisten; en weten, gaat voorbij geloven. Datgene wat je ziet, hoef je niet langer te geloven. Geloof is een teken van verwarring. De nederige herders en de wijze, intelligente mannen kwamen naar de kribbe en zij wisten! En weten: “Ik heb de engelen gezien; ik heb de Christus gezien, ik heb het licht gezien, ik heb het lied gehoord”, maakt je tot een getransformeerd wezen. Kerstmis is een nacht van weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mens die tot zelfkennis gekomen ziet idd de wijsheid van de uiterlijke verschijnselen welke een mystiek verhaal vertellen.

De betekenis van Golgotha is terug te vinden in de terugkeer van het licht.  Maar ook is zij terug te vinden in de opkomende maan als de zon achter de kim is verdwenen. Of...zoals de komende dagen wanneer Jupiter en Saturnus zich veréénigen.   Is die vereniging een wils-act?  Neen!  Niet mijn wil geschiedde.

Tot zelfkennis komen betekent ook nog op een andere wijze het licht.  Waar het 'zelf' in het vuur wordt geworpen vlamt het licht op....

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Maar wat zegt het ons?  Mij zegt het dat de mens ieder houvast kan loslaten, verzonken zijnde in het niet-iets.  Iedereen kent wsl  Psalm 23: De heer is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets.  Deze zin kan dubbelzinnig opgevat worden.  Zolang de heer jouw herder is, ontbreekt het je idd aan niets.  Dan loop je nog braafjes achter de herder aan te sjokken.  Het laatste stukje zul je zelf moeten afleggen, dat is de verborgenis achter Golgotha.  Zonder vrienden, zonder God, zonder 'iets'.  Zodat ook 'niets' je niet langer zal ontbreken.  Het kennen in het ont-kennen.

Dat kan natuurlijk niet. Als het je aan niets ontbreekt, kan het niet zo zijn dat je 'het laatste stukje zelf moet afleggen'.

9 uur geleden zei Christos00f:

Kerstnacht was in oude tijden, voordat de wereld zelfs maar aan Kerstmis dacht, een nacht die heilig was voor de ingewijden, voor diegenen, die de geheimen van het universum kennen. Het was een nacht waarin zij gewoonlijk in stilte samen kwamen en elkaar in de duisternis van hun grotten ontmoetten. Zij zaten altijd in stilte te wachten op de muziek van de sferen, te wachten totdat zij de muziek, die uit de hemel kwam, konden horen. En wanneer zij in de duisternis deze melodie vernamen, dan wisten zij, dat er voor dit jaar weer een avatar was geboren, een goddelijke ziel, verwerkt in een menselijk lichaam.

Wat is dit voor complete kolder? 
Hier is toch geen touw aan vast te knopen?

9 uur geleden zei Hopper:

 Waar het 'zelf' in het vuur wordt geworpen vlamt het licht op....

Pindakaas!

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat kan natuurlijk niet. Als het je aan niets ontbreekt, kan het niet zo zijn dat je 'het laatste stukje zelf moet afleggen'.

 

Het laatste stukje is het niets.  Maar de mens die alleen de vormen kent begrijpt het niets niet.  Die houdt vast aan de schaduwwereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei sjako:

Nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien. 

Ik denk dat Golgotha niet aan je besteedt is Sjako.  Je zit nog erg vast in je overtuigingen.  God ontkennen zou een mooi opstapje zijn,  dat deed Jezus immers ook in zijn stervensuur.  En als ik het goed begrepen heb ben je christelijk, dus dan is Jezus volgen niet verkeerd lijkt me.

 

Terzijde: roepen dat iets onzin is, dat zeggen atheïsten altijd van gelovigen.  Impliciet sluit je je bij hen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het laatste stukje is het niets.  Maar de mens die alleen de vormen kent begrijpt het niets niet.  Die houdt vast aan de schaduwwereld.

De schaduwwereld inderdaad die door Christus werd afgesneden aan het kruis, waardoor Hij sprak dat op dat moment  de geest van de antichrist al in de wereld was en deze uiteindelijk als mens de wereld zou overmannen. “De komst van de antichrist”, legt Jung uit, is niet alleen maar een profetische voorspelling, maar een onverbiddelijke psychologische wet.” “Zonder dat de schrijver van de brieven van Johannes zich daarvan bewust was, gaf het bestaan van deze wet hem zekerheid over de komenden enantiodromie ( omslag in het tegendeel)”. Jung: “ Daarom schreef hij alsof hij zich bewust was van de innerlijke noodzakelijkheid van deze ommekeer, waarbij deze gedachte hem vast en zeker als een goddelijke openbaring voorkwam. In werkelijkheid veroorzaakt elke hogere differentiëring van het christendom een dienovereenkomstige versterking van het onbewuste complement, waardoor de spanning tussen boven en beneden toeneemt. 

Met deze vaststelling bewegen we ons helemaal binnen het kader van de christelijke psychologie en symboliek, hoeveel er nooit rekening mee werd gehouden dat de christelijke instelling een fataliteit in zich draagt, die tot een omkering van haar geest moet voeren. Dat is niet het gevolg van een duister toeval, waarvan een psychologische wet: het naar omhoog strevende vergeestelijkingsideaal moest wel door de materialistische, materie-beheersende en wereldveroverende hartstocht, die geheel aan de aarde gekluisterd is, doorkruist worden. Deze ommekeer kwam al aan het licht ten tijde van de Renaissance, wat letterlijk “wedergeboorte” betekent. Bedoeld werd hiermee een vernieuwing van de Antieke geest. Tegenwoordig weten we dat dit hoofdzakelijk een masker was, want niet de Antieke geest werd herboren, maar eerder de Middeleeuws-christelijke, die merkwaardige heidense transformaties onderging door het hemelse doel voor een aards in te ruilen: vanuit het verticale van het Gotische ging men over tot een horizontale wereld- en natuurontdekking. De verdere ontwikkeling, die tot de Verlichting en de Franse revolutie leidde, heeft in onze tijd een wereldwijde situatie in het leven geroepen, die alleen maar “antichristelijk” genoemd kan worden, en daarmee is de vroegchristelijke verwachting van de “eindtijd” bewaarheid. Het is alsof met de komst van Christus oorspronkelijk latente tegenstellingen aan het licht zijn gekomen, of alsof een pendel krachtig naar de ene kant is uitgeslagen, en nu de complementaire beweging naar de andere kant maakt. Geen boom, zegt men, groeit tot in de hemel, tenzij zijn wortels tot in de hel reiken. De dubbele betekenis van de beweging ligt in de aard van de pendel. Christus is vlekkeloos, maar meteen aan het begin van zijn loopbaan vind de botsing met Satan plaats, de tegenspeler, die de tegenpool vormt van die geweldige spanning in de wereldziel die de verschijning van Christus betekent. Zoals de schaduw bij het licht hoort, zo hoort Satan, als een mysterium inquitatis (verontrustend mysterie) onafscheidelijk bij de “zon der rechtvaardigheid” - hij is, zoals de Ebionieten en Euchieten zeer terecht meenden, de broeder van de ander. Beiden streven naar het Koninkrijk, de één, Christus, naar het Koninkrijk der hemelen, de andere wenst “vorst van deze wereld” te zijn. “

C.G. Jung, Christus een symbool van het zelf, in  De Kleine Jung Bibliotheek, deel  “Ik en zelf”, p.49-50.

3 minuten geleden zei Hopper:

Ik denk dat Golgotha niet aan je besteedt is Sjako.  Je zit nog erg vast in je overtuigingen.  God ontkennen zou een mooi opstapje zijn,  dat deed Jezus immers ook in zijn stervensuur.  En als ik het goed begrepen heb ben je christelijk, dus dan is Jezus volgen niet verkeerd lijkt me.

 

Terzijde: roepen dat iets onzin is, dat zeggen atheïsten altijd van gelovigen.  Impliciet sluit je je bij hen aan.

Wat niet is kan nog komen. Kerstnacht is een hele goede nacht voor Golgotha. De donkere nacht van de ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Christos00f:

De schaduwwereld inderdaad die door Christus werd afgesneden aan het kruis, waardoor Hij sprak dat op dat moment  de geest van de antichrist al in de wereld was en deze uiteindelijk als mens de wereld zou overmannen. “De komst van de antichrist”, legt Jung uit, is niet alleen maar een profetische voorspelling, maar een onverbiddelijke psychologische wet.” “Zonder dat de schrijver van de brieven van Johannes zich daarvan bewust was, gaf het bestaan van deze wet hem zekerheid over de komenden enantiodromie ( omslag in het tegendeel)”. Jung: “ Daarom schreef hij alsof hij zich bewust was van de innerlijke noodzakelijkheid van deze ommekeer, waarbij deze gedachte hem vast en zeker als een goddelijke openbaring voorkwam. In werkelijkheid veroorzaakt elke hogere differentiëring van het christendom een dienovereenkomstige versterking van het onbewuste complement, waardoor de spanning tussen boven en beneden toeneemt. 

Met deze vaststelling bewegen we ons helemaal binnen het kader van de christelijke psychologie en symboliek, hoeveel er nooit rekening mee werd gehouden dat de christelijke instelling een fataliteit in zich draagt, die tot een omkering van haar geest moet voeren. Dat is niet het gevolg van een duister toeval, waarvan een psychologische wet: het naar omhoog strevende vergeestelijkingsideaal moest wel door de materialistische, materie-beheersende en wereldveroverende hartstocht, die geheel aan de aarde gekluisterd is, doorkruist worden. Deze ommekeer kwam al aan het licht ten tijde van de Renaissance, wat letterlijk “wedergeboorte” betekent. Bedoeld werd hiermee een vernieuwing van de Antieke geest. Tegenwoordig weten we dat dit hoofdzakelijk een masker was, want niet de Antieke geest werd herboren, maar eerder de Middeleeuws-christelijke, die merkwaardige heidense transformaties onderging door het hemelse doel voor een aards in te ruilen: vanuit het verticale van het Gotische ging men over tot een horizontale wereld- en natuurontdekking. De verdere ontwikkeling, die tot de Verlichting en de Franse revolutie leidde, heeft in onze tijd een wereldwijde situatie in het leven geroepen, die alleen maar “antichristelijk” genoemd kan worden, en daarmee is de vroegchristelijke verwachting van de “eindtijd” bewaarheid. Het is alsof met de komst van Christus oorspronkelijk latente tegenstellingen aan het licht zijn gekomen, of alsof een pendel krachtig naar de ene kant is uitgeslagen, en nu de complementaire beweging naar de andere kant maakt. Geen boom, zegt men, groeit tot in de hemel, tenzij zijn wortels tot in de hel reiken. De dubbele betekenis van de beweging ligt in de aard van de pendel. Christus is vlekkeloos, maar meteen aan het begin van zijn loopbaan vind de botsing met Satan plaats, de tegenspeler, die de tegenpool vormt van die geweldige spanning in de wereldziel die de verschijning van Christus betekent. Zoals de schaduw bij het licht hoort, zo hoort Satan, als een mysterium inquitatis (verontrustend mysterie) onafscheidelijk bij de “zon der rechtvaardigheid” - hij is, zoals de Ebionieten en Euchieten zeer terecht meenden, de broeder van de ander. Beiden streven naar het Koninkrijk, de één, Christus, naar het Koninkrijk der hemelen, de andere wenst “vorst van deze wereld” te zijn. “

C.G. Jung, Christus een symbool van het zelf, in  De Kleine Jung Bibliotheek, deel  “Ik en zelf”, p.49-50.

Het laatste stukje van de kruisweg welke uit 'niets' bestaat kan op geen enkele wijze intellectueel begrepen worden.

De 'afschaduwing' is wel wat intellectueel begrepen kan worden.  De afschaduwing behoort idd bij het licht, het is een onlosmakelijk duo.  De schaduwwereld (de duisternis in Joh 1:5) kan ontmanteld worden middels het zich niet langer richten op het onvervulde: de toekomst.  Echter, over het laatste stukje (Golgotha) kan niets gezegd of geschreven, dat is het hart van de mystiek.  Dit is gelegen in het feit dat de schaduw altijd een belang heeft.  Ook het overdragen van het zelf kan een belang zijn van 'hetzelve' zelf.

 

De ironie wil dat de mens uitkomt waar hij altijd al was: het eeuwig zijnde.  Maar iets wat eeuwig is kan nooit een doel zijn.  Doelen liggen immers in de toekomst en zijn daarmee het eeuwig zijnde niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Ik denk dat Golgotha niet aan je besteedt is Sjako.

En waarom is dat niet aan mij besteed? Het evangelie is veel makkelijker dan dat jullie er van maken. Ik probeer maar te waarschuwen. Hier ga je het niet mee redden.

17 minuten geleden zei Christos00f:

Wat niet is kan nog komen. Kerstnacht is een hele goede nacht voor Golgotha. De donkere nacht van de ziel.

Dat het een duistere dag is ben ik het met je eens. De dag van de heidense Saturnaliën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

En waarom is dat niet aan mij besteed? Het evangelie is veel makkelijker dan dat jullie er van maken. Ik probeer maar te waarschuwen. Hier ga je het niet mee redden.

Ik zou het anders stellen.  Geloven is veel gemakkelijker dan de weg van zelfkennis bewandelen waartoe Jezus op riep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

En waarom is dat niet aan mij besteed? Het evangelie is veel makkelijker dan dat jullie er van maken. Ik probeer maar te waarschuwen. Hier ga je het niet mee redden.

Het is juist nog veel makkelijker dan jullie ervan maken. Het heeft niets nodig. Maar dat is dan weer net iets te moeilijk.

bewerkt door Christos00f
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ik zou het anders stellen.  Geloven is veel gemakkelijker dan de weg van zelfkennis bewandelen waartoe Jezus op riep.

Christus is gekomen om de mens weer in een goede verhouding met God te brengen. In o.a. Daniël 2 wordt er over een Koninkrijk gesproken dat nooit meer te gronde gaat. Dat is Gods Koninkrijk wat het belangrijkste thema van Jezus prediking is. Dat is niet iets vaags of geestelijks, maar een echt Koninkrijk wat echt over deze aarde gaat regeren. Het verloren gaan van het paradijs naar het herstel van het paradijs, dat is het thema van de Bijbel.

4 minuten geleden zei Christos00f:

Het is juist nog veel makkelijker dan jullie ervan maken. Het heeft niets nodig. Maar dat is dan weer net iets te moeilijk.

Het is niet iets moeilijks, het wordt niet geleerd, tenminste niet in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Christos00f:

Het is juist nog veel makkelijker dan jullie ervan maken. Het heeft niets nodig. Maar dat is dan weer net iets te moeilijk.

En dat terwijl uitgerekend het 'niets' voor het grijpen ligt.  Doch het is kort samen te vatten als duizenden kilometers af leggen om te ontdekken dat je nooit van huis bent vertrokken.  De eeuwige is nooit weg geweest, hoe zou dat ook kunnen?

4 minuten geleden zei sjako:

Christus is gekomen om de mens weer in een goede verhouding met God te brengen. In o.a. Daniël 2 wordt er over een Koninkrijk gesproken dat nooit meer te gronde gaat. Dat is Gods Koninkrijk wat het belangrijkste thema van Jezus prediking is. Dat is niet iets vaags of geestelijks, maar een echt Koninkrijk wat echt over deze aarde gaat regeren. Het verloren gaan van het paradijs naar het herstel van het paradijs, dat is het thema van de Bijbel.

Het is niet iets moeilijks, het wordt niet geleerd, tenminste niet in de Bijbel.

Sjako, als jij reeds 'aanwezig' bent in het Koninkrijk Gods dan neem ik uiteraard mijn woorden terug.

Dat is idd de belangrijkste prediking van Jezus en zoals Jezus zei: het Koninkrijk Gods is in u.  

Dus ben je zelf de eerste die je aanwezigheid in het Koninkrijk Gods opmerkt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Dat is idd de belangrijkste prediking van Jezus en zoals Jezus zei: het Koninkrijk Gods is in u.  

Het Koninkrijk is niet ‘in’ u. Dat is een vertaalfout. En dat is heel goed te beredeneren. Lukas 17:20 Toen hem nu door de Farizeeën werd gevraagd wanneer het koninkrijk Gods zou komen, antwoordde hij hun en zei: „Het koninkrijk Gods komt niet met opvallende waarneembaarheid,  21 noch zal men zeggen: ’Ziet hier!’, of: ’Daar!’ Want ziet! het koninkrijk Gods is in UW midden.”

Jezus was als vertegenwoordiger, namelijk de Koning, letterlijk in hun midden. Niemand van de Farizeeën had dat door. Hij was heel onopvallend gekomen. Hij kon nooit bedoeld hebben dat het Koninkrijk binnenin de Farizeeën zat. Hij had ze namelijk ook uitgemaakt voor adderengebroed. Dus als er bij iemand niks binnenin zat, dan waren het wel de Farizeeën tegen wie deze woorden gericht waren.

Kol 2:8 is ook duidelijk 

Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. 

In de tijd van Paulus waren er al mensen die filosofie gingen onderwijzen ipv de simpele boodschap van Christus. In de hele Bijbel loopt Gods Koninkrijk als een rode draad. Wat ik hier lees is Griekse filosofie, holle ideeën, zoals Paulus waarschuwde. 
1Kor 1:20 Want de Joden vragen om tekenen en de Grieken zoeken wijsheid,  23 maar wij prediken een Christus die aan de paal gehangen is. Dat is voor de Joden een struikelblok en voor de heidenen dwaasheid.

Een ander woord voor wijsheid is gnosis, en wat jij verkondigt is gnosis. Paulus predikte een Jezus die aan een paal werd gehangen als verzoening voor de hele mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:
24 minuten geleden zei Hopper:

Dat is idd de belangrijkste prediking van Jezus en zoals Jezus zei: het Koninkrijk Gods is in u.  

Het Koninkrijk is niet ‘in’ u. Dat is een vertaalfout. En dat is heel goed te beredeneren. Lukas 17:20 Toen hem nu door de Farizeeën werd gevraagd wanneer het koninkrijk Gods zou komen, antwoordde hij hun en zei: „Het koninkrijk Gods komt niet met opvallende waarneembaarheid,  21 noch zal men zeggen: ’Ziet hier!’, of: ’Daar!’ Want ziet! het koninkrijk Gods is in UW midden.”

En UW midden is het hart, het centrum. :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Het Koninkrijk is niet ‘in’ u. Dat is een vertaalfout. En dat is heel goed te beredeneren. Lukas 17:20 Toen hem nu door de Farizeeën werd gevraagd wanneer het koninkrijk Gods zou komen, antwoordde hij hun en zei: „Het koninkrijk Gods komt niet met opvallende waarneembaarheid,  21 noch zal men zeggen: ’Ziet hier!’, of: ’Daar!’ Want ziet! het koninkrijk Gods is in UW midden.”

Jezus was als vertegenwoordiger, namelijk de Koning, letterlijk in hun midden. Niemand van de Farizeeën had dat door. Hij was heel onopvallend gekomen. Hij kon nooit bedoeld hebben dat het Koninkrijk binnenin de Farizeeën zat. Hij had ze namelijk ook uitgemaakt voor adderengebroed. Dus als er bij iemand niks binnenin zat, dan waren het wel de Farizeeën tegen wie deze woorden gericht waren.

Hij noemde Petrus zowel de rots als de satan. Wel eens van de twee naturen gehoord? Die zitten niet alleen in Jezus maar ook in jou en mij en iedereen.

bewerkt door Christos00f
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Het Koninkrijk is niet ‘in’ u. Dat is een vertaalfout. En dat is heel goed te beredeneren. Lukas 17:20 Toen hem nu door de Farizeeën werd gevraagd wanneer het koninkrijk Gods zou komen, antwoordde hij hun en zei: „Het koninkrijk Gods komt niet met opvallende waarneembaarheid,  21 noch zal men zeggen: ’Ziet hier!’, of: ’Daar!’ Want ziet! het koninkrijk Gods is in UW midden.”

 

Het één sluit het ander niet uit.  Het Koninkrijk Gods is in mij, maar tevens in anderen. Dan is het in UW midden.

Wat zou ik in mijn eentje in dat Koninkrijk Gods moeten zoeken?  Het is juist het wegvallen van "jij en ik" wat het Koninkrijk Gods kenmerkt,

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Het één sluit het ander niet uit.  Het Koninkrijk Gods is in mij, maar tevens in anderen. Dan is het in UW midden.

Wat zou ik in mijn eentje in dat Koninkrijk Gods moeten zoeken?  Het is juist het wegvallen van "jij en ik" wat het Koninkrijk Gods kenmerkt,

Mooi Hopper; ''Waar 2 of meer vergaderd zijn in Mijn naam, daar ben Ik in het midden.''

24 Zijn discipelen zeiden: Toon ons de plaats waar U bent, want het is noodzakelijk voor ons die te zoeken.
Hij zei tot hen: Wie oren heeft, die hore. Er is licht in een mens van licht en hij verlicht de hele wereld. Wanneer hij geen licht wordt, is hij duisternis.

Thomas Evangelie

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:
39 minuten geleden zei thom:

En UW midden is het hart, het centrum. :-) 

In het hart van de Farizeeen? Neem de context eens mee.

Uiteraard ook, maar dan moeten ze Hem bewust worden.

Iedereen kan tot geloof komen Sjako.

55 minuten geleden zei sjako:

Lukas 17:20 Toen hem nu door de Farizeeën werd gevraagd wanneer het koninkrijk Gods zou komen, antwoordde hij hun en zei: „Het koninkrijk Gods komt niet met opvallende waarneembaarheid,  21 noch zal men zeggen: ’Ziet hier!’, of: ’Daar!’ Want ziet! het koninkrijk Gods is in UW midden.”

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

In het hart van de Farizeeen? Neem de context eens mee.

Ja. In het hart van de Farizeeen ook. Er is dus hoop voor ieder mens.  Dat de Farizeeen het niet weten is gebrek aan zelfkennis.

Gelukkig is er ook nog een tweede dood.  Terugkeer in de stof. Nieuwe ronde nieuwe kansen. Ook de Farizeeën ontwikkelen zich net zo lang in zelfkennis tot God in hen is gerealiseerd. Oftewel tot ze zich God in zich realiseren.

bewerkt door Christos00f
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei thom:

En UW midden is het hart, het centrum. :-) 

In het hart van de Farizeeen? Neem de context eens mee.

Je slaat de spijker op z'n kop. Dat geldt overigens voor elke dwaalgedachte; die ontstaat als de context ontbreekt. En heel de Bijbel is nu eenmaal strikt contextgevoelig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Jurriën Sr.:
58 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei thom:

En UW midden is het hart, het centrum. :-) 

In het hart van de Farizeeen? Neem de context eens mee.

Je slaat de spijker op z'n kop. Dat geldt overigens voor elke dwaalgedachte; die ontstaat als de context ontbreekt. En heel de Bijbel is nu eenmaal strikt contextgevoelig.

hmm.. de context staat er toch bij? De Farizeeërs stellen een vraag over het Koninkrijk en Jezus antwoord daarop. En in dat antwoord is daar de mogelijkheid voor de Farizeeërs om in te keren; bewustwording van de onmetelijke potentie Dat in de mens tot openbaring kan komen.

22 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Dat geldt overigens voor elke dwaalgedachte;

:-) 

Daarbij schrijft het SV het ook mooi; binnen ulieden.

 

20 En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.

21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Het is dwalen met de kraan open. :-) 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako pinned, unpinned en locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid