Spring naar bijdragen

Ben ik gered?


Aanbevolen berichten

Ik geloof in God de Vader en Jezus de Zoon. Beiden Goddelijk. De 3-1heid begrijp ik niet. 

Ik geloof in de bijbel als God's onfeilbare woord. 

Ik ben als volwassene gedoopt. 

Ik geloof niet in de hel als plaats van eeuwige pijniging. 

Ik geloof niet dat mensen de hemel als eindbestemming hebben. Wij krijgen een aardse opstanding. 

Wijkt mijn geloof teveel af van de gemiddelde christen? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik geloof in God de Vader en Jezus de Zoon. Beiden Goddelijk. De 3-1heid begrijp ik niet. 

Ik geloof in de bijbel als God's onfeilbare woord

Ik ben als volwassene gedoopt. 

Ik geloof niet in de hel als plaats van eeuwige pijniging. 

Ik geloof niet dat mensen de hemel als eindbestemming hebben. Wij krijgen een aardse opstanding. 

Wijkt mijn geloof teveel af van de gemiddelde christen? 

 

Je geloof wijkt niet veel af van de gemiddelde christen volgens mij.
Ook bij jou zijn er zaken die tegenstrijdig zijn, ik heb ze onderstreept.
Zo staat er bv in 
Mattheus 25:46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; 

Als je niet in hel als eeuwige plaats van pijniging gelooft en de Bijbel als Godś onfeilbare woord ziet, hoe rijm je dat dan met deze tekst?

  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 27-10-2020 om 17:00 zei Dat beloof ik:

Mattheus 25:46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; 

Als je niet in hel als eeuwige plaats van pijniging gelooft en de Bijbel als Godś onfeilbare woord ziet, hoe rijm je dat dan met deze tekst?

Vergeet niet de Bijbel een heel oud boek is. Vroeger heette gevangen zetten pijnigen. De gevangenbewaarder heette een pijniger. Het is dus een eeuwige gevangenis in de dood. Een eeuwige dood.

Op website:https://nl.glosbe.com/nl/mk/gevangenbewaarder kan je het volgende vinden

Bovendien wordt het verwante woord ba·sa·niʹstes, „pijniger”, in de bijbel gebruikt in de betekenis van „gevangenbewaarder” (Matthéüs 18:34, Kingdom Interlinear).

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Vergeet niet de Bijbel een heel oud boek is. Vroeger heette gevangen zetten pijnigen. De gevangenbewaarder heette een pijniger. Het is dus een eeuwige gevangenis in de dood. Een eeuwige dood.

Op website:https://nl.glosbe.com/nl/mk/gevangenbewaarder kan je het volgende vinden

Bovendien wordt het verwante woord ba·sa·niʹstes, „pijniger”, in de bijbel gebruikt in de betekenis van „gevangenbewaarder” (Matthéüs 18:34, Kingdom Interlinear).

Pijniging is een zaak die enkel ervaren kan worden als men bij bewustzijn is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Pijniging is hier een ander woord voor gevangen zetten. Lees m’n vorige antwoord nog eens en zoek die website eens op.

Niks daarvan, eeuwige pijniging is eeuwige pijniging. Met je gedraai en getier. Jouw antwoorden ken ik en zijn des duivels.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-10-2020 om 16:51 zei Hermanos2:

Ik geloof in God de Vader en Jezus de Zoon. Beiden Goddelijk. De 3-1heid begrijp ik niet. 

Ik geloof in de bijbel als God's onfeilbare woord. 

Ik ben als volwassene gedoopt. 

Ik geloof niet in de hel als plaats van eeuwige pijniging. 

Ik geloof niet dat mensen de hemel als eindbestemming hebben. Wij krijgen een aardse opstanding. 

Wijkt mijn geloof teveel af van de gemiddelde christen? 

 

Aan de hand hiervan kan ik niet vaststellen of je gered bent. Hoe dan ook niet, want gered ben je door jouw vertrouwen op Jezus te stellen en alleen jij kan dat weten of je dat doet. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:
Op 27-10-2020 om 17:00 zei Dat beloof ik:

Mattheus 25:46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; 

Als je niet in hel als eeuwige plaats van pijniging gelooft en de Bijbel als Godś onfeilbare woord ziet, hoe rijm je dat dan met deze tekst?

Vergeet niet de Bijbel een heel oud boek is. Vroeger heette gevangen zetten pijnigen. De gevangenbewaarder heette een pijniger. Het is dus een eeuwige gevangenis in de dood. Een eeuwige dood.

Op website:https://nl.glosbe.com/nl/mk/gevangenbewaarder kan je het volgende vinden

Bovendien wordt het verwante woord ba·sa·niʹstes, „pijniger”, in de bijbel gebruikt in de betekenis van „gevangenbewaarder” (Matthéüs 18:34, Kingdom Interlinear).

Los van de vraag of dat wat je zegt (gevangen zetten heette vroeger pijnigen) klopt, wordt er in Matteus 25:46 niet gesproken over een gevangenbewaarder,.
Er staat simpelweg dat de onrechtvaardigen eeuwige pijniging staat te wachten, en de rechtvaardigen daarentegen het eeuwig leven.
En daarmee klopt het beeld van @Hermanos2 dus niet, dat hij op grond van de Bijbel niet gelooft in een eeuwigen pijniging.

Het woord pijniger wordt in de Bijbel weliswaar soms gebruikt in de betekenis van gevangenbewaarder, zoals in Matteus 18:34, maar dan blijkt ook uit de context dat daar sprake van is.
Dit is in Matteus 18:34 helemaal niet het geval. Dat is een heel duidelijke tekst, die gaat over uitspraken van Jezus over wat er  gebeurt na de dood; niet over gevangenzetting.

 

7 uur geleden zei sjako:

Pijniging is hier een ander woord voor gevangen zetten. Lees m’n vorige antwoord nog eens en zoek die website eens op.

En dat antwoord klopt dus niet, zoals ik hier uiteen zet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

En daarmee klopt het beeld van @Hermanos2 dus niet, dat hij op grond van de Bijbel niet gelooft in een eeuwigen pijniging.

Sommige vertalingen zeggen dan ook eeuwige afsnijding of iets in die geest. 
‘Deze mensen zullen voor eeuwig gestraft worden. Maar de mensen die hebben geleefd zoals God het wil, zullen het eeuwige leven krijgen."’
‭‭MATTEÜS‬ ‭25:46‬ ‭BB‬‬
https://www.bible.com/1276/mat.25.46.bb

‘En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.’
‭‭Matteüs‬ ‭25:46‬ ‭NBG51‬‬
https://www.bible.com/328/mat.25.46.nbg51


‘En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.’
‭‭Mattheüs‬ ‭25:46‬ ‭HSV‬‬
https://www.bible.com/1990/mat.25.46.hsv

 

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

En dat antwoord klopt dus niet, zoals ik hier uiteen zet.

Je uiteenzetting klopt helemaal niet. Het gaat om een eeuwige straf, letterlijk gevangenzetting. De meeste goede vertalingen laten dat ook uitkomen.

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Niks daarvan, eeuwige pijniging is eeuwige pijniging. Met je gedraai en getier. Jouw antwoorden ken ik en zijn des duivels.

Dan zijn alle andere vertalingen dan de Statenvertaling ‘des duivels’ want die geven mij gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Op website:https://nl.glosbe.com/nl/mk/gevangenbewaarder kan je het volgende vinden

Bovendien wordt het verwante woord ba·sa·niʹstes, „pijniger”, in de bijbel gebruikt in de betekenis van „gevangenbewaarder” (Matthéüs 18:34, Kingdom Interlinear).

Nog maar een keer. Pijnigen is ander woord voor gevangen zetten. En de gevangenbewaarder heet een pijniger. Dan nog over het eeuwig aspect. Je ziet het eeuwige vuur ook terug bij uitspraken over Sodom en Gomorra in Judas 7  

En ook Sodom en Gomorra en de omliggende steden gaven zich over aan grove seksuele immoraliteit* en tegennatuurlijke vleselijke verlangens.l Ze zijn een waarschuwend voorbeeld voor ons doordat ze de gerechtelijke straf van eeuwig vuur ondergaan.

Sodom en Gomorra zijn al eeuwen uitgedoofd, maar de steden bestaan niet meer. Ze zijn eeuwig vergaan. Lukas 17:29 bijv zegt dat ze eeuwig vernietigd zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

ook Sodom en Gomorra en de omliggende steden gaven zich over aan grove seksuele immoraliteit* en tegennatuurlijke vleselijke verlangens.l Ze zijn een waarschuwend voorbeeld voor ons doordat ze de gerechtelijke straf van eeuwig vuur ondergaan.

Aha. Dus toch. Of heb je nu weer een verhaal klaar staan dat vuur geen pijn doet ?

... werkelijk. De continuïteit is weer ver te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Desid:

Nee dat klopt niet. Kolasis betekent straf of tuchtiging. Het gaat in Mat. 25 dus om een eeuwige bestraffing.

De dood is de straf op zonde, geen pijniging. Dat is een interpretatie, net zoals pijnigen gevangen zetten is.

Romeinen 6:23 Want de zonde betaalt als loon de dood.

De eeuwige bestraffing is dus een eeuwige dood.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Aha. Dus toch. Of heb je nu weer een verhaal klaar staan dat vuur geen pijn doet ?

 

Zie jij die steden nog branden? Als je de tekst letterlijk neemt dan zouden ze vandaag de dag nog moeten branden. Jesaja 34:10 precies hetzelfde :

De waterstromen* zullen in pek veranderenen het stof in zwavel. Het land zal als brandend pek worden.10  Het zal dag en nacht blijven branden,de rook zal voor altijd blijven opstijgen. Van generatie op generatie zal het een woestenij blijven. Geen mens zal erdoorheen trekken, voor altijd en eeuwig. 

De plaats bestaat tot op de dag van vandaag niet meer, maar er is geen dingetje rook te zien. Het is beeldspraak dat de plaats voor altijd zal verdwijnen. 

Als je als mens in vuur wordt gegooid heb je even pijn, maar niet eeuwig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei sjako:

Zie jij die steden nog branden? Als je de tekst letterlijk neemt dan zouden ze vandaag de dag nog moeten branden.

Fout. Lees de tekst. Die gaat over het branden van de bewoners, niet van de steden.

 

Citaat

Evenzo is het met Sodom en Gomorra, en de steden eromheen,die op dezelfde wijze als zij hoererij bedreven hebben en ander vlees achterna zijn gegaan. Zij liggen daar als een waarschuwend voorbeeld, doordat zij de straf van het eeuwige vuur ondergaan

Het zijn ook bewoners die hoererij bedreven en ander vlees achterna gingen, niet de steden uiteraard.

48 minuten geleden zei sjako:

Als je als mens in vuur wordt gegooid heb je even pijn, maar niet eeuwig.

Het is erg vreemd met jou discussiëren, als je het ene moment zulke onweerlegbare logica gebruikt, maar daar op andere momenten weer totaal van afwijkt.
Als je zo redeneert, kun je ook stellen dat Jezus werd gekruisigd, maar dat de opstanding uiteraard beeldspraak is, want als iemand wordt gekruisigd en dood gaat, staat hij niet meer op.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-10-2020 om 16:51 zei Hermanos2:

Ik geloof in God de Vader en Jezus de Zoon. Beiden Goddelijk. De 3-1heid begrijp ik niet. 

Ik geloof in de bijbel als God's onfeilbare woord. 

Ik ben als volwassene gedoopt. 

Ik geloof niet in de hel als plaats van eeuwige pijniging. 

Ik geloof niet dat mensen de hemel als eindbestemming hebben. Wij krijgen een aardse opstanding. 

Wijkt mijn geloof teveel af van de gemiddelde christen? 

 

Openbaringen 20:15
En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen.

Openbaringen 14:11
11 En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust, evenmin als iemand die het merkteken van zijn naam ontvangt.

Matheus 13:49-50
49 Zo zal het bij de voleinding van de wereld zijn: de engelen zullen uitgaan en de slechten uit het midden van de rechtvaardigen afzonderen,
50 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.


Ik geloof dat iedereen naar de Hel zal gaan voor zijn/haar zondes. Tenzij ze gered zijn door geloof in Jezus Christus.
Dat de hel een eeuwige pijniging zal zijn, dat geloof ik. Maar niet een eeuwige marteling zoals ze dat zo graag in Hollywood films laten zien.
De hemel is het leven in God's bijzijn, in Zijn glorie, in Zijn licht.  De hel is het leven zonder God's bijzijn, zonder Zijn glorie, zonder Zijn licht. Dat op zich is al verschrikkelijk.

Betreft "ben ik gered?"
Romeinen 8-16 
De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.
 

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

De dood is de straf op zonde, geen pijniging. Dat is een interpretatie, net zoals pijnigen gevangen zetten is.

Romeinen 6:23 Want de zonde betaalt als loon de dood.

De eeuwige bestraffing is dus een eeuwige dood.

Maar nu ga je een ander punt maken. Het punt dat kolasis niets te maken heeft met gevangen zijn of zo, blijft staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wesley:

Openbaringen 14:11
11 En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust, evenmin als iemand die het merkteken van zijn naam ontvangt.

Zie maar een paar postjes terug hier. De Bijbel gebruikt vaker deze uitdrukking om eeuwigheid aan te geven.

Maar wat het ook is. Je moet het allebei niet willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Fout. Lees de tekst. Die gaat over het branden van de bewoners, niet van de steden.

De ‘ze’ slaat op de steden Sodom en Gomorra. 2Petrus 2:6 is een parallelle tekst

En door de steden Sodom en Gomorra in de as te leggen heeft hij ze veroordeeld, waarmee hij voor goddelozen een voorbeeld heeft gesteld van wat er komen gaat.  
 

Het gaat duidelijk om de steden en niet de inwoners op zich. Sodom en Gomorra zullen tot in de eeuwigheid een voorbeeld zijn voor goddelozen.

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is erg vreemd met jou discussiëren, als je het ene moment zulke onweerlegbare logica gebruikt, maar daar op andere momenten weer totaal van afwijkt.
Als je zo redeneert, kun je ook stellen dat Jezus werd gekruisigd, maar dat de opstanding uiteraard beeldspraak is, want als iemand wordt gekruisigd en dood gaat, staat hij niet meer op.  

Het is begrijpend lezen. Letterlijk waar het nodig is, beeldspraak als de omliggende tekst ook beeldspraak is. Heel Openbaring is bijna beeldspraak. Er zijn geen letterlijke draken, Babylon de Grotes etc. Alleen door er diep in te duiken en door heilige Geest kan je het begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid