Spring naar bijdragen

De Heilige Geest is als vuur


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Chiel Fernig:

Hier heb ik een vraag over: Ik heb geleerd dat de Heilige Geest een vuur is, maar weet iemand een bijbeltekst waarin een direct verband wordt gelegd?

https://statenvertaling.nl/zoektekst.php?qw=heilige+geest+vuur&qm=1&qd=2&qa=1&it=0#start

Nu kun je voortaan zelf zoeken, de zoekfunctie van https://statenvertaling.nl/ werkt prima.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-9-2020 om 13:11 zei Chiel Fernig:

Hier heb ik een vraag over: Ik heb geleerd dat de Heilige Geest een vuur is, maar weet iemand een bijbeltekst waarin een direct verband wordt gelegd?

Dat zal op pinksteren slaan denk ik. Onze dominee zei vroeger dat de Heilige Geest "God in ons aan het werk" is. Inspireren is trouwens ook afgeleid van spirito, weet ik mij te herinneren. Denk aan Spiritus. The spirit is vuur/Heilige Geest. Inspireren wil dan ook zo iets zeggen als "door de Geest ingegeven". Maar het is behalve wat met Pinksteren zichtbaar was als tongen van vuur, vooral gewoon beeldspraak voor Gods Geest.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-9-2020 om 10:00 zei Chiel Fernig:
Op 17-9-2020 om 13:22 zei thom:

En in de Bijbel:

29 Want onze God is een verterend vuur.

Hebr. 12 (SV)

Bedankt, deze tekst legt een direct verband, dat zocht ik

Maar ben je ook achter de betekenis? Waarom is God een verterend vuur? Ik dacht dat God liefde is? Zag Johannes dit dat verkeerd? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Maar ben je ook achter de betekenis? Waarom is God een verterend vuur? Ik dacht dat God liefde is? Zag Johannes dit dat verkeerd? 

 

 

Een mooie tekst hierover in Openb. 3; (SV)

16 Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

Kortom, geen geleuter maar innerlijk werk te doen. :-) 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Een mooie tekst hierover in Openb. 3; (SV)

16 Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

Dus dat ‘bestraffen en kastijden’ ervaar je ‘als een verterend vuur’? Als ík denk aan verteren, blijft er niet veel over om te kastijden en te bestraffen, laat staan lief te hebben. Dan heeft ijverig zijn en bekering ook geen zin meer. NB: Ik probeer het niet in het belachelijke te trekken, hoor, Thom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Dus dat ‘bestraffen en kastijden’ ervaar je ‘als een verterend vuur’? Als ík denk aan verteren, blijft er niet veel over om te kastijden en te bestraffen, laat staan lief te hebben. Dan heeft ijverig zijn en bekering ook geen zin meer. NB: Ik probeer het niet in het belachelijke te trekken, hoor, Thom.

@thom

Er is een verschil tussen een louterend vuur en een verterend vuur. Dus context zal ook hier doorslaggevend zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Jurriën Sr.:

Dus dat ‘bestraffen en kastijden’ ervaar je ‘als een verterend vuur’? Als ík denk aan verteren, blijft er niet veel over om te kastijden en te bestraffen, laat staan lief te hebben. Dan heeft ijverig zijn en bekering ook geen zin meer. NB: Ik probeer het niet in het belachelijke te trekken, hoor, Thom.

Wat verteerd wordt, zijn de eigen werken vanuit het vlees en bloed, en menen daarmee rijk te zijn.

Dat is de ijdelheid die doorwerkt, maar waar Hij niets aan heeft. Het bekeren is simpelweg inzien dat de werken om Hem gaan, en niet om het eigen bouwsel, of het bouwwerk van de kerk het dogma. 

Daarom vers 20 daarachteraan; 20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Dan is het.. tja.. een verteren van wat Hij Zelf heeft in te brengen; Zijn vlees en bloed wat in ons de werken zullen uitvoeren ten kosten van de oude mens, die oplost in Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:
11 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Dus dat ‘bestraffen en kastijden’ ervaar je ‘als een verterend vuur’? Als ík denk aan verteren, blijft er niet veel over om te kastijden en te bestraffen, laat staan lief te hebben. Dan heeft ijverig zijn en bekering ook geen zin meer. NB: Ik probeer het niet in het belachelijke te trekken, hoor, Thom.

@thom

Er is een verschil tussen een louterend vuur en een verterend vuur. Dus context zal ook hier doorslaggevend zijn.

Ja dat is zo. Laat ik de hele tekst er maar eens bijhalen: Hebreeën 12:28-29 (NBG1951) “Laten wij derhalve, omdat wij een onwankelbaar koninkrijk ontvangen, dankbaar zijn en hierdoor God vereren op een Hem welbehagelijke wijze met eerbied en ontzag, want onze God is een verterend vuur“.

De context van “derhalve” is:  Hebreeën 12:25-27 (NBG1951) “Ziet dan toe, dat gij Hem, die spreekt, niet afwijst. Want als genen niet ontkomen zijn, toen zij Hem afwezen, die zijn godsspraak op aarde deed horen, hoeveel te minder wij, als wij ons afwenden van Hem, die uit de hemelen (spreekt). Toen heeft zijn stem de aarde doen wankelen, doch thans heeft Hij een belofte gegeven, zeggende: Nog eenmaal zal Ik niet slechts de aarde, maar ook de hemel doen beven. Dit: nog eenmaal, doelt op een verandering der wankele dingen als van iets, dat slechts geschapen is, opdat blijve, wat niet wankel is.

Als je de context leest, zie wat verteerd wordt.

3 minuten geleden zei thom:

Wat verteerd wordt, zijn de eigen werken vanuit het vlees en bloed, en menen daarmee rijk te zijn.

Dat is de ijdelheid die doorwerkt, maar waar Hij niets aan heeft. Het bekeren is simpelweg inzien dat de werken om Hem gaan, en niet om het eigen bouwsel, of het bouwwerk van de kerk het dogma. 

Daarom vers 20 daarachteraan; 20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Dan is het.. tja.. een verteren van wat Hij Zelf heeft in te brengen; Zijn vlees en bloed wat in ons de werken zullen uitvoeren ten kosten van de oude mens, die oplost in Hem.

Ja inderdaad. Zie ook mijn antwoord aan Hermanos2. DE werken van het vlees zijn ‘dat wat wankel is’.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Jurriën Sr.:
Op 23-9-2020 om 10:00 zei Chiel Fernig:
Op 17-9-2020 om 13:22 zei thom:

En in de Bijbel:

29 Want onze God is een verterend vuur.

Hebr. 12 (SV)

Bedankt, deze tekst legt een direct verband, dat zocht ik

Maar ben je ook achter de betekenis? Waarom is God een verterend vuur? Ik dacht dat God liefde is? Zag Johannes dit dat verkeerd? 

De tekst in Hebreeën 12: 29 is een verwijzing naar Deuteronomium 4:

24 Want de HEERE, uw God, Die is een verterend (24)Vuur, een (25)ijverig God.

In de SV met kanttekeningen staat daar de volgende luchtige en vrolijke tekst bij:

(24) God wordt vergeleken bij een vuur vanwege Zijn haat en schrikkelijken toorn tegen de zonde en den zondaar, die Hij met tijdelijke en inzonderheid eeuwige straffen (zo hij ongelovig en onboetvaardig blijft) vervolgt en verteert, gelijk een aangestoken en brandend vuur zeer sterk doordringt en alles wat brandbaar is, wijd en zijd verteert. Zie Deut. 9:3; 32:22. Ps. 21:10; 78:21. Jes. 33:14, enz. Jer. 4:4. Hebr. 12:29.

(25) Die jaloers is, alleen als God wil gekend en geëerd zijn, en geen medegenoot nevens Zich die eer toestaat (Jes. 42:8; 48:11), Zich houdende sterk en vuriglijk over alles wat Zijn eer aangaat, en vijandelijk hatende alles wat daartegen strijdt.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=5&hf=4&ind=1#vers24

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Bastiaan73:

De tekst in Hebreeën 12: 29 is een verwijzing naar Deuteronomium 4:

24 Want de HEERE, uw God, Die is een verterend (24)Vuur, een (25)ijverig God.

In de SV met kanttekeningen staat daar de volgende luchtige en vrolijke tekst bij:

(24) God wordt vergeleken bij een vuur vanwege Zijn haat en schrikkelijken toorn tegen de zonde en den zondaar, die Hij met tijdelijke en inzonderheid eeuwige straffen (zo hij ongelovig en onboetvaardig blijft) vervolgt en verteert, gelijk een aangestoken en brandend vuur zeer sterk doordringt en alles wat brandbaar is, wijd en zijd verteert. Zie Deut. 9:3; 32:22. Ps. 21:10; 78:21. Jes. 33:14, enz. Jer. 4:4. Hebr. 12:29.

(25) Die jaloers is, alleen als God wil gekend en geëerd zijn, en geen medegenoot nevens Zich die eer toestaat (Jes. 42:8; 48:11), Zich houdende sterk en vuriglijk over alles wat Zijn eer aangaat, en vijandelijk hatende alles wat daartegen strijdt.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=5&hf=4&ind=1#vers24

Heerlijk hèh dat OT. Wordt je zo vrolijk van inderdaad. 

Het is een kwestie van 2 heren willen dienen; én zichzelf én God. En daarvoor werd de mens juist uit het Paradijs gezet.

Oh, nu dit dan, betreft het vurige zwaard; 

24 En Hij dreef den mens uit; en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Dus dat ‘bestraffen en kastijden’ ervaar je ‘als een verterend vuur’? Als ík denk aan verteren, blijft er niet veel over om te kastijden en te bestraffen, laat staan lief te hebben. Dan heeft ijverig zijn en bekering ook geen zin meer. NB: Ik probeer het niet in het belachelijke te trekken, hoor, Thom.

De ervaring zal het ons leren, niet de tekst. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Matth. 3:11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen;

Luk. 3:16 Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben den riem van Zijn schoenen te ontbinden: Deze zal u dopen met den Heiligen Geest en met vuur;

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Er is een verschil tussen een louterend vuur en een verterend vuur. Dus context zal ook hier doorslaggevend zijn. 

Ik denk niet dat er verschil is in louterend en verterend vuur, maar dat het de uiterste zijn van de werking van het Licht, dat de Christus is.

Rom. 8

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

De tekst in Hebreeën 12: 29 is een verwijzing naar Deuteronomium 4:

24 Want de HEERE, uw God, Die is een verterend (24)Vuur, een (25)ijverig God.

In de SV met kanttekeningen staat daar de volgende luchtige en vrolijke tekst bij:

(24) God wordt vergeleken bij een vuur vanwege Zijn haat en schrikkelijken toorn tegen de zonde en den zondaar, die Hij met tijdelijke en inzonderheid eeuwige straffen (zo hij ongelovig en onboetvaardig blijft) vervolgt en verteert, gelijk een aangestoken en brandend vuur zeer sterk doordringt en alles wat brandbaar is, wijd en zijd verteert. Zie Deut. 9:3; 32:22. Ps. 21:10; 78:21. Jes. 33:14, enz. Jer. 4:4. Hebr. 12:29.

(25) Die jaloers is, alleen als God wil gekend en geëerd zijn, en geen medegenoot nevens Zich die eer toestaat (Jes. 42:8; 48:11), Zich houdende sterk en vuriglijk over alles wat Zijn eer aangaat, en vijandelijk hatende alles wat daartegen strijdt.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=5&hf=4&ind=1#vers24

De kanttekenaren waren echt kinderen van hun tijd. Het is maar goed dat de kanttekeningen geen deel uitmaken van de Bijbel zelf. Blijft er toch nog wat zelf na te denken over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

De kanttekenaren waren echt kinderen van hun tijd. Het is maar goed dat de kanttekeningen geen deel uitmaken van de Bijbel zelf. Blijft er toch nog wat zelf na te denken over.

Hallo nieuwetijdskindje. Wanneer ben jij geboren dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei Bastiaan73:

De tekst in Hebreeën 12: 29 is een verwijzing naar Deuteronomium 4:

 

Ja, maar je ziet dat de Hebreeën-schrijver, de vrijheid neemt om z'n eigen invulling er aan te geven. Geen vreemd verschijnsel in het nieuwe Testament, de Evangelisten en Paulus maken zich hier regelmatig 'schuldig' aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

 

Ja, maar je ziet dat de Hebreeën-schrijver, de vrijheid neemt om z'n eigen invulling er aan te geven. Geen vreemd verschijnsel in het nieuwe Testament, de Evangelisten en Paulus maken zich hier regelmatig 'schuldig' aan.

Ik denk liever dat wij het oude testament  misschien verkeerd interpreteren. Wij zijn ook 2000 jaar verder dan de evangelisten en Paulus. 

Je ziet regelmatig dat lezers het OT proberen te verklaren vanuit het NT. Das dus precies verkeerd om. Het NT is een logische voortzetting van het OT en moet mi ook op die manier gelezen worden. 

De belangstelling voor het oude en nieuwe testament is erg ongelijk verdeeld. Ik zag een video op YouTube waarin RC Sproul zei dat het genoeg was als je het OT eens per jaar doorleest. Tenenkrommend! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid