Spring naar bijdragen

Heilige Cecilia


Aanbevolen berichten

29 minuten geleden zei Senne147:

Hey,

Ik moet voor een taak een verwijzing/gelijkenis in de bijbel vinden over de Heilige Cecilia, maar ik heb het hier echter moeilijk mee. Ik vroeg me af of iemand mij hier zou mee kunnen helpen.

Alvast bedankt

Ik lees op wiki dat Cecilia patrones van zangers en muzikanten is. Kun je in de psalmen iets geschikt vinden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Senne147:

Ik heb voor het vak godsdienst een opdracht gekregen waarbij ik in een presentatie de Heilige Cecilia moet voorstellen en hierbij een Bijbelse link moet vinden en aangezien ik hier al enkele dagen mee bezig ben vroeg ik het mij af of iemand mij hier een handje bij zou kunnen helpen.

Vreemde opdracht, probeer Wiki.. eens.

Of meschien kan @Robert Frans je helpen, hij is ook RK.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-9-2020 om 20:15 zei Senne147:

Ik moet voor een taak een verwijzing/gelijkenis in de bijbel vinden over de Heilige Cecilia, maar ik heb het hier echter moeilijk mee. Ik vroeg me af of iemand mij hier zou mee kunnen helpen.

Iedere gelovige is heilig en er is maar één Heilige die geëerd mag worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-9-2020 om 20:15 zei Senne147:

Hey,

Ik moet voor een taak een verwijzing/gelijkenis in de bijbel vinden over de Heilige Cecilia, maar ik heb het hier echter moeilijk mee. Ik vroeg me af of iemand mij hier zou mee kunnen helpen.

Alvast bedankt

Lastig. Ik trof bij Wikipedia deze woorden van Cecilia aan wat ze telkens zong: "Mogen, Heer, mijn hart en mijn lichaam vlekkeloos blijven, opdat ik niet beschaamd zal worden".

Dat komt het dichtste bij Psalm 119 wat gaat over een rechtvaardig levenswandel hebben. De langste Psalm in de bijbel.

Bijvoorbeeld vers 10: Met heel mijn hart heb ik u gezocht, laat mij niet afdwalen van uw geboden.

Psalm 119:10

1 Johannes 3:21 is ook een link:

"Geliefden! Als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid om tot God te gaan;"

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

nog iets: zij zong ook over haar lichaam rein houden.  Ook daar over lees je in de bijbel:

1 Korinthe 3:16 en 17 – ‘Weet u niet, dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont? Als iemand de tempel van God te gronde richt, zal God hem te gronde richten, want de tempel van God is heilig, en deze tempel bent u’.
1 Korinthe 6:19 – ‘Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?’

Romeinen 12:1 – ‘Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk…’

 

Zo kan je praten over waar ze over zong bijbelse thema's waren. Het hart als de plek waar je geweten huist, waar de liefde woont. Maar ook je Lichaam als het tempel van God dat rein moet zijn om voor God een aangename woning te zijn.

Het zingen voor God is ook een bijbels thema, wat ook met het hart moet gebeuren. Dus vol bewogenheid voor God, zoals in Psalm 108 staat:

 1 Een lied, een psalm van David.

2 O God! mijn hart is bereid; ik zal zingen en psalmzingen, ook mijn eer.

David was de tweede koning van Israël en staat bekend als een man naar Gods hart. Zo noemt God hem. David hield van zingen en schreef de meeste Psalmen.

Een moderne voorbeeld van zingen voor God met volle overgave vind ik dit: 

 

Waar het hart vol van is, loopt de mond van over is een spreuk dat trouwens uit Lukas 6:46 komt:

"De goede mens brengt het goede voort uit de goede schat van zijn hart, en de slechte mens brengt het slechte voort uit de slechte schat van zijn hart, want uit de overvloed van het hart spreekt zijn mond."

2 Kronieken 16: 9-

"9 Want de ogen van de Heere trekken over de hele aarde, om Zich sterk te bewijzen aan hen van wie het hart volkomen is met Hem."

Zo zie je dat dit ook een verwijzing is. Genoeg om over te spreken. Ze zing vanuit het hart en over een zuiver hart en lichaam en dat zijn duidelijke bijbelse thema's. Wie een zuiver hart en een zuiver lichaam heeft zal God vinden.

Nog ten slot een artikel dat aangeeft waarom we God aanbidden door te zingen: https://www.geloofstoerusting.nl/artikelen/6-redenen-om-te-zingen-met-je-hart/

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Senne147:

Ik heb voor het vak godsdienst een opdracht gekregen waarbij ik in een presentatie de Heilige Cecilia moet voorstellen en hierbij een Bijbelse link moet vinden en aangezien ik hier al enkele dagen mee bezig ben vroeg ik het mij af of iemand mij hier een handje bij zou kunnen helpen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat je docent doelt op de 3 dagen na haar terechtstelling. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Senne147:

Ik heb voor het vak godsdienst een opdracht gekregen waarbij ik in een presentatie de Heilige Cecilia moet voorstellen en hierbij een Bijbelse link moet vinden en aangezien ik hier al enkele dagen mee bezig ben vroeg ik het mij af of iemand mij hier een handje bij zou kunnen helpen.

Ik denk zelf dat bedoeld wordt waar het lied wat ze altijd zong, de inhoud van geïnteresseerd is. De bijbelse linken heb ik wat van opgezocht. Zie vorige 2 bijdragen.

De gelijkenis van de zaaier uit Matheüs 13 gaat ook over wat God in jouw hart zaait. Celicia zing over het verlangen een zuiver hart te houden.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid