Spring naar bijdragen

Vragen over het vroegste Christendom die maar blijven terugkomen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 221
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb u dat pogen te nuanceren, maar ik heb dat niet kunnen concreet maken. Maar eerlijk: wie kan dat wel concreet maken na een geschiedenis als deze? Niemand, gelijk welke stelling erover. Maar dit

Jij kletst (wederom) omdat je dondersgoed weet dat het hier alleen over de christenen gaat die de religie actief vorm gaven (intellectuele christenen). Je doet hier wederom aan bewuste misleiding. Dat

Wat ik begrepen heb is dat de Katharen het Johannes Evangelie bij zich droegen, en ook bekend waren met het Thomas Evangelie. Dat zijn in ieder geval 2 boekwerkjes, waar een prachtig beeld van Je

1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Omdat het Vaticaan haar bibliotheken er bol van staan? Ze heeft zelfs bibliotheken waar hooggeleerden niet in mogen.

Onzin. 

 

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Is het niet eerder onkritisch deze versie als volledig te nemen dan te stellen dat er teveel gaten zijn, dat er teksten bewust niet erkend worden, achtergehouden worden; en dat diegene die dat doen welwillend doen. Dat diezelfde organisatie vorige organisaties heeft moeten verketteren om haar troon in het Vaticaan toe te eigenen.

hoe is dit in hemelsnaam niet kritisch denken Desid?

Omdat je allerlei verzinsels als feit aanneemt zonder enige onderbouwing. Dat is niet kritisch.

Trouwens, ik heb me even op de hoogte gesteld, maar in Brussel hebben ze nogal wat schokkende dingen in de geheime archieven over jou liggen, fundamenteel. Ik kon m'n ogen niet geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Desid:

Onzin. 

 

Omdat je allerlei verzinsels als feit aanneemt zonder enige onderbouwing. Dat is niet kritisch.

Trouwens, ik heb me even op de hoogte gesteld, maar in Brussel hebben ze nogal wat schokkende dingen in de geheime archieven over jou liggen, fundamenteel. Ik kon m'n ogen niet geloven.

ONZIN? Mens leest die link nu eens, ge zijt al hele tijd naast de pot aant pissen.

En serieus. Ik had u hoger ingeschat, vergist.

Als je de Wikipedia zou lezen zou je zien dat er materie in die bibliotheken is verzameld om duizendtal bijbels te vullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Bastiaan73:

Nazareeër komt voor zover ik weet niet voor in de Bijbel. 

Nazarener wél, bijvoorbeeld in Mattheüs 2 (SV) :

23 En [daar] gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad, genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden, wat door de profeten gezegd is, dat Hij Nazarener zal geheten worden.

Verwarrend vind ik dat de NBG51 en NBV 'Nazoreeër' hebben staan. Dat lijkt dan weer erg op Nazireeër. Citaat Wikipedia:

Een Nazireeër (ook wel Nazireer, van het Hebreewse 'nazir' = gewijde) is een Bijbelse benaming voor iemand die zich speciaal aan God wilde toewijden. Een Nazireeër mocht geen wijn drinken en zijn haar niet laten knippen. Ook mocht hij niet in aanraking komen met een dode of zelfs maar met een overledene onder een dak verkeren.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nazireeër

Jezus was blijkbaar geen Nazireeër aangezien Hij volgens de evangeliën meerdere doden opwekte. En Hij was ook niet anti-wijn.

Bovenaan de genoemde Wikipediapagina staat overigens:

Het woord Nazireeër moet niet worden verward met Nazoreeër of Nazarener.

Terug naar Matt. 2:23, het Griekse grondwoord is Nazóraios. Volgens https://biblehub.com/greek/3480.htm betekent dit:

Nazóraios: a Nazarene, an inhabitant of Nazareth

Original Word: Ναζωραῖος, ου, ὁ
Part of Speech: Noun, Masculine
Transliteration: Nazóraios
Phonetic Spelling: (nad-zo-rah'-yos)
Definition: a Nazarene, an inhabitant of Nazareth
Usage: a Nazarene, an inhabitant of Nazareth.

Voor zover ik weet werden de vroegste volgelingen van Jezus naar zijn bijnaam Nazareeers of Nazoreeers genoemd en is de associatie met Nazareth een latere (christelijke) uitvinding, evenals de titel "Gezalfde".

Er is ook geen bewijs gevonden dat het plaatsje Nazareth reeds bestond toen Jezus zou hebben geleefd.

De betekenis "gewijde" lijkt me zo gek nog niet omdat Q-lite heel verholen is verwoord, typisch voor een leer die bij initiaties oftewel inwijdingen past.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

En er zijn bibliotheken waar niemand van weet he, niet enkel van christendom.

Ja, net als die archieven in Brussel waar de verschrikkelijke waarheid over jou te vinden is.

Zojuist zei zendeling:

Voor zover ik weet werden de vroegste volgelingen van Jezus naar zijn bijnaam Nazareeers of Nazoreeers genoemd en is de associatie met Nazareth een latere (christelijke) uitvinding, evenals de titel "Gezalfde".

Dat is onjuist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Desid:

Je doet alsof ik achterlijk ben. Ik maak regelmatig gebruik van materiaal uit de Vaticaanse bibliotheken. Werkt fantastisch.

Je bent niet bevoegd alles te gebruiken en je bent niet achterlijk. Maar je mist iets vitaal: Zelfs hooggeleerden moeten speciale vergunningen hebben. En uiteraard, er zijn geheime bibliotheken. Maar durf dat maar eens in een wereld van vandaag te zeggen.

Er is echt wel een groter pad afgelegd dan het NT ons toont. 

1 minuut geleden zei Desid:

Ja, net als die archieven in Brussel waar de verschrikkelijke waarheid over jou te vinden is.

Dat is onjuist.

he? Brussel? lol Ik mis de clou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar je mist iets vitaal: Zelfs hooggeleerden moeten speciale vergunningen hebben.

Natuurlijk moet iedereen zich netjes aanmelden en speciale aanvragen doen. Dat moet je bij elke bibliotheek met speciale collecties. Als je dat niet snapt ben je wel behoorlijk debiel hoor.

6 minuten geleden zei Fundamenteel:

En er zijn bibliotheken waar niemand van weet he, niet enkel van christendom.

Ah, maar fundamenteel weet er wel van. Hahahahaha.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Desid:

Natuurlijk moet iedereen zich netjes aanmelden en speciale aanvragen doen. Dat moet je bij elke bibliotheek met speciale collecties. Als je dat niet snapt ben je wel behoorlijk debiel hoor.

Ah, maar fundamenteel weet er wel van. Hahahahaha.

En als je denkt dat iedereen aan alle boeken/scrolls/manuscripten/brieven mag (of dat die hooggeleerde zelfs via de normale procedure tot alles toegang krijgen), is dat niet debiel? ?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe dan ook, zelfs in de bibliotheek van het Vaticaan ga je geen nuttige informatie ontdekken over mijn vragen. Maar je kunt wel een goed beeld krijgen van de strategien die de vroege christenen volgden bij het bestrijden van mensen die zich tegen hun machtsbasis verzetten en dat kan je veel leren over het karakter van deze religie en hoe ze zich nog steeds verdedigt. Alleen werkt dat niet meer in landen met een hoger opgeleide bevolking, daar is de afvalligheid massaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei zendeling:

Maar je kunt wel een goed beeld krijgen van de strategien die de vroege christenen volgden bij het bestrijden van mensen die zich tegen hun machtsbasis verzetten en dat kan je veel leren over het karakter van deze religie en hoe ze zich nog steeds verdedigt.

Ja want 'vroege christenen' zijn een homogene groep die steeds in dezelfde sociale situatie zat en zich altijd hetzelfde gedroeg, en dat duurt zo door tot de dag van vandaag...

M.a.w. je kletst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Desid:

Ja want 'vroege christenen' zijn een homogene groep die steeds in dezelfde sociale situatie zat en zich altijd hetzelfde gedroeg, en dat duurt zo door tot de dag van vandaag...

M.a.w. je kletst.

Jij kletst (wederom) omdat je dondersgoed weet dat het hier alleen over de christenen gaat die de religie actief vorm gaven (intellectuele christenen). Je doet hier wederom aan bewuste misleiding. Dat bedoel ik met dit gedrag dat er vanaf het begin af aan was. Je lijkt daar een moderne verpersoonlijking van te zijn.

Het was geen georganiseerd "complot", het ging aanvankelijk vele kanten op. Maar de algemene richting was wég van de mystiek die Jezus zelf had onderwezen en richting een fantasiegodsdienst die mensen zoethield met (valse) beloften en ritualisme. Kijk naar een evangelische kerkdienst met handopleggingen en hysterisch bidden voor wonderen en je ziet de moderne uitingen van deze godsdienst die het op introspectie gerichte onderricht van Jezus wegdrukte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei zendeling:

Jij kletst (wederom) omdat je dondersgoed weet dat het hier alleen over de christenen gaat die de religie actief vorm gaven (intellectuele christenen). Je doet hier wederom aan bewuste misleiding. Dat bedoel ik met dit gedrag dat er vanaf het begin af aan was. Je lijkt daar een moderne verpersoonlijking van te zijn.

Het was geen georganiseerd "complot", het ging aanvankelijk vele kanten op. Maar de algemene richting was wég van de mystiek die Jezus zelf had onderwezen en richting een fantasiegodsdienst die mensen zoethield met (valse) beloften en ritualisme. Kijk naar een evangelische kerkdienst met handopleggingen en hysterisch bidden voor wonderen en je ziet de moderne uitingen van deze godsdienst die het op introspectie gerichte onderricht van Jezus wegdrukte. 

Was dit het vervolg van je preek?

Not impressed.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

ja.

Deze bijbel is de versie van de winnaar, dixit Fundamenteel.

Dit is een nietszeggende uitspraak.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei zendeling:

Hoe dan ook, zelfs in de bibliotheek van het Vaticaan ga je geen nuttige informatie ontdekken over mijn vragen.

Klinkt heel gewichtig.  Maar je hebt die bibliotheek niet nodig om jouw vragen te beantwoorden. 

 

5 uur geleden zei zendeling:

Maar je kunt wel een goed beeld krijgen van de strategien die de vroege christenen volgden bij het bestrijden van mensen die zich tegen hun machtsbasis verzetten

Hoezo,  speelde dat dan? Op grond waarvan denk je dat? 

5 uur geleden zei zendeling:

en dat kan je veel leren over het karakter van deze religie en hoe ze zich nog steeds verdedigt.

Als je aanname op aanname stapelt aangaande het begin van een religie,  zoals jij doet, moet je daarbij heel voorzichtig zijn. Dan zul je drie aannames eerst moeten onderbouwen en dat doe je niet.  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Desid:

Je weet dus geen voorbeeld van een bisschop die het verbiedt een bepaald evangelie in huis te hebben.

Het is inderdaad schokkend te lezen hoe Christus, het geestelijke, het goddelijke, Datgene uit God, wat uit de materie is verlost, en opgestaan, weer terug eigendom wordt gemaakt door middel van de materie, het natuurlijke, het verderf, de heb-zucht en macht. En dat heeft de kerk ook laten zien door de eeuwen heen, hun pracht en praal, alsof het daar om gaat. Hoe grotesker het godshuis, hoe groter God wel niet moet zijn en zijn dienaren uiteraard, als plaatsvervanger van Christus moet je wel wat in huis hebben.

Evangelie in huis.. dat is het Woord in de mens Desid. De mens is het Godshuis. Dat kunnen verkondigen is het evangelie in huis hebben.

Rom. 10

Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Log 24 Zijn discipelen zeiden hem: Licht ons in over de plaats waar gij zijt want het is nodig dat we haar zoeken. Hij zei hun: Wie oren heeft, hore! Er is licht binnen een lichtend wezen en het verlicht de ganse wereld. Indien het niet verlicht is het duisternis. Thomas Evangelie

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Het is inderdaad schokkend te lezen hoe Christus, het geestelijke, het goddelijke, Datgene uit God, wat uit de materie is verlost, en opgestaan, weer terug eigendom wordt gemaakt door middel van de materie, het natuurlijke, het verderf, de heb-zucht en macht. En dat heeft de kerk ook laten zien door de eeuwen heen, hun pracht en praal, alsof het daar om gaat. Hoe grotesker het godshuis, hoe groter God wel niet moet zijn en zijn dienaren uiteraard, als plaatsvervanger van Christus moet je wel wat in huis hebben.

Evangelie in huis.. dat is het Woord in de mens Desid. De mens is het Godshuis. Dat kunnen verkondigen is het evangelie in huis hebben.

Rom. 10

Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Log 24 Zijn discipelen zeiden hem: Licht ons in over de plaats waar gij zijt want het is nodig dat we haar zoeken. Hij zei hun: Wie oren heeft, hore! Er is licht binnen een lichtend wezen en het verlicht de ganse wereld. Indien het niet verlicht is het duisternis. Thomas Evangelie

 

 

Nog steeds geen bewijs, alleen maar gepreek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Desid:

Was dit het vervolg van je preek?

Not impressed.

Dit is een nietszeggende uitspraak.

 

Ik heb u dat pogen te nuanceren, maar ik heb dat niet kunnen concreet maken. Maar eerlijk: wie kan dat wel concreet maken na een geschiedenis als deze? Niemand, gelijk welke stelling erover. Maar dit is wat ik samenvatte na mijn observatie. Voor deze versie gedrukt werd is er heel wat geamputeerd door de overheerser/winnaar. Als je daar niet mee eens bent, hopelijk agreed to disagree? :)

10 uur geleden zei zendeling:

Hoe dan ook, zelfs in de bibliotheek van het Vaticaan ga je geen nuttige informatie ontdekken over mijn vragen. Maar je kunt wel een goed beeld krijgen van de strategien die de vroege christenen volgden bij het bestrijden van mensen die zich tegen hun machtsbasis verzetten en dat kan je veel leren over het karakter van deze religie en hoe ze zich nog steeds verdedigt. Alleen werkt dat niet meer in landen met een hoger opgeleide bevolking, daar is de afvalligheid massaal.

Als daar de lectuur die over tijden voor, tijdens en na Hem gaat, zullen we wel veel kunnen uitklaren. Het is maar logisch dat dit transparant met de wereld gedeeld wordt. Maar wie mag nog anders denken op deze wereld? De versie en visie is bepaald door mensen duizendtal jaar geleden waarvan de overheersende macht alle kennis ervan tot zich trok. Die mensen die er vandaag wel bij varen gaan ons niet wijzer maken. Die zijn wie ze zijn door de lompigheid van de ander.

Het eerste Kalifaat verzamelde ook kennis over de hele wereld, maar wat heidens voor hun geloof was; was misschien wel goed voor het kalifaat. Wat goed voor het Kalifaat was, was dat niet persé voor al haar inwoners. Do as I say not as I do... Als er geschriften zijn die ons een ander verhaal schetsen, verliest die organisatie misschien teveel entourage. 

Wat als het alles zou uitklaren? Dat gaat over verzamelde kennis nog voor Hem ook he. Het Vaticaan is trouwens geobsedeerd door ruimtevaart en heeft betere telescopen dan NASA op aarde. Ze weten meer dan ze ons zeggen, wie zijn zij dat voor zichzelf te houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar eerlijk: wie kan dat wel concreet maken na een geschiedenis als deze? Niemand, gelijk welke stelling erover.

Hier veronderstel je wat je moet bewijzen.

31 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ze weten meer dan ze ons zeggen, wie zijn zij dat voor zichzelf te houden?

Ja ze zitten ook in de 5G-business.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Desid:

Hier veronderstel je wat je moet bewijzen.

Ja ze zitten ook in de 5G-business.

Maar we zijn over geloof bezig Desid en over een periode die meer dan 2000j strekt? Waar boekenverbrandingen, verketteringen etc plaatsnamen? Bewijs is overrated en “bewijs” betekent op deze corrupte wereld eigenlijk niets...

Wat ik weet, hoe de vork in de steel zit gaan ze ons niet wijsmaken. Your guess is as good as mine (als we zaken over het vroege christendom bespreken.) Als den Duits gewonnen had spraken jij en ik nu ook anders over bepaalde zaken. Dat is nu eenmaal hoe de massa gedirigeerd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Your guess is as good as mine (als we zaken over het vroege christendom bespreken.)

Nee hoor.

Ik heb vele bronnen gelezen uit het vroege christendom, beheers de talen, heb talloze historische studies gelezen, ben getraind in historische en letterkundige methoden, enzovoort.

Dus ik vrees dat mijn guess een stuk beter is dan die van jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid