Spring naar bijdragen

Theologie, referentiekaders, dissonantie en trollen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verwarrend wordt het pas wanneer we deze fenomenen afzetten tegenover normale systemen die berusten op beperkte rationaliteit, naargelang vanuit welk paradigma gekeken wordt. Heel bijzonder, iedereen

moderartie: Ik heb het topic verplaatst; het past toch niet zo erg in Theologie. Het is meer een soort filosoferen. Bedenk overigens dat Credible een christelijk jongerenforum is. Open lieve

Dan filter/bepaal jij zelf hoe jij reageert op die berichten. Mensen hebben over het algemeen prima door waar de zwakke punten van een ander zich bevinden en maken daar misbruik van om zichzelf beter

Posted Images

50 minuten geleden zei Fundamenteel:

Een wereld zonder leugens. Waar iedere tong hetzelfde belijdt.

De gebroeders waanzin en weerzin werden door een dief in de nacht overvallen, die zaadjes naliet die als dauwdruppels oplosten in de glorie van de ochtendzon. Beduusd bleven ze achter, ergens wel beseffend dat er iets gebeurd was dat belangrijk kon zijn, in een vluchtige vlaag van herinnering die verder geen aandacht meer genoot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neurotische onverantwoordelijkheid schijnt te horen bij primitieve culturen. Religie kan een begin zijn om het op te lossen, of juist een middel dat de kwaal erger maakt. Men kan denk ik pas in de fase van dualiteit ziek-gezond, op het niveau van psychoanalyse, proberen de kwaal onder ogen te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Zie nu de economie als guillotine van zielen die naar rechtvaardigheid kreunen. Hoe bekomen we die?

Heikele kwesties zijn het, wat weinig mensen geloven is dat we principieel niets van economie moeten kennen om het systeem te doorgronden, dit wordt transparanter wanneer we een duidelijk onderscheid maken tussen de basisconfiguratie en de neveneffecten. Kortom, in een workshop van enkele uren kunnen we de basisconfiguratie belichten en ook een aantal derde orde veranderingen voorstellen, enig nadeel is dat het vragenuurtje enkele eeuwen kan duren. Het doet vagelijk vermoeden dat Jezus misschien wel een punt had, of dat het paard inmiddels verdronken is in dat waar het nooit eerder van heeft van durven drinken, luctor et emergo. 

8 minuten geleden zei Noel2:

Neurotische onverantwoordelijkheid schijnt te horen bij primitieve culturen. Religie kan een begin zijn om het op te lossen, of juist een middel dat de kwaal erger maakt. Men kan denk ik pas in de fase van dualiteit ziek-gezond, op het niveau van psychoanalyse, proberen de kwaal onder ogen te zien.

Of in de woorden van Wilber, naarmate het bewustzijn evolueert en zich ontvouwt, vormt elk stadium de oplossing of ontbinding van bepaalde problemen van het voorgaande stadium, om er vervolgens een paar nieuwe, hardnekkige – en soms meer complexe en lastige – problemen aan toe te voegen. Juist omdat de evolutie in alle domeinen (de menselijke en de overige) te werk gaat door een proces van differentiatie en integratie, zal elk nieuw, complexer niveau onherroepelijk te maken krijgen met problemen die in de eerdere stadia afwezig waren. Honden krijgen kanker, atomen niet. Maar dat is geen veroordeling van de evolutie in het algemeen!! Het betekent dat de evolutie goed en slecht nieuws brengt, dat ze de dialectiek van de vooruitgang is en hoe groter de diepte van de Kosmos hoe meer er verkeerd kan gaan. Het moderne bestaan kent ziekten die de samenleving van jagers/verzamelaars zich niet kon voorstellen – letterlijk. Evolutie betekent dus altijd dat elk volgend stadium nieuwe mogelijkheden, wonderen en overwinningen brengt, die echter onvermijdelijk vergezeld gaan van nieuwe gruwelen, nieuwe angsten, nieuwe rampen en nieuwe problemen. Een werkelijk evenwichtige beschrijving van de geschiedenis is dus een kroniek van de nieuwe wonderen en de nieuwe ziekten die zich in de genadeloze wendingen van de bewustzijnsevolutie ontvouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Noel2:

Neurotische onverantwoordelijkheid schijnt te horen bij primitieve culturen. Religie kan een begin zijn om het op te lossen, of juist een middel dat de kwaal erger maakt. Men kan denk ik pas in de fase van dualiteit ziek-gezond, op het niveau van psychoanalyse, proberen de kwaal onder ogen te zien.

Uiteindelijk is iedereen verdeeld waarna uiteindelijk de sterkste zegeviert en bepaalt wat ge van geboorte moogt zien, eten horen en spreken.

Ik heb gezien hoe fel ik moet corrigeren in simpel onderwijs omdat ze al politiek bezig zijn tegen 6jarigen. 

Iemand kritisch leren denken is laten omgaan met alle meningen eerder dan ze van de schoolbank pogen afleren. 

Wat leerde ik op school? Haat en schaamte voor eigen cultuur, anti semiitsme maar islam is vrede. Echt gebeurt, ik kreeg zelfs strafstudies voor opstellen. En zie mij blinken nu, ja ik mag er zijn mehehehe

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Niemand zit uw herstel in de weg, dat is net het hele punt dat u hier ontgaat omdat je het naar trollen herleid.

Grappig eigenlijk, iets uit de lucht grijpen, heb er eerder nog niet over nagedacht dat informatie altijd gratis is en nooit vergaat. Het is een relatieve grappigheid, wanneer je plots op ideeën stoot die al eeuwen oud zijn en vandaag nog steeds acuut fris, laat ze toe en de hemel klaart op. De E-therapie, soms is het beter om heel complex te beginnen, anders ga je misschien te snel en kom je terecht in een wereld die er al is, maar ook weer niet. En dat is vaak lastig, zeggen een aantal ervaringswerkers in de GGZ, bezwijkend onder de hoop die ze niet alleen dragen kunnen, de paradox van herstel. Althans, bekeken van de andere kant dan toch, wat begrijpelijkerwijs ook tot enige verwarring kan leiden, cognitief dissonant, anders dan trollen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Grappig eigenlijk, iets uit de lucht grijpen, heb er eerder nog niet over nagedacht dat informatie altijd gratis is en nooit vergaat. Het is een relatieve grappigheid, wanneer je plots op ideeën stoot die al eeuwen oud zijn en vandaag nog steeds acuut fris, laat ze toe en de hemel klaart op. De E-therapie, soms is het beter om heel complex te beginnen, anders ga je misschien te snel en kom je terecht in een wereld die er al is, maar ook weer niet. En dat is vaak lastig, zeggen een aantal ervaringswerkers in de GGZ, bezwijkend onder de hoop die ze niet alleen dragen kunnen, de paradox van herstel. Althans, bekeken van de andere kant dan toch, wat begrijpelijkerwijs ook tot enige verwarring kan leiden, cognitief dissonant, anders dan trollen. 

Ik vraag mij af wat uw samenvatting na een heroīsche dosis psilocybline zou zijn. 

1 uur geleden zei TTC:

De gebroeders waanzin en weerzin werden door een dief in de nacht overvallen, die zaadjes naliet die als dauwdruppels oplosten in de glorie van de ochtendzon. Beduusd bleven ze achter, ergens wel beseffend dat er iets gebeurd was dat belangrijk kon zijn, in een vluchtige vlaag van herinnering die verder geen aandacht meer genoot.

Ja als twee honden vechten om een been. Alleen zijt ge zo vrij als iets en bevecht ik je niet. Ik verschil van mening. 

Zelfs de aarde kan anno 2020 (ideologisch) perfect plat zijn. Wat in een transparantere wereld nooit zover was gekomen, maar hier zijn ze met miljoenen nu and growing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Uiteindelijk is iedereen verdeeld waarna uiteindelijk de sterkste zegeviert en bepaalt wat ge van geboorte moogt zien, eten horen en spreken.

Ik heb gezien hoe fel ik moet corrigeren in simpel onderwijs omdat ze al politiek bezig zijn tegen 6jarigen. 

Iemand kritisch leren denken is laten omgaan met alle meningen eerder dan ze van de schoolbank pogen afleren. 

Wat leerde ik op school? Haat en schaamte voor eigen cultuur, anti semiitsme maar islam is vrede. Echt gebeurt, ik kreeg zelfs strafstudies voor opstellen. En zie mij blinken nu, ja ik mag er zijn mehehehe

Ik snap niet goed wat je wilt zeggen. Je bent volkomen onbegrijpelijk voor mij. Dat de sterkste zegeviert vind je goed? Dat is toch evolutietheorie?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ik vraag mij af wat uw samenvatting na een heroīsche dosis psilocybline zou zijn. 

Zo eenvoudig dat je het amper kan bevatten, wat je al lang had kunnen bevatten door het anders te benaderen. But never mind, het andere stuk van de mindfulness komt altijd nadien, als een kosmische wet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Zo eenvoudig dat je het amper kan bevatten, wat je al lang had kunnen bevatten door het anders te benaderen. But never mind, het andere stuk van de mindfulness komt altijd nadien, als een kosmische wet. 

Psilocybine bedoelde ik :) over kosmische wetten gesproken...

4 minuten geleden zei Noel2:

Ik snap niet goed wat je wilt zeggen. Je bent volkomen onbegrijpelijk voor mij. Dat de sterkste zegeviert vind je goed? Dat is toch evolutietheorie?

 

Neen de evolutie theorie zegt niet de sterkste maar de fitste. Die het meest aanpasbaar is dus. 

 Ik wil zeggen dat een herstel utopisch is en altijd zal herleiden tot dezelfde zever. It is human nature.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Wat we nog niet zien kunnen, zal een verrassing zijn. Zo gaat het al eeuwen met eenvoud, je zou haast denken dat iedereen dat wel zou kunnen zien. 

En eens gezien kan je het niet meer onzien, tenzij zwaar verdoofd ofzo. 

Zie je de optische illusie?

41f84337-a0e6-49fe-9ea3-4f78b92cfae6.jpg

Waarschijnlijk vastgeplakt op uw scherm? Mag ik het zeggen.... ?

Lol

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

En eens gezien kan je het niet meer onzien, tenzij zwaar verdoofd ofzo.

Het is als zeggen dat de zoeker het gezochte is, en dan beginnen twijfelen omdat het onmogelijk zo eenvoudig kan zijn. Het moest ergens starten natuurlijk, wat oneindig kan doorgaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Ik zie niks, niet iedereen ziet alles, denk ik. 

Ik zag het ook niet. Dat steentje waar je denkt het te vinden is eigenlijk de voortip van een sigaar. Het is de as ervan en die groef is geen groef maar de hele sigaar. Zie je het nu?

Seen/unseen

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik zag het ook niet. Dat steentje waar je denkt het te vinden is eigenlijk de voortip van een sigaar. Het is de as ervan en die groef is geen groef maar de hele sigaar. Zie je het nu? Seen/unseen

Theologie is een ruim begrip, zo zag ik eens een man met een baard in een boom verschijnen, de boom staat er nog. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen de evolutie theorie zegt niet de sterkste maar de fitste. Die het meest aanpasbaar is dus. 

 Ik wil zeggen dat een herstel utopisch is en altijd zal herleiden tot dezelfde zever. It is human nature.

totaal onbegrijpelijk.

Hoe kan je dan zeggen dat de sterkste wint? En als het geen utopie is dat de sterken uiteindelijk alle macht hebben, dan is het toch weer zever?

Nu ja als je het zelf maar snapt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Totaal onbegrijpelijk. Hoe kan je dan zeggen dat de sterkste wint? En als het geen utopie is dat de sterken uiteindelijk alle macht hebben, dan is het toch weer zever? Nu ja als je het zelf maar snapt.

De handleiding brengen we met regelmaat in herinnering, tevens inbegrepen in het onderwerp van dit topic. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

De handleiding brengen we met regelmaat in herinnering, tevens inbegrepen in het onderwerp van dit topic. 

Die sigaar zag ik nu wel.

Gewoon iemand die zich verveelt, wie niet...

de mensen die zich het sterkst vervelen zijn de zwaksten, denk ik.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Noel2:

Die sigaar zag ik nu wel. Gewoon iemand die zich verveelt, wie niet... de mensen die zich het sterkst vervelen zijn de zwaksten, denk ik.

Achterliggend bezig met kwantummystiek, soms lijkend op de donkere nacht van de ziel. Of misschien wel gewoon hetzelfde in een modern jasje, zo kunnen we veel reduceren tot weinig, tot finaal niets. 

38 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat steentje waar je denkt het te vinden is eigenlijk de voortip van een sigaar. Het is de as ervan en die groef is geen groef maar de hele sigaar. Zie je het nu?

Heb het gezien nu, met heel die schuldenberg gaat het soortgelijk, de E-therapie is dan ook zeer doeltreffend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Noel2:

totaal onbegrijpelijk.

Hoe kan je dan zeggen dat de sterkste wint? En als het geen utopie is dat de sterken uiteindelijk alle macht hebben, dan is het toch weer zever?

Nu ja als je het zelf maar snapt.

Touché ;)

Ik zei dat ja, niet de ET. 

De sterkste wint altijd omdat de mensheid en zeer slecht verliezer is tijdens eerlijke spellen. Zie bv politiek, er zal grof geweld nodig zijn om de meerderheid te kunnen laten meedoen in een democratie. Waarom? Omdat ze slechte verliezers zijn en verdeeld samen even sterker staan, tot het uitgevochten wordt en het koren van het kaf gescheiden wordt.

We deden dat met Nederland en zullen dat ook met Belziek doen.

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ik zei dat ja, niet de ET. De sterkste wint altijd omdat de mensheid en zeer slecht verliezer is tijdens eerlijke spellen. Zie bv politiek, er zal grof geweld nodig zijn om de meerderheid te kunnen laten meedoen in een democratie. Waarom? Omdat ze slechte verliezers zijn en verdeeld samen even sterker staan, tot het uitgevochten wordt en het koren van het kaf gescheiden wordt. We deden dat met Nederland en zullen dat ook met Belziek doen.

Alsof je nu plots weer een Hindoe geworden bent, totaal in de war. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Geen parels geven aan trollen ipv zwijnen. Een zwijn bij deze ouderwetse term voor een trol?

Op dit forum is dat geen optie, elke parel wordt stukgeslagen. Maar misschien heb je wel een punt, trollen eten soms mensen en ze verstenen ook het zonlicht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid