Spring naar bijdragen

Hoe denken christenen over een ongeloof zoals het atheïsme?


Aanbevolen berichten

51 minuten geleden zei Plume:

Torah moet je over spreken ipv doen?

Ik dacht dat jij helemaal niets had met de God van Israël? De Thora, vaak vertaald als "wet" maar beter als "richtlijn" is tweerichtingsverkeer.  

1 uur geleden zei thom:

Joh. 17

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Het is mooi dat je de Bijbel citeert. Voor mij een beetje overbodig omdat ik de Bijbel dagelijks lees, maar voor anderen mogelijk wel nuttig. Lees je de hele Bijbel? Ik heb een verzoek aan je om de brief aan de Hebreeën te gaan citeren. Volgens zeggen noemde Darwin dit de prins van de Bijbelboeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 193
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Almachtig houdt in: almachtig. Almacht kent geen gradaties; 'een beetje almachtig' kan niet. Óf God is almachtig, óf niet. Maar als God niet almachtig zou zijn zou God God niet zijn. Als God dat wil k

Dag Lasha... Ik denk dat je hier evenveel meningen als er christenen zijn zult vinden. Wat ikzelf vind? Ik vind het leven bijzonder tragisch, altijd eindigt het met verdriet. Als ik niet in God z

Atheïsme betekent gewoon de afwezigheid van theïsme. Meer niet.  Het woord atheïsme is een samentrekking van twee woorden. Het woord “a” is een  negatie en betekent “niet” of “zonder” X.  Waarbij Xvan

26 minuten geleden zei thom:

Dus toch zoals Robert Frans het ook meent.

Exact! Van nature ben ik jaloers, haatdragend, wraakzuchtig, geldzuchtig, gewelddadig en uit op het onmiddellijk bevredigen van mijn vleselijke verlangens. Als het dus zo is dat Jezus is gekomen voor zondaren, dan is Hij ook gekomen voor mij. Ik ben Hem onuitsprekelijk dankbaar daarvoor. Tegelijkertijd heb ik medelijden met de "rechtvaardigen".

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Tja, de tekst is een reactie op je onwetendheid, je ontkenning van het goddelijke in je. De tekst, die o zo overbodig is voor je(?) toont de noodzaak van alles wat je ontkent.

Het grappige of rare is dat Johannes nu juist bij uitstek wordt beschouwd als de apostel die waarschuwde tegen de valse leer van de gnostici.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Waarom Darwin erbij halen? Omdat hij op z'n sterfbed terugkwam op zijn theorieën?

Dat is ook maar een bewering. Ik denk wel dat er mensen op de loop zijn gegaan met de theorie van Darwin, tot grote ergernis en vrees van Darwin zelf. Hij besefte maar al te goed dat er grote gaten in zijn theorie zaten. Maar het ging me om het boek "Hebreeën". Nogmaals: Lees jij de hele Bijbel?

3 minuten geleden zei thom:

Het geeft niet Willempie, ik wil je niet overtuigen, maar ik heb nog niets gelezen in de teksten die ik gaf wat tegenspreekt met wat ik schrijf.

Maar het is mooi voor nu.

 

Je citeert teksten uit de Bijbel. Die beaam ik volledig. Waarom zou ik die dan gaan tegenspreken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei thom:

Ja, waarom doe je dat. Joh. 17 zegt alles toch?

Ik spreek de Bijbel toch niet tegen? Johannes 17 zegt ontzettend veel. Ik lees dat en beaam het alleen maar, vol ontzag.

 

14 minuten geleden zei thom:

Ga eerst maar eens door met wat ik je vraag.

Sorry, maar wat vraag je (van) mij nu eigenlijk precies? Wees alsjeblieft zo duidelijk als je mogelijk is. Met vage gnostische beweringen kan ik namelijk helemaal niets. Het helpt mij niet, ook niet om meer "kennis" te vergaren. Het spijt me voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Je beaamt Joh. 17 helemaal niet.

Oh!

 

1 minuut geleden zei thom:

Vage gnostische beweringen zijn diezelfde beweringen die Joh. 17 schrijven, maar daar hoor ik je niet over.

Dat vind ik niet. Ik vind Johannes bijzonder duidelijk.

 

3 minuten geleden zei thom:

..wat beaam je dan?

Alles wat geschreven is in dat wonderlijke boek dat Bijbel genoemd wordt. Maar ik lees en aanvaard de hele Bijbel en ben nooit op zoek naar teksten die mijn eventuele vooroordelen of ideeën bevestigen. Ik onderwerp me aan God's Woord en dat onderwerpt zich niet aan mij. Waarom wil je niet citeren uit Hebreeën? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Ik dacht dat jij helemaal niets had met de God van Israël? De Thora, vaak vertaald als "wet" maar beter als "richtlijn" is tweerichtingsverkeer.  

Het is mooi dat je de Bijbel citeert. Voor mij een beetje overbodig omdat ik de Bijbel dagelijks lees, maar voor anderen mogelijk wel nuttig. Lees je de hele Bijbel? Ik heb een verzoek aan je om de brief aan de Hebreeën te gaan citeren. Volgens zeggen noemde Darwin dit de prins van de Bijbelboeken.

 

1 uur geleden zei thom:

Tja, de tekst is een reactie op je onwetendheid, je ontkenning van het goddelijke in je. De tekst, die o zo overbodig is voor je(?) toont de noodzaak van alles wat je ontkent.

Je lijkt DBI wel; hier gaat het nu helemaal niet om.


Ja. Theïsme en atheïsme, dezelfde zijde van de medaille. Beide strijden tegen hetzelfde.  Weer eens duidelijk geïllustreerd in deze topic.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Willempie:

 

Alles wat geschreven is in dat wonderlijke boek dat Bijbel genoemd wordt. Maar ik lees en aanvaard de hele Bijbel en ben nooit op zoek naar teksten die mijn eventuele vooroordelen of ideeën bevestigen. Ik onderwerp me aan God's Woord en dat onderwerpt zich niet aan mij. 

Wat een zelfkennis.

3 minuten geleden zei Willempie:

Lees jij de hele Bijbel? Of zoek jij ook alleen maar naar teksten die jouw gelijk "bevestigen"? 

Aannemen is veiliger dan innemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Willempie:

Exact! Van nature ben ik jaloers, haatdragend, wraakzuchtig, geldzuchtig, gewelddadig en uit op het onmiddellijk bevredigen van mijn vleselijke verlangens. Als het dus zo is dat Jezus is gekomen voor zondaren, dan is Hij ook gekomen voor mij. Ik ben Hem onuitsprekelijk dankbaar daarvoor. Tegelijkertijd heb ik medelijden met de "rechtvaardigen".

Jaloers zijn is puur ongeloof. Jaloers zijn is geloven in een leugen. Oorzaak is gebrek aan zelfkennis. Mijn volk gaat ten onder door gebrek aan kennis, zei God. Dat geldt ook als je  jaloers bent.  Je bent jaloers doordat je in de leugen bent geboren te geloven dat je geen kind van God bent. En omdat je die zelfkennis afwijst en dus blijft geloven in een leugen, blijf je door jaloezie bevangen kunnen worden.  En neerkijken op rechtvaardigen.  Want rechtvaardigen zijn zij die gerechtvaardigd zijn in Christus. En dus het geloof in de leugen voor het geloof in de waarheid hebben ingeruild. Groeien in geloof kan niet zonder groeien in zelfkennis. Samen vormen inzicht.

En de leugen is door de kerk gevoed. “Niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad”.  En de groep mensen die de kerk verlieten was gelukkig groot, want dat zijn de mensen bij wie het licht aanging dat er hier iets niet klopte. Onder die groep kerkverlaters waren de mensen die God geloofden. Niet in God geloofden, want dat doet “de satan” ook en die siddert. Nee, ze geloofden God.  Zonder in.

De leugen, niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, zit zo diep ingebakken in het collectief bewustzijn dat het de werkelijkheid op aarde bepaalt. En daar spint er maar een garen bij. En alle hoofdzonden komen daaruit voort, ook de jaloezie, komt voort uit de leugen waarin je geboren bent en die je nog steeds gelooft, omdat je God niet gelooft op Zijn woord en niet weet wie je bent. Deed je dat wel, was je op niemand ooit jaloers.

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Willempie:

Exact! Van nature ben ik jaloers, haatdragend, wraakzuchtig, geldzuchtig, gewelddadig en uit op het onmiddellijk bevredigen van mijn vleselijke verlangens.

Vandaar. Haatdragend, wraakzuchtig, dat heb ik wel gemerkt ja. Maar kop op zeg, Zó erg zal het allemaal toch niet zijn, al die negativiteit. Van nature

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Plume:

Jaloers zijn is puur ongeloof. Jaloers zijn is geloven in een leugen. Oorzaak is gebrek aan zelfkennis. Mijn volk gaat ten onder door gebrek aan kennis, zei God. Dat geldt ook als je  jaloers bent.  Je bent jaloers doordat je in de leugen bent geboren te geloven dat je geen kind van God bent. En omdat je die zelfkennis afwijst en dus blijft geloven in een leugen, blijf je door jaloezie bevangen kunnen worden.  En neerkijken op rechtvaardigen.  Want rechtvaardigen zijn zij die gerechtvaardigd zijn in Christus. En dus het geloof in de leugen voor het geloof in de waarheid hebben ingeruild. Groeien in geloof kan niet zonder groeien in zelfkennis. Samen vormen inzicht.

En de leugen is door de kerk gevoed. “Niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad”.  En de groep mensen die de kerk verlieten was gelukkig groot, want dat zijn de mensen bij wie het licht aanging dat er hier iets niet klopte. Onder die groep kerkverlaters waren de mensen die God geloofden. Niet in God geloofden, want dat doet “de satan” ook en die siddert. Nee, ze geloofden God.  Zonder in.

De leugen, niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, zit zo diep ingebakken in het collectief bewustzijn dat het de werkelijkheid op aarde bepaalt. En daar spint er maar een garen bij. En alle hoofdzonden komen daaruit voort, ook de jaloezie, komt voort uit de leugen waarin je geboren bent en die je nog steeds gelooft, omdat je God niet gelooft op Zijn woord en niet weet wie je bent. Deed je dat wel, was je op niemand ooit jaloers.

 

Ik ben niet calvinistisch opgevoed en heb ook nog nooit de gedachte gehad dat God een hekel heeft aan de (natuurlijke) mens. Wat ik meen ontdekt te hebben is dat het kwaad niet in de anderen zit maar dwars door jezelf loopt. Je hebt Abel in je maar Kaïn ook. Jezus zei zelf dat hij niet gekomen was om rechtvaardigen te redden maar zondaren. In dat licht moet je proberen te begrijpen wat ik schreef. De wereldgeschiedenis staat bol van mensen die van mening waren dat het kwaad in de anderen zat en bestudeer maar eens hoe onnoemelijk veel leed die al hebben veroorzaakt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Ja, maar niet het vlees en bloed waaruit de mens bestaat, leeft en denkt dat hij blijft bestaan als hij gered wordt. Dát is wat mij opviel bij de uitspraak van Robert Frans en jij nu ook. Wat gered wordt is wat latent aanwezig is in de mens; het Licht en Leven. Dát heeft God lief.

De zondaar is het oude leven, dat wat gebonden is aan deze natuur, het dialectische leven, de vergankelijkheid.

Daarom vroeg ik je Hebreeën eens te gaan bestuderen. Gewoon als tip, niet omdat het van mij moet. Mijn ervaring is dat als je de hele Bijbel leest en blijft lezen de puzzelstukjes steeds meer gaan passen. Wij (ik ook) moeten niet naar teksten zoeken om onze theorieën bevestigd te zien want dan raken we uit balans. "Wijkt niet af, niet naar rechts en ook niet naar links."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Je bedoelt; ik snap er niets van wat je schrijft, en ik wil over wat anders beginnen.

Open maar een topic hierover.. ?

Dat klopt niet helemaal. Ik weet wel iets van de verschillende gnostische stromingen af. Ik ben alleen van mening, net als de Kerk, dat die stromingen helemaal niets met het evangelie van Jezus hebben te maken. Ze leiden er alleen maar van af. Ik snap dus wel wat je bedoelt maar ben het er niet mee eens. Mag dat? Ja, dat mag! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Hebr. 3

6 Maar Christus, als de Zoon over Zijn eigen huis; Wiens huis wij zijn, indien wij maar de vrijmoedigheid en den roem der hoop tot het einde toe vast behouden.

7 Daarom, gelijk de Heilige Geest zegt: Heden, indien gij Zijn stem hoort,

8 Zo verhardt uw harten niet, gelijk het geschied is in de verbittering, ten dage der verzoeking, in de woestijn;

Hetzelfde verhaal.. Je kunt de Bijbel helemaal lezen, onderstrepen, uit het hoofd leren, maar als de essentie niet begrepen wordt, blijft het intellectuele academische uitzoekerij.

Het hele boek lezen. Niet allen maar teksten zoeken om jouw gelijk aan te tonen. Want dan kun je wel denken dat je de essentie begrijpt maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Volgens mij begrijpen gnostici de essentie nu juist helemaal niet. Het is heus niet allemaal onzin wat ze beweren maar ze missen waarom het gaat. Als je dreigt te verdrinken moet je je overgeven aan de persoon die je komt redden. Zolang je dat niet kunt en in wilde paniek om je heen blijft slaan, blijft een verstandige redder op de kant staan en wacht totdat je uitgeput bent. Dan pas komt hij in actie. Dit voorbeeld is van Watchman Nee. Als je niet eens beseft dat je bezig bent te verdrinken dan wil en kun je niet eens worden gered. Dit voorbeeld is van mij. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Dat is nu juist niet wat de Bijbel leert. Het evangelie is voor zondaren, voor mensen die beseffen dat ze verlossing nodig hebben.

Voortschrijdend inzicht ontvang je als je radicaal gaat willen toepassen wat Jezus  Zelf onderwees. Daartoe geef je je over aan Hem, nodigt Hem uit in het diepst van je binnenste en Hem volgend ga je dan de Weg bewandelen. De Weg die je verlossen wil van jaloezie en aanverwante zaken. De eerste christenen werden dan ook de mensen van de Weg genoemd. 

Misschien mag onderstaande het verhelderen.

 

49638769257_f539173f7c_b.jpg

 

Het Mystieke Kruis is een verbinding van het zogenaamde Calvariekruis - met de verticale arm langer dan de horizontale - en het gelijkarmige kruis. In het centrum van het kruis bevindt zich een boek, dat met zeven zegels verzegeld is, waarop een lam ligt, omgeven door een stralenkrans. Op de onderste arm van het kruis staat het Oudgriekse monogram PX afgebeeld; op de linker arm de Griekse letter Alfa (Α) en op de rechter de Griekse letter Omega (Ω). Op de bovenste arm van het kruis is een roos afgebeeld. Het uiteinde van elk van de vier armen van het kruis is in drieën verdeeld. Het symbool dient op twee niveaus geïnterpreteerd te worden -dat van de traditionele symboliek en dat van de metafysica, de spirituele filosofie.

De traditionele symboliek

Het kruis beeldt niet dat lijdenssymbool uit, waarmee het in het christendom traditioneel geassocieerd wordt, maar de troon van de overwinning van waaruit de gestalte van de opgestane Christus regeert. De zegevierende gestalte, Christus de Koning, is van een veel oudere oorsprong dan het kruisbeeld en het is díe welke in de eerste jaren van de kerk gebruikt is. Het symboliseert, dat de Christus, nadat hij de dood overwonnen had, de materiële wereld niet verlaat, maar daarover heerst, op deze wijze zijn schepping voltooiend. Het Kruis is de troon waarnaar de mens tracht op te stijgen, zodat hij - zijn meester volgend - meesterschap over zichzelf en de wereld zou kunnen verkrijgen. Het kruis verbeeldt ook de kruising van de tijd en de eeuwigheid, ruimte en oneindigheid. De mens - schepsel van beide dimensies - is symbolisch gekruisigd totdat hij zichzelf doet opstaan en hierdoor het ‘eeuwige leven’ hier en nu vindt; hij probeert deze wereld niet te ontvluchten, maar door de vervolmaking van zichzelf, deze wereld te transformeren.Het kruis is niet een statisch symbool - het duidt het voortdurend stromen van leven, beweging en energie aan, net zoals de armen van het kruis naar buiten uitstralen.

Het Lam  verbeeldt op zinnebeeldige wijze zuiverheid, onschuld en nederigheid, de eigenschappen van iemand die zichzelf prijsgeeft in onzelfzuchtige opoffering. Het verbeeldt Christus, de Zoon van God, die zichzelf geeft voor het leven van de wereld en die juist door zijn nederigheid en onschuld Koning is waar aardse macht en kracht tekort schieten.

Het Boek symboliseert kennis, in wezen de kennis die verborgen is. Het boek is verzegeld en  alleen hij die waardig is kan het ontzegelen en lezen wat er in geschreven staat. De zegels zelf staan voor de deugden of vermogens, die verworven moeten worden om een dergelijke waardigheid te bereiken en omgekeerd, de fouten of onvolkomenheden die overwonnen moeten worden.

Het monogram PX (de Griekse letters rho – chi) symboliseert niet alleen ‘Christus de Koning’ (Christus Rex) maar ook het ‘Koninkrijk van Christus’ dat bestaat, gedragen binnenin de individuele christen en ook binnen de gemeenschap van de gelovigen, de gemeenschap van Christus.

Alfa en Omega - de eerste en laatste letters van het alfabet - vertegenwoordigen het begin en het einde van alle dingen, het zaad geplant in het begin, en de uiteindelijke oogst van vervulling. Christus, de Zoon van God, is zowel het begin als het einde, en in hem zijn alle dingen vervuld.

De Roos is een symbool van vervulling, van uiterste prestatie en perfectie. Haar schoonheid, geur en geleidelijke opengaan verbeelden de eigenschappen van het spiritueel leven. De roos symboliseert ook Christus, de Roos van Sharon. Zo is het samengestelde symbool van zeer oude christelijke oorsprong, in essentie afkomstig van de Openbaring waarin Johannes verslag doet van zijn visioen van het Nieuwe Jeruzalem.

De metafysische symboliek 
Op metafysische wijze wordt het symbool geïnterpreteerd zowel als een aantal afzonderlijke symbolen als wel als één symbolisch geheel. Het kruis verbeeldt de gehele persoonlijkheid van de mens als een menselijk wezen, in een bepaalde betekenis begrensd binnen de dimensies van tijd en ruimte - de vier armen van het kruis - maar in een diepere zin meer als een zaad geplant in deze dimensies, naar buiten groeiend, net zoals de vier armen vanuit het centrale punt bewegen. De driedeling aan het eind van iedere arm van het kruis verbeeldt de drieledigheid van de mens in zijn huidige bestaan (lichaam, ziel, geest) dat hij probeert te vervolmaken en waardoor de goddelijke drie-eenheid zich in hem manifesteert. De twaalfdeling gezamenlijk - drie aan het eind van ieder van de vier armen van het kruis - vertegenwoordigt de twaalf eigenschappen van de menselijke natuur, in het nieuwe testament gesymboliseerd door de twaalf apostelen, in het oude testament door de twaalf stammen van Israël en in ‘Openbaringen’ door de twaalf poorten van Jeruzalem. Uitsluitend door een evenwichtige ontwikkeling van de lagere drieledigheid - d.w.z. de drievoudige aard van zijn huidige wezen - kan de mens zijn goddelijke oorsprong in de eeuwige Drie-eenheid tot uitdrukking brengen. En - op gelijke wijze - slechts door de ontwikkeling, beheersing en het gebruik van de twaalf aspecten van zijn natuur kan de mens een waarlijk harmonisch, scheppend wezen worden. De volmaakte geometrie in deze symboliek herinnert de mens aan zijn uiteindelijk doel als de volmaakte uitdrukking van zijn Schepper. Maar dit vereist een omvorming van zijn huidig gespleten en onevenwichtig leven en zijn verwarde energieën; de mens moet de fundamenten van het Nieuwe Jeruzalem in hemzelf leggen, opnieuw zijn eigen wezen opbouwend, op dezelfde wijze als een architect de structuur van een gebouw ontwerpt en een aannemer dat ontwerp tot werkelijkheid maakt.

Het monogram PX aan de basis van het kruis symboliseert Christus de Koning en het Koninkrijk van Christus. Het staat aan de basis van het kruis, omdat het het begin vertegenwoordigt - de eerste stap van de mens op het pad naar zelftransformatie. Slechts wanneer het individu zich bewust wordt van de kracht van Christus’ Koninkrijk, kan hij beginnen zichzelf opnieuw te doen ‘opstaan’. Hij herkent de kracht van Christus binnen in zich en ziet zichzelf niet langer meer als een geïsoleerd, op zichzelf gericht schepsel, gevangen in tijd en ruimte, maar als de erfgenaam van het eeuwige leven. Hij aanvaardt Christus als zijn Koning, volstrekt niet als zou hij zijn verantwoordelijkheid aan iemand anders overdragen, maar in de erkenning van die goddelijke Heer wiens gelijkheid hij probeert te bereiken. Alleen de mens die zichzelf overgegeven heeft aan Christus - die zijn oude wezen heeft verlaten aan de voet van het kruis - kan een ‘nieuw mens’ in Christus worden, en beginnen aan zijn zelfoverstijgende reis, langs het kruis omhoog.

Het Verzegelde Boek is het lichaam, symbolisch met zeven zegels verzegeld, die de potentiële vermogens van de mens verbeelden, die tot nu toe nog latent en niet verwezenlijkt zijn. De occulte filosofie spreekt daarvan als de zeven spirituele centra (chakra’s) en heeft hen verbonden met de klieren van het endocriene systeem. Alleen door zijn totale natuur te begrijpen - fysiek, emotioneel, intellectueel en spiritueel - kan de mens hopen het ‘boek’ van zijn lichaam te openen en alle mogelijkheden daarvan te benutten. Dit boek bevindt zich in het centrum van het kruis, hetgeen aangeeft, dat dit op een ordelijke en evenwichtige wijze dient te gebeuren, met achterlating van het oude zelf aan de voet van het kruis; de ontwikkeling van welke vermogens ook voor zelfzuchtige doeleinden kan slechts leiden tot vernietiging en desintegratie.

Het Lam vertegenwoordigt die goddelijkheid die in het hart van de mens aanwezig is, het beeld en de gelijkenis van God binnen in hem, die 'gekruisigd' is in het aardse bestaan van de mens. De Christus in de mens is ook de behoeder van de zeven zegels, die - indien geopend om uitdrukking te geven aan de innerlijke goddelijkheid - leidt tot een creatief leven en liefde. Alleen wanneer de zegels verbroken zijn en het boek geopend, kan de mens zijn ware natuur ‘lezen’ en de betekenis van het leven begrijpen, en zijn plaats binnen de geschapen orde.

Alfa en Omega, op de horizontale armen van het kruis, vertegenwoordigen zowel de beperkingen van tijd en ruimte waarbinnen de mens tot aanzien gebracht is, als ook de dimensie van de eeuwigheid waarbinnen hij kan leven als een nieuw wezen in Christus. Opnieuw evenwel ligt de nadruk op orde en evenwicht - de mens, in het centrum van het kruis in evenwicht gehouden door alfa en omega, het begin en het einde van zijn leven, bezit niet alleen kennis van zijn eigen natuur en de aard van de wereld, maar beheersing over zichzelf en zijn bestemming. De horizontale balk van het kruis, die de dimensie van tijd en ruimte vertegenwoordigt, symboliseert dat de mens heerschappij moet verwerven over de wereld waarin hij nu leeft.

De alfa en de omega zijn niet eenvoudig de eerste en laatste letters van het Griekse alfabet,maar ook de eerste en de laatste van de zeven klinkers in dat alfabet. Elk van deze klinkers is in de occulte symboliek verbonden met één van de zeven zegels of één van de zeven ‘spirituele centra’, en zodra de mens de zeven zegels ontsloten heeft, heeft hij volledige beheersing over zijn wezen; hij leeft in de wereld van tijd en ruimte (de horizontale balk) maar toch niet daardoor beperkt en ook bestaat hij in de dimensie van de eeuwigheid (de verticale balk).

De Roos vertegenwoordigt de ontplooide, vervolmaakte mens, en is het natuurlijk resultaat van de beweging van de PX (erkenning van de Christus) door het verzegelde boek (kennis van zijn natuur), waarin de in de mens verborgen goddelijkheid wordt geopenbaard, net zoals een roos zich opent, zijn verborgen schoonheid onthullend. De roos is altijd een symbool van spirituele schoonheid geweest, en bovenaan het kruis verkondigt het, dat Christus in de mens geboren zal worden, niet in een verre laatste dag, maar hier, nu, in de mannen en vrouwen die zichzelf beschikbaar stellen als wezens door wie zijn leven en liefde mag stromen. Het symbool van het kruis vormt een plan van zelftransformatie voor de ontwikkeling van de mens in al zijn aspecten. Om de wereld te vervolmaken moet de mens eerst zichzelf vervolmaken. Deze transformatie van het zelf is niet op het zelf gericht, maar is zelf-overstijgend.

Bron

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid