Spring naar bijdragen

Johari-venster (het verborgen gebied)


Aanbevolen berichten

17 minuten geleden zei Noel2:

De sleutel tot mijn hart kan niet afgedwongen worden. Maar ik leerde vandaag het verschil tussen ‘mercy’ het uitblijven van verdiende straf en ‘grace’ het ontvangen van onverdiende beloning. Zou ikzelf instaat zijn tot het geven van ‘grace’?  Ik moet bij mijn hart te rade gaan, maar dat zit dus op slot, en mijn openen van het hart wensen is niet meer dan een wens. Ik heb het eerder kunnen doen...wat ik ook leerde is dat de ‘liefde’ steeds voorwaardelijk is...die van mij niet hoor

De Christusmeditatie zou daarbij kunnen helpen, kwestie van de sleutel ook omdraaien, zegt men. Kan niemand voor jou doen inderdaad, is een eigen keuze die ook schokkend kan zijn, voorzichtigheidshalve meegegeven.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 498
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Komt wellicht door die blinde vlek, je kan dit oplossen door in het verborgen gebied te gaan kijken.

Herstel kent vele definities en gradaties, net zoals ieder z’n pad kent met verschillende groeisnelheden en interesses. Herstel bekeken vanuit de gnostiek betekent onze ware aard herinneren, beschreve

Het hoeft natuurlijk allemaal niet zo gek te zijn, het kan immers ook anders. Beetje domino spelen en zien wat het wordt, stel dat je een schuld hebt en je verplaatst in je eigen boekhouding dat getal

1 uur geleden zei Noel2:

De sleutel tot mijn hart kan niet afgedwongen worden. Maar ik leerde vandaag het verschil tussen ‘mercy’ het uitblijven van verdiende straf en ‘grace’ het ontvangen van onverdiende beloning. Zou ikzelf instaat zijn tot het geven van ‘grace’?  Ik moet bij mijn hart te rade gaan, maar dat zit dus op slot, en mijn openen van het hart wensen is niet meer dan een wens. Ik heb het eerder kunnen doen...wat ik ook leerde is dat de ‘liefde’ steeds voorwaardelijk is...die van mij niet hoor

Liefde is het gevaarlijkste begrip ter aarde. Nog liever word ik gehaat. Mensen die overvloeien van liefde gaan “raar” doen als die niet beantwoord wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

Mensen die overvloeien van liefde gaan “raar” doen als die niet beantwoord wordt.

Ik denk, het grootste probleem van het denken is dat er zoveel obstakels op je pad komen die je snel ontmoedigen en laten denken dat er niets mogelijk is, dit beperkt onze kinderlijke creativiteit. Op dat moment kan je grensverleggend denken overwegen, wat dan weer een nieuw probleem oplevert omdat je misschien tot alternatieven komt waarvan anderen denken dat het niet mogelijk is, zelfs nog nooit over nagedacht hebben. En hoe meer mensen dat denken hoe minder de kans dat de alternatieven ook gerealiseerd zullen worden, wat logisch lijkt. Op basis hiervan zouden we ons dus voor hetzelfde geld onwetend kunnen bezighouden met problemen die eigenlijk niet bestaan omdat ze in theorie al opgelost zijn, zij het door een minderheid die vanaf dan dagelijks getuige is van een tragisch absurd schouwspel dat door het vigerende culturele denken in stand gehouden wordt. Een metadenkende conclusie zou dan kunnen zijn, het denkende houdt zichzelf voor de gek zonder zich daar extra vragen bij te stellen, tenzij we dat wel doen en misschien met een schok wakker worden om wat we eerder niet eens onze aandacht schonken. Als alternatief bestaan er echter nog wel een reeks dooddoeners, het is altijd al zo geweest en niets nieuws onder de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

De God van de bijbel.

En zo kunnen we de volgende paar eeuwen weer verder zonder naar het verborgen gebied in het Jehori-venster te moeten kijken, het zijn perfecte voorbeelden van hoe het werkt. Althans, voor wie er ook aandacht aan besteedt, logischerwijs niet voor de anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja en die gooit ons in de eeuwige poel van vuur als we Zijn liefde niet juist ontvangen en uitoefenen.

Als satori al een overweldigende gebeurtenis mag zijn dan zijn de valkuilen misschien nog interessanter, door te denken dat hiermee de kous af is. In het verlengde komt er echter nog veel meer, namelijk de bijzondere vraag hoe je dit alles van praktisch nut kan maken ten behoeve van het geheel. Tandengeknars, volharding en doorzettingsvermogen zal noodzakelijk blijken om de meest vanzelfsprekende dingen inzichtelijk te maken, en dat in hoeverre er al enige interesse voor gevonden kan worden. Weinigen overleven het, het stigma komt je immers tegemoet van zodra je supra opendoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja en die gooit ons in de eeuwige poel van vuur als we Zijn liefde niet juist ontvangen en uitoefenen.

 

45 minuten geleden zei TTC:

Over wat voor soort God heb je het hier dan?

 

44 minuten geleden zei Fundamenteel:

De God van de bijbel.

 

42 minuten geleden zei TTC:

En zo kunnen we de volgende paar eeuwen weer verder zonder naar het verborgen gebied in het Jehori-venster te moeten kijken, het zijn perfecte voorbeelden van hoe het werkt. Althans, voor wie er ook aandacht aan besteedt, logischerwijs niet voor de anderen.

? De betekenis “zelf zijn ze niet binnengegaan en ze hebben de sleutel voor anderen weggegooid” dringt weer eens des te harder door. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei TTC:

En zo kunnen we de volgende paar eeuwen weer verder zonder naar het verborgen gebied in het Jehori-venster te moeten kijken, het zijn perfecte voorbeelden van hoe het werkt. Althans, voor wie er ook aandacht aan besteedt, logischerwijs niet voor de anderen.

Als iedereen voor zijn eigen deur kuist is de straat proper, zo denk ik over die blinde vlekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Niemand. Want het is enkel mijn gevel, die daarnaast is mijn zaak niet. Die mentaliteit zou u ook beter dienen. De wereld op je schouders nemen is een zware last, ontlast u.

Magisch denken heeft nog nooit zo magisch geweest wanneer je de magie van het verdampende geld gewoon een keertje omkeert, al vergt dat misschien wel enige cognitieve flexibiliteit en herstel van wat we nu al zo lang vergeten zijn. Maar lastig genoeg, als niemand je dat vertelt, hoe zou je immers op het idee kunnen komen dat je iets vergeten bent? Zomaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Magisch denken heeft nog nooit zo magisch geweest wanneer je de magie van het verdampende geld gewoon een keertje omkeert, al vergt dat misschien wel enige cognitieve flexibiliteit en herstel van wat we nu al zo lang vergeten zijn. Maar lastig genoeg, als niemand je dat vertelt, hoe zou je immers op het idee kunnen komen dat je iets vergeten bent? Zomaar?

Ik kan 1 met 1 nog niet optellen, volgens u... Mijn magisch denken is de roze bril en dan lig ik niet wakker van wat speelt op deze wereld ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik kan 1 met 1 nog niet optellen, volgens u... Mijn magisch denken is de roze bril en dan lig ik niet wakker van wat speelt op deze wereld ;)

Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek, dixit Einstein.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als iedereen voor zijn eigen deur kuist is de straat proper, zo denk ik over die blinde vlekken.

 

33 minuten geleden zei TTC:

Zoveel clichés hebben we nog nooit bij elkaar gezien, wie ga je allemaal buiten keren?

Fundamenteel had het over de buitenkant poetsen. Niet de binnenkant. De straat, niet het huis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek, dixit Einstein.

Dat het leven geen toeval was, wist ik instinctief. Sedert kinds af, zo lang ik me kon herinneren, zocht ik interactie met de kosmos. Hoe ouder ik werd, te meer sleutels en ballen ik kreeg. Toen kwam ik op een wolk die me naar de Akashavelden begeleidden tot ik ze ineens zag vliegen en achtervolgd werd door synchroniciteit. Daar is het te doen, niet hier beneden ;) Hoewel we beide beter unificeren, maar daar is dus eerst een “Armageddon” voor nodig. De goden van vroeger zijn nabij en gaan zich aan ons allen bekend maken. Dan zal ieder oog hetzelfde zien en iedere tong hetzelfde belijden en is er geen tweedracht meer. Alzo spreekt de Heere toch tegen mij.

Zojuist zei Plume:

 

Fundamenteel had het over de buitenkant poetsen. Niet de binnenkant. De straat, niet het huis. 

Nope ik had het over de binnenkant, in termen van: wie zijn eigen tuintje wiedt ziet het onkruid van een ander niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Dat het leven geen toeval was, wist ik instinctief. Sedert kinds af, zo lang ik me kon herinneren, zocht ik interactie met de kosmos. Hoe ouder ik werd, te meer sleutels en ballen ik kreeg. Toen kwam ik op een wolk die me naar de Akashavelden begeleidden tot ik ze ineens zag vliegen en achtervolgd werd door synchroniciteit. Daar is het te doen, niet hier beneden Hoewel we beide beter unificeren, maar daar is dus eerst een “Armageddon” voor nodig. De goden van vroeger zijn nabij en gaan zich aan ons allen bekend maken. Dan zal ieder oog hetzelfde zien en iedere tong hetzelfde belijden en is er geen tweedracht meer. Alzo spreekt de Heere toch tegen mij.

Het is een waar mysterie dat het al eeuwen zo verborgen is gebleven, maar nu wordt het wel heel concreet gemaakt voor zij die het zien willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het is een waar mysterie dat het al eeuwen zo verborgen is gebleven, maar nu wordt het wel heel concreet gemaakt voor zij die het zien willen.

Dat wordt al millennia waargenomen door mensen hoor, maar wie heeft de ballen “all the way” te gaan? En wie wordt niet bang als het zich kenbaar maakt? Als ik op mijn moeder roep, dan moet het al heel erg zijn. En ja ik heb op mijn moeder geroepen lol.

3 minuten geleden zei Plume:

Lees even terug dan.  Dan ziet ge het.
 

De nuance blinde vlekken zou een belletje moeten doen rinkelen. Maar dat je dat niet begrijpt is np.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat wordt al millennia waargenomen door mensen hoor, maar wie heeft de ballen “all the way” te gaan? En wie wordt niet bang als het zich kenbaar maakt? Als ik op mijn moeder roep, dan moet het al heel erg zijn. En ja ik heb op mijn moeder geroepen lol. De nuance blinde vlekken zou een belletje moeten doen rinkelen. Maar dat je dat niet begrijpt is np.

Het zijn ook maar stuiptrekkingen natuurlijk, zoals voorspeld werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Fundamenteel had het over de buitenkant poetsen. Niet de binnenkant. De straat, niet het huis. 

Er zijn vandaag scenariodenkers die verschillende boeken schrijven, en naargelang de maatschappelijke keuze zullen ze in het ene of andere vak in de boekhandel verschijnen. Je kan dus onmogelijk zeggen dat het leven niet spannend is, zelfs al weet amper iemand wat er in die boeken geschreven staat. En nu mogen ervaringswerkers aan beursexperten proberen toe te lichten dat het hen volledig vrij staat om zich degelijk te informeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid