Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Chaim:
1 uur geleden zei Thinkfree:

op de dag dat gij zondigd, staat het vast dat gij zult sterven. Dat is dan ook coherent met wat God tegen Adam en Eva zegt: smart, leed, pijn zijn jullie deel todat gij sterft.

Mijn vertaling is correct. De interpretatie laat ik verder aan ieder over die daarover wat wil zeggen.

Ik zit nog te herkauwen hoe ik dit stukje op moet vatten. Als er had gestaan 'als gij daarvan eet zult gij op een gegeven moment sterven' of iets van die strekking was het m.i. duidelijker geweest. Nu suggereert de tekst in mijn beleving dat ze op de specifieke dag dat ze van de verboden vrucht/boom aten zouden sterven. Ik sta open voor andere interpretaties maar zo lees ik het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 483
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verpest toch niet elk topic, met dezelfde mantra, buiten dat hoort men niet elk mens over dezelfde kam te scheren. God haalt zijn volk overal vandaan.

Inderdaad reprensenteerd dat het offer zonder zonde moest zijn, want God is heilig.

Moet jij je joods venijn niet op eoa joods forum gaan spuien? Ik heb werkelijk geen boodschap aan dat onchristelijke gezever van je.   modbreak Trajecto: Alweer een beledigende post en he

1 minuut geleden zei nikie90:

Wat heb je verdiend? 

Niets, het is puur genade voor zowel jood als heiden. De liefde bestaat in het kruis, buiten het kruis is het ijdelheid.

1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Nu suggereert de tekst in mijn beleving dat ze op de specifieke dag dat ze van de verboden vrucht/boom aten zouden sterven. Ik sta open voor andere interpretaties maar zo lees ik het.

Je kan beide interpretaties toepassen, en beide zijn waar. Geestelijk is de mens gestorven op die dag, lichaamelijk duurde het nog even.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Geestelijk is de mens gestorven op die dag, lichaamelijk duurde het nog even.

930 jaar ?

Met alle respect: je noemt jezelf Thinkfree maar je denkt niet echt vrij. Je denkt vanuit een boek, niet vanuit jezelf.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Niemand is Adam en Eva vergeten.

Nouja, niamand... ik doelde trouwens op de geleefde jaren.

3 minuten geleden zei nikie90:

Maar dus dit gesprek begon omdat ik zei dat ik geloof dat het jodendom waar is waar ben je het nu dan uiteindelijk niet mee eens?

Het afwijzen van Jezus christus die de waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei nikie90:

Hoe ben je zo zeker van je zaak? 

Geloof in Jezus christus.

Zojuist zei nikie90:

Wat zal er plotseling veranderen als ik jezus aanbid inplaats van G?d? 

Niet veranderen, enkel Jezus aanemen voor het mogelijk maken te naderen tot God in hem.

Wat er veranderd is je hele wezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei nikie90:

Dus als ik het goed begrijp is wat je bedoeld dat jezus aanbidden mag als je maar aan het grote gebod houdt omdat de rest dan niet uit maakt ?

God is neergekomen in de persoon Jezus christus voor vergeving der zonden en het mogelijk maken van een nieuw leven met hem,.. de liefde werkt hij dan in je die vervolgens de hele wet vervuld. Men noemt dat de herboren geest

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Thinkfree:

Accepteer het offer van God zonder, kun je hem niet behagen.

Terzijde, werd dit offer niet eens uitgevoerd door de correcte personen (Leviticus 4:27-29) maar door Romeinen; de procedure van het offer week daarnaast enorm af van hetgeen de Torah voorschreef (Leviticus 4:30-31, Exodus 12:6-10); het offer diende bovendien zonder fysiek defect te zijn (Deuteronomium 17:1), dus daar zal eveneens een metaforisch sausje overheen moeten worden gegooid (waar je reeds mee bezig was); onbesneden mannen mochten evenmin aan het korban pesach deelnemen en het betrof slechts vergeving voor ongewilde fouten (Numeri 15:27-31) en dan slechts de vergissingen begaan voorafgaand aan het offer, wat geldt voor alle offers zoals eveneens het zonde-offer (chattat) als het schuld-offer (asjam); het offeren van een mens was niet geldig, en sterker: het was niet eens toegestaan en bovendien staat expliciet gesteld dat ieder persoon bij een doodvonnis zal sterven voor zijn/haar eigen schulden (Deuteronomium 24:16), etc., etc., etc. Misschien zou je inhoudelijk in kunnen gaan op deze kwestie? Of moeten we het allemaal weer symbolisch nemen?

Bovendien zegt Hosea 3:4-5 dat Israel lange tijd zonder Tempel en koning zal zijn. En hij geeft eveneens instructie hoe men in zulke omstandigheden zal moeten handelen (14:2-3). Het volk was tijdens de eerste ballingschap overigens al zonder tempel en koning geweest en Daniel 4:24 (27 in Christelijke Bijbels) was reeds helder dat voor vergeving geen bloed benodigd was, net zoals S'jlomo helder is in 2 Kronieken 7:12-15. En de T'NaCH stelt, als vaak gezegd, eveneens letterlijk dat T'sjoevah (oprecht berouw en terugkeer) en Tsedakah (goede daden) als de meest waardevolle manieren om vergeving te bewerkstelligen (zie bijv. Jesaja 1:11-18, Spreuken 16:6, Daniel 4:24 [27 in Christelijke Bijbels], Hosje'a 6:6, Michah 6:6-8, 2Kronieken 7:12-15, Hosje'a 14:2-3, Ezechiel 14:14,20, etc). En, zoals gezegd, kunnen straf (bijv. Jesaja 40:2) en dood (bijv. Jesaja 22:14) eveneens manieren zijn zonder bloeduitstorting van zonde af te komen. Trouwens, evenmin waren alle offers die vergeving bewerkstelligden bloed-offers. Misschien zou je eveneens inhoudelijk in kunnen gaan op deze kwestie? Of moeten we ook dat allemaal weer symbolisch nemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Bastiaan73:

God de Vader verlost ons via God de Zoon van Zijn eigen straf. Dat er bloed moest vloeien heb ik nooit begrepen. Het maakt God tot een monsterlijk bloeddorstig wezen.

Over profetische extremen gesproken. Dit hadden de profeten toch niet in gedachten? Indien de profeten dit voor ogen hadden, dan ben ik benieuwd naar de wettelijke verdediging van dit offer zonder alles dat altijd aantoonbaar letterlijk werd genomen, plots maar symbolisch te moeten lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thinkfree:

God is neergekomen in de persoon Jezus christus voor vergeving der zonden en het mogelijk maken van een nieuw leven met hem,.. de liefde werkt hij dan in je die vervolgens de hele wet vervuld. Men noemt dat de herboren geest

Maar in het OT staat dat G-d op Sinai was neergekomen 

Die verschilt nogal van het Nt 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Chaim:

Terzijde, werd dit offer niet eens uitgevoerd door de correcte personen (Leviticus 4:27-29) maar door Romeinen

Door God zelf uiteindelijk, God, satan, heiden en jood stonden allen bij het offer.

8 minuten geleden zei Chaim:

Exodus 12:6-10); het offer diende bovendien zonder fysiek defect te zijn (Deuteronomium 17:1),

Christus was fysiek en in geest perfect

9 minuten geleden zei Chaim:

onbesneden mannen mochten evenmin aan het korban pesach deelnemen

Je mist het punt van de besnijdenis die heenwees naar de besnijdenis van het hart

10 minuten geleden zei Chaim:

27 in Christelijke Bijbels) was reeds helder dat voor vergeving geen bloed benodigd was

Omdat christus had voldaan, in het oude wezen de geslachte dieren naar christus.

12 minuten geleden zei Chaim:

27-31) en dan slechts de vergissingen begaan voorafgaand aan het offer, wat geldt voor alle offers zoals eveneens het zonde-offer (chattat) als het schuld-offer (asjam); het offeren van een mens was niet geldig, en sterker: het was niet eens toegestaan

Klopt, op Gods eigen offer na,  

 

13 minuten geleden zei Chaim:

eveneens manieren zijn zonder bloeduitstorting van zonde af te komen

Enkel in christus

 

Enz...

5 minuten geleden zei nikie90:

Maar in het OT staat dat G-d op Sinai was neergekomen 

Die verschilt nogal van het Nt 

Hmmm leg uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Chaim:
16 minuten geleden zei Bastiaan73:

God de Vader verlost ons via God de Zoon van Zijn eigen straf. Dat er bloed moest vloeien heb ik nooit begrepen. Het maakt God tot een monsterlijk bloeddorstig wezen.

Over profetische extremen gesproken. Dit hadden de profeten toch niet in gedachten? Indien de profeten dit voor ogen hadden, dan ben ik benieuwd naar de wettelijke verdediging van dit offer zonder alles dat altijd aantoonbaar letterlijk werd genomen, plots maar symbolisch te moeten lezen.

Ik heb heel veel moeite met het idee dat de Schepper van hemel en aarde bloed wilde zien. Helemaal als je bedenkt dat de aarde maar één minuscuul zandkorreltje in een onmetelijk groot universum is.

21 minuten geleden zei Thinkfree:

God is neergekomen in de persoon Jezus christus voor vergeving der zonden en het mogelijk maken van een nieuw leven met hem,.. de liefde werkt hij dan in je die vervolgens de hele wet vervuld. Men noemt dat de herboren geest

Hoe werkt die liefde precies in jou?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thinkfree:

Door God zelf uiteindelijk, God, satan, heiden en jood stonden allen bij het offer.

Christus was fysiek en in geest perfect

Je mist het punt van de besnijdenis die heenwees naar de besnijdenis van het hart

Omdat christus had voldaan, in het oude wezen de geslachte dieren naar christus.

Klopt, op Gods eigen offer na,  

 

Enkel in christus

 

Enz...

Kortom, neem alles maar symbolisch, ''geestelijk'' en noem de Joden maar blind omdat ze hierom moeten lachen. En hiermee ben je werkelijk nergens inhoudelijk ingegaan op m'n posting. Het NT wijkt in vele opzichten af van de Torah en doet zelfs dat wat de Torah verbiedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Chaim:

Kortom, neem alles maar symbolisch, ''geestelijk'' en noem de Joden maar blind omdat ze hierom moeten lachen. En hiermee ben je werkelijk nergens inhoudelijk ingegaan op m'n posting. Het NT wijkt in vele opzichten af van de Torah en doet zelfs dat wat de Torah verbiedt.

Nee, lees de gehele schrift

Romeinen 2:28
Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is;

Romeinen 2:29
Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik heb heel veel moeite met het idee dat de Schepper van hemel en aarde bloed wilde zien. Helemaal als je bedenkt dat de aarde maar één minuscuul zandkorreltje in een onmetelijk groot universum is.

Eens.

36 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee, lees de gehele schrift

Romeinen 2:28
Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is;

Romeinen 2:29
Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God

Dus ik moet eerst het NT aannemen om te zien dat het NT gelijk heeft. We moeten eerst de Christelijke bril opzetten -- anders zie je het niet ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid