Spring naar bijdragen

Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis


Aanbevolen berichten

Tijdens m’n herstelonderzoek heb ik verschillende denkpistes gevolgd om dan te kijken of ik een correlaat kon vinden met diverse psychische ongemakken waar ik en andere lotgenoten mee kampen. Het is op deze manier dat ik, tot m’n verbazing en verwondering, ontdekte hoe krachtig omdenken kan zijn, zelfs pijnlijk inspelend op m’n gemoedstoestand. Ik raad deze methode af voor mensen die hier niet klaar voor zijn of in een al te moeilijke periode zitten, m’n verantwoordelijkheidsgevoel zegt echter wel dat ik dit ter kennis moet stellen. Wat ik hiermee in alle oprechtheid wil zeggen is principieel eenvoudig, ik ben het volkomen eens dat ervaringswerkers in de GGZ kennis en inzichten kunnen delen, het is en blijft toch iets om uitermate voorzichtig mee te zijn. Het correlaat kan naar mijn ervaring duidelijk aangetoond worden maar dat is niet zonder risico, probeert een zorgdragend OPS-lijder te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 355
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

O jee de toorn van Nicky O! Heb jij thuis een vloerbedekking van eierschalen? En hoe doe je dat in het leven daar buiten als iemand een term gebruikt waar je aanstoot aan neemt? Dan is er ge

@TTC heb je overdag iets te doen? Activiteit(en)? Handelingen? Ik heb ervaren dat bezig zijn helpt, na een burnout/depressie te hebben gehad. Vrijwilligerswerk bij een manege bijvoorbeeld. Iets eenvou

Het valt me op dat er een gebruiker wordt behandeld als iemand die lariekoek uitkraamt, terwijl hij gewoon aantoonbaar gelijk heeft. Een groep uilen heet inderdaad een parlement en geldtekorten bestaa

Naarmate een herstelonderzoek vordert wordt het steeds eenvoudiger, het wil niet zeggen dat eenvoud begrepen wordt. Hiervoor zijn duidelijk aanwijsbare redenen voor, net zoals voor de vele onderliggende angsten waar een aantal mee kampt. Dit stukje gaat over logica in combinatie met de zogeheten 'letterzetbak', dat wat ons laat denken zoals we denken volgens deze of gene conditionering. Het zit in kleine dingen:

(1) bij deflatie komt er spontaan neutraal geld vrij => geldvermeerdering
(2) geldvermeerdering leidt tot hyperinflatie => verwerping deflatie

Er is geen enkele natuurwet die (2) onderschrijft maar wordt auto-conform aangenomen als 'waar', dit leidt er onbewust toe dat we denken er geldtekorten zijn maar op basis van (1) 'onwaar'. En dat heeft een impact op heel de wereld, iets dat de GGZ schijnbaar niet kan begrijpen maar wel allerhande labels voor verzint door zich te conformeren aan dezelfde auto-conforme denkpatronen. En psychisch kwetsbare mensen zijn niet opgewassen tegen denkpatronen die auto-immuun worden verder gedragen, ondanks dit alles perfect en op basis van rationele gronden onderbouwd wordt door diegenen aan hun herstel werken. Ik vraag hiermee de GGZ nogmaals beleefd om hulp om een en ander deskundig te willen onderzoeken, niet om mij zomaar te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Het gaat er om dat spaarzaam gedrag niet beloond wordt door deflatie. En dat is niet rechtvaardig. Wat nu precies rechtvaardig is en wat niet durf ik verder geen uitspraak over te doen. Ik heb Trajecto gevraagd me weer te blokkeren, maar dat gaat via JoostG en kan even duren. 

Als de nieuwe GGZ pleit voor een paradigmashift dan is dat voor sommigen als een rode lap voor een stier, niet in het minst omdat een aantal zich sowieso al ernstige zorgen maakt omtrent deze problematiek. Het waarom is eenvoudig, een paradigmashift is als kiezen tussen de pest en de cholera, bij niet overweging riskeren we te verzanden in een volgend doemscenario zoals WOIII, bij wel overweging kan de chaos dermate groots worden waardoor hetzelfde doemscenario geïnduceerd wordt. Nee, dit is echt geen prettig vooruitzicht, verre van. Wat rest ligt voor de hand maar door velen misschien als onmogelijk geacht, namelijk de bereidheid tot co-creatieve samenwerking in antwoord op de realistisch en deskundig te onderbouwen doemscenario’s. De nieuwe GGZ voegt er nog het idee van derde orde veranderingen aan toe, dit zijn katalysators die heel dit proces kunnen versnellen maar nu net ook het lont aan de doemscenario’s kunnen aanwakkeren. Ergo, ik blijf vurig hopen op een fluweelzachte en co-creatieve aanpak, zelfs al is die hoop ijdel en maar al te vaak onbegrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Noel2:

Het gaat er om dat spaarzaam gedrag niet beloond wordt door deflatie. En dat is niet rechtvaardig. Wat nu precies rechtvaardig is en wat niet durf ik verder geen uitspraak over te doen. Ik heb Trajecto gevraagd me weer te blokkeren, maar dat gaat via JoostG en kan even duren. 

Sorry, je mist volkomen waar het over gaat, het maakt immers niet uit of het deflatie of wat dan ook wordt, het punt is dat fouten tegen de logica ons gevangen houden waardoor we heel wat bijkomende opties simpelweg buiten het collectieve bewustzijnsveld houden. En zoals altijd, ongekend is onbemind, in dit geval veel erger dan dat omdat we te maken hebben met een collectieve blinde vlek waar we ons niet eens bewust van zijn. 

1 minuut geleden zei Noel2:

Zoals ik het zie wordt de mens geboren uit de machine. Dat gaat niet zonder pijn. En de machine brengt naar de toekomst toe absolute destructie die maximaal mogelijke contructie/orde garandeert. De machine brengt naar het verleden een herstel van de natuur. Zulk soort "profetie" is mijn persoonlijke subjectieve beeld, dus ik hoop dat verder anderen een ander lot vallen.

Pijnlijk, OPS-lijderschap dient andersom gelezen te worden, dit louter ter info.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na verloop van tijd begin je misschien te denken dat iemand de draak met je wil steken, wanneer gevraagd wordt om te zoeken naar een grote olifant en blinde vlekken die de wereld in verduistering houden. En als je het antwoord weet dan mag je het niet verder vertellen, dat zou immers betekenen dat je anderen spontaan zou willen helpen. Het leven van pioniers is daarom vaak ook een helse kwelling, alsof ze de slurf te pakken hebben maar de olifant niet tot bedaren kunnen brengen. Voorts lijkt er weinig aan de hand, tenzij het psychische ongemak wanneer je elke dag getuige bent van dit soort spelvormen die het ongeloof en het mensenhart tarten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het blijft koffiedik kijken en al zeker vanop een afstand zoals dit medium, welke informatie heeft waarde voor wie en op welk moment in de tijd? En wat zijn de gevolgen wanneer informatie ook wordt opgepikt en aanleiding geeft tot diepgaander reflectie en resulteert in een cascade aan gevolgtrekkingen? Het goede en het slechte nieuws, aangeboden informatie maakt het mogelijk middels het denken hierover onze visie of kennis te verruimen, het kan ook aanleiding geven tot het opwekken van pijnlijke gevoelens die misschien niet altijd begrepen worden zonder een dergelijke oefening aan te vatten. Kortom, en dat is de paradox, we kunnen denken goed bezig te zijn met een herstelonderzoek of zelfbevrijding maar net hierdoor een nieuw, en vaak nog lastiger, probleem creëren. En dat weet je pas achteraf, niet wanneer je enthousiast en hoopvol start, het is op z’n zachtst gezegd dubbel. En zo is het ook bedoeld, ook dat kom je na vaak veel worstelen en koppige volharding te weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Politiek is de stem van het volk en het volk gelooft politiek, het zit in elkaar gevlochten en beperkt tot de keuzeopties die binnen deze context aangeboden worden. Op deze manier ontstaat er zoiets dat we de realiteit noemen, de waan van de dag of de mallemolen met inbegrip van allerhande neveneffecten, goed en kwaad. Wanneer we echter deze sfeer verlaten of overstijgen dan ontstaat er een wereldbeeld dat het ongeloof kan tarten, dit kan zowel gradueel als extreem ervaren worden. En dat vormt een nieuwe uitdaging voor wie deelachtig is aan dat proces, hoe ga je hiermee om?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het element van utopische gespletenheid kan beter begrepen worden door een radicaal standpunt in te nemen, bekeken vanuit het ego-perspectief dan toch. Het is eigenlijk dat wat sollipsisten beweren, er is slechts één waarnemer die alle rollen speelt en vervolgens vanuit deze gespleten toestand tracht een utopie of harmonieuze samenleving op aarde te realiseren. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan als het bindmiddel liefde voor elkaar ontbreekt, eigenlijk voor jezelf vanuit het standpunt van die ene waarnemer die alle rollen speelt. Verwarrend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteindelijk zal het allemaal niet zoveel baten, zolang politiek verstrengeld zit in allerhande belangenconflicten zullen derde orde veranderingen niet snel opgenomen worden in het maatschappelijke besluitvormingsproces. Zoiets zou gaan lijken op een goddelijke ingreep, een uitzonderlijke gebeurtenis gestuurd door de onzichtbare hand van Jupiter. Nu, hoe we het ook willen vertalen, er kan niet gezegd worden dat er technisch geen middelen zijn of inspiratie voldoende is, het is misschien ook best om hier niet al te diep over na te denken. Het neveneffect daarvan zou wel eens een zware impact kunnen hebben op het geweten, met bijhorende emoties zoals angst, tweestrijd, wantrouwen, verontwaardiging, twijfel, boosheid, machteloosheid, marginalisering, ongeloof en diens meer. In schril contrast is er echter ook hoop, net omwille van het rijke aanbod aan sociale alternatieven, alsof je prompt een inhoudelijke verklaring zou gevonden hebben voor het psychische ongemak zoals bipolaire mensen een en ander ervaren, met ups & downs. Ja, en dan maar ventileren in een poging om de innerlijke spanning te milderen. Uw akte van vertrouwen, tot de dood ons scheidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-8-2019 om 21:46 zei Dolce Vita:

Sinds ik tot geloof ben gekomen, houd ik me niet meer bezig met andermans zaken. Ze zoeken het maar lekker uit. Ik wijs ze op Het Evangelie, de Bijbel en het Christendom. Wie niet horen wil moet voelen

Als iemand zegt: 'Ik heb God lief,' maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft.

1 Johannes 4:20

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Nicky O:

Als iemand zegt: 'Ik heb God lief,' maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft.

1 Johannes 4:20

Sinds wanneer is het nalaten van horizontale paranormale zaken en de mensen wijzen op het evangelie synoniem aan je broeder niet liefbebben?  Je bent blind aan het strijden en je weet zelf niet eens meer waartegen. Tegen Christus kennelijk.  Jij hebt gewoon je eigen kruis te dragen en Hem te volgen.  Een paragnost hoeft dat niet voor jou te doen.  Dat is Bijbels!

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Sinds wanneer is het nalaten van horizontale paranormale zaken en de mensen wijzen op het evangelie synoniem aan je broeder niet liefbebben?  Je bent blind aan het strijden en je weet zelf niet eens meer waartegen. Tegen Christus kennelijk.

Nee hoor, gewoon tegen dwaallichten als jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dolce Vita:

Vergeet vooral die rode koe niet te slachten.

Heb ooit eens in een kippenslachterij gewerkt en kan me er iets bij voorstellen. Ik zou het als volgt aanpakken:

https://www.vers-inspiratie.nl/slachten-2/zo-slacht-je-een-rund

of wellicht nog beter:

http://vers-inspiratie-nl.cms-point.nl/inleiding-tot-de-huisslacht

En dan genieten van een biefstukje.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Nicky O:

Als iemand zegt: 'Ik heb God lief,' maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. 

...

1 Johannes 4:20

Lucas 14:

Citaat

26 Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.

Laten we beginnen bij Lucas. Naar aanleiding hiervan besluit iemand: okee, ik haat mijn broeders en zusters, want ik wil Zijn discipel zijn omdat ik Hem liefheb boven alles en iedereen. Hierna leest die iemand 1 Johannes 4:20. 'Ben ik nu ineens een leugenaar?' vraagt die iemand zich vervolgens af.

Welke vers heeft meer 'gewicht'? Lucas of Johannes? ? In beide verzen is 'μισέω'; 'miseó' het Griekse grondwoord. 

Los hiervan snap ik ook niet zo goed waarom je met 1 Johannes 4:20 meent te moeten schermen richting Dolce Vita.

  1. Sinds ik tot geloof ben gekomen, houd ik me niet meer bezig met andermans zaken.
  2. Ze zoeken het maar lekker uit.
  3. Ik wijs ze op Het Evangelie, de Bijbel en het Christendom.
  4. Wie niet horen wil moet voelen

In welk(e) gedeelte(n) lees jij 'haten' of 'niet liefhebben'? 1, 2, 3 of toch 4? Of een combi?

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heb ooit eens in een kippenslachterij gewerkt en kan me er iets bij voorstellen. Ik zou het als volgt aanpakken:

https://www.vers-inspiratie.nl/slachten-2/zo-slacht-je-een-rund

of wellicht nog beter:

http://vers-inspiratie-nl.cms-point.nl/inleiding-tot-de-huisslacht

En dan genieten van een biefstukje.

Op 27-8-2019 om 20:15 zei Kaasjeskruid:

Wij staan in het Boek des Levens.

Weet je het zeker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een ‘Westerse’ manier om ernaar te kijken, louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte. Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch, dan plaatst dit een zware last op de samenleving om die mensen ‘verticaal’ te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie. Zoals altijd maakt het nieuwe en hogere zwaartepunt de beschikbaarheid van de hogere of diepere structuren voor individuele burgers mogelijk, maar garandeert het die niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid