Spring naar bijdragen

Rentmeesterschap


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Nicky O:

God staat toe dat de duivel verzoekt, hetgeen níet betekent dat zondigen de wil van God is. 

Als je zo redeneert...
Als hij niet wil dat er wordt gezondigd, dan hoeft Hij alleen maar de duivel tegen te houden.
Maar dat doet Hij niet, dus is zondigen kennelijk geen probleem.

..

Ben je het daar niet me eens, dan accepteer je dat God dingen doet die tegen zijn wil ingaan.

Zeg het maar ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Omdat de opwarming van de aarde een zeer gevoelig debat is wat vooral misbruikt wordt burgers geld uit de zak te slaan.

Wel, de aarde warmt al millennia op. What’s new pussycat? Dat greenhouse effect van Venus is ook totaal niet te vergelijken met co2 op aarde. Ene vulkaan spat deftig uit en we hebben meer co2 dan

In tegenstelling tot wat dat Wikipedia verhaal zegt is er onder wetenschappers geen overeenstemming over de oorzaken van de opwarming van de aarde hoewel de enorme uitstoot van CO2 er zeker ook aan bi

Op 7-8-2019 om 07:54 zei Mullog:

Ik vind dat een rare redenering. De discipelen vragen iets, Jezus geeft een uitgebreid antwoord waaruit nergens blijkt dat er twee zaken door elkaar lopen. Dat is volgens mij alleen bedacht om de zaak achteraf kloppend te maken. Om te kunnen uitleggen wat die rare zin over dat alles in die generatie plaats gaat vinden een plaatsje te kunnen geven. Kortom, hogere inlegkunde.

Dat is helemaal geen rare redenatie. Het is een antwoord op een meerledige vraag. Kijk maar in vers 2. In vet heb ik de vragen erbij geplaatst

Terwijl hij op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen naar hem toe. Ze waren alleen met hem en vroegen: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren? (vraag 1) En wat zal het teken zijn van je aanwezigheid en van het einde van het tijdperk?’ (vraag 2)

4 Jezus antwoordde: ‘Pas op dat niemand je misleidt, 5 want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de Christus”, en ze zullen veel mensen misleiden. 6 Jullie zullen horen van oorlogen en berichten van oorlogen. Raak niet in paniek, want die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.

Vraag 1 slaat op de profetie dat de tempel zou worden vernietigd en dat het Joodse samenstel tot een eind zou komen. Niet enkel werd de tempel vernield, maar ook alle geslachtsregisters. Geen Jood kon zijn afkomst nog natrekken. Ze raakten hun land kwijt en werden verspreid over de wereld. 

Verder geeft Jezus ook antwoord op vraag 2. Vandaar dat die antwoorden door elkaar heen lopen.

Op 6-8-2019 om 18:30 zei thom:

Verzocht worden van God... geloof het niet. Want verderop staat;

Nee, je hebt gelijk voor zover ik het kan vinden. We worden niet verzocht door God, maar Hij laat het wel toe, maar nooit meer dan we kunnen dragen. Dan grijpt Hij in. Of die verzoeking dan rechtstreeks van satan afkomt weet ik nog niet helemaal. Je kan bijv ook verzocht worden door ziekte, wat weer een gevolg is van de zondeval, onze onvolmaaktheid. Maar als je volhoudt in die beproeving ontvang je de kroon des levens volgens vers 12.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei sjako:

Nee, je hebt gelijk voor zover ik het kan vinden. We worden niet verzocht door God, maar Hij laat het wel toe, maar nooit meer dan we kunnen dragen. Dan grijpt Hij in. Of die verzoeking dan rechtstreeks van satan afkomt weet ik nog niet helemaal. Je kan bijv ook verzocht worden door ziekte, wat weer een gevolg is van de zondeval, onze onvolmaaktheid. Maar als je volhoudt in die beproeving ontvang je de kroon des levens volgens vers 12.

Beproeven en verzoeken zijn 2 verschillende dingen. Beproeven is het kruis dragen, op de proef gesteld worden, dit komt van God omdat het leidt tot volharding.  Verzoekt worden daarentegen is niet van God, dus is het van satan, want het betekent verleid worden om te zondigen. Ik denk dat ziekte een beproeving kan zijn.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als hij niet wil dat er wordt gezondigd, dan hoeft Hij alleen maar de duivel tegen te houden.
Maar dat doet Hij niet, dus is zondigen kennelijk geen probleem.

Dat klopt niet. Zondigen doet de mens door toe te geven aan verkeerde begeertes. De duivel verleid en heeft enkel macht over de mens vanwege de zondige natuur van de mens.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei thom:

Ik denk dat het toelaten van verzoekingen, in de zin van onderkennen, te maken heeft met 'Heb uw vijanden lief' omdat dit juist de momenten zijn waardoor men sterker leert staan in het geloof; onderzoek alles maar behoudt het goede; inzicht in de werking van de ene natuur in verband met de goddelijke;

Ik denk dat het de gevolgen zijn van de zondeval. God laat het zeker toe, dat zien we dagelijks overal om ons heen. Hij laat de mens nog steeds de vrije keuze.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei thom:

Precies.

Vrij om te kiezen, maar betreft keus ''voor de wereld of voor God'', dan moet er wel verschil zijn in waaruit gekozen kan worden.

En daarom is met het tot geloof komen pas het moment aangebroken van vrije keus met verschil van naturen; de aardse natuur en de goddelijke, het gezaaide in oneer, en het opgewekte.

Voordat men tot het geloof komt kan men kiezen wat men wil, maar is er de vrije keus uit alleen datgene wat uiteindelijk niet leiden kan tot werkelijke bevrijding omdat men zich niet gevangen voelt of weet in deze gevallen natuur maar wel hierin de oplossing, de redding of het eeuwig leven probeert te vinden.

Je gaat ervan uit dat God in elk mens aanwezig is. Dit is niet het geval. Er zit een kloof tussen God en de onbekeerde mens die wij zelf niet kunnen overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je gaat ervan uit dat God in elk mens aanwezig is. Dit is niet het geval. 

Dat jij dit denkt en je gedachte nog gelooft ook,  komt, behalve doordat je de Bijbel helemaal niet "van kaft tot kaft" geloven kunt (Joh.1 geloof je niet) ook door je demonisering van alle mogelijkheden waardoor jij tot inzicht cq besef kan komen van je eigen en daarmee ieders diepste  wezenskern. 

 

@ Kaasjeskruid, 

En daarmee maak jijzelf God tot leugenaar en niet de ander. Want in jouw wereld is de duivel kennelijk de schepper van het leven en is Christus niet het leven. 

Vandaar dat godslastering op jouzelf slaat en sloeg en niet op de uitleg van Thom.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dat jij dit denkt en je gedachte nog gelooft ook,  komt, behalve doordat je de Bijbel helemaal niet "van kaft tot kaft" geloven kunt (Joh.1 geloof je niet) ook door je demonisering van alle mogelijkheden waardoor jij tot inzicht cq besef kan komen van je eigen en daarmee ieders diepste  wezenskern.

Klinkt heel newageachtig. In tegenstelling tot het nieuwe leven dat niet opgewekt maar gegeven wordt, is new age wel degelijk een opleving/opwekking van oude religieuze tradities. Een potpourri en allegaartje van geloven, samengesteld naar eigen believen. Met als gevolg bijgelovige mensen op weg naar de oecumenische ondergang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

1 Kor. 15

42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;

43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

Daar wordt dus geschreven over iets dat al bestaat, namelijk onze lichamen. Deze lichamen zullen worden opgewekt.

4 minuten geleden zei thom:

1 Joh. 4

2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

5 Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.

6 Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling.

Geen idee wat je met deze tekst wil zeggen. Mocht je je standpunt willen onderbouwen met de kinderkens die uit God zijn: ook deze kinderkens bestaan al. Maar niet eerder dan wanneer ze nieuw leven worden geschonken. Pas dan kan men zich kinderen van God weten en dat gaat dus niet op voor alle mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Dat is helemaal geen rare redenatie. Het is een antwoord op een meerledige vraag. Kijk maar in vers 2. In vet heb ik de vragen erbij geplaatst

Terwijl hij op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen naar hem toe. Ze waren alleen met hem en vroegen: ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren? (vraag 1) En wat zal het teken zijn van je aanwezigheid en van het einde van het tijdperk?’ (vraag 2)

Het is een redenatie die achteraf gemaakt is. Je kunt niet in alle redelijkheid zeggen dat ze hier bewust twee verschillende vragen stelden. Tenzij jij mij kunt aantonen dat de discipelen al wisten dat het twee verschillende gebeurtenissen waren. Zijn er teksten in het NT die daarop wijzen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Mullog:

Het is een redenatie die achteraf gemaakt is. Je kunt niet in alle redelijkheid zeggen dat ze hier bewust twee verschillende vragen stelden. Tenzij jij mij kunt aantonen dat de discipelen al wisten dat het twee verschillende gebeurtenissen waren. Zijn er teksten in het NT die daarop wijzen? 

Nee, het is een kwestie van goed lezen.

Mattheus 24:1 begint met de profetie dat de tempel vernietigd zou worden

Toen Jezus de tempel verliet, kwamen zijn discipelen naar hem toe om hem op de tempelgebouwen te wijzen.  2 Maar hij zei tegen ze: ‘Zien jullie dit allemaal? Ik verzeker jullie: Er zal hier niet één steen op de andere blijven. Alles zal worden afgebroken.’

Tot op de dag van vandaag is dat nog steeds het geval. De tempel was het centrum van het Joodse geloof. Ook werden daar de geslachtsregisters bewaard. Dat is allemaal verloren gegaan inclusief de ark en alle tempelgoud en -zilver.

Dus dat was de eerste vraag van de discipelen. Wanneer gebeurd dat. Uit bijv Daniël wisten de discipelen dat het verloren gaan van de tempel gekoppeld is aan het eind van dit samenstel zoals we het nu kennen. Dus volgende vraag is dan ook wanneer het besluit van dit samenstel is of het einde van dit tijdperk.

Daniël 12:1

In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk. Er zal een moeilijke tijd aanbreken zoals er niet is geweest sinds er een volk is ontstaan tot die tijd. In die tijd zal jouw volk ontkomen, iedereen die geschreven blijkt te staan in het boek.  2 Velen van hen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en anderen tot schande en eeuwige verachting. 3 Degenen die inzicht hebben, zullen zo helder stralen als het uitspansel van de hemel, en degenen die de velen tot rechtvaardigheid brengen als de sterren, voor altijd en eeuwig. 4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

Dus de discipelen dachten wellicht aan deze profetie. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kan niet wat je nu beweert. Iets wat niet aanwezig is, kan ook niet opgewekt worden. Het nieuwe leven wordt gegeven en niet opgewekt.

Precies, want het geloof ontvangen we door de genade van God. We worden opnieuw geboren, een nieuwe schepping, we ontvangen God Zelf, namelijk de Heilige Geest in ons. 

Wat geboren is uit het vlees is vlees, en wat geboren is uit de Geest is geest. Verwonder u niet dat Ik u zei: gij moet opnieuw geboren worden. Joh. 3:6-7

4 minuten geleden zei thom:

Het weglopen van de vijand, of haten van de vijand, niet de methode is om de verzoeking te overwinnen

We mogen de vijand haten, maar onszelf niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei thom:

 

Rom. 8

7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.

8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.

 

1 Kor. 15

53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.

55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?

56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.

57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.

58 Zo dan, mijn geliefde broeders! Zijt standvastig, onbewegelijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere.

Ja, ik ken de teksten

15 minuten geleden zei thom:

En het ''vlees en bloed" de eigen wil?

Onze natuurlijke geboorte is toch altijd in het vlees, daarin hebben we toch geen keuze. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Als de Geest de werkingen van het lichaam doodt, moeten die werkingen zich wel overgeven. Als de 'vijandschap' blijft ontkennen, vluchten of zichzelf in stand houden, trekt Geest zich terug. Met andere woorden; door de strijd geeft ook de vijand zich bloot.

Die vijand is niet aanwezig in de nieuwe natuur, maar leeft naast de nieuwe natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid