Thinkfree 527 Geplaatst 29 april 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 april 2019 56 minuten geleden zei Bastiaan73: Jezus werd op een vrijdagmorgen (het derde uur) gekruisigd (Marcus 15:25). Vrijdag telt mee dus is dat de eerste dag. Zaterdag: tweede dag. De opstanding op zondag was de derde dag. Het aantal dagen klopt dan maar het aantal nachten (twee; van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag) lijkt dan niet te kloppen. Een uitleg/verklaring: Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16722/drie-dagen-en-drie-nachten-in-het-graf/ Tis een optie, alleen heb ik er geen vrede mee op één of andere manier. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 29 april 2019 Rapport Share Geplaatst 29 april 2019 1 minuut geleden zei Thinkfree: Tis een optie, alleen heb ik er geen vrede mee op één of andere manier. Wellicht kun je hier iets mee? Het is mij iets te ingewikkeld. https://www.amen.nl/artikel/815/drie-dagen-en-drie-nachten Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Nicky O 117 Geplaatst 29 april 2019 Rapport Share Geplaatst 29 april 2019 4 uur geleden zei Willempie: De sabbat is dus honderden jaren de enige rustdag in de week geweest, totdat die door de Romeinse keizer, die niet zoveel ophad met het jodendom om het zachtjes uit te drukken, de sabbat verving door de zondag. Of door de Grieken, die de zondag Κυριακή noemen, de dag des Heeres. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 527 Geplaatst 29 april 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 april 2019 18 minuten geleden zei Bastiaan73: Wellicht kun je hier iets mee? Het is mij iets te ingewikkeld. https://www.amen.nl/artikel/815/drie-dagen-en-drie-nachten Dit is een mooi en informatief stuk, bedankt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 29 april 2019 Rapport Share Geplaatst 29 april 2019 5 uur geleden zei Thinkfree: Ik zou zeggen, begin maar. ? Wat is er volgens jou niet mee in overeenstemming? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Willempie 1.410 Geplaatst 30 april 2019 Rapport Share Geplaatst 30 april 2019 11 uur geleden zei Nicky O: Of door de Grieken, die de zondag Κυριακή noemen, de dag des Heeres. Domingo betekent dat ook en toch is het in de Portugese taal bijvoorbeeld de eerste marktdag, want maandag is de tweede. Het was dus geen rustdag. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Sjofar 15 Geplaatst 30 april 2019 Rapport Share Geplaatst 30 april 2019 Op 29-4-2019 om 17:50 zei Willempie: Op 29-4-2019 om 17:35 zei Sjofar: Oké, een soort nieuwe betekenis van de achtste dag dus? En bij de nieuwe betekenis wordt dan ook de achtste dag niet alleen als de achtste dag gezien, maar ook als de achtste dag van de week? Niet op een utilistische manier natuurlijk want dat is in deze wereld nog niet mogelijk, maar wel op een profetische wijze. De achtste dag wordt dan gezien als de eerste dag van iets geheel nieuws. Er zijn veel voorbeelden van te vinden in de Bijbel maar dan gaan we van het onderwerp af. Dus de achtste dag is iets dat nu slechts profetisch is, zeg je? Maar ik begrijp van @Robert Frans dat de zondag op zich (symbolisch) de achtste dag is - dus niet alleen maar profetisch. Dan is het ook nog een verschil of het om enkel de achtste dag gaat, of ook om de achtste dag van de week. Als je in dat laatste geval ook een week van zeven dagen hebt, begrijp ik dat zondag de eerste dag is, en enkel symbolisch de achtste. En die eerste of achtste dag is dan de dag dat Jezus stierf. Ik merk dus uit de verschillende antwoorden dat de meningen nog wel verdeeld zijn over de achtste dag? Ik zie echter ook wel in dat het geen heel belangrijk thema is; het is slechts een symbolische benaming, en de dag waarop Jezus opstond verandert er niet door. De vraag is vooral wanneer Jezus stierf. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 30 april 2019 Rapport Share Geplaatst 30 april 2019 10 minuten geleden zei Sjofar: Dus de achtste dag is iets dat nu slechts profetisch is, zeg je? Maar ik begrijp van @Robert Frans dat de zondag op zich (symbolisch) de achtste dag is - dus niet alleen maar profetisch. Dan is het ook nog een verschil of het om enkel de achtste dag gaat, of ook om de achtste dag van de week. Als je in dat laatste geval ook een week van zeven dagen hebt, begrijp ik dat zondag de eerste dag is, en enkel symbolisch de achtste. En die eerste of achtste dag is dan de dag dat Jezus stierf. Ik merk dus uit de verschillende antwoorden dat de meningen nog wel verdeeld zijn over de achtste dag? Volgens mij is de achtste dag de dag waarop God alles zal herscheppen en we definitief Zijn rust binnengaan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 Op 29-4-2019 om 22:04 zei Thinkfree: Dit is een mooi en informatief stuk, bedankt. Het stuk staat vol onjuistheden. Dat de sabbat in de evangeliën geen gewone sabbat (d.w.z. een sabbat op onze zaterdag) zou zijn, is volledig uit de lucht gegrepen. Er waren geen sabbatten anders dan de 7e dag. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Willempie 1.410 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 8 uur geleden zei Sjofar: Dus de achtste dag is iets dat nu slechts profetisch is, zeg je? Maar ik begrijp van @Robert Frans dat de zondag op zich (symbolisch) de achtste dag is - dus niet alleen maar profetisch. Dan is het ook nog een verschil of het om enkel de achtste dag gaat, of ook om de achtste dag van de week. Als je in dat laatste geval ook een week van zeven dagen hebt, begrijp ik dat zondag de eerste dag is, en enkel symbolisch de achtste. En die eerste of achtste dag is dan de dag dat Jezus stierf. Ik merk dus uit de verschillende antwoorden dat de meningen nog wel verdeeld zijn over de achtste dag? Ik zie echter ook wel in dat het geen heel belangrijk thema is; het is slechts een symbolische benaming, en de dag waarop Jezus opstond verandert er niet door. De vraag is vooral wanneer Jezus stierf. Ik bedoel met profetisch dat de achtste dag in deze wereld rekenkundig nog niet mogelijk is. Het is dus een verwijzing naar iets dat hier nu alleen geestelijk ervaren en begrepen kan worden. De Heer is opgestaan op de eerste dag maar Zijn opstanding uit de dood is iets geheel nieuws en daarom verwijst die dag naar de achtste dag, die in de Bijbel een heel bijzondere betekenis heeft. Althans, zo begrijp ik het. Ik zie trouwens geen verschil van mening, hoogstens verschillende wijzen om hetzelfde uit te drukken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Sjofar 15 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 4 uur geleden zei Willempie: Ik bedoel met profetisch dat de achtste dag in deze wereld rekenkundig nog niet mogelijk is. Het is dus een verwijzing naar iets dat hier nu alleen geestelijk ervaren en begrepen kan worden. De Heer is opgestaan op de eerste dag maar Zijn opstanding uit de dood is iets geheel nieuws en daarom verwijst die dag naar de achtste dag, die in de Bijbel een heel bijzondere betekenis heeft. Althans, zo begrijp ik het. Ik zie trouwens geen verschil van mening, hoogstens verschillende wijzen om hetzelfde uit te drukken. Maar zie je de zondag op zich (dus alle zondagen) dan ook als de symbolische achtste dag? Dat begrijp ik namelijk van Robert Frans. @Robert Frans, of bedoel je alleen maar die ene zondag waarop Jezus opstond? Maar je zei dat de zondag de eerste dag van de week is en de achtste dag, waaruit ik begreep dat je de zondag op zich ook als symbolische achtste dag ziet. 13 uur geleden zei Kaasjeskruid: Volgens mij is de achtste dag de dag waarop God alles zal herscheppen en we definitief Zijn rust binnengaan. Dus de achtste dag is enkel iets voor de toekomst, volgens jou? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Willempie 1.410 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 5 minuten geleden zei Sjofar: Maar zie je de zondag op zich (dus alle zondagen) dan ook als de symbolische achtste dag? Dat begrijp ik namelijk van Robert Frans. Zo zie ik het wel, ja. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 Zojuist zei Sjofar: Dus de achtste dag is enkel iets voor de toekomst, volgens jou? Christus is op de achtste dag opgestaan uit de doden. Hij heeft toen de zeven dagen van de schepping die in duisternis waren vervallen verlost! Zodoende is de achtste dag de eerste dag van de nieuwe schepping. Volgens mij kunnen we deze dag al ervaren in ons hart als Christen die gestorven en opgestaan is met onze Heiland en gaan we definitief deze eeuwige rust in als we ook lichamelijk sterven en alles nieuw zal worden op de Jongste Dag. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Sjofar 15 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 (bewerkt) @Willempie, ik begrijp alleen nog niet waarom álle zondagen gezien zouden kunnen worden als een achtste dag... @Kaasjeskruid, zie jij ook alle zondagen als de achtste dag? Of alleen die zondag waarop Jezus opstond? 1 mei 2019 bewerkt door Sjofar Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 (bewerkt) 3 minuten geleden zei Sjofar: zie jij ook alle zondagen als de achtste dag? Of alleen die zondag waarop Jezus opstond? De achtste dag is wat mij betreft de dag waarop men zich bekeert en God geloofd en wil dienen. De dag waarop men wedergeboren wordt. Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. (2Kor.5:17, SV) 1 mei 2019 bewerkt door Kaasjeskruid Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Sjofar 15 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 2 minuten geleden zei Kaasjeskruid: De achtste dag is wat mij betreft de dag waarop men zich bekeert en God geloofd en wil dienen. De dag waarop men wedergeboren wordt. Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. (2Kor.5:17, SV) Oké, de meningen over de invulling van de achtste dag zijn dus verdeeld, wat geen probleem is. Ik zie in jouw uitleg toch meer wat ik ook zie in een achtste dag. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 527 Geplaatst 1 mei 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 (bewerkt) 31 minuten geleden zei Sjofar: Oké, de meningen over de invulling van de achtste dag zijn dus verdeeld, wat geen probleem is. Ik zie in jouw uitleg toch meer wat ik ook zie in een achtste dag. Kan men iets vinden over een 8ste dag in de bijbel, en is het volmaakte getal 7 van God ineens niet meer het volmaakte getal? 6 uur geleden zei Desid: Het stuk staat vol onjuistheden. Dat de sabbat in de evangeliën geen gewone sabbat (d.w.z. een sabbat op onze zaterdag) zou zijn, is volledig uit de lucht gegrepen. Er waren geen sabbatten anders dan de 7e dag. Joden hadden ook doordeweekse sabbatten. Levieticus23 27 Doch op den tienden dezer zevende maand zal de verzoendag zijn, een heilige samenroeping zult gij hebben; dan zult gij uw zielen verootmoedigen, en zult den HEERE een vuuroffer offeren. 28 En op dienzelven dag zult gij geen werk doen; want het is de verzoendag, om over u verzoening te doen voor het aangezicht des HEEREN uws Gods. 29 Want alle ziel, welken op dienzelven dag niet zal verootmoedigd zijn geweest, die zal uitgeroeid worden uit haar volken. 30 Ook alle ziel, die enig werk op dienzelven dag gedaan zal hebben, die ziel zal Ik uit het midden haars volks verderven. 31 Gij zult geen werk doen; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen. 32 Het zal u een sabbat der rust zijn; dan zult gij uw zielen verootmoedigen; op den negenden der maand in den avond, van den avond tot den avond, zult gij uw sabbat rusten. 33 En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende: 34 Spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Op den vijftienden dag van deze zevende maand zal het feest der loofhutten zeven dagen den HEERE zijn. 35 Op den eersten dag zal een heilige samenroeping zijn; geen dienstwerk zult gij doen. 36 Zeven dagen zult gij den HEERE vuurofferen offeren; op den achtsten dag zult gij een heilige samenroeping hebben, en zult den HEERE vuuroffer offeren; het is een verbodsdag; gij zult geen dienstwerk doen 1 mei 2019 bewerkt door Thinkfree Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Sjofar 15 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 1 uur geleden zei Thinkfree: Kan men iets vinden over een 8ste dag in de bijbel, en is het volmaakte getal 7 van God ineens niet meer het volmaakte getal? Het getal 7 kan je zien als het getal dat onze natuurlijke werkelijkheid weergeeft. Het getal acht staat daarboven, het overstijgt het. Naast het getal 7 is het getal 8 binnen het jodendom dan ook belangrijk. Enkele voorbeelden van de achtste dag in de Bijbel: Leviticus 9:1 - Het gebeurde op de achtste dag dat Mozes Aäron en zijn zonen bij zich riep, met de oudsten van Israël. Op deze dag verscheen de heerlijkheid van God aan het volk (zie ook vers 23). Genesis 17:12 - Elk kind bij u van acht dagen oud, al wie mannelijk is, moet besneden worden, al uw generaties door: degene die in uw huis geboren is én degene die van enige vreemdeling voor geld gekocht is, die niet tot uw nageslacht behoort. De besnijdenis hoorde bij het oude verbond tussen God en de mensen. Jezus heeft voor het nieuwe verbond gezorgd. Leviticus 23:36 en 39 - Zeven dagen lang moet u de HEERE vuuroffers aanbieden. Op de achtste dag moet u een heilige samenkomst houden en de HEERE een vuuroffer aanbieden. Het is een bijzondere samenkomst. U mag geen enkel dienstwerk doen. [...] Maar vanaf de vijftiende dag van de zevende maand, wanneer u de opbrengst van het land ingezameld hebt, moet u het feest van de HEERE zeven dagen lang vieren. Op de eerste dag is het rustdag en op de achtste dag is het rustdag. Exodus 22:30 - U moet hetzelfde doen met uw runderen en uw kleinvee; zeven dagen mogen ze bij hun moeder blijven, op de achtste dag moet u ze Mij geven. De achtste dag is dus een dag waarop je dicht tot God kan naderen. Willempie reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 5 uur geleden zei Thinkfree: Joden hadden ook doordeweekse sabbatten. Levieticus23 27 Doch op den tienden dezer zevende maand zal de verzoendag zijn, een heilige samenroeping zult gij hebben; dan zult gij uw zielen verootmoedigen, en zult den HEERE een vuuroffer offeren. 28 En op dienzelven dag zult gij geen werk doen; want het is de verzoendag, om over u verzoening te doen voor het aangezicht des HEEREN uws Gods. 29 Want alle ziel, welken op dienzelven dag niet zal verootmoedigd zijn geweest, die zal uitgeroeid worden uit haar volken. 30 Ook alle ziel, die enig werk op dienzelven dag gedaan zal hebben, die ziel zal Ik uit het midden haars volks verderven. 31 Gij zult geen werk doen; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten, in al uw woningen. 32 Het zal u een sabbat der rust zijn; dan zult gij uw zielen verootmoedigen; op den negenden der maand in den avond, van den avond tot den avond, zult gij uw sabbat rusten. 33 En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende: 34 Spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Op den vijftienden dag van deze zevende maand zal het feest der loofhutten zeven dagen den HEERE zijn. 35 Op den eersten dag zal een heilige samenroeping zijn; geen dienstwerk zult gij doen. 36 Zeven dagen zult gij den HEERE vuurofferen offeren; op den achtsten dag zult gij een heilige samenroeping hebben, en zult den HEERE vuuroffer offeren; het is een verbodsdag; gij zult geen dienstwerk doen Daar staat geen enkele keer gewoon 'sabbat'. En dit gaat om grote feesten, en Pesach staat hier niet bij. Als ik heel welwillend met je mee zou gaan, zou je kunnen zeggen dat er inderdaad een 'sabbat der rust' bestond als onderdeel van grote feesten, en dat de rustdag bij Pesach dan zo ook heten. Dan zijn we al wel allerlei dingen aan het veronderstellen hè? Maar dan nog blijkt uit niets in de evangeliën dat de vrijdag een 'sabbat der rust' was, gevolgd door een gewone sabbat. Sterker nog, in Luk 23:56 is sprake van één sabbat, evenals in Marcus 16:1. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 1 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2019 Een 8 kan tevens beschouwd worden als een lemniscaat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 527 Geplaatst 4 mei 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 mei 2019 Op 1-5-2019 om 16:25 zei Sjofar: Genesis 17:12 - Elk kind bij u van acht dagen oud, al wie mannelijk is, moet besneden worden, al uw generaties door: degene die in uw huis geboren is én degene die van enige vreemdeling voor geld gekocht is, die niet tot uw nageslacht behoort. De besnijdenis hoorde bij het oude verbond tussen God en de mensen. Jezus heeft voor het nieuwe verbond gezorgd Romeinen 2:29 Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God Op 1-5-2019 om 16:25 zei Sjofar: Leviticus 23:36 en 39 - Zeven dagen lang moet u de HEERE vuuroffers aanbieden. Op de achtste dag moet u een heilige samenkomst houden en de HEERE een vuuroffer aanbieden. Het is een bijzondere samenkomst. U mag geen enkel dienstwerk doen. [...] Maar vanaf de vijftiende dag van de zevende maand, wanneer u de opbrengst van het land ingezameld hebt, moet u het feest van de HEERE zeven dagen lang vieren. Op de eerste dag is het rustdag en op de achtste dag is het rustdag. Exodus 22:30 - U moet hetzelfde doen met uw runderen en uw kleinvee; zeven dagen mogen ze bij hun moeder blijven, op de achtste dag moet u ze Mij geven. De achtste dag is dus een dag waarop je dicht tot God kan naderen. 1× per jaar immers, niet wekelijks @Sjofar Verder citeer je teksten met name uit het "oude verbond" om het nieuwe aan te tonen. Hoe zie jij dat ? Op 1-5-2019 om 16:25 zei Sjofar: De achtste dag is dus een dag waarop je dicht tot God kan naderen. Men kan elke dag tot God naderen dat is het punt ook niet. Op 1-5-2019 om 20:32 zei Desid: Daar staat geen enkele keer gewoon 'sabbat'. En dit gaat om grote feesten, en Pesach staat hier niet bij. Als ik heel welwillend met je mee zou gaan, zou je kunnen zeggen dat er inderdaad een 'sabbat der rust' bestond als onderdeel van grote feesten, en dat de rustdag bij Pesach dan zo ook heten. Dan zijn we al wel allerlei dingen aan het veronderstellen hè? Sabbat betekend gewoon rustdag of ophouden met werken. Op 1-5-2019 om 20:32 zei Desid: Maar dan nog blijkt uit niets in de evangeliën dat de vrijdag een 'sabbat der rust' was, gevolgd door een gewone sabbat. Sterker nog, in Luk 23:56 is sprake van één sabbat, evenals in Marcus 16:1. Tis dan ook handig om alle evangelieën naast elkaar te leggen niet alleen die twee. Want immers elk evangelie spreekt uit eigen karakter meegemaakt vanuit hun standpunt aangevuld door Gods geest. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 4 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 4 mei 2019 48 minuten geleden zei Thinkfree: Tis dan ook handig om alle evangelieën naast elkaar te leggen niet alleen die twee. Want immers elk evangelie spreekt uit eigen karakter meegemaakt vanuit hun standpunt aangevuld door Gods geest. Maar Luk. 23:56 en Marcus 16:1 spreken van één sabbat. Dat klopt toch? Je kunt dan toch niet zeggen: maar stiekem waren er twee sabbatten? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 527 Geplaatst 4 mei 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 mei 2019 14 minuten geleden zei Desid: Maar Luk. 23:56 en Marcus 16:1 spreken van één sabbat. Dat klopt toch? Je kunt dan toch niet zeggen: maar stiekem waren er twee sabbatten Kwestie van pespectie en context, Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 4 mei 2019 Rapport Share Geplaatst 4 mei 2019 18 minuten geleden zei Thinkfree: Kwestie van pespectie en context, Dat is een flauw antwoord. Ga er eens op in. Waarom hebben Lucas en Marcus het gewoon over een sabbat, terwijl het volgens de door jou naar voren gebrachte theorie om twee sabbatten ging? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Thinkfree 527 Geplaatst 4 mei 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 mei 2019 (bewerkt) 10 minuten geleden zei Desid: Dat is een flauw antwoord. Ga er eens op in. Waarom hebben Lucas en Marcus het gewoon over een sabbat, terwijl het volgens de door jou naar voren gebrachte theorie om twee sabbatten ging? Lucas 23 53 En als hij hetzelve afgenomen had, wond hij dat in een fijn lijnwaad, en legde het in een graf, in een rots gehouwen, waarin nog nooit iemand gelegd was. 54 En het was de dag der voorbereiding, en de sabbat kwam aan. (1ste sabbat) 55 En ook de vrouwen, die met Hem gekomen waren uit Galilea, volgden na en aanschouwden het graf, en hoe Zijn lichaam gelegd werd. 56 En wedergekeerd zijnde, bereidden zij specerijen en zalven; en op den sabbat rustten zij naar het gebod(2de sabbat) (specerijen enz moesten nog gekocht worden, zie andere evangelieën. Dit kon niet meer laat op de voorbereidingsdag want alle winkels sluiten daar rond het negende uur) Zie markus 16 1 En als de sabbat voorbijgegaan was, hadden Maria Magdalena, en Maria, de moeder van Jakobus, en Salome specerijen gekocht, opdat zij kwamen en Hem zalfden. 4 mei 2019 bewerkt door Thinkfree Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.