Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei thom:

En ik interpreteer de bijbelteksten die over het geloof gaan, als de weg van antwoorden op jouw topicvragen, als het proces van inzicht verkrijgen juist door die verandering van de betrokkene die 'tot het geloof is gekomen';

´zou het dan ook niet mogelijk zijn dat er binnenwegen zijn om tot bevrijding of realisatie van ons groeipotentieel te komen? En als dit lukt, hoe zou dit het leven van de betrokkene kunnen veranderen? '

En Rome.. lijkt mij niet de juiste koers.. ?

Alle wegen leiden naar Rome wil zeggen dat we allemaal op hetzelfde punt zullen uitkomen, zelfs als we een lange omweg maken. En waar dat punt is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 202
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gesteld dat zelfactualisatie een nieuw doel wordt en onze hersenen als een soort labyrint waarin het individuele zelf gevangen zit, zou het dan ook niet mogelijk zijn dat er binnenwegen zijn om tot be

Zelfactualisatie is een individueel proces dat kan doorlopen worden, het zegt niet dat anderen dat begrijpen door dit proces niet te doorlopen. Perfectionistisch, heeft hoge standaarden voor zi

Mooi geformuleerd Thom. Iets als "Ken uw beperkingen"?

36 minuten geleden zei thom:

Het Labyrint is geen doolhof waarin je verdwalen kan, maar kent slechts één Pad dat leidt naar het Hart ervan...In het Labyrint komt het gezegde 'Ken uzelf' helemaal tot leven.

Als bij herhaalde waarneming mensen beweren dat de samenleving bezeten is door de duivel dan zou dat voor wetenschappers voldoende reden kunnen zijn om een en ander grondiger te onderzoeken op waarachtigheid. Anders gezegd, is het op basis van rationele en voor iedereen logisch te begrijpen gronden aantoonbaar waarom dergelijke stellingen geopperd worden? Toegegeven, het is een aparte manier om voor jezelf wat werk te verschaffen, een onderzoek waarin je misschien ook elke denkbare emotie in jezelf zal mogen trotseren en trachten te doorgronden zonder er zelf aan te bezwijken. Nee, echt prettig lijkt me dat nu ook weer niet, misschien maar liever niet dan.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-4-2019 om 09:40 zei TTC:

Gesteld dat zelfactualisatie een nieuw doel wordt en onze hersenen als een soort labyrint waarin het individuele zelf gevangen zit, zou het dan ook niet mogelijk zijn dat er binnenwegen zijn om tot bevrijding of realisatie van ons groeipotentieel te komen? En als dit lukt, hoe zou dit het leven van de betrokkene kunnen veranderen? Verloopt een dergelijk proces instant, schoksgewijs en/of is er ook een fluweelzachte manier denkbaar? Zomaar wat vragen op een woensdag in de lente van het jaar 2019.

Zelfactualisatie bekomt men door zelfbevrediging. Zelfbevrediging gaat ten koste van de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zelfactualisatie bekomt men door zelfbevrediging. Zelfbevrediging gaat ten koste van de ander.

Er blijken verschillende versies van hetzelfde te bestaan.

29 minuten geleden zei thom:

Tja, het lijkt net of daarmee een antwoord gegeven wordt op je topicvragen. 

Wie weet, het vervolg zal het misschien duidelijker maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Er blijken verschillende versies van hetzelfde te bestaan.

Meer van hetzelfde en enkel gebruik makend van een ander standje. Gewoon ophouden met onaneren en elke vorm van zelfactualisatie verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dan kunnen we eindelijk inzien dat niet wij maar zij de belangrijksten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Meer van hetzelfde en enkel gebruik makend van een ander standje. Gewoon ophouden met onaneren en elke vorm van zelfactualisatie verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dan kunnen we eindelijk inzien dat niet wij maar zij de belangrijksten zijn.

Wat begrijp je zelf onder dat begrip?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-4-2019 om 17:02 zei Fundamenteel:

Ben je dan zo slecht in bed? Door mezelf te bevredigen bevredig ik de ander mee? En dit reikt verder dan het bed hoor. Maar ik begin uw manier van denken steeds meer te plaatsen.

Ik heb het altijd fascinerend gevonden dat je gewoon op een stoel kan zitten en toch, alsof je buiten de aarde hangt, heel de wereld in je bewustzijn kan visualiseren. Op deze manier lijkt het dat ik op twee plaatsen tegelijk kan zijn, nog interessanter is dat ik hierdoor op verschillende manieren naar de wereld kan kijken. Het verruimde perspectief maakt het mogelijk om me te verbinden met zoiets dat we als een wereldziel kunnen beschouwen, als de optelsom van alle individuele zielen waartoe ik, zittend op een stoel, zelf ook toe behoor. Het geeft me zicht op heel mooie en hoopvolle dingen maar ook op zaken die weerzin en angst in me opwekken, als een spel van goed en kwaad dat zich als verschillende bewegingen aan me voordoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ik heb het altijd fascinerend gevonden dat je gewoon op een stoel kan zitten en toch, alsof je buiten de aarde hangt, heel de wereld in je bewustzijn kan visualiseren. Op deze manier lijkt het dat ik op twee plaatsen tegelijk kan zijn, nog interessanter is dat ik hierdoor op verschillende manieren naar de wereld kan kijken. Het verruimde perspectief maakt het mogelijk om me te verbinden met zoiets dat we als een wereldziel kunnen beschouwen, als de optelsom van alle individuele zielen waartoe ik, zittend op een stoel, zelf ook toe behoor. Het geeft me zicht op heel mooie en hoopvolle dingen maar ook op zaken die weerzin en angst in me opwekken, als een spel van goed en kwaad dat zich als verschillende bewegingen aan me voordoet.

Mooi geschreven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Draait het eigenlijk allemaal niet rond 1 ding? Gelukkig zijn?

Het debat over dat fameuze helikoptergeld is op z’n zachtst gezegd merkwaardig, in hoeverre hierover enige kennis bestaat zijn de visies en reacties eerder gespleten waardoor ook een tweedeling ontstaat. Het is dubbel, enerzijds wordt helikoptergeld gezien om het vigerende systeem te helpen om het als dusdanig ook voort te kunnen zetten, anderzijds wordt het nu net gezien om tot een doorbraak te komen in de richting van een nieuw systeem waardoor de begrippen herstel, co-creatie en paradigmashift centraal komen te staan. In deze zin werkt helikoptergeld als een tweesnijdend zwaard, principieel kinderlijk eenvoudig maar best niet te onderschatten voor wie het debat voeren wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Draait het eigenlijk allemaal niet rond 1 ding? Gelukkig zijn?

Het debat over dat fameuze helikoptergeld is op z’n zachtst gezegd merkwaardig, in hoeverre hierover enige kennis bestaat zijn de visies en reacties eerder gespleten waardoor ook een tweedeling ontstaat. Het is dubbel, enerzijds wordt helikoptergeld gezien om het vigerende systeem te helpen om het als dusdanig ook voort te kunnen zetten, anderzijds wordt het nu net gezien om tot een doorbraak te komen in de richting van een nieuw systeem waardoor de begrippen herstel, co-creatie en paradigmashift centraal komen te staan. In deze zin werkt helikoptergeld als een tweesnijdend zwaard, principieel kinderlijk eenvoudig maar best niet te onderschatten voor wie het debat voeren wil.

Iets korter antwoord dan TTC: ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Bastiaan73:

Iets korter antwoord dan TTC: ja.

Over zelfactualisatie in relatie tot gelukkig zijn:

  • Tolereren onzekerheid en nemen de realiteit efficiënt waar
  • Accepteren zichzelf en anderen voor wat ze zijn
  • Spontaan in gedrag en gedachten
  • Probleem-centrisch in plaats van egocentrisch
  • Heeft gevoel voor humor
  • Is zeer creatief
  • Bestand tegen het aannemen van waarden en gedrag omdat het wordt verlangd door de cultuur, hoewel niet expres onconventioneel
  • Bezorgd om het welzijn van de mensheid
  • Kan de eenvoudige ervaringen van het leven diep waarderen
  • Diepe, bevredigende interpersoonlijke relaties aangaan met een paar mensen, in tegenstelling tot veel contacten
  • Kijkt objectief naar het leven
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Het debat over dat fameuze helikoptergeld is op z’n zachtst gezegd merkwaardig, in hoeverre hierover enige kennis bestaat zijn de visies en reacties eerder gespleten waardoor ook een tweedeling ontstaat. Het is dubbel, enerzijds wordt helikoptergeld gezien om het vigerende systeem te helpen om het als dusdanig ook voort te kunnen zetten, anderzijds wordt het nu net gezien om tot een doorbraak te komen in de richting van een nieuw systeem waardoor de begrippen herstel, co-creatie en paradigmashift centraal komen te staan. In deze zin werkt helikoptergeld als een tweesnijdend zwaard, principieel kinderlijk eenvoudig maar best niet te onderschatten voor wie het debat voeren wil.

Dus als je dat helikoptergeld zou bereiken voor de samenleving heb je uw zelfactualisatie bereikt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Geen idee, er kan in ieder geval over nagedacht worden.

Uiteraard. Maar degene die daarin bevoegd zijn verandering te brengen geven daar zo geen prioriteit aan.

Gedenk de muren van Babylon met een basisinkomen, loonlastenverlaging en dan al zeker helikoptergeld. Wat is de eerste stap die men dient te ondernemen om het helikoptergeld te bereiken? De 2e, 3e, ... tot uw uiteindelijke doel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Fundamenteel:

Uiteraard. Maar degene die daarin bevoegd zijn verandering te brengen geven daar zo geen prioriteit aan. Gedenk de muren van Babylon met een basisinkomen, loonlastenverlaging en dan al zeker helikoptergeld. Wat is de eerste stap die men dient te ondernemen om het helikoptergeld te bereiken? De 2e, 3e, ... tot uw uiteindelijke doel?

Iemand kan bijvoorbeeld een rinkelende telefoon horen, maar het signaal niet als verzoek tot communicatie herkennen. Anderzijds kan hij wel reageren op een telefoonsignaal, maar de telefoon niet herkennen als het toestel dat hij daarvoor moet gebruiken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Iemand kan bijvoorbeeld een rinkelende telefoon horen, maar het signaal niet als verzoek tot communicatie herkennen. Anderzijds kan hij wel reageren op een telefoonsignaal, maar de telefoon niet herkennen als het toestel dat hij daarvoor moet gebruiken. 

Is die rinkelende telefoon hier op mij persoonlijk gericht en letterlijk te nemen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Is die rinkelende telefoon hier op mij persoonlijk gericht en letterlijk te nemen? 

De bevoegden zijn wellicht experten in functie van het doel dat ze zich vooropgesteld hebben, misschien iets minder in het aandacht hebben voor de perverse effecten die uit hun op zich initieel misschien wel goede bedoelingen volgen. En dan wordt het lastig om hen attent te maken op de alternatieven, ze hebben immers geen tijd aangezien ze het veel te druk hebben met de perverse effecten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

De bevoegden zijn wellicht experten in functie van het doel dat ze zich vooropgesteld hebben, misschien iets minder in het aandacht hebben voor de perverse effecten die uit hun op zich initieel misschien wel goede bedoelingen volgen. En dan wordt het lastig om hen attent te maken op de alternatieven, ze hebben immers geen tijd aangezien ze het veel te druk hebben met de perverse effecten.

Daarom dat ik de rinkelende telefoon niet meer opneem. (Als ik denk te begrijpen wat je bedoelt)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid