Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Gesteld dat zelfactualisatie een nieuw doel wordt en onze hersenen als een soort labyrint waarin het individuele zelf gevangen zit, zou het dan ook niet mogelijk zijn dat er binnenwegen zijn om tot bevrijding of realisatie van ons groeipotentieel te komen? En als dit lukt, hoe zou dit het leven van de betrokkene kunnen veranderen? Verloopt een dergelijk proces instant, schoksgewijs en/of is er ook een fluweelzachte manier denkbaar? Zomaar wat vragen op een woensdag in de lente van het jaar 2019.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 202
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gesteld dat zelfactualisatie een nieuw doel wordt en onze hersenen als een soort labyrint waarin het individuele zelf gevangen zit, zou het dan ook niet mogelijk zijn dat er binnenwegen zijn om tot be

Zelfactualisatie is een individueel proces dat kan doorlopen worden, het zegt niet dat anderen dat begrijpen door dit proces niet te doorlopen. Perfectionistisch, heeft hoge standaarden voor zi

Mooi geformuleerd Thom. Iets als "Ken uw beperkingen"?

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je kan jezelf iets voorliegen en je perceptie aanpassen, maar daarmee verander je de realiteit niet. Indien de leugen niet sterk genoeg is zal de realiteit 1 altijd blijven grijpen waardoor 1 in het hoofd weg vlucht.

Wellicht bedoel je dan dat je inzicht krijgt in het duivelse spel waar verwarring troef is en je niets aan kan verhelpen?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Wellicht bedoel je dan dat je inzicht krijgt in het duivelse spel waar verwarring troef is en je niets aan kan verhelpen?

Neen, ik bedoel dat er niets in de wereld zal veranderen, predestinatie. Wat je wel kan doen is je perceptie daarop (pogen te) veranderen. Door ergens controle over te krijgen zal je alleen maar onmacht ervaren en wie weet zelfmoordneigingen krijgen? Indien dit de realiteit van het individu is raad ik deze toch aan de realiteit anders uit te filteren. Ergo perceptie aanpassen. Waarom denk je dat ik zoveel gebruik? Ik spuw anders op de realiteit, krijg zelfmoordneigingen en ben dan boos op ons hele systeem. Voor wat ons aangedaan is, maar ik kan er niets aan veranderen tot de (natuurlijke) dood mij haalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Neen, ik bedoel dat er niets in de wereld zal veranderen, predestinatie. Wat je wel kan doen is je perceptie daarop (pogen te) veranderen. Door ergens controle over te krijgen zal je alleen maar onmacht ervaren en wie weet zelfmoordneigingen krijgen? Indien dit de realiteit van het individu is raad ik deze toch aan de realiteit anders uit te filteren. Ergo perceptie aanpassen. Waarom denk je dat ik zoveel gebruik? Ik spuw anders op de realiteit, krijg zelfmoordneigingen en ben dan boos op ons hele systeem. Voor wat ons aangedaan is, maar ik kan er niets aan veranderen tot de (natuurlijke) dood mij haalt.

De weg naar zelfactualisatie is dan een lijdensweg, zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

De weg naar zelfactualisatie is dan een lijdensweg, zoiets?

Dat kan altijd verschillende kanten opgaan he :) Ik zou gewoon stoppen met al die zever en genieten van de tijd die ons rest. F the system, f the law en doe gewoon wat jij goed acht. Den boze zit tot in ons onderwijs en enkel Goddelijke interventie kan ons redden. Lean back brother.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat kan altijd verschillende kanten opgaan he :) Ik zou gewoon stoppen met al die zever en genieten van de tijd die ons rest. F the system, f the law en doe gewoon wat jij goed acht. Den boze zit tot in ons onderwijs en enkel Goddelijke interventie kan ons redden. Lean back brother.

Door niets te doen laat je de duivel z'n gang gaan, wekt dat geen schuldgevoel op aangezien je ook weet dat hij dat doet? Maar is dat op zich een antwoord op de vraag van het topic?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Door niets te doen laat je de duivel z'n gang gaan, wekt dat geen schuldgevoel op aangezien je ook weet dat hij dat doet? Maar is dat op zich een antwoord op de vraag van het topic?

Ik heb de vraag van uw topic reeds beantwoord, kwam jij met de duivel af... Kijkt, mensen in de politiek laten zich leiden door lusten waar de duivel op inspeelt. Wellicht was Hitler door de duivel geïnspireerd. Akkoord? Wel stel je voor als Duitsers niets deden en niet slaafs volgden in hun wetten en systeem? Had Hitler ooit zulke macht verworven? 

Laat de duivel zijn gang maar gaan, maar let heel goed op geen gemeenschap met zijn werken te hebben. Geld is zo bv een krachtig wapen om lusten in mensen op te wekken. In plaats van iedereen meer geld uit te delen zouden we beter eerst de fundamentele basisnoden wereldwijd voorzien. Water, eten, kledij, ziekenzorg, ... Degene die het geld beheren gunnen dit de wereld echter niet en hoe meer je er tegen in gaat, te machtiger ze worden. Flip them the bird, turn your back and create your own show.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb de vraag van uw topic reeds beantwoord, kwam jij met de duivel af... Kijkt, mensen in de politiek laten zich leiden door lusten waar de duivel op inspeelt. Wellicht was Hitler door de duivel geïnspireerd. Akkoord? Wel stel je voor als Duitsers niets deden en niet slaafs volgden in hun wetten en systeem? Had Hitler ooit zulke macht verworven? Laat de duivel zijn gang maar gaan, maar let heel goed op geen gemeenschap met zijn werken te hebben. Geld is zo bv een krachtig wapen om lusten in mensen op te wekken. In plaats van iedereen meer geld uit te delen zouden we beter eerst de fundamentele basisnoden wereldwijd voorzien. Water, eten, kledij, ziekenzorg, ... Degene die het geld beheren gunnen dit de wereld echter niet en hoe meer je er tegen in gaat, te machtiger ze worden. Flip them the bird, turn your back and create your own show.

Heeft dit allemaal te maken met persoonlijke zelfactualisatie tot doel stellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Heeft dit allemaal te maken met persoonlijke zelfactualisatie tot doel stellen?

Mijn eerste post wel. Maar dan kwam jij met de duivel af. Niets doen is veelal beter dan iets doen. Wie niets doet, doet niets verkeerd. 

Ik begrijp je drang naar zelfactualisatie en het “zelf” vinden eigenlijk wel. Maar door dat te zoeken waar het u ontnomen wordt zal het altijd een cirkeltje draaien blijven he. No offence.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mijn eerste post wel. Maar dan kwam jij met de duivel af. Niets doen is veelal beter dan iets doen. Wie niets doet, doet niets verkeerd. Ik begrijp je drang naar zelfactualisatie en het “zelf” vinden eigenlijk wel. Maar door dat te zoeken waar het u ontnomen wordt zal het altijd een cirkeltje draaien blijven he. No offence.

Topic mag alweer gesloten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Verloopt een dergelijk proces instant, schoksgewijs en/of is er ook een fluweelzachte manier denkbaar?

Zoals ik reeds zei, dat kan verschillende kanten opgaan. 

Er is meer dan 1 weg die tot Rome leidt, evenzeer met zelfactualisatie. Het doel bepaalt verloop en uitkomst. Wat wil je ermee bereiken? Verandering, verandering naar wat? Onze groeimogelijkheden worden beperkt door onze wetten en rechten he. Zolang wij de bevoegdheid en controle afgeven, wat is zelfactualisatie dan waardig? Je loopt maar binnen de gegeven lijnen en kan er enkel uitgroeien door er buiten te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zoals ik reeds zei, dat kan verschillende kanten opgaan. Er is meer dan 1 weg die tot Rome leidt, evenzeer met zelfactualisatie. Het doel bepaalt verloop en uitkomst. Wat wil je ermee bereiken? Verandering, verandering naar wat? Onze groeimogelijkheden worden beperkt door onze wetten en rechten he. Zolang wij de bevoegdheid en controle afgeven, wat is zelfactualisatie dan waardig? Je loopt maar binnen de gegeven lijnen en kan er enkel uitgroeien door er buiten te staan.

Zelfactualisatie is een individueel proces dat kan doorlopen worden, het zegt niet dat anderen dat begrijpen door dit proces niet te doorlopen.

  • Perfectionistisch, heeft hoge standaarden voor zichzelf en anderen
  • Zeer nieuwsgierig, verlangen om te weten
  • Zeer onafhankelijk, autonoom, minder gemotiveerd door beloning en bewondering
  • Zoeker van ultieme waarheden, zoekt naar patronen en betekenis in het leven
  • Houdt van uitdaging, voorkeur voor het nemen van risico's
  • Woede over onrechtvaardigheid en morele inbreuken, goed gevoel voor rechtvaardigheid
  • Brede interesse, overweldigd door vele interesses en vermogens
  • Sterke morele overtuigingen, integer, eerlijk
  • Sterke gedrevenheid
  • Visionair, verwerkelijkt visies, gevoel van lotsbestemming of levensmissie
bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

En al deze mogelijkheden zijn beperkt in onze huidige wereld. Dat had je toch al door toen visionairen meer gelijkheid poogden te creëren zoals met een basisinkomen? Wat overigens faalde in Finland. Of neem gedrevenheid? Ze melken u uit om zichzelf te verrijken en laten u dan van ontbering omkomen. Een leven lang werken wordt zo niet beloond. Als je als jihadist goed kunt liegen krijg je meer gedaan. Sorry als ik u nu prikkel muagaha

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

En al deze mogelijkheden zijn beperkt in onze huidige wereld. Dat had je toch al door toen visionairen meer gelijkheid poogden te creëren zoals met een basisinkomen? Wat overigens faalde in Finland. Of neem gedrevenheid? Ze melken u uit om zichzelf te verrijken en laten u dan van ontbering omkomen. Een leven lang werken wordt zo niet beloond. Als je als jihadist goed kunt liegen krijg je meer gedaan. Sorry als ik u nu prikkel muagaha

Keer op keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid