Spring naar bijdragen

God als het radicaal andere (negatieve theologie)


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei TTC:

Heb je zelf God of de Geest gezien/ervaren dan? Interessant, zo krijgen we wat mensen met ervaringskennis bij elkaar, kan enkel de voortgang bevorderen.

zojuist bewerkt door 

Dank je wel TTC.. dat is precies wat ik graag met jullie wil delen.

Ik heb in het topic 'Wie kan de Heilige Geest voelen' mijn eigen bekering kort beschreven. Ik geef aan dat ik de Heilige Geest in mijn lichaam ervaar.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lijkt mij uitermate saai...... voor God Profetieën zijn wel feilloos?  Dat is in tegenspraak met Want mensen hebben Christus gezien en hier wordt gesteld dat God nooit gezien is. 

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Maar zovelen Hem a

Zoiets Willempie, het is als aannemen dat tijd bestaat zonder bewijs, het is aan het gemanifesteerde individu om dat te doorgronden. Op dat moment hebben we wel tijd en ruimte nodig, net zoals het zoe

2 uur geleden zei TTC:
11 uur geleden zei Sjofar:

De Heilige Geest is voornamelijk voor jezelf en tot opbouw van de gemeente.

Is de gemeente niet de samenleving waarin je leeft? De Geest is zo gezien werkzaam op heel de aarde, zich manifesterend middels diverse individuen waaronder jij bijvoorbeeld die hierin dat voorrecht heeft ontvangen.

11 uur geleden zei Sjofar:

De Heilige Geest helpt je te leven zoals God het wil. Toch kan een mens nog fouten maken, omdat de Heilige Geest niet je eigen keuzevrijheid afneemt, maar je laat zien wat goed is en wat niet, waar je dan alsnog zelf keuzes in moet maken.

Ja, herval is mogelijk, en twijfel wellicht?

Met de gemeente bedoel ik de kerk, en dat is inderdaad een samenleving op zich.

De Heilige Geest kan tot uiting komen in niet-christelijke kringen door bijvoorbeeld evangelisatie. En niet-christenen kunnen ook merken dat christenen iets hebben wat zij niet hebben, en zo ook de Heilige Geest in iemand anders opmerken. Alleen al vriendelijkheid in sommige situaties kan niet-christenen het gevoel geven dat christenen over iets beschikken wat hun die mogelijkheid geeft.

De Heilige Geest geeft keuzevrijheid, omdat God wil dat je zèlf voor Hem kiest en dat blijft doen. Als je fouten maakt verlaat de Heilige Geest je echt niet direct. Hij helpt je juist om het weer goed te maken. En als je stopt met geloven en de Heilige Geest niet meer wilt, neem ik aan dat Hij je verlaat door die keuzevrijheid, maar dat is slechts mijn aanname.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Nicky O:

Dank je wel TTC.. dat is precies wat ik graag met jullie wil delen. Ik heb in het topic 'Wie kan de Heilige Geest voelen' mijn eigen bekering kort beschreven. Ik geef aan dat ik de Heilige Geest in mijn lichaam ervaar.

Oprecht dank Nicky, zo wordt het een keertje 'frist hand'. 

1 minuut geleden zei Sjofar:

Met de gemeente bedoel ik de kerk, en dat is inderdaad een samenleving op zich.

En in de kerk komen mensen vanuit de samenleving, die het van daaruit in praktijk omzetten. In theorie allemaal niet zo moeilijk om te begrijpen.

3 minuten geleden zei Sjofar:

De Heilige Geest kan tot uiting komen in niet-christelijke kringen door bijvoorbeeld evangelisatie. En niet-christenen kunnen ook merken dat christenen iets hebben wat zij niet hebben, en zo ook de Heilige Geest in iemand anders opmerken. Alleen al vriendelijkheid in sommige situaties kan niet-christenen het gevoel geven dat christenen over iets beschikken wat hun die mogelijkheid geeft.

Of ze ervaren de Geest ook rechtstreeks, beetje als het olievlekprincipe dan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Sjofar:

Alleen al vriendelijkheid in sommige situaties kan niet-christenen het gevoel geven dat christenen over iets beschikken wat hun die mogelijkheid geeft.

Helemaal met je eens. De mensen om me heen zien hoe ik veranderd ben, dus daardoor kan ik getuigen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Het is in iedereen geval niet mijn God, dan zou het gaan over verzoening, vrede en harmonie onder alle volkeren. Niet polariserend dus.

Dat is een mooi ideaal maar is daar dan nog een god bij nodig? Zodra er een god(sbeeld) bij komt komen er ook weer verschillende visies die uiteindelijk weer tot onenigheid/polarisatie leiden.

Citaat

Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us, only sky
Imagine all the people living for today

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people living life in peace

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope some day you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people sharing all the world

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope some day you'll join us
And the world will live as one

John Lennon

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dat is een mooi ideaal maar is daar dan nog een god bij nodig? 

Grappig hoe hier 2 verschillende discussies door elkaar lopen.

Beste Bastiaan73, God is hier en levend en Hij is Liefde.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Of ze ervaren de Geest ook rechtstreeks, beetje als het olievlekprincipe dan. 

Ja, mensen kunnen zeker ook de Heilige Geest zelf ervaren, al denk ik dat het dan om een aanraking gaat. Vervulling krijg je volgens mij pas bij de aanname van Jezus Christus als Verlosser.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Sjofar:

Ja, mensen kunnen zeker ook de Heilige Geest zelf ervaren, al denk ik dat het dan om een aanraking gaat. Vervulling krijg je volgens mij pas bij de aanname van Jezus Christus als Verlosser.

Is een aanraking en vervuld worden niet hetzelfde?

Mijn ervaring is dan eerder een aanraking geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Nicky O:

Is een aanraking en vervuld worden niet hetzelfde?

Mijn ervaring is dan eerder een aanraking geweest. 

Tja, dat vind ik ook lastig. Een aanraking is volgens mij iets dat iemand kan ervaren van de Heilige Geest, onafhankelijk van of je de Heilige Geest in je hebt of niet. En met 'vervuld van de Heilige Geest' bedoelde ik 'de Heilige Geest die in je is', wat je pas ontvangt wanneer je Jezus hebt aangenomen.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dat is een mooi ideaal maar is daar dan nog een god bij nodig? Zodra er een god(sbeeld) bij komt komen er ook weer verschillende visies die uiteindelijk weer tot onenigheid/polarisatie leiden.

Dat is wat de negatieve theologie mi ook suggereert, als iedereen zich een humane ethiek eigen maakt dan handelen we als God. In zekere zin is er dan geen God nodig aangezien we daar zelf de expressie van zijn geworden, in vrede en harmonie met elkaar. Door polarisatie kan dit idee gekaapt worden waardoor herval steeds mogelijk is, maar dat is dan tegengesteld aan dit beoogde proces van harmonisatie. 

11 minuten geleden zei Sjofar:

Ja, mensen kunnen zeker ook de Heilige Geest zelf ervaren, al denk ik dat het dan om een aanraking gaat. Vervulling krijg je volgens mij pas bij de aanname van Jezus Christus als Verlosser.

Heb jij dat via een aanraking doorgekregen dan? Wie heeft jou dan aangeraakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Sjofar:

Een aanraking is volgens mij iets dat iemand kan ervaren van de Heilige Geest, onafhankelijk van of je de Heilige Geest in je hebt of niet.

A zo.. dan zou ik mijn ervaring beschrijven als: door een aanraking vervuld geworden met de Heilige Geest. Ik noem dat Genade.

En jij?

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Dat is wat de negatieve theologie mi ook suggereert, als iedereen zich een humane ethiek eigen maakt dan handelen we als God. In zekere zin is er dan geen God nodig aangezien we daar zelf de expressie van zijn geworden, in vrede en harmonie met elkaar. Door polarisatie kan dit idee gekaapt worden waardoor herval steeds mogelijk is, maar dat is dan tegengesteld aan dit beoogde proces van harmonisatie. 

Als ik je goed begrijp kunnen godsbeelden in de praktijk dit beoogde proces van harmonisatie in de weg staan terwijl ze er eigenlijk aan zouden moeten bijdragen.

30 minuten geleden zei Nicky O:

Grappig hoe hier 2 verschillende discussies door elkaar lopen.

Beste Bastiaan73, God is hier en levend en Hij is Liefde.

Lieve Nicky O er lopen twee discussies door elkaar omdat je 'het ervaren van de Heilige Geest' zowel hier als in het topic 'wie kan de Heilige Geest voelen' behandelt.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Bastiaan73:

Lieve Nicky O er lopen twee discussies door elkaar omdat je 'het ervaren van de Heilige Geest' zowel hier als in het topic 'wie kan de Heilige Geest voelen' behandelt.

Ja precies, ik schuif 'm over naar de andere topic heren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Heb jij dat via een aanraking doorgekregen dan? Wie heeft jou dan aangeraakt?

Het is niet letterlijk iemand die je aanraakt, maar het is de Heilige Geest die 'op de deur van je hart klopt'.

5 minuten geleden zei Nicky O:

A zo.. dan zou ik mijn ervaring beschrijven als: door een aanraking vervuld geworden met de Heilige Geest. Ik noem dat Genade.

En jij?

Ja, zo kan je het omschrijven. Je hebt voor Jezus gekozen, dus heb je de Heilige Geest binnengelaten toen hij 'aanklopte'. En dat is inderdaad een geschenk, puur uit genade.

Ik heb Jezus aangenomen als Verlosser, dus ik geloof dat de Heilige Geest ook in mij is. Ik denk wel dat God mijn leven lang bij mij is geweest, ik ben ook nooit niet-gelovig geweest, alleen heb ik Hem zelf ook uitgenodigd toen ik ouder was en zelf kon kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Sjofar:

En als je stopt met geloven en de Heilige Geest niet meer wilt, neem ik aan dat Hij je verlaat door die keuzevrijheid, maar dat is slechts mijn aanname.

En dan? Terug het geboortekanaal in en weer onwedergeboren worden? Als men gered wordt dan blijft men gered en is er niets of niemand (ook jezelf niet, dat wil je gewoonweg niet) die daar verandering in kan aanbrengen. Als men niet zeker weet of men het eeuwig leven heeft gekregen of van mening is dat deze weer weggenomen kan worden, dan is men simpelweg niet gered.

Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard? (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.) Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft. Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere. (Rom.8:35-39)

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Sjofar:
27 minuten geleden zei TTC:

Heb jij dat via een aanraking doorgekregen dan? Wie heeft jou dan aangeraakt?

Het is niet letterlijk iemand die je aanraakt, maar het is de Heilige Geest die 'op de deur van je hart klopt'.

Beste heren, we storen de discussie geloof ik. Ik stel voor verder te gaan bij de topic 'Wie kan de Heilige Geest voelen?"

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Sjofar:

Het is niet letterlijk iemand die je aanraakt, maar het is de Heilige Geest die 'op de deur van je hart klopt'.

De Geest overmant je, zoiets?

26 minuten geleden zei Bastiaan73:

Als ik je goed begrijp kunnen godsbeelden in de praktijk dit beoogde proces van harmonisatie in de weg staan terwijl ze er eigenlijk aan zouden moeten bijdragen.

Beelden liggen buiten ons en kunnen verafgood worden, zie het woord ver-af-god. Het verinnerlijken van God staat hiermee in contrast, dat uit zich in een aangepast gedrag, normen, waarden en de spontane expressie hiervan. In deze zin kan een atheïst religieuzer lijken dan menig religieus iemand, simpelweg door z'n daden te beschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Beelden liggen buiten ons en kunnen verafgood worden, zie het woord ver-af-god. Het verinnerlijken van God staat hiermee in contrast, dat uit zich in een aangepast gedrag, normen, waarden en de spontane expressie hiervan. In deze zin kan een atheïst religieuzer lijken dan menig religieus iemand, simpelweg door z'n daden te beschouwen.

Goed en mooi geformuleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei Sjofar:

En als je stopt met geloven en de Heilige Geest niet meer wilt, neem ik aan dat Hij je verlaat door die keuzevrijheid, maar dat is slechts mijn aanname.

En dan? Terug het geboortekanaal in en weer onwedergeboren worden? Als men gered wordt dan blijft men gered en is er niets of niemand (ook jezelf niet, dat wil je gewoonweg niet) die daar verandering in kan aanbrengen. Als men niet zeker weet of men het eeuwig leven heeft gekregen of van mening is dat deze weer weggenomen kan worden, dan is men simpelweg niet gered.

Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard? (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.) Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft. Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere. (Rom.8:35-39)

Amen.

Niemand kan je van je redding afhouden - waar het door jou geciteerde stuk Bijbeltekst over gaat - en ook God gaat dat niet doen, behalve als je van het geloof afvalt. De Bijbel zegt namelijk ook dit:

Kolossenzen 1:21-23:

En hij heeft u, die voorheen vervreemd was en vijandig gezind, zoals bleek uit uw slecht daden, nu ook verzoend, in het Lichaam van Zijn vlees, door de dood, om u heilig en smetteloos en onberispelijk voor Zich te plaatsen, als u tenminste in het geloof blijft, gefundeerd en vast, en u niet laat afbrengen van de hoop van het Evangelie, dat u gehoord hebt, dat gepredikt is in de hele schepping die onder de hemel is, waarvan ik, Paulus, een dienaar geworden ben.

Hebreeën 3:12-14:

Zie erop toe, broeders, dat er nooit in iemand van u een verdorven hart zal zijn, vol ongeloof, om daardoor afvallig te worden van de levende God; maar vermaan elkaar elke dag, zolang men van een heden kan spreken, opdat niemand van u verhard zal worden door de verleiding van de zonde. Want wij hebben deel aan Christus gekregen, als wij tenminste het beginsel van de vaste grond van het geloof tot het einde toe onwrikbaar vasthouden,

We moeten niet denken dat we kunnen doen wat we willen, als we echt gered willen zijn. De Bijbel zegt daarom dit:

Filippenzen 2:12:

Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Misschien is 'de echte' god wel radicaal anders dan de bloeddorstige partijdige narcist uit de bijbel

Onzin. Er is maar een Drie-ene God, en dat is de Bijbelse God. En, dit wordt niet ter discussie gesteld. Je moet zelf weten wat je geloof of niet. Er is bewijs genoeg dat de Bijbel Gods Woord is, dat Jezus God is. Een interessante leestip is het boek van Lee Strobel ("Bewijs genoeg") bijvoorbeeld, een voormalige journalist en voormalig atheist.

52 minuten geleden zei Nicky O:

A zo.. dan zou ik mijn ervaring beschrijven als: door een aanraking vervuld geworden met de Heilige Geest. Ik noem dat Genade.

Inderdaad. En, Genade heeft een Naam: Jezus Christus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Sjofar:

We moeten niet denken dat we kunnen doen wat we willen, als we echt gered willen zijn. De Bijbel zegt daarom dit:

Filippenzen 2:12

Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,

Er staat ook geschreven:

Citaat

Filippenzen 1:

6 Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus.

En over 'het willen':

Citaat

Filippenzen 2:

13 Want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.

Is jouw willen dan echt jouw willen of het willen van God in jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Nicky O:

Merk je dat je veranderd bent? Doe, ervaar, denk, voel je andere dingen als voorheen?

Dat wordt binnen de GGZ ook bevestigd, het kan je naargelang intensiteit ook totaal ontredderen en dat is misschien minder prettig om naar uit te kijken.

Citaat

Volgens Maslow (1970) werken piekervaringen verheffend en veranderen zij de persoonlijkheid: er komt creatieve energie vrij, het benadrukt de betekenis en de waarde van het bestaan, het geeft doelgerichtheid aan het individu en een gevoel van verbondenheid, het verandert iemand definitief in een beter mens. Piekervaringen kunnen therapeutisch werken en leiden tot een grotere vrijheid van de wil, zelfbepaling, creativiteit en empathie. De hoogste pieken geven gevoelens grenzeloze horizonten te overzien, het gevoel tot alles in staat en tegelijkertijd hulpelozer dan ooit te zijn, een gevoel van grote extase, verwondering en ontzag, en het verlies van besef van ruimte en tijd. Bij zeer krachtige piekervaringen lost het besef van het zelf op in een groter geheel. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei TTC:
50 minuten geleden zei Sjofar:

Het is niet letterlijk iemand die je aanraakt, maar het is de Heilige Geest die 'op de deur van je hart klopt'.

De Geest overmant je, zoiets?

Paulus werd behoorlijk overmand, zie evt Handelingen 9:3. Dat was geen zachtjes kloppen maar meer een soort stormram. Ik denk dat het van de persoon afhangt en er geen 'standaard procedure' bestaat.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Paulus werd behoorlijk overmand, zie evt Handelingen 9:3. Dat was geen zachtjes kloppen maar meer een soort stormram. Ik denk dat het van de persoon afhangt en er geen standaard bestaat.

Ja, de intensiteit kan verschillend zijn en je totaal overweldigen, ook te bewonderen in psychiatrische instellingen omdat het niet meer goed komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid