Spring naar bijdragen

God is een drie-eenheid


Aanbevolen berichten

Maar hoe spreekt Paulus dan over Sophie? Of bedoel je dan dat hij er naar refereert als wijsheid? 

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Het is overigens Sophia, Strong's G4678.

https://biblehub.com/greek/4678.htm

Het woord komt 51 x voor in het NT, zie evt https://biblehub.com/greek/strongs_4678.htm

Het Hebreeuwse equivalent is 'chokmah', Strong's H2451.

https://biblehub.com/hebrew/2451.htm

Dit woord komt 149 x voor in het OT, zie evt https://biblehub.com/hebrew/strongs_2451.htm

 

Niet in mijn bijbel? Het is nogal wiedes dat we het woord wijsheid veel terug vinden. Het NT komt grotendeels uit Griekse vertalingen. Sophia is Grieks voor wijsheid, hoe zou dat Jezus dan een gnostici maken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De basis voor ons geloof, is onder aanval door de religie van de antichrist. We zien het overal, oneness wint terrein. Mensen geloven niet meer in de trinity, welkom in de eindtijd. Wie hier gelo

Het staat in de gehele Bijbel. Niet alleen in het comma Johanneum, hoewel dat een prachtig vers is dat zeker in de bijbel thuishoort. Er is 1 God. De Vader wordt God genoemd. De Zoon wo

INderdaad, unieke personen, samen 1 God.

4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar hoe spreekt Paulus dan over Sophie? Of bedoel je dan dat hij er naar refereert als wijsheid? 

Niet in mijn bijbel? Het is nogal wiedes dat we het woord wijsheid veel terug vinden. Het NT komt grotendeels uit Griekse vertalingen. Sophia is Grieks voor wijsheid, hoe zou dat Jezus dan een gnostici maken? 

Wat of wie bedoel jij dan met 'Sophie'? En wat voor Bijbel(vertaling) lees jij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Wat of wie bedoel jij dan met 'Sophie'? En wat voor Bijbel(vertaling) lees jij?

TTC gebruikt als argument dat Jezus een gnostici was omdat Paulus naar Sophie refereert. Er staat overigens nergens in de bijbel dat wijsheid afgemeten kan worden aan jezelf. Integendeel, wij zijn in zonde geboren en moeten Jezus kennen om God te leren kennen. 

Zie je het gevaar? 

Gnostici = gnosticus? Lol

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

TTC gebruikt als argument dat Jezus een gnostici was omdat Paulus naar Sophie refereert. Er staat overigens nergens in de bijbel dat wijsheid afgemeten kan worden aan jezelf. Integendeel, wij zijn in zonde geboren en moeten Jezus kennen om God te leren kennen. 

Zie je het gevaar? 

Gnostici = gnosticus? Lol

Wat is een 'gnosticus'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Fundamenteel:

TTC gebruikt als argument dat Jezus een gnostici was omdat Paulus naar Sophie refereert. Er staat overigens nergens in de bijbel dat wijsheid afgemeten kan worden aan jezelf. Integendeel, wij zijn in zonde geboren en moeten Jezus kennen om God te leren kennen. Zie je het gevaar? Gnostici = gnosticus? Lol

Ik zie vooral veel gevaar in allerhande stellingen die mensen beoordelen op basis van wat ze niet mogen weten, zelfs onbegrijpelijk hoe men dat überhaupt kan.

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Iemand die denkt God te kennen door zichzelf te leren kennen. In een notendopje. 

Je stelt het wel heel simpel voor, het gaat over een hele zoektocht om zodoende tot wedergeboorte of verlossing te komen. Anders gezegd, waar je blijkbaar tegen bent ben je mee bezig, een mens kan zich bevrijden van z'n demonen.

Citaat

De gnosis is kennis van het goddelijke, de aard van de menselijke ziel en de weg tot individuele verlossing. De mens wordt beschouwd als dronken en slaperig, want zijn zintuigen binden hem aan de materiële wereld en benemen het zicht op het goede en goddelijke. Die toestand kan worden doorbroken met zelfonderzoek en contemplatie. Daar komt, in tegenstelling tot de gnostiek, geen strenge ascese bij kijken. De hermeticus zou tijdens zijn spirituele groei goddelijke kennis geopenbaard krijgen en bevrijd worden van de invloeden die demonen, het noodlot (heimarmenē) en het bovenmaanse (sterren en planeten) op de aarde hebben. Dat houdt een geestelijke wedergeboorte in. Hij wordt verheven en deelt in de creativiteit van God. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dat in een notendopje geduwd. Een gnostici denkt tot God te komen via zichzelf, een christen door Jezus. Dat maakt het hele proces dat je daar beschrijft wel significant anders van mekaar. 

Hoe maakt nu dat Paulus naar de wijsheid refereert van Jezus een gnosticus? Jezus was dit technisch gezien wel, daar Hij letterlijk God was. Maar wij niet, daarom doet een christen aan zelfloochening en volgt die Jezus, niet zichzelf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Je stelt het wel heel simpel voor, het gaat over een hele zoektocht om zodoende tot wedergeboorte of verlossing te komen. Anders gezegd, waar je blijkbaar tegen bent ben je mee bezig, een mens kan zich bevrijden van z'n demonen.

Nee, dat gaat niet TTC. Een mens kan zichzelf niet verlossen, maar heeft daar Jezus voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, dat gaat niet TTC. Een mens kan zichzelf niet verlossen, maar heeft daar Jezus voor nodig.

Het gaat me meer om wat hierna volgt, in theorie lijkt dat allemaal eenvoudig maar wordt mi toch een beetje onderschat. Als je het soms beschouwd dan kunnen we straks onze wedergeboorte bij Albert Heyn kopen, zelfs in promotie met aanzienlijke kortingen wegens het overweldigende succes. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Het gaat me meer om wat hierna volgt, in theorie lijkt dat allemaal eenvoudig maar wordt mi toch een beetje onderschat. Als je het soms beschouwd dan kunnen we straks onze wedergeboorte bij Albert Heyn kopen, zelfs in promotie met aanzienlijke kortingen wegens het overweldigende succes. 

Zo simpel is dat niet en dat weet je zelf ook wel. De wegen van de duivel werken idd sneller.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Als zelfs debatten over God al zo'n heisa veroorzaken, wat moet het dan worden als het over onze pensioenen gaat?

Geen zorgen, dat wordt geregeld. Er gaat een tijd komen waar dit globalisme verslagen is en mensen weer meer ruimte tot leven krijgen en aldus meer pensioen. Laat ons geloven in het Vlaamse front.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Geen zorgen, dat wordt geregeld. Er gaat een tijd komen waar dit globalisme verslagen is en mensen weer meer ruimte tot leven krijgen en aldus meer pensioen. Laat ons geloven in het Vlaamse front.

Dat is al lang geregeld, tenzij het niet toegepast wordt. Het is als Facebook en aanverwanten, de communicatiemiddelen zijn verbeterd maar de communicatie allerminst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Of als een Dries die groot wordt waar ze hem klein wensten te krijgen. AVV-VVK

Ik weet ook niet hoe je van Dries tot drie-eenheid komt. Vanuit het pleroma zou het complex Vader-Moeder-Zoon ontstaan zijn, zou je dit dan ook niet als een vier-eenheid kunnen beschouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 15-2-2019 om 15:17 zei Marieke587:

Gelooft werkelijk niemand hier in de drie-eenheid van God?

Beste Marieke,

In een forum tref je mensen uit allerlei richtingen aan. In dit deel van het forum tref je niet alleen Christenen aan, maar ook niet-gelovigen en anders-gelovigen, waarvan je natuurlijk niet kunt verwachten dat ze in de Drie-ene God geloven. Topic-titel is "God is een drie-eenheid". Ik geloof dat God de Drie-ene God is en dat de Drie-ene God God is, dus niet zomaar "een" drie-eenheid. "Een" drie-eenheid tref je immers overal aan, denk aan de tijd (verleden, heden, toekomst), toestanden (gas, vloeibaar, vast), ruimte (hoogte, lengte, breedte), enz. enz. God is dus de Drie-ene God. Ik geloof ook dat de Bijbel dat bevestigt (Romeinen 9, Deuteronomium 6, Galaten 3, Genesis 3, 1 Johannes 5, enz. enz.).

Dan vraag jij je af of werkelijk niemand hier in de Drie-ene God gelooft? Gelukkig is het tegendeel waar. Als we ons beperken tot Christenen (niet-gelovigen en anders-gelovigen geloven natuurlijk niet in de Drie-ene God), dan moet toch geconstateerd worden dat verreweg de meeste Christenen wereldwijd in de Drie-ene God geloven! Ook in dit forum lijkt me dat niet anders, als ik me niet vergis. Ik denk dat je in dit forum niet tien personen kan vinden die zich Christen noemen, maar niet in de Drie-ene God geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei WdG:

Beste Marieke,

In een forum tref je mensen uit allerlei richtingen aan. In dit deel van het forum tref je niet alleen Christenen aan, maar ook niet-gelovigen en anders-gelovigen, waarvan je natuurlijk niet kunt verwachten dat ze in de Drie-ene God geloven. Topic-titel is "God is een drie-eenheid". Ik geloof dat God de Drie-ene God is en dat de Drie-ene God God is, dus niet zomaar "een" drie-eenheid. "Een" drie-eenheid tref je immers overal aan, denk aan de tijd (verleden, heden, toekomst), toestanden (gas, vloeibaar, vast), ruimte (hoogte, lengte, breedte), enz. enz. God is dus de Drie-ene God. Ik geloof ook dat de Bijbel dat bevestigt (Romeinen 9, Deuteronomium 6, Galaten 3, Genesis 3, 1 Johannes 5, enz. enz.).

Dan vraag jij je af of werkelijk niemand hier in de Drie-ene God gelooft? Gelukkig is het tegendeel waar. Als we ons beperken tot Christenen (niet-gelovigen en anders-gelovigen geloven natuurlijk niet in de Drie-ene God), dan moet toch geconstateerd worden dat verreweg de meeste Christenen wereldwijd in de Drie-ene God geloven! Ook in dit forum lijkt me dat niet anders, als ik me niet vergis. Ik denk dat je in dit forum niet tien personen kan vinden die zich Christen noemen, maar niet in de Drie-ene God geloven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid