Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 Maar hoe spreekt Paulus dan over Sophie? Of bedoel je dan dat hij er naar refereert als wijsheid? 2 uur geleden zei Bastiaan73: Het is overigens Sophia, Strong's G4678. https://biblehub.com/greek/4678.htm Het woord komt 51 x voor in het NT, zie evt https://biblehub.com/greek/strongs_4678.htm Het Hebreeuwse equivalent is 'chokmah', Strong's H2451. https://biblehub.com/hebrew/2451.htm Dit woord komt 149 x voor in het OT, zie evt https://biblehub.com/hebrew/strongs_2451.htm Niet in mijn bijbel? Het is nogal wiedes dat we het woord wijsheid veel terug vinden. Het NT komt grotendeels uit Griekse vertalingen. Sophia is Grieks voor wijsheid, hoe zou dat Jezus dan een gnostici maken? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 4 minuten geleden zei Fundamenteel: Maar hoe spreekt Paulus dan over Sophie? Of bedoel je dan dat hij er naar refereert als wijsheid? Niet in mijn bijbel? Het is nogal wiedes dat we het woord wijsheid veel terug vinden. Het NT komt grotendeels uit Griekse vertalingen. Sophia is Grieks voor wijsheid, hoe zou dat Jezus dan een gnostici maken? Wat of wie bedoel jij dan met 'Sophie'? En wat voor Bijbel(vertaling) lees jij? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 Zojuist zei Bastiaan73: Wat of wie bedoel jij dan met 'Sophie'? En wat voor Bijbel(vertaling) lees jij? TTC gebruikt als argument dat Jezus een gnostici was omdat Paulus naar Sophie refereert. Er staat overigens nergens in de bijbel dat wijsheid afgemeten kan worden aan jezelf. Integendeel, wij zijn in zonde geboren en moeten Jezus kennen om God te leren kennen. Zie je het gevaar? Gnostici = gnosticus? Lol Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 7 minuten geleden zei Fundamenteel: TTC gebruikt als argument dat Jezus een gnostici was omdat Paulus naar Sophie refereert. Er staat overigens nergens in de bijbel dat wijsheid afgemeten kan worden aan jezelf. Integendeel, wij zijn in zonde geboren en moeten Jezus kennen om God te leren kennen. Zie je het gevaar? Gnostici = gnosticus? Lol Wat is een 'gnosticus'? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 5 minuten geleden zei Bastiaan73: Wat is een 'gnosticus'? Iemand die denkt God te kennen door zichzelf te leren kennen. In een notendopje. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 15 minuten geleden zei Fundamenteel: TTC gebruikt als argument dat Jezus een gnostici was omdat Paulus naar Sophie refereert. Er staat overigens nergens in de bijbel dat wijsheid afgemeten kan worden aan jezelf. Integendeel, wij zijn in zonde geboren en moeten Jezus kennen om God te leren kennen. Zie je het gevaar? Gnostici = gnosticus? Lol Ik zie vooral veel gevaar in allerhande stellingen die mensen beoordelen op basis van wat ze niet mogen weten, zelfs onbegrijpelijk hoe men dat überhaupt kan. 3 minuten geleden zei Fundamenteel: Iemand die denkt God te kennen door zichzelf te leren kennen. In een notendopje. Je stelt het wel heel simpel voor, het gaat over een hele zoektocht om zodoende tot wedergeboorte of verlossing te komen. Anders gezegd, waar je blijkbaar tegen bent ben je mee bezig, een mens kan zich bevrijden van z'n demonen. Citaat De gnosis is kennis van het goddelijke, de aard van de menselijke ziel en de weg tot individuele verlossing. De mens wordt beschouwd als dronken en slaperig, want zijn zintuigen binden hem aan de materiële wereld en benemen het zicht op het goede en goddelijke. Die toestand kan worden doorbroken met zelfonderzoek en contemplatie. Daar komt, in tegenstelling tot de gnostiek, geen strenge ascese bij kijken. De hermeticus zou tijdens zijn spirituele groei goddelijke kennis geopenbaard krijgen en bevrijd worden van de invloeden die demonen, het noodlot (heimarmenē) en het bovenmaanse (sterren en planeten) op de aarde hebben. Dat houdt een geestelijke wedergeboorte in. Hij wordt verheven en deelt in de creativiteit van God. (bron) Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 Ik heb dat in een notendopje geduwd. Een gnostici denkt tot God te komen via zichzelf, een christen door Jezus. Dat maakt het hele proces dat je daar beschrijft wel significant anders van mekaar. Hoe maakt nu dat Paulus naar de wijsheid refereert van Jezus een gnosticus? Jezus was dit technisch gezien wel, daar Hij letterlijk God was. Maar wij niet, daarom doet een christen aan zelfloochening en volgt die Jezus, niet zichzelf. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 13 minuten geleden zei TTC: Je stelt het wel heel simpel voor, het gaat over een hele zoektocht om zodoende tot wedergeboorte of verlossing te komen. Anders gezegd, waar je blijkbaar tegen bent ben je mee bezig, een mens kan zich bevrijden van z'n demonen. Nee, dat gaat niet TTC. Een mens kan zichzelf niet verlossen, maar heeft daar Jezus voor nodig. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 (bewerkt) 26 minuten geleden zei Kaasjeskruid: Nee, dat gaat niet TTC. Een mens kan zichzelf niet verlossen, maar heeft daar Jezus voor nodig. Het gaat me meer om wat hierna volgt, in theorie lijkt dat allemaal eenvoudig maar wordt mi toch een beetje onderschat. Als je het soms beschouwd dan kunnen we straks onze wedergeboorte bij Albert Heyn kopen, zelfs in promotie met aanzienlijke kortingen wegens het overweldigende succes. 16 februari 2019 bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 11 minuten geleden zei TTC: Het gaat me meer om wat hierna volgt, in theorie lijkt dat allemaal eenvoudig maar wordt mi toch een beetje onderschat. Als je het soms beschouwd dan kunnen we straks onze wedergeboorte bij Albert Heyn kopen, zelfs in promotie met aanzienlijke kortingen wegens het overweldigende succes. Zo simpel is dat niet en dat weet je zelf ook wel. De wegen van de duivel werken idd sneller. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 24 minuten geleden zei Fundamenteel: Zo simpel is dat niet en dat weet je zelf ook wel. De wegen van de duivel werken idd sneller. Ik denk dat ik wou zeggen dat het zo simpel niet is, het zou dat kunnen zijn maar die polariserende Goden blijven ons parten spelen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 Zojuist zei TTC: Ik denk dat ik wou zeggen dat het zo simpel niet is, het zou dat kunnen zijn maar die polariserende Goden blijven ons parten spelen. Ja tejje zo Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 2 minuten geleden zei Fundamenteel: Ja tejje zo Als zelfs debatten over God al zo'n heisa veroorzaken, wat moet het dan worden als het over onze pensioenen gaat? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 1 minuut geleden zei TTC: Als zelfs debatten over God al zo'n heisa veroorzaken, wat moet het dan worden als het over onze pensioenen gaat? Geen zorgen, dat wordt geregeld. Er gaat een tijd komen waar dit globalisme verslagen is en mensen weer meer ruimte tot leven krijgen en aldus meer pensioen. Laat ons geloven in het Vlaamse front. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 2 minuten geleden zei Fundamenteel: Geen zorgen, dat wordt geregeld. Er gaat een tijd komen waar dit globalisme verslagen is en mensen weer meer ruimte tot leven krijgen en aldus meer pensioen. Laat ons geloven in het Vlaamse front. Dat is al lang geregeld, tenzij het niet toegepast wordt. Het is als Facebook en aanverwanten, de communicatiemiddelen zijn verbeterd maar de communicatie allerminst. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 1 minuut geleden zei TTC: Dat is al lang geregeld, tenzij het niet toegepast wordt. Het is als Facebook en aanverwanten, de communicatiemiddelen zijn verbeterd maar de communicatie allerminst. Of als een Dries die groot wordt waar ze hem klein wensten te krijgen. AVV-VVK Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 2 minuten geleden zei Fundamenteel: Of als een Dries die groot wordt waar ze hem klein wensten te krijgen. AVV-VVK Ik weet ook niet hoe je van Dries tot drie-eenheid komt. Vanuit het pleroma zou het complex Vader-Moeder-Zoon ontstaan zijn, zou je dit dan ook niet als een vier-eenheid kunnen beschouwen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 3 minuten geleden zei TTC: Ik weet ook niet hoe je van Dries tot drie-eenheid komt. Vanuit het pleroma zou het complex Vader-Moeder-Zoon ontstaan zijn, zou je dit dan ook niet als een vier-eenheid kunnen beschouwen? Jij begon over het pensioen he Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 5 minuten geleden zei Fundamenteel: Jij begon over het pensioen he Als een neveneffect in de wereld der verschijnselen, zelfs dat krijgen de polariserende Goden niet opgelost. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
WdG 235 Geplaatst 1 maart 2019 Rapport Share Geplaatst 1 maart 2019 Op 15-2-2019 om 15:17 zei Marieke587: Gelooft werkelijk niemand hier in de drie-eenheid van God? Beste Marieke, In een forum tref je mensen uit allerlei richtingen aan. In dit deel van het forum tref je niet alleen Christenen aan, maar ook niet-gelovigen en anders-gelovigen, waarvan je natuurlijk niet kunt verwachten dat ze in de Drie-ene God geloven. Topic-titel is "God is een drie-eenheid". Ik geloof dat God de Drie-ene God is en dat de Drie-ene God God is, dus niet zomaar "een" drie-eenheid. "Een" drie-eenheid tref je immers overal aan, denk aan de tijd (verleden, heden, toekomst), toestanden (gas, vloeibaar, vast), ruimte (hoogte, lengte, breedte), enz. enz. God is dus de Drie-ene God. Ik geloof ook dat de Bijbel dat bevestigt (Romeinen 9, Deuteronomium 6, Galaten 3, Genesis 3, 1 Johannes 5, enz. enz.). Dan vraag jij je af of werkelijk niemand hier in de Drie-ene God gelooft? Gelukkig is het tegendeel waar. Als we ons beperken tot Christenen (niet-gelovigen en anders-gelovigen geloven natuurlijk niet in de Drie-ene God), dan moet toch geconstateerd worden dat verreweg de meeste Christenen wereldwijd in de Drie-ene God geloven! Ook in dit forum lijkt me dat niet anders, als ik me niet vergis. Ik denk dat je in dit forum niet tien personen kan vinden die zich Christen noemen, maar niet in de Drie-ene God geloven. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 1 maart 2019 Rapport Share Geplaatst 1 maart 2019 29 minuten geleden zei WdG: Beste Marieke, In een forum tref je mensen uit allerlei richtingen aan. In dit deel van het forum tref je niet alleen Christenen aan, maar ook niet-gelovigen en anders-gelovigen, waarvan je natuurlijk niet kunt verwachten dat ze in de Drie-ene God geloven. Topic-titel is "God is een drie-eenheid". Ik geloof dat God de Drie-ene God is en dat de Drie-ene God God is, dus niet zomaar "een" drie-eenheid. "Een" drie-eenheid tref je immers overal aan, denk aan de tijd (verleden, heden, toekomst), toestanden (gas, vloeibaar, vast), ruimte (hoogte, lengte, breedte), enz. enz. God is dus de Drie-ene God. Ik geloof ook dat de Bijbel dat bevestigt (Romeinen 9, Deuteronomium 6, Galaten 3, Genesis 3, 1 Johannes 5, enz. enz.). Dan vraag jij je af of werkelijk niemand hier in de Drie-ene God gelooft? Gelukkig is het tegendeel waar. Als we ons beperken tot Christenen (niet-gelovigen en anders-gelovigen geloven natuurlijk niet in de Drie-ene God), dan moet toch geconstateerd worden dat verreweg de meeste Christenen wereldwijd in de Drie-ene God geloven! Ook in dit forum lijkt me dat niet anders, als ik me niet vergis. Ik denk dat je in dit forum niet tien personen kan vinden die zich Christen noemen, maar niet in de Drie-ene God geloven. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten