Spring naar bijdragen

De kennis van Eva of het gebrek daaraan


Aanbevolen berichten

23 uur geleden zei Dat beloof ik:

Onzin. Genesis schrijft duidelijk over een straf. 

Genesis schrijft niet over een straf, wel over de gevolgen. Als je het verhaal onbevooroordeeld leest, lees je dat God helemaal niet boos was. Hij stelde vragen en deelde daarna de consequenties van de overtreding mee. Dat de mens voortaan verdriet en pijn zou kennen en dat het de mens moeite zou kosten om iets te bereiken. Dat is alles. Van straf is geen sprake.

Op 25-1-2019 om 21:42 zei Bastiaan73:

Dat kan ook iets heel moois zijn. Voorbeeld: het creëren van muziek.

Inderdaad. Het kan twee kanten op.

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

WE waren dat niet. JIJ niet, IK niet, NIEMAND op dit forum komt in dat verhaal voor.
JIJ hebt het morele recht niet om MIJ en ANDEREN door het gebruik van WE bij iets te betrekken, zelfs verantwoordelijk te maken, voor iets waar WE part nog deel aan hebben.

Wat je blijkbaar ontgaat is dat het verhaal over jou en mij gaat. Het speelt zich allemaal in ons af.

2 uur geleden zei Mullog:

Informatie wordt nadrukkelijk aan materie gekoppeld. God en de ziel worden als immaterieel gezien. Dus die relatie gaat mis

De Schepper is immaterieel. Hij schept door zijn Woord. Dat Woord is ook immaterieel. Het Woord bestaat uit letters die tevens getallen zijn en die zijn ook immaterieel. Door het Woord wordt de materie geschapen, die uit letters en/of getallen bestaat. Dat is wat Logos betekent en dat is ook wat de wetenschap steeds meer aan het herontdekken is. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eva had gewoon te luisteren naar God en behoorde op Hem te vertrouwen. Het is dan ook geen kwestie van kennis, maar van vertrouwen.

Goedemorgen, Ben benieuwd of iemand hier een mening over heeft. Hoe kon Eva weten dat het fout was om te eten van de boom der kennis van goed en fout, vóórdat zij er van had gegeten? M.a.w.

Adam had geen kennis van goed en kwaad. Dat maakt God de enige schuldige en beul in het verhaal.

34 minuten geleden zei Willempie:
23 uur geleden zei Dat beloof ik:

Onzin. Genesis schrijft duidelijk over een straf. 

Genesis schrijft niet over een straf, wel over de gevolgen. Als je het verhaal onbevooroordeeld leest, lees je dat God helemaal niet boos was. Hij stelde vragen en deelde daarna de consequenties van de overtreding mee. Dat de mens voortaan verdriet en pijn zou kennen en dat het de mens moeite zou kosten om iets te bereiken. Dat is alles. Van straf is geen sprake.

Aha, het verdriet en de pijn zijn GEEN straf. Het is een gevolg dat ze tevoren konden voorzien. Natuurlijk Willempie.. ..

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Willempie:

Dat is wat Logos betekent en dat is ook wat de wetenschap steeds meer aan het herontdekken is. 

Uit de link die je gaf:

Citaat

Fysici bewezen de afgelopen jaren bijvoorbeeld een raadselachtig verband tussen informatie en energie, waardoor informatie tastbare gevolgen heeft in onze fysieke wereld. Dat inzicht begon bij de ideeën van de Duits-Amerikaanse fysicus Rolf Landauer, die in 1996 beschreef hoe je voor informatieopslag en informatieoverdracht altijd fysieke systemen nodig hebt. Een USB-stick of harde schijf voor opslag, bijvoorbeeld, of de gedrukte letters op deze pagina voor overdracht. Informatie moet daarom zelf ook aan onze fysieke natuurwetten gehoorzamen, luidde zijn conclusie.

Volgens mij ontdekt de wetenschap steeds meer, maar niet waar jij op doelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat het met hun intelligentie wel mee viel. Om te beginnen niet intelligent genoeg om het verschil tussen goed en kwaad te kennen.  In zo'n simpel verhaal van de slang trappen getuigt er ook niet bepaald van.

Ik hoor het wel als jij iemand kan vinden die alleen maar 100 verschillende namen toekent aan dieren daarmee hun karakters aangevende, dit onthoud en ook doorgeeft aan diverse generaties, Adam deed dit met duizenden dieren zonder papier of computer.

Dan heb ik het geeneens over overleven zonder voorbeelden of hulp van anderen, in een omgeving waar wij denk ik 1 dag zouden overleven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Aha, het verdriet en de pijn zijn GEEN straf. Het is een gevolg dat ze tevoren konden voorzien. Natuurlijk Willempie.. ..

Consequenties van onze daden zijn niet hetzelfde als straf. Het zijn gewoon gevolgen van oorzaken. Als je een hekel hebt aan wijsheid is dwaasheid het gevolg. Misschien is dat wel een straf maar dan geen straf die God je oplegt maar die je jezelf oplegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Raymond B:

Ik hoor het wel als jij iemand kan vinden die alleen maar 100 verschillende namen toekent aan dieren daarmee hun karakters aangevende, dit onthoud en ook doorgeeft aan diverse generaties, Adam deed dit met duizenden dieren zonder papier of computer.

Er wordt geschat dat er zo'n 10 miljoen soorten op aarde bestaan. Bezig baasje moet hij dan geweest zijn. Zeker als je er rekening mee houdt dat hij toen ook alle inmiddels uitgestorven soorten van een naam moet hebben voorzien (wat natuurlijk het aantal verveelvoudigt).

Gelukkig hoefde hij de bacteriën en eencelligen niet mee te nemen. Die konden ze niet zien en worden daarom ook niet in de bijbel genoemd ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Er wordt geschat dat er zo'n 10 miljoen soorten op aarde bestaan. Bezig baasje moet hij dan geweest zijn. Zeker als je er rekening mee houdt dat hij toen ook alle inmiddels uitgestorven soorten van een naam moet hebben voorzien (wat natuurlijk het aantal verveelvoudigt).

Gelukkig hoefde hij de bacteriën en eencelligen niet mee te nemen. Die konden ze niet zien en worden daarom ook niet in de bijbel genoemd ? 

idd heb je al zo iemand gevonden?

Doet me denken aan het spelletje waarbij je met 15 man in een kring zit en de 1ste een zin in zijn buurmans oor verteld en zo doorgeeft totdat de laatste de overgebleven zin doorgeeft. dat is maar 1 zin in 1 groep binnen een half uur.

Laat staan over een periode van 100 jaar of langer met hele generaties en iets meer informatie dan 1 zinnetje

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Willempie:

Consequenties van onze daden zijn niet hetzelfde als straf. Het zijn gewoon gevolgen van oorzaken. Als je een hekel hebt aan wijsheid is dwaasheid het gevolg. Misschien is dat wel een straf maar dan geen straf die God je oplegt maar die je jezelf oplegt. 

Inderdaad.
Als iemand zijn teen stoot dan is het gevolg pijn.
Als iemand een fruithapje neemt, en daarna verdriet en pijn heeft, is dat geen gevolg maar een straf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Volgens mij ontdekt de wetenschap steeds meer, maar niet waar jij op doelt. 

En volgens mij dus wel. De vermeende tegenstelling tussen informatie en materie blijkt dus helemaal geen tegenstelling te zijn. Het Woord van God wordt gematerialiseerd in de schepping. En dat blijkt nu dus gewoon ook uit onze toenemende wetenschappelijke kennis. De werkelijkheid blijkt te zijn dat informatie en materie onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. 

27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als iemand een fruithapje neemt, en daarna verdriet en pijn heeft, is dat geen gevolg maar een straf.

Het gaat dan ook niet om een "fruithapje". En een gevolg is niet hetzelfde als een straf.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Raymond B:

Ik hoor het wel als jij iemand kan vinden die alleen maar 100 verschillende namen toekent aan dieren daarmee hun karakters aangevende, dit onthoud en ook doorgeeft aan diverse generaties, Adam deed dit met duizenden dieren zonder papier of computer.

Dan heb ik het geeneens over overleven zonder voorbeelden of hulp van anderen, in een omgeving waar wij denk ik 1 dag zouden overleven.

 

Ik vind het vooral knap dat hij dit deed bij de wilde dieren én bij het vee, terwijl de mens toen nog geen vlees at.

7 minuten geleden zei Willempie:
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als iemand een fruithapje neemt, en daarna verdriet en pijn heeft, is dat geen gevolg maar een straf.

Het gaat dan ook niet om een "fruithapje". En een gevolg is niet hetzelfde als een straf.

Heel goed! Het ging om ongehoorzaam zijn!
En als na ongehoorzaam zijn door degene naar wie niet wordt geluisterd daar verdriet en pijn voor de ongehoorzame aan worden gekoppeld, dan is dat dus straf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik vind het vooral knap dat hij dit deed bij de wilde dieren én bij het vee, terwijl de mens toen nog geen vlees at.

Kun je dit toelichten? Het is een voor mij onbegrijpelijke opmerking. Wat heeft kennis met eten te maken? Tenzij je het op een hoger niveau bedoelt. Dan kan je wel gelijk hebben. 

24 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En als na ongehoorzaam zijn door degene naar wie niet wordt geluisterd daar verdriet en pijn voor de ongehoorzame aan worden gekoppeld, dan is dat dus straf. 

Geen straf maar gevolg. Tenzij je beide als hetzelfde ziet. Dan heb je misschien wel gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

En volgens mij dus wel. De vermeende tegenstelling tussen informatie en materie blijkt dus helemaal geen tegenstelling te zijn. Het Woord van God wordt gematerialiseerd in de schepping. En dat blijkt nu dus gewoon ook uit onze toenemende wetenschappelijke kennis. De werkelijkheid blijkt te zijn dat informatie en materie onlosmakelijk met elkaar verbonden 

Klopt dat informatie en materie met elkaar verbonden zijn. In immateriële God kan daarin niet bestaan. Ook zijn woord daarmee niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Tsja, als jij Je hebt naar je vrouw geluisterd en van de verboden boom gegeten. Omdat je dat hebt gedaan, zal de grond voortaan vervloekt zijn. Je zal altijd, je leven lang, moeten zwoegen om eten te hebben leest als gevolg en niet als straf dan is dat idee van jou niet asfkomstig van de tekst, maar van een eigen idee daar over.

WE zijn niet in de Hof van Eden geweest om talrijk voedsel te verzamelen. Je stelt dat mensen die daar toen waren, zich tegen de natuur of God af zetten. Maar laat duidelijk zijn: WE waren dat niet. JIJ niet, IK niet, NIEMAND op dit forum komt in dat verhaal voor.
JIJ hebt het morele recht niet om MIJ en ANDEREN door het gebruik van WE bij iets te betrekken, zelfs verantwoordelijk te maken, voor iets waar WE part nog deel aan hebben.

Dat ligt eraan. Eerstens wat je bedoelt met 'beklagen' want het woord kent verschillende betekenissen. Het kan 'beklag doen' betekenen maar ook 'medelijden hebben met'
Ervan uitgaand dat je 'schuld geven' bedoelt: het ligt er of je tevoren wist dat je longkanker kan krijgen van roken. Als je dat wist, ben je zelf schuldig. Zo niet, dan is het de sigarettenfabrikant. Als je God er in wil betrekken, denk ik dat je die ziet als degene die de tabaksplant otntwierp en die is dan in alle gevallen mede-schuldig. 
Echter, we hebben het hier over het nuttigen van een fruithapje door iemand die het onderscheid tussen goed en kwaad niet wist. Dat is iets anders.

Ik heb vrijheid van meningsuiting, als ik naar de mensheid met “wij” wil refereren is dat mijn dichterlijke vrijheid. Maar u mag daar gerust over zagen hoor. :)

Er was een gebod niet van de vrucht te eten, God kende de gevolgen. Wat was de vrucht ook überhaupt? In ieder geval iets waar we (de mensheid) inzicht tussen goed en kwaad kregen.  Daarna had de duivel toegang tot ons bestaan en misleidt ons de hele weg door, tot op vandaag. Dat is geen straf van God, dat is wat de mensheid zichzelf aandeed.  Er worden ons waarschuwingsborden met hopen toegeworpen en de aardse kreten luiden sterke signalen. Het gaat fout en alleen God kan ons redden, wat Hij ook doet. God straft niet, God verlost en wil net het beste voor ons. Maar we hebben de keuze en tevelen kiezen niet langer voor God. Ze beseffen niet hoe diep de donkere zijde reeds geworteld is in ieders bestaan waar tech aanwezig is.

Adam en Eva wisten ook dat ze niet van de vrucht mochten eten, dus de zondeval was geen straf maar gevolg. Net zoals longkanker bij overmatig roken geen straf van God maar gevolg is. Ook is de tabaksplant niet zozeer schadelijk, maar wel de teer bij het roken. Gedenk ook dat men extra troep bij sigaretten doet om ze extra verslavend te maken.  Ook mensen vandaag krijgen situaties en keuzes voorgeschoteld. Als mensen liever zichzelf voorop in de ervaring plaatsen en blind willen leven voor de zonde, prima. Maar de prijs van ons bestaan weegt zwaar en wordt betaald met veel bloed. Dit was niet altijd zo, of toch niet in zulke mate. De mens is overgeleverd aan de duistere machten van deze wereld, zie maar hoe machteloos politici tegen de crisissen in Europa staan. Endgame.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

 

Adam en Eva wisten ook dat ze niet van de vrucht mochten eten, dus de zondeval was geen straf maar gevolg. Net zoals longkanker bij overmatig roken geen straf van God maar gevolg is. Ook is de tabaksplant niet zozeer schadelijk, maar wel de teer bij het roken. Gedenk ook dat men extra troep bij sigaretten doet om ze extra verslavend te maken.  Ook mensen vandaag krijgen situaties en keuzes voorgeschoteld. Als mensen liever zichzelf voorop in de ervaring plaatsen en blind willen leven voor de zonde, prima. Maar de prijs van ons bestaan weegt zwaar en wordt betaald met veel bloed. Dit was niet altijd zo, of toch niet in zulke mate. De mens is overgeleverd aan de duistere machten van deze wereld, zie maar hoe machteloos politici tegen de crisissen in Europa staan. Endgame.

Ik denk dat de Bijbel genoeg teksten geeft dat Adam en Eva wel degelijk wisten dat vooral Adam had moeten handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Mullog:

Klopt dat informatie en materie met elkaar verbonden zijn. In immateriële God kan daarin niet bestaan. Ook zijn woord daarmee niet.

Probeer woord eens ruimer te zien. Wat als wij spreken? Dan “vibreren” onze stembanden woorden die werkelijk km’s ver kan reizen. Men heeft eens twee schotelantennes loodrecht naar elkaar afgestemd en door in de antenne te roepen ontving de andere kant de klank, volledig draadloos he. Woorden die wij uitspreken reizen toch enige tijd verder. Gedenk nu waaruit materie bestaat en op welke frequenties die materie “vibreert”. Zo krijgt het Woord wel een ruimere betekenis. Bekijk de mysteries van het atoom maar eens, het is niet gek er een “geestelijke/onzichtbare” wereld bij te betrekken hoor.

9 uur geleden zei Raymond B:

Ik denk dat de Bijbel genoeg teksten geeft dat Adam en Eva wel degelijk wisten dat vooral Adam had moeten handelen.

Ergo ze deden zichzelf de duivel aan. Als God de intentie had ons te straffen had Hij ons toch de vrucht aangeboden, dan stuurde Hij toch geen profeten en uiteindelijk een stuk van Zichzelf door het vleesgeworden Woord. Ik weet dat er afschuwelijke dingen voorkomen in de bijbel, de profeten waren niet allemaal feilloos en perfect hoor, verre van. Net daarom was er een Verlosser nodig ons de ware weg te tonen. Die getuigde van een God van liefde en vrede, maar dat onze wereld “geïnfecteerd” is door het kwade, dat van binnenuit de mens komt, en Hij zal moeten terugkomen om de strijd af te maken. Eerst moest Hij daarvoor naar de Vader en het is daar (aan de rechterhand van God) waar een dag als duizend jaren kan duren. Daarom kregen we waarschuwingen en tekenen. Lagen de tekenen er niet zo vingerdik op, ik zou aan mijn geloof kunnen twijfelen. Alleen, ... het wordt alleen maar bevestigd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik heb vrijheid van meningsuiting, als ik naar de mensheid met “wij” wil refereren is dat mijn dichterlijke vrijheid. Maar u mag daar gerust over zagen hoor. :)

Er was een gebod niet van de vrucht te eten, God kende de gevolgen. Wat was de vrucht ook überhaupt? In ieder geval iets waar we (de mensheid) inzicht tussen goed en kwaad kregen.  Daarna had de duivel toegang tot ons bestaan en misleidt ons de hele weg door, tot op vandaag. Dat is geen straf van God, dat is wat de mensheid zichzelf aandeed.  Er worden ons waarschuwingsborden met hopen toegeworpen en de aardse kreten luiden sterke signalen. Het gaat fout en alleen God kan ons redden, wat Hij ook doet. God straft niet, God verlost en wil net het beste voor ons. Maar we hebben de keuze en tevelen kiezen niet langer voor God. Ze beseffen niet hoe diep de donkere zijde reeds geworteld is in ieders bestaan waar tech aanwezig is.

Adam en Eva wisten ook dat ze niet van de vrucht mochten eten, dus de zondeval was geen straf maar gevolg. Net zoals longkanker bij overmatig roken geen straf van God maar gevolg is. Ook is de tabaksplant niet zozeer schadelijk, maar wel de teer bij het roken. Gedenk ook dat men extra troep bij sigaretten doet om ze extra verslavend te maken.  Ook mensen vandaag krijgen situaties en keuzes voorgeschoteld. Als mensen liever zichzelf voorop in de ervaring plaatsen en blind willen leven voor de zonde, prima. Maar de prijs van ons bestaan weegt zwaar en wordt betaald met veel bloed. Dit was niet altijd zo, of toch niet in zulke mate. De mens is overgeleverd aan de duistere machten van deze wereld, zie maar hoe machteloos politici tegen de crisissen in Europa staan. Endgame.

Het is maar de vraag of God de gevolgen wist. Aan Adam vertelde hij dat hij zou sterven, maar dat klopt niet, daarvoor was immers de boom des levens. De gevolgen die hij aan Adam vertelde, had het dus niet voor Adam. En de consequenties die Hij er wel aan verbond, die had hij tevoren niet aan Adam verteld.  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is maar de vraag of God de gevolgen wist. Aan Adam vertelde hij dat hij zou sterven, maar dat klopt niet, daarvoor was immers de boom des levens. De gevolgen die hij aan Adam vertelde, had het dus niet voor Adam. En de consequenties die Hij er wel aan verbond, die had hij tevoren niet aan Adam verteld.  

Als ik me niet vergis werden Adam en Eva wel sterfelijk en zou men er van moeten blijven eten om onsterfelijk te blijven. Uiteindelijk sterven ze wel. Er wordt ingegrepen van de zondeval af en telkens vinden we de genade van God terug, de consequenties deden we onszelf aan. God was altijd de richtwijzer die ons vernieuwde naar beter. Eens de duivel hier finaal verslagen is en Christus heerst (iedere tong zijn naam bekent) zullen we de dood weer overwinnen.

Ik weet dat dit voor u wellicht geen waarheid bevat, maar ik schets u hier mijn interpretatie daarop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Probeer woord eens ruimer te zien. Wat als wij spreken? Dan “vibreren” onze stembanden woorden die werkelijk km’s ver kan reizen.

Ik probeer het ruimer te zien. "In den beginnen was het woord". Maar een woord bestaat alleen bij de gratie van een dampkring om het in uit te spreken en te transporteren naar een luisteraar. Tenzij God het gedacht heeft, natuurlijk. Maar denken veronderstelt hersenen en hersenen veronderstelt materie. Tenzij God immaterieel is, natuurlijk. Maar dan betreden we het bovennatuurlijke, en daar is alles wat wij bij elkaar verzinnen speculatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Mullog:

Tenzij God immaterieel is, natuurlijk.

Johannes 4:

24 God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

12 minuten geleden zei Mullog:

Maar dan betreden we het bovennatuurlijke, en daar is alles wat wij bij elkaar verzinnen speculatie.

Hebreeën 11:

1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.

3 Door het geloof zien wij in dat de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Mullog:

Die konden ze niet zien en worden daarom ook niet in de bijbel genoemd ? 

Maar wel verwijzingen naar hygiëne. Zo moesten de Israëlieten latrines buiten het kamp aanleggen. Er wordt bijv aangeraden om handen te wassen onder stromend water. Melaatsen moesten uit de buurt blijven van gezonde mensen blijven en zo staan er nog wel meer dingen in de Bijbel die er op duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Maar wel verwijzingen naar hygiëne. Zo moesten de Israëlieten latrines buiten het kamp aanleggen. Er wordt bijv aangeraden om handen te wassen onder stromend water. Melaatsen moesten uit de buurt blijven van gezonde mensen blijven en zo staan er nog wel meer dingen in de Bijbel die er op duiden.

Ik heb dat hier ooit al eerder uitgelegd. Er is nog nooit een mens geweest die zijn slaapzak naast de latrine uitgerold heeft. Je hoeft niks van hygiëne af te weten om dat te bedenken. dat melaatsen uit de buurt van gezonde mensen moesten blijven was al bedacht voordat men begon met het schrijven van de bijbel. En dat stromend water vind ik zo mooi :-) Al die 2 miljoen Israëlieten, 40 jaar door de woestijn, hun handen wassend onder de kraan :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid