Spring naar bijdragen

Een Christendom zonder Drie-eenheid is geen Christendom


Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei sjako:

Ach, trek het je niet aan. Blijf gewoon lekker en zet sommige onder de negeerknop. Zou het heel jammer vinden.

Sommigen? Er was geen christen te bekennen die het voor me opnam of mijn bijdragen serieus nam. Behalve 1 atheïst en 1 Jehovagetuige. Wel waren er meerdere christenen die mij afschieten, zonder inhoudelijk op mijn bijbeluitleg in te gaan. 

Voor mij is het wel duidelijk, wat voor signaal er gegeven is. Ik moet weg, zodat Thorgrem weer terug kan komen. Hij staat gewoon mijn vertrek op te wachten en dan wordt hij vol lof en eerbetoon ontvangen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 272
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bij christelijk geloven gaat het om openbaringskennis denk ik, voor een deel kan je het rationeel beredeneren en voor een ander deel schiet de ratio gewoon te kort, is het God die je verstand verlicht

Wat versta je onder Bijbelisme? Overigens geloof ik zeker dat een Christen buiten-Bijbelse zaken kan prakiseren. Of het goed is, blijft de vraag. Echter, een Christen is geen Christen omdat hij o

De christelijke kerk moet de JG-leer absoluut buitensluiten, want de leer is niet Schriftuurlijk. Niet voor niets past de JG hun eigen boek aan, aan hun JG leerstellingen. Die inmenging zou je als c

Klopt, maar bekijk het eens zo, hier komen steeds nieuwe unieke gasten en leden, dit forum is geen verzegelde plaats voor een aantal mensen, bij Paulus die vaak met een vaste groep zat zou het anders geweest kunnen zijn, de bezoekers die hier komen zouden iets van je op kunnen steken, ik tenminste wel.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

Klopt maar bekijk het eens zo, hier komen steeds nieuwe unieke gasten en leden, dit forum is geen verzegelde plaats voor een aantal mensen, bij Paulus die vaak met een vaste groep zat zou het anders geweest kunnen zijn, de bezoekers die hier komen zouden iets van je op kunnen steken, ik tenminste wel

Dat is correct Antoon, dit forum is niet echt reclame voor het christendom. Het is dan ook zeer begrijpelijk waarom velen zich afwenden van dit soort 'religie', ondanks alle pretenties of claims die men daarover heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

En wat zie je dan?

Genoeg. Een forum is een scherm met letters voor mijn neus, van mensen die ik nooit ontmoet heb in het dagelijkse leven.

19 minuten geleden zei antoon:

Klopt, maar bekijk het eens zo, hier komen steeds nieuwe unieke gasten en leden, dit forum is geen verzegelde plaats voor een aantal mensen, bij Paulus die vaak met een vaste groep zat zou het anders geweest kunnen zijn, de bezoekers die hier komen zouden iets van je op kunnen steken, ik tenminste wel.

Ja weet ik wel, echter zelfs bij hen is het een komen en gaan. Ze redden zich ook wel zonder mij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei antoon:

Ik kan je een beetje gelijk gevenTC. Men zou hier tot andere toonvorming dienen te komen 

Met je eens, ik dacht vroeger dat waarheidsvinding een ernstige zaak was, dat is het nog steeds.

28 minuten geleden zei Gaitema:

Genoeg. Een forum is een scherm met letters voor mijn neus, van mensen die ik nooit ontmoet heb in het dagelijkse leven.

Zie het misschien als een graadmeter voor hoe het met onze samenleving gesteld is, veel studenten nemen het als studieobject voor hun eindwerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Tomega:

God was in het paradijs met Adam en Eva. God heeft de mens en de wereld lief. Jij gaat er hier maar van uit dat God nooit of te nimmer met de mens zal samenwonen. Nooit hun Koning zal zijn. Nooit in een positie zal zijn die beter is dan het menselijke: en Henoch wandelde met God. Want daarvoor is Hij teveel energie. Maar waarom zou je God wèl energie kunnen toerekenen om alles te scheppen, maar niet om het energieverschil met opgestane mens te overbruggen?

Jawel, maar daar dat wilt niet zeggen dat God zelf ‘lichamelijk’ aanwezig moet zijn. Dat is nu juist Zijn Geest die dat doet. De Bijbel noemt de hemel de woonplaats van God. Zijn Geest kent geen grenzen. God kan deze geest in mensen leggen maar bijv ook in engelen. 

Joh 1:18 zegt bijv geen mens heeft ooit God gezien; de eniggeboren god, die in de boezem[positie] bij de Vader is, die heeft hem verklaard.

Maar Genesis 32:30 zegt bijv weer: Daarom gaf Ja̱kob de plaats de naam Pni̱ël, want, om zijn woorden aan te halen: „Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en toch werd mijn ziel bevrijd.”

Klaarblijkelijk was in het geval van Jakob het dus niet letterlijk God, maar een afgezant want hem, een engel. De Bijbel geeft duidelijk aan dat je God niet kunt zien en tegelijkertijd leven.

Trouwens het woord ‘engel’ is het hetzelfde als ‘boodschapper’. Het is hetzelfde Hebreeuwse woord. Jezus is hoger dan de engelen. Ik denk dat Jezus een unieke positie heeft, geen engel, maar ook niet de almachtige God. Hij is de Zoon van God, een unieke positie.

14 uur geleden zei Tomega:

Je bedoelt: Ja inderdaad, het is God. Want je zegt: het is God.

Ja, daar verschillen we niet van mening over, alleen zeg ik dat het niet een apart Persoon is, maar God de Vader zelf.

5 uur geleden zei Gaitema:

Genoeg. Een forum is een scherm met letters voor mijn neus, van mensen die ik nooit ontmoet heb in het dagelijkse leven.

Ja, dat is zo. Ik denk dat we elkaar zouden zien we het heel anders zouden doen. Er wordt wel eens vergeten hier dat er echte mensen achter het scherm zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:
Op 13-1-2019 om 00:00 zei Tomega:

God was in het paradijs met Adam en Eva. God heeft de mens en de wereld lief. Jij gaat er hier maar van uit dat God nooit of te nimmer met de mens zal samenwonen. Nooit hun Koning zal zijn. Nooit in een positie zal zijn die beter is dan het menselijke: en Henoch wandelde met God. Want daarvoor is Hij teveel energie. Maar waarom zou je God wèl energie kunnen toerekenen om alles te scheppen, maar niet om het energieverschil met opgestane mens te overbruggen?

Jawel, maar daar dat wilt niet zeggen dat God zelf  ‘lichamelijk’ aanwezig moet zijn. Dat is nu juist Zijn Geest die dat doet. De Bijbel noemt de hemel de woonplaats van God. Zijn Geest kent geen grenzen. God kan deze geest in mensen leggen maar bijv ook in engelen. 

Zal God dan nooit met de mens willen samenwonen en samenleven? Want, jij zegt: 

9 uur geleden zei sjako:

Jawel, maar daar dat wilt niet zeggen dat God zelf  ‘lichamelijk’ aanwezig moet zijn. Dat is nu juist Zijn Geest die dat doet. 

Wat allemaal niet moet, is niet aan de orde. Aan de orde is, wat is en wat werkelijk zal zijn.
Geloof jij dat de bijbel ons leert dat God en mens eens zullen samenleven?

9 uur geleden zei sjako:

De Bijbel noemt de hemel de woonplaats van God. Zijn Geest kent geen grenzen. God kan deze geest in mensen leggen maar bijv ook in engelen. 

Dat kan God allemaal volgens jou. Maar NIET kan God een hemel scheppen waar mens en God samenzijn, volgens jou. Niet kan God een aarde scheppen waar God en mens samenleven, volgens jou. God kan de grenzen van Geest niet overschrijden, zeg jij.

Op 11-1-2019 om 19:54 zei sjako:

Jezus stuurt ons aan. Maar het punt is dat het geen apart persoon is. Het is in feite de Geest van de Vader.

Als ik je nu goed begrijp: de geest die in Christus is = de geest die in de gelovigen werkt = de geest die God is = God. 
Dat is dan mooi; we zijn halverwege.

Christus' vlees is nu weg, en niet echt opgestaan?
Maar; jij gaat er dan toe over om de geest van God die in Christus is te scheiden van Christus' vlees.
Vergelijk dat met het scheiden van de mens die de heilige Geest heeft, van de mens:
de mens moet het vlees afsterven en worden gedoopt in de dood van Christus,
en wordt zo een nieuwe schepping, die een nieuw opstandingslichaam zal krijgen.

En jij zegt dan:  een nieuw opstandingslichaam is er wel voor de mens, maar niet voor Christus,
want Christus is in wezen Gods Geest die in Christus is.

Maar; wat maakt dat Christus vlees geen opstanding heeft?
Wat maakt dat Christus in die zin minder is dan een mens?
Wat maakt dat het zijn van Mensenzoon en Gods Zoon,
bij jou wèl goddelijke eigenschappen heeft, en géén menselijk eigenschappen?
Is Christus volgens jou wel werkelijk geboren uit God en uit een mens?

Christus' vlees is niet God
Of je gaat er van uit dat Christus' vlees een opstandingslichaam krijgt,
dat méér is dan het opstandingslichaam van een mens (want Hij is geboren uit God),
en méér dan een engel (want de engelen worden straks geregeerd door mensen),
en ook door God aangewezen als Koning en Sterke God,
die Gods Macht zal zijn onder de mensen als een kandelaar met het vuur van God.
Hoe zou jij dat lichaam niet betrekken op wie God Is,
als er niets is tussen God en Christus in is, en tegelijk hemel en aarde onder beiden zijn??
Stel dat wat jij denkt waar is, namelijk dat God als Vuur meer is en boven Christus zal zijn,
Wat precies maakt dat jij dan in Christus niet Gods vertegenwordiging ziet?
Zou je alsdan niet alsnog buigen voor de Koning?
Je aanbidt de Vader in naam van de Zoon,
want zonder erkenning van de Zoon als jouw Koning,
heb je geen toegang tot de Vader.
Waarom dan, als de Zoon de heerschappij krijgt over hemel en aarde,
zou je dan nu opstand tegen de Koning prediken? 

Christus' vlees is niet
Of je gaat ervan uit dat Christus' lichaam een verschijning is van God,
die geen menselijke gestalte heeft.
In dat geval is er in de toekomst niet Christus, maar alleen God,
die tijdelijk als Christus op aarde is geweest.
Hier op dit punt engelen erbij roepen om een scheiding te forceren,
is onbijbels en onlogisch.

Gods Woord
Maar de bijbel is helder: God in God, God in Christus, God in mens. Drie verschijningen van één God,
die in drie personen daadwerkelijk belichaamd wordt: de Vader, de Zoon, en de mensen.
Vader en Zoon zijn één, want de Zoon belichaamt de Geest van de Vader.
En Christus en de mensen zijn één, want de mensen belichamen de Geest van de Zoon.

1 Corinthiërs 11:3
Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, () en God het Hoofd van Christus

Op 11-1-2019 om 14:26 zei sjako:

De heilige Geest is derhalve idd geen apart persoon, dus kan nooit de derde persoon in een drieëenheid zijn

O.K., volg dan deze lijn:
1. God de Vader is Geest
2. De Geest van God is in alle mensen die de opstanding krijgen, en dus ook in Jezus Christus.

Dus is de Geest geen aparte persoon in de drieëenheid, maar een schare van aparte personen die door de Geest van God, allemaal kinderen van God zijn. 

Maar dat brengt de vraag op het bijzondere van Jezus Christus:
1. Is Jezus Christus in wie God waarlijk is, waarlijk opgestaan?
2. Is Jezus Christus waarlijk méér dan een mensenkind?

Dan zou je bij een bevestigend antwoord, God in allen zien,
en tegelijk God in drie geledingen moeten scheiden:
God=Vader
God=Zoon 
God=schare opgestane kinderen van God 

Dat is een absolute éénheid, met drie onderscheiden personen c.q. gezagsrollen c.q. geledingen van zijn.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Tomega:

En jij zegt dan:  een nieuw opstandingslichaam is er wel voor de mens, maar niet voor Christus,
want Christus is in wezen Gods Geest die in Christus is.

Waar zeg ik dat? Dat kan ik niet gezegd hebben.

6 uur geleden zei Tomega:

Dus is de Geest geen aparte persoon in de drieëenheid, maar een schare van aparte personen die door de Geest van God, allemaal kinderen van God zijn. 

Je hebt een rijke fantasie. Gods geest is alom tegenwoordig en kan dus aanwezig zijn in zeer veel mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-1-2019 om 21:24 zei sjako:
Op 12-1-2019 om 18:46 zei Gaitema:

Eén God!!!

De kracht van Jezus kwam via de geest van Zijn Vader. Dat zie je bijv toch duidelijk bij de opstanding van Lazarus. Daar dankt Hij de Vader dat Hij hem verhoord heeft. Maar Jezus is wel een apart persoon. Zo was Hij bang voor Zijn terechtstelling. Maar niet Mijn wil maar uw wil. 

Omdat G'd = Yeshua, maar Yeshua is NIET G'd.

zo ook:

G'd is Heilige Geest maar Heilige Geest is NIET G'd.

G'd is de Vader, maar de Vader is NIET G'd.

Yeshua is niet de Vader, niet de Heilige Geest.
Heilige Geest is niet de VAder en niet Yeshua
De Vader is niet Yeshua en niet de Heilige Geest.

Wie dit inziet begrijpt de 3 eenheid en is daarmee elke discussie erover onzinnig geworden

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kelderworm:

Omdat G'd = Yeshua, maar Yeshua is NIET G'd.

zo ook:

G'd is Heilige Geest maar Heilige Geest is NIET G'd.

G'd is de Vader, maar de Vader is NIET G'd.

Yeshua is niet de Vader, niet de Heilige Geest.
Heilige Geest is niet de VAder en niet Yeshua
De Vader is niet Yeshua en niet de Heilige Geest.

Wie dit inziet begrijpt de 3 eenheid en is daarmee elke discussie erover onzinnig geworden

Kan er niet in mee gaan. Johannes 17:3 is duidelijk:  Dit betekent eeuwig leven, dat ze U (de Vader) leren kennen, de enige ware God, en ook degene die U hebt gestuurd, Jezus Christus.

Hieruit blijkt duidelijk dat de Vader de enige ware God is. Iets wat telkens door de hele Bijbel door wordt benadrukt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Kan er niet in mee gaan. Johannes 17:3 is duidelijk:  Dit betekent eeuwig leven, dat ze U (de Vader) leren kennen, de enige ware God, en ook degene die U hebt gestuurd, Jezus Christus. Hieruit blijkt duidelijk dat de Vader de enige ware God is. Iets wat telkens door de hele Bijbel door wordt benadrukt. 

We zullen nog even geduld hebben maar het duurt wel heel lang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:
23 minuten geleden zei Kelderworm:

Omdat G'd = Yeshua, maar Yeshua is NIET G'd.

zo ook:

G'd is Heilige Geest maar Heilige Geest is NIET G'd.

G'd is de Vader, maar de Vader is NIET G'd.

Yeshua is niet de Vader, niet de Heilige Geest.
Heilige Geest is niet de VAder en niet Yeshua
De Vader is niet Yeshua en niet de Heilige Geest.

Wie dit inziet begrijpt de 3 eenheid en is daarmee elke discussie erover onzinnig geworden

Kan er niet in mee gaan. Johannes 17:3 is duidelijk:  Dit betekent eeuwig leven, dat ze U (de Vader) leren kennen, de enige ware God, en ook degene die U hebt gestuurd, Jezus Christus.

Hieruit blijkt duidelijk dat de Vader de enige ware God is. Iets wat telkens door de hele Bijbel door wordt benadrukt. 

is het "(de Vader)"waar je mee komt JOU aanvulling of staat het zo in de WTG vertaling?

De Schrift zegt namelijk in Johannes 17:3
 3 En  dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt.
Geen de Vader dus.
Kortom:
Of jij praat de JG leer recht
Of de JG leer heeft hier haar bijbelvertaling aangepast aan de JG leer.

De Schrift klopt gewoon, dat zij U (G'd) kennen, G'd Die Yeshua gezonden heeft !
G'd heeft Zichzelf als Yeshua gezonden en Zelf het offer gebracht.
Maar terwijl G'd dat deed, was Hij nog steeds als Vader in de hemel en wandelde als Yeshua op aarde en volbracht alles zoals de Vader Hem als Yeshua had opgedragen.
G'd is dus Yeshua, en de Vader.
Maar Yeshua is niet G'd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:
10 uur geleden zei Tomega:

En jij zegt dan:  een nieuw opstandingslichaam is er wel voor de mens, maar niet voor Christus,
want Christus is in wezen Gods Geest die in Christus is.

Waar zeg ik dat? Dat kan ik niet gezegd hebben.

De drie-eenheid speelt zich af tussen God=God=Christus=heilige Geest.
En het ongrijpbare is daarin: Christus=mens=God.
Maar wie heeft het erover? Dat is de mens.
Wie is de mens? Dat is de mens ≠ Christus ≠ God.
De mens is dus bij uitstek ongeschikt om te oordelen hoe het zit met God,
want de mens is bij uitstek ongelijk aan God. De mens ≠ God.

Daarom is drieeenheid bij uitstek iets van mensen om een scheiding te praten in God (God=Geest=Christus),
om daarmee de zichbare eenheid van God in de mensen (één lichaam in Christus), kapot te slaan.
De drieeenheid is daarom bij uitstek iets van mensen om daarmee het gezag van God,
toe te praten naar zichzelf als gezagsdrager van God, om daarmee heerschappij over de aarde te claimen.

Maar: het besturend lichaam is Christus zelf, in de hemel.
Christus stuurt de heilige Geest aan, die authentieke geesten vernieuwd tot evenzovele nieuwe scheppingen,
welke nieuwe scheppingen tot ontbranden komen, en dan vooral onzin uitslaan,
en dan zichzelf dwingen te doen wat God hen vraagt.

Dat is waarom er apostolisch gezag is, en de heilige Schrift en de verlichting door de Geest,
die het menselijke verstand 1. ontbrandt, 2. aandrijft het gezag te dienen, 3. wijst op de schrift,
om daarin (4.) in nuchterheid en waakzaamheid éérst de wil en de normen van God openbaar maken,
en daarna de normen van elkaar dienen in broederschap, liefde en barmhartigheid (het grote gebod van de liefde). 

Wat is er aan de hand?
Eigenlijk niets. Er is niets aan de hand. Maar het niets wordt tot iets doordat de mens een wrikstok zoekt om het gezag van God te usurperen.
Het apostolisch gezag claimt gezag van God. Ook de synodes claimen gezag van God. Ook het besturend lichaam claimt gezag van God.
Dus opnieuw is er niets aan de hand. De mens treedt in en wrikt en beschikt over zaken van God alleen.

Lucas 14:31-35
Of wat koning, gaande naar den krijg, om tegen een anderen koning te slaan, zit niet eerst neder,
en beraadslaagt, of hij machtig is met tien duizend te ontmoeten dengene, die met twintig duizend tegen hem komt?
Anderszins zendt hij gezanten uit, terwijl degene nog verre is, en begeert, hetgeen tot vrede dient.
Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles, wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
Het zout is goed; maar indien het zout smakeloos geworden is, waarmede zal het smakelijk gemaakt worden?
Het is noch tot het land, noch tot den mesthoop bekwaam; men werpt het weg. Wie oren heeft, om te horen, die hore.

En de vraag is dus deze: zijn wij bereid om tegen God te vechten, die het gezag aan Christus heeft gegeven?
Zijn wij bereid een oorlog in de hemel te ontketenen, met inzet het gezag in de hemel,
en met als wapens onze ongeestelijke strijdmiddelen in openbare liefdeloosheid? 

Dus opnieuw: Wat is er dan aan de hand?
Een christen zegt: Christus=mens=God. Maar Christus is uniek: hij is (ook) waarlijk mens en zal daarom met menselijke (opstandingslichaam) eigenschappen heersen.
Een JG zegt: Christus=mens ≠ God. Maar Christus is uniek: hij heeft (ook) goddelijke eigenschappen en zal met goddelijke macht regeren.

Niemand met enig verstand, zal tussen de unieke plaats van Christus en God in willen staan.
En iedereen zal dus belijden:
1. Christus is uniek en hoog verheven;
2. God is volkomen in Christus;
3. maar op aarde (nu) was het nog niet zover,
4. gewoon omdat er eerst een strijd wordt gestreden om het nog zover te maken.

Op 6-1-2019 om 14:32 zei sjako:
Op 4-1-2019 om 17:56 zei Robert Frans:

Het verschil tussen Christus = God en Christus = een mens/engel is gewoon oneindig veel te groot om relativistisch over te doen.

Ik zeg dan ook niet dat Jezus dan ook zo maar een mens of een engel is. Voordat Hij mens werd had Hij al een unieke positie in de Hemel en is de op Een na belangrijkste Persoon. Hij is wat de Bijbel zegt de eerstgeborene het Begin van de schepping. 

De drieeenheid gaat over God en mens. Geest en vlees. Twee naturen. Die twee naturen heeft God tot elkaar gebracht in één vlees=Geest: Christus.
Met ondertussen de raakvlakken en grensgebieden om de natuurlijke verbindingen te koppelen:
1. Geest <> vlees 
2. Licht <> duisternis
3. heiligheid <> onheiligheid

Uit de Geest ontstaat uit de natuur van de Geest: heiligheid dat in de duisternis is en dat heiligt tot heilige werken.
Uit het vlees ontstaat uit de natuur van het vlees: duisternis/zonde, dat in het licht komt en dat ontheiligt tot duistere werken.
En uit het samenkomen van Geest en vlees in het paradijs, ontstaat een spanningsveld dat vroeg of laat tot een conflict komt.
Moest komen; want God èn mens hebben er baat bij dat de mens als God wil zijn.
Niet omdat God het wil; maar omdat de mens het zelf wil. De eigen wil brengt de zonde;
dat is de wil om tegen God in te gaan, en de macht en de vrijheid, om dat ook te doen..
De vrijheid om te kiezen voor de heerlijkheid om aan God te willen zijn, die kost iets:
het leren omgaan met het goddelijke vanuit het vlees, vraagt inzicht in kennis van goed en van kwaad.
Die kennis willen is heiligschennis, en verschrikkelijk in uitwerking voor het vlees;
maar: zij brengt dan daadwerkelijk het resultaat dat de mens gelijk is aan God.

Waaruit helder is dat de natuurlijke gang van zaken is, dat de mens betaalt en lijdt tot goddelijke heerlijkheid;
maar dat God ook gelijk aan de mens wordt in lijden, opdat uiteindelijk inderdaad het resultaat is:
God in alles en allen, en de mens aan God gelijk in heerlijkheid, maar niettemin in liefde ondergesteld aan God.
Alles draait om aan God gelijk te kunnen zijn, zonder in opstand tegen God te komen,
Niet omdat de mens dat niet kan, maar omdat de mens dat echt heel graag niet wil.
Uit liefde. 

Dit is het punt, waarom essentieel is dat Christus wordt toegerekend het Woord van God te zijn:
Christus is geen calamiteitenbeheersing door God,
maar Christus is vanaf de oorsprong van het Scheppende Denken,
de oorzaak en aanleiding om het zo te doen, en niet anders.

Christus bracht geen nieuws en geen tegenstelling met de Wet,
maar Christus betuigde het allereerste begin bewaarheid te worden:
God schept zich een schepping en kinderen,
om zichzelf een Woning te maken,
voor Zichzelf en voor zijn Kinderen.

De heerlijkheid Gods - Deel I.
God die geest is en licht, schiep de mens, die stof is en duisternis.
God gaf van zijn geest aan de mens, tot licht en tot leven.
En geest en vlees samen gaven vermenging van geest en vlees:
heiligheden in het vlees en onheiligheiden in de geest, 
met als gevolg dat God en mens nooit meer samen kunnen zijn.
Want heiligheid en onheiligheid gaan bij God niet samen.

De heerlijkheid Gods - Deel II
God die Geest is, is ook het Scheppende Woord.
Hij had van het begin voorzien in de overbrugging van licht en duisternis.
Hij gaf aan het vlees van zijn volheid, in Zijn Zoon Christus.
Christus is uit God heilig, almachtig en heerlijk;
en uit de mens: stof, sterfelijk en aangevochten door het kwaad.
Christus overwon de duisternis en de dood,
en gaf daarvan aan de mens tot verlichting en troost.

De heerlijkheid Gods - Deel III
Christus die overwon, bracht nieuwe scheppingen:
elke ziel in Hem is een nieuwe schepping van nieuwe heilige Geest.
Elke ziel in Hem wordt gebracht naar God,
terug in de heerlijkheid met God.
Maar niet als toen in het begin, waarin Adam een vrouw kreeg omdat hij alleen was.
Maar zoals bedoeld aan het eind: Dat God niet meer 'slechts' Bestuurder is,
maar daadwerkelijke Deelnemer aan het leven.

Hoe heerlijk is daarin het lot van de mens !

En wil je weten wie nu precies Christus is,
teken dan een Venn-diagram, van Maker, maaksel en Middelaar.
De Middelaar x God is volmaakt mens en volmaakt God,
onbesmet, heilig en niets onwenselijks menselijks aan.
De Middelaar x mens is heilige Geest in de zondige mens,
besmet en bevlekt, maar met een heilige smetteloze hoedanigheid van God.
En dan zie je ook dat Christus de verbroeken overlap God met mens herstelt,
zodat God en zondige mens weer samen in één gemeenschap zijn.
Maar ook dat waar Christus x God is heilig, onbesmet en almachtig,
Christus' wezen uniek is, en waarlijk God en waarlijk mens.

Wie onder ons zou hier zelfs zijn mond maar durven openen,
tegen de heerlijkheid die God in Christus is?
Wie zou om de bestuurlijke eenheid in de hemel,
de bestuurlijke heerschappij op aarde claimen,
en zo zelf de eenheid met de heilige Geest verliezen ??

4 uur geleden zei sjako:
10 uur geleden zei Tomega:

Dus is de Geest geen aparte persoon in de drieëenheid, maar een schare van aparte personen die door de Geest van God, allemaal kinderen van God zijn. 

Je hebt een rijke fantasie. Gods geest is alom tegenwoordig en kan dus aanwezig zijn in zeer veel mensen.

Gods Geest kan dus in jou zijn en ook in mij, en we kunnen dwalen allebei.
Ik spreek in vrijheid over wat voorbij komt. Voel je vrij om van de waarheid en wat God zegt te getuigen,
en deze ook met de Schrift concreet te onderbouwen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Tomega:

Gods Geest kan dus in jou zijn en ook in mij, en we kunnen dwalen allebei.

Spreek voor jezelf. De heilige Geest wordt bijv in het OT ook niet gezien als een apart Persoon, want dan zouden de Joden wel in een twee-eenheid hebben geloofd en daar was geen sprake van. Het kan niet zo zijn dat de HG ineens een persoon is in het NT. En waarom is de HG soms onzijdig??

Bovendien werd tijdens de uitstorting van de HG een hele groep tegelijkertijd vervult van HG. Dat geeft toch al aan dat dit geen persoon kan zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Spreek voor jezelf. De heilige Geest wordt bijv in het OT ook niet gezien als een apart Persoon, want dan zouden de Joden wel in een twee-eenheid hebben geloofd en daar was geen sprake van. Het kan niet zo zijn dat de HG ineens een persoon is in het NT. En waarom is de HG soms onzijdig??

Dat kan wel Sjako, dit is afhankelijk van de interpretatie die hieraan gegeven wordt. In een normale religieuze gespreksvoering zijn beide standpunten legitiem om te hanteren, binnen de duale sfeer kan het ene niet zonder het andere waardoor ook heel wat verwarring en misinterpretaties mogelijk worden gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Dat kan wel Sjako, dit is afhankelijk van de interpretatie die hieraan gegeven wordt. In een normale religieuze gespreksvoering zijn beide standpunten legitiem om te hanteren, binnen de duale sfeer kan het ene niet zonder het andere waardoor ook heel wat verwarring en misinterpretaties mogelijk worden gemaakt.

Er zijn heel wat mensen hier die daar anders over denken. Maar laat me dan eens een tekst zien in het OT waaruit blijkt dat de HG een apart Persoon is.

1 uur geleden zei Kelderworm:

is het "(de Vader)"waar je mee komt JOU aanvulling of staat het zo in de WTG vertaling?

Waarom denk je dat het tussen haakjes staat? Mijn aanvulling voor de duidelijkheid. Want Jezus bad tot Zijn Vader in het hogepriesterlijk gebed. Dus die U moet op Zijn Vader slaan. Lijkt me duidelijk.

1 uur geleden zei Kelderworm:

Of de JG leer heeft hier haar bijbelvertaling aangepast aan de JG leer.

Beslist niet.

1 uur geleden zei Kelderworm:

De Schrift klopt gewoon, dat zij U (G'd) kennen, G'd Die Yeshua gezonden heeft !

En God (U) was zijn Vader, de enige ware God. Als Jezus ook God is dan was Zijn Vader dus niet de enige ware God. Hij duidde op Zijn Vader, niet op een drieëenheid.

1 uur geleden zei Kelderworm:

Maar terwijl G'd dat deed, was Hij nog steeds als Vader in de hemel en wandelde als Yeshua op aarde en volbracht alles zoals de Vader Hem als Yeshua had opgedragen.

Maar dan is het raar dat hij tot Zijn Vader moest bidden vind je niet? Dan zouden ze ook dezelfde gedachten moeten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Er zijn heel wat mensen hier die daar anders over denken. Maar laat me dan eens een tekst zien in het OT waaruit blijkt dat de HG een apart Persoon is.

Soms zijn er mensen die lezen wat anderen schrijven, diepe contemplatie en introspectie een optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid