Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Citaat

 

Je zei "God doet niet mee volgens geleerden die het voor het zeggen hebben". 

Je impliceerde dat God wel mee moet doen. En als ik dan vraag waar God zit in de stelling van Pythagoras of in de relativeitstheorie of in de mechanica dan weet je het dus ook niet dus krabbel je maar een beetje terug. Dan zeg je dat je geen waardeoordeel hebt gegeven maar vindt dat geleerden wat bescheidener moeten zijn, wat volgens mij een waardeoordeel is.

 

volgens Mullog

Een mens kan echt moe worden van jou, ik zeg het nogmaals je leest dingen die er niet zijn of niet aan de orde zijn, je draait vaak dingen om naar jouw gedachtegang.

ik impliceer  niet dat God mee moet doen in de wetenschap, daarbij ga ik  uit van van de gedachtegang van de wetenschapper, daar heb ik begrip voor, wel uitgaande van hun perceptie van de dingen waar ze mee bezig zijn, en  waarom mag ik nu weer niet zeggen dat zij bescheidener moeten zijn in plaats maar gelijk maar luid te roepen dat evolutie 100 procent bewezen is,  kan een waardeoordeel zijn, toch wel ook een vaststelling, het zou hun tot eer strekken als zij hier gevolg aan geven.

 

Kort en bondig het is/was alleen een vaststelling/ constatering van mij meer niet, kijk ook eens op

https://www.encyclo.nl/begrip/vaststelling

tot zover de les

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 224
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@WdG schreef onderstaande Ik zie de bewijzen met interesse tegemoet.

Gelukkig heb ik hier nog niet gelezen dat alle biologen de evolutietheorie aanvaarden.  Of heb ik dat gemist? Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat biologie niet wordt of zelfs kan worden onderweze

Tot nog toe hebben mijn weken slechts 7dagen mijn hele leven lang al.☺️

Posted Images

3 uur geleden zei antoon:

WDG jij kan wel eens heel redelijk zijn zou je mij nu een willen uitleggen waarom God eerst san een dag per specifiek onderdeel van de schepping spreekt en daarna de gehele schepping opsomt als in een dag zijnde

Ten eerste richt ik mij op Adam, de eerste mens. We kunnen redelijk precies nagaan wanneer hij leefde. Kwestie van uitrekenen. Velen hebben het gedaan. We weten dat God Adam op dag zes geschapen heeft, en de dagen daarvoor al het andere leven. In Exodus lezen we:

in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is

Ik zie dus geen enkele reden aan te nemen dat dit niet zo is. Deze zes dagen slaan op de Schepping. Enige dat er tegenin gebracht kan worden, is dat mensen deze zes dagen niet letterlijk zien. De vraag is dan hoe dit in overeenstemming gebracht kan worden met de feitelijke ontstaan en bestaansgeschiedenis van de mens, die aan de hand van de Bijbel simpel berekend kan worden!

Alle dateringen zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de aarde veel ouder zou moeten zijn. Zo onstaan cirkelredeneringen. Vergeten wordt dat er zeer veel aanwijzingen zijn waaruit blijkt dat het universum niet zo oud is! Denk aan de kleine hoeveelheid stof die op de maan is aangetroffen, de kleine hoeveelheid helium in de atmosfeer, enz. enz.

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jij probeert jou punt duidelijk te maken door de objectieve waarheid zelf uit te hangen. Dat gaat niet werken.

Nee, ik doe dat door vanuit de Bijbel te redeneren. Wetenschap is niet volmaakt, ook niet die van mij. Gods Woord is wel volmaakt. Als iets dus niet overeenkomt met Gods Woord, moet niet Gods Woord, maar de theorie worden aangepast. Dat is dus de reden dat ik de evolutietheorie afwijs. Micro-evolutie, beter woord is variatie, is bewezen. De rest kan de prullenbak in, omdat het in strijd is met Gods Woord. Het is dan een uitdaging nieuwe modellen op te zetten (voor de liefhebbers), omdat er een enorme "gevestigde orde" van wetenschappers is die God bewust of onbewust afwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hele schepping in een dag, kan God niet rekenen of is hij vergeetachtig  dat hij eerder 7 dagen noemde, ik vind niet dat je een gedegen antwoord geeft, begrijp mij goed dat er creatie was staat ook voor mij vast, maar ik zie ook ruimte voor een oude aarde, of dagen waarmee perioden bedoelt worden

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei antoon:

De hele schepping in een dag, kan God niet rekenen of is hij vergeetachtig  dat hij eerder 7 dagen noemde, ik vind niet dat je een gedegen antwoord geeft, begrijp mij goed dat er creatie was staat ook voor mij vast, maar ik zie ook ruimte voor een oude aarde, of dagen waarmee perioden bedoelt worden

Op welke tekst doel je, antoon?

Ben je het met me eens dat de mens ongeveer 6000 jaar geleden geschapen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genesis 1:1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde was woest en leeg, en er lag duisternis over het oppervlak van de watermassa. En Gods actieve kracht bewoog zich over het oppervlak van het water.
________________________________________

3 God zei: ‘Er moet licht komen.’ Toen kwam er licht.
4 Daarna zag God dat het licht goed was, en God begon het licht te scheiden van de duisternis.
5 God noemde het licht ‘dag’, maar de duisternis noemde hij ‘nacht’. En het werd avond en het werd morgen: de eerste dag.

6 Toen zei God: ‘Er moet een open ruimte tussen de wateren komen als scheiding tussen de ene watermassa en de andere.’
7 Vervolgens maakte God de open ruimte en hij scheidde de watermassa onder de open ruimte van de watermassa erboven. En zo gebeurde het.
8 God noemde de open ruimte ‘hemel’. En het werd avond en het werd morgen: de tweede dag.

9 Toen zei God: ‘Het water onder de hemel moet naar één plaats stromen en de droge grond moet tevoorschijn komen.’ En zo gebeurde het.
10 God noemde de droge grond ‘land’, maar het samengestroomde water noemde hij ‘zee’. En God zag dat het goed was.
11 Vervolgens zei God: ‘Het land moet gras voortbrengen, zaaddragende planten en ook vruchtbomen die vruchten met zaad erin opleveren, naar hun soort.’ En zo gebeurde het.
12 Het land ging gras voortbrengen, zaaddragende planten en ook bomen die vruchten met zaad erin opleverden, naar hun soort. Toen zag God dat het goed was.
13 En het werd avond en het werd morgen: de derde dag.

14 Toen zei God: ‘Er moeten lichten aan de hemel komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze zullen dienen als aanduiding voor seizoenen en voor dagen en jaren.
15 Ze zullen als lichten aan de hemel dienen om op de aarde te schijnen.’ En zo gebeurde het.
16 En God maakte de twee grote hemellichten: het grootste om te heersen over de dag en het kleinere om te heersen over de nacht, en ook de sterren.
17 God plaatste ze aan de hemel om op de aarde te schijnen,
18 om overdag en ’s nachts te heersen en om het licht te scheiden van de duisternis. Toen zag God dat het goed was.
19 En het werd avond en het werd morgen: de vierde dag.

20 Daarna zei God: ‘Het water moet wemelen van levende wezens, en er moeten vliegende dieren in de lucht boven de aarde vliegen, langs de hemel.’
21 En God schiep de grote zeedieren en alle levende wezens waar het water van wemelt, naar hun soort, en alle gevleugelde vliegende dieren naar hun soort. En God zag dat het goed was.
22 Daarop zegende God ze en zei: ‘Wees vruchtbaar, word talrijk en vul het water van de zee, en laat de vliegende dieren talrijk worden op de aarde.’
23 En het werd avond en het werd morgen: de vijfde dag.

24 Toen zei God: ‘De aarde moet levende wezens voortbrengen naar hun soort: tamme dieren, kruipende dieren en wilde dieren, naar hun soort.’ En zo gebeurde het.
25 God maakte de wilde dieren naar hun soort en de tamme dieren naar hun soort en alle kruipende dieren naar hun soort. En God zag dat het goed was. 26 Daarna zei God: ‘Laten wij de mens maken naar ons beeld, zodat ze op ons lijken. Ze moeten het gezag hebben over de vissen in de zee, de vliegende dieren in de lucht en de tamme dieren, over de hele aarde en alle dieren die daarop rondkruipen.’
27 Vervolgens schiep God de mens naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep hij hem. Als man en als vrouw schiep hij hen.
28 Verder zegende God hen en God zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, vul de aarde en onderwerp haar, en heb het gezag over de vissen in de zee, de vliegende dieren in de lucht en alle dieren die zich op de aarde bewegen.’
29 Toen zei God: ‘Ik geef jullie alle zaaddragende planten op de hele aarde en alle bomen met zaaddragende vruchten. Dat zal jullie voedsel zijn.
30 Aan alle wilde dieren op het land, alle vliegende dieren in de lucht en alles wat zich op de aarde beweegt waarin leven is, geef ik de groene planten als voedsel.’ En zo gebeurde het.
31 Daarna zag God alles wat hij gemaakt had en hij zag dat het heel goed was. En het werd avond en het werd morgen: de zesde dag.


Genesis 2 1 Zo werden de hemel en de aarde en alles wat daarbij hoort voltooid.
2 Tegen de zevende dag was God klaar met het werk dat hij gedaan had, en op de zevende dag ging hij rusten van al zijn werk.
3 Vervolgens zegende God de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag is God gaan rusten van al zijn scheppingswerk, alles wat hij besloten had te maken.
8 Ook legde Jehovah God in Eden, in het oosten, een tuin aan. Daarin plaatste hij de mens die hij had gevormd. 9 Jehovah God liet uit de aardbodem allerlei bomen opschieten, prachtig om te zien en met heerlijke vruchten, en ook de levensboom in het midden van de tuin en de boom van de kennis van goed en kwaad. Tot zover Genesis

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


Weetje wat hier ontbreekt ?
En het werd avond en het werd morgen: dat ontbreekt bij de zevende  dag. Wel staat er dat God ging rusten. in de schrift staat echt niets voor niets

Hebreeën 4:1
1 Aangezien de belofte om zijn rust binnen te gaan nog steeds geldt, moeten we oppassen dat er nooit iemand van jullie tekort blijkt te schieten.
2 Want ook aan ons is het goede nieuws bekendgemaakt, net als aan hen. Maar zij hadden niets aan het woord dat ze hoorden, want ze hadden niet hetzelfde geloof als degenen die luisterden.
3 Wij die geloven, gaan wél binnen in die rust, waarvan hij heeft gezegd: ‘En in mijn woede heb ik gezworen: “Zij zullen mijn rust niet binnengaan”’— en dat terwijl zijn werk al klaar was sinds de grondlegging van de wereld.
4 Want over de zevende dag heeft hij ergens het volgende gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk.’
5 En hier zegt hij weer: ‘Zij zullen mijn rust niet binnengaan.’

6 Aangezien sommigen er dus nog zullen binnengaan en degenen aan wie het goede nieuws het eerst bekend is gemaakt, vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan,
7 stelt hij opnieuw een dag vast door lange tijd later in Davids psalm ‘vandaag’ te zeggen. Zoals al eerder is gezegd: ‘Als jullie vandaag zijn stem horen, verhard je hart dan niet.’
8 Want als Jozua ze in een plaats van rust had binnengeleid, zou God later niet over een andere dag hebben gesproken.
9 Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God.
10 Want wie Gods rust is binnengegaan, heeft ook gerust van zijn eigen werk, zoals God van het zijne.
11 Laten we daarom ons uiterste best doen die rust binnen te gaan, en zo voorkomen dat ook maar iemand hetzelfde voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt.

Psalm 95
10 Want 40 jaar lang voelde ik weerzin tegen die generatie en ik zei:‘Ze zijn een volk dat in hun hart altijd afdwaalt, ze hebben mijn weg niet leren kennen.’
11 En in mijn woede heb ik gezworen:‘Zij zullen mijn rust niet binnengaan.’
 

het lijkt erop dat de 7e dag nog voortduurt, in dat geval kan je niet van een letterlijke dag van 24 uur spreken

ik zeg het lijkt want ik weet ook niet ales

bewerkt door antoon
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei antoon:

het lijkt erop dat de 7e dag nog voortduurt, in dat geval kan je niet van een letterlijke dag van 24 uur spreken

Dit geldt in ieder geval inderdaad voor de zevende dag. En de eerste drie dagen kunnen we niet relateren aan ons huidige begrip van een dag aangezien de zon en de maan er nog niet waren. Het is dus niet zo simpel als sommigen van ons het graag zouden willen hebben.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei antoon:

het lijkt erop dat de 7e dag nog voortduurt, in dat geval kan je niet van een letterlijke dag van 24 uur spreken

ik zeg het lijkt want ik weet ook niet ales

We kunnen het daar zeker over hebben. Eerst even de vraag of jij gelooft dat de mens inderdaad ca. 6000 jaar oud is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Weetje wat hier ontbreekt ?
En het werd avond en het werd morgen: dat ontbreekt bij de zevende  dag. Wel staat er dat God ging rusten. in de schrift staat echt niets voor niets

De reden waarom het ontbreekt is dat de weekcyclus dan compleet is hoe duidelijk moet het er staan 

1ste dag 2de dag 3de dag 4de dag 5de dag 6de dag en de 7de dag 

Verder als er staat en het werdt avond en morgen geeft niet alleen een letterlijke dag aan maar ook dat het werk nog niet af is iets dat bij de 7de dag wel voltooid is om daarna de cyclus te herhalen.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt mij geen antwoord

Citaat

De reden waarom het ontbreekt is dat de weekcyclus dan compleet is hoe duidelijk moet het er staan

 

1ste dag 2de dag 3de dag 4de dag 5de dag 6de dag en afgesloten en de  de 7de dag ontbreekt dus met afsluiting

verder staat er dat de 7e dag nog voortduurt

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei antoon:

Dat lijkt mij geen antwoord

 

1ste dag 2de dag 3de dag 4de dag 5de dag 6de dag en afgesloten en de  de 7de dag ontbreekt dus met afsluiting

verder staat er dat de 7e dag nog voortduurt

Omdat na de zevende dag de eerste dag weer begint kortom het cirkeltje is rond en hoeft niet herhaald te worden.

En Gods werk is perfect.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Omdat na de zevende dag de eerste dag weer begint kortom het cirkeltje is rond en hoeft niet herhaald te worden.

En Gods werk is perfect.

Ik geloof dat iedere dag 24 uur is, dus ook DE 7e dag. Na de 7e dag komt weer de eerste dag. Ik geloof in zeven letterlijke dagen, ofwel een letterlijke schepping in zes dagen en een letterlijke zevende dag. Voor zover ik weet, is het woord "dag" ook overal gelijk. Ik zie dus geen reden om de dagen te vervangen door periodes of jaren....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Omdat na de zevende dag de eerste dag weer begint kortom het cirkeltje is rond en hoeft niet herhaald te worden.

Het lijkt mij filosofie, de schrift zegt dus dat de 7e dag nog steeds voortduurt, verschillende teksten gaf ik, die zal je ook in aanmerking moeten nemen, de 7e dag is niet afgesloten

in overeenstemming met misschien perioden inplaats van letterlijke dagen zou je Genesis 2:4 ook een moeten lezen

4 (b) op de dag waarop Jehovah God aarde en hemel maakte.

Nogmaals ik kan geen zekerheid geven, ik was er niet bij , niemand van ons, maar we moeten dit in gedachten houden , en ga ervan uit dat alles wat 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:
11 minuten geleden zei Thinkfree:

Omdat na de zevende dag de eerste dag weer begint kortom het cirkeltje is rond en hoeft niet herhaald te worden.

En Gods werk is perfect.

Ik geloof dat iedere dag 24 uur is, dus ook DE 7e dag. Na de 7e dag komt weer de eerste dag. Ik geloof in zeven letterlijke dagen, ofwel een letterlijke schepping in zes dagen en een letterlijke zevende dag. Voor zover ik weet, is het woord "dag" ook overal gelijk. Ik zie dus geen reden om de dagen te vervangen door periodes of jaren....

En zij rusten een onbepaalde periode, welke is de zevende dag. ik vraag mij af hoeveel manna God voor de Israëlieten heeft doen neerregenen voor die periode.?

2 minuten geleden zei antoon:

Het lijkt mij filosofie, de schrift zegt dus dat de 7e dag nog steeds voortduurt, verschillende teksten gaf ik, die zal je ook in aanmerking moeten nemen, de 7e dag is niet afgesloten

in overeenstemming met misschien perioden inplaats van letterlijke dagen zou je Genesis 2:4 ook een moeten lezen

4 (b) op de dag waarop Jehovah God aarde en hemel maakte.

Nogmaals ik kan geen zekerheid geven, ik was er niet bij , niemand van ons, maar we moeten dit in gedachten houden 

De schrift heeft een letterlijk zoals geestelijk inhoudt men moet deze wel gescheiden houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

En zij rusten een onbepaalde periode, welke is de zevende dag. ik vraag mij af hoeveel manna God voor de Israëlieten heeft doen neerregenen voor die periode.?

Dat niet alleen. Als God spreekt over een dag, moeten we dus maar afwachten wat Hij bedoelt. Ik ga ervan uit dat het een dag is. In Genesis 2 lezen we:

Op de dag dat de HEERE God aarde en hemel maakte.

Dit sluit aan bij Genesis 1, de eerste dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

 

Dat niet alleen. Als God spreekt over een dag, moeten we dus maar afwachten wat Hij bedoelt. Ik ga ervan uit dat het een dag is. In Genesis 2 lezen we:

Op de dag dat de HEERE God aarde en hemel maakte.

 

Bedenk dat dag niet overal in de schrift dezelfde betekenis heeft, je  hebt de dag van jehovah, de oordeelsdag, ook is die vaak in overeenstemming met een andere duur zoals 1000 jaar

en nogmaals genesis 2:4

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei antoon:

Bedenk dat dag niet overal in de schrift dezelfde betekenis heeft, je  hebt de dag van jehovah, de oordeelsdag, ook is die vaak in overeenstemming met een andere duur zoals 1000 jaar

Alleen de bijbel legt zijn eigen dagen uit dus zo moeilijk is het niet.

In Genesis zijn dat overduidelijk letterlijke dagen uiteraard zijn er ook profetiedagen de bijbel is zeer duidelijk in zijn eigen uitleg

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

de bijbel is zeer duidelijk in zijn eigen uitleg

overduidelijk is het beslist niet, de bijbel is duidelijk in zijn eigen uitleg, dat klopt van uwer persoon hoor ik weinig anders dan filosofie. en menselijke redenering, je gaat ook geheel voorbij aan de schriftgedeelten die bevestigen dat de laatste dag nog steeds bezig is.

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:
8 minuten geleden zei Thinkfree:

Alleen de bijbel legt zijn eigen dagen uit dus zo moeilijk is het niet.

Inderdaad: "Het licht noemde Hij dag en het donker nacht." 

Inderdaad letterlijke dagen dus, als God met dagen duizend jaar bedoeld wordt dat eerst uitgelegd door Gods woord.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Inderdaad letterlijke dagen dus, als God met dagen duizend jaar bedoeld wordt dat eerst uitgelegd door Gods woord.  

God legt dus inderdaad dingen uit, ook waarom hij de dag niet afsloot, de schrift is clear en overduidelijk, Dit houdt in dat het veel waarschijnlijker is dat er perioden bedoelt zijn of de schrift liegt dat lijkt mij niet.

ik heb verder de indruk dat er maar een beetje  filosofie uitkomt bij de opponent. ik denk dat ik maar afsluit. toch een aanrader on alles nog eens te lezen ook in je eigen bijbel

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid