Spring naar bijdragen

Dogmatisch religieus fundamentalisme is de grote Satan van de spiritualiteit


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei TTC:

Het begint weer, je bent nog maar net wakker.

Ik ben 's ochtends op mijn best.

13 minuten geleden zei thom:

Even terugkomend op de teksten die ik plaatste in verband met de waardering verwachten van God met wat er zoal gereageerd wordt met schrijven. 

Het wanneer heb ik onderstreept in de teksten met de vraag; weet jij wanneer God gediend wordt?

Het ging een andere kant op, dan het waarom van het wanneer...dat zowel de rechtvaardigen zich afvroegen, als anderen die blijkbaar niet rechtvaardig gehandeld hebben in de ogen van de Koning en zijn dienaren.

Dit rechtvaardig handelen kan alleen wanneer Godsvrucht getoond wordt, zogezegd. En ontvangen worden.

Dan komen we dus terecht bij het dogma van de wedergeboorte. Als ik het goed begrijp dan is dit in de new age achtige esoterische hoek een kwestie van correct denken en handelen. Hangt de redding niet af van Jezus, maar van jezelf.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 437
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ben van mening dat Waarheid hier niet de juiste term is. Het gaat om principes waar je levensbeschouwing op is gebaseerd. Die zal hier in Nederland op christelijke grondslag zijn gebaseerd. Persoon

Ik bedoel ermee dat vorm voor inhoud wordt aangezien terwijl ze niet eens iets zien kunnen.  Net als exhibitionisten hebben veel religieuze mensen er behoefte aan hun vorm ( fundamentalisme) te laten

Het is natuurlijk wel zo dat de organisatie zelf het beest (de geestelijke entiteit in het geestelijk domein dat bezit neemt van aardse politieke systemen) geestelijk heeft gevoed door zelf te doen wa

2 uur geleden zei zendeling:

Ik benoem het dogmatisch-religieus denken als satanisch, niet een bepaalde religie an sich. 

Dat snap ik wel, maar op deze site zullen christenen zich aangevallen voelen op hun geloof. Dat jij dat breder trekt is voor dit forum niet werkelijk relevant.

2 uur geleden zei zendeling:

Je kunt de link naar een versie van Q-lite vinden onder dit bericht. Aan de eerste twee gezegden van Jezus kun je zien dat deze gezegden niet voor iedereen bedoeld zijn.

Als de gezegden niet voor iedereen bedoeld zijn, hoe bepaal je dan dat de mensen op dit forum wel klaar zijn om deze gezegden te ontvangen ? Zijn daar bepaalde criteria voor ?

Ik heb me eens een beetje ingelezen in de site die je geeft.

Twee dingen vallen mij persoonlijk op:

 - het zijn dus inderdaad vrijwel dezelfde teksten als die ook in de evangeliën staan, er wordt alleen een andere, diepere (?), betekenis aan gehangen. Het gaat dus et name op het anders interpreteren van dezelfde teksten. Helder.

 - ik vind het eigenlijk nog steeds oppervlakkig blijven, hoe vreemd dat misschien ook klinkt. Voor mij persoonlijk draait het om het herinneren van de eenheid van het goddelijke. Als je daar dichter bij in de buurt komt, verdwijnen negatieve zaken vanzelf je rugzak wordt vanzelf lichter. Daar hoef je niet gedisciplineerd voor te zijn of hard voor te werken of het te verdienen. Het enige wat volgens mij telt is DAT je terugkeert naar Thuis. Of in de bijbeltekst: zoek het Koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden. En iedereen maar hard werken en gedisciplineerd zijn om toegang te krijgen tot de rest of om het te verdienen. En zo werkt het volgens mij niet.

 

Een druppel op zich is krachteloos, een druppel in de oceaan heeft de kracht van de oceaan. En ook de site die jij aangeeft lees ik vooral dat de druppel zich goed moet gedragen en zich richten op zichzelf en dergelijke. En volgens mij is het enige dat nodig is de terugkeer naar de oceaan. Daar aangekomen maakt de druppel direct en onlosmakelijk en onvoorwaardelijk weer onderdeel uit van de kracht van de oceaan.

De druppel hoeft de oceaan niet te dienen, te aanbidden of wat dan ook. Het is er gewoon onlosmakelijk onderdeel van. De druppel hoeft ook niet te eren of dankbaar te zijn, de druppel is gewoon weer wat ie altijd al geweest is.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben 's ochtends op mijn best. Dan komen we dus terecht bij het dogma van de wedergeboorte. Als ik het goed begrijp dan is dit in de new age achtige esoterische hoek een kwestie van correct denken en handelen. Hangt de redding niet af van Jezus, maar van jezelf.

Heb je nu nog altijd niet door dat mensen dat proces al lang doorlopen hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei zendeling:

want de meeste mensen zijn niet toe aan een mystieke manier van leven, dat merk je ook aan sommige reacties over esoterisch denken op dit forum.

En waarom dan toch hier generiek die leer brengen ?

Niet bedoeld om je weg te jagen, maar gewoon benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW:

En waarom dan toch hier generiek die leer brengen ?

Niet bedoeld om je weg te jagen, maar gewoon benieuwd.

Mensen zoals Thom komen hier ook hoor, niet iedereen hier denkt exoterisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Ik antwoord wel weer als je het een beetje onderzocht heb, waar ik het over heb.

http://www.acim.org/Lessons/lesson.html?lesson=206

Redding is dus een kwestie van realisatie van de goddelijke natuur. Het is niet zonde waarvan we gered moeten worden, maar van onwetendheid. Deze informatie haal ik uit het aangehaalde boekwerk. Mocht je het met me eens zijn dat deze auteur onzin aan het verkopen is, dan hoor ik dat graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei HJW:

En iedereen maar hard werken en gedisciplineerd zijn om toegang te krijgen tot de rest of om het te verdienen. En zo werkt het volgens mij niet.

Helaas werkt het wel zo, als je op je rug gaat liggen of volhardt in egocentrisch in de wereld staan en handelen, dan zul je geestelijk niet echt groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW:

De druppel hoeft de oceaan niet te dienen, te aanbidden of wat dan ook. Het is er gewoon onlosmakelijk onderdeel van. De druppel hoeft ook niet te eren of dankbaar te zijn, de druppel is gewoon weer wat ie altijd al geweest is.

Het is bij Jezus zo dat het pad via de Liefde loopt en bij Liefde hoort dienen en liefhebben. Dat je er onlosmakelijk al deel van uitmaakt kan wel zo zijn, maar het gaat erom om dat ook geestelijk te realiseren en dat gaat niet vanzelf. Het is voor een moeder geen probleem om haar kind te dienen, dat loopt via haar liefde voor het kind. Bij Jezus loopt dat via Hem, in alles Hem willen zien of voelen. Voor een moeder loopt dat via biologisch-sociale triggers (lief babygezichtje, geur, enz.), maar bij de mystiek moet je dat actief zelf aanzwengelen door de leringen van Jezus toe te passen in je levenswijze.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei zendeling:

Mensen zoals Thom komen hier ook hoor, niet iedereen hier denkt exoterisch.

Maar Thom is toch niet relevant ? Klinkt heel bot, maar dat leg ik even uit:

Thom dacht al esoterisch voordat hij hier jouw teksten voorbij zag komen. Dus hij is niet naar de esoterische kant getrokken door jouw inbreng.

Mijn vraag is ook niet om je bekritiseren, maar om info te krijgen:

had jij, voordat jij hier kwam, het gevoel dat de mensen er hier klaar voor zouden zijn.

Waarom breng je de generieke leer hier ? Denk je dat de mensen hier er klaar voor zijn ?

Als het "nee" is, zal ik niet zeggen dat je dan maar beter kunt gaan, ik ben gewoon benieuwd naar je beweegredenen en inschattingen.

4 minuten geleden zei zendeling:

Helaas werkt het wel zo, als je op je rug gaat liggen of volhardt in egocentrisch in de wereld staan en handelen, dan zul je geestelijk niet echt groeien.

Teruggaan naar huis is iets anders dan op je rug gaan liggen. Terug keren naar huis geeft aan dat je je openstelt voor de innerlijke waarheid en je ware aard. In je ware aard is alles te vinden. Het is een misvatting (althans in mijn ogen) dat je nog moet groeien. Je bent alles al, je bent het alleen vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei zendeling:

Het is bij Jezus zo dat het pad via de Liefde loopt en bij Liefde hoort dienen en liefhebben. 

Bij liefde hoort liefhebben, dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje een open deur.

Bij Liefde hoort dienen ? Ik denk dat daar nog wat restjes exoterie bij je naar boven komen. Je denkt nog steeds in termen van afgescheidenheid. 

4 minuten geleden zei zendeling:

maar het gaat erom om dat ook geestelijk te realiseren en dat gaat niet vanzelf

Nee, het gaat om openstellen. In mijn eigen ervaring komen dan bepaalde inzichten ineens binnen. 

Je kiest nog voor een veel te moeilijke weg

5 minuten geleden zei zendeling:

Het is voor een moeder geen probleem om haar kind te dienen,

Ergo: het is geen probleem voor God om ons te dienen ??

10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Redding is dus een kwestie van realisatie van de goddelijke natuur. Het is niet zonde waarvan we gered moeten worden, maar van onwetendheid. 

Je hebt gelijk: je bent 's morgens op je best !!

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Ik vind het mooi wat ik aanhaalde. Precies waar het om gaat. 

Wat jij aanhaalde? Volgens mij haalde ik iets aan. Het gaat bij jou dus om jezelf en wij zijn allemaal kleine goden. Dit is in flagrante tegenspraak met het Christendom en heeft niets te maken met de wedergeboorte zoals wordt geloofd bij Christenen, waar we onszelf zien als zondaren en niet als goden. Wij zijn afhankelijk van Jezus wat onze redding betreft.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Ik denk dat zendeling hier de juiste snaar raakt.

Dat kan, ik denk daar anders over. Wie moet je dienen als er eenheid is ?

Ik geloof in gelijkwaardigheid en dienen impliceert bij mij niet-gelijkwaardigheid. Anderen helpen vind ik helemaal prima en staat centraal in mijn leven. Maar "dienen", daar heb ik niets mee.

Voor mij is dat eerder het ontkennen van wie je bent, dan het vinden van jezelf.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Wat jij aanhaalde? Volgens mij haalde ik iets aan. Het gaat bij jou dus om jezelf en wij zijn allemaal kleine goden. Dit is in flagrante tegenspraak met het Christendom en heeft niets te maken met de wedergeboorte zoals wordt geloofd bij Christenen, waar we onszelf zien als zondaren en niet als goden. Wij zijn afhankelijk van Jezus wat onze redding betreft.

Is helemaal niet in tegenspraak, blijkbaar heb je een eigen versie gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei thom:

Dat is de weder-geborene. 

Hoe kan Jezus je daar van redden ? Van de onwetendheid ? En kan alleen hij dat ? En heb je daar zelf ook nog een rol in ?

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Mochten wij nu allen kleine goden zijn, waarom handelen we dan zo slecht?

Omdat we verkeerd denken en niet meer weten wie we in werkelijkheid zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als we dan toch goddelijk zijn, hoe kan het dan dat ons onwetende zelf zo gemakkelijk onze goddelijke goedheid kan overheersen?

Keuze

9 minuten geleden zei thom:

Nee, dat is nu de Liefde.

Afgescheidenheid is liefde, die moet je even uitleggen. Dit is te kort door de bocht.

Zijn wij mensen schepsels van het goddelijke, of onderdeel van het goddelijke ? Dat is een essentiële vraag in deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW:

Zijn wij mensen schepsels van het goddelijke, of onderdeel van het goddelijke ? Dat is een essentiële vraag in deze.

Uiteraard, er is echter wel de optie om het EN/EN perspectief te veronachtzamen, op die manier kunnen we nog eeuwig dezelfde vragen blijven stellen. Alsof je heel het fundament van het christendom aan je laars lapt, handig. :)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei HJW:

Keuze

In het Christendom heeft men niet de keuze om het goede te doen, maar zijn we geneigd tot het doen van kwaad. Het is daarom dat wij ons afhankelijk weten van het werk van Jezus aan het kruis.

Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. (Rom.3:23-26)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In het Christendom heeft men niet de keuze om het goede te doen, maar zijn we geneigd tot het doen van kwaad. Het is daarom dat wij ons afhankelijk weten van het werk van Jezus aan het kruis.

Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. (Rom.3:23-26)

En zelf doe je niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In het Christendom heeft men niet de keuze om het goede te doen, maar zijn we geneigd tot het doen van kwaad. Het is daarom dat wij ons afhankelijk weten van het werk van Jezus aan het kruis.

Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. (Rom.3:23-26)

Als we die keuze niet hebben, waarom roept Jezus dan constant op tot het doen van goede dingen ? Je bent een volgeling van Paulus, ik richt mij meer op Jezus.

"Het geneigd zijn tot het doen van kwaad" is in de eerdere visie ingebouwd om daarmee juist de keuze te geven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW:

Als we die keuze niet hebben, waarom roept Jezus dan constant op tot het doen van goede dingen ?

Die oproep wordt gedaan aan mensen die eerst Jezus hebben aangenomen als hun Redder, zich dus afhankelijk van Hem opstellen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid