Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi,

Over een tijdje gaan mijn verloofde en ik trouwen, even voor de duidelijkheid, we hebben geen seks met elkaar gehad hiervoor. Ik ben nog vrij jong en wil nog niet gelijk kinderen. Ik vraag me af wat God van anticonceptie vindt. Zou Hij het eens zijn met de pil, zou Hij het überhaupt oke vinden ook als we dit op een natuurlijke manier voorkomen (door geen seks te hebben op vruchtbare dagen)? In de Bijbel staat dat kinderen een zegen/geschenk zijn en ik wil later zeker wel kinderen. Maar ik weet niet tot in hoeverre God het goed vindt dat wij de controle over dingen hebben. Ik hoor graag jullie mening hierover. 

May 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In de tijden van de bijbel en in bepaalde gebieden op de wereld ook nu nog zijn kinderen inderdaad een zegen. Ze zijn dan namelijk de pensioenvoorziening van de ouders. En nog geen 100 jaar geleden wa

Hallo, denk vooral zelf na. Mijn 2 centen: geen seks voor het huwelijk is tegennatuurlijk, en voorbehoedsmiddelen zijn ook tegennatuurlijk. Waarom je het ene voor God zou doen en het andere niet

Lijken me stuk voor stuk goede redenen om je niet te overhaasten. Uiteraard betekent dat niet dat je tot je 40e moet wachten zoals nu vaker gebeurt om dan tot de ontdekking te komen dat je niet meer z

1 uur geleden zei May:

Hoi,

Over een tijdje gaan mijn verloofde en ik trouwen, even voor de duidelijkheid, we hebben geen seks met elkaar gehad hiervoor. Ik ben nog vrij jong en wil nog niet gelijk kinderen. Ik vraag me af wat God van anticonceptie vindt. Zou Hij het eens zijn met de pil, zou Hij het überhaupt oke vinden ook als we dit op een natuurlijke manier voorkomen (door geen seks te hebben op vruchtbare dagen)? In de Bijbel staat dat kinderen een zegen/geschenk zijn en ik wil later zeker wel kinderen. Maar ik weet niet tot in hoeverre God het goed vindt dat wij de controle over dingen hebben. Ik hoor graag jullie mening hierover. 

May 

Gefeliciteerd! Ik denk dat je een uitstekende vraag stelt waar weinigen zich druk over maken. Zou je kunnen vertellen waarom jong zijn reden zou zijn om niet aan kinderen te beginnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de tijden van de bijbel en in bepaalde gebieden op de wereld ook nu nog zijn kinderen inderdaad een zegen. Ze zijn dan namelijk de pensioenvoorziening van de ouders. En nog geen 100 jaar geleden was de kindersterfte in Nederland ook een stuk groter dan nu. Dus de noodzaak om jong kinderen te krijgen is in onze tijd en maatschappij niet meer aanwezig. Voor het merendeel van christenen is daarom anti-conceptie in de vorm van onthouding, condooms en de pil wel algemeen wel geaccepteerd. De meningen over het spiraaltje zijn verdeeld omdat men daarvan zegt dat het een abortieve werking heeft.

Onthouden is overigens redelijk onbetrouwbaar omdat de cyclus niet altijd gelijkmatig hoeft te zijn. Maar ook omdat je als vrouw juist in je vruchtbare periode over het algemeen meer zin in seks hebt dan daarbuiten.

Als laatste: knap dat jullie tot nu toe geen seks gehad hebben! Maar lees of kijk je wel goed in over seks; het is namelijk niet zo dat als je eenmaal getrouwd bent je vanzelf fijne/goede seks krijgt. Dat vraagt ook gewoon inspanning en inzet van beide partners.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo, denk vooral zelf na.

Mijn 2 centen: geen seks voor het huwelijk is tegennatuurlijk, en voorbehoedsmiddelen zijn ook tegennatuurlijk. Waarom je het ene voor God zou doen en het andere niet begrijp ik niet. Geen seks voor het huwelijk is een vorm van zorgvuldigheid betrachten om de kinderen een stabiele basis te kunnen geven, getrouwde ouders. Voorbehoedsmiddelen kunnen zowel zorgvuldigheid zijn (er is nog niet genoeg woonruimte en kapitaal om de kinderen voldoende te bieden, ofjuist geen zorgvuldigheid (we willen nog lekker voor ons zelf kunnen leven in ledig vermaak)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst bedankt voor jullie reacties! De reden dat ik nu nog geen kinderen wil, is omdat ik nog studeer en onze financiën in het begin niet stabiel genoeg zullen zijn om voor een kind te zorgen. Ook qua woonruimte zou het niet ideaal zijn. Plus dat ik er mentaal/emotioneel op voorbereid wil zijn, ik wil eerst een tijdje getrouwd zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei May:

De reden dat ik nu nog geen kinderen wil, is omdat ik nog studeer en onze financiën in het begin niet stabiel genoeg zullen zijn om voor een kind te zorgen. Ook qua woonruimte zou het niet ideaal zijn. Plus dat ik er mentaal/emotioneel op voorbereid wil zijn, ik wil eerst een tijdje getrouwd zijn. 

Volgens mij verbied God het gebruik van anticonceptie niet. Wat God wel verbied is omgaan met anticonceptie zoals Onan (https://www.statenvertaling.net/bijbel/gene/38.html) dat deed. Alles staat of valt met het motief wat mij betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei May:

Allereerst bedankt voor jullie reacties! De reden dat ik nu nog geen kinderen wil, is omdat ik nog studeer en onze financiën in het begin niet stabiel genoeg zullen zijn om voor een kind te zorgen. Ook qua woonruimte zou het niet ideaal zijn. Plus dat ik er mentaal/emotioneel op voorbereid wil zijn, ik wil eerst een tijdje getrouwd zijn. 

mijn andere 2 centen: probeer niet alles onder "eigen controle" te krijgen, mentaal/emotioneel voorbereiden is nooit perfect.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel:

mijn andere 2 centen: probeer niet alles onder "eigen controle" te krijgen, mentaal/emotioneel voorbereiden is nooit perfect.

Dat is voor een deel waar gelijkertijd is het helemaal niet verkeerd om eerst een poosje getrouwd te zijn en elkaar nog beter te leren kennen voordat je aan je kinderwens begint.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe oud ben je?

Ik ben niet tegen anticonceptie en mijn geloof geeft daar ook niet direct reden toe. Anders hadden we nu minstens 7 kinderen gehad ipv 3, denk ik en ik heb nog best wat vruchtbare jaren te gaan. :#

Volgende vraag is welke anticonceptie. Ik denk dat je daar echt je eigen afwegingen in moet maken. Ik weet dat de pil over het algemeen wel geaccepteerd is, voor mij was dat een no go. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei dingo:

Dat is voor een deel waar gelijkertijd is het helemaal niet verkeerd om eerst een poosje getrouwd te zijn en elkaar nog beter te leren kennen voordat je aan je kinderwens begint.

Ja dat is een discussie of je nu wel of niet de uiteindelijke controle aan God wilt geven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou, en dat zeg ik heel voorzichtig en niet dwingend voor anderen, onthouding betrachten, en als dat dan niet mocht lukken, het eventuele kind als een zeer kostbaar geschenk van God aanvaarden. Het "wij nemen kinderen wanneer wij dat willen" gaat er bij mij niet zo goed in. Een kind is een geschenk van god en ik heb al te veel getrouwde stellen meegemaakt die, toen ze eenmaal besloten een kind te willen, dat niet meer konden krijgen. Het is geen gemakkelijk onderwerp maar dit is mijn huidige mening. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei dingo:

Niet echt, als God wil dat er een kind wordt geboren dan gebeurt dat ook: Abraham en Sara, Zacharias en Elisabeth, Maria etc.

Hoe zie je dat dan precies voor iemand die de hele tijd bezig is de situatie te controleren? Wat doet God dan precies? De condoom die breekt, of de pil die vergeten wordt, zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Noel:

Hoe zie je dat dan precies voor iemand die de hele tijd bezig is de situatie te controleren? Wat doet God dan precies? De condoom die breekt, of de pil die vergeten wordt, zoiets?

Onder andere, geen enkel voorbehoedsmiddel werkt  altijd en volledig bij iedereen. Maar ik ken ook stellen die al met ivf bezig waren en pardoes op natuurlijke manier een kind kregen. Als je al nadenkend en biddend samen tot de conclusie komt dat een kinderwens nog even moet wachten dan kun je gewoon anti-conceptie gebruiken. Als God dat anders ziet dan merk je dat vanzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei dingo:

Onder andere, geen enkel voorbehoedsmiddel werkt  altijd en volledig bij iedereen. Maar ik ken ook stellen die al met ivf bezig waren en pardoes op natuurlijke manier een kind kregen. Als je al nadenkend en biddend samen tot de conclusie komt dat een kinderwens nog even moet wachten dan kun je gewoon anti-conceptie gebruiken. Als God dat anders ziet dan merk je dat vanzelf.

Helaas bestaan ook morning-after pillen en abortus, waardoor de "eigen controle" dus steeds meer vordert totdat de "eigen schuld" compleet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Noel:

Helaas bestaan ook morning-after pillen en abortus, waardoor de "eigen controle" dus steeds meer vordert totdat de "eigen schuld" compleet is.

Middelen die zwangerschap voorkomen onderscheiden van middelen die zwangerschap afbreken. Dat laatste is namelijk abortus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei May:

Hoi,

Zou Hij het eens zijn met de pil, zou Hij het überhaupt oke vinden ook als we dit op een natuurlijke manier voorkomen (door geen seks te hebben op vruchtbare dagen)?Maar ik weet niet tot in hoeverre God het goed vindt dat wij de controle over dingen hebben. Ik hoor graag jullie mening hierover. 

May 

Ik vind het een vreemde gedachtengang. Waarom stel je de vraag niet andersom:  "Zou God het wel goed vinden dat wij niet genieten van zijn schepping: seks?" Je neemt zelf controle over allerlei zaken, van het aangaan van vriendschap tot trouwen, het niet hebben van seks,  het kiezen van huis, woonplaats etc. En dan nu over dit onderwerp vraag je jezelf ineens af of God het goed vindt dat je controle over zaken hebt.

Er is niets mis met seks, probleem is dat veel mensen denken dat het te maken heeft met ongeoorloofd genieten. Alsof er iets fout is aan genieten. Als je boodschappen gaat doen, denk je toch ook niet: "Ach ik heb zo'n zin in boerenkool maar laat ik dat maar niet doen, stel dat God het niet goed vind". Nee, dan koop je gewoon boerenkool (met puree en lekkere jus !!) en die ga je smakelijk op zitten eten.  Maar daarna geen seks, want o wee, dáárvan genieten dat vindt God maar niets....

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Er is niets mis met seks, probleem is dat veel mensen denken dat het te maken heeft met ongeoorloofd genieten. Alsof er iets fout is aan genieten. Als je boodschappen gaat doen, denk je toch ook niet: "Ach ik heb zo'n zin in boerenkool maar laat ik dat maar niet doen, stel dat God het niet goed vind". Nee, dan koop je gewoon boerenkool (met puree en lekkere jus !!) en die ga je smakelijk op zitten eten.  Maar daarna geen seks, want o wee, dáárvan genieten dat vindt God maar niets....

Die gedachte wordt wel vaker geopperd, dat het genieten an sich verboden zou zijn. Terwijl dat idee eigenlijk nauwelijks echt zo aangehangen wordt.
Er zullen best kringen zijn waarin men een dergelijke puriteinse opvatting aanhoudt over seks, maar de meeste christenen zien dat toch niet zo. Die hebben geen bezwaar tegen genieten, maar wel op gepaste wijze, binnen de ordening waarvan zij geloven dat God die ons zo gegeven heeft. Een beetje het "geniet, maar drink met mate" dus eigenlijk.

Anticonceptie is daarbij een interessant onderwerp. Binnen de klassieke visie op seksualiteit, die in het christendom nu met name binnen de katholieke en oosters-orthodoxe Kerk aangehangen wordt, spelen er bij anticonceptie twee belangrijke ontwikkelingen die deze visie als zorgwekkend tot kwalijk beschouwt, namelijk de mogelijke volledige loskoppeling van seksualiteit en procreatie en de (mogelijk) abortieve werking van sommige anticonceptiemiddelen.

Binnen deze visie beoogt seksualiteit, net als het huwelijk zelf eigenlijk, twee doelen: de eenwording tussen man en vrouw en vruchtbaarheid. Wanneer men enkel op die eenwording en het genieten zelf gericht is, zoals in het westen vaak gedaan wordt, dan kan dat tot onbegrensd seksueel gedrag leiden, omdat het offer dan zeg maar ontbreekt.
Seks kan dan op een gegeven moment als weinig anders gezien worden als een spel, een drug, dat men op elk moment van de dag met elke persoon kan verrichten en waarmee dus ook geld verdiend kan worden. Dat is iets wat we in het westen ook zien gebeuren, met name in het openbare leven.
Als men echter enkel en alleen op vruchtbaarheid gericht is, dan kan dat weer tot liefdeloosheid en een ongezonde kijk op seksualiteit leveren, waarbij mogelijk ook de verhoudingen tussen man en vrouw scheef kunnen gaan lopen. En dat niet zelden ten nadele van de vrouw.

Vanuit deze ontwikkeling zal dan ook die tweede ontwikkeling minder snel ernstig worden genomen, namelijk dat sommige anticonceptiemiddelen wel degelijk een abortieve werking kunnen hebben. Zij kunnen dus een zeer vroegtijdige zwangerschap alsnog afbreken.
Wanneer je ervan uit gaat dat een kind vanaf de conceptie al een kind is, dan is dit natuurlijk een ontwikkeling waarover je je in het bijzonder zorgen zult maken. Gelukkig zijn lang niet alle middelen abortief, dus je kunt daar altijd een weloverwogen keuze in maken, maar als je tegen abortus bent dan is dit wel een belangrijke overweging.

De katholieke Kerk zelf doet hierover, zoals over wel meer dingen, eigenlijk wat ingewikkeld. Condooms wijst zij af, maar natuurlijke gezinsplanning weer niet. Ze leert dat het onnatuurlijk is om een rubbertje om te doen, maar dat het dagelijks opmeten van allerlei technische gegevens binnen de vagina schijnbaar weer wél voldoende natuurlijk is.
Dat is immers wat een vrouw moet doen, wil zij natuurlijke gezinsplanning daadwerkelijk als betrouwbaar middel gebruiken. Het is dan wel net zo betrouwbaar als een condoom, maar ook nogal een stukje bewerkelijker.
Het idee erachter is waarschijnlijk dat de Kerk dat toch als een soort offer ziet die je brengt, omdat je dan niet zomaar elke dag seks kunt hebben en je er iets voor moet doen. Zij vindt het offer nogal belangrijk, omdat het balans geeft in je doen en laten.
En ze ziet ook wel dat het niet altijd handig is of dat het medisch soms gevaarlijk kan zijn om zomaar zwanger te worden, dat je edelmoedig doch ook verantwoord moet handelen inzake het aantal kinderen dat je wil krijgen en dat een echtpaar wel gewoon regelmatig seks moet kunnen blijven hebben. Dus dan maar dit.

Zelf denk ik dan ook dat je als echtpaar gewoon je geweten hierin moet volgen, met de twee genoemde ontwikkelingen in het achterhoofd. Als je de koppeling tussen seks, eenwording en procreatie op de voor jullie verstandige wijze blijft eerbiedigen en als je ervoor waakt dat je een (mogelijk) abortief middel gebruikt, dan kan er denk ik weinig misgaan.
Mocht je dan alsnog buiten je wil om een kind krijgen, dan is het wel goed om het kind alsnog gewoon liefdevol welkom te heten en het als een geschenk van God te zien. Ook al zit je er zelf misschien op dat moment nog niet op te wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het helemaal met je eens. Persoonlijk ben ik het in de diepte met de RKK eens in haar standpunten. Op kleine onderdelen denk ik er anders over, maar omdat ik het verstaan  in de diepte deel, doen die kleine punten er niet zo toe.   Waar het naar mijn visie om gaat is dat de sexualiteit an sich overstegen wordt.  Of dat nu is in het celibaat, of in de echtelijke liefde.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik vind het een vreemde gedachtengang. Waarom stel je de vraag niet andersom:  "Zou God het wel goed vinden dat wij niet genieten van zijn schepping: seks?" Je neemt zelf controle over allerlei zaken, van het aangaan van vriendschap tot trouwen, het niet hebben van seks,  het kiezen van huis, woonplaats etc. En dan nu over dit onderwerp vraag je jezelf ineens af of God het goed vindt dat je controle over zaken hebt.

Er is niets mis met seks, probleem is dat veel mensen denken dat het te maken heeft met ongeoorloofd genieten. Alsof er iets fout is aan genieten. Als je boodschappen gaat doen, denk je toch ook niet: "Ach ik heb zo'n zin in boerenkool maar laat ik dat maar niet doen, stel dat God het niet goed vind". Nee, dan koop je gewoon boerenkool (met puree en lekkere jus !!) en die ga je smakelijk op zitten eten.  Maar daarna geen seks, want o wee, dáárvan genieten dat vindt God maar niets....

 

Het gaat ook niet zozeer om seks, en er is zeker niks mis met seks, zolang het maar binnen de kaders van een huwelijk is. Natuurlijk wil God dat we ervan genieten. Mijn vraag gaat dan ook over het gebruik van anticonceptie. 

Waar haal je vandaan dat ik God niet ook de controle heb gegeven in de beslissing over trouwen, het kiezen van een huis enz.? Ik bedoel dit niet als aanval, maar ben gewoon benieuwd waarom je dat denkt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei May:

Het gaat ook niet zozeer om seks, en er is zeker niks mis met seks, zolang het maar binnen de kaders van een huwelijk is. Natuurlijk wil God dat we ervan genieten. Mijn vraag gaat dan ook over het gebruik van anticonceptie. 

Waar haal je vandaan dat ik God niet ook de controle heb gegeven in de beslissing over trouwen, het kiezen van een huis enz.? Ik bedoel dit niet als aanval, maar ben gewoon benieuwd waarom je dat denkt. 

Mensen trouwen met elkaar omdat ze vinden dat ze goed bij elkaar passen. Maar nog steeds nemen veel mensen bij een wezenlijk deel van dat huwelijk, nl. seks, een gok door dat als enige niet uit te testen bij een potentiele huwelijkskandidaat. Je stelt nu dat er niets mis is met seks, maar daar ga je pas na je huwelijk achter komen. Dat is vreemd, er van uitgaand (om naar je vraag in het tweede deel te gaan) dat je toch echt je huis goed hebt bekeken voordat je er mee akkoord ging, hetzelfde geldt voor je echtgenoot. Het is vrij ongeloofwaardig dat je daar niet zelf een keus in hebt gemaakt. Je zult God's zegen hebben gevraagd, maar de beslissing heb je zelf genomen. Vandaar dus mijn vraag waarom je nu vooraf over dit onderwerp jezelf ineens af vraagt of God het goed vindt dat je controle over zaken hebt.

7 uur geleden zei Robert Frans:

en als je ervoor waakt dat je een (mogelijk) abortief middel gebruikt, dan kan er denk ik weinig misgaan.

Dus kortweg: de pil is geen probleem? Ik heb niet goed beeld bij een "mogelijk abortief" anticonceptiemiddel. Bedoel je de morning-after pil, daar is niets abortiefs aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dus kortweg: de pil is geen probleem? Ik heb niet goed beeld bij een "mogelijk abortief" anticonceptiemiddel. Bedoel je de morning-after pil, daar is niets abortiefs aan.

Afhankelijk van wanneer je iets als leven beschouwd, kan een anticonceptiepil een abortieve werking hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid