Spring naar bijdragen

Overgave aan Jezus


Aanbevolen berichten

14 minuten geleden zei Noel:

Nou "graag" niet...maar als je niet zo bezig bent met afstemmen, en moeite doen voor elkaar, is het leven wat mij betreft van veel minder waarde.

Wat wel jammer is dat "lelijke" mensen zoveel meer moeite moeten doen, en dus eerder kunnen denken "laat maar"...

ik ben dus (als het gaat over uiterlijk) altijd wat afgunstig op "mooie" mensen, en probeer me aan hen te 'binden". Precies wat ook als vervelende voorkeur gezien kan worden.

Ik denk dat er niets mis is met mensen respectvol op afstand zetten, om escalaties te voorkomen bijvoorbeeld.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 202
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik beschouw mijzelf als huis voor God. In navolging daarbij wil ik bouwen aan het huis voor God. Dat kan een huis voor enkelingen zijn, of een huis voor velen, voor onderdak.

Zou het ook zo kunnen zijn dat men zich vaak deerlijk vergist wbt geestelijke groei? We hebben het graag instant en worden dan gegarandeerd gedesillusioneerd. Men stelt maar al te vaak methode boven p

Gods methode voor heiliging is geloof; men is geheiligd. Deze heiliging wordt uitgekristalliseerd via een proces van groei. Dit proces duurt een mensenleven en wordt aangestuurd door de Heilige Geest.

47 minuten geleden zei WdG:

Als mensen zich aan Christus overgeven, zal Zijn gezicht zal op hun gezicht schijnen. HIJ is onze glorie! Negativiteit is vaak een aanklacht, en helaas worden zaken omgekeerd. Wat goed is wordt als slechts betiteld, en andersom. De duivel klaagt mensen aan, maar.... Satan kan niet voor God verschijnen om jou aan te klagen! In het Bijbelboek Job lezen we dat satan naar Gods troon kwam om over Job te klagen. (Job 1: 6-12): 

Het gebeurde op een dag, toen de zonen van God kwamen om hun opwachting te maken bij de HEERE, dat ook de satan in hun midden kwam.
 

Als Hij Zijn Hoofd in je mocht leggen, dan zal Hij van binnenuit in jou zichtbaar worden, omdat Hij in je als het ware overstroomt. Als een Bron die nooit leeg raakt. Christus is geen masker dat je voor je gezicht kunt houden of dat jou gezicht wel even zal bedekken.  Op termijn zal dat niet houdbaar zijn, omdat zichtbaar wordt wie in je leeft. En als Hij niet in je leeft, wordt dat ook zichtbaar.

En jazeker, heeft de aanklager toegang. Juist daarvoor heb je Jezus de  Christus nodig, want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Wij zijn niet onschuldig, maar wij hebben de enige beste Pleitbezorger. 

Om het te zeggen met de woorden van iemand die dat beter kan uitdrukken:

Citaat

De Kerk heeft steeds geleerd, dat bekering niet eens en voor altijd gegeven kan zijn, maar steeds opnieuw moet worden beleefd en nagestreefd. Ook de gelovige christen raakt immers steeds opnieuw verstrikt in allerlei aardse beslommeringen die hem het zicht op het Rijk Gods ontnemen. Het ergste is misschien het zelfbedrog waaraan juist een gelovige ten prooi kan vallen, namelijk de illusie dat een mens die de kerkelijke voorschriften scrupuleus onderhoudt, zich niet langer met geheel zijn hart, geheel zijn ziel en geheel zijn verstand zou behoeven in te spannen voor het Rijk Gods. De Kerk wil zich voortdurend tot Christus bekeren. 

https://www.kro.nl/katholiek/abc/katholiek-worden?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei WdG:

Als mensen zich aan Christus overgeven, zal Zijn gezicht zal op hun gezicht schijnen. HIJ is onze glorie! Negativiteit is vaak een aanklacht, en helaas worden zaken omgekeerd. Wat goed is wordt als slechts betiteld, en andersom. De duivel klaagt mensen aan, maar.... Satan kan niet voor God verschijnen om jou aan te klagen! In het Bijbelboek Job lezen we dat satan naar Gods troon kwam om over Job te klagen. (Job 1: 6-12): 

Het gebeurde op een dag, toen de zonen van God kwamen om hun opwachting te maken bij de HEERE, dat ook de satan in hun midden kwam.

En, eigenlijk is dat merkwaardig. Gods troon is de heiligste plaats. Dus waarom heeft God satan voor Hem laten komen? Satan heeft dit recht gekregen, toen Adam ongehoorzaam was. We kunnen min of meer stellen dat Adam zijn plaats afgestaan heeft aan satan, door te rebelleren tegen God (Genesis 3). Maar, God zij dank, is de laatste Adam gekomen in de persoon van Jezus Christus. In Hebreeën 9 lezen we: 

En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats. Het was dus noodzakelijk dat de afbeeldingen van de dingen die in de hemelen zijn, hierdoor gereinigd werden, maar de hemelse dingen zelf door betere offers dan deze. Want Christus is niet binnengegaan in het heiligdom dat met handen gemaakt is en dat een tegenbeeld is van het ware, maar in de hemel zelf, om nu voor het aangezicht van God te verschijnen voor ons 

Dus het bloed van Jezus Christus heeft deze onreine plaats gereinigd. De onreine plaats waar satan kon komen is rein geworden. En, dat betekent dat satan niet meer in de hemel kan komen. Hij kan niet meer voor God komen om ons aan te klagen! In Hebreeën 9:24 lezen we dat Jezus in Gods aanwezigheid is. Hij is voor ons. Hij pleit voor ons, zoals we in Romeinen 8 kunnen lezen: 

Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit.

Ofwel, wat met Job gebeurd is, kan ons niet meer overkomen! Job verlangde naar een bemiddelaar, maar hij had niemand (Job 9:33). Zijn droom is onze realiteit. Vandaag hebben we Jezus Christus als onze Middelaar, zoals we in 1 Timotheüs 2 lezen: 

Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.

Omdat de duivel niet meer voor God in de hemel kan komen, komt hij nu tot mensen op aarde om ze daar te beschuldigen en aan te klagen. Zijn voornaamste middel is misleiding omdat hij geen echte kracht heeft (Kolossenzen 2). 

Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd.

De duivel moet liegen en mensen bedriegen om te denken dat God tegen ze is, dat hij boos op je is omdat je gefaald zou hebben, of dat jouw ziekte of armoede de straf van God is voor jouw zonden. Mijn vriend, val niet voor de leugens van de duivel. Als God jou rechtvaardigt, kan niemand jou aanklagen! Satan kan niet meer voor God komen om jou te beschuldigen of aan te klagen. Heb je Jezus als Verlosser aangenomen? Dan heb je vrije toegang tot Gods genade, zoals Hebreeën 4 dat prachtig verwoordt: 

Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip.

Als God ons rechtvaardigt, kan niemand ons aanklagen! Van die positiviteit zullen mensen opfleuren! We zijn de gerechtigheid Gods in Christus, mits we ons aan Hem overgeven!

Ik vind het soms lastig om dit bijbels allemaal te plaatsen, hoe het met satan versus God onder andere zit. Ik snap wat je zegt. Satan, de aanklager kan ons door Jezus niet meer aanklagen.\

Aan iets moet ik wel denken. Ik ben op mijn 14de ongeveer door een jongen van de fiets afgeslagen met een skatebord. Ik heb toen een knietje in mijn maag gekregen. Daardoor knikte ik voorover en toen gaf hij een harde knietje in mijn gezicht. Ik viel toen achter over en vervolgens begon hij op mijn gezicht in te trappen.  Bond en blauw in mijn gezicht kwam ik thuis. Ik durfde niet meer naar school te gaan. Daarop greep de school echter zo goed in, dat ik door de leerjaardecaan goed werd geholpen. In een hard verhoor met de dader kwam de dader aan het huilen en vroeg me daarna om vergeving. Ik wist niet hoe ik er over denken moest, maar heb het hem vergeven. Daarna heb ik nergens meer last van gehad. Alle pesterijen waren geheel over. Niemand raakte mij nog een vinger aan. Toen moest ik denken aan het verhaal van Job en dat God zegt in de bijbel, dat Hij met de beproeving ook de uitweg biedt. Soms overkomt ons zo iets, om ons geloof te sterken en op de proef te stellen. Het mooiste komt nog. Toen ik een jaar of 28 was kwam de dader tot bekering. Hij deelde het met me, door zelfs mijn kerk te bezoeken en me om vergeving te vragen. Nogmaals dus :)

Nu is de dader, mijn broeder in de Heer! Halleluja! God kan je grootste vijanden tot je broeders maken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Vanwaar die plotselinge preoccupatie met lelijk en mooi?  Voel je je lelijk? 

het was @Willempie die aangaf mensen die oordelen op uiterlijk minder te vinden. Ik snap echter zelf best waarom de preoccupatie met uiterlijk is, omdat het leven er zoveel gemakkelijker door wordt, het ontlokt automatisch positieve reacties. ik ontlok om een specifiek soort lelijkheid (wantrouwen) negativiteit, en moet dus heel veel moeite doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel:

het was @Willempie die aangaf mensen die oordelen op uiterlijk minder te vinden. Ik snap echter zelf best waarom de preoccupatie met uiterlijk is, omdat het leven er zoveel gemakkelijker door wordt, het ontlokt automatisch positieve reacties. ik ontlok om een specifiek soort lelijkheid (wantrouwen) negativiteit, en moet dus heel veel moeite doen.

Wat een onzin. Hier ligt een grote uitdaging voor jou.

2 minuten geleden zei Gaitema:

Ik geloofde het toen zelf amper en had mijn twijfels aan hem. Voor mij was het heel goed dat hij het na zijn bekering nogmaals deed :)

Ter bevestiging dus. Ok.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
11 minuten geleden zei Noel:

het was @Willempie die aangaf mensen die oordelen op uiterlijk minder te vinden. Ik snap echter zelf best waarom de preoccupatie met uiterlijk is, omdat het leven er zoveel gemakkelijker door wordt, het ontlokt automatisch positieve reacties. ik ontlok om een specifiek soort lelijkheid (wantrouwen) negativiteit, en moet dus heel veel moeite doen.

Wat een onzin. Hier ligt een grote uitdaging voor jou.

Wat is precies de onzin volgens jou? En wat bedoel je dan met uitdaging? 

mag ook in een pb, want het hoort misschien niet hier...

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel:

Wat is precies de onzin volgens jou? En wat bedoel je dan met uitdaging? 

De onzin bestaat hem uit het gegeven dat het fysieke uiterlijk van generlei belang is. Als een ander het vertikt om naar de binnenkant te kijken en jou beoordeeld op je uiterlijk, dan is diegene bezig met zich beter te voelen ten koste van een ander. In veruit de meeste gevallen speelt jaloezie en een diep gevoel van ongelukkig zijn met zichzelf als factor mee. Projectie dus.

5 minuten geleden zei Noel:

En wat bedoel je dan met uitdaging? 

Je minder (liefst niks) aantrekken van onterechte negatieve kritiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De onzin bestaat hem uit het gegeven dat het fysieke uiterlijk van generlei belang is. Als een ander het vertikt om naar de binnenkant te kijken en jou beoordeeld op je uiterlijk, dan is diegene bezig met zich beter te voelen ten koste van een ander. In veruit de meeste gevallen speelt jaloezie en een diep gevoel van ongelukkig zijn met zichzelf als factor mee.

Je minder (liefst niks) aantrekken van onterechte negatieve kritiek.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik mij kritiek (ook onterecht) wel wil aantrekken, betrokken wil blijven op de eventueel ongerechtigde ander, die dat fysieke uiterlijk wel van belang laat zijn.

En dat ik "wantrouwen" als een specifiek soort "zonde" blijf beschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel:

Ik hoop dat je begrijpt dat ik mij kritiek (ook onterecht) wel wil aantrekken, betrokken wil blijven op de eventueel ongerechtigde ander, die dat fysieke uiterlijk wel van belang laat zijn.

Hoe moet ik dit begrijpen in het licht van het je overgeven aan Jezus? Waaruit blijkt de assertiviteit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat een onzin. Hier ligt een grote uitdaging voor jou.

Ter bevestiging dus. Ok.

Ja, want het was niet niks. Vergeven is niet gemakkelijk. Immers, later hoorde ik dat hij weer opgepakt was om iets.. Dan ga je des te meer twijfelen aan het nut van iemand vergeven. Of het wel zin had. Het werd zelfs door de leerjaardecaan toen gezegd, dat ik hem nu niet moest vertrouwen. Dat deed ik dan ook niet. Dat vertrouwen kwam pas na zijn laatste vraag om vergiffenis in de kerk.

Ik kreeg toen ook te horen, waarom hij zo agressief was. Onverwerkt verdriet in combinatie met verkeerde vrienden. Hij had toen als tiener zijn vader verloren..

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei Noel:

Ik hoop dat je begrijpt dat ik mij kritiek (ook onterecht) wel wil aantrekken, betrokken wil blijven op de eventueel ongerechtigde ander, die dat fysieke uiterlijk wel van belang laat zijn.

Hoe moet ik dit begrijpen in het licht van het je overgeven aan Jezus? Waaruit blijkt de assertiviteit?

Goede vraag. Zie je je overgeven aan Jezus als winnen aan assertiviteit? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Noel:

Goede vraag. Zie je je overgeven aan Jezus als winnen aan assertiviteit? 

Absoluut. To assert betekent jezelf kenbaar maken. Zoals Jezus Zich bekend heeft gemaakt en volgens mij verwacht Jezus niet van je dat je over je heen laat lopen als een deurmat. Hoewel Jezus heeft geleden als geen ander, is Hij er niet getraumatiseerd door geraakt. Ik herken Jezus niet als een sociaal angstig Man, integendeel; Hij was zeer vastberaden, ondanks alle beschimpingen van anderen. Een voorbeeld van assertiviteit kun je ook vinden in het verhaal over de barmhartige Samaritaan. Ondanks de negatieve spanningen tussen Joden en Samaritanen, trad hij kordaat, beheerst, zakelijk en efficiënt op. Zonder zich daarbij te laten leiden door wat men van elkaar vond en zonder verwijten te maken. Heb uw naaste lief, zonder er zelf aan onderdoor te gaan. Dat is de kunst m.i. Een kunst waar ik net zo hard mee bezig moet als jij. Want zo subassertief als jij mij over komt, zo agressief kan ik reageren. Gelukkig steeds minder.

 

Dikke vis uit eigen land^^.jpg

Als je me vroeger zo tegenkwam, was het goed mis....

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Gaitema:

Heb jij na jouw agressie ook mensen om vergeving moeten vragen? En hoe was dat?

Ik heb zoveel mensen te pakken gehad, dat ik niet weet waar ik zou moeten beginnen. Veel van deze mensen mijden mij, omdat ze angst hebben of omdat ze een pak slaag hebben gekregen vanwege agressief doen naar mij toe en als ze dan afdruipen, voelen ze zich te arrogant om de nederlaag toe te geven. Ik moest van de rechter verplicht ambulant forensisch. Eigenlijk voelde ik me zeer vaak verdrietig en verharde mijn hart om zodoende onverschillig en met zeer veel negatieve emotie erop los te slaan. Hoe dan ook, agressief handelen, al wordt je onrecht aangedaan, brengt nooit de oplossing. Agressie verergerd problematiek, per definitie.

Ik heb er spijt van, dat staat voorop en ik ben bereid om vergeving te vragen en heb dat in een aantal gevallen gedaan, maar in veel gevallen ook niet omdat ik ze nooit weer heb gezien. Het voelt goed om vergeving te vragen.

10 minuten geleden zei Gaitema:

Mijn ervaring is dat vergeving vragen een angstige ervaring is. Je weet maar nooit of je vergeving krijgt. 

Ik verwacht geen vergeving van de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Noel:

Voordat je de genade-gift van Jezus kan aanvaarden zal er toch wel een zonde-besef moeten zijn? Mijn zonde-besef is totaal anders inderdaad.

Heb je het idee dat er geen besef van zondig handelen aanwezig is bij mij?

13 minuten geleden zei Noel:

Ik denk wel dat Jezus genade een troost kan zijn, maar tevens een volmacht.

Een volmacht tot gehoorzaamheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In hoeverre verschilt jou zondebesef van de mijne?

Ik heb ook wel woede-aanvallen gehad. Maar ik denk dat mijn zonde vooral is het verleden haar onwetendheid te ontnemen.

In het verleden wist men niet dat haar de onwetendheid ontnomen kon worden, of dat dit een probleem was, en in de toekomst moet men naar dit inzicht handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid