Spring naar bijdragen

De Grote Afval (Timoteüs 4:3-5)


Aanbevolen berichten

We hebben het vaak over de opname van de gemeente, een hemelse gedachte die ons misschien laat wegdromen. Met oog voor het menselijke lijden kunnen we ons ook de vraag stellen wat er met de zogeheten Grote Afval nog zal gebeuren in het heden en morgen. Volgens sommigen is de Grote Afval begonnen na WOII, en nu nog steeds bezig. Gemakshalve Wiki in bulletpoints:

  1. De Grote Afval is een fase in de eindtijd, zoals genoemd in de Bijbel.
  2. Dit gaat volgens het christendom vooraf aan de Opname van de gemeente en de wederkomst van Jezus Christus.
  3. De Grote Afval slaat op de afvalligheid van het geloof. 
  4. Paulus schreef hierover in een brief aan Timoteüs, in de Tweede brief van Paulus aan Timoteüs (2 Timoteüs 4:3-5):
  5. 3 Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoetkomen en hen naar de mond praten.
  6. 4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels.
  7. 5 Jij echter moet in alles nuchter zijn, je lijden aanvaarden, je werk als verkondiger van het evangelie doen, je dienende taak vervullen.
  8. De mensen kunnen in de periode van de Grote Afval het evangelie niet meer verdragen.
  9. In de Tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen staat, dat de wederkomst van Jezus Christus niet eerder plaatsvindt voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is. 
  10. Volgens sommige evangelicale christenen is de Grote Afval al begonnen met de ontkerkelijking na de Tweede Wereldoorlog, welk proces zich heeft voortgezet tot in de 21ste eeuw.

Volgens (9) moeten we ons nog meer afwenden van het geloof opdat de Messias sneller zou verschijnen, eerder paradoxaal naargelang de perceptie van waaruit gekeken wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die grote afval was al gegaan in de eerste eeuw en Paulus waarschuwde al daarvoor.

3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen;  4 en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich daarentegen tot onware verhalen keren.

Wat was die 'ongezonde leer'? Paulus verteld het zelf. Zal ze op een rijtje zetten.

 1 thim 1:3 Evenals ik u toen ik op het punt stond naar Macedo̱nië te gaan, heb aangemoedigd in E̱feze te blijven, doe ik het ook nu, opdat gij zekere personen moogt gebieden geen andere leer te brengen

1 thim 1:10 hoereerders, mannen die bij personen van het mannelijk geslacht liggen, ontvoerders van mensen, leugenaars, voor hen die vals zweren en al wat verder in strijd is met de gezonde leer

1 thim 4:geïnspireerde uitspraak zegt echter uitdrukkelijk dat in latere tijdsperiodes sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat zij aandacht schenken aan misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen

Titus 1:14 en geen aandacht schenken aan joodse fabels en geboden van mensen die zich van de waarheid afwenden.  

2 Petrus 1:16 Neen, niet door kunstig verzonnen onware verhalen te volgen, hebben wij U bekend gemaakt met de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus, maar doordat wij ooggetuigen van zijn luister waren geworden

Denk dat veel te wijten is aan de talloze zogenaamde evangeliën die in de ronte gingen. Veel van die vooral gnostische geschriften waren natuurlijk vals. Ook binnen het Jodendom gingen veel apocryphe geschriften in de ronte. 

Ook de Griekse filosofie was een grote vijand van de waarheid waarvoor Paulus hevig waarschuwde.

Kol 2:8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus;

Helaas heeft al deze factoren wel degelijk invloed gehad op het ware geloof en kregen veel begrippen een Grieks tintje, bijv. onsterfelijke ziel, hel etc.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Kol 2:8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus

Enigszins 'grappig' dat men tijdloze wijsheden tracht te verdoezelen, ben je wel zeker dat de Bijbel niet vervalst is door Satan? Het ene lijkt het andere tegen te spreken, niet? Alertheid geboden, dat mag wel gezegd worden uiteraard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een andere donkere bladzijde ,,was ontegenzeglijk het overvloedige filosofische water dat in de theologische wijn gegoten werd''. Kerkvader Thomas van Aquino, die de filosofie van Aristoteles met het christendom wilde verzoenen, zou veel kwaad hebben aangericht. ,,Wat moest het christendom met het heidense denken van de Stagiriet Aristoteles beginnen? Deze filosoof loochende immers de schepping van de wereld, en het leven na dit leven!''

Thomas noemde Aristoteles 'de filosoof', maar volgens Luther verhield Aristoteles zich tot de theologie 'als de duisternis tot het licht'. Liefting lijkt het daarmee eens te zijn. ,,Deze poging om te komen tot een synthese tussen het christelijk geloof en de filosofie van Aristoteles is mijns inziens de grote vergissing van de rooms-katholieke kerk geweest.''

1 minuut geleden zei TTC:

Enigszins 'grappig' dat men tijdloze wijsheden tracht te verdoezelen, ben je wel zeker dat de Bijbel niet vervalst is door Satan?

Daar geloof ik niks van. De Bijbel heeft onder de meest barre omstandigheden toch overleefd. Dat zou enkel God kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Een andere donkere bladzijde ,,was ontegenzeglijk het overvloedige filosofische water dat in de theologische wijn gegoten werd''. Kerkvader Thomas van Aquino, die de filosofie van Aristoteles met het christendom wilde verzoenen, zou veel kwaad hebben aangericht. ,,Wat moest het christendom met het heidense denken van de Stagiriet Aristoteles beginnen? Deze filosoof loochende immers de schepping van de wereld, en het leven na dit leven!''

Thomas noemde Aristoteles 'de filosoof', maar volgens Luther verhield Aristoteles zich tot de theologie 'als de duisternis tot het licht'. Liefting lijkt het daarmee eens te zijn. ,,Deze poging om te komen tot een synthese tussen het christelijk geloof en de filosofie van Aristoteles is mijns inziens de grote vergissing van de rooms-katholieke kerk geweest.''

Daar geloof ik niks van. De Bijbel heeft onder de meest barre omstandigheden toch overleefd. Dat zou enkel God kunnen.

hmmm... Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt (er staan geen bronvermeldingen bij), maar het getuigt volgens mij wel van weinig begrip van wetenschap (en filosofie) voor de Nieuwste tijd... Voor Ockham was er trouwens heel weinig onderscheid in filosofie/wetenschap enerzijds en filosofie/theologie anderzijds.

Arestoteles, die trouwens niet alleen door Aquino "De filosofoof" werd genoemd (hij was namelijk zo belangrijk), was in de ogen van velen dat ook niet een filosoof zoals we dat begrip de dag van vandaag kennen, maar een wetenschapper pur sang... En een heel belangrijke wetenschapper ook nog, zijn biologie, die trouwens heel goed verzoend kon worden met het creationistisch gedachtengoed, heeft tot Darwin stand gehouden, dus meer dan duizend jaar, ook zijn fysica heeft eeuwen stand gehouden, tot Newton als ik me goed herinner.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Is er een boek belangrijker dan de Bijbel? Die is compleet, dus begrijp je vraag niet.

Ik heb weleens van een mede-JG hier gehoord (Shoppy, geloof ik), dat als het duizendjarig rijk aanbreekt (of het eeuwig rijk, dat weet ik niet meer) dan "de boeken geopend zullen worden" en die boeken nieuwe wetgeving en voorschriften zouden bevatten voor dat rijk. Dus dat er als het ware wel degelijk nog nieuwe boeken aan zitten te komen.
Is dat nog steeds wat jullie leren, of heeft die mede-JG dat destijds verkeerd begrepen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Ik heb weleens van een mede-JG hier gehoord (Shoppy, geloof ik), dat als het duizendjarig rijk aanbreekt (of het eeuwig rijk, dat weet ik niet meer) dan "de boeken geopend zullen worden" en die boeken nieuwe wetgeving en voorschriften zouden bevatten voor dat rijk. Dus dat er als het ware wel degelijk nog nieuwe boeken aan zitten te komen.
Is dat nog steeds wat jullie leren, of heeft die mede-JG dat destijds verkeerd begrepen?

Hoi Robert, dat klopt, maar dat is bij het aanbreken van het 1000 jarig Rijk bij het oordeel. Ik denk dat je Openbaring 20:12 bedoelt.

12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, voor de troon staan, en er werden boekrollen geopend. Maar er werd een andere boekrol geopend; het is de boekrol des levens. En de doden werden geoordeeld op grond van de dingen die in de boekrollen geschreven stonden, overeenkomstig hun daden.  

Maar zou ook Openbaring 5:9 kunnen zijn. 9 En zij zingen een nieuw lied en zeggen: „Gij zijt waardig de boekrol te nemen en haar zegels te openen, want gij werdt geslacht en gij hebt met uw bloed uit elke stam en taal en elk volk en elke natie personen voor God gekocht,  10 en gij hebt hen gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen als koningen over de aarde regeren.”

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako Maar dan komt er volgens jullie dan dus wel een "volgend boek" aan, met extra informatie erin, of niet? Is de bijbel volgens jullie dan in dat duizendjarig rijk niet voldoende? Deze vraag bedoel ik niet aanvallend, maar het idee komt op mij nogal, zeg maar, nieuw over.

Ter info: de meeste christenen geloven dat in die boeken al je daden en motieven opgetekend staan, waarop je vervolgens geoordeeld wordt. Net zoals in een rechtszaak vandaag de dag ook je dossier geopend en besproken wordt, zo werd dat destijds in rechtszaken ook gedaan. Een klassiek allegorisch beeld is dan ook dat al je daden staan opgetekend in een boek in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei TTC:

Met oog voor het menselijke lijden kunnen we ons ook de vraag stellen wat er met de zogeheten Grote Afval nog zal gebeuren in het heden en morgen. Volgens sommigen is de Grote Afval begonnen na WOII, en nu nog steeds bezig.

Dat is raar. De afvalligheid neemt hier in het westen wel toe maar dan hebben we het zo'n beetje over Noord Europa en misschien de stedelijke agglomeraties in Noord Amerika maar verder zeer zeker niet.

16 uur geleden zei sjako:

Die grote afval was al gegaan in de eerste eeuw en Paulus waarschuwde al daarvoor.

Euh... Het christendom was nog niet begonnen en ze begonnen al af te vallen? Hoe is het dan zo groot kunnen worden?

 

15 uur geleden zei sjako:

Is er een boek belangrijker dan de Bijbel?

De Veda's (maar dan moet je wel hindoe zijn :))

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Dit komt uit een boek 'De noodzakelijke Reformatie' van ds H. Liefting.

Over wat heb je het hier Sjako, is me niet geheel duidelijk. Is dat het boek na de Bijbel?

2 uur geleden zei Robert Frans:

Maar dan komt er volgens jullie dan dus wel een "volgend boek" aan, met extra informatie erin, of niet? Is de bijbel volgens jullie dan in dat duizendjarig rijk niet voldoende? Deze vraag bedoel ik niet aanvallend, maar het idee komt op mij nogal, zeg maar, nieuw over.

Die vraag stelde ik me ook, ook niet aanvallend bedoeld. Vandaar m'n verwijzing naar 'het einde is in zicht', maar misschien het begin van wat anders (en boek?).

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Robert Frans:

 

@sjako Maar dan komt er volgens jullie dan dus wel een "volgend boek" aan, met extra informatie erin, of niet? Is de bijbel volgens jullie dan in dat duizendjarig rijk niet voldoende? Deze vraag bedoel ik niet aanvallend, maar het idee komt op mij nogal, zeg maar, nieuw over.

Ter info: de meeste christenen geloven dat in die boeken al je daden en motieven opgetekend staan, waarop je vervolgens geoordeeld wordt. Net zoals in een rechtszaak vandaag de dag ook je dossier geopend en besproken wordt, zo werd dat destijds in rechtszaken ook gedaan. Een klassiek allegorisch beeld is dan ook dat al je daden staan opgetekend in een boek in de hemel.

 

Ik weet niet precies waar je op doelt, maar ik denk dat het vooral om Openbaring 5:9 gaat. De situatie in het 1000 jarig Rijk is natuurlijk anders de huidige situatie. Tegen die tijd zal er nieuwe instructies komen waar we nu in de oude wereld niks aan hebben. Waarschijnlijk wordt in 'dat nieuwe lied' dingen bekend gemaakt die tot stand worden gebracht. Het wordt aan de 144.000 bekend gemaakt omdat zei mee gaan regeren over het Koninkrijk Gods. Ze geven gehoor aan de uitnodiging door 'Looft Jah = Hallelujah' te roepen.

Ook in Openbaring 5:1-4 wordt gesproken over een boekrol gesproke, die niemand kon openen. In Openbaring 5:5 zien we dat de De Leeuw die uit de stam Juda (Jezus) is gerechtigd is de boekrol te openen.

5 En ik zag in de rechterhand van Degene die op de troon is gezeten een boekrol, beschreven van binnen en aan de buitenkant, welverzegeld met zeven zegels.  2 En ik zag een sterke engel, die met een luide stem uitriep: „Wie is waardig de boekrol te openen en haar zegels los te maken?”  3 Maar noch in de hemel noch op de aarde noch onder de aarde was ook maar iemand die de boekrol kon openen of erin kon kijken.  4 En ik barstte in een stroom van tranen uit omdat er niemand waardig werd bevonden de boekrol te openen of erin te kijken.

Duidelijk is dat er nieuwe boeken en instructies worden bekendgemaakt.

4 uur geleden zei Mullog:

Euh... Het christendom was nog niet begonnen en ze begonnen al af te vallen? Hoe is het dan zo groot kunnen worden?

Ik ga uit wat Paulus zegt. Dat er binnen het Christendom zich personen op zouden werken die in werkelijkheid wolven in schaapskleren zijn en die de kudde niet teder behandelen.

Hand 20:29 Ik weet dat er na mijn heengaan onderdrukkende wolven bij U zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen,  30 en uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.

De term 'na mijn heengaan' duidt erop dat dit vroeg in de ontwikkeling van het Christendom is gebeurd. En dat is ook gebeurd. Later is een vorm van Christendom de officiële Romeinse religie geworden onder Constantijn. Vandaar dat in ieder geval het zuivere woord bewaard is gebleven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

De situatie in het 1000 jarig Rijk is natuurlijk anders de huidige situatie. Tegen die tijd zal er nieuwe instructies komen waar we nu in de oude wereld niks aan hebben. Waarschijnlijk wordt in 'dat nieuwe lied' dingen bekend gemaakt die tot stand worden gebracht. Het wordt aan de 144.000 bekend gemaakt omdat zei mee gaan regeren over het Koninkrijk Gods. Ze geven gehoor aan de uitnodiging door 'Looft Jah = Hallelujah' te roepen.

Zegt UBUNTU jou iets Sjako?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar wat heeft dat met dit te maken?

Ken je het verloren paradijs van Keynes? Je veronderstelt een nieuw boek met richtlijnen, wat met de oude richtlijnen en beschikbare middelen?

1 uur geleden zei sjako:

5 En ik zag in de rechterhand van Degene die op de troon is gezeten een boekrol, beschreven van binnen en aan de buitenkant, welverzegeld met zeven zegels.  2 En ik zag een sterke engel, die met een luide stem uitriep: „Wie is waardig de boekrol te openen en haar zegels los te maken?”  3 Maar noch in de hemel noch op de aarde noch onder de aarde was ook maar iemand die de boekrol kon openen of erin kon kijken.  4 En ik barstte in een stroom van tranen uit omdat er niemand waardig werd bevonden de boekrol te openen of erin te kijken.

Waar ligt dat boek nu Sjako?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Ken je het verloren paradijs van Keynes? Je veronderstelt een nieuw boek met richtlijnen, wat met de oude richtlijnen en beschikbare middelen?

Dat veronderstel ik niet, dat veronderstelt de Bijbel. Die oude richtlijnen zullen nog wel overeind blijven denk ik, maar deels zullen ze verouderd zijn.

Dat boek zit in Jehovah's gedachten en is zelfs misschien geen boek. Het zijn nieuwe richtlijnen wellicht wetten die dan zullen gelden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Dat veronderstel ik niet, dat veronderstelt de Bijbel. Die oude richtlijnen zullen nog wel overeind blijven denk ik, maar deels zullen ze verouderd zijn. Dat boek zit in Jehovah's gedachten en is zelfs misschien geen boek. Het zijn nieuwe richtlijnen wellicht wetten die dan zullen gelden. 

Hieronder wat over oude richtlijnen, vandaag frisser dan ooit. Zijn we dan stukken ergens vergeten onderweg? Ik plaats het er nog even bij, 1762 voor Christus.

Citaat

Hoge schuldenniveaus en kwijtscheldingsprogramma’s zijn van alle tijden. Zo’n 2000 jaar voor aanvang van onze jaartelling – ten tijde van de Egyptische farao’s en het koninkrijk van Mesopotamië – speelde dit ook al. Bekend is bijvoorbeeld de code van Hammurabi, koning van Babel, daterend uit 1762 voor Christus. In deze code is vastgelegd dat onder bepaalde omstandigheden schulden worden kwijtgescholden. Destijds waren de kwijtscheldingen functioneel om de stabiliteit van de leefgemeen­schap te continueren. Heersers wilden de sociale cohesie behouden door te voor­komen dat mensen te veel schulden of eigendommen hadden. Vandaag de dag kan schuldannulering een pragmatisch onderdeel zijn van een monetaire reset.

http://www.economie-macht-maatschappij.com/debt-jubilee.html

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Schuldsanering is toch precies wat Jezus doet? Niemand is zonder zonde (schuld aan God). Door het zoenoffer van Jezus is die schuld betaald, mits je Hem als je redder en Heiland aan wilt nemen. Je kan Hem niet terugbetalen. Mooi metafoor.

Ja, exact, hebben we daar een nieuw boek voor nodig? Vandaag enkel een pc en een computerscript, en een beslissing van een aantal uiteraard.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-11-2016 om 19:22 zei sjako:

Schuldsanering is toch precies wat Jezus doet? Niemand is zonder zonde (schuld aan God). Door het zoenoffer van Jezus is die schuld betaald, mits je Hem als je redder en Heiland aan wilt nemen. Je kan Hem niet terugbetalen. Mooi metafoor.

Kwijtschelding van de schulden in een gelijkenis van Jezus. Een man had schuld aan de koning en kon het niet betalen. Vervolgens had een ander bij die man schuld en die vergaf het op zijn beurt niet. En toen kwam de koning weer verhaal halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Olorin:

Kwijtschelding van de schulden in een gelijkenis van Jezus. Een man had schuld aan de koning en kon het niet betalen. Vervolgens had een ander bij die man schuld en die vergaf het op zijn beurt niet. En toen kwam de koning weer verhaal halen.

Merk hierbij misschien op dat 'kwijtschelding' niet hetzelfde is dan een 'tabula rasa', een wereld van verschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Merk hierbij misschien op dat 'kwijtschelding' niet hetzelfde is dan een 'tabula rasa', een wereld van verschil.

Jezus gebruikte het idd als een illustratie, dus het heeft er wel iets van weg, maar het gaat natuurlijk veel verder dan een geldsom kwijtschelden. Het gaat om het idee,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid