Spring naar bijdragen

Een zwaard is ons ontnomen!


Aanbevolen berichten

22 minuten geleden zei Olorin:

Je kan natuurlijk ook gewoon de reactie van degene die de titel maakte negeren en je opmerking voor de zoveelste keer herhalen. 

Dat is geenzins mijn bedoeling geweest, excuses.

Als hij satirisch is bedoeld, dan heb ik dat niet zo begrepen

Maar wat bedoel je met "het een vleugje van archaïsch pseudo-"tale Kanaäns"  ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Net zoals in de jaren veertig ook vele Nederlandse soldaten ten strijde trokken tegen de Duitsers en de overheid dus het zwaard hanteerde. Alleen wonnen zij helaas niet en moesten we wachten tot de ge

Ik bedenk nu mijn eigen bijbelverzen. Korte pakkende onelines van max 140 tekens. Al die moeite tegenwoordig om een bijpassende tekst te vinden, terwijl je er net zo goed zelf een kunt verzinnen. 

Posted Images

8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als ik iemand met een zwaard zie, dan is mijn eerste gedachte "die wil gaan vechten, die is iets kwaads van plan". Dit is wat het gebruik van een zwaard bij anderen op roept.

In deze tijd misschien. Maar in die tijd was het volgens mij niet ongewoon dat men een zwaard bij zich droeg in het dagelijks leven (als men zich die kon veroorloven natuurlijk), of gewoon thuis had liggen. Net zoals in Amerika het niet ongewoon is om een of meerdere vuurwapens te bezitten. Ook uit de verhalen van Jezus met zijn leerlingen kun je afleiden dat de leerlingen vaak of altijd een zwaard meedroegen, of dat zwaarden als een vrij normaal gegeven werden beschouwd. Er was immers geen nationaal politie-apparaat of beroepsleger met een geweldsmonopolie.
Zo draagt Jezus in Lucas 22 hen op om een zwaard aan te schaffen als zij deze nog niet hadden, lagen er ook gewoon twee zwaarden in de bovenzaal en werd tijdens zijn arrestatie het oor van één van de wachters afgehouwen door Petrus zelf. Uiteindelijk geeft Jezus aan dat wie naar het zwaard grijpt, door het zwaard zal omkomen (vlg. Mt 26,52). Maar het bezitten van een zwaard was dus niet ongewoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is geenzins mijn bedoeling geweest, excuses.

Als hij satirisch is bedoeld, dan heb ik dat niet zo begrepen

Maar wat bedoel je met "het een vleugje van archaïsch pseudo-"tale Kanaäns"  ?

 

Dankje.
Ik denk dat het misschien teveel 'insider' jargon is. "Tale Kanaäns" is een refo term voor (kort door de bocht) Staten vertaling Nederlands van eeuwen geleden. Dus archaïsch ('ouderwets' verouderd) taal gebruik. Maar daarnaast ook nog eens termen die je in normaal taalgebruik vroeger ook niet gebruikt werden, doordat men de bijbel wel erg letterlijk vertaalden.
Bijvoorbeeld, christelijk jargon als "Gods vaderhand" en "Gods rechterhand heeft alle kracht". Dat is geen normaal Nederlands taalgebruik, maar hebraïsme. Het is een taalkundig iets uit het Hebreeuws wat of geleend is of letterlijk vertaald is, maar niet gangbaar is in onze taal, althans niet van oorsprong.
Dat hele zwaard ding is ook zoiets. Je moet dat niet letterlijk nemen. Net zoals Gods hand. De term zwaard komt nogal veel in de bijbel voor (boog trouwens op, 'armor' ook hier en daar). Zoals een loflied op je lippen als een twee snijdend zwaard in je hand. Dat is geen gewelddadige tekst. Of zoals je in de bijbel ook seksuele toespelingen hebt met bogen en pijlen.

Het 'pseudo' is omdat ik iets naboots. Het lijkt ergens op, maar het is het niet echt. Christenen 'schermen' (zwaard referentie ;) ) graag in hun eigen jargon, vol met dat soort dingen. Mijn titel was een klein beetje spottend bedoeld en het topic was gericht op de christelijke gemeenschap. Ik vind namelijk dat nogal wat christenen op het internet de bijbel misbruiken door vroom met citaten uit hun context gerukt rond te strooien, vaak ook nog met amper onderbouwing. En wellicht heb ik me er ook wel eens schuldig aan gemaakt. Maar het is nogal een nogal raar manier van discussie en van bijbelgebruik. Daar wil ik best op in gaan in een andere post of reactie in dit topic.
Anyway, naar buiten gericht, als in communicatie met niet christenen: Daar heb je volkomen gelijk in. Je moet als persoon met mensen in hun eigen taal communiceren. Dat Nederlandse christelijke jargon is bijna zoiets als dat ik Latijn ga schrijven. Moet je niet doen. Gesprekspartners zijn intelligente mensen, maar betekend niet dat ze je 'geheimtaal' kennen (is geen geheimtaal natuurlijk, maar ik zou als ik een leek wil interesseren in mijn master thesis des tijds ook niet in wetenschappelijk jargon moeten gaan praten, over paradigma geneuzel enzo). Wellicht iets voor een ander topic, maar christenen kunnen soms wel wat meer hun best doen om in normale mensentaal te spreken, en dan bedoel ik echt geen 'Jip en Janneke taal'. Maar ik bedoel wel zonder christelijk jargon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-11-2016 om 21:12 zei MysticNetherlands:

Wat denk je dat Vrouwe Justitia in haar linkerhand draagt? Precies... weinig mensen de denken dat deze dame kwaad in de zin heeft... behalve DBI dan wellicht

Er zullen inderdaad weinig mensen denken dat vrouwe justitia kwaad in zin heeft. Toch is ook dit symbool ergens van afkomstig, het is geen symbool dat compleet nieuw is maar ze bestaat al heel lang.  "Het zwaard der gerechtigheid" is afkomstig uit de Bijbel.

Op 24-11-2016 om 00:09 zei Olorin:

Dankje.
Ik denk dat het misschien teveel 'insider' jargon is. "Tale Kanaäns" is een refo term voor (kort door de bocht) Staten vertaling Nederlands van eeuwen geleden. Dus archaïsch ('ouderwets' verouderd) taal gebruik. Maar daarnaast ook nog eens termen die je in normaal taalgebruik vroeger ook niet gebruikt werden, doordat men de bijbel wel erg letterlijk vertaalden.
Bijvoorbeeld, christelijk jargon als "Gods vaderhand" en "Gods rechterhand heeft alle kracht". Dat is geen normaal Nederlands taalgebruik, maar hebraïsme. Het is een taalkundig iets uit het Hebreeuws wat of geleend is of letterlijk vertaald is, maar niet gangbaar is in onze taal, althans niet van oorsprong.
Dat hele zwaard ding is ook zoiets. Je moet dat niet letterlijk nemen. Net zoals Gods hand. De term zwaard komt nogal veel in de bijbel voor (boog trouwens op, 'armor' ook hier en daar). Zoals een loflied op je lippen als een twee snijdend zwaard in je hand. Dat is geen gewelddadige tekst. Of zoals je in de bijbel ook seksuele toespelingen hebt met bogen en pijlen.

Het 'pseudo' is omdat ik iets naboots. Het lijkt ergens op, maar het is het niet echt. Christenen 'schermen' (zwaard referentie ;) ) graag in hun eigen jargon, vol met dat soort dingen. Mijn titel was een klein beetje spottend bedoeld en het topic was gericht op de christelijke gemeenschap. Ik vind namelijk dat nogal wat christenen op het internet de bijbel misbruiken door vroom met citaten uit hun context gerukt rond te strooien, vaak ook nog met amper onderbouwing. En wellicht heb ik me er ook wel eens schuldig aan gemaakt. Maar het is nogal een nogal raar manier van discussie en van bijbelgebruik. Daar wil ik best op in gaan in een andere post of reactie in dit topic.
Anyway, naar buiten gericht, als in communicatie met niet christenen: Daar heb je volkomen gelijk in. Je moet als persoon met mensen in hun eigen taal communiceren. Dat Nederlandse christelijke jargon is bijna zoiets als dat ik Latijn ga schrijven. Moet je niet doen. Gesprekspartners zijn intelligente mensen, maar betekend niet dat ze je 'geheimtaal' kennen (is geen geheimtaal natuurlijk, maar ik zou als ik een leek wil interesseren in mijn master thesis des tijds ook niet in wetenschappelijk jargon moeten gaan praten, over paradigma geneuzel enzo). Wellicht iets voor een ander topic, maar christenen kunnen soms wel wat meer hun best doen om in normale mensentaal te spreken, en dan bedoel ik echt geen 'Jip en Janneke taal'. Maar ik bedoel wel zonder christelijk jargon.

Mooi uitgelegd, mee eens ! Thanks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er zullen inderdaad weinig mensen denken dat vrouwe justitia kwaad in zin heeft. Toch is ook dit symbool ergens van afkomstig, het is geen symbool dat compleet nieuw is maar ze bestaat al heel lang.  "Het zwaard der gerechtigheid" is afkomstig uit de Bijbel.

Klopt. Mar goed. Dus niet iedereen denkt bij een zwaard direct aan kwaad in de zin hebben. Sowieso zou het je sieren om te proberen niet te pretenderen te weten wat iedereen denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@MysticNetherlands Je slaat met deze zedenprekende opmerking de plank (weer eens) volledig mis

Je zegt dat het me zou sieren om te proberen niet te pretenderen te weten wat iedereen denkt. Dan bedoel je daarmee waarschijnlijk mijn opmerking 'weinig mensen zullen denken' in de zin die je van mij citeerde. 

Maar, beste MN, dat was een antwoord op een zin van jou....

Balk....oog..... splinter.....
 

Citaat

Wat denk je dat Vrouwe Justitia in haar linkerhand draagt? Precies... weinig mensen de denken dat deze dame kwaad in de zin heeft... behalve DBI dan wellicht

waarop ik dit schreef:

Citaat

Er zullen inderdaad weinig mensen denken dat vrouwe justitia kwaad in zin heeft. Toch is ook dit symbool ergens van afkomstig, het is geen symbool dat compleet nieuw is maar ze bestaat al heel lang.  "Het zwaard der gerechtigheid" is afkomstig uit de Bijbel.

Tip: hou het inhoudelijk in plaats met van dergelijk commentaar te komen. Op mij komt het over als op een buitengewoon kinderachtige manier discussies proberen van het onderwerp af te leiden. Waarschijnlijk weet of kun je niet beter, ik heb geen idee, je zou dat voor jezelf na kunnen gaan. Ik negeer het meestal, maar in dit extreem belachelijke voorbeeld kan ik het niet laten om weer eens in één bericht overzichtelijk bij elkaar te zetten hoe 'volwassen' jij acteert. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zwaard dat Vrouwe Justitia in haar hand houdt, beeldt het scheiden van "goed en kwaad"  uit.  De weegschaal beeldt het in balans houden uit van een rechtvaardige rechtspraak.  Toevallig heb ik mijn zoon, die strafpleiter is, een beeldje van Vrouwe Justitia cadeau gegeven ter gelegenheid van het openen van zijn nieuwe kantoor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei ineke-kitty:

Het zwaard dat Vrouwe Justitia in haar hand houdt, beeldt het scheiden van "goed en kwaad"  uit.....

Toevallig heb ik mijn zoon, die strafpleiter is, een beeldje van Vrouwe Justitia cadeau gegeven ter gelegenheid van het openen van zijn nieuwe kantoor.  

Dankzij de nieuwsgierigheid van onze Eva heeft God ons het verschil tussen goed en kwaad bekend gemaakt, althans volgens het scheppingsverhaal. Het zwaard kan daarom als een symbool van het zelfstandig hebben leren denken gezien worden, een mooi kadootje.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaar ook wat er in Genesis 3:24 staat:  " En Hij dreef de mens uit;  en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde,  om te bewaren den weg van den boom des levens".  Er was in ieder geval een zwaard, dat zich op een of andere wijze omkeerde/omdraaide. Wat het tweesnijdend zwaard betreft, dat heb ik al uitgelegd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ineke -kityy zei: Vandaar ook wat er in Genesis 3:24 staat:  " En Hij dreef de mens uit;  en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde,  om te bewaren den weg van den boom des levens". 

Och, een beetje gerepareer achteraf, had God ons de weg naar de verboden boom maar met een vlammig lemmer eens zwaards versperd, dan waren er nu geen moslims geweest.

slang_appel_grt.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik spreek niet over iedereen, ik spreek over 'weinig'. Jij sprak over "dit is wat het gebruik van een zwaard bij anderen oproept". Daar had ik het over. Je bouwt je argument op je pretentie te weten hoe dingen bij anderen overkomt. Lijkt me behoorlijk inhoudelijk, niets kinderachtigs aan,

Aha, je had het over deze opmerking:

Citaat


Als ik iemand met een zwaard zie, dan is mijn eerste gedachte "die wil gaan vechten, die is iets kwaads van plan". Dit is wat het gebruik van een zwaard bij anderen op roept.

 

Welaan, niks mis mee lijkt me zo. Religie+ zwaard = geweld, daarmee 'pretendeer' ik niks, maar het is een algemeen bekend feit. Bitter weinig mensen die de beelden van Jihadi-John zagen, met zwaard in de hand, en die dachten dat hij van plan was om te gaan mens-erger-je-nieten met de man die voor hem zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Aha, je had het over deze opmerking:

Welaan, niks mis mee lijkt me zo. Religie+ zwaard = geweld, daarmee 'pretendeer' ik niks, maar het is een algemeen bekend feit. Bitter weinig mensen die de beelden van Jihadi-John zagen, met zwaard in de hand, en die dachten dat hij van plan was om te gaan mens-erger-je-nieten met de man die voor hem zat.

Het is weer om te huilen..... wat een niveau weer. Even snel religie erbij halen, Jihad, en klaar is DBI . ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid