Spring naar bijdragen

De zalige hoop


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei TTC:

Alles is voor interpretatie vatbaar, als morgen WOII start dan zullen velen scanderen 'Zie je wel!!!'. Het verhaal wordt natuurlijk iets dommer wanneer blijkt dat mensen niets kunnen/mogen doen om een dergelijk doemscenario af te wenden naar een positief scenario. Maar kijk dan naar WOI en WOII, het is nagenoeg hetzelfde scenario. Bijbel niet serieus nemen? 

Wat hebben WOI, II en III met de bijbel te maken?

1 minuut geleden zei Thorgrem:

Die vraag kan je stellen totdat je een ons weegt, maar als volwassene zal je die toch echt voor jezelf moeten beantwoorden. Kortom, ontwikkel je smaakpapillen en je zal zelf wel proeven wat voor jou zout, zoet, bitter of zuur is. Niemand gaat je als volwassene aan het handje meenemen, ontdek zelf de wereld en wat ze te bieden heeft. 

1+1 = 2, of mijn mijn smaak nu zoet, zuur of bitter is. Of God wel of niet bestaat heeft niet met persoonlijke smaak, voor-of afkeur te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 641
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hahahaha, moddergooien. Dat vind ik een fijne activiteit en laat ik me graag toe verleiden, dus bij deze dan maar.  Ik benoem het feit dat het overschrijven van een boek een schending van auteurs

Ik heb het onderzocht en ik concludeer dat Sjako het bij het rechte eind heeft. Jouw visie is van een leugengeest.   

Zojuist zei Magere Hein:

Wat hebben WOI, II en III met de bijbel te maken?

Het is steeds dezelfde dynamiek:

  1. profetie over onheilspellende scenario's in de toekomst
  2. vraag (noodkreet eigenlijk) om hiervoor tijdig wakker te worden
  3. geen garantie op succes waardoor de profetie uitkomt

Dit is toepasbaar op zowat elke oorlog, er zijn altijd mensen geweest die waarschuwen voor wat komen kan (met in het verlengde ook de ontkenning daarvan).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het is steeds dezelfde dynamiek:

  1. profetie over onheilspellende scenario's in de toekomst
  2. vraag (noodkreet eigenlijk) om hiervoor tijdig wakker te worden
  3. geen garantie op succes waardoor de profetie uitkomt

Dit is toepasbaar op zowat elke oorlog, er zijn altijd mensen geweest die waarschuwen voor wat komen kan (met in het verlengde ook de ontkenning daarvan).

 

Ja duhhhh...Ik heb laatst nog voorspeld dat er een vliegtuig zou neerstorten....

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Magere Hein:

Ja duhhhh...Ik heb laatst nog voorspeld dat er een vliegtuig zou neerstorten....

Ja, alle overheidsbesparingen zijn ook een maat voor niets, zie hiervoor de talrijke schat een sociale alternatieven. Is er dan onderweg - alsof men dood is - iemand in slaap gevallen misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Magere Hein:

1+1 = 2, of mijn mijn smaak nu zoet, zuur of bitter is. Of God wel of niet bestaat heeft niet met persoonlijke smaak, voor-of afkeur te maken.

Ook prima, dan blijf je lekker hangen als een oude grammofoonplaat en kom je geen stap verder in je persoonlijke ontwikkeling. Ook een keuze.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Magere Hein:

Het klinkt gewoon als zijnde geschreven door een achterdochtig woestijnvolk met diverse bijgeloven/overtuigingen die later gemixt, veranderd en aangepast zijn. Want eerlijk is eerlijk. Eigenlijk is dit geen monotheïsme meer. Jezus, God, duivel (soms engelen), heilige Maria, demonen en de heilige geest. Maar die zijn dan weer 1 en dezelfde. Wie er nog een touw aan kan vastknopen mag dit hier uitleggen. Monotheïstisch geloof draagt de sporen van de prehistorie met zich mee, oa. dat goden verzoend kunnen worden via bloedvloeien van een onschuldige. Dat Jahweh ooit een gemalin had (Asjera) is via een archeologische vondst (potscherf met inscriptie) aangetoond. Dat iedere stam in het midden-oosten zijn eigen stamgod had en dat ons begrip 'God' gegroeid is uit de stamgod Jahweh mag duidelijk zijn.

Deze post wekt echt mijn verbazing. Kom op, Magere, het is dat ik een voorstander ben van spreekrecht voor iedereen. Dat is de enige reden om deze post niet te rapporteren, maar ik zou erg goed kunnen snappen als iemand anders dat wel doet. Dit is gewoonweg religie-bashen. Je gebruikt neerbuigende termen als "achterdochtig woestijnvolk", "wie er nog een touw aan vast kan knopen" en  het degraderen van G'd tot plaatselijke stamgod. Daarbij gebruik je nogal suggestieve termen als "bijgeloven" en "aangetoond". Die laatste wil ik nog wel toelichten. Want als er een compleet volk al duizenden jaren in één G'd gelooft, wat toont een potscherf met inscriptie dan aan? Volgens mij niet meer dan slechts het feit dat er sommigen een andere denkwijze of religieuze opvattingen op nahielden. En laat de Tanach (het oude testament) nu meerdere voorbeelden geven hiervan. Er is meermalen sprake van dat mensen in andere goden naast (of misschien zelfs dan) G'd geloofden. 

En je inhoudelijke verhaal komt op mij over als een zwaktebod. Dat had ik niet verwacht van jou, aangezien je in meerdere topics interessante zaken aanroert en relevant kritische vragen stelt. Een inhoudelijke opmerking als "Eigenlijk is dit geen monotheïsme meer", is met het voorbeeld wat je geeft echt merkwaardig. Dat is alsof ik zou zeggen dat er in Nederland niet sprake is van één koning, want... Willem-Alexander, de hofhouding, een (of meerdere) adjudanten van de koning, prinses Beatrix, koningin Maxima en Amalia die dan weer kroonprinses is. Wie er nog een touw aan vast kan knopen mag dit hier uitleggen...

Dit alles naast het gegeven feit dat je dit in een topic doet wat in het subforum bijbelstudie staat, maakt voor mij dat ik eigenlijk vind dat je twee of drie keer had moeten nadenken voordat je dit op het forum knalt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Ook prima, dan blijf je lekker hangen als een oude grammofoonplaat en kom je geen stap verder in je persoonlijke ontwikkeling. Ook een keuze.   

Zou je dat nader willen toelichten? Is iemand die wil weten wat (on)waar is, armoedig qua persoonlijke ontwikkeling? Wil je zeggen dat religie meer toegevoegde waarde heeft dan een kritische blik? Anders zul je het moeten uitleggen

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Magere Hein:

Zou je dat nader willen toelichten? Is iemand die wil weten wat (on)waar is, armoedig qua persoonlijke ontwikkeling? Wil je zeggen dat religie meer toegevoegde waarde heeft dan een kritische blik? Anders zul je het moeten uitleggen

Wanneer een paar oma's elke dag gezellig over kun kleinkinderen zitten te keuvelen en elke dag komt er tijdens hun gesprek een oude man binnen met de vraag of zij wel zeker weten of hun zoon de vader van hun kleinkinderen is of nog erger, dat hij daar bewijs voor wil zien,  dan is die man niet alleen een stoorzender maar schort er ook iets aan zijn persoonlijke ontwikkeling dat hij niet door heeft dat hij die oma's met rust moet laten omdat zijn vragen voor hen op die momenten niet aan de orde zijn. Een andere keer misschien wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei violist:

Wanneer een paar oma's elke dag gezellig over kun kleinkinderen zitten te keuvelen en elke dag komt er tijdens hun gesprek een oude man binnen met de vraag of zij wel zeker weten of hun zoon de vader van hun kleinkinderen is en nog erger, dat hij daar bewijs voor wil zien,  dan is die man niet alleen een stoorzender maar schort er ook iets aan zijn persoonlijke ontwikkeling dat hij niet door heeft dat hij die oma's met rust moet laten omdat zijn vragen voor hen op die momenten niet aan de orde zijn. 

Zie mijn antwoord aan Robert Frans: hier

Omaatjes met kleinkinderen vliegen geen flatgebouwen binnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei violist:

Ineke-kitty probeert het ongelijk van andere gelovigen, ook van jou dus sjako, aan te tonen door Tim Lahaye te citeren maar ze heeft daarbij niet in de gaten dat hier niemand  die man serieus neemt en zij zichzelf belachelijk maakt. Geen plank voor haar kop maar een dikke eiken balk.

Maar door haar te beledigen bereik je ook niets, toch? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Maar door haar te beledigen bereik je ook niets, toch? 

Ineke-kitty  heeft meerdere keren aangegeven dat het haar koud laat hoe anderen over haar denken, ik denk daarom niet dat ze er wakker van zal liggen als iemand zegt dat ze haar drol weer gelegd heeft. Zij verkeert in hogere sferen, haar wereld waar anderen niets van begrijpen en die met haar instemming als het uur U is aangebroken geheel volgens de schrift in de poel van vuur geworpen zullen worden. Zo'n arrogante dame behoeft voor mij niet met fluwelen handschoenen benaderd te worden, gewoon recht door zee. Ik vond het vergelijk bovendien niet verkeerd. Zoals een ieder dagelijks naar het toilet gaat zo scheurt Ineke-kitty dagelijks een bladzijde uit het boek van Tim Lahaye en plakt die in deze topic. En vanwege de dubieuze inhoud van die bladzijden dienen die zo snel mogelijk doorgespoeld te worden. Lees maar eens wat recensies over de boeken van Tim LaHaye, ook van christelijke kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zeg ook niet dat ik het altijd eens ben met de uitleg van Tim Lahaye. Maar ik ben het met meer mensen oneens, maar dat is geen reden om grof te worden. Voor een Christen vind ik het al helemaal niet kunnen. Een Christen behoort niet gelijkvormig aan de wereld te worden en daar is grofbekkerij al te veel normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Een Christen behoort niet gelijkvormig aan de wereld te worden en daar is grofbekkerij al te veel normaal.

Wat doet denken aan de donkere nachten van de ziel, gezien de omstandigheden is het niet altijd mogelijk om de emotie in bedwang te houden.

Citaat

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons. (bron)



 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De post-tribulationisten verwaarlozen EEN van de geweldigste beloften in de Bijbel, die in verband staat met de tweede komst van Christus.  Volgens het tijdschema van de post-tribulationisten keren wij direct na de opname terug naar de aarde met Christus, en blijven daar 1000 jaar.  Daarna gaan we naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.  In tegenstelling hiermee is er volgens het standpunt van de pre-tribulationisten tenminste zeven jaar voor ons om in het huis van de Vader te zijn [ Joh. 14:1-3;  1 Thess. 4:13-18. 

5. Een opname NA de verdrukking plaatst de Gemeente op aarde tijdens de verdrukking zonder een duidelijke reden.

De tijd van  'benauwdheid voor Jakob'  is de tijd waarin de 70e week [ van zeven jaar]  van Daniel vervuld zal worden voor Israel. en voor de volkeren.  In die tijd zullen de 144.000 Joodse getuigen van Openbaring 7:4 en de twee getuigen van Openbaring 11 hun dienst uitoefenen vanuit Jeruzalem.  De verdrukking is een tijd van de toorn van God voor de wereld en niet voor de Gemeente.

6. Mensen die geloven in de opname NA de verdrukking kunnen niet verklaren waarom de Gemeente zo duidelijk voorkomt in Openbaring 1-3 en helemaal niet genoemd wordt in de tijd van de toorn van God in Openbaring hoofdstuk 6-18.

Dit kunnen zij niet omdat de Gemeente dan niet meer op aarde is.

later meer.

Bron:  uit het boek "De Here tegemoet"  van Tim LaHaye  blz. 137, 138, 139.

Link naar bericht
Deel via andere websites

7. Het standpunt van de post-trib  neemt niet alleen het uitzien naar de komst van Christus weg, maar ook de letterlijke uitleg van de profetie.

Het is dan onmogelijk Christus elk ogenblik te verwachten en de 31 gebeurtenissen die tijdens de verdrukking zullen plaatsvinden, letterlijk te nemen. Want als Christus terugkomt aan het eind van de verdrukking, dan moeten we verwachten dat eerst een aantal gebeurtenissen zullen plaatsvinden voordat we opgenomen worden.  De verschijning in heerlijkheid overvalt hen, die in de Bijbel onderwezen zijn,  niet bij verrassing, want zij verwachten deze gebeurtenis precies zeven jaar na het ondertekenen van het verbond tussen Israel en de antichrist  [ zie Daniel 9:27].  Christenen die de Bijbel letterlijk nemen, gaan zelden over naar het standpunt van de post-tribulationisten.

De argumenten van de aanhangers van het post-tribulationisme zijn in het algemeen zwak,  terwijl de houding van velen onder hen vaak onverdraagzaam is.  Zij zien niet in dat de verdrukking vooral een tijd is van Goddelijke vergelding. Zij hebben de neiging gewone woorden uit de Schrift om te vormen en technisch uit te leggen.  Zij weigeren de waarheid van de spoedige komst van Christus te erkennen en te waarderen. 

Bron:  uit het boek  "De Here tegemoet"  van Tim LaHaye  blz. 139, 140.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Hitchens:

Bron:  uit het boek  "De Here tegemoet"  van Tim LaHaye  blz. 141

Staat dat boek ergens online? 

46 minuten geleden zei ineke-kitty:

Het is dan onmogelijk Christus elk ogenblik te verwachten en de 31 gebeurtenissen die tijdens de verdrukking zullen plaatsvinden, letterlijk te nemen. Want als Christus terugkomt aan het eind van de verdrukking, dan moeten we verwachten dat eerst een aantal gebeurtenissen zullen plaatsvinden voordat we opgenomen worden. 

Straks gaat Einstein nog gelijk krijgen, hij dacht dat WOIV er terug eentje zou worden met pijl en boog. Hij zei ook dat de wereld niet vernietigd wordt door diegenen die kwaad doen, wel door diegenen die ernaar kijken en er niets aan doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Staat dat boek ergens online? 

Volgens mij niet. Ik vermoed dat Ineke het boek gewoon naast de computer heeft liggen en elke dag een pagina overtypt.

En als ik deze 'sektoloog' mag geloven met een flink glas Whisky erbij :D

"er is een groepering rond een zekere Ab Klein Haneveld, die niet alleen bijvoorbeeld verkondigt dat de aarde hol is, maar de leden ook leert om veel te roken en whisky te drinken. "

Bron: Bron 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Hitchens:

"nog één voorbeeld: er is een groepering rond een zekere Ab Klein Haneveld, die niet alleen bijvoorbeeld verkondigt dat de aarde hol is, maar de leden ook leert om veel te roken en whisky te drinken. "

Dat interessante debat hebben we al eens gehad, we zijn toen terecht gekomen bij het kwantumplenum van waaruit alle verschijnselen zich manifesteren. 

RGtnfeV.jpg

3 minuten geleden zei violist:

Ik begrijp echt niet waar God zich druk om maakt. Wat voor lol is er nu aan om je genoegdoening te verkrijgen door nietige mensjes 7 jaar lang te verdrukken.

Hoe zou je zelf zijn als je kinderen elkaar vrijwel continu omver knallen? Wellicht mogen we besluiten dat die verdrukking al bezig is, het kan enkel nog wat erger gemaakt worden. Spannend is het verhaal wel, alvast benieuwd wat het nu écht worden zal, fingers crossed.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ineke-kitty:

want zij verwachten deze gebeurtenis precies zeven jaar na het ondertekenen van het verbond tussen Israel en de antichrist 

Als ik het goed begrijp is het wachten nu op de ondertekening en kan daarna het aftellen beginnen. Voor ongelovigen de grote verdrukking en voor gelovigen een lange reis door de ruimte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei violist:

Als ik het goed begrijp is het wachten nu op de ondertekening en kan daarna het aftellen beginnen. Voor ongelovigen de grote verdrukking en voor gelovigen een lange reis door de ruimte. 

Steeds meer mensen houden zich bezig met deze materie, er zijn verschillende visies maar de grondsmaak is wel hetzelfde. PzvgmLy.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

8. Post-tribulationisten zijn niet consequent wat betreft de letterlijke uitleg van de Bijbel.

Omdat de meeste aanhangers van het post-trib standpunt wel geloven in de opname VOOR het 1000-jarig rijk, nemen zij Openbaring 20 [ waar staat dat Christus 1000 jaar op aarde zal regeren]  WEL letterlijk.  En daarbij vergeestelijken zij veel van Openb. 6-19 in een poging de verschrikkingen van de tijd van de grote toorn af te zwakken.  Dat is niet consequent. We kunnen niet alleen de gedeeltes die passen in ons systeem letterlijk nemen.  We moeten de Schrift eerst letterlijk verklaren, voordat we een geestelijke toepassing zoeken.

Post-tribulationisten zitten met een probleem.  Zij stemmen in met een letterlijk 1000-jarig rijk, maar niet met de plagen die eraan vooraf gaan.  Voor post-tribulationisten is het moeilijk te verklaren waarom zij Openb. 18 en 19 symbolisch uitleggen, maar het 1000-jarig rijk van Openb. 20 letterlijk nemen.  De pre-tribulationisten hebben dit dilemma niet.  Veel oprechte christenen die het standpunt van de post-tribulationisten geloven,  krijgen problemen met de letterlijke uitleg van de Schrift.  Hoewel dit standpunt op het eerste gezicht, historisch gezien,  verklaarbaar mag zijn,  komt het niet overeen met het duidelijke onderwijs van de Bijbel.  Het is gevaarlijk de Schriften, en in het bijzonder de profetische geschriften, te vergeestelijken, want het opent de deur voor een persoonlijke uitleg van de Schrift.  M.a.w. met deze methode kan men alles wat men wil, halen uit een bepaalde tekst.  Wanneer zij de Schrift niet meer laten spreken en de betekenis van wat God bekend gemaakt heeft over de komende tijd van verzoeking,  verdraaien,  wanneer zij de toevlucht genomen hebben tot een vergeestelijking van de Bijbel,  steeds wanneer het in hun systeem te pas komt,  dan bevinden zij zich op een gevaarlijke weg.

Persoonlijke noot:  En dat is nu vaak wat er gebeurt , omdat ook ik geloof dat de meeste Bijbelgedeeltes die over de profetie gaan, om een letterlijke uitleg vragen.  Als je dit niet doet, kan je er alle kanten mee op, en zo ontstaat er grote verwarring over het profetisch Woord. 

Bron:  uit het boek  "De Here tegemoet"  van Tim LaHaye  blz. 140, 141,142. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Post-tribulationisten zitten met een probleem.
  • Zij stemmen in met een letterlijk 1000-jarig rijk, maar niet met de plagen die eraan vooraf gaan.
  • Voor post-tribulationisten is het moeilijk te verklaren waarom zij Openb. 18 en 19 symbolisch uitleggen, maar het 1000-jarig rijk van Openb. 20 letterlijk nemen.
  • De pre-tribulationisten hebben dit dilemma niet.

Is dat echt zo moeilijk om te verklaren? Los van welke versie het zij, pre-tribulanionisten kunnen ook een probleem hebben door een gebrek aan verbeeldingskracht en inlevingsvermogen, ze kunnen zich dan ook niet voorstellen dat zowel letterlijk als metaforisch simultaan kunnen bestaan. Uiteraard is een mix ook mogelijk, en het aanpraten van angst kan ook het denken activeren opdat een onheilspellend scenario afgewend kan worden door de geest anders in te stellen. Garantie op succes wordt niet geboden, het is een optie waarvoor gekozen kan worden. 

  • Veel oprechte christenen die het standpunt van de post-tribulationisten geloven,  krijgen problemen met de letterlijke uitleg van de Schrift.
  • Hoewel dit standpunt op het eerste gezicht, historisch gezien,  verklaarbaar mag zijn,  komt het niet overeen met het duidelijke onderwijs van de Bijbel. 
  • Het is gevaarlijk de Schriften, en in het bijzonder de profetische geschriften, te vergeestelijken, want het opent de deur voor een persoonlijke uitleg van de Schrift. 
  • M.a.w. met deze methode kan men alles wat men wil, halen uit een bepaalde tekst. 
  • Wanneer zij de Schrift niet meer laten spreken en de betekenis van wat God bekend gemaakt heeft over de komende tijd van verzoeking,  verdraaien,  wanneer zij de toevlucht genomen hebben tot een vergeestelijking van de Bijbel,  steeds wanneer het in hun systeem te pas komt,  dan bevinden zij zich op een gevaarlijke weg.

Literalisme kan inderdaad gevaarlijk zijn, het kan leiden tot mythisch lidmaatschap die elke waarachtige vergeestelijking ondermijnt. Met 'vergeestelijking' wordt hier bedoeld de bewustwording van onze ware aard die veel dieper gelegen is dan het oppervlakkige sociale drama dat zich aan ons voordoet.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • tucker locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid