Spring naar bijdragen

De wil van Vader ...???


Aanbevolen berichten

Op 22-9-2016 om 19:26 zei Minkukel:

Beste St. Ignatius,

Allereerst bedankt dat je de tijd hebt genomen om het verhaal serieus door te lezen en hier op te reageren. Nu ik het teruglees is het een behoorlijk epistel geworden en dat ontmoedigd de meeste mensen om de reageren. Jij dus niet en dat waardeer ik.

 

Graag gedaan. Het zijn inderdaad hele lappen teksten en op een forum is dat soms een nadeel, wat leesbaarheid betreft. Daarom reageer ik alleen selectief, want anders kost het me teveel tijd aan opmaak e.d. om alles te splitsen.

Ik moet nog steeds wennen aan het nieuwe format, want het lukt me niet om meerdere citaten en daaronder de antwoorden in één post te krijgen. Dus het worden dan maar een heleboel kleine posts.

 


 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dan zou Jezus Zélf dus ook een Hubo´er zijn... Joh.6:38: "Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft". Hij deed de wil van d

Ten eerste gaat het in Ezechiel 11:19-20 over het volk Israel, dat pas in de toekomst tot bekering zal komen in de Here Jezus Christus, en gaat het niet over de Gemeente dan wel de gelovigen uit de he

Bernard3 Op 10/9 Aangaande de wil van God citeerde ik het hele gebod. Vandaar kan ik je opmerking over humanisme niet goed plaatsen.  In mijn visie staat het gebod  God lief hebben , niet tegenover he

Op 22-9-2016 om 19:26 zei Minkukel:

Laat ik het topic gewijs behandelen:

1.Het woordje ‘wil’

Ik gebruik veelal de Strongs om woorden te vertalen. Daar moet ik wel bij opmerken dat ik hier niet een alternatieve vertaling probeer te suggereren. Veelal zijn woorden veel rijker dan betekenis van onze Nederlandse taal kan vatten. Om die rijkheid te krijgen gebruik ik dus de Strongs.
De reden dat ik in dit verhaal deze verruiming wil geven is omdat het woordje ‘wil’ nogal dwingend klinkt waarbij ik, vanuit de liefde van Jezus beredeneerd, deze dwingende houding niet passend vindt. Ik zou hem dus niet letterlijk vertalen naar bijvoorbeeld plezier, maar liever iets ruimer willen interpreteren. Bijvoorbeeld, dat het de Vader zijn wens is, of dat hij er genoegen in vindt.

Strong's dictionary is op zich goed, en vooral handig omdat het online beschikbaar is. Alleen gebruik ik hem zelf liever niet, omdat het m.i. nogal theologisch gemanipuleerd is. Het is ooit uitgebracht als concordantie op de King James bijbel en dat merk je dus ook als je woorden opzoekt. De reformatorische keus staat bovenaan en de joodse of katholieke keus staat vaak als laatste optie, of soms zelfs helemaal niet genoemd. Dat betekent niet dat de verklaring van de woorden onjuist is, maar wel dat het nogal selectief is gerangschikt zodat het aansluit bij reformatorische theologie.

Ik gebruik zelf liever de BDAG, dat is tegenwoordig het meest gebruikte woordenboek. Zowel onder katholieken als protestanten.

Maar goed, dan nog is er een probleem met jouw interpretatie van Jezus' wil. Hebben wij hier te maken met de wil van Jezus, de Mensenzoon, of met de hypostatische Jezus, de Zoon van God of met de wil van de Vader? En in welke context staat het vermeld? Er is dus niet één verklaring voor een 'algemene wil' o.i.d. Vandaar mijn vraagtekens...

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-9-2016 om 19:26 zei Minkukel:

2.(Vrije) vertaling van Joh 17:25,26

Om eerlijk te zijn is het niet zo vrij door mij vertaald, maar door de Amplified bible. Dit heb ik grof naar het nederlands vertaald.: “I have made Your Name known to them and revealed Your character and Your very Self, and I will continue to make [You] known…”
Waarbij uiteraard opgemerkt moet worden dat de Amplified bible geen letterlijke vertaling is, maar paraphrase vertaling die de rijkheid van de oorspronkelijke Griekse of Hebreeuwse tekst probeert te geven.
Overigens wordt het wel deels ondersteunt door bijvoorbeeld Matthew Henry’s commentaries: “He had declared and would further declare the name or character of God, by his doctrine and his Spirit”
De vrije vertaling komt vooral voort uit het woordje ‘naam’, deze kun je vertalen als ‘naam’, ‘autoriteit’ of ‘karakter’ en als je kijkt naar de basis van het woord ‘naam’ dan is het afgeleid van het woord ‘ginosko’ (wat twee regels eerder gebruikt werd “de wereld kent u niet”[NBV])  wat zoveel betekend als iemand echt kennen. Ik denk dat om die reden Amplified bijbel hem wat dikker heeft aangezet.

Overigens wordt dezelfde boodschap weergegeven in Joh 1:10-18 “[10]…toch kende de wereld hem niet…[18]…maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, die heeft hem doen kennen”[NBV]

Maar ook hier is het alleen maar bedoeld om de rijkheid van de tekst te verruimen. Het gaat dus verder dan alleen Gods naam bekend maken. Als je erkent dat Jezus volledig God is (wat dus in Joh 1:18 staat) dan moet je ook erkennen dat hoe Jezus zich gedraagt zou moeten weerspiegeld wie Hij/God is en wat Zijn verlangen is.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit van de amplified bible gehoord had, maar heb het inmiddels online gevonden. Ik ben geen liefhebber van vrije vertalingen. Meestal doet het geen recht aan de grondtekst en heb je er ook niet veel aan met exegese. Zo ook in dit geval... Ik lees het toch anders dan jij:


Johannes 17 is het hogepriesterlijk gebed, dus we lezen het gebed in Jezus' rol als hogepriester. Dan moeten we dus eerst weten wie of wat een hogepriester in het jodendom van de eerste eeuw inhoudt. Vervolgens kijken we naar de structuur van het gebed. Dat komt overeen met de structuur van het ritueel van Grote Verzoendag (Yom Kippur) in Lev. 16:17:

“Vanaf het ogenblik waarop Aäron de tent van samenkomst binnengaat om in het heiligdom de verzoeningsrite te voltrekken, tot hij weer naar buiten komt, mag niemand de tent betreden. Als hij de verzoeningsrite voor zichzelf, voor zijn familie en voor de hele gemeenschap van Israël voltrokken heeft,”

 

Voor (1)Zichzelf, (2)Zijn familie en (3) voor Zijn hele gemeenschap dus. In Johannes 17 zoekt Jezus verzoening voor Zichzelf, de Apostelen en voor allen die geloven door Hem, oftewel de Kerk, het nieuwe Israel. Lees ook goed wat Chaim eerder in dit draadje schreef over God, die via Ezechiel sprak: het gaat hier over het volk. Nogmaals, zonder O.T. is het N.T. niet te begrijpen.

 

Wat je hierboven ook al benoemde en hier ook van belang is, is de Naam van God. De Naam van God, YHWH, werd niet uitgesproken..... Behalve op Grote Verzoendag dan wordt het 3x uitgesproken door de hogepriester.

Een priester consacreert, dat is een taak die uitsluitend een priester kan doen. Zo ook Jezus in Joh 17:17-19. Hij wijdt (consacreert; Gr: hagiazo) de apostelen. Wie werden er in het OT gewijd? Uitsluitend priesters.

Jezus is een priester in de orde van Melchizedek. Zeg maar, de oerpriester. De priester van de eerstgeborenen, die nog vóór het Aaronitisch of Levitisch priesterschap stond.

Jezus maakt God's Naam blijvend bekend, omdat hij middels het Nieuwe Verbond voortdurend het Nieuwe Godsvolk als offer aanbied aan de Vader middels het bloed, het teken van het nieuwe verbond, en het brood, het nieuwe manna. Daardoor is het eenieder die gelooft, door Hem, opgenomen in het nieuwe verbondsvolk, dat als priestervolk Zijn Naam zal kennen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 10-9-2016 om 16:13 zei Albert57:

Matt.12:50 " Want zo wie den wil Mijns Vaders doet Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder".  Wat, oh WÁT is deze wil...???

Zou Ezech.11:19-20 "En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven; opdat zij wandelen in Mijn inzettingen, en Mijn rechten bewaren, en dezelve doen; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn" een antwoord kunnen zijn...???

Mag "de kerk" de wil van de Váder veranderen...??? Zelf dacht ik van niet. Toch heeft de R.K.-kerk al lang erkent, dat zij de wil van de Váder verandert heeft; o.a. van shabbat naar zondag! De anti-semiet (pur-sang volgens Google..!) Maarten Luther veranderde dit nu net weer niet naar de oorspronkelijke shabbat, dewelke de éérste christenen gewoon wél hielden. Volgt de meerderheid der christenen sinds de 4e eeuw na Jezus Christus nu kérkelijke inzettingen of Góddelijke inzettingen...???

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-10-2016 om 18:54 zei Vrijheid:

De Wil van de Vader is, dat een ieder zich voegt  en dat ook schuldig is te doen zich bij de Ware Kerk voegt de Kerk ,de Heilige Kerk die zichtbaar op aarde werd met het Hoogfeest van Pinksteren.(P)

LAUS DEO|:)

Juist ja; de kerk naar de ordening van Melchizedek...!!! (Kerk = ecclesia = eruit-geroepenen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Vrijheid:

De kerk van Melchizedek bestaat niet of je moet het over een of andere sekte hebben.Het is nog altijd de Heilige Kerk van Jezus de Christus Katholiek en Apostolisch.

Je hebt gelijk; een foutje mijnerzijds. Het is de kerk naar de ordening van Melchizedek. Niet die naar de ordening van Aäron... 

Ik heb het aangepast in mijn oorspronkelijk antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-10-2016 om 17:11 zei Thorgrem:

HUBO is een doe het zelf zaak. Een doe het zelf christen bedoel ik dus. 

Dan zou Jezus Zélf dus ook een Hubo´er zijn... Joh.6:38: "Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft". Hij deed de wil van de Vader; niet de wil van mensen (zelfs niet zijn eigen wil...!) of kerkelijke organisatie´s...

Uit 1 Sam.8 blijkt al dat de mensen liever een ménselijke koning hebben dan een Goddelijke... De Hemelkoning werd vervangen door een aardse koning... Ook nu hebben veel gelovigen liever een mens boven zich. Die moet natuurlijk wel met kop en schouders boven alles uitsteken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Thorgrem:

Jezus is God. Ga je nou werkelijk blasfemie plegen om niet toe te hoeven geven dat je een doe het zelf christen bent?

Zie mijn aanvulling dewelke ik plaatste tijdens jouw reactie...

Zie ook de brochure (vlugschrift) "Doen van Zijn wil" op www.in-geest-en-waarheid.nl , uit de serie "Uw Koninkrijk kome" nr. 11

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op Saturday, September 10, 2016 om 19:30 zei Robert Frans:

[31] Wanneer de Mensenzoon komt, bekleed met zijn heerlijkheid en rondom Hem alle engelen, dan zal Hij plaatsnemen op de troon van zijn heerlijkheid. [32] Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. [33] De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand.
[34]
Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. [35] Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. [36] Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.”
[37] Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? [38] Wanneer hebben we U als vreemdeling gezien en U opgenomen, of naakt en hebben we U gekleed? [39] Wanneer hebben we U ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar U toe gekomen?”
[40] De koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.”
[41] Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, [43] Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.”
[44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?”
[45] Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” [46] Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’

-Matteüs 25,31-45

Lijkt me geen heel ingewikkeld verhaal, denk ik dan.

 

 

Niks aan toe te voegen. :) ingewikkeld wel soms, maar ook zo logisch dat het hier om gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Niks aan toe te voegen. :) ingewikkeld wel soms, maar ook zo logisch dat het hier om gaat.

Zelf vind ik een aanwijzing in Ez.11:19-20: "En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven;
Opdat zij wandelen in Mijn inzettingen, en Mijn rechten bewaren, en dezelve doen; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn"

Zijn inzettingen DOEN, waarbij gesteld dat ZIJN inzettingen niet de door mensen / de kerk veránderde inzettingen zijn...
ZIJN inzettingen vinden we in een goed vertaalde bijbel, zowel in het Eerste (oude) alswel in het Tweede (nieuwe) Verbond (Matt.22:40 "Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten").

Het DOEN van ál ZIJN geboden (= bekendmakingen; zie VanDale) wordt door de Heilige Geest mogelijk gemaakt en behoeven geen (ménselijke!) veranderingen vooraf te ondergaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Albert57:

Zelf vind ik een aanwijzing in Ez.11:19-20: "En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven;
Opdat zij wandelen in Mijn inzettingen, en Mijn rechten bewaren, en dezelve doen; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn"

Zijn inzettingen DOEN, waarbij gesteld dat ZIJN inzettingen niet de door mensen / de kerk veránderde inzettingen zijn...
ZIJN inzettingen vinden we in een goed vertaalde bijbel, zowel in het Eerste (oude) alswel in het Tweede (nieuwe) Verbond (Matt.22:40 "Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten").

Het DOEN van ál ZIJN geboden (= bekendmakingen; zie VanDale) wordt door de Heilige Geest mogelijk gemaakt en behoeven geen (ménselijke!) veranderingen vooraf te ondergaan...

Dat is het hoe het gaat. Al kennen vele mensen Gods arbeid niet, zo werkt Hij in ons ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Sanne69:

Bedoel je dan dat we daarvoor zelf niets hoeven te doen?

Wij dienen naar Jezus te luisteren en DOEN wat Hij  (in een goed vertaalde bijbel - St.V.) zegt... Ex.14:14 en Hij zal (met jouw instemming!) jouw hart veranderen in een vlezen hart waarin Hij Zijn 'geboden' (=bekendmakingen) zal schrijven waarna jij ZIJN wil graag wil gaan doen... De volheid hiervan ligt aan jou zelf; evenals de voortgang hiervan. Hoe meer en vaker jij van Hem (=het brood des levens) eet, hoe sneller de voortgang gaat. En vooral geen teksten veranderen in wat jou of jouw kerk uitkomt, maar ZIJN wil tot jou nemen...

Je krijgt dan wel tegenwerking van de 'gesettelden', diegenen die hun eigen wil doen... maar ja, een dienstknecht is toch niet méér dan zijn HEER...??? (Joh.15:20)

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Albert57:

Wij dienen naar Jezus te luisteren en DOEN wat Hij  (in een goed vertaalde bijbel - St.V.) zegt... Ex.14:14 en Hij zal (met jouw instemming!) jouw hart veranderen in een vlezen hart waarin Hij Zijn 'geboden' (=bekendmakingen) zal schrijven waarna jij ZIJN wil graag wil gaan doen... De volheid hiervan ligt aan jou zelf; evenals de voortgang hiervan. Hoe meer en vaker jij van Hem (=het brood des levens) eet, hoe sneller de voortgang gaat. En vooral geen teksten veranderen in wat jou of jouw kerk uitkomt, maar ZIJN wil tot jou nemen...

Je krijgt dan wel tegenwerking van de 'gesettelden', diegenen die hun eigen wil doen... maar ja, een dienstknecht is toch niet méér dan zijn HEER...??? (Joh.15:20)

Oké,  het is duidelijk zo. Ik geloof het ook op die manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • tucker locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid