Spring naar bijdragen

Advent 2015


Aanbevolen berichten

Mwa, weinig. Ik ben me er van bewust, maar zet dat niet echt om in handelen. Ik vind een kalender en kaarsen tof, ik heb ze niet. Ik waardeer de hele traditie, ik volg haar niet. Nu, in de liturgie op zondag is ze duidelijk aanwezig, in die zin volg ik haar (indien ik aanwezig ben).

Eén van mijn favoriete christelijke liedjes is 'Veni veni Emmanuel' (o kom Emmanuel) en is één van de oudste christelijke liedjes (bestond al in de vroege middeleeuwen), een typisch advent liedje: verwachting van de komst van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die vind ik ook episch inderdaad. Net zo episch vind ik ook het Rorate Caeli, mijns inziens één van de mooiste gregoriaanse gezangen die wij kennen:

Hier thuis komt de advent vooral in het getijdengebed naar voren, in mooie eigen gebeden en in de aanloop naar kerst de eeuwenoude en erg mooie O-antifonen. En natuurlijk zal ergens in deze tijd de kerststal weer worden opgezet, met het Kindje pas na de kerstnachtmis erin.

In de kerk de paarse liturgische kleur, de krans met de vier kaarsen en geen Gloria aan het begin van de mis. En natuurlijk veel Jesaja en gebeden om zijn komst.

Zelf vind ik de advent, naast de Goede Week dan, eigenlijk wel de mooiste kerkelijke tijd van het jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Net zo episch vind ik ook het Rorate Caeli, mijns inziens één van de mooiste gregoriaanse gezangen die wij kennen:

[/youtube

Ik ken deze niet.

Herken sowieso de verschillende werken ook niet.

De woorden versta ik niet, ken ik niet en zeggen me ook niets.

Maar woowwwww, deze tonen, dit soort muziek is één van de sterkste sleutels voor mij om mystiek te beleven en tot een diepgaande rust te komen.

Dank voor het delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Net zo episch vind ik ook het Rorate Caeli, mijns inziens één van de mooiste gregoriaanse gezangen die wij kennen:

[/youtube

Ik ken deze niet.

Herken sowieso de verschillende werken ook niet.

De woorden versta ik niet, ken ik niet en zeggen me ook niets.

Jesaja 45 vers 8:

Rorate, cæli, desuper,

et nubes pluant justum ;

aperiatur terra, et germinet Salvatorem

Hemel, laat gerechtigheid neerregenen,

laat haar neerstromen uit de wolken,

en laat de aarde zich openen.

Laten hemel en aarde een Redder voortbrengen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Net zo episch vind ik ook het Rorate Caeli, mijns inziens één van de mooiste gregoriaanse gezangen die wij kennen:

[/youtube

Ik ken deze niet.

Herken sowieso de verschillende werken ook niet.

De woorden versta ik niet, ken ik niet en zeggen me ook niets.

Jesaja 45 vers 8:

Rorate, cæli, desuper,

et nubes pluant justum ;

aperiatur terra, et germinet Salvatorem

Hemel, laat gerechtigheid neerregenen,

laat haar neerstromen uit de wolken,

en laat de aarde zich openen.

Laten hemel en aarde een Redder voortbrengen...

Bedankt voor de vertaling. Dit maakt het nog mooier en sterker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En als extra service hier de gehele tekst:

Dauwt, hemelen, uit den hoogte; en wolken, regent de Gerechte.

Wees niet vertoornd, Heer, gedenk niet langer onze schuld.

Zie, de stad van de Heilige is een woestenij geworden, Sion is een woestenij geworden, Jeruzalem is verlaten,

het huis van uw eredienst en uw glorie, waar onze vaderen U loofden.

Dauwt, hemelen, uit den hoogte; en wolken, regent de Gerechte.

Wij hebben gezondigt en wij zijn als een onreine geworden, en als bladeren zijn wij allen afgevallen,

onze zonden hebben ons, als een windvlaag, meegesleurd.

Gij hebt uw gelaat voor ons verborgen en ons verpletterd onder de druk van onze schuld.

Dauwt, hemelen, uit den hoogte; en wolken, regent de Gerechte.

Zie, Heer, de ellende van uw volk, en zend Hem die Gij voornemens zijt te zenden:

zend het Lam, de beheerser der aarde, uit de rots der woestijn naar de berg van Sion's dochter,

om zelf het juk van onze slavernij weg te nemen.

Dauwt, hemelen, uit den hoogte; en wolken, regent de Gerechte.

Troost u, troost u, mijn volk! Weldra zal uw redding komen.

Waarom wordt gij door droefheid verteerd, grijpt de smart u opnieuw aan?

Ik zal u redden, wees niet bevreesd: Ik ben immers de Heer uw God, de Heilige van Israël, uw Verlosser!

Dauwt, hemelen, uit den hoogte; en wolken, regent de Gerechte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet kerkelijk opgegroeid, maar is er ook een Bijbelse onderbouwing voor het "vieren" of gedenken van "Advent? " Ik weet dat er dan een eerste kaarsje wordt aangestoken en ik had vroeger een soort van adventskalender met van die deurtjes met een snoepje erachter, maar meer weet ik er eigenlijk niet van.

Ik heb gewoon de kerstboom neergezet omdat het 1e advent was ( werd mij verteld) .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben niet kerkelijk opgegroeid, maar is er ook een Bijbelse onderbouwing voor het "vieren" of gedenken van "Advent? " Ik weet dat er dan een eerste kaarsje wordt aangestoken en ik had vroeger een soort van adventskalender met van die deurtjes met een snoepje erachter, maar meer weet ik er eigenlijk niet van.

Ik heb gewoon de kerstboom neergezet omdat het 1e advent was ( werd mij verteld) .

Uhm...het hele kerstverhaal lijkt me aardig Bijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben niet kerkelijk opgegroeid, maar is er ook een Bijbelse onderbouwing voor het "vieren" of gedenken van "Advent? " Ik weet dat er dan een eerste kaarsje wordt aangestoken en ik had vroeger een soort van adventskalender met van die deurtjes met een snoepje erachter, maar meer weet ik er eigenlijk niet van.

Ik heb gewoon de kerstboom neergezet omdat het 1e advent was ( werd mij verteld) .

Nee. Er is geen Bijbelse onderbouwing voor het vieren van het midwinterfeest c.q. Kerstfeest, en ook niet voor het vieren of gedenken van "Advent".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhm...nouja, vooropgesteld is kerstmis dus volop Bijbels.

Het moment waarop is ooit gewoon bedacht.

Ja. En dat op en wijze die heel wijs en des Christus is. Aan het feest van de overwinning door het licht werd een zinnige betekenis gegeven, omdat er een ander Licht ging schijnen. Zie ook: viewtopic.php?f=13&t=29383#p1133308

Precies...de natuur komt voort uit de schepping en is dus een reflectie van het wezen van God;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhm...nouja, vooropgesteld is kerstmis dus volop Bijbels.

Het moment waarop is ooit gewoon bedacht.

Ja. En dat op en wijze die heel wijs en des Christus is. Aan het feest van de overwinning door het licht werd een zinnige betekenis gegeven, omdat er een ander Licht ging schijnen. Zie ook: viewtopic.php?f=13&t=29383#p1133308

Precies...de natuur komt voort uit de schepping en is dus een reflectie van het wezen van God;)

Amen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee. Er is geen Bijbelse onderbouwing voor het vieren van het midwinterfeest c.q. Kerstfeest, en ook niet voor het vieren of gedenken van "Advent".

Er is ook geen bijbelse onderbouwing voor berichtjes op het internet plaatsen.

Er is wel een enorme berg bijbelse onderbouwing voor wat we met kerst vieren. Namelijk dat Jezus geboren is.

In die zien is het een heel Bijbels verweest. En met advent leven we niet alleen toe naar die viering, maar staat het ook nog symbool voor de verwachting.

Zelf kan ik helemaal niks met het idee dat je alleen maar een Bijbelse gebeurtenis mag vieren als die viering zelf staat opgedragen in de Bijbel. Dat is een manier van omgaan met geloof die enorm ver van mij afstaat en zou ook een enorme armoede voor mijn eigen geloofsbeleving betekenen, zou ik dat aanhangen.

Met de Kerkelijke kalender vier je en gedenk je als het ware het evangelie het hele jaar door. Met elke periode haar eigen thema's.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid