Spring naar bijdragen

De eeuwige zonde?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Na 28 jaar als ongelovige/atheist door het leven te zijn gegaan, wil ik me toch meer gaan verdiepen in het geloof. Twijfel over mijn vorige keuze (Ongeloof dus) is hard ingeslagen en ik zie elke dag meer in dat ik daarmee fout zat.

Toen ik het nieuwe testament in een glossy variant zag liggen, ging bij mij pas echt de knop om en ik ben hierin begonnen.

tot ik bij Markus 3:28-29 belande...

[bijbel=]28 Ik wil u dit zeggen: U kunt vergeving krijgen voor alle zonden die u hebt gedaan, zelfs voor elke vorm van belasteren.

29 Maar wie de Heilige Geest belastert, zal nooit vergeving krijgen. Die zonde blijft eeuwig bestaan."[/bijbel]

Nu heb ik in mijn verleden mij absoluut laten verleiden door verschillende zondes, en ook vaak negatief geuit over alles wat met het geloof en geloven te maken heeft. Soms zelfs spottend en/of kwetsend.

Ik heb dit toch meerdere malen gelezen en kan er niet over stoppen met nadenken, ook kan ik het niet in een andere context plaatsen of lezen.

Is het daadwerkelijk zo zwart/wit wat Hij heeft gezegd? Er is geen hoeveelheid boetedoening of "goede daden" die deze zonde kan doen vergeven? Zijn mensen die op latere leeftijd het licht zien gebrandmerkt met de zonden uit hun verleden?

Hoe kijken jullie er tegenaan? Alvast bedankt voor de antwoorden!

Nu moet ik wel zeggen, dat ik nog niet het gehele boek gelezen heb. Misschien staat er op een aantal pagina's verder wel het antwoord wat ik zoek, maar bovenstaande houd me nu al enige tijd bezig en ik blijf terugvallen op deze versen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zoals ik het zie, en in mijn kerkelijke omgeving is dat volgens mij wel de gangbare visie, is dat deze passage slaat op situaties waatbij je zeker weet dat iets direct van God afkomt, een wonder, een goede daad etc, en je deze dan afwijst of zelfs als werk van de duivel afschildert. Volgens mij was jij destijds juist *niet* overtuigd van het bestaan van God en Zijn goede werken om je heen. Dus ik denk (maar ik ben Jezus niet ;) ) dat je je niet druk hoeft te maken. Gewoon bidden om vergiffenis en je hart open zetten.

En wat fantastisch dat je na zo'n lange periode van inzicht verandert! Ik bid dat God je je hele leven zal bijstaan, je ogen opent voor Zijn kijk op zaken, en je Zijn Geest zal geven er naar te handelen.

Gaaf! Volgens sommigen is er nu een groot feest in de hemel gaande vanwege jouw bekering |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
is dat deze passage slaat op situaties waatbij je zeker weet dat iets direct van God afkomt, een wonder, een goede daad etc, en je deze dan afwijst of zelfs als werk van de duivel afschildert.

Ja, dat dus :D

Op de een of andere manier zat ik met deze versen en had ik zo'n last van tunnelvisie dat het grote plaatje aan me voorbij ging. Als ik nu de zinnen opnieuw lees, en leering trek uit uw uitleg, valt me ook de zin erna op:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:30 Dit zei Hij omdat zij hadden gezegd dat de duivel en niet de Heilige Geest Hem die wonderen liet doen.

Ik heb gelukkig nog een hoop te leren!

Heel erg bedankt! Ook voor de goede woorden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst mooi om te zien dat je je meer wil verdiepen in het geloof. Het is een prachtig verhaal waar je je bij kunt aansluiten en ik hoop dat je er zelf een mooi hoofdstuk aan kunt toevoegen. :)

Om dat gedeelte beter te begrijpen, is het goed om het verhaal eromheen te lezen. In Markus 3 wordt verhaalt hoe Jezus bij een meer allerlei mensen geneest en demonen uitdrijft. Daarbij krijsen de demonen steeds dat Hij de Zoon van God is, wat duidelijk laat zien dat zij heel goed weten wie Jezus is en waar Hij zijn volmacht vandaan heeft (zie Markus 3,11).

Het verhaal vertelt volgens hoe de schriftgeleerden beweren dat Hij in de macht is van Beëlzebul, hoe Hij door een "opperdemon" demonen uitdrijgt (zie Markus 3,22). De schriftgeleerden zien Hem dus machtige werken verrichten, maar schrijven het toe aan de duivel, terwijl zelfs de demonen krijsen dat Jezus de Zoon van God is.

Jezus antwoord daarop dat een koninkrijk niet kan standhouden als het verdeeld is en dat het dus onmogelijk is dat de duivel de duivel uitdrijft. Pas daarna spreekt Hij over de zonde tegen de heilige Geest, die niet vergeven kan worden.

Wat hier dus gebeurt, is dat de schriftgeleerden vrij duidelijk hebben kunnen zien en ook kunnen bedenken dat Jezus niet in de macht is van de duivel, maar dat zijn werken van God komen. Alleen weigeren ze vervolgens die conclusie te trekken en kennen het werk van de heilige Geest, dus de kracht van waaruit Jezus werkt, een demonische oorsprong toe.

Ze zeggen dus niet dat Hij geen wonderen zou doen, of dat Hij zou liegen, maar ze zeggen dat hetgeen Hij doet letterlijk des duivels is, dat Hij puur vanuit het kwaad handelt.

Dit kun je dus alleen zo zeggen als je werkelijk in God en de duivel gelooft en als je gelooft dat Jezus inderdaad die wonderen heeft verricht. En als je zó ver van God bent afgeraakt, dat je zelfs in de meest duidelijke manifestatie van zijn goedheid enkel nog maar kwaad kan zien. Iemand die zich echter bekeert en voortaan Jezus wil navolgen, zal dat natuurlijk nooit over zijn lippen krijgen.

Het is dan zeker mogelijk dat je in het verleden kwaad hebt aangericht, maar die zullen je vergeven worden zodra je ze aan God belijdt. En ook toekomstige zonden zal God je keer op keer vergeven als je berouw hebt en ook bereid bent andere mensen te vergeven wat zij jou aandoen.

Uiteindelijk waren er in die tijd ook veel schriftgeleerden en farizeeën die zich uiteindelijk bekeerden en Jezus navolgden. Ze waren dus niet allemaal reddeloos verloren, maar de bekeerlingen zullen zich ongetwijfeld deze harde waarschuwing nog volop herinnerd hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Na 28 jaar als ongelovige/atheist door het leven te zijn gegaan, wil ik me toch meer gaan verdiepen in het geloof. Twijfel over mijn vorige keuze (Ongeloof dus) is hard ingeslagen en ik zie elke dag meer in dat ik daarmee fout zat.

Toen ik het nieuwe testament in een glossy variant zag liggen, ging bij mij pas echt de knop om en ik ben hierin begonnen.

Bijzonder. Als je toevallig een Koran had gezien, was je je daar nu in gaan verdiepen?

Anders gezegd, er mist iets in je verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijzonder. Als je toevallig een Koran had gezien, was je je daar nu in gaan verdiepen?

Anders gezegd, er mist iets in je verhaal.

Natuurlijk had ik mijn gehele levensverhaal aan het bericht toe kunnen voegen, maar mijn vraag had hetzelfde gebleven.

Maar vooruit, om uw argwaan proberen weg te nemen:

Het geloof en geloven is natuurlijk altijd wel een onderdeel van mijn leven geweest, ik heb het alleen nooit toegelaten. Een christelijke basisschool en katholieke LTS hebben er niet voor kunnen zorgen dat ik mijn ogen (en hart) heb kunnen openen en het geloof heb kunnen toelaten. Ik dacht altijd dat ik de persoon was die het goed had en vertelde ook tegen mezelf dat ik gelijk had, en niet "die andere" die mij ervan probeerde te overtuigen.

Maar enige tijd geleden is bij mij de twijfel ontstaan of ik het inderdaad wel zo goed zag allemaal en of ik niet fout had. Om toe te geven dat je fout zit is best lastig kan ik vertellen.

Om daadwerkelijk een Bijbel te kopen en te lezen, of om een kerk te bezoeken en er met andere over te praten is voor mij altijd een grote stap geweest, de spreekwoordelijke drempel.

Op de een of andere manier had deze glossy variant geen drempel voor mij geweest, en heb ik de stap genomen waar ik eerder best wel problemen mee heb gehad. Maar ik kan u verzekeren, dat de tekst in deze variant hetzelfde is als de normale (in dezelfde vertaling natuurlijk).

Dus Flash Gordon, om aan uw vraag te voldoen: Nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijzonder. Als je toevallig een Koran had gezien, was je je daar nu in gaan verdiepen?

Anders gezegd, er mist iets in je verhaal.

Natuurlijk had ik mijn gehele levensverhaal aan het bericht toe kunnen voegen, maar mijn vraag had hetzelfde gebleven.

Maar vooruit, om uw argwaan proberen weg te nemen:

Het geloof en geloven is natuurlijk altijd wel een onderdeel van mijn leven geweest, ik heb het alleen nooit toegelaten. Een christelijke basisschool en katholieke LTS hebben er niet voor kunnen zorgen dat ik mijn ogen (en hart) heb kunnen openen en het geloof heb kunnen toelaten. Ik dacht altijd dat ik de persoon was die het goed had en vertelde ook tegen mezelf dat ik gelijk had, en niet "die andere" die mij ervan probeerde te overtuigen.

Maar enige tijd geleden is bij mij de twijfel ontstaan of ik het inderdaad wel zo goed zag allemaal en of ik niet fout had. Om toe te geven dat je fout zit is best lastig kan ik vertellen.

Om daadwerkelijk een Bijbel te kopen en te lezen, of om een kerk te bezoeken en er met andere over te praten is voor mij altijd een grote stap geweest, de spreekwoordelijke drempel.

Op de een of andere manier had deze glossy variant geen drempel voor mij geweest, en heb ik de stap genomen waar ik eerder best wel problemen mee heb gehad. Maar ik kan u verzekeren, dat de tekst in deze variant hetzelfde is als de normale (in dezelfde vertaling natuurlijk).

Dus Flash Gordon, om aan uw vraag te voldoen: Nee.

Ach, het moet meteen weer op vijandige toon. Jammer. Want de vragen die je hebt krijgen beduidend andere antwoorden, afhankelijk van de context van je geloofsgroei. Maar goed, als je jezelf graag tekort doet door onvolledigheid in de vraag en vijandigheid naar mensen die daar naar vragen, dan wens ik je veel plezier verder. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, het moet meteen weer op vijandige toon. Jammer. Want de vragen die je hebt krijgen beduidend andere antwoorden, afhankelijk van de context van je geloofsgroei. Maar goed, als je jezelf graag tekort doet door onvolledigheid in de vraag en vijandigheid naar mensen die daar naar vragen, dan wens ik je veel plezier verder.
Hoi Flash. Was die toon van C-F-K nu echt zo vijandig? En weer vijandig? Hij/zij heeft nog maar 3 posts op haar/zijn naam staan, alle drie in dit topic...
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, het moet meteen weer op vijandige toon. Jammer. Want de vragen die je hebt krijgen beduidend andere antwoorden, afhankelijk van de context van je geloofsgroei. Maar goed, als je jezelf graag tekort doet door onvolledigheid in de vraag en vijandigheid naar mensen die daar naar vragen, dan wens ik je veel plezier verder.
Hoi Flash. Was die toon van C-F-K nu echt zo vijandig? En weer vijandig? Hij/zij heeft nog maar 3 posts op haar/zijn naam staan, alle drie in dit topic...

Hi Flash, oprecht sorry als mijn post een vijandige indruk kreeg, dat was totaal mijn bedoeling niet!

C-F-K, als je t Engels machtig bent, kan ik je "The Message" van harte aanraden. Een behoorlijk vrije vertaling, maar erg Geinspireerd. Een genot om te lezen.

Het Engels gaat me gelukkig goed af, me hele cariere al in dienst geweest van Engels georienteerde bedrijven :) En bedankt voor de tip!

Allereerst mooi om \.. heel veel tekst../volop herinnerd hebben.

Super Robert Frans, dit is een fantastische uitleg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, het moet meteen weer op vijandige toon. Jammer. Want de vragen die je hebt krijgen beduidend andere antwoorden, afhankelijk van de context van je geloofsgroei. Maar goed, als je jezelf graag tekort doet door onvolledigheid in de vraag en vijandigheid naar mensen die daar naar vragen, dan wens ik je veel plezier verder.
Hoi Flash. Was die toon van C-F-K nu echt zo vijandig? En weer vijandig? Hij/zij heeft nog maar 3 posts op haar/zijn naam staan, alle drie in dit topic...

"weer" als in: zoals dat op dit forum zo vaak gaat

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, het moet meteen weer op vijandige toon. Jammer. Want de vragen die je hebt krijgen beduidend andere antwoorden, afhankelijk van de context van je geloofsgroei. Maar goed, als je jezelf graag tekort doet door onvolledigheid in de vraag en vijandigheid naar mensen die daar naar vragen, dan wens ik je veel plezier verder.
Hoi Flash. Was die toon van C-F-K nu echt zo vijandig? En weer vijandig? Hij/zij heeft nog maar 3 posts op haar/zijn naam staan, alle drie in dit topic...

Hi Flash, oprecht sorry als mijn post een vijandige indruk kreeg, dat was totaal mijn bedoeling niet!

ok, dan heb ik je verkeerd verstaan. mijn excuses

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, het moet meteen weer op vijandige toon. Jammer. Want de vragen die je hebt krijgen beduidend andere antwoorden, afhankelijk van de context van je geloofsgroei. Maar goed, als je jezelf graag tekort doet door onvolledigheid in de vraag en vijandigheid naar mensen die daar naar vragen, dan wens ik je veel plezier verder.
Hoi Flash. Was die toon van C-F-K nu echt zo vijandig? En weer vijandig? Hij/zij heeft nog maar 3 posts op haar/zijn naam staan, alle drie in dit topic...

"weer" als in: zoals dat op dit forum zo vaak gaat

Die is dan wel weer herkenbaar. En ik merk, ook in mezelf, de besmettelijkheid er van... Eeuwig zonde...
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi Flash. Was die toon van C-F-K nu echt zo vijandig? En weer vijandig? Hij/zij heeft nog maar 3 posts op haar/zijn naam staan, alle drie in dit topic...

"weer" als in: zoals dat op dit forum zo vaak gaat

Die is dan wel weer herkenbaar. En ik merk, ook in mezelf, de besmettelijkheid er van... Eeuwig zonde...

Tja. Het beste argument om boeddhist te worden zijn christenen wmb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"weer" als in: zoals dat op dit forum zo vaak gaat

Die is dan wel weer herkenbaar. En ik merk, ook in mezelf, de besmettelijkheid er van... Eeuwig zonde...

Tja. Het beste argument om boeddhist te worden zijn christenen wmb.

Tja. Of moslims om atheïst te worden, boeddhisten om animist te worden, atheïsten om christen te worden, etc...

Maar ik dacht niet zozeer aan "levensbeschouwelijke richtingen" bij het plaatsen van mijn opmerking, maar vooral aan omgangsvormen. Aan de toon die de muziek maakt (en "verkeerd" doet "resoneren" als je wat pech hebt, of als het dempen van de toon even niet zo lukt. Om maar bij de beeldspraak te blijven.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die is dan wel weer herkenbaar. En ik merk, ook in mezelf, de besmettelijkheid er van... Eeuwig zonde...

Tja. Het beste argument om boeddhist te worden zijn christenen wmb.

Tja. Of moslims om atheïst te worden, boeddhisten om animist te worden, atheïsten om christen te worden, etc...

Maar ik dacht niet zozeer aan "levensbeschouwelijke richtingen" bij het plaatsen van mijn opmerking, maar vooral aan omgangsvormen. Aan de toon die de muziek maakt (en "verkeerd" doet "resoneren" als je wat pech hebt, of als het dempen van de toon even niet zo lukt. Om maar bij de beeldspraak te blijven.)

Nee, ik bedoelde heel specifiek christenen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja. Het beste argument om boeddhist te worden zijn christenen wmb.

Tja. Of moslims om atheïst te worden, boeddhisten om animist te worden, atheïsten om christen te worden, etc...

Maar ik dacht niet zozeer aan "levensbeschouwelijke richtingen" bij het plaatsen van mijn opmerking, maar vooral aan omgangsvormen. Aan de toon die de muziek maakt (en "verkeerd" doet "resoneren" als je wat pech hebt, of als het dempen van de toon even niet zo lukt. Om maar bij de beeldspraak te blijven.)

Nee, ik bedoelde heel specifiek christenen

Vandaar ook je "wmb".

En ik bedoelde heel nadrukkelijk "omgangsvormen". Het is niet specifiek christelijk om onchristelijk met elkaar om te gaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja. Of moslims om atheïst te worden, boeddhisten om animist te worden, atheïsten om christen te worden, etc...

Maar ik dacht niet zozeer aan "levensbeschouwelijke richtingen" bij het plaatsen van mijn opmerking, maar vooral aan omgangsvormen. Aan de toon die de muziek maakt (en "verkeerd" doet "resoneren" als je wat pech hebt, of als het dempen van de toon even niet zo lukt. Om maar bij de beeldspraak te blijven.)

Nee, ik bedoelde heel specifiek christenen

Vandaar ook je "wmb".

En ik bedoelde heel nadrukkelijk "omgangsvormen". Het is niet specifiek christelijk om onchristelijk met elkaar om te gaan...

Ja, iemand toevoegen dat hij ook moslims of atheisten bedoelt valt voor mij onder hinderlijke omgangsvormen. Maar daar had ik het dus niet over. Maar goed, weer eens een gesprek dat geen gesprek is. En waar ik dus verder geen deel meer aan neem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik bedoelde heel specifiek christenen

Vandaar ook je "wmb".

En ik bedoelde heel nadrukkelijk "omgangsvormen". Het is niet specifiek christelijk om onchristelijk met elkaar om te gaan...

Ja, iemand toevoegen dat hij ook moslims of atheisten bedoelt valt voor mij onder hinderlijke omgangsvormen. Maar daar had ik het dus niet over. Maar goed, weer eens een gesprek dat geen gesprek is. En waar ik dus verder geen deel meer aan neem.

Een oprecht advies: jij leest veel te snel in de ander dat ie jou wat in de woorden legt. Als iemand duidelijk zijn mening post betekent dat dus niet dat hij zegt dat t jouw mening is.
Link naar bericht
Deel via andere websites

C-F-K

Wat mooi te lezen over de kering in je leven. En de wijze waarop ;) Zo zie je maar dat G-d vele wegen heeft om de mens met Hem kennis te laten maken.Ik hoop dat de Bijbel je tot leidraad en houvast mag zijn op je verdere levenspad. Maar weet ook C-F-K, (en dat is mijn peroonlijke mening) dat het kennen van de Bijbel nog niet wil zeggen dat je ook G-d kent. Hij opent zich via Het Woord, dat wel, maar bovenal gaat het om de pers. ervaringen cq belevingen die het geloof in G-d je biedt en brengen zal. Het mogen ervaren van Zijn Kracht in zware tijden bv...Het weten dat je je zorgen bij Hem mag brengen en het geloof dat Hij over je waakt, dat je leven een doel dient en je door Hem bezield bent. Dat vraagt overgave en vertrouwen. Ik bid dagelijks het Christus gebed:

Hemelse Vader

geef mij ik vraag het U

de leiding en hulp van Uw Heilige Geest

Leer mij begrijpen

Open mijn hart en bereik mijn verstand

Opdat ik Uw woorden mogen ontvangen en uitdragen

Laat alles wat ik doe

moge zijn ter Uwer ere

en uit naam van Jezus Christus Uw zoon

wiens vonk ook in mijn ziel

ontoken is.

Amen.

Eigenlijk een heel simpel gebed. Maar zoals met alle gebeden, moet je een gebed kunnen voelen.

Voelen hoe het werkt voor- en in je leven en naar anderen. Wat betreft zonden.Eeuwige zonden? Tja, we worden erin en door geboren zeg men en als men dat zegt zal dat wel zo zijn. En tot op de laatste dag van ons leven zullen we ze wellicht blijven tegenkomen, doen en veroorzaken. En wellicht zullen er bijbelsteksten zijn welke (be)straffend spreken en weer anderen die dit opheffen. Ik geloof in een G-d van Liefde. En als ik een beetje mijn best doe hier op deze aarde en Zijn Woord als leidraad neemt, heb ik er vertrouwen in dat alles tzt wel goed zal komen als ik mijn ogen sluit. Maar zeker weten? doe ik dat niet !.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaar ook je "wmb".

En ik bedoelde heel nadrukkelijk "omgangsvormen". Het is niet specifiek christelijk om onchristelijk met elkaar om te gaan...

Ja, iemand toevoegen dat hij ook moslims of atheisten bedoelt valt voor mij onder hinderlijke omgangsvormen. Maar daar had ik het dus niet over. Maar goed, weer eens een gesprek dat geen gesprek is. En waar ik dus verder geen deel meer aan neem.

Een oprecht advies: jij leest veel te snel in de ander dat ie jou wat in de woorden legt. Als iemand duidelijk zijn mening post betekent dat dus niet dat hij zegt dat t jouw mening is.

Jij zou mij negeren. Die dat dan ook

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid