Spring naar bijdragen

Satan heerser op aarde?


Aanbevolen berichten

Leg eens uit dat "de tijd van de antichrist al lang aan de gang is".

We blijven in kringetjes draaien daarover,

Ik heb uitgelegd dat de antichrist in 1 en 2 Johannes genoemd wordt. Inderdaad wordt het in de traditie breder getrokken en wordt er over het algemeen een =teken gezet tussen bijvoorbeeld de mens der zonde en de antichrist.

Maar ik hou het eerst even bij Johannes, want ik blijf graag dichtbij de Bijbeltekst, en hoewel er overeenkomsten zijn met personen die in andere bijbelboeken optreden, zijn er ook verschillen.

Het gaat bij de antichrist om iemand die loochent dat Christus in het vlees is gekomen. Het menszijn van Jezus wordt niet in twijfel getrokken, maar het menszijn van de Christus. Men herkent in de persoon van Jezus niet de Christus. Men denkt dat God te groot is om mens te worden. Men ontmenselijkt Christus.

In het kielzog van het ontmenselijken van de Christus, ontmenselijkt men ook de mens. Het lichaam is onwaardig, het gaat om de geestelijke dingen volgens die mensen. Men ziet de schepping als iets verdorvens, als het domein van satan, een plek waar God niet is.

Een nog recente gebeurtenis is de Eerste Wereldoorlog. Men zegt dat Tolkien, die soldaat was in de loopgraven, zijn ervaringen verwerkt heeft in "In de ban van de ring". Het moeras waar de hoofdpersoon doorheen moet, ligt vol met rottende lijken. Dit zou teruggaan op de lijkenvelden in WOI. In de verfilming is er een ork die zegt: "The age of man is over. The time of the Orc has come". De ork symboliseert de ontmenselijking. Elke menselijkheid, bijvoorbeeld in de vorm van mededogen, verdwijnt. De productie van orks gaat ook ten koste van de natuur (de schepping)- het kappen van bossen. Is er in deze een persoon aan te wijzen die specifiek te herkennen is als antichrist? Nee, maar wat de antichrist doet, is wel te herkennen.

Er zijn ook mensen die met de mond antichristelijk gedachtegoed uiten. Ik denk aan diverse PKN-dominees die de afgelopen jaren in het nieuws kwamen. Ik noem ze niet "de antichrist", ik weet ook te weinig van ze, maar hun uitspraken wijzen wel die kant op.

maar vertel eens: heeft de antichrist dan al een verbond gesloten met Israel?
Niet dat ik weet, maar als je dit op basis van Daniël 11 zegt: dat is al gebeurd in de eerste 69 weken, vóór Christus dus.
Is er dan al een periode van 3,5 jaar "vrede" aangebroken voor Israel? Zijn de twee getuigen uit Openbaring 11:3,4 al "op het toneel" verschenen?

Heeft het beest dat uit de afgrond opkomt, hen al krijg aangedaan? [vers 7,8].

Hebben de mensen uit de volken, en geslachten, en talen, en natien hun dode lichamen al zien liggen in Jeruzalem? [vers 9-12]

Is er al een grote aardbeving geweest, waarbij het tiende deel van de stad is gevallen, en zijn er al 7000 mensen gedood door die aardbeving? [vers 13,14].

Deze vragen zijn heel interessant, maar vergen de nodige studie. Ik heb eerder, in het kader van de zeven schalen al aangegeven dat er een verband is tussen goddelijke plagen en getuigen. Ik hoop dat later verder uit te werken aan de hand van de twee getuigen. Ik heb helaas geen goed commentaar op Openbaring bij de hand, het zal even tijd kosten om deze vragen te kunnen beantwoorden.

Overigens "slapen" wij niet, zoals @Kwispel al zei, gelijk als de anderen.

Die nacht is er nu ook al. De anderen slapen, omdat het voor hen nacht is, want zij maken deel uit van de wereld die in duisternis leeft. Wij, als gelovigen leven in het Licht.

Voor de wereld zal Hij "als een dief in de nacht" komen, NIET voor de Gemeente, want zij zijn allen kinderen des Lichts, en kinderen des daags; De Gemeente is niet des nachts, noch der duisternis zegt vers 5 van 1 Thess. 5.

Zie mijn antwoord aan Kwispel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In de Openbaring van Johannes (boek openbaring) gaan hoofdstuk 6 t/m 9 over één gebeurtenis. Johannes krijgt in zijn visioen te zien dat de aarde met een enorme natuurcatastrofe te maken krijgt. Deze catastrofe ontstaat doordat de aarde getroffen wordt door een of meerdere objecten uit de ruimte. Wat grote gevolgen heeft voor de mensen op aarde en waarbij een groot deel van de mensheid om het leven komt.

Ik denk niet dat een visioen hetzelfde is als een journaal. Om dit visioen uit Openbaring te begrijpen, zou ik ook kijken naar andere bijbelteksten.

Wat Johannes zag was een combinatie van gebeurtenissen die zich zowel op aarde als in de geestelijke wereld afspelen. Deze beelden werden afwisselend aan hem getoond maar beslaan één grote gebeurtenis namelijk, een enorme natuurcatastrofe zoals de mensheid niet eerder heeft meegemaakt.

Pas als deze catastrofe zich heeft voltrokken begint het tijdperk van de antichrist die eindigt in de vervolging van iedereen die in het bestaan van God geloofd: christenen, moslims, Joden en in het bijzonder degenen die Jezus Christus werkelijk navolgen door het evangelie van de liefde te prediken. De meeste gelovigen zullen overlopen of sterven, slechts een klein deel houdt het vol tot het einde en wordt beschermd door de Kracht van hun geloof. Deze gebeurtenissen worden beschreven in Openbaring 10 t/m 19.

Ik zal hier in mijn reactie op Ineke-Kitty nog meer over zeggen, maar voor nu volsta ik ermee te zeggen dat volgens 1 en 2 Johannes het laatste uur al is aangebroken. Het is dit uur dat bepaalt wordt door de antichrist. En inderdaad, zegt Johannes (bijna 2 millenia terug), er zijn vele antichristen uitgegaan en daaraan herkennen we de geest van de antichrist.

De geest van de antichrist is al werkzaam vanaf het begin. Maar de personificatie van de geest van de antichrist (Lucifer) in één mens vindt plaats na de grote natuurcatastrofe als beschreven in Openbaring 6-9.

De periode tussen de grote natuurcatastrofe en het laatste gericht duurt niet niet erg lang. Iedereen die na de catastrofe probeert zijn oude leventje weer op te bouwen komt bedrogen uit. Die periode zal waarschijnlijk maar een jaar of zeven in beslag nemen.

Johannes noemt het een uur (1 Johannes). Het duurt niet langer dan nodig.

De periode tussen 'de grote beving' en 'het laatste gericht' neemt (bij benadering) twee keer een periode van 3,5 jaar in beslag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Peter

je houdt een heel "verhaal" over Tolkien enz. maar gaat niet werkelijk in op mijn vragen.

Je zegt alleen dat deze vragen heel interessant zijn, maar volgens jou vragen ze de nodige studie.

Het zijn heel eenvoudige vragen waar je gewoon antwoord op kan geven.

Als je geen antwoord hebt, is dat ook prima, maar beweer dan niet dat de tijd van de antichrist allang is begonnen.

Ik zeg dat niet op basis van Daniel 11, maar op basis van Daniel 9:27 waar staat: "En hij zal aan velen een verbond versterken [bekrachtigen] of sluiten EEN week = 7 jaar.

Het gaat dus om een vorst die een verbond zal sluiten met Israel.

De verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 A.D. valt tussen de 69e en de 70e week. Het kan niet in de 70e week gerekend worden, want de tijd tussen het jaar 32 en 70 is meer dan 7 jaar. Er is dus sprake van een onderbreking in de tijdrekening.

Dat verbond zal gedurende 7 jaar geldigheid hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Peter

je houdt een heel "verhaal" over Tolkien enz. maar gaat niet werkelijk in op mijn vragen.

Je zegt alleen dat deze vragen heel interessant zijn, maar volgens jou vragen ze de nodige studie.

Het zijn heel eenvoudige vragen waar je gewoon antwoord op kan geven.

Als je geen antwoord hebt, is dat ook prima, maar beweer dan niet dat de tijd van de antichrist allang is begonnen.

Ik heb inmiddels vaak genoeg naar 1 en 2 Johannes verwezen. Maar dat is voor jou niet steekhoudend. Voor mij wel.

Ik zeg dat niet op basis van Daniel 11, maar op basis van Daniel 9:27 waar staat: "En hij zal aan velen een verbond versterken [bekrachtigen] of sluiten EEN week = 7 jaar.

Het gaat dus om een vorst die een verbond zal sluiten met Israel.

Ok, maar Daniël 11 geeft daar nadere informatie over. In combinatie met wat er bekend is uit de geschiedenis is dit verbond te herleiden tot de Makkabeeëntijd. Uit het feit dat het NT dit verbond niet noemt, maak ik op dat het niet belangrijk is, dat een eventuele latere vervulling niet van belang is.

De verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 A.D. valst tussen de 69e en de 70e week. Het kan niet in de 70e week gerekend worden, want de tijd tussen het jaar 32 en 70 is meer dan 7 jaar. Er is dus sprake van een onderbreking in de tijdrekening.

Daniël 11 loopt door tot 167 vC, maar Jezus ziet daarin geen bezwaar om de gruwel die toen plaatsvond, op te nemen in een vooruitblik met wat Jeruzalem toen in de toekomst zou gebeuren. Dan maak ik er ook geen bezwaar van als de tijdrekening nog verder wordt opgerekt.

Dat verbond zal gedurende 7 jaar geldigheid hebben.

Het is in die week dat hij een verwoestende oorlog voert en na die verwoesting aan zijn einde komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Peter

Nog steeds geen antwoord op mijn vragen, i.v.m. je bewering dat de tijd van de antichrist allang is begonnen.

Thomas zei: als ik niet de tekenen in de handen zie, zal ik niet geloven. Jezus veroordeelde Thomas daarom niet, maar liet hem zien en voelen. Ik hoop voor je dat jij je tekenen krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ineke-Kitty,

Ik schud mijn antwoorden niet zo uit mijn mouw, maar ik denk dat ik wel genoeg heb laten zien dat er naast jouw uitleg ook andere uitleg mogelijk is. Ik ben een stuk met je op gegaan, maar ik merk dat ik vastloop op, wat ik ervaar als, jouw focus op uiterlijkheden. Ik heb nog even opgezocht wat ik in het verleden over de twee getuigen heb gepost, dat is helaas niet veel:

In het stukje uit Openbaring profeteren de twee getuigen. Er zijn parallellen met het Oude Testament:

Als iemand hun kwaad wil doen, komt er vuur uit hun mond, dat hun vijanden verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen moeten sterven (vgl Elia: vuur van de hemel, 2 Kon 1). Zij hebben de macht om de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt zolang zij profeteren (profeet Elia, 1 Kon 17). Ook hebben ze de macht om water in bloed te veranderen. Verder kunnen ze de aarde treffen met alle mogelijke plagen, zo vaak ze maar willen (Mozes, Exodus 7 ev). Zo gaat dus het woord van de profeten gepaard met kracht, met wonderen.

Getuigen en profeteren liggen dicht tegen elkaar aan. Getuigen komen in naam van de levende Heer. Ze spreken zijn woorden, gepaard met kracht. Profeten komen in naam van de levende Heer. Ze spreken zijn woorden, gepaard met kracht. In Handelingen 11 wordt de profeet Agabus genoemd die een hongersnood voorzegt die ook daadwerkelijk plaatsgevonden heeft. Voorzeggen hoort er bij, maar bij Natan en David, of ook bij Hizkia, heeft het meer een karakter van (een oordeel) aanzeggen dan dat het slechts voorzeggen is. En bij Ananias en Saffira wordt het oordeel direct uitgevoerd. Er is in elk geval geen tegenstelling tussen profeteren en getuigen, het verschil zal gradueel zijn.

Ik vermoed daarom dat de twee getuigen staan voor de kerk, die in het kielzog van Jezus wonderen en tekenen doet. Evenmin als Jezus Christus zelf zullen die tekenen de mensen overtuigen en Jezus' volgelingen zullen eenzelfde lot ondergaan als hun Heer.

Ik hou het hierbij. Bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Peter

Ja, dat dacht ik al, dat je het "hierbij zou laten".

je zegt dat je vermoed dat de twee getuigen staan voor de kerk, en ook dat mag je uitleggen, want het gaat om twee letterlijke getuigen die gedurende duizend tweehonderd zestig dagen zullen profeteren. vers 8 zegt dat hun dode lichamen zullen liggen, nadat zij door het beest gedood worden, op de straat in Jeruzalem.

Het gaat hier dus niet over de kerk, maar over 2 letterlijke getuigen, en ik geloof dat het Mozes en Elia zullen zijn, gezien de tekenen die zij doen.

Maar goed, duidelijk dat je er verder niet op in wil gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed. Ga ik verder met waar ik gebleven was.

In Openbaring 8:13 waarschuwt d.m.v. een engel dat de ergste oordelen nog moeten komen.

De vijfde bazuin roept afschuwelijke demonische schepselen tevoorschijn, zoals schorpioenen en sprinkhanen, die uit de put van de afgrond komen. Zij kunnen de mensen niet doden, maar pijnigen hen zo erg, dat zij 'de dood zullen zoeken en hem niet zullen vinden' [Openb. 9:1-12].

De zesde bazuin brengt 2000 miljoen ruiters tevoorschijn. Johannes hoort hun getal, en zij zullen het derde deel van de mensen op aarde doden.

Dit zal plaatsvinden tussen de 40e en 42e maand van het eerste deel van de grote verdrukking.

In Openbaring 11:3-14 treden de twee getuigen op en zullen 1260 dagen lang profeteren.

Ik neem dat letterlijk, want dan komt dat overeen met de 42 maanden van oordeel die hiervoor beschreven staan.

Het zijn duidelijk echte mensen, met de macht om wonderen te doen, net als Mozes en Elia.

De zevende bazuin luidt de verschrikkelijke gebeurtenissen in, namelijk de oordelen van de zeven schalen of fiolen.

De laatste 42 maanden omvatten dus de oordelen die nu volgen in deze chronologie:

De eerste schaal brengt kwaadaardige en boze zweren bij de mensen die Christus verworpen hebben en het merkteken van het beest hebben aangenomen en zijn beeld aanbidden. [ Openb. 16:1-2].

De tweede schaal wordt uitgegoten op de zee. De zee wordt bloed als van een dode en elke levende ziel, en alles wat in de zee is, sterft. [ Openb. 16:3].

De derde schaal verandert de rivieren en waterbronnen in bloed. Dit is een rechtvaardig oordeel want de goddeloze mensen die dan nog leven hebben het bloed vergoten van de mensen die de marteldood sterven omdat zij geweigerd hebben het merkteken van het beest te aanvaarden. Zij worden in Openbaring 7:14 aangeduid als 'dezen zijn het die komen uit de grote verdrukking en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed des Lams'.

De vierde schaal vergroot de hitte van de zon. De mensen worden verbrand door de grote hitte en zij lasteren de Naam van God. [ Openb. 16:8-9].

Later meer over de laatste 3 schalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Peter

Ja, dat dacht ik al, dat je het "hierbij zou laten".

Ervaringsgegeven??

@Peter: gedeelde smart... ;)

Nogmaals dank voor je poging!!

Nou, ik vind dat Ineke hier wel gewoon een punt heeft. Het is geen schande als iemand het niet weet, maar het mannelijk ego heeft daar nog wel eens moeite mee :#;) . De vragen die ze stelde vind ik terecht en ik begrijp ook niet zo goed wat daar smartelijk aan is?

Maar goed, ik begrijp de tegenstellingen niet die Peter creëert. Niet tegenover Ineke maar ook niet tegenover mijn berichten. Ik denk helemaal niet wat Peter denkt dat ik zou denken, laat staan dat ik schreef wat hij denkt dat ik schreef. En als ik dat aanwijs, volgt er weer iets nieuws waarvan hij zegt dat hij er totaal anders over denkt, terwijl hij op dat punt dan juist hetzelfde denkt, maar kennelijk is het voor hem functioneler als hij zich ertegen af kan zetten of zo. En dat gaat dan onder het mom van iets boven water halen. :|

De verschillen waren op punten aanvankelijk helemaal niet zo groot, maar ik heb de rol als go-between maar snel neergelegd, gezien bovenstaande dus. Ik heb denk ik niet de juiste achtergrond (ik ben niet met spookbeelden van hel en verdoemenis opgegroeid bijvoorbeeld). Jij bent je in je gesprekken met Ineke niet coute que coute inhoudelijk gaan afzetten en hebt ook vragen gewoon beantwoord. Bij Peter is dat een stuk minder het geval. Het lijkt meer op een steeds veranderen van wat je zegt om toch vooral maar je te kunnen afzetten en dingen in het verleden te kunnen plaatsen en dit laatste dan weer te ontkennen. Er zit geen begin en geen einde aan, kop noch staart.

Dus deel jij de smart van Peter, deel ik die van Ineke. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
...Er zit geen begin en geen einde aan, kop noch staart.

Dus deel jij de smart van Peter, deel ik die van Ineke. :D

Wat ik zie gebeuren komt volgens mij voort uit deze kwestie:
Het gaat hier dus over basisovertuigingen waarmee je de Bijbel leest. En als die basisovertuigingen verschillen, dan verschilt ook wat je uit die Bijbel opdiept. Dat is op zich niet erg. Ieder heeft...

En van daaruit komt de spraakverwarring... De "schriftbeschouwing" tussen enerzijds Ineke-Kitty en anderzijds Peter79 verschilt. En blijkbaar niet weinig.

Je dat realiseren is 1 ding. Die "schriftbeschouwing" (de manier waarop de die bijbel leest) verwarren met die bijbel zelf is een 2e... Doe je dat laatste, dan hijs je een eigen mening over "dat wat de Schrift volgens jou zou zeggen" op een voetstuk. En plaats je die (mogelijk) boven de bijbel zelf... Dan ligt een groot risico op de loer dat die bijbel niet het laatste woord heeft, maar de traditie waar je uit voort komt. Of "je eigen mening"...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 'twee getuigen' uit Openbaring 11 zijn één persoon. De ziel die deze mens belichaamd is dezelfde ziel als die in Johannes de Doper belichaamd was. Vandaar 'twee getuigen'. Hij verkondigd het ware evangelie en bindt de strijd aan met de antichrist. Hij zal de komst van Jezus opnieuw aankondigen en spreekt met veel gezag temidden van zijn vijanden. Zijn missie moet hij met de dood bekopen waar hij zich ook bewust van is. Als deze persoon (Johannes) om het leven komt is de wederkomst van Jezus en daarmee het eindgericht op de jongste dag zéér dichtbij.

In de NBG vertaling wordt van 'lijk' (enkelvoud) gesproken, in de Statenvertaling van 'dode lichamen' (meervoud). Ik vermoed dat het in de grondtekst 'lijk' in enkelvoud zal zijn.

Openbaring 11:8 (NBG) En hun lijk [zal] [liggen] op de straat der grote stad, die geestelijk genaamd wordt Sodom en Egypte, alwaar ook hun Here gekruisigd werd.

Openbaring 11:8 (SV) En hun dode lichamen [zullen] [liggen] op de straat der grote stad, die geestelijk genoemd wordt Sodoma en Egypte, alwaar ook onze Heere gekruist is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geloof in een 'opname' vóórdat het tijdperk van de antichrist begint is een ernstige dwaling met grote gevolgen. Veel 'evangelische' christenen zijn ervan overtuigd dat ze 'de grote verdrukking' en 'de laatste geloofsstrijd' niet mee zullen maken. Dat ze vóór die tijd op wonderbaarlijke wijze en bij leven worden weggenomen en naar een paradijselijke omgeving worden overgebracht, terwijl de achterblijvers alle ellende en het schrikbewind van de antichrist over zich uitgestort krijgen. Om dit voorrecht te verkrijgen hoef je alleen maar hard te roepen dat je in de opname en in Jezus gelooft. Niets is minder waar!

Het geloof van deze christenen zal niet standhouden als de de druk wordt opgevoerd door een enorme natuurcatastrofe en de zéér brute vervolging die kort daarop volgt. Zij zijn geestelijk niet voorbereid op een tijd van totale ontreddering, pijn, angst en verdriet. De antichrist en zijn aanhang zullen niet veel moeite hebben om hun een leugenachtige God voor te houden die wel van alles heeft beloofd maar Zich niet om hun bekommert. Ze zullen hun woorden kracht bijzetten door christenen te onthoofden terwijl de rest toekijkt. Ze zullen Jezus Christus uitdagen en bespotten omdat Hij zijn beloftes van bescherming niet nakomt. Veel christenen zullen overlopen naar de vijand en hun broeders en zusters verraden in ruil voor bezittingen en geld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Mattheüs 24 vertelt Jezus hoe de gelovigen te maken krijgen met de geloofsstrijd in de laatste fase.

9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil.

Jezus vertelt ook dat veel gelovigen hun geloof verliezen, elkaar aan de vijand overleveren en elkaar haten.

10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten.

Maar wie volhardt tot het einde zal behouden worden. (Ook als ze worden onthoofd)

13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Jezus zegt hier dat de gelovigen (dit geslacht) het allemaal gaan meemaken en niet dat zij voor die tijd worden weggenomen. Er is geen 'easy way out'!

34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is geen reden om de 'ware gelovigen' weg te nemen voor de laatste fase en de eindstrijd begint. Juist de gelovigen die inzicht in de waarheid hebben zullen in deze tijd worden ingezet om het ware evangelie te verkondigen. Zij zijn nodig om de dwaling aan het licht te brengen en de mensen om hen heen in te lichten over het komende eindgericht. Hun strijd zal zwaar, moeizaam en niet zonder gevaar zijn het leven te verliezen. Alle krachten uit de duisternis zullen samenspannen om de ware gelovigen te bestrijden. De ware gelovigen zullen geleid worden door Gods geest en weten wat te spreken. Zij kunnen niet anders dan waarheid verkondigen en hun geloof gaat met veel kracht gepaard. Zij zullen grote wonderen en tekenen doen in Jezus naam in de tijd waarin de strijdende krachten lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.

Het zijn de ware gelovigen die voor de aanvang van deze gebeurtenissen in kennis van de waarheid zijn geleid door de geest van God. Zij dragen de geestelijke wapenrusting en treden onbevreesd hun vijanden tegemoet. Veel zwak gelovigen klampen zich aan hun vast en vinden ook bescherming en genezing op plaatsen waar de volgelingen van Jezus Christus worden samengebracht door Gods geest. Het zal een bittere strijd zijn en veel levens zullen verloren gaan. Veel gelovigen zullen hun geloof aan de kant schuiven omdat hun geloof op dwaling is gebaseerd. Dwaling is een schadelijk gif dat het erkennen van de waarheid onmogelijk maakt als er geen afstand van wordt genomen. Er zullen veel valse profeten opstaan die in de naam van Jezus dwaling verkondigen. Het verspreiden van dwaling in Jezus naam is een grote zonde waarmee de valse profeet zijn eigen ondergang bewerkt.

De antichrist zal uit de Bijbel citeren en feilloos aantonen dat hun geloof waardeloos is. Hij zal zich verheffen en God lasteren met de Bijbel in de hand. Hij zal grote tekenen doen om aan te tonen dat hij alle macht heeft en God niet. De zwak gelovigen die dit zien zullen hun op dwaling gebaseerde geloof snel opgeven. Het ontbreekt hun aan kennis van de waarheid, hun lamp is niet gevuld, hun huis is niet gebouwd op een stevig fundament en zal bezwijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus vertelt in Mattheüs 24 welke gebeurtenissen zich afspelen in de wereld voor- en nadat de aarde wordt getroffen door de catastrofe als beschreven in Openbaring 6-9.

6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet.

7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn.

8 Doch dat alles is het begin der weeën.

De grote catastrofe (het begin of geboorte van de laatste fase) benoemd Jezus niet maar gaat verder over de tijd erna.

9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil.

Met de gelijkenis van de vijgeboom zegt Jezus dat als wij al het voorgaande meemaken we ook weten dat het eindgericht en daarmee de komst van het Lam Gods dichtbij is.

32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is.

33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Lucas 17 vertelt Jezus hoe het zal zijn op de dag dat de Zoon des mensen geopenbaard wordt en de Zijnen bij Zich haalt.

29 Maar op de dag, waarop Lot uit Sodom ging, regende vuur en zwavel van de hemel en verdelgde hen allen.

30 Op dezelfde wijze zal het gaan op de dag, waarop de Zoon des mensen geopenbaard wordt.

Iedereen zal hierbij zijn leven als mens verliezen!

33 Ieder, die zijn leven zal trachten te behouden, die zal het verliezen, maar ieder, die het verliezen zal, die zal het vernieuwen.

De Zijnen worden (met hun aardse lichaam) weggenomen van de aarde en het aardse leven dat zij achterlaten wordt vernieuwd door een gelukzalig leven in het huis van de Vader.

34 Ik zeg u, in die nacht zullen er twee in een bed zijn, de een zal aangenomen, de ander achtergelaten worden.

35 Twee vrouwen zullen samen bezig zijn met malen, de ene zal aangenomen, de andere achtergelaten worden.

36 Twee zullen op het land zijn, de een zal aangenomen, de ander achtergelaten worden.

Dat het hierbij om slechts een kleine groep gelovigen zal gaan wordt duidelijk uit wat Jezus zegt in Lucas 18.

8 Ik zeg u, dat Hij hun spoedig recht zal verschaffen. Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hendrik

"De Schriftbeschouwing tussen enerzijds Ineke-Kitty en anderdzijds Peter verschilt".

Dat is juist, en dat is ook meteen de reden waarom we nooit "tot elkaar" zullen komen wat betreft de 'uitleg' over de eindtijdgebeurtenissen.

Dat is verder niet erg, maar als ik dan een paar eenvoudige vragen stel, omdat Peter beweert dat de antichristelijke tijd allang begonnen is, verwacht ik toch op z'n minst een antwoord op die vragen.

Ik ben mij er heus wel van bewust dat er tientallen, zo niet veel meer verschillende visies bestaan bij zowel theologen als bijbelgeleerden over het boek Openbaring, en daarmee ook de profetieën over de eindtijd.

Uiteraard heb ik veel van deze inzichten onderzocht om een duidelijk 'beeld' te krijgen over de toekomstige gebeurtenissen, zoals de apostel Johannes die "te zien" krijgt in visioenen.

Mijn persoonlijke visie daarop zal inmiddels duidelijk zijn geworden, wat niet wil zeggen dat iedereen het daar dan ook mee eens zou moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Hendrik

"De Schriftbeschouwing tussen enerzijds Ineke-Kitty en anderdzijds Peter verschilt".

Dat is juist, en dat is ook meteen de reden waarom we nooit "tot elkaar" zullen komen wat betreft de 'uitleg' over de eindtijdgebeurtenissen.

Dat is verder niet erg, maar als ik dan een paar eenvoudige vragen stel, omdat Peter beweert dat de antichristelijke tijd allang begonnen is, verwacht ik toch op z'n minst een antwoord op die vragen.

Voor wat betreft die laatste vraag, en voor zover ik die schriftbeschouwing deel met Peter69 (maar volgens mij staan we, ieder op onze eigen manier, in de Gereformeerde traditie): die antichristelijke tijd is allang begonnen, omdat ons dat zo geleerd wordt. Door onze voorgangers. En ook vanuit de Schrift, zoals wij die hebben leren lezen. Omdat er geschreven staat:

1 Joh 2:18 Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is. 2:19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde.

Johannes leer zo over "het laatste uur" (á¼ÏƒÏ‡Î¬Ï„η á½¥Ïα á¼ÏƒÏ„ίν - eschatè hora estin = het is het laatste uur): "Jullie hebben gehoord van het komen van een antichrist (ἀντίχÏιστος staat er, zonder het bepaalde lidwoord á½), wel: er zijn nu vele antichristussen opgestaan!"

Johannes (s)preekt in de (en ook zijn) tegenwoordige tijd. Zijn "nu". En beseft daarbij dat de achariet hajamiem is aangebroken. De tijd van oordeel. Van het kiezen pro en anti Christus. Voor de "geroepenen" bestaat er geen middenweg: het is voor of tegen... Opdat "aan het licht komt wie er bij ons hoort en wie niet".

En dat is een gedachte in de lijn van Christus': "Mat 10:34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 10:35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 10:36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 10:37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 10:38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 10:39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden."

En "of het verder niet erg is" dat we ieder die Schrift op een eigenwijze wijze lezen? Binnen "mijn" kerkgenootschap is lang gestreden tegen wat men noemde "subjectivisme". En fel gepolemiseerd. Maar (en dat is in ieder geval mijn inschatting van de kwestie) men heeft daarbij een "absolutisme" in stelling gebracht alsof er een éénduidige, absolute waarheid uit de Schrift valt te destilleren, die dat subjectivisme zou moeten bestrijden - zonder dat men er zich (m.i.) voldoende rekenschap van gaf dat een "absoluut" antwoord slechts door God Zelf gegeven kan worden. Dat het antwoord dat men gaf een antwoord was uit de eigen traditie, vanuit de eigen schriftbeschouwing. En dat het (passende) antwoord tegen dat subjectivisme nu juist die traditie is. En ook die is subjectief. Maar het gaat daarbij tenminste om gedeelde subjectiviteit... En de bereidheid om die traditie met elkaar te delen had het tegengif moeten zijn bij de bestrijding van wat men zal als "toenemend subjectivisme" onder de eigen kerkleden. Met alle verbrokkeling die en alle individualisme dat men al aan zag komen.

Had men dat indertijd ingezien, dat had dat flink veel onenigheid en kerkelijke ruzie kunnen voorkomen... Denk ik dan...

Dus is het erg? Ja, ik denk het wel. En ik vind het met Peter69 zo ontzettend jammer dat er zo veel christenen zijn die zo vreselijk langs elkaar heen leven. Omdat men (volgens mij) zich zo al te nadrukkelijk afzet tegen die "tradities" van onze voorgangers. Tradities die navolging verdienen, niet "omdat er gewoon staat wat er staat" (ze objectieve waarheden zouden kunnen bevatten), maar juist omdat ze ons zouden kunnen verbinden daar waar anders verbrokkeling dreigt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hendrik

Dus is het erg? Nee, ik denk het niet.

Ik laat die "onenigheid" voor wat het is, en blijf geloven in wat MIJ "geleerd" is door MIJN "voorgangers" en door de Schrift zelf te onderzoeken.

Overigens "leef" ik persoonlijk helemaal niet als christen, langs andere christenen heen, in elk geval niet in mijn directe omgeving. Met "tradities" heb ik al helemaal niets van doen, dus dat scheelt alweer.

Ik weet mij verbonden met mijn broeders en zusters in de Heer, gewoon om het simpele feit dat wij deel uitmaken van het Lichaam van Christus, Zijn Gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Hendrik

Dus is het erg? Nee, ik denk het niet.

Ik laat die "onenigheid" voor wat het is, en blijf geloven in wat MIJ "geleerd" is door MIJN "voorgangers" en door de Schrift zelf te onderzoeken.

Overigens "leef" ik persoonlijk helemaal niet als christen, langs andere christenen heen, in elk geval niet in mijn directe omgeving. Met "tradities" heb ik al helemaal niets van doen, dus dat scheelt alweer.

Ik weet mij verbonden met mijn broeders en zusters in de Heer, gewoon om het simpele feit dat wij deel uitmaken van het Lichaam van Christus, Zijn Gemeente.

Tsja, en ik zie nog steeds geen tegenstelling tussen wat Hendrik-NG zegt en wat jij zei. Wel zie ik Peter die tegenstellingen creëren en Hendrik-NG die samenvatten. En ik begrijp werkelijk werkelijk werkelijk niet waarom die gecreëerd en in stelling worden gebracht.

De Bijbel wordt tegen de Bijbel in tegenstelling gebracht, terwijl die tegenstelling er niet is. Ieder mens moet leven alsof het zijn laatste uur is en alsof het de laatste ure is. Dat gold ook al voor Johannes. Hij zou immers toen ook een keer sterven.

Maar goed, ik geef het nu echt op, en sta dus in dezen vrij dicht bij wat Ineke zegt, wat m.i. niet in tegenstelling is met alles wat ertegen in stelling wordt gebracht.

Het Evangelie is ook nog maar pas over de gehele wereld bekend. De mensheid in den brede, kwa beschikbare middelen en over de hele wereld beschikt nog maar amper 100 jaar over een Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nadat ik deze 31 'gebeurtenissen' op een rijtje heb gezet, rijst de vraag waarom er eigenlijk een grote verdrukking moet komen.

Hoewel de Heer niet beloofd heeft de christenen te bewaren voor de dagelijkse beproevingen en verdrukkingen, of zelfs van de toorn van een mens, heeft Hij beloofd Zijn kinderen te bewaren voor de 'dag van Zijn toorn'.

Persoonlijk houd ik me vast dat Hij Zich aan Zijn belofte houdt om Zijn Gemeente op te nemen uit deze wereld, voordat deze verschrikkelijke tijd van de grote verdrukking een aanvang zal nemen.

Ik geloof dat alles wat God doet, een bedoeling heeft, en Hij heeft met de verdrukking meer dan EEN bedoeling voor ogen.

1. Om de tijden tot een eind te brengen.

Als Daniel de gebeurtenissen beschrijft die voorafgaan aan de verdrukking en de wederkomst van Christus, dan spreekt hij over 'de voleinding van de eeuw' en 'om eeuwige gerechtigheid te brengen' [ Dan. 9:24].

De grote verdrukking is een afsluiting van het handelen van God met de mens.

2. Om de profetieën over Israel te vervullen.

Veel profetieën over Israel moeten nog vervuld worden.

God is nog niet klaar met Israel.

3. Om de mens te dwingen te kiezen voor Christus of de antichrist.

EEN belangrijk doel van de verdrukking is om aan de mensheid, die in deze tijd zullen leven, de gelegenheid te geven Christus aan te nemen of Hem te verwerpen.

Als zij kiezen voor Christus, zullen zij het zegel van de Vader op hun voorhoofden ontvangen [ Openb. 7:3], echter zullen zij verschrikkelijk vervolgd worden door het 'systeem' van de antichrist.

Mensen die kiezen voor de antichrist zullen 'het merkteken van het beest' krijgen op hun voorhoofd of op hun rechterhand. Dit schijnt een beslissing te zijn die niet te herroepen is.

Wie deze keuze heeft gemaakt, zal door de oordelen van God, die eerder genoemd zijn, omkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid