Spring naar bijdragen

Religie in Game of Thrones (Jullie vroegen er om)


Aanbevolen berichten

In de wereld van Gameof Thrones zijn er verschillende Goden die aanbeden worden en verschillende manieren (religies) omdat te doen. Op aanraden van sommigen zou ik graag mijn visie hierop willen geven. Ik zal me het spoiler vrij proberen te houden.

1. De Oude Goden.

In elke fantasy setting bestaan de Oude Goden. In dit geval lijken het animatische Goden, naamloos en gezichtloos, zoals in bepaalde delen van Afrika aanbeden werden. Het gaat om “erediensten†zonder priesters, gezangen, gezamelijke gebeden. Meestal knielt een man of vrouw voor de centrale boom van een Godenwoud, en dat is het.

Het lijkt op het eerste gezicht een hele zachtaardige Godsdienst, al worden ze wel aanbeden in gruwelijk wintersgebied. Daarnaast zijn er bewijzen dat er, in vroeger tijden mensen geofferd zijn aan deze Goden. Verder speculaties over de aard van de Goden zou als spoiler opgevat kunnen worden.

2. De Verdronken God

De Verdronken God is de God van de IJzermannen, die leven van moord en plundering.Ik dacht eerst dat hij helemaal verzonnen was, maar ik zie enige parallellen met een zeer duistere interpretatie van de genadeloze God van het Oude Testament. Die zet ook nogal eens aan tot dergelijk gedrag. De Verdronken God heeft priesters en dat zijn niet de meest zachtzinnige lui. Hun favoriete manier van mensen inwijden in ze in zeewater verdrinken en dan reanimeren zodat ze herboren worden. “Wat door is kan nimmer meer sterven, maar zal sterker herrijzen.†Herboren worden is ook een christelijk thema (al waren er nog geen christenen in het OT).

De Verdronken God heeft overigens een rivaal, in dat opzicht verschilt hij van Jahwe. Zijn rivaal is de Stormgodm die niet meer aanbeden wordt.

3. R’Hllor, de Heer des Lichts, God van vlam en Schaduw, Hart van Vuur.

Het klinkt eng, maar deze God is volgens zijn aanbidders de aardige van de twee. Net als de Verdronken God en de Stormgod is R’Hllor in een eeuwige strijd gewikkeld met zijn tegenpool, de Grote Ander, Wiens Naam Niet Genoemd Mag Worden (en die toch niet Voldemort is). De Grote Ander is de vijand van alles wat leeft, maar de de Rode God en zijn priesters kunnen er ook wat van. Hun praktijken zijn onder andere het offeren (door middel van verbranden) van mensen, wat zijn volslagen acceptabel vinden. Deze offers beperken zich niet tot ketters, maar ook uit de eigen kudde wordt met geestdrift geofferd. De priesters omschrijven zichzelf ook als Slaven van R’hllor.

Opvallend genoeg is de enige Godsdienst die regelmatig verklaart dat hun God de enige ware is (naast natuurlijk de Grote Ander) en alle andere godsdiensten afgoden aanbidden. Er wordt zowel gezegd dat ze niet bestaan of dat andere Goden dienaren zijn van de Grote Ander. Het is ontegenzeggelijk waar dat sommige priesters van R’hllor krachten hebben die bovennatuurlijk zijn.

Ik kan zijn wereldse tegenpool niet zo snel noemen. Misschien de Azteekse Goden, of anders Amon-Ra. Of eigenlijk echoot hun doctrine in Westeros (waar ze een kleine, maar fanatieke groep volgelingen hebben) heel sterk het dogma van nazi-duitsland (Ein reich ein Vol, ein Führehr) met hun “Een rijk, één God, één Koning).

4. De God van de Vele Gezichten

Een samenvoegsel van de Doodsgoden uit elk Pantheon, aangezien alle mensen sterven. Zijn priesters zijn tevens moordenaars. Je zou dit kunnen vergelijken met de Romeinen, die de neiging hadden Goden van overwonnen op te nemen in hun Pantheon.

5. Het Geloof van de Zeven.

Dit is een geloof wat heel duidelijk gebaseerd is op een Christelijk-Katholieke God, zowel of theologie als de organisatie van het geloof. Het heeft geen drie-eenheid, maar een zeveneenheid: De God heeft zeven aspecten, maar het is eigenlijk maar één God. De aspecten zijn deels gestolen uit uit de Wicca-leer: Moeder, Maagd, Wijze/Oude Vrouw, als de standaard mannelijke Goden (Vader, Krijgsman, Smid). De Zevende is de dood, de Vreemdeling.

Deze God heeft ook priester ordes, de Septons, en aan het hoofd staat de Hoge Septon. Er zijn veel verschillende Septons. Sommige zijn goede mensen, die door dorpjes trekken, mensen hun zondes vergeven (maar favoriete Septon klaagt wel dat hij wel een keer wat smeuïgere zondes zou willen vergeten en verleidde vroeger dorpsmeisjes met Heilige teksten). Maar de Hoge Septons (pausen), zijn nogal verschillend. Je hebt er Borgia types bij zitten, wellustig en corrupt, mannen die politiek bedrijven zoals andere pausen in de geschiedenis, maar de huidige Hoge Septon is een fndamentalist die van iedere inwoner van het rijk stricte toewijding eist aan de wetten van de Goden. De kleinste overtredingen worden bestraft met lijfstraffen of de dood. Puur toevallig lijkt de acteur die hem speelt in de serie heel erg (qua uiterlijk) op de huidige Paus Benedictus.

Ik vind de interpretatie van de schrijver van die wereld één die me erg aanspreekt. De allerhoogste priesters van de respectievelijke Goden zijn geen van allen erg humaan te noemen, zelf niet naar middeleeuwse standaarden. Toch zijn zij in mijn ogen niet de gevaarlijkste personen, het zijn hun gemeentes die ze kunnen opzwepen die de meeste gruweldaden uitvoeren. Oftewel: “Het is niet het ene zieke brein, het zijn de laarzen die het hem doenâ€, als u mij vat.

Nou, ik hoop dat dit topic meer discussiewaarde heeft en dus niet gesloten wordt. Discussieer vooral, of stel je vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ DeThomas

Om te beginnen leuke omschrijving! Goed geschreven interessant stuk. Persoonlijk vond ik Game of Thrones niet heel leuk. Ik heb wel een seizoen gezien, het had wel wat ,maar persoonlijk vond ik de snelheid van de serie wat raar...dingen gaan zo snel en dan weer traag. Bovendien vond ik de verhouding tussen groot en klein spel niet heel leuk. Wat betreft de hoeveelheid naakt, tsja, als je daarvoor gaat kijken heb je op internet meer te vinden;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor dit topic, DeThomas. Ik vroeg er om. ;) Welnu, zij die meedoen aan deze thread: the internet is dark and full of spoilers. Ik ga me daar dus niet zo druk om maken.

De grap is eigenlijk: George Martin is zelf atheïst. Is las ergens op het internet dat hij religie in eerste instantie geen rol wilde laten spelen in zijn serie, maar er achter kwam dat het toch wel een interessante factor zou zijn. Oftewel, de beelden van religie die we zien komen uit de koker van een atheïst. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik ze afkeur, maar dat het een beetje gek is om ze als spiegel voor te houden aan de echte kerk, aangezien het om denkbeelden over diezelfde kerk gaat. Dat 'The Faith of the Seven' gebaseerd is op het katholicisme is redelijk duidelijk. De High Sparrow en de Faith Militant zouden dan staan voor een soort protestantse reformatie (zeg: Beeldenstorm). Ze doen me ook denken aan de radicale franciscanen, flagellanten en Fraticelli. Tot zover zijn er geen tekenen van scheuring in de kerk zelf, eerder van een hervorming.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Geloof van de Zeven was in de begintijd ook de enige factie die de Targaryens durfde uitdagen, zelfs in de dagen dat hun geslacht nog machtig was en een paar knotsen van draken had. Ze hebben de tweede Targaryen koning ooit een brief gestuurd gericht aan "King Abomination". En gek genoeg is het ook het enige geloof waar geen flinter bewijs van is. De God van de Vele Gezichten, de Oude Goden, R'hllor, zelfs de Verdronken God hebben allemaal priesters die iets van magie kunnen (al bewijst dit op zichzelf nog niets, maar maakt het iets aannemelijker) Maar dit terzijde.

Ik wist niet dat Martin echt een atheist was. Ik verwachtte eigenlijk dat hij een agnost zou zijn, of een ietsist of spiritualist, aangezien de Geloof in de Oude Goden nog het meeste op de "good guys" lijken (al denk ik dat er een link is tussen de Grote Ander en de Oude Goden, dat dit incarnaties zijn van deze Ander, en dat geen van de twee zuiver goed of zuiver slecht is).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het Geloof van de Zeven was in de begintijd ook de enige factie die de Targaryens durfde uitdagen, zelfs in de dagen dat hun geslacht nog machtig was en een paar knotsen van draken had. Ze hebben de tweede Targaryen koning ooit een brief gestuurd gericht aan "King Abomination". En gek genoeg is het ook het enige geloof waar geen flinter bewijs van is. De God van de Vele Gezichten, de Oude Goden, R'hllor, zelfs de Verdronken God hebben allemaal priesters die iets van magie kunnen (al bewijst dit op zichzelf nog niets, maar maakt het iets aannemelijker) Maar dit terzijde.

Ik wist niet dat Martin echt een atheist was. Ik verwachtte eigenlijk dat hij een agnost zou zijn, of een ietsist of spiritualist, aangezien de Geloof in de Oude Goden nog het meeste op de "good guys" lijken (al denk ik dat er een link is tussen de Grote Ander en de Oude Goden, dat dit incarnaties zijn van deze Ander, en dat geen van de twee zuiver goed of zuiver slecht is).

Wel een fraaie parallel, als het gebaseerd is op het katholieke geloof: ook een geloof zonder een flinter bewijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wist niet dat Martin echt een atheist was. Ik verwachtte eigenlijk dat hij een agnost zou zijn, of een ietsist of spiritualist, aangezien de Geloof in de Oude Goden nog het meeste op de "good guys" lijken (al denk ik dat er een link is tussen de Grote Ander en de Oude Goden, dat dit incarnaties zijn van deze Ander, en dat geen van de twee zuiver goed of zuiver slecht is).

Een beetje schrijver zou denk ik ook wel een wereldbeeld kunnen scheppen waar die zelf niet in gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2. De Verdronken God

Die parallel met de het OT heb ik er nooit echt in gezien als ik eerlijk ben.

Wel een fascinerende duistere religie trouwens.

5. Het Geloof van de Zeven.

Het aardige is dat voor veel goden binnen GOT wel zaken in de serie zijn die suggereren dat er op z'n minst meer achter zit dan enkel een verzonnen verhaal. Bij the Faith of the seven zou het best kunnen dat het voor opgezet plan was die religie te maken.

Maar goed, of die vuurgod nou echt bestaat, of dat het magie aan een komeet verbonden is wat, en of die bomen nou goden of uiteindelijk niet meer dan magische wezens zijn (In de 'echte' mythologie is die grens trouwens helemaal niet scherp zwart-wit te trekken. Noorse goden bijvoorbeeld, voldoen niet aan de term 'goden' die sommige mensen er aan verbinden.

Iig lijken die religies wel met elkaar te conflicteren. Ze kunnen niet allemaal 'waar' zijn.

Ik vraag me trouwens af wat er met die zombie figuren aan de noordkant van de muur aan de hand is. Welke rol en in welke religie die kracht daar achter een rol zou kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wist niet dat Martin echt een atheist was. Ik verwachtte eigenlijk dat hij een agnost zou zijn, of een ietsist of spiritualist, aangezien de Geloof in de Oude Goden nog het meeste op de "good guys" lijken (al denk ik dat er een link is tussen de Grote Ander en de Oude Goden, dat dit incarnaties zijn van deze Ander, en dat geen van de twee zuiver goed of zuiver slecht is).

Een beetje schrijver zou denk ik ook wel een wereldbeeld kunnen scheppen waar die zelf niet in gelooft.

Het schijnt dat Tolkien niet in Olorin geloofde :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
BR abp="830">Het schijnt dat Tolkien niet in Olorin geloofde :#

Als ik Olorin was zou ik niet in Tolkien geloven (maar ik ben kinderachtig).

DeThomas schreef:

2. De Verdronken God

Die parallel met de het OT heb ik er nooit echt in gezien als ik eerlijk ben.

Wel een fascinerende duistere religie trouwens.

Het is ook vrij vergezocht, geef ik toe.

Iig lijken die religies wel met elkaar te conflicteren. Ze kunnen niet allemaal 'waar' zijn.

Tenzij je de theorie van de God van de Vele Gezichten er op loslaat. Dat al die goden interpretaties zijn van twee Oergoden. Opvallend is wel dat elke cultuur in Westeros en Essos bijvoorbeeld hun variant kent van "de Lange nacht" en de "Laatste Held" die de nacht breekt en de wedergekomenAzor Azai, die volgens volgens de theorieën van fans kan slaan op Dany, Jon, Stannis, Beric Dondarrion en de Draken.

Ik vraag me trouwens af wat er met die zombie figuren aan de noordkant van de muur aan de hand is. Welke rol en in welke religie die kracht daar achter een rol zou kunnen hebben.

het is 100 % zeker dat de lijken gereanimeerd worden door "de Anderen" en die gehoornde figuur in aflevering 5-08 wordt omschreven als de "Nachtkoning". Er zit een hele mythologie om hem heen (Hij was een Commandant van de Nachtwacht die overliep naar de Anderen, en hij was een Stark (zegt men).

Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat alleen de Vuurgod en de "Anderen" is staat zijn doden tot leven te wekken. Al is Beric Dondarrion niet als een zombie herrezen zoals de dienaren van de Anderen, hij omschrijft zichzelf als in een "levende dood."

Sorry ik krijg de spoiler tags niet werkend.

Catelyn lijkt ook op het randje van de dood te balanceren.

En niet te vergeten: Het lijkt vrij duidelijk dat Melisandre en de Laatste Groenziener (aka Bloedraaf, het coolste personage uit de hele serie) de kampioenen zijn van R'hLLor en de Grote Ander (als de Oude Goden de Grote Ander zijn). Beide leven al veel langer dan zou moeten (Bloedraaf is de OUDOOM van Maester Aemon, en Melisander is 200 jaar oud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wilde even zeggen dat ik GoT niet ken en dus niet echt in haar metaforen kan meediscussieren, maar wel dat ik het boeiende materie vindt. En ook dat het inderdaad prima mogelijk is om de God van het OT als een echte wreker te zien, die, zoals in de prachtige film God On Trial wordt gesuggereerd, misschien "niet zozeer goed is, maar enkel aan onze zijde staat."

Dat maakt het OT ook zo boeiend, er komen allerlei godsbeelden langs, verkondigt door allerlei profeten, priesters en koningen, en ze zeggen vooral heel veel over de menselijke geest zelf in al haar complexiteit en misschien minder direct over God. Dat ze toch over God gaan heeft dan denk ik meer ermee te maken dat Hij zich in al die beelden toch laat kennen en we Hem dus niet zomaar in één overzichtelijk karakterprofiel kunnen omschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan je de boeken aanraden, Robert Frans. Het leest bijna als middeleeuwse geschiedenis, maar vooral de personage zijn geweldig (niet zwart-wit) en het leuke is dat situaties vanuit verschillende oogpunten bekeken worden, en je dus opeens sympathie voelt voor mensen die je eerst had afgeschreven als verraders.

Mijn favoriete morele dilemma wordt heel mooi belichaamt door Barristan Selmy, bijgenaamd "de Boude". Hij is het toonbeeld van ridderlijke deugden, dapper, eerzaam en een bekwame krijgsman. Hij is toegetreden tot de zogenaamde Witte Zwaarden, de zeven elite-ridders die de koninklijke familie met hun leven beschermen, Het is de grootste eer die een ridder ten deel kan vallen.

Ongeveer 15 jaar voordat de boekenserie begon regeerde er echter een koning die zo gek was als bepaalde Romeinse keizers, en een sexuele fetish voor vuur ontwikkelde. Hij vond het leuk om mensen levend te verbranden en daarna bezocht hij zijn koningin in haar kamers en had "omgang" met haar. Tegen haar zin. Al die tijd dat de Krankzinnige Koning mensen verbrandde en zijn koningin verkrachtte stond de eerzame Barristan de Boude voor zijn deur op wacht om te zorgen dat niemand de koning stoorde. Niet omdat Barristan een slecht mens was, maar omdat hij een eed had gezworen "in het licht van de Zeven."

De vraag natuurlijk: Was het eerzaam om een dergelijke eed te houden, of was het meer eerzaam geweest hem te breken?

Niet echt een godsdienstig dilemma (als is de eed gezworen "in het Licht van de Zeven"), maar als ik eenmaal begin te praten over GOT hou ik niet meer op

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het aardige is dat voor veel goden binnen GOT wel zaken in de serie zijn die suggereren dat er op z'n minst meer achter zit dan enkel een verzonnen verhaal. Bij the Faith of the seven zou het best kunnen dat het voor opgezet plan was die religie te maken.

Er is ook een hele fan theorie dat de Maesters, Septons en Hoogtorens al drie eeuwen samenzweren om de draken en daarna de Targaryens uit te roeien.

Zie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al die geloven en al die mensen die zo achteloos door de diverse legers van diverse geloven worden afgeslacht. Het lijkt wel op wat hier in Nederland is gebeurd toen die vent in Rome ons vorige koningshuis toestemming gaf om alle "ketters" hier uit te roeien:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Naarden (Ramsey Bolton style)

G.o.T. (De A song of Fire and Ice boeken) is gebaseerd op historische oorlogen en gebruiken. Het zijn bestsellers omdat ze harde waarheid beschrijven. En ja; tot op de dag van vandaag kletsen de religieuze leiders van 99% van alle geloven over liefde, vrede, rechtvaardigheid etc etc...

Maar tussen het preken door steunen ze altijd "koning of koopman". Zo was 't vroeger, zo is 't vandaag en zo is 't in fictie als G.o.T. (openbaring hoofdstuk 17)

Moorden, roven, plunderen en verkrachten zijn het kenmerk van hun volgelingen.

Het liefst van alles doen ze het medegelovigen van hun eigen religie aan: Joden in jaar 66-70, Moslims na dood Mohammed, RK Inquisitie, Engelse en Amerikaanse burgeroorlogen, WW1, WW2,Noord-Ierland, Joegoslavië, Rwanda, ISIL etc. (Vergelijk Joh 13:35)

Ze houden allemaal zoveel van God dat ze met elkaar doen wat Kain met z'n broertje deed...

Tot God er een streep door trekt... Openbaring 18:22 en 23

Lees je bijbel, denk erover, bid erover en maak je keuze. Ik weet wat ik in elk geval niet ga doen als er weer oorlog gevoerd moet worden.

Koning, Kerk en Kooplieden vechten hun ruzies maar zelf uit, ik wacht op de terugkeer van de Koning:

Matt 5:43-45, Joh 17:16, Joh 18:36,Jes 9:6, Rom 12:19, Dan 2:44

Liefs,

Nerd

PS G.o.T. is leuk als je van plaatjes kijken houdt. De dialogen van Varys en Tyrion plus de interactie met Bronn hebben de serie in 't begin gered. (maar die staan ook de boeken)

Bijna de helft van het verhaal is eruit geknipt zodat er meer tijd over is voor Ramsey Bolton, achterwerken,borsten,Ramsey Bolton,herenliefde,een matige NL-actrice,verliefde eunuchsoldaten en Ramsey Bolton. Maar hee, er zitte sombies in de fillum!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Al die geloven en al die mensen die zo achteloos door de diverse legers van diverse geloven worden afgeslacht. Het lijkt wel op wat hier in Nederland is gebeurd toen die vent in Rome ons vorige koningshuis toestemming gaf om alle "ketters" hier uit te roeien:

Klasse, bijna net zoveel waarheidsgehalte als Game of Thrones daadwerkelijk geschiedenis is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid