Spring naar bijdragen

Vervuld met de Geest?


Aanbevolen berichten

Rom 8:16, 1Joh 2:24, 1Joh 3:24 en 1Joh 4:13 lijken te zeggen dat je, op een of andere manier, kunt weten of je wel of niet de Geest bezit.

Hoe moet ik dit zien?

Toen ik gedoopt werd ben ik niet gaan profeteren of in talen gaan spreken. Ik heb dus geen idee of ik wel echt de Geest ontvangen heb...

Jasper

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Jasper,

Misschien moet je daar ook niet te 'moeilijk' over denken.

Paulus zegt nog méér over de Geest:

1 Kor 12:1 Broeders en zusters, over de gaven van de Geest wil ik u het volgende zeggen.

12:2 Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven. 12:3 Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.

12:4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest...

Paulus ziet de Geest al in die belijdenis aan het werk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ware God is het die zijn geest geeft aan wie hij wil.

Je kunt de HG niet afdwingen je bij te staan, te troosten of kracht te geven.

Het is God die zijn kracht of geest moet zenden om Zijn werk te doen.

Én God geeft zijn geest nu eenmaal niet aan iedereen!

Alleen aan de slaven van Christus.....

(Efeziërs 6:5, 6) . . .GIJ slaven, weest gehoorzaam .... met vrees en beven, in de oprechtheid van UW hart, als aan de Christus, 6 niet met ogendienst als mensenbehagers, maar als Christus’ slaven, die met geheel [hun] ziel de wil van God doen. 

En zij die de geest van God krijgen zijn één en spreken allemaal over het Koninkrijk van God zoals hun leider Christus deed.

Zij spreken 1 taal, de zuivere taal van Waarheid.......

(Zefanja 3:9) . . .Want dan zal ik volken tot een zuivere taal doen overgaan, opdat zij allen de naam van Jehovah aanroepen, ten einde hem schouder aan schouder te dienen.’

Eénheid is ver te zoeken in de vele christelijke denominaties (meer dan 41.000) met hun verwarrende interpretaties van de Heilige Schrift......

(Johannes 10:26, 27) . . .Maar GIJ gelooft niet, omdat GIJ niet tot mijn schapen behoort. 27 Mijn schapen luisteren naar mijn stem, en ik ken ze, en zij volgen mij. 

Vervuld met geest zijn zij die over God en Christus profeteren en het goede nieuws van Gods Koninkrijk prediken.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rom 8:16, 1Joh 2:24, 1Joh 3:24 en 1Joh 4:13 lijken te zeggen dat je, op een of andere manier, kunt weten of je wel of niet de Geest bezit.

Hoe moet ik dit zien?

Toen ik gedoopt werd ben ik niet gaan profeteren of in talen gaan spreken. Ik heb dus geen idee of ik wel echt de Geest ontvangen heb...

Jasper

De bijbel zegt ook dat je naar de vruchten in het algemeen moet kijken.

God is Liefde. Wie de Liefde heeft, heeft God, zegt de bijbel.

Wie de Liefde niet heeft, God is niet in hem.

1 Johannes 4:16

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rom 8:16, 1Joh 2:24, 1Joh 3:24 en 1Joh 4:13 lijken te zeggen dat je, op een of andere manier, kunt weten of je wel of niet de Geest bezit.

Hoe moet ik dit zien?

Toen ik gedoopt werd ben ik niet gaan profeteren of in talen gaan spreken. Ik heb dus geen idee of ik wel echt de Geest ontvangen heb...

Jasper

-----------------------------------------------------------------------------

Hi Jasper,

De ware God inspireert nog steeds mensen met zijn HG, maar hij gebruikt het niet meer om zijn dienstknechten wonderen te laten verrichten, of doden weer tot leven te brengen zoals dat vroeger gebeurde. In feite zijn die wonderen na de dood van de laatste apostel Johannes in de eerste eeuw verdwenen.

De HG is nu op een andere manier werkzaam volgens Joël en Handelingen.......

(Handelingen 2:17, 18) . . .„En in de laatste dagenâ€, zegt God, „zal ik wat van mijn geest uitstorten op alle soorten van vlees, en UW zonen en UW dochters zullen profeteren en UW jonge mannen zullen visioenen zien en UW oude mannen zullen dromen dromen; 18 en zelfs op mijn slaven en op mijn slavinnen wil ik in die dagen wat van mijn geest uitstorten, en zij zullen profeteren. 

Het profeteren gebeurd vooral door het prediken van het Goede nieuws van Gods Koninkrijk en het onderwijs wat Jezus' discipelen geven.

Johannes zei het zo.....

(Openbaring 19:10) . . .Aanbid God; want het is het getuigenis afleggen omtrent Jezus dat tot profeteren inspireert.â€

En heeft Jezus christenen niet de opdracht gegeven om dit werk te doen....jazeker.....

(Mattheüs 24:14) En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.

Aangezien Gods naam zal worden gezuiverd d.m.v. zijn koninkrijksregering onder Jezus en Gods soevereiniteit over het Universum zal worden gerechtvaardigd daardoor is het niet moeilijk te begrijpen dat het prediken over dit koninkrijk het allerbelangrijkste werk is van een christen.

God zal dus voornamelijk zijn HG schenken ter bevordering van zijn koninkrijk.

Daniël profeteerde er al over........

(Daniël 7:13, 14) . . .k bleef aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! met de wolken des hemels bleek iemand gelijk een mensenzoon (Jezus Christus) te komen; en tot de Oude van Dagen (God de Almachtige) verkreeg hij toegang, en men bracht hem dicht bij, ja vóór Deze. 14 En hem werd heerschappij en waardigheid en [een] koninkrijk gegeven, opdat de volken, nationale groepen en talen alle hém zouden dienen. Zijn heerschappij is een heerschappij van onbepaalde duur, die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk een dat niet te gronde gericht zal worden.

Verder zegt Daniël wat er binnenkort met de huidige machthebbers zal gebeuren......

(Daniël 2:44) En in de dagen van die koningen zal de God des hemels een koninkrijk oprichten dat nooit te gronde zal worden gericht. En het koninkrijk zelf zal aan geen ander volk worden overgedragen. Het zal al deze koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken, en zelf zal het tot onbepaalde tijden blijven bestaan,

Dus vele oprechte christenen doen Christus het volgende verzoek......

(Openbaring 22:20) . . .„Amen! Kom, Heer Jezus.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eclammers:

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

De eerste vier eeuwen van het christendom ging het nog even sterk door, totdat het christendom meer tot de status van staatsgodsdiensten werden verheven.

Daarin kwam de wereld in de kerk en daarmee de lauwheid.

Dat is direct de verklaring ervoor dat je het nu minder ziet, maar het is nooit helemaal weg geweest. Overal hoor je nog verhalen van mensen die een bijzondere ingrijpen van God hebben meegemaakt. In onze kerk ook enkele, al is het gewoon een PKN gemeente.

Zoals een genezing van kanker. Maar buiten dat, elke lichamelijke genezing komt van God.

Zonder God geneest niets. Het is al een hele rijkdom om dat te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eclammers:

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

De eerste vier eeuwen van het christendom ging het nog even sterk door, totdat het christendom meer tot de status van staatsgodsdiensten werden verheven.

Daarin kwam de wereld in de kerk en daarmee de lauwheid.

Dat is direct de verklaring ervoor dat je het nu minder ziet, maar het is nooit helemaal weg geweest. Overal hoor je nog verhalen van mensen die een bijzondere ingrijpen van God hebben meegemaakt. In onze kerk ook enkele, al is het gewoon een PKN gemeente.

Zoals een genezing van kanker. Maar buiten dat, elke lichamelijke genezing komt van God.

Zonder God geneest niets. Het is al een hele rijkdom om dat te zien.

Dag Gaitema,

Naar ik hier gelezen heb is eclammers een JG... Die geloven dat de wonderen geëindigd zijn als de volledigheid er zou zijn, die zij aannemen na het schrijven van het laatste bijbelboek... Hun bijbel leest dan ook in 1 Kor 13:8-10:

8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. 9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk; 10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan. 11 Toen ik een klein kind was, placht ik als een klein kind te spreken, als een klein kind te denken, als een klein kind te overleggen; nu ik echter een man ben geworden, heb ik de [trekken] van een klein kind weggedaan. 12 Want op het ogenblik zien wij door middel van een metalen spiegel vage omtrekken, maar dan van aangezicht tot aangezicht. Op het ogenblik ken ik gedeeltelijk, maar dan zal ik nauwkeurig kennen, evenals ik nauwkeurig gekend word.

Volgens sommigen is deze visie in strijd met vers 12 waar het zou gaan om de wederkomst van Christus.

Volgens mij heeft hand 2:17 dat deze laatste visie wel eens zou kunnen kloppen dat de wonderen niet de wereld uit zijn sinds het schrijven van de NT-teksten.

Verder hebben JG ook niet zo heel veel met de Heilige Geest, volgens hen werkt die vooral via hun besturend lichaam...

Voor mij was het nieuw, maar wel aangenaam te merken hoe de Heilige Geest in individuele chrstenen tewerk kan gaan... Ik hoorde hiervan voor het eerst via Jan Pool, die zijn missiewerk op instigatie van de Heilige Geest begon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De eerste vier eeuwen van het christendom ging het nog even sterk door, totdat het christendom meer tot de status van staatsgodsdiensten werden verheven.

De eerste veertien eeuwen van het christendom ging het nog even sterk door, tot de reformatie

XD

Een predikant kwam ermee.

Ook heb ik een YFC-jongerenwerker erover gehoord.

Toen de RKK een staatskerk werd, verschoof vele gaven naar de monniken toe.

Het gewone volk nam het sterk onder af.

Maar wat wil je: als iedereen christen is, dan klopt er iets niet.

Ook bij de protestanten is dat een probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eclammers:

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

De eerste vier eeuwen van het christendom ging het nog even sterk door, totdat het christendom meer tot de status van staatsgodsdiensten werden verheven.

Daarin kwam de wereld in de kerk en daarmee de lauwheid.

Dat is direct de verklaring ervoor dat je het nu minder ziet, maar het is nooit helemaal weg geweest. Overal hoor je nog verhalen van mensen die een bijzondere ingrijpen van God hebben meegemaakt. In onze kerk ook enkele, al is het gewoon een PKN gemeente.

Zoals een genezing van kanker. Maar buiten dat, elke lichamelijke genezing komt van God.

Zonder God geneest niets. Het is al een hele rijkdom om dat te zien.

Dag Gaitema,

Naar ik hier gelezen heb is eclammers een JG... Die geloven dat de wonderen geëindigd zijn als de volledigheid er zou zijn, die zij aannemen na het schrijven van het laatste bijbelboek... Hun bijbel leest dan ook in 1 Kor 13:8-10:

8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. 9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk; 10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan. 11 Toen ik een klein kind was, placht ik als een klein kind te spreken, als een klein kind te denken, als een klein kind te overleggen; nu ik echter een man ben geworden, heb ik de [trekken] van een klein kind weggedaan. 12 Want op het ogenblik zien wij door middel van een metalen spiegel vage omtrekken, maar dan van aangezicht tot aangezicht. Op het ogenblik ken ik gedeeltelijk, maar dan zal ik nauwkeurig kennen, evenals ik nauwkeurig gekend word.

okee, een JG. Zo denken zij er dus over. Jammer dat het niet klopt met de werkelijkheid.

Ze missen daarmee iets moois

Volgens sommigen is deze visie in strijd met vers 12 waar het zou gaan om de wederkomst van Christus.

Volgens mij heeft hand 2:17 dat deze laatste visie wel eens zou kunnen kloppen dat de wonderen niet de wereld uit zijn sinds het schrijven van de NT-teksten.

Verder hebben JG ook niet zo heel veel met de Heilige Geest, volgens hen werkt die vooral via hun besturend lichaam...

Voor mij was het nieuw, maar wel aangenaam te merken hoe de Heilige Geest in individuele chrstenen tewerk kan gaan... Ik hoorde hiervan voor het eerst via Jan Pool, die zijn missiewerk op instigatie van de Heilige Geest begon.

Dat vind ik ook altijd leerzaam. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen de RKK een staatskerk werd, verschoof vele gaven naar de monniken toe.

Nee, dat lijkt me een merkwaardige stelling. Weliswaar verschoof het waren christelijke leven naar het klooster: leven volgens de Bergrede, gemeenschappelijkheid van goeden en celibaat. Het ideale leven volgens de Bijbel wordt vooral daar toegepast. Voor de rest was dit vooral een onhaalbaar ideaal.

Het mystieke en spirituele leven met de bijbehorende wonderen past echter volop in de Middeleeuwen, met gebedsgenezing, overtuiging van wonderen, excorcisme etc. Geloof hierin kreeg een gigantische knauw met de reformatie en de laatste resten werden opgeruimd door de verlichting.

In meer traditioneel katholieke samenlevingen is dat geloof echter volop aanwezig; opvallend dat de pinkstergemeentes die waarheid weer terug ontdekken: jammer dat ze het zien als een nieuwe opwekking, in plaats van iets dat de reformatie nooit had mogen laten gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okee, misschien heerst er ook wat ruis onder de protestanten door een gekleurde bril.

Misschien dat door de massa van katholieken (door de staatskerken) de kleine kudde wat onder sneeuwde, terwijl de kleine gemeentes in de verdrukking daardoor meer hierin opvielen. God zal toch ook weer niet hebben stil gezeten en het is waar dat in de Reformatie het meer naar het rijk van het verleden werd geschoven, onder de gedachte dat we aan de bijbel wel genoeg hadden. Maar ja.. dat proces zal denk ik niet van de één op de andere dag gekomen zijn. Het protestantisme en de verlichting zijn bewegingen die onder katholieken ontstaan zijn. We zijn immers ex-katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We zijn immers ex-katholieken.

Nope: anders-katholieken...

Tenminste: ik neem aan dat ook jouw kerkverband de belijdenis van Nicea onderschrijft? Inclusief het artikel over "de ene, heilige, katholieke, apostolische kerk"...?

Εἰς μίαν, Ἁγίαν, Καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν - eis mian, Hagian, Katholiken kai Apostoliken Ekklesian...

Alléén: zolang alle breuken niet hersteld zijn doen "Constantinopel, Rome en Reformatie" daar samen even weinig aan...

We zouden dus eerder (als "goed Katholiek" ;) ) moeten zeggen: "We zijn allemaal Katholiek, maar we doen er eigenlijk niet zo veel aan..."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mislukt katholiek dus..

De Geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak. :|

Ach ja, zijn we zo met die uitspraak mooi ontopic..

We hebben de Geest.. ja.. maar het is in conflict met ons vlees.

Geest, wat vindt U der van.

Geest: "nou, zie het maar bij elkaar te houden!"

De drie eenheid in Geest: Rooms Katholiek heeft de Geest, Oosters Orthodox heeft de Geest en Apostolisch Katholiek heeft de Geest. Het is allemaal Katholiek en allemaal door die ene Geest, maar het zijn drie stromingen :$

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grootste wonder wat zich nu voltrekt is het feit dat de dienstknechten van de ware God in een wereld die door Satan en miljoenen demonen (afvallige engelen) wordt geregeerd de prediking van Gods Koninkrijk zijn voortgang vindt en steeds meer discipelen van Jezus bijeen vergadert wordt. Mensen worden onderwezen in Jehovah's wegen en kiezen vrijwillig om Zijn wil te doen.

Hij rukt als het ware mensen die gevangen zitten in Satan's strikken uit Satan's handen. Het is toch voorzegd dat dit zou gebeuren dat moeten jullie weten.

Ik hoef alleen maar Jesaja aan te halen...

(Jesaja 2:2, 3) . . . En het moet geschieden in het laatst der dagen [dat] de berg van het huis van Jehovah stevig bevestigd zal worden boven de top der bergen, en hij zal stellig verheven worden boven de heuvels; en daarheen moeten alle natiën stromen. 3 En vele volken zullen stellig heengaan en zeggen: „Komt, en laten wij opgaan naar de berg van Jehovah, naar het huis van de God van Jakob; en hij zal ons onderrichten omtrent zijn wegen, en wij willen zijn paden bewandelen.†. . .

En degene die gered zullen worden zijn het die de naam van God zullen aanroepen, dwz Hem erkennen als de enige ware en levende God, zijn wegen bewandelen, zijn naam gebruiken en eren.......................

(Handelingen 2:21) . . .En een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered worden. . .

Ja, Jomanda in haar goede dagen, ha ha, kon ook mensen genezen maar daarvan weten we dat het bedrog was. Deze mensen werden voor geld ingehuurd om de massa te misleiden.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mensen worden onderwezen in Jehovah's wegen en kiezen vrijwillig om Zijn wil te doen.

Is Gods Wil iets in handen van mensen die Gezag uitoefenen bij de deur tot de Waarheid van God?

Is Gods Wil in handen van Bewakers van de deur tot de Zaal van Gods Koninkrijk?

Of in handen van de gelovigen zelf die via afstemming in geloof en een meerdere vergadering, Gods Waarheid putten uit een synode? Of is Gods Wil in handen van een Heilige Stoel van Apostolisch gezag?

Het zijn altijd verbindingen van mens en geest waaraan de mens in het vlees hecht en zich onderwerpt. En zich ook moet onderwerpen. Maar onderwerping aan mensen brengt nooit de hoogste graad van waarheid. Integendeel; elke onderwerping zegt juist wat het is, namelijk dat de vrijheid zich bindt tot onderwerping. Daarom is dat ook een zaak van zeer gevoelige materie voor elkeen die zich bekleed acht met gezag onder Gods kinderen.

De grote christelijke kerken/stromingen en hun lidmaten volgen nog steeds blindelings de dogma's die daar hun grondslag hebben gevonden.

Ik heb mij daar gelukkig van losgemaakt of beter gezegd de ware God heeft mij van Satan's klauwen bevrijdt.

Meer blindelings dan jijzelf? Het uitredden werkt inderdaad zoals je denkt, maar misschien toch ook tegelijk anders. Want bij alle kerken is de verleiding te denken dat God hier op aarde een hoekje heeft gemaakt voor de eigen rust in het vlees. Die rust is er ook wel, zoals deze ook voor David in het vlees werd toegezegd en ervaren; maar niet op een manier van heilige onverbreekbaarheid in het vlees. Het vlees kan dwalen en God volgt de dwaling van het vlees en trekt Zijn Handen af; en anderzijds volgt Hij ook de bekering van het vlees (lees ook: volgt en werkt het vlees tot bekering) en volgt met Zijn Zegen. In die verleiding sta jij juist het meest, als je denkt dat je er gearriveerd bent. Meer dan de hulpeloze die in ontreddering constateert dat het niet best gesteld is met hem of zijn geestelijke leefwereld. Het is het beeld van de tollenaar en de farizeeër.

De bevrijding van God, is niet bedoeld om een rustplaats in het vlees te hebben. Maar juist om de vrijheid in de geest tot een werkplaats van de geest te doen zijn. Ik weet dat je daar ook op zou aansturen, maar ik bedoel het anders. laat me dat uitleggen.

Hebr.10:35-36

Werpt dan uw vrijmoedigheid niet weg, welke een grote vergelding des loons heeft.

Want gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, den wil van God gedaan hebbende, de beloftenis moogt wegdragen;

1. Vrijmoedigheid - werk van de Geest

Dat is de vrijheid tot spreken en belijden en getuigen van de geestelijke waarheid die God in ons legt. Deze waarheid is niet een rationele waarheid, maar een geloofswaarheid of een bezielingswaarheid. Het sticht degene die die waarheid naar buiten laat komen, en voor de overigen in de omgeving is het als een vat van vlees waar de heerlijkheid van God uit komt stromen.

Vrijmoedigheid brengt tot een algemene bevestiging van het geloof voor die persoon, maar ook voor zijn omgeving, namelijk dat die persoon ook echt gelooft.

2. Waarheid - Werk van het Woord

Vrijheid tot vrijmoedigheid brengt zaken naar voren die in algemene zin geen waarheid brengen. Van spreken in tongen tot evangelisatie van iemands eigen zicht zijn getuigenissen van geloof, maar og niet van waarheid. Daarom is het dat gelovigen bij elkaar komen en elkaar leren en stichten en vermanen en troosten en bouwen tot die ene identiteit in God. Die waarheid heeft een meetsnoer en een richting en dat wordt gegeven door het Woord van God, dat is de bijbel.

Waarheid brengt alle gelovigen tot een bevestiging van Gods Woord (de bijbel) en een onderstreping en het leren van alles wat daarmee in overeenstemming wordt bevonden te zijn.

3. Zuiverheid - Heiliging van woord en waarheid

Of de waarheid absoluut is of relatief of zelfs dwaalt of uit elkaar valt, maakt niet uit. Want zolang God de heilige Geest in de harten geeft zal de heilige Geest Zelf getuigen brengen in kerk en gemeente om van Gods Woord en Geest te boodschappen. De heilige Schriften leren ons dan ook om samen te komen, God te lofprijzen, elkaar te bouwen en te vermanen, en dat onder het zingen van geestelijke liederen dankzeggingen en lofprijzingen aan God. Dit is dus een continu proces van samenkomen en heiligen en het leven afstemmen op het heiligen van God die heeft gezegd: Weest Heilig, want IK ben heilig!

Zuiverheid en heiliging brengt dus tot bevestiging van al het goede en het heilige en het ware van God in de gemeente om daarmee niet alleen de samenkomsten, maar heel de leer en leven van de gelovigen mee te vullen. Opdat een heilig licht gaat schijnen onder gelovigen, tot blijdschap van de kerk en tot verwondering van de wereld.

4. Lijdzaamheid, in bitterheid voor het Hoofd

Een gelovige komt tot lijdzaamheid in vrede en rust, omdat hij wordt bevestigd in het geloof van hem en de gemeente, en in de waarheid van de schriften, en in de levensheiliging in een nadering tot God. Daar is geen bitterheid, maar vrede en rust. Zelfs niet in het droeve uitzicht dat God wel een heilige bestemming, maar geen kalme reis heeft beloofd. Want zoals Christus de dood en het lijden tegemoet ging in de wetenschap dat het slechts tijdelijk zou zijn tot verheerlijking van Gods Naam en Jezus Christus, zo wordt ook aan de gelovigen alleen een tijdelijk lijden voorzegd, dat zal overgaan in heerlijkheid van Gods genade met de wederopstanding van de mens naar lichaam en vlees.

Toch is er bitterheid. Heilige bitterheid. Omdat het God ook kan berouwen wat de mens doet. Omdat de mens geleid door de Geest kennis heeft dat God het zo niet heeft opgedragen. Want in heel dit schema van kernbegrippen en processen om God te ontmoeten en de identiteit in God in de gemeente als eenheid te beleven, is de werkelijkheid zo anders.

De werkelijkheid van bitterheid is dat Christus het Hoofd is van de kerk, en dat Christus tot de kerk toedoet en afdoet. Want Hij vergadert zijn Kerk. Maar wie kijkt ziet dat vele Christussen zijn opgestaan want vele Christussen staan het het hoofd van de kerk en bewaken wat van God is met gezag alsof er van vrijmoedigheid in vrijheid geen sprake is. De bitterheid is dat algemeen wordt erkend dat iedereen zich moet laten vergaderen, maar unaniem ook wordt bezworen dat die vergadering niet bij de ander is.

Nu kan het zijn dat God Zelf die verstrooiing bewerkt. Ik denk dat dat zo is. Ook Israël kwam in de diaspora omdat God dat bewerkte. Maar het is wel steeds de toorn in antwoord op het ongeloof en het afvallige dwalen. Dus ALTIJD is er een oplossing. ALTIJD is er een weg. ALTIJD is er een methode en een proces. En dat is niet een zaak van ongeestelijke onheilige onwaarachtige processen tot samenkomen of bij elkaar proppen wat God tegen elkaar heeft opgezet. Want een hart in verzet verloochent de Geest als het hart doet wat het niet in heiligende geestelijke waarheid van zins is om te doen.

Maar de zaak die ALTIJD als weg en methode aan een gelovigen open ligt, is bekering. Bekering is niet klemmen aan wat de mens in het vlees heeft bereikt. Bekering is niet terugvallen op een leer om er bescherming te inden tegen de omgeving. bekering is niet terugvallen op het gezag van een kerk omdat die nog iets heiligs in handen heeft van God. Bekering is zelfs niet met het eigen brede gat het bovenop de waarheid gaan zitten, en iedereen ermee te dwingen om gelijkgestemd en gelijkgezind te worden. Bekering is terugvallen op God. Terugvallen om de kracht van de Geest. Terugvallen op de waarheid van God. Terugvallen op de eigen heiliging van het leven. Als de gelovigen dat allemaal doen, dan zal er een gezindheid zijn die niet vergadert, maar juist iedereen een eigen geloofsweg doet gaan. En die eigen geloofsweg brengt niet bij elkaar maar juist uit elkaar. Want immers, aan het begin van die weg is er geen vertrouwen dat de ander het goed doet, en ook niet de behoefte om het bij mensen te zoeken. Dus de gezindheid brengt terug de woestijn in. En in de woestijn kan God iets et ons doen, en vanuit de woestijn komende kunnen we zien met een heilig oog en een heldere blik. Maar niet gegarandeerd met resultaten voor ons eigen leven. De eenwording van de kerk kan niet zonder voorafgaan eenwording met God, en het is alleen aan God wanneer de tijd en de geestelijke vruchten voldoende hoog mogen zijn dat ook weer zegening kan leiden tot een kerk die wordt gekenschetst met termen van geestelijk, waarheid, heiliging, en een algemeen onderwerpen aan het Hoofd die niet in handen of op stoelen van mensen is, maar buiten de mens in handen van God.

En de waarschuwing voor alsdan is reeds nu voelbaar in onze omgeving: op het moment dat wij ons willen laten vergaderen wordt er ook aan ons getrokken door mensen die claimen van God te zijn. Zolang wij in de geest zijn worden wij gesterkt tot onze eigen versterking, als waren wij in de woestijn in directe handen van God. Wij mogen nemen en eten en drinken met volle teugen want in de woestijn weten wij dat alleen God daar is tot onze zelfbeproeving.

Maar als God ons uit de woestijn brengt en in een heerlijker land, dan is dat goed en heerlijk, maar het brengt een vlijmscherp zwaard: dat is precies het gebied waarin wij moeten beginnen met het uitoefenen van de vrijheid. Met het maken van keuzes. Dat beloofde land biedt geen rust naar het vlees, maar het biedt rust naar de Geest. God geeft keuzes en vele zaken die ook echt van God zijn, die er niet waren in de woestijn. Maar nadat God ons heeft voorbereid is het vervolgens aan ons, om te gaan de weg van geloof in de Geest tot het naderen van waarheid en het heiligen van ons leven. En God zal bevestigen en schragen wat van Hem is. maar dat is niet met muren van vlees of steen, maar met onzichtbare banden van geest en liefde. (Hoe meer iets claimt Gods heiligheid te hebben, hoe sterker de neiging is om een vlezen muur en een stenen bolwerk op te werpen.) Maar komende uit de woestijn, zijn we geoefend om te onderscheiden. Om te beseffen dat wat nooit in de woestijn was, ook niet de loutering heeft doorlopen.

En hoe meer het goede buiten de woestijn een bolwerk wordt, hoe meer dat bolwerk zich kan keren tegen de les van de woestijn.

Het naderen tot God vraagt dus om méér kennis naarmate we dichter bij de ook vleselijk (materieel) onderhouden tempels (gebouwen) van God komen. Meer onderscheid is nodig wat van ook echt uit God is en om bevestiging vraagt. En dat kunnen wij alleen zien en beleven als we door de woestijn zijn gegaan. Als wij onze ellende hebben leren kennen, en de heerlijkheid van God.

Het laatste is een beetje praten met boogjes, maar wie het vat, zal het denk ik ook wel kunnen herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Cor.12

En van de geestelijke gaven, broeders, wil ik niet, dat gij onwetende zijt.

Gij weet, dat gij heidenen waart, tot de stomme afgoden heengetrokken, naar dat gij geleid werdt.

Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.

En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;

En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;

En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.

Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.

Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.

Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.

Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus.

Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.

Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden.

Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam? En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam? Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn?

Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.

Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn? Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam.

En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node. Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.

En die ons dunken de minst eerlijke leden des lichaams te zijn, denzelven doen wij overvloediger eer aan; en onze onsierlijke leden hebben overvloediger versiering. Doch onze sierlijke hebben het niet van node; maar God heeft het lichaam alzo samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen gebrek aan dezelve heeft;

Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Gods wil is niemands hand dan in de hand van de Almachtige zelf.

Hij delegeert autoriteit aan Jezus, zelfs aan onvolmaakte mensen maar Hij blijft 'in charge'. Hij zal personen die zijn gedelegeerde macht misbruikt oordelen.

Hij heeft Jezus en 'de heiligen van het Opperwezen' (Daniël 7:18) 1000 jaar de autoriteit gegeven over de aarde en daarna zal Jezus de tot volmaaktheid gebrachte mensheid teruggeven aan zijn Vader en zich zelf onderwerpen aan God.

De geestelijken van de christenheid hebben een grote verantwoordelijkheid op zich genomen om hun kerklidmaten de wegen van de Almachtige te leren onderhouden.

Doen ze dat zoals Jezus dat christenen geboden heeft? Dat is de vraag.

Bedenk dat Jezus het hoofd van wereldwijde christelijke gemeente is.

vriendelijke groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gods wil is niemands hand dan in de hand van de Almachtige zelf.

Hij delegeert autoriteit aan Jezus, zelfs aan onvolmaakte mensen maar Hij blijft 'in charge'. Hij zal personen die zijn gedelegeerde macht misbruikt oordelen.

Hij heeft Jezus en 'de heiligen van het Opperwezen' (Daniël 7:18) 1000 jaar de autoriteit gegeven over de aarde en daarna zal Jezus de tot volmaaktheid gebrachte mensheid teruggeven aan zijn Vader en zich zelf onderwerpen aan God.

De geestelijken van de christenheid hebben een grote verantwoordelijkheid op zich genomen om hun kerklidmaten de wegen van de Almachtige te leren onderhouden.

Doen ze dat zoals Jezus dat christenen geboden heeft? Dat is de vraag.

Bedenk dat Jezus het hoofd van wereldwijde christelijke gemeente is.

Dat wat u zich afvraagt geldt als afvraging ook voor dat wat als aards koninkrijk van duizend jaar wordt voorgesteld. Want waarom zou wat in de toekomst wordt gespiegeld met feitelijke macht en overheersing, niet voor een ander in het heden kunnen afspelen? Dus de regering van Jezus dan, kan nu een regering van de kerk zijn. Of ook zouden we kunnen vragen of niet die regering zelf ook geestelijk is bedoeld. Want ook de kerk (of in geestelijke zin: het lichaam) heeft wel degelijk gezag van God gekregen waarvan Christus dan ook het Hoofd is. En ineens blijkt er niet meer zo'n groot verschil te zijn.

Daarom is mijn vraag: spreekt u met of zonder bijzondere reden over zelfs onvolmaakte mensen?? Want Jezus' macht en Jezus' leiding is van een heel andere orde en een andere hoedanigheid dan de macht en leiding onder mensen, die ook aan Gode gehoorzaamheid verschuldigd zijn.

Die andere aard blijkt ook bij wat u citeert over de "heiligen van het opperwezen", want zij zijn het die aan God vragen om Gods ingrijpen, "opdat de levenden bekennen dat de Allerhoogste heerschappij heeft over de koninkrijken van mensen".

Met andere woorden: de geestelijke (meer werkelijke, niet in schaduwen) duiding is niet dat de heiligen en Jezus duizend jaar zullen regeren als aardse machthebbers, maar dat de heiligen en Jezus zullen regeren in een geestelijk koninkrijk, dat de waarheid en het ware gezag erkent, en dat ook waarheid en gezag heeft gekregen van God, totdat het geestelijke weer terug in handen wordt gegeven van God, om tot werkelijkheid te worden.

Bewijs: Daniël 4:17 Deze zaak is in het besluit der wachters, en deze begeerte is in het woord der heiligen; opdat de levenden bekennen, dat de Allerhoogste heerschappij heeft over de koninkrijken der mensen, en geeft ze aan wien Hij wil, ja, zet daarover den laagste onder de mensen.

En wat vanuit het geestelijke geordend is onder de leiding van Gods Geest, dat kijkt naar de wereldse machten met andere ogen.

Bewijs: Daniël 4:23 Dat nu de koning, een wachter, namelijk een heilige gezien heeft, van den hemel afkomende, die zeide: Houwt dezen boom af, en verderft hem; doch laat den stam met zijn wortelen in de aarde, en met een ijzeren en koperen band in het tedere gras des velds, en in de dauw des hemels nat gemaakt worden, en dat zijn deel zij met het gedierte des velds, totdat er zeven tijden over hem voorbijgaan;

Daaruit volgt dat de heiligen vinden (die begeerte is in hen) dat het wereldlijke beter is om vernietigd te worden (maar niet geheel), opdat het daarin erkent Gode te zoeken en zich aan het geestelijke te onderwerpen.

24 Dit is de beduiding, o koning! en dit is een besluit des Allerhoogsten, hetwelk over mijn heer, den koning, komen zal:

25 Te weten, men zal u van de mensen verstoten, en met het gedierte des velds zal uw woning zijn, en men zal u het kruid, als den ossen, te smaken geven; en gij zult van den dauw des hemels nat gemaakt worden, en er zullen zeven tijden over u voorbijgaan, totdat gij bekent, dat de Allerhoogste heerschappij heeft over de koninkrijken der mensen, en geeft ze, wien Hij wil.

26 Dat er ook gezegd is, dat men den stam met de wortelen van dien boom laten zou; uw koninkrijk zal u bestendig zijn, nadat gij zult bekend hebben, dat de Hemel heerst.

27 Daarom, o koning! laat mijn raad u behagen, en breek uw zonden af door gerechtigheid, en uw ongerechtigheden door genade te bewijzen aan de ellendigen, of er verlenging van uw vrede mocht wezen.

Bewijs: En er zal een rijsje voortkomen uit de afgehouwen tronk van Isaï..

En zo rest ons weinig anders, dan de conclusie dat het tot volmaaktheid gebrachte, ten eerste een geestelijke zaak is, die vraagt om een geestelijke duiding. De geestelijke realiteit is méér substantieel dan de lichamelijke realiteit van voorafschaduwing in het vlees. Die geestelijke realiteit is reeds aangevangen. Christus is het hoofd van de gemeente. En wat daarvan in het vlees naar voren komt en op een voetstuk wordt geplaatst, heeft ook de bezinning nodig van koning Nebukadnezar. In die zin ben ik het dus wel geheel met u eens dat de geestelijken een taak hebben en een roeping. Echter, die geldt algemeen. Voor alle geestelijke leiders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Rom 8:16, 1Joh 2:24, 1Joh 3:24 en 1Joh 4:13 lijken te zeggen dat je, op een of andere manier, kunt weten of je wel of niet de Geest bezit.

Hoe moet ik dit zien?

Toen ik gedoopt werd ben ik niet gaan profeteren of in talen gaan spreken.

Wees blij zeg!

Ik heb dus geen idee of ik wel echt de Geest ontvangen heb...

Jasper

Ga Zijn Woord, de Bijbel maar lezen, begin maar bij het Nieuwe Testament en lees die een stuk of 10x voordat je je aan het OT waagt. Als je iets tegenkomt wat je niet begrijpt, kun je het tot desnoods 3x lezen, snap je het dan nog niet, ga dan niet twijfelen of je de Heilige Geest hebt, maar lees gewoon verder. Hoe meer je leest, hoe meer de Bijbel gaat spreken (Joh. 1:1) en je zult op den duur ook die dingen gaan verstaan waar je eerst vraagtekens bij hebt geplaatst.

Mocht je nou het idee hebben dat dit niets heeft uitgewerkt en je snapt niks wat je tot dusver hebt gelezen, dan ga je gewoon in gebed en dan vraag je heel gewoon of Hij je de wijsheid wil geven door Zijn Heilige Geest. Die krijg je dan, mits je gebed oprecht was. De Heilige Geest voel je niet(normaal gesproken) maar je bespeurt op den duur in het lezen en je doen en laten dat het tóch wel heel toevallig is dat er dingen ten goede zijn verandert. En dat is de uitwerking van de Heilige Geest! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Joh. 1:1 wordt natuurlijk Jezus Christus (God de Zoon) bedoeld en niet het NT.

Joh 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

Verroest? Je hebt helemaal gelijk. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Aan de hand van de opening van dit topic begrijp ik dat hij of zij terecht bij wedergeboorte de inwoning van de Heilige Geest verwacht en dat is zeer terecht en de belofte is ook dat bij wedergeboorte wat pas plaatsvond nà de opstanding van Christus heeft dit "fenomeen" als ik het zo mag noe.

men alles te maken met de Heilige Geest dus met die "andere Trooster", die de Heer zou zenden nà Zijn vertrek van deze aarde.

Ook Hijzelf ontving door de kracht van de Heilige Geest het "vermogen" om onvergankelijk en eeuwig leven aan het licht te brengen.

Zijn opstanding was Geesteskracht.

Eerder uitgebeeld bij Zijn waterdoop door de daling van die duif.

Gelovigen van nà de opstanding ontvangen de Heilige Geest die blijven in hun woning neemt.

Dat is niet zoiets als de 3e Persoon van de godheid, want dat kent de Bijbel niet, nee het is de Geest van de Opgewekte Christus.

Dat is dus niet hetzelfde als die éénmaligeen manifestatie van het uitstorten van de Heilige Geest op de Pinksterdag. Dat had een andere "functie".

Toen sprak men idd in andere talen en was er iets zichtbaars gemaakt wat in oorspronk onzienlijk is.

De OT gelovigen werden op grond van geloof gerechtvaardigd, maar werden niet wedergeboren en ontvingen ook niet de Heiige Geest.

Natuurlijk was de Geest van God onder het oude verbond in bepaalde facetten en verschijningen aanwezig, maar er is nooit sprake van een "Trooster" en zeker niet van een "andere" Trooster.

Dat zijn wezenlijk onderscheiden zaken van de Heilige Geest of Heilige Geest, als Persoon, maar ook als Kracht.

De Heilige Geest zou van Zichzelf niet spreken, het is dan ook merkwaardig dat in bepaalde groeperingen men de Heilige Geest gaat aanroepen dat is volgens mij volstrekt onbijbels. De Heilige Geest is de Geest van de Opgewekte Christus die ook synoniem is voor de Geest Gods.

Van de Heilige Geest wordt gezegd dat Hij de WERELD overtuigt dus niet de kerk of de Christenen, maar de wereld...en van de Heilige Geest wordt gezegd dat Hij ons ( gelovigen) in heel de waarheid zou leiden.

Er is een verschil in de gaven ( meervoud ) van de Heilige Geest binnen de Gemeente en de vruchten van de Geest. Waar in de Bijbel wordt gesproken over de gave( van de Heilige Geest) dan wordt altijd bedoeld dat de gave dus de Heilige Geest Zelf is.

Er is sprake van een genadegift verschenen aan alle mensen, maar de gift van de Heilige Geest uitsluitend aan gelovigen van nà de opstanding en daar hoef je niet voor te bidden of iets voor te doen dat is gewoon het antwoord van God op jouw keuze voor Hem. Moeilijker maak ik het liever niet. De doop met de Heilige Geest = wedergeboorte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid