Spring naar bijdragen

Is God rechtvaardig ? En kun je da bewijzen met feiten.


Aanbevolen berichten

Ben op gegroeid in kerk. Nu 10j gedoopt. En vind het momenteel heel moeilijk om nog voor God te suporteren.

Waar zit de rechtvaardigheid voor de zonen en dochters van job ? De nakomelingen van saul ? We lezen dat kinderen niet gestraft worden voor daden van hun ouders maar we zien het meerdere malen terug komen in bijbel. Met goed keuring van God. Wij weten het verschil tussen goed en kwaad door adam en eva. En alles in mij zegt dat het niet goed is als je kinderen dood/ophangt voor daden die hun ouders gedaan hebben ! Iemand die daar beetje meer info over heeft ....

Mvg niet belangrijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik kan kort antwoord geven door te zeggen dat ik geloof in God met heel mijn hart en al mijn verstand en dat de Bijbel zijn woord is, geschreven door meerdere schrijvers maar door 1 geest (God) en dat als in dat woord staat dat God rechtvaardig is dan geloof ik dat omdat God dat zegt.

Dat is 1, verder is het ook moeilijk om je soms in de gebeurtenissen te verplaatsen die dit onder andere dit beeld bij jou gevormd hebben. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Elia, waar hij door een groep kinderen kaalkop wordt genoemd en deze kinderen worden vervolgens gedood. Het is een vrij kort verhaal en er wordt ook verder totaal niet op ingegaan en als ik het lees denk ik maar hoe dan? Dat is wel een hele gruwelijke straf. Maar aan de andere kant geloof/weet ik dat God rechtvaardig is en dat hij in alles en ook in dit ongetwijfeld rechtvaardig heeft gehandeld. Of neem bijvoorbeeld het verhaal in ik dacht handelingen. Waar een man en een vrouw een klein beetje geld voor zichzelf achterhouden waardoor ze vervolgens door God gedood worden. Dit klinkt als een harde straf maar aan de andere kant er moest ergens een voorbeeld gesteld worden + deze mensen waren wedergeboren christenen en zijn nu gewoon in de hemel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over die groep kindere heb ik ooit een studie gelezen , waarbij werd een vertaling gebruikt die niet zozeer kinderen zeiden maar jong volwassenen. Natuurlijk zware straf daar niks van . Daar in handelingen zelfde prob. Zij worden gestraft voor dingen die zij zelf doen . Bij job worden zonen dochters gedood om job een les te leren. Waar zijn hun rechten. Bij sauls nakomelingen worden 7 mensen opgehangen voor god om hongersnood te laten stoppe. , springt mij nog net binne in rechters is verhaal . Een dochter word geoffert om dat vader zich een raar eed doet. Ik snap daar niks van. Vroeger leesde ik daar over nu is het eengste wat nog opvalt , tegenstrijdigheid en onrecht . Mijn geloof in een rechvaardig God of een goed God is ver weg . Momenteel denk ik dat God kiest of hij je goed of rechtvaardig wilt behandelen. Zoals esaus , God haate esaus nog voor hij geboren was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan kort antwoord geven door te zeggen dat ik geloof in God met heel mijn hart en al mijn verstand en dat de Bijbel zijn woord is, geschreven door meerdere schrijvers maar door 1 geest (God) en dat als in dat woord staat dat God rechtvaardig is dan geloof ik dat omdat God dat zegt.

Dat is 1, verder is het ook moeilijk om je soms in de gebeurtenissen te verplaatsen die dit onder andere dit beeld bij jou gevormd hebben. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Elia, waar hij door een groep kinderen kaalkop wordt genoemd en deze kinderen worden vervolgens gedood. Het is een vrij kort verhaal en er wordt ook verder totaal niet op ingegaan en als ik het lees denk ik maar hoe dan? Dat is wel een hele gruwelijke straf. Maar aan de andere kant geloof/weet ik dat God rechtvaardig is en dat hij in alles en ook in dit ongetwijfeld rechtvaardig heeft gehandeld. Of neem bijvoorbeeld het verhaal in ik dacht handelingen. Waar een man en een vrouw een klein beetje geld voor zichzelf achterhouden waardoor ze vervolgens door God gedood worden.Dit klinkt als een harde straf maar aan de andere kant er moest ergens een voorbeeld gesteld worden + deze mensen waren wedergeboren christenen en zijn nu gewoon in de hemel...

Als God dit rechtvaardig vind, dan heeft God een hele andere betekenis van rechtvaardigheid. Het is niet alleen erg dat die kinderen dood zijn, maar wat denk je van hun ouders die hun kind moeten missen. Het meest vreselijke wat je als ouder kan overkomen, je kind is dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over die groep kindere heb ik ooit een studie gelezen , waarbij werd een vertaling gebruikt die niet zozeer kinderen zeiden maar jong volwassenen. Natuurlijk zware straf daar niks van . Daar in handelingen zelfde prob. Zij worden gestraft voor dingen die zij zelf doen . Bij job worden zonen dochters gedood om job een les te leren. Waar zijn hun rechten. Bij sauls nakomelingen worden 7 mensen opgehangen voor god om hongersnood te laten stoppe. , springt mij nog net binne in rechters is verhaal . Een dochter word geoffert om dat vader zich een raar eed doet. Ik snap daar niks van. Vroeger leesde ik daar over nu is het eengste wat nog opvalt , tegenstrijdigheid en onrecht . Mijn geloof in een rechvaardig God of een goed God is ver weg . Momenteel denk ik dat God kiest of hij je goed of rechtvaardig wilt behandelen. Zoals esaus , God haate esaus nog voor hij geboren was.
Of wellicht.... is God wel rechtvaardig, maar is de Bijbel, op de uitspraken van Jezus na, vooral veel wat mensen dachten, hoopten etc dat God allemaal deed. Ik kan ook niet geloven in n God die kinderen op rotsen dood gesmeten wenst, die dieroffers wenst, die idd de hele familie van Job opoffert om n punt te maken (en denkt dat alles weer koek en ei is als ie n nieuwe vrouw enzo krijgt!!).
Link naar bericht
Deel via andere websites
Over die groep kindere heb ik ooit een studie gelezen , waarbij werd een vertaling gebruikt die niet zozeer kinderen zeiden maar jong volwassenen. Natuurlijk zware straf daar niks van . Daar in handelingen zelfde prob. Zij worden gestraft voor dingen die zij zelf doen . Bij job worden zonen dochters gedood om job een les te leren. Waar zijn hun rechten. Bij sauls nakomelingen worden 7 mensen opgehangen voor god om hongersnood te laten stoppe. , springt mij nog net binne in rechters is verhaal . Een dochter word geoffert om dat vader zich een raar eed doet. Ik snap daar niks van. Vroeger leesde ik daar over nu is het eengste wat nog opvalt , tegenstrijdigheid en onrecht . Mijn geloof in een rechvaardig God of een goed God is ver weg . Momenteel denk ik dat God kiest of hij je goed of rechtvaardig wilt behandelen. Zoals esaus , God haate esaus nog voor hij geboren was.
Of wellicht.... is God wel rechtvaardig, maar is de Bijbel, op de uitspraken van Jezus na, vooral veel wat mensen dachten, hoopten etc dat God allemaal deed. Ik kan ook niet geloven in n God die kinderen op rotsen dood gesmeten wenst, die dieroffers wenst, die idd de hele familie van Job opoffert om n punt te maken (en denkt dat alles weer koek en ei is als ie n nieuwe vrouw enzo krijgt!!).

Wat mij bij dit alles helpt is het besef dat de Bijbel ons vooral op een verhalende manier zaken duidelijk probeert te maken. "De waarheid" is dan niet het verhaal zelf, maar vooral de boodschap die het verhaal probeert over te brengen.

En om die boodschap te "vatten" komt het aan op nauwkeurig (voor)lezen en nauwkeurig luisteren... Omdat dat "begrijpen" van die boodschap nog zo makkelijk niet is: je wordt maar al te snel op het verkeerde been gezet...

Door, bijvoorbeeld, in die geschiedenis van Job te denken dat God het is die onrechtvaardig handelt omdat Hij Job niet beschermt tegen "het kwaad"... (Of: omdat Job toch een "zondaar in het geniep" is, zoals zijn "vrienden" suggereerden)...

Maar de kwestie die in dat boek aan de orde komt zit h'm volgens mij in de openingsverzen (Job 1:6-12): de (boosaardige, maar menselijkerwijs gesproken vaak al te ware!) suggestie van de Tegenspreker dat "de mens God alleen maar zoekt om daar zelf beter van te worden")... Waarbij de verteller er (volgens mij) vooral op uit is om de lezer een spiegel voor te houden. Zich af te laten vragen: "Hoe zit dat nu bij mij persoonlijk?"

Maar niet om een boodschap af te geven dat "God ten allen tijde rechtvaardig handelt, ook al overkomt Job en zijn familie veel ellende"... Gods onweersproken rechtvaardigheid is het vertrekpunt bij een "juiste lees- en luisterhouding".

Ik bedoel daar mee te zeggen: het verhaal gaat m.i. niet zozeer over de vraag "Waarom laat God het kwaad toe? Er bestaat kwaad in deze wereld - is God dan niet rechtvaardig of machtig? Of zelfs kwaadaardig???". Maar meer over de vraag "Waarom zoek ik God eigenlijk?". Het verhaal geeft geen antwoord op die eerste vraag. Lees het slot van het boek Job maar: God "verantwoordt" Zich daar helemaal niet!! Hij laat Zichzelf daar enkel zien als "Schepper van het Goede"...

Maar die "foute" vragen stel je eerder, als een van je verwachtingen bij het lezen van het verhaal is: "Job was een rechtvaardig man en DUS had hij Gods zegen verdient en DUS had hem geen kwaad mogen overkomen!"

En je moet bij dat "lezen en luisteren" ook het geluk hebben dat je de "goede" vertaling pakt... (Lees er vooral meer naast elkaar!!).

Want pak je de NBV in dit geval, dat wordt je ook al op een verkeerd been gezet als je in vers 12 leest: Toen zei de HEER tegen Satan: ‘Goed, met alles wat van hem is mag je doen wat je wilt, maar raak Job zelf niet aan.’

Dat "goed" is hier m.i. misplaatst, omdat het de suggestie wekt dat God dat kwaad sanctioneert, goedkeurt... Maar het Hebreeuwse "hinneh" betekent hier volgens mij meer "Zie!", "let op!". En wijst in dit geval die Tegenspreker (en ook de luisteraar! Want de manier van spreken is ook een stijlfiguur, gebruikt om de lezer extra op te laten letten op wat er gaat volgen!!) op de eigen verantwoordelijkheid...

En dus zegt de NBG51 m.i. terecht: "En de Here zeide tot de satan: Zie, al wat hij bezit, zij in uw macht; alleen tegen hemzelf zult gij uw hand niet uitstrekken."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien helpt t ook je te realiseren dat de verhalen die in de Bijbel staan, niet altijd (of: vaak geen) waardeoordeel meekrijgen. Er staat niet altijd bij wat God er zelf van vond. Zoals de vader die zweert dat het eerste wat zijn huis uitkomt geofferd wordt. Lees jij dat iemand, dat God dat goedkeurde? Dat staat er niet bij toch? k Heb het idee dat gelovigen vaak denken dat alles wat in de bijbel gebeurt automatisch de goedkeuring van God heeft. Maar dat hoeft toch niet?

En Job ja, ik vind dat ook nogal bruut: spelen met levens voor een weddenschap... En daarna krijgt Job misschien het drievoudige terug, alsof alles dan weer oké is! Ik denk dat de beste man in werkelijkheid de rest van zijn leven om zijn vrouw en kinderen zou hebben gerouwd. Dat natuurlijk, als het ook echt gebeurd is, het zou ook gewoon een verhaal kunnen zijn. Misschien wilde de schrijver ervan zelf alleen maar een punt maken, en welk punt dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar die "foute" vragen stel je eerder, als een van je verwachtingen bij het lezen van het verhaal is: "Job was een rechtvaardig man en DUS had hij Gods zegen verdient en DUS had hem geen kwaad mogen overkomen!"

Een van de eyeopeners was voor mij de volgende tekst:

Wie God zoekt om met Hem iets te zoeken vindt God niet; maar wie werkelijk alleen God zoekt vindt God en vindt nooit alleen God, want vindt met God ook al wat God te bieden heeft. Zoek je God en zoek je Hem voor eigen nut of om je eigen zaligheid, heus, dan zoek je God niet. Daarom zegt Hij dat de ware aanbidders de Vader aanbidden, en dat zegt Hij heel terecht. Een goed mens geeft op de volgende vragen het juiste antwoord: 'Waarom zoek je God? ' 'Omdat Hij God is.' 'Waarom zoek je de waarheid?' 'Omdat het de waarheid is.' 'Waarom zoek je de gerechtigheid?' 'Omdat het de gerechtigheid is.' Maar alle dingen die in de tijd zijn, hebben een waarom. Bijvoorbeeld als je zou vragen: 'Waarom eet je?' 'Opdat ik kracht heb.' 'Waarom slaap je?' 'Om dezelfde reden.' En zo is het met alle dingen die in de tijd zijn. Maar een goed mens kent geen waarom. 'Waarom heb je God lief?' 'Ik weet het niet, omwille van God.' 'Waarom heb je de waarheid lief?' 'Om der wille van de waarheid.' 'Waarom heb je de gerechtigheid lief?' 'Om der wille van de gerechtigheid.' 'Waarom heb je de goedheid lief?' 'Om der wille van de goedheid.' 'Waarom leef je?' 'Echt, dat weet ik niet! Ik leef graag.'

Eckhart von Hochheim, preek over Joh 4:23

Waarbij ik het trouwens (terecht of niet) niet helemaal eens ben met Eckhart. Want ik denk dat we best verwachtingen, hoop, mogen koesteren:

"Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde."

Waarom heb je God lief? Ik verwacht iets van God…

Waarom heb je de waarheid lief? Ik verwacht iets van waarheid…

Waarom heb je de gerechtigheid lief? Ik verwacht iets van gerechtigheid…

Waarom heb je de goedheid lief? Ik verwacht iets van goedheid…

Waarom leef je? Ik verwacht iets van het leven…

Ik geloof in en hoop op Gods rechtvaardigheid, maar dat betekent niet dat mij geen onrecht mag overkomen, omdat God anders niet rechtvaardig is. Of er niet zoiets bestaat als "rechtvaardigheid"...

Ik geloof in en hoop op Gods goedheid, maar dat betekent niet dat ik geen slachtoffer mag worden van slechtheid van anderen, omdat God anders niet goed is. Of er niet zoiets bestaat als "goedheid"...

Ik geloof in en hoop op Gods waarheid, maar dat betekent niet dat ik geen slachtoffer mag worden van onwaarheden, omdat God anders niet "waar" is. Of er niet zoiets bestaat als "waarheid"...

Ik geloof in en hoop op Gods liefde, maar dat betekent niet dat ik geen slachtoffer mag worden van liefdeloos van anderen, omdat God anders geen liefde is. Of er niet zoiets bestaat als "liefde"...

In mijn zoeken van God ben ik dus nooit helemaal zonder verwachtingen, helemaal belangeloos. Eckhart trouwens ook niet, als hij hetzelfde bedoelt te zeggen met: "Wie werkelijk alleen God zoekt vindt God en vindt nooit alleen God, want vindt met God ook al wat God te bieden heeft." Maar dat maakt me/ons wel kwetsbaar. Want in het leven is het niet een en al "waarheid" en "goedheid" en "liefde" en "rechtvaardigheid". En krijg het maar eens voor elkaar om God te blijven zoeken, als je wel erg veel van het tegendeel van al die zaken op je bord krijgt...

Job vervloekte al de dag van zijn geboorte, en dat denk ik wel te begrijpen. Zijn vrienden zetten de "discussie" voort (en in die zin hebben ze hem ook wel "vooruit" geholpen - niet op weg naar een antwoord, maar wel weg van een "direct einde"...)

Maar God heeft uiteindelijk het laatste woord. Maar niet met een antwoord op de vraag naar het "waarom van het kwaad", maar via het uittekenen van het goede van zijn schepping. "Waarheid" en "goedheid" en "liefde" en "rechtvaardigheid" hebben hun waarde in zichzelf... God kan daar wel een "beschermend hek" om heen zetten, maar het gaat Hem uiteindelijk om pure "waarheid" en "goedheid" en "liefde" en "rechtvaardigheid"...

De satan antwoordt de Ene en zegt:

is het 'om niet'

dat Job godvrezend is?-

heb je niet zelf een omtuining gemaakt

om hem,

om zijn huis en om al het zijne rondom?

(Job 1:9-10, Naardense Vertaling)

Deze vraag gaat voorbij aan de kwestie van de noodzaak van die "omtuining", en daarom is de vraag onvolledig, en dus vals...

Maar hij legt wel de vinger op de zere plek: "God, je schepsel mens is niet te vertrouwen als het gaat om pure "waarheid" en "goedheid" en "liefde" en "rechtvaardigheid"...!!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar aan de andere kant geloof/weet ik dat God rechtvaardig is en dat hij in alles en ook in dit ongetwijfeld rechtvaardig heeft gehandeld.

Hoe weet je dat dan?

Hij zegt ook: "Ik geloof dat God rechtvaardig is"...

Het is het uitgangspunt van waaruit Eloy die bijbelse verhalen leest... Zo lees ik dat tenminste. En ik denk dat Eloy daar goed aan doet...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar aan de andere kant geloof/weet ik dat God rechtvaardig is en dat hij in alles en ook in dit ongetwijfeld rechtvaardig heeft gehandeld.

Hoe weet je dat dan?

Omdat God dat zegt, simple as that. Ik geloof in de almacht van God en dat hij de auteur is van de Bijbel, zoals de Bijbel ook zelf zegt en als daar staat dat hij rechtvaardig is, dan geloof ik dat hij rechtvaardig is. En als ik iets lees wat ik niet begrijp, of wat onrechtvaardig lijkt in mijn ogen dan heeft dat alleen te maken dat ik een gebrek heb aan kennis, en niet dat God een gebrek hebt aan rechtvaardigheid. Dit blijkt ook altijd wanneer je zulke gedeeltes bestudeerd.

Dus mensen die stellen dat God onrechtvaardig is, dit ligt denk eerder aan een gebrek aan kennis van het woord. Een mooi boek wat ik aan kan raden over dit onderwerp is 'Het vaderhart van God' geschreven door Floyd McClung Jr.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar aan de andere kant geloof/weet ik dat God rechtvaardig is en dat hij in alles en ook in dit ongetwijfeld rechtvaardig heeft gehandeld.

Hoe weet je dat dan?

Omdat God dat zegt, simple as that. Ik geloof in de almacht van God en dat hij de auteur is van de Bijbel, .

Daarmee zeg je alles over jezelf, maar is geen antwoord, waarom iemand die zelf nadenkt er tevreden mee zal moeten zijn als argument.

Voorwaarde is eerst dat je gelooft, dat de Bijbel Gods woord is.

Nu jouw zelfde argumenten, als antwoord aan een niet gelovige.

zoals de Bijbel ook zelf zegt en als daar staat dat hij rechtvaardig is, dan geloof ik dat hij rechtvaardig is

Hiervoor zul je eerst moeten aantonen dat de Bijbel de absolute waarheid is.

Anders zul je steeds weer het cliché krijgen van WC eend, die van zichzelf zegt dat hij de beste is.

Maw. Argumenten, waar mensen die zelf niet nadenken misschien intrappen, maar die volkomen onlogisch zijn.

En als ik iets lees wat ik niet begrijp, of wat onrechtvaardig lijkt in mijn ogen dan heeft dat alleen te maken dat ik een gebrek heb aan kennis, en niet dat God een gebrek hebt aan rechtvaardigheid.

...

Dus mensen die stellen dat God onrechtvaardig is, dit ligt denk eerder aan een gebrek aan kennis van het woord.

Je moet me even helpen.

Geen kennis genoeg aan deze kant van de lijn. ;)

Ik lees heel vaak dat mensen hem rechtvaardig vinden, maar waar vindt God zichzelf rechtvaardig?

Ik kom alleen op:

Deuteronomium 5:

[9] Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten

In een andere vertaling klinkt het iets genuanceerder, maar toch....

8 Maak geen godenbeelden van iets wat in de lucht, op de aarde, of in het water onder de aarde is. 9 Ga niet zulke beelden aanbidden en dienen. Want Ik, jullie Heer God, ben een jaloers God en Ik wil niet dat jullie andere goden aanbidden. Als mensen Mij niet willen gehoorzamen, zal het slecht met hen gaan. Hun ongehoorzaamheid heeft gevolgen tot in de derde en vierde familie ná hen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar aan de andere kant geloof/weet ik dat God rechtvaardig is en dat hij in alles en ook in dit ongetwijfeld rechtvaardig heeft gehandeld.

Hoe weet je dat dan?

Hij zegt ook: "Ik geloof dat God rechtvaardig is"...

Nee, als je dit als onderscheid wil zien, kun je dit niet stellen, want dat schrijft hij niet.

Hij gebruikt zelfs het woord "ongetwijfeld"

Ik zie het dan eerder alsof hij in spreektaal zou zeggen:

Ik geloof, ik weet zelfs, dat........

Het is het uitgangspunt van waaruit Eloy die bijbelse verhalen leest... Zo lees ik dat tenminste. En ik denk dat Eloy daar goed aan doet...

Dat denk ik ook.

Maar vind dat geen juiste manier van kennis op proberen te doen.

Als je al "weet" voor je je kennis wil gaan toetsen, hoe zul je die gegevens dan interpreteren.

Je zult de dingen lezen, die je eigen voorkennis/oordelen zullen bevestigen.

De rest wordt:

Ik weet dat God rechtvaardig is en als ik dat niet begrijp dan ligt het aan mijn gebrek aan kennis.

Objectief lezen:

"Wat staat hier nou eigenlijk?

Is het wel zo, zoals ik altijd heb geleerd en heb gedacht of zou ik het anders moeten zien"

Dat is er dan niet meer bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe weet je dat dan?

Hij zegt ook: "Ik geloof dat God rechtvaardig is"...

Nee, als je dit als onderscheid wil zien, kun je dit niet stellen, want dat schrijft hij niet.

Hij gebruikt zelfs het woord "ongetwijfeld"

Ik zie het dan eerder alsof hij in spreektaal zou zeggen:

Ik geloof, ik weet zelfs, dat........

Het is het uitgangspunt van waaruit Eloy die bijbelse verhalen leest... Zo lees ik dat tenminste. En ik denk dat Eloy daar goed aan doet...

Dat denk ik ook.

Maar vind dat geen juiste manier van kennis op proberen te doen.

Als je al "weet" voor je je kennis wil gaan toetsen, hoe zul je die gegevens dan interpreteren.

Je zult de dingen lezen, die je eigen voorkennis/oordelen zullen bevestigen.

De rest wordt:

Ik weet dat God rechtvaardig is en als ik dat niet begrijp dan ligt het aan mijn gebrek aan kennis.

Objectief lezen:

"Wat staat hier nou eigenlijk?

Is het wel zo, zoals ik altijd heb geleerd en heb gedacht of zou ik het anders moeten zien"

Dat is er dan niet meer bij.

Mwah, ik zeg alleen dat de Bijbel Gods woord is en dat ik alles geloof wat er staat, en wie ben ik als God bijvoorbeeld zegt dat hij rechtvaardig is te toetsen of hij dat ook wel is. Toetsen hoe mensen bijbelse teksten interpreteren en leren daar is andere kant niks mis mee en zelfs goed.

Verder zie ik ook helemaal niet het nut om jouw via dat forum aan te tonen dat God bestaat, denk ook niet dat je er voor open staat en heb het idee dat je wat denigrerend reageert op m;n antwoorden...

Er staat niet geschreven gaat heen en discusseer, maar gaat heen en predik. Het woord van God is jouw neem ik aan al vaak genoeg gepredikt en het is ieders verantwoordelijkheid wat hij daarmee doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Topic onderwerp is:

............en kun je dat bewijzen met feiten.

Ik vind het prima, dat jij gelooft zonder dat, maar wat moeten we aangaande dit onderwerp met deze oneliners?

Als ik het goed begrijp zal jouw antwoord steeds zijn:

Ja, want dat staat in de Bijbel.

Nee, hoef ik ook niet want ik geloof dat, ook zonder bewijs.

valt wel mee, de Bijbel is het woord van God en neit de koran

Nogmaals, maar nu voor deze uitspraak:

Hoe weet je dat?

Want dat staat niet in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leg uit.

Ahem...

Het gezag van de Heilige Schrift

Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelven hebben: aangezien de blinden zelven tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.

art 5, Nederlandse Geloofsbelijdenis

Bewijs jij maar eens dat je niet "blind" bent (voor wat betreft de inhoud van die Schrift), of dat ook jij getuigenis ontvangen hebt van de Heilige Geest... :E

Maar serieus: jullie kwestie is off topic... En de titel van dit topic is onvolledig. Of we zouden uit de openingsvraag moeten opmaken dat de TS op zoek is naar feiten uit de Bijbel...

En dan is de kwestie of die Bijbel nu wel of niet Gods (enige) woord is niet zo relevant...

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Romeinenbrief maar in al zijn brieven richt Paulus de aandacht op de grote waarde van Gods rechtvaardigheid. God doet alle dingen rechtvaardig, omdat Hij rechtvaardig is in ieder aspect van Zijn wezen. Het bewijs hiervoor is het kruis van Christus.

We kunnen dat desgewenst lezen in Rom. 1 vers 17...T "Want gerechtigheid Gods wordt .... geopenbaard"(Rom. 1:17). Daarna wordt ons verteld dat de onrechtvaardigheid van de mens de rechtvaardigheid van God staaft(3:5), door middel van tegenstellingen. Dan wordt de gedachte van 1:17 voortgezet en verder ontwikkeld in 3:21-28. (Dit is misschien wel de belangrijkste discussie over het onderwerp in heel Gods Woord,

Tenslotte presenteert Paulus, in het deel dat over Israël gaat, de waarheid dat Christus Zelf de personificatie is van en de sleutel tot de rechtvaardigheid van God(10:3,4; verg. 1Kor. 1:30).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid