Spring naar bijdragen

Is God rechtvaardig ? En kun je da bewijzen met feiten.


Aanbevolen berichten

Diepzinnig.

valt wel mee, de Bijbel is het woord van God en neit de koran

Moslims denken dat dus niet. Die zeggen, de koran is het woord van God en de bijbel niet. Als je zoiets claimt, moet je dat wel kunnen onderbouwen met bewijzen. Als je dat niet kan is de ene stelling even veel waard als de andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Merci voor de vele reacties. Maar meer dan de helft is niet relevante info. Het gaat niet over job. Het gaat over jobs kinderen. En hun Gerechtigheid. Het gaat over de nakomelingen van Saul 7 mensen die ineens uit hun huis gehaalt worden en opgehangen omdat hun vader iets verkeerd gedaan heeft. Ik zien daar geen recht in . Met al het verstand dat ik heb . Daar zit geen rechtvaardigheid in. Zal het beetje duidelijk maken. Als u pa of opa een klootzak was dan hangen ze u op. Dat kan ik niet goed keuren . Dat gaat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spons,Hendrik NG is dan wel geen mod maar hij heeft wel gelijk. We kunnen uit de openingspost halen dat de TS een christen is (lijkt me ook nog logisch ook) en het dus over de Bijbel heeft en niet over de Koran.

Overigens hoeft hij zijn uitspraak niet te onderbouwen. Dit topic staat in Geloof Algemeen waar we de Bijbel als Gods Woord en als waarheid aannemen.

Dus nu weer on- topic!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spons,Hendrik NG is dan wel geen mod maar hij heeft wel gelijk. We kunnen uit de openingspost halen dat de TS een christen is (lijkt me ook nog logisch ook) en het dus over de Bijbel heeft en niet over de Koran.

Overigens hoeft hij zijn uitspraak niet te onderbouwen. Dit topic staat in Geloof Algemeen waar we de Bijbel als Gods Woord en als waarheid aannemen.

Dus nu weer on- topic!

Spreek voor jezelf! Dat jullie de bijbel als Gods woord aannemen betekend niet dat ik het doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spons,Hendrik NG is dan wel geen mod maar hij heeft wel gelijk. We kunnen uit de openingspost halen dat de TS een christen is (lijkt me ook nog logisch ook) en het dus over de Bijbel heeft en niet over de Koran.

Overigens hoeft hij zijn uitspraak niet te onderbouwen. Dit topic staat in Geloof Algemeen waar we de Bijbel als Gods Woord en als waarheid aannemen.

Dus nu weer on- topic!

Nou goed, aangezien het om de bijbel gaat:

Lot wordt rechtvaardig genoemd volgens de bijbel. Lot levert zijn dochters uit aan geile mannen, omdat die mannen anders met elkaar naar bed gaan. Conclusie: God heeft een ander beeld van rechtvaardigheid dan 99,99% van de aardbol. Dus God is volgens ons niet rechtvaardig. Althans, niet als het gaat om verkrachting/homoseksualiteit. Misschien komt Gods beeld van rechtvaardigheid wel overeen met de onze bij andere kwesties.

De hel (plaats van eeuwige marteling, aannemende dat de bijbel het daar over heeft) is nog zo'n voorbeeld van onrechtvaardigheid; eeuwige straf voor een tijdelijke daad is per definitie onrechtvaardig.

Gods straffen voor het overtreden van wetten in Leviticus en Deut. zijn ook vaak onrechtvaardig (doodstraf dmv steniging voor het rapen van brandhout op de Sabbat bijvoorbeeld).

God die genocide oproept tegen de Amalekieten (inclusief hun kinderen, vrouwen en vee) omdat ze zich afzetten tegen de Joden/Jodendom.

Kan zo wel een tijd door gaan, en dan hebben we het alleen maar over de bijbel. Wat te denken van een 5-jarige die sterft aan leukemie? Genocides? Duizenden sterk religieuzen die nu sterven aan ebola. Etc.

De enige oplossing is, lijkt mij, dus dat Gods beeld van rechtvaardigheid compleet verschilt met de onze, maar ik sta open voor suggesties.

Maar ja, zoals eloy zei: wie zijn wij om daaraan te twijfelen? Het is immers God die spreekt. Tja, als je a-moreel bezig wilt zijn, mag dat. Een weinig respectabele positie m.i.

edit: bedoelde Lot ipv Job, bedankt voor de correctie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat over jobs kinderen. En hun Gerechtigheid. Het gaat over de nakomelingen van Saul 7 mensen die ineens uit hun huis gehaalt worden en opgehangen omdat hun vader iets verkeerd gedaan heeft. Ik zien daar geen recht in.

Ik wist niet dat God zelf opdracht gaf om dat te doen?

Heb ik dan een andere vertaling ofzo?

(ik zit hier notabene de bijbel te verdedigen, het moet niet gekker worden...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou goed, aangezien het om de bijbel gaat:

Job wordt rechtvaardig genoemd volgens de bijbel. Job levert zijn dochters uit aan geile mannen, omdat die mannen anders met elkaar naar bed gaan. Conclusie: God heeft een ander beeld van rechtvaardigheid dan 99,99% van de aardbol. Dus God is volgens ons niet rechtvaardig. Althans, niet als het gaat om verkrachting/homoseksualiteit.

Je zal Lot bedoelen (de neef van Abram - Gen 13-14-18). Waar lees je dat hij als "rechtvaardige" in de schijnwerper wordt gezet??

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iemand vroeg nog mijn leefttijf . Ong 30

Waar in de Bijbel staat dat Sauls kinderen worden opgehangen?

2 Samuël 21-6 ?

Dat is een heel "bijzondere geschiedenis"... Waarbij de vraag is of God hier als "onrechtvaardig weggezet kan worden".

NB: de NBV suggereert dat de Gibeonieten (!) God wél aanklagen als "onrechtvaardig hoofdverantwoordelijke":

21:1 Tijdens de regering van David heerste er eens drie jaar achtereen hongersnood. David wendde zich tot de HEER, en de HEER antwoordde: ‘Het komt door Saul en zijn moordenaarsbende, omdat hij de Gibeonieten heeft gedood.’ 21:2 De Gibeonieten namelijk behoorden niet tot het volk van Israël. Het waren overlevenden van de Amorieten, en de Israëlieten hadden hun gezworen dat ze hen met rust zouden laten, maar Saul had in zijn ijver voor Israël en Juda geprobeerd hen uit te roeien. David liet de Gibeonieten bij zich komen 21:3 en vroeg hun: ‘Wat kan ik doen om het onrecht goed te maken dat u is aangedaan, zodat de vloek die er wegens u op Gods eigen land rust ongedaan wordt gemaakt?’ 21:4 De Gibeonieten antwoordden: ‘Wij willen geen recht doen gelden op het goud en zilver van Saul en zijn familie en we hebben het recht niet om iemand uit Israël te doden.’ De koning zei: ‘Wat u ook vraagt, ik zal het u toestaan.’ 21:5 ‘De man die ons heeft willen verdelgen en plannen heeft beraamd om ons uit heel Israël weg te vagen!’ antwoordden ze. 21:6 ‘Lever zeven van zijn mannelijke nakomelingen aan ons uit, dan zullen wij die in Sauls woonplaats Gibea terechtstellen en ophangen ten overstaan van de HEER, die ooit Saul had uitverkozen.’

Ze zeggen: "dan zullen wij die in Sauls woonplaats Gibea terechtstellen en ophangen ten overstaan van de HEER, die ooit Saul had uitverkozen"

Hun beschuldiging lijkt te zijn: "God van Israël: op uw naam is de eed bezworen dat wij in leven zouden blijven (zie Jozua 9), maar de koning die U hebt uitgekozen heeft ons willen uitmoorden!"

Ze hingen de 7 zonen van Saul op ten overstaan van de HEER...

De beschuldiging is duidelijk...

Maar: is God verantwoordelijk voor de daden van Saul? Of is Saul dat zelf???

Een tweede opvallend punt in deze geschiedenis: heeft God opdracht gegeven om, ter verzoening, die zonen van Saul op te hangen?

De feiten uit het verhaal + dat wat er niet staat:

- er heerst 3 jaar hongersnood

- David vraagt aan God: waarom is dat?

- God zegt hem: dat komt door Saul en zijn bende moordenaars!

- David vraagt vervolgens niet aan God wat hij moet doen om e.e.a. te verzoenen...

- maar handelt op eigen houtje, en vraagt aan de Gibeonieten hoe te handelen...

- die houden eerst de boot af, en zeggen: "Het is niet aan ons om een Israëliet terecht te stellen!"

- David dringt aan, en zegt: "Vraag wat je wil!"

- En dan komt de "wrok tegen de God die zonodig die moordenaarskoning moest aanwijzen" om de hoek kijken...

3 "onhandigheden" van David: hij vroeg niet aan God hoe te handelen, maar aan de Gibeonieten; hij gaf ze vervolgens een "carte blanche"; en hij wees die Gibeonieten niet terecht toen ze God aanwezen als schuldige in plaats van de "overijverige Saul", die handelde op eigen initiatief...

Wat ik in deze geschiedenis lees is vooral een "les in de noodzaak van luisteren naar God, in plaats van het afgaan op eigen inzichten"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou goed, aangezien het om de bijbel gaat:

Job wordt rechtvaardig genoemd volgens de bijbel. Job levert zijn dochters uit aan geile mannen, omdat die mannen anders met elkaar naar bed gaan. Conclusie: God heeft een ander beeld van rechtvaardigheid dan 99,99% van de aardbol. Dus God is volgens ons niet rechtvaardig. Althans, niet als het gaat om verkrachting/homoseksualiteit.

Je zal Lot bedoelen (de neef van Abram - Gen 13-14-18). Waar lees je dat hij als "rechtvaardige" in de schijnwerper wordt gezet??

En waar lees je dat God de opdracht geeft aan Lot zijn dochters aan hun aan te bieden? Niet alles wat in de Bijbel beschreven staat heeft de goedkeuring van God

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lot was wel degelijk een rechtvaardige. Een gelovige is exact hetzelfde als een rechtvaardige. We lezen dat bij Noach en we lezen dat bij de geloofshelden in Hebr. 11

De naam ‘Lot’ betekent: ‘bedekking, sluier’. En zo was zijn rechtvaardigheid

bedekt, versluierd en daardoor ook onzichtbaar en

onmerkbaar.

Als Petrus ons niet verzekerd had dat Lot een rechtvaardige was, dan zouden we daar

waarschijnlijk helemaal niet zo over denken en ik citeer: “Als Hij

de rechtvaardige Lot gered heeft die zwaar te lijden had door de wandel in losbandigheid van de zedelozen; (want deze rechtvaardige heeft, toen hij in hun midden

woonde, dag aan dag zijn rechtvaardige ziel door het zien en horen gekweld en met hun wetteloze werken)â€

(2 Petr. 2:7-8).

Tot drie keer toe zegt Petrus dat Lot rechtvaardig was, om duidelijk te maken dat hij dat inderdaad ook was.

Wanneer je het leven van Lot bekijkt, dan lijkt het daar niet op. Hij was werkelijk een rechtvaardige, maar er was in de praktijk van zijn leven niet veel van te zien.

Abraham geloofde God en het werd hem tot rechtvaardigheid gerekend.

God is getrouw en rechtvaardig staat menigmaal in de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spons,Hendrik NG is dan wel geen mod maar hij heeft wel gelijk. We kunnen uit de openingspost halen dat de TS een christen is (lijkt me ook nog logisch ook) en het dus over de Bijbel heeft en niet over de Koran.

Overigens hoeft hij zijn uitspraak niet te onderbouwen. Dit topic staat in Geloof Algemeen waar we de Bijbel als Gods Woord en als waarheid aannemen.

Dus nu weer on- topic!

Nou goed, aangezien het om de bijbel gaat:

Job...

Ik kan ook een voorbeeld aanhalen, waaruit blijkt dat God niet (enkel) rechtvaardig is.

Rechtvaardig in de betekenis "handelend volgens de bijbelse wetten" (lees hier: volgens zijn eigen woord/spreken tegen de mens).

God zegt tegen Adam:

Gen 2:16 En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, 17 maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.

Maar Adam stierf niet "voorzeker op de dag dat hij van die vrucht at"...

God handelde hier niet naar zijn stellige gebod. Niet "naar de letter", in ieder geval.

Dan kan je zeggen: "Hij is dus niet rechtvaardig!" Je zou ook kunnen denken dat het allemaal niet zo "zwart-wit-gesteld-eenvoudig" is m.b.t. die rechtvaardigheid. Omdat begrippen als "genade" en "rechtvaardigheid" soms schuren en botsen...

Dat God op dit punt "onbetrouwbaar" is, is trouwens ook de klacht van Jona, als hij jammert: "Zie je wel, ik wist dat U Zich zou laten verbidden! Dat was mijn hoofdreden om niet naar Ninevé te gaan!"

"Ach HEER, heb ik het niet gezegd toen ik nog thuis was? Daarom wilde ik naar Tarsis vluchten. Ik wist het wel: u bent een God die genadig is en liefdevol, geduldig en trouw, en tot vergeving bereid."

Allemaal eigenschappen die behoorlijk op gespannen voet kunnen staan met "rechtvaardigheid", het "strikt nakomen van de regels"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lot was wel degelijk een rechtvaardige. Een gelovige is exact hetzelfde als een rechtvaardige.

Wanneer je het leven van Lot bekijkt, dan lijkt het daar niet op. Hij was werkelijk een rechtvaardige, maar er was in de praktijk van zijn leven niet veel van te zien.

Abraham geloofde God en het werd hem tot rechtvaardigheid gerekend.

Dat is een andere definitie van het begrip "rechtvaardigheid". Wat al blijkt uit je verdere opmerkingen over handel en wandel van Lot...

Maakt de discussie er niet makkelijker op... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lot was wel degelijk een rechtvaardige. Een gelovige is exact hetzelfde als een rechtvaardige.

[...]

Wanneer je het leven van Lot bekijkt, dan lijkt het daar niet op. Hij was werkelijk een rechtvaardige, maar er was in de praktijk van zijn leven niet veel van te zien.

Kun je nagaan hoe erg de inwoners van Sodom en Gomorra wel niet waren.

Ik bedoel, als een familie waar het blijkbaar heel normaal is om je dochters uit te leveren aan een groep hitsige mannen, en waar het blijkbaar heel normaal is dat dochters hun vader verkrachten om kinderen van hem te krijgen, nog de meest rechtvaardige familie is... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou goed, aangezien het om de bijbel gaat:

Job wordt rechtvaardig genoemd volgens de bijbel. Job levert zijn dochters uit aan geile mannen, omdat die mannen anders met elkaar naar bed gaan. Conclusie: God heeft een ander beeld van rechtvaardigheid dan 99,99% van de aardbol. Dus God is volgens ons niet rechtvaardig. Althans, niet als het gaat om verkrachting/homoseksualiteit.

Je zal Lot bedoelen (de neef van Abram - Gen 13-14-18). Waar lees je dat hij als "rechtvaardige" in de schijnwerper wordt gezet??

2 petrus 2:7

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 petrus 2:7

En het gegeven natuurlijk dat God hem uit Sodom haalt, terwijl Hij en Abraham daarnet hadden besloten dat de rechtvaardigen niet hoeven te lijden onder zo'n straf. Alleen waar ze eerst erover eens waren dat de stad niet hoeft te sterven omwille van de rechtvaardigen, worden de rechtvaardigen uiteindelijk uit de stad gehaald en wordt de stad alsnog vernietigd. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat over jobs kinderen. En hun Gerechtigheid. Het gaat over de nakomelingen van Saul 7 mensen die ineens uit hun huis gehaalt worden en opgehangen omdat hun vader iets verkeerd gedaan heeft. Ik zien daar geen recht in.

Ik wist niet dat God zelf opdracht gaf om dat te doen?

Heb ik dan een andere vertaling ofzo?

(ik zit hier notabene de bijbel te verdedigen, het moet niet gekker worden...)

het gaat om de regels die er voor staan. dat er geen regen of hongernood is . en die komt door de heer omdat saul een groep mensen had wille uitmoorden. daarna worden die mensen opgehangen en dan is alles weer goed. dus nog is 7 mensen worden opgehangen om wat iemand anders gedaan heeft .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat dus om 1 Kronieken 20,3. Daar staat volgens de Willibrordvertaling:

De bewoners van de stad voerde hij weg en hij liet ze dwangarbeid verrichten met zagen, ijzeren houwelen en bijlen.

De Petrus Canisiusvertaling:

Ook haar burgers voerde hij weg; hij gebruikte hen aan de zaag, de ijzeren houwelen en de bijlen.

De Nieuwe Bijbelvertaling:

Hij liet de inwoners buiten de stad brengen en met steenzagen in stukken zagen en met ijzeren houwelen doorklieven.

De NBG '51:

Haar bevolking liet hij naar buiten brengen en in stukken delen met zagen, ijzeren klingen en bijlen;

De Naardense Bijbel:

Als hij de manschap die zich in haar bevindt

naar buiten heeft gebracht,

zet hij hen aan het werk met de steenzaag,

met ijzeren houwelen en met bijlen;

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ah kijk, over een vertaal-probleempje gesproken, dat maakt nogal uit!

Nogal, stel je voor dat dit over Jezus zou gaan en in het nieuwe testament zou staan. Zouden christenen massaal mensen door de midden zagen in plaats van ze aan het werk te zetten :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid