Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Goedenavond,Ik wil een keer vasten. Ik ga t maandag 1 dag proberen op water en brood en daarna wil ik een week proberen. Mijn vraag aan jullie die al eens gevast hebben of er veel van weten is, hoe vastte je? Hoelang? Wat at of dronk je? Hoeveel? Op vaste tijden of gewoon 2/3 keer per dag wanneer t uit kwam?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, alleen water en brood eten voor langere tijd lijkt mij vrij ongezond. De traditionele vorm van vasten is één volle maaltijd per dag en dan zonder vlees. Vis mag dan meestal wel en drinken mag ook altijd, hoewel het dan aanbevelenswaardig is om koffie en alcohol te laten staan. In sommige oosters-orthodoxe tradities laat men dan ook zuivel en eieren staan.

De essentie van het vasten is echter dat je een intensievere periode van gebed, bezinning en zelfreflectie aanhoudt. Ook als je voor een bepaalde nood extra wil bidden en smeken, kan het vasten het gebed aanvullen. Het matigen en onthouden is daar enkel een hulpmiddel toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou ja, alleen water en brood eten voor langere tijd lijkt mij vrij ongezond. De traditionele vorm van vasten is één volle maaltijd per dag en dan zonder vlees. Vis mag dan meestal wel en drinken mag ook altijd, hoewel het dan aanbevelenswaardig is om koffie en alcohol te laten staan. In sommige oosters-orthodoxe tradities laat men dan ook zuivel en eieren staan.

De essentie van het vasten is echter dat je een intensievere periode van gebed, bezinning en zelfreflectie aanhoudt. Ook als je voor een bepaalde nood extra wil bidden en smeken, kan het vasten het gebed aanvullen. Het matigen en onthouden is daar enkel een hulpmiddel toe.

Ik snap het idee enzo erachter, maar daar doe ik het nu even niet voor. Een week op water en brood lijkt me niet heel ongezond? En 1 maaltijd per dag hou ik denk ik niet vol, aangezien ik 5 uur werken zonder eten en drinken al niet volhou, en dat lijkt me dan weer wel ongezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Herkenbaar (Annatar).

Paar keer 40 dagen tijd geprobeerd. Ook best mooie voornemens, waarvan een hoop vervolgens gaandeweg sneuvelen.

Als pragmaticus zou ik zeggen: Leg de lat niet meteen ontzettend hoog, begin met een wat kleinere (iig haalbare) stap.

Wat adviseer je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap het idee enzo erachter, maar daar doe ik het nu even niet voor. Een week op water en brood lijkt me niet heel ongezond? En 1 maaltijd per dag hou ik denk ik niet vol, aangezien ik 5 uur werken zonder eten en drinken al niet volhou, en dat lijkt me dan weer wel ongezond.

Als je hard moet werken en dus echt meerdere maaltijden nodig hebt, dan zou ik al helemaal niet enkel maar brood eten. Je hebt toch je vitaminen nodig om sterk en alert te blijven, vitaminen die je enkel uit groenten en eventueel vis kan halen.

Zelf doe ik wel mee elke veertigdagentijd; geen vlees, geen toetje, geen tussendoortjes. Kan het altijd wel prima volhouden maar ben altijd wel weer blij als het Pasen is. En dan niet enkel vanwege de verrijzenis. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap het idee enzo erachter, maar daar doe ik het nu even niet voor. Een week op water en brood lijkt me niet heel ongezond? En 1 maaltijd per dag hou ik denk ik niet vol, aangezien ik 5 uur werken zonder eten en drinken al niet volhou, en dat lijkt me dan weer wel ongezond.

Als je hard moet werken en dus echt meerdere maaltijden nodig hebt, dan zou ik al helemaal niet enkel maar brood eten. Je hebt toch je vitaminen nodig om sterk en alert te blijven, vitaminen die je enkel uit groenten en eventueel vis kan halen.

Zelf doe ik wel mee elke veertigdagentijd; geen vlees, geen toetje, geen tussendoortjes. Kan het altijd wel prima volhouden maar ben altijd wel weer blij als het Pasen is. En dan niet enkel vanwege de verrijzenis. ;)

Een hele week brood en water lijkt me ook wat extreem inderdaad,ik was dat ook niet van plan alleen maandag. Stel je vervangt t brood met fruit krijg je dan wel vitaminen binnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat adviseer je?

Mijn advies is zoals ik het ervaar: Neem niet meteen de zwaarst mogelijke stappen (Je kunt altijd een volgende keer de lat hoger leggen) maar probeer eerst eens met versoberen.

Bijvoorbeeld niet op dingen die honger of dorst geven, maar vooral dingen waar je trek of zin in hebt. Desserts, koekjes, ships, bier, etc. Of maak maaltijden eenvoudiger. Of misschien wel andere dingen: Als je veel op bijvoorbeeld op facebook zit, probeer dat eens een weekje niet oid. Maar eet genoeg op de maaltijden en drink gewoon voldoende water wanneer je er behoefte aan hebt.

Mocht je dat te makkelijk afgaan en vind je dat het verder kan, je kunt het dan altijd nog strenger maken.

Maar dat is dan mijn eigen idee hoor, vanuit mezelf bekeken.

Mijn eigen ervaring is dat hoe langer iets duurt, hoe moeilijker het vol te houden is. Maar goed, ik ben dan ook laks hoor. ;)

(Ik heb zelf ervaren dat ik iets te hoog had ingezet, vandaar... Dus is dit erg gekleurd door eigen ervaring.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat adviseer je?

Mijn advies is zoals ik het ervaar: Neem niet meteen de zwaarst mogelijke stappen (Je kunt altijd een volgende keer de lat hoger leggen) maar probeer eerst eens met versoberen.

Bijvoorbeeld niet op dingen die honger of dorst geven, maar vooral dingen waar je trek of zin in hebt. Desserts, koekjes, ships, bier, etc. Of maak maaltijden eenvoudiger. Of misschien wel andere dingen: Als je veel op bijvoorbeeld op facebook zit, probeer dat eens een weekje niet oid. Maar eet genoeg op de maaltijden en drink gewoon voldoende water wanneer je er behoefte aan hebt.

Mocht je dat te makkelijk afgaan en vind je dat het verder kan, je kunt het dan altijd nog strenger maken.

Maar dat is dan mijn eigen idee hoor, vanuit mezelf bekeken.

Mijn eigen ervaring is dat hoe langer iets duurt, hoe moeilijker het vol te houden is. Maar goed, ik ben dan ook laks hoor. ;)

(Ik heb zelf ervaren dat ik iets te hoog had ingezet, vandaar... Dus is dit erg gekleurd door eigen ervaring.)

Dankje, robert ook, ik eet sowieso nooit koek,desserts,chips of frisdrank dus daar hoef ik niet te beginnen. Ik drink op een dag siroop en melk, en eet tussendoor fruit.Internet ga ik dan inderdaad ook niet doen, heb genoeg leeswaar ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Brood is sowieso niet echt gezond, toch? Brood zou je m.i. ook bij het rijtje 'koek, desserts, chips en frisdrank' kunnen zetten.

Brood is gewoon gezond, weet niet waar je dat gehoord heb dat het net zo ongezond is als frisdrank? In brood zit geen suiker, vet en ook niet zoveel calorieën. En daarnaast zitten er ook nog vezels in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zeg niet dat het net zo ongezond is als frisdrank, ik had het idee dat het niet erg gezond (zelfs ongezond) was. Overigens is 'bruin' brood, gewoon wit brood met een kleurstof erin. Het gaat inderdaad om volkorenbrood, wat blijkbaar gezond is. Er zit in brood (in het algemeen?) wel heel veel zout. Of je enkel op water en brood kan eten... lijkt me niet verstandig. ;)

"The whiter the bread, the sooner you're dead." Uit het artikel 'Why is bread bad for you?'

http://authoritynutrition.com/why-is-bread-bad-for-you/

edit: geen idee of deze website ook daadwerkelijk een autoriteit is, maar er worden veel betrouwbare bronnen aangehaald, dus..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, als je alle onderzoeken (en veggies) moet geloven, mag je geen supermarktgroenten eten, geen melk drinken, geen varkensvlees eten, überhaupt geen vlees eten, volgens sommigen zelfs geen gekookt voedsel eten, etc.

En moet je ook alle hypes en trends volgen, zoals je nu superfood hebt, dus met die onuitsprekelijke groenten, smoothies en zaden, verpakt in medicijndoosjes.

Allemaal manieren om geld aan je te verdienen.

Je kunt daarom het beste je gezonde verstand gebruiken, gewoon niet teveel eten en alleen strenge dieten aanhouden als de dokter je ze voorschrijft, onder begeleiding van een erkende diëtist. Want uiteindelijk kan alles ongezond worden als je er teveel van eet.

Ik bedoel, als je net zulke hoeveelheden superfood eet als dat sommige mensen MacDonald eten, dan wordt je ook daar net zo ziek van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kreeg vorig jaar van een klasgenoot te horen dat witbrood zo onwijs slecht was omdat het slecht afbrak in je maag en bolletjes vormde ofzo. Dan denk ik weer: alles is slecht tegenwoordig, als ik witboord wil eten laat mij dat lekker doen :P Ik geloof er dus niets van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En moet je ook alle hypes en trends volgen, zoals je nu superfood hebt, dus met die onuitsprekelijke groenten, smoothies en zaden, verpakt in medicijndoosjes.

Allemaal manieren om geld aan je te verdienen.

Dat is deels waar. Anderzijds wijst de explosieve groei van het aantal diabetes-gevallen en andere ziektes wel op grote problemen veroorzaakt door ons voedings- en bewegingspatroon.
Link naar bericht
Deel via andere websites
En moet je ook alle hypes en trends volgen, zoals je nu superfood hebt, dus met die onuitsprekelijke groenten, smoothies en zaden, verpakt in medicijndoosjes.

Allemaal manieren om geld aan je te verdienen.

Dat is deels waar. Anderzijds wijst de explosieve groei van het aantal diabetes-gevallen en andere ziektes wel op grote problemen veroorzaakt door ons voedings- en bewegingspatroon.
Ligt deels ook aan de uitstekende marketing van de supermarkten, die het voltallig doen voorkomen of ze het beste met mensen voorhebben. Dat hebben ze niet, ze willen gewoon geld verdienen en zoeken daar altijd de grenzen van de wet en regelgeving bij op. Superfoods is daar ook een exces van.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vriend van mij heeft zo, n 7 daagse programma gevolgd van Herman Boon. 7 dagen vasten en bidden, na de 5e dag gingen ze leren bidden in tongen. M, n kameraad vond dat hij erg de Heilige Geest ervaarde. Dat is mooi voor hem natuurlijk, ik zelf ben er sceptisch over. Na een aantal dagen zonder de juiste vitamine ga je je beleving toch anders ervaren lijkt mij.

Is Het nou echt bijbels om vasten zo radicaal te doen? Het komt mij meer over dat Boon een leuk geld verdien model heeft gevonden, 7 dagen shinen en goedkope humor ten toonstellen en kosten besparen om zijn groep te voeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid