Spring naar bijdragen

Je krijgt alles waar je om bidt, zolang je maar gelooft.


Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:21:18 Toen hij vroeg in de morgen naar de stad terugkeerde, kreeg hij honger. 19 Langs de weg zag hij een vijgenboom staan. Hij liep ernaartoe, maar er zaten alleen maar bladeren aan. Daarop zei hij tegen de boom: ‘Nooit ofte nimmer zul je meer vrucht dragen!’ Ogenblikkelijk verdorde de vijgenboom. 20 Toen de leerlingen dat zagen, vroegen ze verbaasd: ‘Hoe kan het dat die vijgenboom zo plotseling verdorde?’ 21 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker jullie: als jullie geloven zonder te twijfelen, zul je niet alleen teweeg kunnen brengen wat er gebeurde met de vijgenboom, maar zul je zelfs tegen die berg kunnen zeggen: “Kom van je plaats en stort je in zee,†en het zal gebeuren. 22 Alles waarom jullie in je gebeden vragen zullen jullie krijgen, als je maar gelooft.’


Het opvallendste is misschien de uitspraak vóór de laatste vers (22). Dat is duidelijk beeldspraak (toch?), maar verduidelijkt de uitspraak in de laatste vers.

Alles waarom jullie in je gebeden vragen zullen jullie krijgen, als je maar gelooft.

Wat wordt hier precies bedoeld? Het lijkt me duidelijk dat dit niet klopt zoals het er staat (of ik begrijp het verkeerd), anders zouden alle christenen deze "truc" gebruiken voor alledaagse dingen of zorgen. Dan zouden geliefden uit de dood opstaan of genezen van alle ziektes, etc. etc.

De opties die dan overblijven (naar mijn inzicht):
1. Jezus bedoelt met 'jullie' slechts de aanwezige leerlingen.
2. Er zijn geen echte gelovigen.
3. Jezus deed een valse belofte.
4. Deze passage is een vervalsing.
5. ...iemand anders nog ideeën?
6. Ik bega een fout.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zorgen dat je gebed realistisch is?

Gehoord van een amerikaan:

Vroeger bad hij om een fiets, maar kreeg er geen.

Tegenwoordig steelt hij een fiets en bidt om vergeving.

Een berg in de zee laten storten valt dus wel of niet onder 'realistisch'? Hoewel dit (denk ik) beeldspraak is, lijkt het mij dus een verduidelijking mbt de vers erna (vers 22).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik eerlijk moet zijn, bid ik zonder dat ik eigenlijk verwacht dat het werkelijk zo gaat zijn (doch zeg ik Amen). Dat is wat er mis is met mijn gebed. Ik vertrouw veel op mijn eigen doen en laten en ik weet dat ik er zelf wat aan moet doen, en daar zit ik volgens Jezus fout.

Vandaar dat ik nog nooit een berg de zee in heb laten vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaar dat ik nog nooit een berg de zee in heb laten vallen.

Daar gaan de bewoners aan de andere kant van de zee u dankbaar om zijn, iets met vloedgolf enzo. (H)

Ontopic:

De vraag is of hetgeen waar je voor bid, ook hetgeen is wat je nodig hebt. God geeft wat je nodig hebt (e.g. gave van de H. Geest, Onze Vader, ...) en dat kan weleens heel iets anders zijn dan wat je denkt nodig te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Je krijgt alles waar je om bidt, zolang je maar gelooft."

Ja van deze uitspraak knapte ik als tiener al behoorlijk af!

Ik stelde mij de vraag "is God waarvan men zei dat hij Almachtig is zo makkelijk te manipuleren?!".

Ik geloofde daar toen al niets van.

Kennis van de Bijbel laat zien hoe deze uitspraak bedoelt is.

(1 Johannes 5:14, 15) 14 En dit is het vertrouwen dat wij jegens hem hebben, dat, ongeacht wat wij vragen overeenkomstig zijn wil, hij ons hoort. 15 En indien wij weten dat hij ons hoort met betrekking tot wat wij ook vragen, dan weten wij dat wij de gevraagde dingen zullen hebben, daar wij ze van hem hebben gevraagd.

Let op de passage "overeenkomstig zijn wil", dit laat toch duidelijk zien dat we Gods wil moeten kennen (en doen) en dat onze gebeden dan alleen worden verhoord als wij datgene vragen wat hem behaagt.

Heeft Jezus dingen irreële gevraagd, nooit het was altijd in harmonie met Gods wil!

We kunnen vragen om Gods Heilige Geest om te leven volgens Zijn wil, dan zullen we zeker worden verhoord .....

Want....

(Johannes 4:24) . . .God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten [hem] met geest en waarheid aanbidden.â€

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt me een plausibel antwoord, er moet dus en nuance aan die bijbeltekst gegeven worden. Je gebed wordt verhoord mits God het er mee eens is, dat klinkt redelijk. De vraag is alleen of het dan nog wel zoveel zin heeft er om te vragen, omdat God het blijkbaar toch al zo wil? Plus dat je op een nieuw probleem stuit: je moet Gods wil dus kennen. Dat lijkt me een lastige opgave. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat de mens in principe weet wat 'goed' is, en dat de christelijke theologie leert dat God ook goed is. Dus, je mag altijd om het goede vragen zo simpel is dat. En uiteraard is niet altijd duidelijk voor n mens wat goed is, en helaas krijg je desondanks toch niet altijd waar je om vraagt. Althans, niet direct. Ik bid nu al zo lang om Zijn koninkrijk en een eind aan al het leed op deze wereld...

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Je krijgt alles waar je om bidt, zolang je maar gelooft."

Ja van deze uitspraak knapte ik als tiener al behoorlijk af!

Ik stelde mij de vraag "is God waarvan men zei dat hij Almachtig is zo makkelijk te manipuleren?!".

Ik geloofde daar toen al niets van.

Kennis van de Bijbel laat zien hoe deze uitspraak bedoelt is.

(1 Johannes 5:14, 15) 14 En dit is het vertrouwen dat wij jegens hem hebben, dat, ongeacht wat wij vragen overeenkomstig zijn wil, hij ons hoort. 15 En indien wij weten dat hij ons hoort met betrekking tot wat wij ook vragen, dan weten wij dat wij de gevraagde dingen zullen hebben, daar wij ze van hem hebben gevraagd.

Let op de passage "overeenkomstig zijn wil", dit laat toch duidelijk zien dat we Gods wil moeten kennen (en doen) en dat onze gebeden dan alleen worden verhoord als wij datgene vragen wat hem behaagt.

Heeft Jezus dingen irreële gevraagd, nooit het was altijd in harmonie met Gods wil!

We kunnen vragen om Gods Heilige Geest om te leven volgens Zijn wil, dan zullen we zeker worden verhoord .....

Want....

(Johannes 4:24) . . .God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten [hem] met geest en waarheid aanbidden.â€

fijne dag,

Ed

Oké dat klinkt wat logischer. Hoewel ik niet snap waarom het Gods/Jezus' wil is dat een boom verdort als die geen vruchten draagt bijvoorbeeld. Of waarom een berg de zee in moet. M.i. verduidelijken die twee dingen (boom & berg) dat Jezus met 'alles' ook echt 'alles' bedoelt, en niet slechts wat overeenkomt met Z/zijn wil. Het lijkt niet helemaal met elkaar te stroken. Hoewel dit wel een hoop zou verklaren, indien God en ware gelovigen bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel ik niet snap waarom het Gods/Jezus' wil is dat een boom verdort als die geen vruchten draagt bijvoorbeeld.

In feite is deze actie van Jezus een gelijkenis in zichzelf. Eentje dit keer niet in een verhaal van woorden, maar als profetische handeling. De betekenis kun je linken aan de rest van de tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik eerlijk moet zijn, bid ik zonder dat ik eigenlijk verwacht dat het werkelijk zo gaat zijn (doch zeg ik Amen).

Moet je amen zeggen om het te bekrachtigen dan?

Amen betekent: en zo gaat het zijn, en zo is het. Dus ik spreek mezelf tegen.

@Humanist, de boom zonder vruchten wordt in het NT veel aangehaald voor mensen zonder vast geloof. Deze zal 'omgehakt en in het vuur gegooid worden'.

'Of waarom een berg de zee in moet.'En de berg is ook weer een voorbeeld van een groot en onmogelijk iets, daar moet je niet zo over nadenken denk ik :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid