Spring naar bijdragen

Hoe geeft het bestaan van God het leven zin?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar hoe kan een persoon dan een doel zijn? Hoe moet je een persoon verwezenlijken?

Of is zijn aanwezigheid een doel? En als Hij dan 'voor altijd' bij ons is, hoef je dan geen doel meer te hebben, of komt er een ander doel?

Ik begrijp het gewoon niet hoor, graag uitleg :)

Ik wil wel een poging wagen, maar dan laat ik eerst Paulus aan het woord:

Fil 3:7 Maar wat voor mij winst was, ben ik omwille van Christus als verlies gaan beschouwen. 8 Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen 9 en één met hem zijn – niet door mijn eigen rechtvaardigheid omdat ik de wet naleef, maar door die van God, de rechtvaardigheid die er is door het geloof in Christus. 10 Ik wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik wil delen in zijn lijden en aan hem gelijk worden in zijn dood, 11 in de hoop misschien ook zelf uit de dood op te staan.

12 Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. 13 Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept. 15 Hierop moeten wij ons allen als volmaakte mensen richten. Mocht u er op enig punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken. 16 In ieder geval, laten we op de ingeslagen weg voortgaan.

17 Volg mij na, broeders en zusters, en kijk naar hen die leven volgens het voorbeeld dat wij u gegeven hebben. 18 Ik heb u al vaak gezegd, en zeg nu zelfs met tranen in mijn ogen: velen leven als vijand van het kruis van Christus 19 en gaan hun ondergang tegemoet. Hun god is hun buik, hun eer is schaamteloosheid en hun aandacht is alleen gericht op aardse zaken. 20 Maar wij hebben ons burgerrecht in de hemel, en van daar verwachten wij onze redder, de Heer Jezus Christus. 21 Met de kracht waarmee hij in staat is alles aan zich te onderwerpen, zal hij ons armzalig lichaam gelijkmaken aan zijn verheerlijkt lichaam.

Deze verzen kan je op verschillende manieren uitleggen. Paulus spreekt hier over een "hemelse prijs" die zijn doel is. Dat kan je inderdaad opvatten als: "ik streef naar een hemels leven na dit leven".

Maar voor mij ligt de sleutel van dit bijbelgedeelte in vers 10 en 11: Ik wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik wil delen in zijn lijden en aan hem gelijk worden in zijn dood, in de hoop misschien ook zelf uit de dood op te staan.

Niet "een hemels leven" ligt voor ons klaar, maar een leven "zoals Christus' leven" (Hij "zal ons armzalig lichaam gelijkmaken aan zijn verheerlijkt lichaam")...

Dan spreekt Paulus volgens mij over iets dat met een "duur woord" theosis heet.

NB: ik denk niet dat dat iets is wat we op eigen kracht kunnen verwezenlijken. Maar dat dat iets is wat God in ons moet uitwerken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hemel is, neem ik aan, tijdloos en daarmee ruimteloos.

Niet in de christelijke leer... Daarin heet de hemel "geschapen" ("In het begin schiep God de hemel en de aarde" - Gen 1) en "vergankelijk" ("Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur" - 2 Petr 3)

Maar inderdaad ook "eeuwig":

Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont. (2 Petr 3)

en

1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’ (Openb 21)

Sprekend over die situatie zit je er met je opmerking over een "state of mind" niet zo ver af van hoe ik tegen de kwestie aankijk... Maar om te zeggen dat je dan niet meer kan spreken over "nut"?? Dat zou alleen maar zo zijn als je totaal geen herinnering meer zou hebben aan de ellende die je in het huidige leven tegen komt... Maar heb je die herinnering nog wel, dan is die nieuw "state of mind" altijd beter dan de huidige... En in zoverre "voor eeuwig nuttig"...

(Let wel dat ook Johannes in zijn Apokalyps die situatie ten dele ook "negatief" schetst met een: "geen dood meer, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn"...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eeuwig in de hemel zitten lijkt me zoooooo saai.

Na een paar millenia denk ik dat je iedereen wel kent...

En als de mensheid nu eens oppeens weggevaagd wordt, dan zit je een eeuwigheid vast me dezelfde mensen :P

Op welke mentale leeftijd kom je trouwens in de hemel? Want als je je aardse leeftijd behoudt in de hemel, dan sterf ik liever jong hoor! En hoe zit dat met mentaal gestoorde mensen? Of is de ziel mss losgekoppeld van de hersenen? Maar dan heeft de ziel geen verstand he. Dan heeft dat eeuwige leven ook niet veel zin he.

Even mijn korte gedachten samengevat :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eeuwig in de hemel zitten lijkt me zoooooo saai.

Na een paar millenia denk ik dat je iedereen wel kent...

En als de mensheid nu eens oppeens weggevaagd wordt, dan zit je een eeuwigheid vast me dezelfde mensen :P

Op welke mentale leeftijd kom je trouwens in de hemel? Want als je je aardse leeftijd behoudt in de hemel, dan sterf ik liever jong hoor! En hoe zit dat met mentaal gestoorde mensen? Of is de ziel mss losgekoppeld van de hersenen? Maar dan heeft de ziel geen verstand he. Dan heeft dat eeuwige leven ook niet veel zin he.

Even mijn korte gedachten samengevat :D

Ik vermoed dat je niet dezelfde gedachten hebt in de hemel. Er is helemaal geen tijdsbesef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eeuwig in de hemel zitten lijkt me zoooooo saai.

Na een paar millenia denk ik dat je iedereen wel kent...

En als de mensheid nu eens oppeens weggevaagd wordt, dan zit je een eeuwigheid vast me dezelfde mensen :P

Op welke mentale leeftijd kom je trouwens in de hemel? Want als je je aardse leeftijd behoudt in de hemel, dan sterf ik liever jong hoor! En hoe zit dat met mentaal gestoorde mensen? Of is de ziel mss losgekoppeld van de hersenen? Maar dan heeft de ziel geen verstand he. Dan heeft dat eeuwige leven ook niet veel zin he.

Even mijn korte gedachten samengevat :D

Kennelijk ga je er vanuit dat het daar een soort van eeuwige versie is als wat we nu hebben. Vanuit de Bijbel is daar eigenlijk helemaal geen grond voor. Wat je daar vooral leest zijn metaforen die er op neer komen dat het er kennelijk wel een fijne vreedzame prettige plek is. That's all. Hoe het daar verder zit, geen idee. Jij lijkt het om te draaien. Je spiegelt je eigen eeuwigheidsbesef van nu op de hemel. Wat dat betreft ben ik het wel met Student eens: ons besef van ruimte en tijd kun je niet zomaar op de hemel reflecteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast kun je in de hemel het gelaat van God zelf aanschouwen, Hem onvoorwaardelijk en volledig beminnen en ben je met die onvoorstelbare liefde verbonden met je hemelgenoten.

Meer heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn, ook al denkt hijzelf daar nu misschien anders over en meent hij dat die flauwe prikkels en gevoelens die zijn lichaam afgeeft, nauwelijks te vergelijken met het echte werk, al daadwerkelijk het geluk weerspiegelen.

Hij redeneert dan een beetje als een drugsverslaafde, die meent dat hij zonder dat spul niet gelukkig kan zijn, dat hij dat spul pertinent nodig heeft.

Inderdaad wordt het leven nogal leeg en somber als hij na het afkicken geen goede levensinvulling vindt en dus niets overhoudt, maar in de hemel wordt de leegte na het wegvallen van alle gevoelens, gedachten en herinneringen vervuld met liefde, vrede en geluk. Vervuld met God zelf, de bron van alle goeds.

Een vervulling die nu reeds kan aanvangen als je nu al in vertrouwen je overgeeft aan God, heel aandachtig je werk doet, klaarstaat voor de mensen om je heen en geniet van kunst, muziek, schoonheid en ook eenvoudige dingen als een lekkere maaltijd.

Dat is alleen van tijd tot tijd erg moeilijk en frustrerend, dus meen je dat het leven met God maar leeg is als je merkt dat je vooral regeltjes aan het navolgen en overtreden bent zonder daar vreugde aan te beleven.

En dat de hemel daarom ook wel leeg zal zijn en saai.

Maar al zou je in de hemel alleen met God verkeren, dan nog zou dat voldoende zijn om de eeuwigheid te beminnen. Liefde, geluk en vrede zijn tijdloos, net zoals de tijd al vergeten wordt als een muziekstuk of kunstwerk je in vervoering brengt, en geen enkel beeld, verhaal, rite, kunstwerk of metafoor kan daar werkelijk aan raken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hemel is, neem ik aan, tijdloos en daarmee ruimteloos. Het is dus gewoon een gelukkige 'state of mind' met God erbij. Of de state of mind is God. Wat kan nu het nut zijn als je alleen maar 'bent'?

Tijdloos en daarmee ruimteloos? :? Anyway, nee.

Onze ziel gaat naar de hemel toch? Is onze ziel een fysiek iets? Nee. Ziel is nog nooit waargenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hemel is, neem ik aan, tijdloos en daarmee ruimteloos. Het is dus gewoon een gelukkige 'state of mind' met God erbij. Of de state of mind is God. Wat kan nu het nut zijn als je alleen maar 'bent'?

Tijdloos en daarmee ruimteloos? :? Anyway, nee.

Onze ziel gaat naar de hemel toch? Is onze ziel een fysiek iets? Nee. Ziel is nog nooit waargenomen.

Neen; onze ziel gaat NIET naar de hemel noch naar de hel; eenvoudig weg omdat wij geen ziel hebben maar een ziel zijn en dus weldegelijk fysisch waarneembaar en tastbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kennelijk ga je er vanuit dat het daar een soort van eeuwige versie is als wat we nu hebben. Vanuit de Bijbel is daar eigenlijk helemaal geen grond voor. Wat je daar vooral leest zijn metaforen die er op neer komen dat het er kennelijk wel een fijne vreedzame prettige plek is. That's all. Hoe het daar verder zit, geen idee. Jij lijkt het om te draaien. Je spiegelt je eigen eeuwigheidsbesef van nu op de hemel. Wat dat betreft ben ik het wel met Student eens: ons besef van ruimte en tijd kun je niet zomaar op de hemel reflecteren.

Ik beredeneerde slechts vanuit mijn oogpunt een bepaalde voorstelling van de hemel.

Een voorstelling die vele mensen hebben.

Daarom niet mijn voorstelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je ziel ben jij als 'heel' persoon, lichaam en geest!

Lees Gen,2:7....

(Genesis 2:7) En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.

'De mens werd een levende ziel', de materie waaruit een mens is gemaakt tezamen met de adem (geest van God) is de menselijke ziel.

Het leven heeft alleen zin als we erkennen dat God bestaat en dat hij richtlijnen heeft gegeven voor het 'werkelijke leven' en dat we ook naar die richtlijnen leven......

(1 Timotheüs 6:19) . . .opdat zij het werkelijke leven stevig mogen vastgrijpen. . .

(1 Johannes 5:3) . . .Want dit betekent de liefde tot God, dat wij zijn geboden onderhouden; en toch zijn zijn geboden geen drukkende last,

bye,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
@Hendrik-NG

Dus als ik het goed begrijp, is je doel God te leren kennen?

Dat lijkt me een lastige opgave als iemand nooit van zich laat horen. Ik bedoel, over hem lezen in een boek is één, maar dat is wat anders dan iemand leren kennen, toch?

Wil je goed leven? Dat lijkt me een lastige opgave als niemand weet wat goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Hey, dat is een ander topic! ;)

Volgens mij weten de meeste mensen best wat goed is, maar daar gaat hier even niet over.

Of is het doel dan volgens jou 'goed leven'?

Ja

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je ziel ben jij als 'heel' persoon, lichaam en geest!

Lees Gen,2:7....

(Genesis 2:7) En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.

'De mens werd een levende ziel', de materie waaruit een mens is gemaakt tezamen met de adem (geest van God) is de menselijke ziel.

Het leven heeft alleen zin als we erkennen dat God bestaat en dat hij richtlijnen heeft gegeven voor het 'werkelijke leven' en dat we ook naar die richtlijnen leven......

(1 Timotheüs 6:19) . . .opdat zij het werkelijke leven stevig mogen vastgrijpen. . .

(1 Johannes 5:3) . . .Want dit betekent de liefde tot God, dat wij zijn geboden onderhouden; en toch zijn zijn geboden geen drukkende last,

bye,

Ed

Standaard JG opdreunstukje? Door 3 verschillende JG's die ik ken precies hetzelfde gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ah, vandaar. :)

Maar, als ik het goed begrijp zijn er nu twee christelijke doelen genoemd:

- God leren kennen

- Goed leven

Zijn er nog meer?

Ja, atheïsten entertainen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid