Spring naar bijdragen

Kerk gezocht


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Wonende links-onder Eindhoven ben ik op zoek naar een nieuwe kerk. Vroeger Hervormd, tijdje niet gekerkt en vervolgens half-vol Evangelisch, nu op zoek naar een nieuwe kerk en liefst niet 100 km verderop.

Natuurlijk leef ik in bolwerk RK, en veel gemeenten zijn er niet in de omgeving waar ik mijn draai kan vinden. Soms denk ik wel eens dat ik eerst een reanimatie-cursus moet gaan volgen, want bij sommige kerken behoort mijn moeder zelfs nog tot de jeugd.

Nu ben ik zelf een lastige, zal het eerlijk toegeven. Vroeger scheikunde gestudeerd en best wel kritisch, kan slecht tegen vroomheid. Daarnaast hou ik van oprechtheid en eerlijkheid, en om eerlijk te zeggen, nogal beschadigd in mijn omgang met christenen. Zelf iemand van veel vertrouwen, maar aardig wat christenen laten niet achterste van tong zien. Nog een probleem, kan moeilijk overweg met mensen die niet geloven in vrije wil. Die mogen van alles, en ik ben toch wel en christen die gelooft in normen en waarden.

Kom nu natuurlijk ook veel te kritisch over, en dat komt toch ook wel doordat ik soms te enthousiast ergens binnengehold ben, zonder kritisch te zijn. Wil het nu een keer voorzichtig aan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als je dan toch in een RK bolwerk vertoeft is het wellicht handig om eens de plaatselijke RK kerk te bezoeken. Je wil namelijk ook met je medechristen een geloofsgemeenschap zijn en dat werkt in de praktijk wat lastig als de geloofsgemeenschap een paar plaatsen verderop is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Als je dan toch in een RK bolwerk vertoeft is het wellicht handig om eens de plaatselijke RK kerk te bezoeken. Je wil namelijk ook met je medechristen een geloofsgemeenschap zijn en dat werkt in de praktijk wat lastig als de geloofsgemeenschap een paar plaatsen verderop is.

Wat je aangeeft is zonder meer waar, ik denk dat dat wel eens mijn probleem is geweest. Eerst in Brabant gewoond, vervolgens Utrecht, daarna Groningen, toen weer Utrecht, daarna nog korte tijd België en nu weer Brabant. Ook voor werk veel op pad geweest, was werkzaam in IT, nu sabbatical, maar ik maakte zo'n 50000-60000 km per jaar buiten werktijd.

Ken heel veel mensen, maar het is geen gemeenschap. En dus ook hier verder vandaan gekerkt, en dat was ergens weer enorm vermoeiend met alles erop en eraan.

Vooral als je er achter komt dat men heel anders gelooft, dan ik zelf geloof.

Maar RK? Nee, ik ken de kerken, en ik kan met katholieken prima opschieten, alleen is de geloofsbeleving toch heel anders dan de mijne.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Wat vind je het belangrijkst aan een kerk? Ik bedoel, wat zijn zeg maar de (1,2 of 3) belangrijkste dingen waarvoor je zou blijven? Wat zoek je er (persoonlijk)?

Persoonlijk? Ben misschien een rare, heb daar eigenlijk altijd te weinig naar gekeken. God's huis is God's huis, maar ben er wel achter dat dat toch niet zo in elkaar steekt, want natuurlijk beleef ik geloof op mijn manier en maakt het dus wel uit in wat voor huis een mens komt.

Maar belangrijkste? Dat de mens mens is, en niet een robot. Wat ik bedoel is dat een ieder echt zichzelf kan zijn, wat ik vaak meegemaakt heb is dat mensen anders zijn in kerk, dan erbuiten. Individueel zeggen ze dit, in kudde zeggen ze dat. En daar kan ik blijkbaar slecht tegen. In kerk en buiten kerk zeg ik gewoon wat ik te zeggen heb, en wil me niet laten leiden door kudde.

Juist als er openheid is in gesprek, kan de mens zich verrijken, anders wordt het mijn inziens gauw een sleur van jaarlijkse activiteiten.

Dat mensen elkaar helpen en ook laten helpen, en niet dat er weer plots een getuige is die aangeeft dat God o zo groot is omdat Hij een probleem opgelost heeft, terwijl niemand in de gemeente wist dat er een probleem was.

Aan de andere kant denk ik ook wel dat ik als kind een mooi beeld heb gekregen van gemeente, en dat die gewoon nergens te vinden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Dus als ik je goed begrijp, vind je het t belangrijkst dat je in de kerk jezelf kan zijn, je gewoon mens mag zijn. Zeg maar, dat je je thuis voelt en op je gemak bent?

Wat vond je als kind dan zo fijn aan de kerk waar je kwam?

Voetballen ;)

Was groot veld achter kerk.

Jaren terug op internet kwam ik een leuk verhaal tegen over de kerk waar ik als kind, beginnend puber ook was. En die was op zoektocht geweest naar een kerk toen hij ging studeren, maar nooit een kerk kon vinden zoals in Geldrop.

Nu is die kerk daar blijkbaar ook heel anders geworden, eigenlijk zie je dat natuurlijk overal wel. Maar het was wel de eerste samen op weg kerk, en dat geboren uit luxe. Het liep storm.

Geldrop knalde toen van klein dorpje naar een redelijke plaats, vooral door Philips-wijken en DAF etc etc. Maar ik denk dat die enorme import van overal vandaan zorgde voor een bepaalde sfeer. Daarnaast was het relatief hoog opgeleid voor die tijd en was de dominee zeker niet de enige die opgeleid was.

Er waren ook meerdere predikanten die dus samen moesten werken, en niet eentje die overal stempel op kon drukken, ik denk dat dat al heel goed zou zijn voor kerken.

Ook bij catechesaties waren die verschillende denkbeelden van dominees eigenlijk nog hartstikke leuk ook. Als je puber bent en je kunt dominees tegen elkaar opsteken ;) Misschien vreemd om te zeggen, maar de predikanten waren meer vriend dan dat ze op hoog voetstuk stonden. Mooiste was dat ze soms ook konden zeggen, we weten het niet. Dat ervaar ik ook al als enorm pluspunt.

Maar waar ik heel slecht tegen kan is dat een voorganger zegt: ik weet het niet, jij weet het niet, maar ik zal je zeggen wat God tegen mij gezegd heeft.

Alsof een gelovige die connectie niet zelf zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het juist heel belangrijk is om te bedenken wat je zelf van een kerk verwacht, want het is belangrijk voor je en uiteindelijk jouw keuze of je er blijft of niet.

Voetballen ;)

Was groot veld achter kerk.

Haha lol, is ook belangrijk! :D

Je oude kerk klinkt wel als de ideale gemeente. :) Ben je daar lang geweest?

Punt is natuurlijk ook dat niet alleen de kerk, maar ook jij veranderd bent. En het is ook niet altijd makkelijk om als nieuweling in een gemeenschap te integreren die al een poosje bij elkaar is, dat kost tijd en energie. Je zult daarin ook zelf toegeeflijk moeten zijn en niet al te kritisch. Het belangrijkst (voor jou) is toch dat je het gevoel hebt er jezelf te mogen zijn, en dat iedereen dat ook is. Nadeel ervan is natuurlijk dat ook iedereen zijn scherpe kantjes mag laten zien, niet alleen jij, en dat zal je zelf ook moeten accepteren.

Maar ik maak uit je verhaal op dat je vooral de sfeer, vriendschap en acceptatie belangrijk vind. Ga dan ook op je gevoel af als je gemeentes bezoekt, wat is de sfeer en hoe gaan mensen met elkaar om? Wordt je aangesproken en voel je je welkom? Ik denk dat dat de eerste goede stap is en dat dan de andere zaken wel komen die je ook belangrijk vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik denk dat het juist heel belangrijk is om te bedenken wat je zelf van een kerk verwacht, want het is uiteindelijk jouw keuze of je er blijft of niet.

Zo is het zonder meer, ben ik ook wel achter, geen enkele kerk is een tempel zal ik maar zeggen.

En het is ook niet altijd makkelijk om als nieuweling in een gemeenschap te integreren die al een poosje bij elkaar is, dat kost tijd en energie.

Hmmm, voel me veel te snel ergens thuis. Was vroeger reisleider in vakanties, en met werk ben ik zo vaak gewisseld van opdrachtgever en voelde me in elke kring thuis.

Je zult daarin ook zelf toegeeflijk moeten zijn en niet al te kritisch.

Ik denk dat daar juist mijn probleem zit, ik ben veels te toegeeflijk, en ben dan veels te weinig kritisch.

Nadeel ervan is natuurlijk dat ook iedereen zijn scherpe kantjes mag laten zien, niet alleen jij, en dat zal je zelf ook moeten accepteren.

Liet iedereen zijn scherpe kantjes maar zien.

Ik ben in een gemeente geweest, vol-evangelisch, maar ze waren dus eigenlijk niet echt vol-evangelisch, tenminste dat werd dan weer gezegd. Dus ik voelde me er best wel thuis, elk mens geloofd verschillend, dus prima. God's huis is God's huis dus niet overal over zeuren.

Maar dan gaat het weer de andere kant op, bijvoorbeeld in begin werd er over Jan Zijlstra gezegd dat men zelf ook gewoon kon bidden voor genezing. Ben ik het helemaal mee eens. Alleen op laatst waren allen weer vol in de Jan Zijlstra hoek.

Evolutietheorie, elk mens mag geloven wat ie wil, heb ik weinig problemen mee. Maar als op laatst ze gewoon voor gek uitgemaakt worden, dan heb ik er wel problemen mee. Ik gematigd prima, maar dan verwacht ik van anderen ook, of ze moeten meteen zeggen hoe ze er over denken.

Bidavonden, waar 2 uur gebeden wordt, en dingen 5 keer behandeld worden, waarvan ik zelf denk, Jezus luistert echt wel goed hoor. En ik vind het prima allemaal, maar dan hoef ik er niet bij te zijn. Velen het blijkbaar mee eens, dus andere opzet, maar op laatst is het weer hopla bidden, bidden, bidden. En als er reden is voor bidden hartstikke mooi, maar om dingen te verzinnen om 2 uur vol te krijgen?

En dat klinkt natuurlijk heel kritisch, maar ik heb standpunt als er reden is om te bidden dan niet 1 keer op een geplande avond, maar bijvoorbeeld ook op een andere avond als men bij elkaar is, maar dat kwam nooit voor. Dus hoe kan er dan op 1 avond van alles te bidden zijn en op een andere avond niet? Toeval zeker.

En als men eerst aangeeft gematigd te zijn, heel mooi, hou ik wel van, maar als er dan gebeden wordt voor de schouderpijngeest, pfff, dan bleek ik dus echt wel verkeerd te zitten.

Als laatste werd er vaak gepredikt, alleen recht op de man af, en daar kan ik helemaal slecht tegen. Wil men iets duidelijk maken? Prima, maar dan wel face-to-face en niet zeggen, ik breng het woord van God, ik breng het woord van God, ...

Simpel gezegd, had men duidelijk aangegeven hoe men in geloof stond, dan was ik na een paar keer er al niet meer naar toe gegaan. Maar er zijn nogal wat gelovigen in kerken die vinden dat ze zich best gematigd voor mogen doen, om in achterhoofd te hebben, de ander moet nog groeien.

Zelf ook echt wel de fout ingegaan, ik had alle kritiek laten varen, onder mom niet zeuren, we gaan voor de Heer en klaar is kees. Genoeg aanwijzingen gehad, maar niet idee dat men dus zo zou switchen elke keer.

Er werd veel te veel geloofd op moment, om de ene keer aan te geven dat alles gepland is, en de volgende keer dat er vrije wil is, dan denk ik toch van hallo wat is het nu?

Ergste was echter wel dat alles geaccepteerd werd, eigenlijk werd er nooit wat aan gedaan, het was lief en aardig doen, ipv lief en aardig zijn. Boodschap was God zorgt voor alles dus maakt niet uit hoe je in moeilijkheden komt, terwijl ik toch ergens wel opgevoed ben met wacht effe, een christen moet toch ergens op zijn minst normen en waarden kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Klinkt natuurlijk weer heel kritisch, maar ik denk dat menigeen het wel kent. 10 preken achter elkaar die gewoon eigenlijk helemaal niet over discussiepunten gaan tussen gelovigen. Maar dan is de 11de zo dat je denkt, heh wacht effe. Maar na dienst blijkt het dan toch weer niet zo te zijn. En dan weer 10 preken en bij de 11de denk je, heh wacht effe.

Bijvoorbeeld gelooft men nu in vrije wil of in predestinatie. Maakt toch echt wel wat uit in geloof.

En zegt de gelovige ik ben er, of zegt de gelovige dat kan je pas weten na je dood. Elk mens kan nog van geloof afvallen, zal ik maar zeggen.

De boodschap maakt niet uit wat je doet, je bent er toch al, of de boodschap, jongens wel de Heer volgen, lukt misschien niet altijd, maar er moet wel beweging zijn. Vind ik ook wel een totaal andere boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Nog iets, ik ben opgevoed met begrip 7 rijke jaren, 7 arme jaren.

Dus ik heb wel moeite mee als men in de schulden zit, de belastingdienst of wat dan ook zorgt voor een oplossing, dat men vervolgens zegt hallelujah, God is groot, en zich weer in de schulden steekt. Sterker nog, het werd gewoon gepredikt van vertrouw op God, God zorgt voor alles, God zal je zegenen.

Iemand die net tot geloof is gekomen, ok, kan ik begrijpen, maar iemand die 10-20 jaar christen is?

Maar dan krijg je te horen, wees verdraagzaam, wees verdraagzaam, want in de bijbel staat ... Maar ik ken de bijbel toch wel aardig, er staan ook andere dingen in de bijbel, maar die waren natuurlijk weer niet van toepassing.

Al met al was ik gewoon in drijfzand terecht gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha, ja dat helpt wel. Sowieso toch wel een ander cultuurtje, Friesland of Brabant!

Ik dacht uit je verhaal op te maken dat je juist wel een tikkeltje kritisch bent, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen. Maar misschien is 'nuchter' een beter begrip dan 'kritisch'. Blijf gewoon nuchter nadenken en blijf dichtbij jezelf, en laat je niet meeslepen of van het pad afbrengen zoals je in die evangelische gemeente is overkomen.

Ik begrijp je desillusie en verwarring dan ook wel sinds je daar uit bent, zo'n omgeving is gewoon niet goed voor je. Je noemt het terecht drijfzand, want sommige (evangelische) gemeenten gaan van hype naar hype en er is weinig fundament, enerzijds is alles toegestaan maar anderzijds is de veroordeling scherp, en toch zit er een zekere aantrekkingskracht aan. Ik denk dat je boeken vol kunt schrijven over dergelijke kringen, maar samengevat kun je wel stellen dat het sectarisch is. Gelukkig is die kring maar een klein percentage van gelovig Nederland, dus ik denk dat je je kerk wel zult vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik dacht uit je verhaal op te maken dat je juist wel een tikkeltje kritisch bent, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen. Maar misschien is 'nuchter' een beter begrip dan 'kritisch'. Blijf gewoon nuchter nadenken en blijf dichtbij jezelf, en laat je niet meeslepen of van het pad afbrengen zoals je in die evangelische gemeente is overkomen.

Ben best wel kritisch en ook nuchter ;) Nuchter eigenlijk altijd wel, zit in de genen blijkbaar, maar kritisch? Denk dat dus weer juist sterk afhangt of je wel goed in je vel zit ergens of niet. Als het goed is, dan merk je gewoon minder. Ben zeker een type die als een dienst niet lekker voelt, toch nagaat waarom dan niet. En dan kan ik meestal wel aanmerken op welk punt dat dan is. Kan dan ook bij mijzelf liggen natuurlijk.

Ik begrijp je desillusie en verwarring dan ook wel sinds je daar uit bent, zo'n omgeving is gewoon niet goed voor je. Je noemt het terecht drijfzand, want sommige (evangelische) gemeenten gaan van hype naar hype en er is weinig fundament, enerzijds is alles toegestaan maar anderzijds is de veroordeling scherp, en toch zit er een zekere aantrekkingskracht aan. Ik denk dat je boeken vol kunt schrijven over dergelijke kringen, maar samengevat kun je wel stellen dat het sectarisch is. Gelukkig is die kring maar een klein percentage van gelovig Nederland, dus ik denk dat je je kerk wel zult vinden.

Dat klopt wel ja, weinig fundament, veel toegestaan, veroordeling scherp en een zekere aantrekkingskracht. En ze bedoelen het absoluut niet verkeerd, maar je moet er wel bij passen. En juist omdat ze het absoluut niet verkeerd bedoelen, gaat een mens als ik juist weer veels te ver voor hem zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Het is jammer dat je niet in de buurt van Amsterdam woont want ik kan je onze kerk (vlgs mij evangelisch, maar officieel zijn we non-denominational) van harte aanbevelen. Ook veel hoger opgeleiden etc.

Beetje ver rijden inderdaad, hoger opgeleid maakt me niet zoveel uit, alhoewel een paar mensen met een wiskundeknobbel of zo wel handig zal zijn. Die mensen denken anders, ik dus ook, ehum. Vind zelf zwart-wit denken wel eens handig, extrapoleren om in te zien of iets nu wel goed of niet goed is. Veel mensen zijn dat niet gewend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou de gereformeerde kerk vrijgemaakt in Eindhoven eens kunnen proberen. Ze bieden de mogelijkheid om de dienst vanaf het internet te volgen dus je kan gewoon vanuit je luie stoel eerst eens proeven of het je wat lijkt voordat je er naartoe gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Je zou de gereformeerde kerk vrijgemaakt in Eindhoven eens kunnen proberen. Ze bieden de mogelijkheid om de dienst vanaf het internet te volgen dus je kan gewoon vanuit je luie stoel eerst eens proeven of het je wat lijkt voordat je er naartoe gaat.

Goed idee, ben al paar keer bij een kerk in Eindhoven langsgegaan, en indruk is op zich niet verkeerd, maar ik dacht laat ik het eens ook via hier proberen. Wie weet, komt gewoon iemand uit de buurt en zegt o dan moet je die kerk nemen. Las gisteren wel dat het een oorspronkelijk reformatorische basis had, en dan vraag ik me altijd af hoe zit het met vrije wil?

Ook daar heb ik wel eens problemen mee gehad, als er problemen zijn dan wordt er eigenlijk gezegd dat men er niets aan kan doen en dat ik dus bij God moet zijn als het verkeerd gaat. Ben zelf meer van fouten die maak ik zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alhoewel? Gereformeerde kerk vrijgemaakt? Denk dat dat wel eens in strijd kan zijn met vrije wil of niet soms?

Dat ligt wat genuanceerder want je hebt wel je eigen verantwoordelijkheid dus achterover hangen en God de schuld geven is er niet bij. Daarnaast is het in de GKv heel goed mogelijk om op onderdelen anders te geloven zolang je het maar niet als zijnde gereformeerde leer aan anderen gaat verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Alhoewel? Gereformeerde kerk vrijgemaakt? Denk dat dat wel eens in strijd kan zijn met vrije wil of niet soms?

Dat ligt wat genuanceerder want je hebt wel je eigen verantwoordelijkheid dus achterover hangen en God de schuld geven is er niet bij. Daarnaast is het in de GKv heel goed mogelijk om op onderdelen anders te geloven zolang je het maar niet als zijnde gereformeerde leer aan anderen gaat verkondigen.

Snap ik, maar ik kan zelf predestinatie niet rijmen met eigen verantwoordelijkheid. En kan mijn fout zijn, maar daar moet ik dus wel een beetje voor oppassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Snap ik, maar ik kan zelf predestinatie niet rijmen met eigen verantwoordelijkheid. En kan mijn fout zijn, maar daar moet ik dus wel een beetje voor oppassen.

Ik ben binnen de GKv nog nooit iemand tegengekomen die mij de predestinatieleer kon uitleggen zonder cirkelredeneringen e.d. daarom zal het ook niet snel een issue zijn. Ik ga er zelf vanuit dat God je in staat stelt zelf te kiezen ondanks de zondeval. Of je dat predestinatie kunt noemen, geen idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat mijn gereformeerd vrijgemaakte gemeente wel voldoet aan veel punten die jij aangeeft, en binnen mijn gemeente hoef je het niet overal mee eens te zijn, en kan je ook met de dominees hele leuke discussies hebben. ik moet zeggen dat ik het nog niet heel uitgebreid over de predestinatie heb gehad, maar er wordt bij ons in ieder geval niet heel veel nadruk op gelegd.

Het lijkt wel een beetje dat je aan de ene kant wil dat je in een gemeente vrij bent om je eigen mening te hebben, maar aan de andere kant dat de gemeente die jij zoekt wel jouw mening moet delen, als blijkt dat binnen een gemeente veel mensen wel uitgaan van predestinatie, maar het voor hen niet zo zeer een probleem is dat jij het daar niet mee eens bent, is het voor jou dan wel een probleem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid