Spring naar bijdragen

Kerk gezocht


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb
Ik moet zeggen dat mijn gereformeerd vrijgemaakte gemeente wel voldoet aan veel punten die jij aangeeft, en binnen mijn gemeente hoef je het niet overal mee eens te zijn, en kan je ook met de dominees hele leuke discussies hebben. ik moet zeggen dat ik het nog niet heel uitgebreid over de predestinatie heb gehad, maar er wordt bij ons in ieder geval niet heel veel nadruk op gelegd.

Het lijkt wel een beetje dat je aan de ene kant wil dat je in een gemeente vrij bent om je eigen mening te hebben, maar aan de andere kant dat de gemeente die jij zoekt wel jouw mening moet delen, als blijkt dat binnen een gemeente veel mensen wel uitgaan van predestinatie, maar het voor hen niet zo zeer een probleem is dat jij het daar niet mee eens bent, is het voor jou dan wel een probleem?

Dat is een lastige vraag, want hoe gaat men uit van predestinatie? Ik heb moeite met predestinatie-gelovers die vol overtuiging bijvoorbeeld homo's vertellen dat ze het verkeerd doen. Want als predestinatie er is, dan zijn ze homo omdat dat gepland is.

En dat geldt eigenlijk met zoveel voorbeelden, ik neem voorbeeld homo's omdat ik op een discussie op CIP aangegeven heb dat ik vind dat mensen die geloven in predestinatie gewoon niet daarover moeten discussiëren.

Maar ook over doop of wat dan ook, als iets gepland is, dan zal het gebeuren, en dan heeft discussiëren heel weinig nut.

En dan leggen sommigen nog uit van ja maar je ervaart alsof je een vrije wil hebt, da's heel leuk, maar dan is het dus toch al gepland dat ik dit nu type.

Dan kon ik dus ook niet kiezen voor Jezus, want zelfs dat was al gepland, en ja, dan heb ik het wel heel moeilijk als men dan ook nog aangeeft dat ongelovigen naar de hel gaan, want dat is dan ook al gepland.

En WOII was dan ook gepland, waarom dan alles nog? Dan spelen we dus gewoon mee in een film en elke rol is al vastgelegd.

Zelfs de preek van de dominee is dan gepland. De discussie met de dominee is gepland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Uitverkoren zie ik dus heel anders.

Voorbeeldje:

Iedereen met een oranje petje op hoofd en een hollands vlaggetje in hand zal in de hemel komen.

Dat betekent dan dat er geen namen vastgelegd zijn, maar voorwaarden. Zelf heeft de mens dan de keus om een oranje petje op te zetten en een hollands vlaggetje in de hand te nemen.

Er is dan vrije keus, en er zijn uitverkorenen.

Heb je een duits vlaggetje, dan heb je pech gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een lastige vraag, want hoe gaat men uit van predestinatie? Ik heb moeite met predestinatie-gelovers die vol overtuiging bijvoorbeeld homo's vertellen dat ze het verkeerd doen. Want als predestinatie er is, dan zijn ze homo omdat dat gepland is.

En dat geldt eigenlijk met zoveel voorbeelden, ik neem voorbeeld homo's omdat ik op een discussie op CIP aangegeven heb dat ik vind dat mensen die geloven in predestinatie gewoon niet daarover moeten discussiëren.

Maar ook over doop of wat dan ook, als iets gepland is, dan zal het gebeuren, en dan heeft discussiëren heel weinig nut.

En dan leggen sommigen nog uit van ja maar je ervaart alsof je een vrije wil hebt, da's heel leuk, maar dan is het dus toch al gepland dat ik dit nu type.

Dan kon ik dus ook niet kiezen voor Jezus, want zelfs dat was al gepland, en ja, dan heb ik het wel heel moeilijk als men dan ook nog aangeeft dat ongelovigen naar de hel gaan, want dat is dan ook al gepland.

En WOII was dan ook gepland, waarom dan alles nog? Dan spelen we dus gewoon mee in een film en elke rol is al vastgelegd.

Zelfs de preek van de dominee is dan gepland. De discussie met de dominee is gepland.

Je hebt wel een bijzonder beeld van predestinatie-gelovers moet ik zeggen. Dit soort redenaties ken ik eigenlijk alleen uit reformatorische hoek en ben ik zelf in de GKv nog niet tegengekomen. Ik geloof overigens wel dat de tijd geschapen is en God dus boven de tijd staat, dat baseer ik dan weer op wat in Prediker staat.

Maar goed dat hoef je van mij allemaal niet aan te nemen. Ik zou zeggen maak eens dienst mee en vraag het gewoon daar ter plaatse hoe men over predestinatie denken en hoe ze daar mee om gaan. Hoor je vanzelf of zij deze redeneringen volgen en of dat het voor hun een probleem is als jij daar anders over denkt. Het zou mij niet verbazen als ze zeggen dat ze zich totaal niet met predestinatie bezighouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dat is een lastige vraag, want hoe gaat men uit van predestinatie? Ik heb moeite met predestinatie-gelovers die vol overtuiging bijvoorbeeld homo's vertellen dat ze het verkeerd doen. Want als predestinatie er is, dan zijn ze homo omdat dat gepland is.

En dat geldt eigenlijk met zoveel voorbeelden, ik neem voorbeeld homo's omdat ik op een discussie op CIP aangegeven heb dat ik vind dat mensen die geloven in predestinatie gewoon niet daarover moeten discussiëren.

Maar ook over doop of wat dan ook, als iets gepland is, dan zal het gebeuren, en dan heeft discussiëren heel weinig nut.

En dan leggen sommigen nog uit van ja maar je ervaart alsof je een vrije wil hebt, da's heel leuk, maar dan is het dus toch al gepland dat ik dit nu type.

Dan kon ik dus ook niet kiezen voor Jezus, want zelfs dat was al gepland, en ja, dan heb ik het wel heel moeilijk als men dan ook nog aangeeft dat ongelovigen naar de hel gaan, want dat is dan ook al gepland.

En WOII was dan ook gepland, waarom dan alles nog? Dan spelen we dus gewoon mee in een film en elke rol is al vastgelegd.

Zelfs de preek van de dominee is dan gepland. De discussie met de dominee is gepland.

Je hebt wel een bijzonder beeld van predestinatie-gelovers moet ik zeggen. Dit soort redenaties ken ik eigenlijk alleen uit reformatorische hoek en ben ik zelf in de GKv nog niet tegengekomen. Ik geloof overigens wel dat de tijd geschapen is en God dus boven de tijd staat, dat baseer ik dan weer op wat in Prediker staat.

Maar goed dat hoef je van mij allemaal niet aan te nemen. Ik zou zeggen maak eens dienst mee en vraag het gewoon daar ter plaatse hoe men over predestinatie denken en hoe ze daar mee om gaan. Hoor je vanzelf of zij deze redeneringen volgen en of dat het voor hun een probleem is als jij daar anders over denkt. Het zou mij niet verbazen als ze zeggen dat ze zich totaal niet met predestinatie bezighouden.

Het zijn niet hun redenaties, het zijn de mijne ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dat God trouwens boven tijd staat, ben ik het met je eens.

Maar dat alles gepland is, daar heb ik het als gelovige toch wel moeite mee.

Want als God alles gepland heeft van begin tot eind, dan heeft God er zelf voor gezorgd dat Eva van appel at. Had God nog even aan de knoppen gedraaid, dan had Eva niet van de appel gesnoept.

En dat God Zijn Zoon moest sturen, dat had God dan ook volledig Zelf in de hand gehad, kunnen we dan nog wel spreken van liefde?

En waarom ging Jezus dan tekeer tegen de farizeeërs? Eerlijker was geweest als Hij dan tegen Zijn Vader had gezegd, dat God anders aan de knoppen had moeten draaien. Dan waren de farizeeërs wel goed geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat God trouwens boven tijd staat, ben ik het met je eens.

Maar dat alles gepland is, daar heb ik het als gelovige toch wel moeite mee.

Want als God alles gepland heeft van begin tot eind, dan heeft God er zelf voor gezorgd dat Eva van appel at. Had God nog even aan de knoppen gedraaid, dan had Eva niet van de appel gesnoept.

En dat God Zijn Zoon moest sturen, dat had God dan ook volledig Zelf in de hand gehad, kunnen we dan nog wel spreken van liefde?

En waarom ging Jezus dan tekeer tegen de farizeeërs? Eerlijker was geweest als Hij dan tegen Zijn Vader had gezegd, dat God anders aan de knoppen had moeten draaien. Dan waren de farizeeërs wel goed geweest.

Predestinatie is niet dat God alles van te voren gepland heeft. Wat het dan wel is, beslaat ettelijke pagina's en dan nog is het de vraag of ik het wel gesnapt hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja, wie zal het zeggen...?

Mogen we niet gewoon van mening verschillen, ook binnen dezelfde kerkmuren?

Dat dacht ik ook, totdat ik er zelf onder door ging. Er restte voor mij niets anders dan een keuze te maken tussen voor altijd zwijgen of maken dat ik weg kwam.

Ik praat graag over geloof, en als je dan een opmerking maakt als iemand over een "wonder" praat, en dit wonder was echt te gek voor woorden, en anderen die voor je zitten gaan plots allemaal roepen: da's geloof, da's geloof, da's geloof, dan betekent dat gewoon dat je eigen geloof totaal niet gerespecteerd wordt.

Hey, je zat tussen een stel gekken (of gehersenspoelden), dat is niet de norm. Wees blij dat je afweek en je genoodzaakt was er weg te gaan, dat was een goede beslissing.

Er zijn genoeg kerken met normale, zelfdenkende, gelovige mensen. Probeer zo'n kerk ns uit zou ik zeggen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enneh... Eindhoven heeft "natuurlijk" ook een Nederlands Gereformeerde Kerk binnen de gemeentegrenzen:

http://eindhoven.ngk.nl//folder0000/page.php

Wellicht voel je je daar thuis...

(NB: zelf ken ik de gemeente in die plaats niet, moet ik er bij zeggen. Maar hun predikant, Daniël Timmerman, is wel eens bij mijn plaatselijke NGK-gemeente als gastpredikant op bezoek geweest.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid