Spring naar bijdragen

Het Paaslam


Aanbevolen berichten

Het Paaslam

Beschouwen wij de ‘goede vrijdag’– paaszondag’ redenering van het Vaticaan, dan tellen wij 2 nachten en 1 volledige dag en dat is wel in zéér onloochenbare tégenspraak met wat Jezus zèlf zegt in Matteüs 12:40

Gelukkig kunnen we op basis van historische en bijbelse feiten het jaartal vaststellen wanneer de kruisiging en opstanding van Jezus heeft plaatsgevonden, waarmee we deze Roomsche doctrine op waarheid kunnen toetsen.

Pontius Pilatus was degene die Christus Jezus (Jeshua ha Mashiach) liet kruisigen. Pontius Pilatus was van 26 – 36 na Chr. de 5e praefectus van Judea, de belangrijkste provincie van het toenmalige Palestina dat toen onderdeel was van het Romeinse Rijk. Hij was afkomstig uit het oude geslacht van de Pontii

Wanneer we de dagen tussen 26GT en 36GT nagaan wanneer het Pesach gevierd werd, blijft er slechts één jaartal over waarbinnen de in de bijbel beschreven gebeurtenissen passen, en dat was in het jaar 27GT

Een link waar je eenvoudig zelf alle jaartallen kan doorlopen:

http://www.hebcal.com/hebcal/?year=27&m ... e+Calendar

VRIJDAG 2 april 27GT: Nisan 9, 3787

Johannes 12:1 “Zes dagen voor Pesach gaat Jezus naar Betanië, naar Lazarus die Hij uit de dood had opgewekt.â€

ZATERDAG 3 april 27GT: Nisan 10, 3787

Shabbat Hagadol (Grote Sabbat)

Het Paaslam is in huis gehaald.

Johannes 12:12-16 “Onder Hosanna-gejuich van de mensen die al voor het Pesachfeest waren gekomen, rijdt Jezus op een ezel Jeruzalem binnen.†en volgens Marcus 11:11 “Later op de dag gaat Jezus terug naar Betanië.â€

ZONDAG 4 april 27GT: Nisan 11, 3787

Marcus 11:12-20 – Vanuit Betanië naar Jeruzalem, de vervloeking van de vijgenboom en de reiniging van de tempel.

Tegen de avond verlaat Jezus met zijn leerlingen de stad.

MAANDAG 5 april 27GT: Nisan 12, 3787

Marcus 11:20-27 “Vroeg in de morgen opnieuw naar Jeruzalem, ze komen weer langs de, nu verdorde, vijgenboom.â€

Matteüs 24 en 25 “Ze verlaten de tempel en gaan naar de Olijfberg, hier geeft Jezus antwoord op vragen van zijn leerlingen en houdt een profetische rede.

Matteüs 26:1-2 Aan het eind van zijn rede zegt Jezus tegen zijn leerlingen: “Over twee dagen begint, zoals jullie weten, Pesach. Dan wordt de Mensenzoon uitgeleverd om gekruisigd te wordenâ€. (Dan is het dus de 14e Nisan).

DINSDAG 6 april 27GT: Nisan 13, 3787

Twee leerlingen werden door Jezus vooruit gestuurd van Betanië naar Jeruzalem om de maaltijd klaar te maken.

Jezus was in het huis van Simon de melaatse en werd daar door een onbekende vrouw gezalfd met kostbare nardusolie.

Judas, die het met de zalving niet eens was, vertrok om zijn verraad te bespreken met de priesters.

Toen het avond was geworden kwam Jezus ook met de twaalf naar Jeruzalem.

Merk op: Avond geworden wil zeggen ná 18.00 uur. De 14e Nisan is dan al begonnen. En op de 14e Nisan, tegen de avond, werd altijd het Paaslam geslacht.

Ze gingen eten en Jezus zei dat Hij ernaar had verlangde dit Pesachmaal met hen te eten vóór de tijd van Zijn lijden aan zou breken. (Lucas 22:15-21).

Marcus 14:26-47 “Nadat ze dit avondmaal wat het laatste dat ze samen hadden zou blijken te zijn, gegeten hadden gingen ze naar de Olijfberg en stopten bij een olijfgaard die Getsemane heette. Hier had rond middernacht het verraad van Judas Iskariot plaats.

WOENSDAG 7 april 27GT: Nisan 14, 3787

Ta'anit Bechorot (vasten van de eerstgeborene), Erev Pesach

Nadat Jezus was gevangengenomen, werd Hij de verdere nacht door de hogepriesters en schriftgeleerden verhoord.

In de vroege ochtend werd Jezus naar Pilatus gebracht, die zond Hem door naar Herodes maar Herodes stuurde Jezus weer terug naar Pilatus.

Het derde uur na zonsopgang (dat is ongeveer 09.00 uur) werd Jezus gekruisigd. Dat is dus in de ochtend van de 14e Nisan die in de avond daarvoor, dinsdag-avond, om 18.00 uur begon.

Op het middaguur, het zesde uur (12.00 uur ’s middags), op het heetst en lichtst van de dag werd het donker. De duisternis duurde tot het negende uur (dat is 15.00 uur). Jezus riep uit: Lama lama sabachtani (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten.), blies de laatste adem uit en stierf.

Lucas 23:50-56 Jozef van Arimatea zorgde ervoor dat Jezus van het kruis werd afgehaald voor een snelle begrafenis. Immers om 18:00 werd het Pesach.

Vandaag was het de voorbereidingsdag en weldra, op het twaalfde uur, om 18.00 uur begint de donderdag en dan is het Pesach.

- Jezus verblijft de 1e nacht in het graf.

DONDERDAG 8 april 27GT: Nisan 15, 3787

Pesach I Sabbat.

Matteüs 27:62-66. Deze dag, Pesach, gaan de hogepriesters en de Farizeeën naar Pilatus om bewaking bij het graf van Jezus te regelen.

De bewakers zijn de eerste dag bij het graf.

- Jezus verblijft de eerste dag en de tweede nacht in het graf

VRIJDAG 9 april 27GT: Nisan 16, 3787

Pesach II

Ook dit is weer een voorbereidingsdag. Voorbereiden voor de wekelijkse Sabbat

Marcus 16:1 – Nadat ze gisteren op Pesach gerust hadden, gingen de vrouwen nu produkten om Jezus te kunnen balsemen kopen. Ze zorgden dat alles klaar was voor gebruik als ze naar het graf toe konden gaan, overmorgen.

Op het twaalfde uur immers (18.00 uur) begon wéér de Sabbat, de ‘gewone’ wekelijkse Sabbat.

- Jezus is voor de tweede dag en de derde (laatste) nacht in het graf

ZATERDAG 10 april 27GT: Nisan 17, 3787

Pesach III De wekelijkse Sabbat.

Ze hadden geurige olie en balsem in huis en ook op deze Sabbat namen ze weer de voorgeschreven rust in acht.

De bewakers verlaten op de derde dag het graf.

- Jezus is voor de derde (laatste) dag in het graf.

Er gebeurde iets geweldigs waar geen mens getuige van was. De Opstanding!

ZONDAG 11 april 27GT: Nisan 18, 3787

Pesach IV

Lucas 24:1 – Na de deze wekelijkse sabbat, waarop ze gerust hadden, gingen ze op de eerste dag van de nieuwe week heel vroeg naar het graf om het lichaam van Jezus alsnog te balsemen. Merk op dat Jezus ook al op dinsdag (de dag voor Zijn kruisiging) gezalfd was met nardus olie.

Lucas 24:2-3 – Ze vonden het graf open, de steen was weggerold, en toen ze naar binnen gingen was het graf leeg.

Lucas 24:4-9 – Twee mannen (engelen) herinnerden hen eraan dat Jezus tegen hen had gezegd dat Hij op de derde dag uit de dood zou opstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

En wat is je vraag en/of discussie punt?

(Dit is namelijk een forum en geen blog. Als je graag je eigen stukjes op internet ziet dan kan je beter een blog openen. Oa bij Wordpress.com kan je dat gratis doen.)

Ik geef een onderbouwde exegese waarin ik de goede vrijdag-paaszondag doctrine aan de kaak stel. Dus niet 2 nachten en 1 dag maar 3 dagen en 3 nachten.

Ik ben er van overtuigd dat dit discussie geeft.

NB) Morgen begint het Pesach.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef een onderbouwde exegese waarin ik de goede vrijdag-paaszondag doctrine aan de kaak stel. Dus niet 2 nachten en 1 dag maar 3 dagen en 3 nachten.

Prima toch. En ik blijf fijn bij de "redenering van het Vaticaan". Als jij het anders ziet dan de meeste andere christenen en je bent daar content mee dan is het toch prima? Ik hoef je niet te overtuigen van je gelijk of ongelijk.

Ik ben er van overtuigd dat dit discussie geeft.

We zullen zien. :)

NB) Morgen begint het Pesach.

Veel plezier als je het gaat vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus stond ten derde dage op, ofwel op de derde dag.

Eerste dag: Jezus sterft aan het kruis

Tweede dag: Jezus ligt in het graf

Derde dag: Jezus staat op uit de dood

Aan die redenatie zitten twee bezwaren. Ten eerste staat volgens mij nergens dat Jezus op de zondag opstond. Het lege graf werd ontdekt op de zondag. Ten tweede rekenden de Joden een dag vanaf zonsondergang. Dat zien we nog steeds terug in het moment waarop de sabbat begint. Hij wordt enkele momenten haastig voor de sabbat in het graf gelegd. De sabbat ligt hij in het graf. Dan nog een halve dag voordat het lege graf ontdekt wordt. Je moet wel aardig creatief zijn om daar drie dagen van te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus stond ten derde dage op, ofwel op de derde dag.

Eerste dag: Jezus sterft aan het kruis

Tweede dag: Jezus ligt in het graf

Derde dag: Jezus staat op uit de dood

Wanneer je verwijst naar de 'goede vrijdag, paaszondag' doctrine, blijft er hoe dan ook een probleem.

Namelijk de bewaking die bij het graf was.

In geval dat Jeshua op een vrijdag gekruizigd zou zijn en zondag (in de vroege ochtend) zou zijn opgestaan, dan zou er bij zijn opstanding nog bewaking aanwezig zijn geweest.

Immers de hogepriesters vroegen om bewaking van het graf voor 3 dagen.

...en dan zouden deze bewakers getuigen geweest zijn van de opstanding van Jeshua ha'Mashiach.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marcus 16,9

Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven.

Vroeg op de eerste dag, de Sabbat (zaterdag) is de laatste dag.

Wat betreft die bewakers bij het graf:

Matteüs 28,1-4

Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. Plotseling begon de aarde hevig te beven, want een engel van de Heer daalde af uit de hemel, liep naar het graf, rolde de steen weg en ging erop zitten. Hij lichtte als een bliksem en zijn kleding was wit als sneeuw. De bewakers beefden van angst en vielen als dood neer.

Die bewakers waren er dus nog steeds.

En wat betreft vrijdag:

Marcus 15,42

Toen de avond al gevallen was (het was de ‘voorbereidingsdag’, dat wil zeggen de dag voor de sabbat),

en

Johannes 19,31

Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen. Daarom vroegen ze Pilatus of de benen van de gekruisigden gebroken mochten worden en of ze de lichamen mochten meenemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Matteüs 28,1-4

Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. Plotseling begon de aarde hevig te beven, want een engel van de Heer daalde af uit de hemel, liep naar het graf, rolde de steen weg en ging erop zitten. Hij lichtte als een bliksem en zijn kleding was wit als sneeuw. De bewakers beefden van angst en vielen als dood neer.

Die bewakers waren er dus nog steeds.

Ik snap niet dat je dat zo keihard neer durft te zetten. De steen was al weg toen de Maria's aankwamen. (Marcus, Lucas, Kohannes) Dus wat is er nu echt gebeurt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap niet dat je dat zo keihard neer durft te zetten. De steen was al weg toen de Maria's aankwamen. (Marcus, Lucas, Kohannes) Dus wat is er nu echt gebeurt?

Keihard? Er staat toch in die tekst dat de steen wegrolde en de bewakers van angst beefden? Welke andere conclusie kun je trekken dan dat er in die tekst dus staat dat toen de steen wegrolde er dus bewakers bij het graf stonden?

Dus in reactie op de stelling dat de bewakers ergens getuigen van zouden moeten zijn: Tja, nadien waren ze er iig nog.

En verder zijn de verschillen in de synoptische evangeliën natuurlijk leuk rond dit punt, maar je moet mijn reactie wel in de context zien van voorgaande post.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aan die redenatie zitten twee bezwaren. Ten eerste staat volgens mij nergens dat Jezus op de zondag opstond. Het lege graf werd ontdekt op de zondag.

Er staat letterlijk in Markus dat Jezus op de eerste dag van de week opstond. Dat is de dag na de Sabbat, onze zondag.

Ten tweede rekenden de Joden een dag vanaf zonsondergang. Dat zien we nog steeds terug in het moment waarop de sabbat begint. Hij wordt enkele momenten haastig voor de sabbat in het graf gelegd. De sabbat ligt hij in het graf.

Vandaar dus ook dat ze haastig op vrijdag de veroordeelden wilden doodmaken door de benen te breken (waardoor ze op het kruis dus bezwijken). Juist omdat vrijdag avond de sabbat in gaat.

Dan nog een halve dag voordat het lege graf ontdekt wordt. Je moet wel aardig creatief zijn om daar drie dagen van te maken.

Mwa, er staat ook 'op de derde dag'. Dat je het niet eens bent met hun telling kan natuurlijk, maar volgens mij wijzen diverse teksten er toch naar dat Jezus op vrijdag stierf en zondag opstond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat letterlijk in Markus dat Jezus op de eerste dag van de week opstond. Dat is de dag na de Sabbat, onze zondag.

Jammer dat de schrijver van Markus niet verteld hoe hij dat wist.

Mwa, er staat ook 'op de derde dag'. Dat je het niet eens bent met hun telling kan natuurlijk, maar volgens mij wijzen diverse teksten er toch naar dat Jezus op vrijdag stierf en zondag opstond.

Ik slaap elke nacht twee dagen. (H)

En verder zijn de verschillen in de synoptische evangeliën natuurlijk leuk rond dit punt, maar je moet mijn reactie wel in de context zien van voorgaande post.

Vind ik een goed plan. Ik vind dat dat ook expliciet moet worden gemaakt. Dus niet "Die bewakers waren er dus nog steeds." maar "Volgens Markus waren de bewakers er nog steeds."

Er moet duidelijk te zien zijn dat er niet een echte gebeurtenis geanalyseerd wordt, maar een beschrijving van een mogelijke gebeurtenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jammer dat de schrijver van Markus niet verteld hoe hij dat wist.

Had dat iets voor je uitgemaakt? Het was een reactie op wat je schreef. Niets meer, niets minder.

Ik slaap elke nacht twee dagen. (H)

Ik niet. Ik slaap trouwens wel één nacht tussen twee dagen.

Vind ik een goed plan. Ik vind dat dat ook expliciet moet worden gemaakt. Dus niet "Die bewakers waren er dus nog steeds." maar "Volgens Markus waren de bewakers er nog steeds."

Er moet duidelijk te zien zijn dat er niet een echte gebeurtenis geanalyseerd wordt, maar een beschrijving van een mogelijke gebeurtenis.

Ga je gang. Overigens, ik geef aan welke bron dat was en dus wie het schreef.

Dat citaat was overigens van Matteüs, niet van Marcus. (Zoals in die post ook erbij staat.)

We hebben dus nu een tekst waarin expliciet staat dat de bewakers er waren. Is er een andere tekst waaruit jij opmaakt dat die bewakers er niet waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat letterlijk in Markus dat Jezus op de eerste dag van de week opstond. Dat is de dag na de Sabbat, onze zondag.

Jammer dat de schrijver van Markus niet verteld hoe hij dat wist.

Ach, gezien het feit dat Jezus opstond en daarna 40 dagen (zie handelingen 1) met z'n discipelen optrok en met hen sprak enzo, zal het onderwerp vast wel eens aan de orde gekomen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marcus 16,9

Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven.

Vroeg op de eerste dag, de Sabbat (zaterdag) is de laatste dag.

Marcus 16 9-20 is een zeer discutabel schriftgedeelte.

Op de authenticiteit is veel aan te merken.

De meeste deskundigen op dit terrein nemen de conclusies van dé tekstkritiek-deskundige Bruce Metzger over, die het gezichtspunt heeft dat de verzen 9 tot 20 oorspronkelijk geen deel uitmaakten van de tekst.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marcus_16

Wat betreft die bewakers bij het graf:

Matteüs 28,1-4

Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. Plotseling begon de aarde hevig te beven, want een engel van de Heer daalde af uit de hemel, liep naar het graf, rolde de steen weg en ging erop zitten. Hij lichtte als een bliksem en zijn kleding was wit als sneeuw. De bewakers beefden van angst en vielen als dood neer.

Die bewakers waren er dus nog steeds.

Je hebt gelijk.

We kunnen dus vaststellen dat Christus Jezus ongezien uit het graf is opgestaan.

De bewakers hebben daar helemaal niks van gemerkt.

In mijn exegese zouden de bewakers er ook nog geweest zijn. Ze hadden bijna hun laatste (3e) nacht er op zitten.

Zouden ze hebben liggen snurken? :#

En wat betreft vrijdag:

Marcus 15,42

Toen de avond al gevallen was (het was de ‘voorbereidingsdag’, dat wil zeggen de dag voor de sabbat),

en

Johannes 19,31

Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen. Daarom vroegen ze Pilatus of de benen van de gekruisigden gebroken mochten worden en of ze de lichamen mochten meenemen.

De dag voor Pesach is ook een voorbereidingsdag (erev Pesach).

Pesach is een sabbatsdag en valt niet per definitie op een zaterdag.

Deze dag was een bijzonder dag. Dus geen wekelijkse sabbat.

Daarbij heb ik bij mijn exegese de schriftplaats Marcus 2:27-28 ook voor ogen gehad.

En hij voegde eraan toe: ‘De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat en dus is de Mensenzoon ook heer en meester over de sabbat.’

-1- Op Sabbat Hagadol (Grote Sabbat) werd Hij binnengehaald in Jeruzalem

-2- Op Sabbat werd Hij opgewekt uit de dood.

Ook is het teken van Jona van belang.

Er wordt expliciet gesproken over 3 dagen en 3 nachten.

Wanneer we van die 3 dagen en drie nachten 2 nachten en 1 dag maken, blijft er weinig van dat teken over.

Ik weet dat er een heel lang verhaal bestaat waarom 3 dagen en 3 nachten niet letterlijk genomen moet worden.

Maar nergens in de bijbel wordt expliciet gesproken over 3 dagen en 3 nachten behalve in

1Samuel 30:12, Jona 2:1 en Matteüs 12:40.

Deze schriftplaatsen geven geen enkele reden om aan te nemen dat het over 2 nachten en 1 dag gaat.

Integendeel zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marcus 16 9-20 is een zeer discutabel schriftgedeelte.

Op de authenticiteit is veel aan te merken.

De meeste deskundigen op dit terrein nemen de conclusies van dé tekstkritiek-deskundige Bruce Metzger over, die het gezichtspunt heeft dat de verzen 9 tot 20 oorspronkelijk geen deel uitmaakten van de tekst.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marcus_16

Ik ben er mee bekend. Maar voor mij maakt dat allemaal niet zoveel uit. Deze tekst bestond al in het vroege christendom, wat de passage zegt komt in grote lijnen overeen met de andere evangeliën en wordt ook als canoniek gezien. Of die aanvulling dan van Jacobus is door een ander is maakt wat dat betreft allemaal niet zoveel uit. De Bijbel is het 'product' van de Kerk, niet andersom.

Wat betreft je betoog over de dagen: Het gaat juist om drie dagen, niet om één dag. In de evangeliën (en andere boeken) wordt gesproken over dat Jezus op de derde dag zou worden opgewekt (zie oa. Matt 20:19, Luc 18:33, etc). Dus dan heb je vrijdag, zaterdag en zondag. Voor de rest van je betoog probeer ik nog een keer op in te gaan later. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
is maakt wat dat betreft allemaal niet zoveel uit.

Jawel dat maakt heel veel uit. De opstanding is het grootste wonder dat Jezus verricht heeft. Daarbij valt over water lopen in het niet. Dan moet je je juist heel goed afvragen waarom dat niet in de eerste versie van Markus stond. Want de reden daarvan zegt veel over het ontstaan van het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
is maakt wat dat betreft allemaal niet zoveel uit.

Jawel dat maakt heel veel uit. De opstanding is het grootste wonder dat Jezus verricht heeft. Daarbij valt over water lopen in het niet. Dan moet je je juist heel goed afvragen waarom dat niet in de eerste versie van Markus stond. Want de reden daarvan zegt veel over het ontstaan van het christendom.

Dat hoef je je niet af te vragen want in de verschillende teksten staat gewoon ronduit dat ze de opstanding c.q. het getuigenis helemaal niet geloofden, dat is immers wat Jezus hun later verwijt. Als dan later markus is gaan geloven, na het zien, dan is het logisch dat hij zijn eigen verhaal moet aanpassen aan de getuigensissen van anderen. En ook dat er een stijlbreuk zou zijn (wat ik niet denk). Vind je niet? Grappig is dan dat hij als een soort van verwijt nog plaatst dat Maria het niet durfde te zeggen, maar er pas later mee kwam. Daardoor was de betrouwbaarheid voor de nietgelovigen verkleind. Roep ik zo even uit het hoofd zonder het opgezocht te hebben, dus schiet maar lek waar ik mis zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
is maakt wat dat betreft allemaal niet zoveel uit.

Jawel dat maakt heel veel uit. De opstanding is het grootste wonder dat Jezus verricht heeft. Daarbij valt over water lopen in het niet. Dan moet je je juist heel goed afvragen waarom dat niet in de eerste versie van Markus stond. Want de reden daarvan zegt veel over het ontstaan van het christendom.

Afvragen is intressant en er bestaan verschillende hypothesen over. Maar voor het geloof in de opstanding maakt dat 'in the long run' niet zoveel uit.

Wikipedia noemt de volgende:

A. Marcus heeft 16:8 bedoeld als slot.

   1. Iemand anders heeft het lange slot 16:9-20 er later bijgeschreven.

B. Marcus heeft 16:8 niet bedoeld als slot.

       Marcus was in staat zijn evangelie te voltooien.

           De huidige 16:9-20 zijn van Marcus.

           2. Ze zijn weggelaten uit de (voorloper van) de codex Sinaiticus en de Codex Vaticanus, hetzij per ongeluk, hetzij opzettelijk.

           De huidige 16:9-20 zijn niet van Marcus.

           3. Het oorspronkelijke slot is per ongeluk verloren gegaan (het laatste blad van een codex, of het laatste gedeelte van een boekrol). Iemand anders heeft dit later aangevuld.
           4. Het slot van Marcus werd afgewezen en door iemand anders vervangen door de huidige 16:9–20, als harmonisatie met de andere evangeliën.

       Marcus was niet in staat zijn evangelie te voltooien.

       5. Hij stierf of vertrok plotseling naar Rome. Iemand anders maakte het werk af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sorry, Het evangelie van Markus is niet geschreven door de discipel Markus.

Euh..... Lijkt me nogal wiedes, er heeft nooit een discipel Marcus bestaan, ook niet in de Bijbel.

Het evangelie van Marcus wordt traditioneel toegeschreven aan Johannes Marcus, die wel in de Bijbel genoemd wordt en een metgezel van Paulus was en tolk van Petrus is. (Die laatste apostel zou een belangrijke bron voor dit evangelie geweest zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De engelse wiki heeft ook nog deze hypothese:

Mark wrote an ending, but it was suppressed and replaced with verses 16:9–20, which are a pastiche of parallel passages from the other canonical Gospels.

Verder staat er dat het lange einde uit het begin van de tweede eeuw komt. Ik denk dat Markus het lange einde nooit gekend heeft. Hij heeft het meest bijzondere van Jezus weggelaten; de opstanding. Mijn hypothese is dat het verhaal van de opstanding rond het schrijven van Markus helemaal nog niet in zijn huidige vorm bekend was.

Dat zijn leuke overwegingen, zeker voor een geschiedkundige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder staat er dat het lange einde uit het begin van de tweede eeuw komt.
Nee, er staat dat het vroegst gevonden bewijs uit die tijd komt. Juist vanuit historisch oogpunt kun je dat niet gelijk stellen aan dat het toen pas is ontstaan.

Het geeft een bovengrens aan, niet een harde ondergrens.

Mijn hypothese is dat het verhaal van de opstanding rond het schrijven van Markus helemaal nog niet in zijn huidige vorm bekend was.

Wie weet. Of aanvankelijk niet nodig geacht als slot.

Tevens is het wel boeiend om Marcus wel in verband te zien met de twee andere synoptische evangeliën.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Synoptische_vraagstuk

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid