Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dat dacht ik ook, of eigenlijk; dat was altijd mijn indruk van het christelijke geloof.

Terwijl als je naar deze trailer kijkt, de Facebook pagina's leest en ook ziet wat Ronald Plat allemaal verkondigd dan wordt er sterk de indruk gewekt dat elke christen dit kan "want dat staat in de bijbel" (1 zinnetje maar, maar toch..)

Mja, sommige christenen lijken een beetje uitgaan van een soort van wonder automatisme, dat God zeg maar een wonder volmachtiging heeft gegeven. Terwijl de mainstream opvatting van het christendom is dat God mensen idd gebruikt, ook bij wonderen, maar dat wonderen wel iets bijzonders zijn wat echt niet iedere gelovige altijd met regelmaat maar ervaart of deel aan neemt. En zeker ook niet altijd zal gebeuren wanneer je het zelf zou willen. Er bestaat zegmaar geen wetmatigheid en het blijft iets bijzonders wat juist afwijkt van het normale.

Kijk, toch nog wat geleerd op de donderdag ochtend ;)

Nu heb je wel gelijk dat ook de RKK niet zo positief is over Halloween, terwijl Aller heiligen juist wel een officieel katholiek feest is. Eentje waar juist mensen van dat filmpje vast niet erg enthousiast over zijn. Maar ik gok zo dat de dagkeuze ook meer vanuit evangelisatie oogpunt hebben gekozen.

Dat is waar, al zou ik in dat geval toch wel gaan twijfelen. Als het een christen lukt door gebed om een lichaam wat al half begint te vergaan tot leven te wekken dan begin ik toch te twijfelen aan mijn agnostische overtuiging....

Lijkt me een gezonde houding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

het blijft iets bijzonders wat juist afwijkt van het normale.

In de tijd van Handelingen niet en dat was de vroege regen.

Toen was het in die tijd ook erg bijzonder.

Vergelijk het met dat ik een boek schrijf over grote overstromingen in Europa in de geschiedenis. Dat betekent nog niet dat iedere Europeaan constant z'n huis onder water heeft staan.

Het feit dat wonderen in de Bijbel al zo'n aandacht krijgen geeft m.i. al aan dat het iets bijzonders was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
het blijft iets bijzonders wat juist afwijkt van het normale.

In de tijd van Handelingen niet en dat was de vroege regen.

Toen was het in die tijd ook erg bijzonder.

Da's waar. Opwekking van een dode ook trouwens. De discipelen zullen die opwekking in Handelingen een jaar eerder niet verwacht hebben. Ze dachten al dat die vrouwen zotteklap spraken toen Jezus was opgewekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor veel mensen bleef het iets zots. En als ik kijk naar Handelingen en naar christelijke verhalen in de geschiedenis, dan lijkt het opstaan uit de dood toen en later iets zeer zeldzaams te zijn.

Eigenlijk ook best logisch, want de Bijbel heeft juist de nadruk met de lichamelijke opstand uit de dood bij/na het laatste oordeel en Jezus die een plaatsje vrij maakt in de hemel enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus die een plaatsje vrij maakt in de hemel enzo.

Juist, geestelijke opwekking. Gelovigen worden ook niet echt opgewekt, ja blij opgewekt, omdat ze beseffen dat ze echt met Hem zijn gestorven en opgewekt. En dan kan de rest opgewekt worden, geestelijk en als daar een natuurlijke opwekking voor nodig is, ach eentje in Nederland lijkt me al voldoende om er een hoop te overtuigen. Plat zei: Waarom komt er niet iemand uit Amerika hier, zo'n geweldige opwekkingsleider? Toen zei ik: Ach, waarom wel, we hebben zelf Zijn opstandingskracht in ons. Hahaha, ik loop 'm op te stoken op Facebook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ronald was er van overtuigd dat hij die vermoorde broertjes kon opwekken. Dat is toch niet aan hem om te beslissen? Het lijkt me nogal wat als christen dat je zegt "ik bepaal dat ik dat kan", ga je dan niet op de stoel van God zitten?

Hij heeft zijn excuses ook aangeboden. Daar moet je inderdaad mee oppassen. Ik geloof dat elke gelovige het kan doen als God hem daar opdracht toe geeft. Maar dan moet je je niet vergissen en dingen gaan zeggen zoals het gaat zeker gebeuren in dit geval. Pas als het is gelukt blijkt dat God het wou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij heeft zijn excuses ook aangeboden.

Misschien is het de skeptici in mij, maar dat excuus kwam niet heel erg oprecht over. Ik had de indruk dat dit excuus er alleen kwam omdat er een ware "shitstorm" uit was gebroken omtrent zijn opmerkingen.

Ik vraag me af of hij tot inkeer was gekomen als de media er niet zo bovenop was gesprongen.

Pas als het is gelukt blijkt dat God het wou.

Ok, dan zou mijn vervolg vraag zijn; heb je voorbeelden waar echt vaststaat dat een dode is opgewekt? En dan geen anekdotes van de vriend van de zus van die buurman uit Lutjebroek, maar gevallen waar iemand echt was overleden, door een dokter was doodverklaard en vervolgens door een DRT weer op de been is gekregen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij heeft zijn excuses ook aangeboden.

Misschien is het de skeptici in mij, maar dat excuus kwam niet heel erg oprecht over. Ik had de indruk dat dit excuus er alleen kwam omdat er een ware "shitstorm" uit was gebroken omtrent zijn opmerkingen.

Ik vraag me af of hij tot inkeer was gekomen als de media er niet zo bovenop was gesprongen.

'Wat als-vragen' zijn vaak moeilijk te beantwoorden hoor. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook een onderbuikgevoel lijkt me prima te onderbouwen. Er is voor jou een reden waarom je dat onderbuikgevoel hebt. Ik gok dat het te maken heeft met de irrationaliteit van het opwekken van doden gecombineerd met een altijd toevallig afwezige bewijsvoering.

Ik als christen wil best geloven dat x of y uit de dood is opgewekt maar vind het toch altijd zeer frappant dat het of ergens in Verweggistan plaatsvindt of/of er totaal geen bewijsvoering is. Ik vraag niet veel maar men komt nooit met enig bewijs. Enkel een mooi verhaal waarvan ik al vrij snel van mening ben dat het rammelt aan alle kanten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook een onderbuikgevoel lijkt me prima te onderbouwen. Er is voor jou een reden waarom je dat onderbuikgevoel hebt. Ik gok dat het te maken heeft met de irrationaliteit van het opwekken van doden gecombineerd met een altijd toevallig afwezige bewijsvoering.

Ik als christen wil best geloven dat x of y uit de dood is opgewekt maar vind het toch altijd zeer frappant dat het of ergens in Verweggistan plaatsvindt of/of er totaal geen bewijsvoering is. Ik vraag niet veel maar men komt nooit met enig bewijs. Enkel een mooi verhaal waarvan ik al vrij snel van mening ben dat het rammelt aan alle kanten.

Ik kan niet anders dan bij je aansluiten.

Bij komt er dan ook nog eens bij het feit dat iemand genezen wordt of uit de dood wordt opgewekt niet het belangrijkste is.

Maar het gevolg.

Natuurlijk is ziekte erg dat vinden wij als mensen allemaal. Maar het is soms net of we vergeten dat we vergankelijk zijn of ziek kunnen worden

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook een onderbuikgevoel lijkt me prima te onderbouwen. Er is voor jou een reden waarom je dat onderbuikgevoel hebt. Ik gok dat het te maken heeft met de irrationaliteit van het opwekken van doden gecombineerd met een altijd toevallig afwezige bewijsvoering.

Ook dat, maar vooral het moment van het excuus. Ik volg Ronald Plat en die Gloriestoelers sinds Goedgelovig er over schreef, met stomheid was ik geslagen dat er mensen zijn in de ontwikkelde Westerse wereld die in dit soort dingen geloven.

Toen de "shitstorm" begon aan te wakkeren na zijn aanbod aan de moeder van de broertjes heb ik zijn eerste reacties gezien, dat was alles behalve berouw tonen. Pas toen zijn hoofd op de Telegraaf verscheen, er bedreigingen binnen kwamen en het allemaal wel erg serieus werd heeft ie een excuus geplaatst.

Ja dan kan ik niet anders dan de indruk krijgen dat hij als reactie een excuus aanbied, niet omdat hij inziet dat zijn opmerkingen erg pijnlijk zijn voor de moeder in kwestie.

Ik als christen wil best geloven dat x of y uit de dood is opgewekt maar vind het toch altijd zeer frappant dat het of ergens in Verweggistan plaatsvindt of/of er totaal geen bewijsvoering is. Ik vraag niet veel maar men komt nooit met enig bewijs. Enkel een mooi verhaal waarvan ik al vrij snel van mening ben dat het rammelt aan alle kanten.

Ja je moet wel erg goedgelovig zijn.... Maar goed, als je al in Nessie geloofd is dat niet zo moeilijk volgens mij, toch Coby? |P:B

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, dan zou mijn vervolg vraag zijn; heb je voorbeelden waar echt vaststaat dat een dode is opgewekt? En dan geen anekdotes van de vriend van de zus van die buurman uit Lutjebroek, maar gevallen waar iemand echt was overleden, door een dokter was doodverklaard en vervolgens door een DRT weer op de been is gekregen?

Dat zoeken ze volgens mij in die film uit. Ik ken alleen gevallen uit China en Afrika en dat die man van Raised from the dead van Reinhard Bonnke wat gedocumenteerd was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb moeite om het serieus te nemen; gloriestoelen, doden opwekken, in de Hemel geweest zijn, profetische gaven en weten op welke dag wie bekeerd enz.

Ik voel afstand, steeds meer. Het duwt me steeds meer richting agnostisch denken.

Hoe ervaren andere christenen dit; zijn we weinig kritisch omdat een christen op dit forum dit beweerd en je elkaar op dit punt niet afvalt? Moet je iets gewoon aannemen omdat een ander zegt dat zij/hij dit mee gemaakt heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb moeite om het serieus te nemen; gloriestoelen, doden opwekken, in de Hemel geweest zijn, profetische gaven en weten op welke dag wie bekeerd enz.

Ik voel afstand, steeds meer. Het duwt me steeds meer richting agnostisch denken.

Hoe ervaren andere christenen dit; zijn we weinig kritisch omdat een christen op dit forum dit beweerd en je elkaar op dit punt niet afvalt? Moet je iets gewoon aannemen omdat een ander zegt dat zij/hij dit mee gemaakt heeft?

Natuurlijk niet. Je mag wat dit soort dingen betreft geloven en niet geloven wat je wil. Mij zeggen dat soort dingen helemaal niets. Ik begrijp ook niet wat dan de bedoeling is van zo'n "opwekking." Een stel rijkelui, wonende in een van de rijkste landen, die nog een beetje extra geënthousiasmeerd worden voor een geloof waar ze het toch altijd al mee eens waren? Waarin ze hun leefwijze toch al niet erg veel hoeven te veranderen en waarin ze als het erop aankomt gewoon mee kunnen blijven doen met de westerse, hedonistische leefwijze? Als gezonde, sterke en weldoorvoede mensen, die ook op het gebied van geloofsbeleving al alles kunnen krijgen wat ze willen?

Zoals ik al eens in een column schreef: God klopt allang aan de zwaar bepantserde deuren van ons hart. Met miljoenen graatmagere, bloedige, vergiftigde, getraumatiseerde en stervende vuisten en vuistjes tegelijk (en misschien ook wel pootjes). Schreeuwend, jankend, smekend, biddend om binnen te komen, om je aan te mogen raken, te laten delen in zijn lijden. Maar goed, dat vinden we dan weer niet verstandig, dus liever dan maar weer wat extra enthousiaste of meditatieve liederen zingen over hoe goed God wel niet is voor ons. Maar eens zal het pantser doorbroken worden en zul je naakt en armzalig voor God staan en uitroepen: "Mijn God, nee, was Ú het al die tijd?" En dat kan al in dit leven gebeuren. Geen opwekking, maar dood. En dan pas verrijzenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid