Spring naar bijdragen

Kan God moe worden?


Aanbevolen berichten

Bedankt voor je duidelijk antwoord. Maar wat dan te denken van Jesaja hoofdstuk 40 vers 28 Robert Frans? :)

Tja, Jesaja denkt er inderdaad weer anders over. Kan gebeuren, maakt niet uit, want over God kunnen we sowieso al weinig echt zinnigs zeggen en de boeken van de Schrift hebben nooit de intentie gehad om één eenduidige theologie te omschrijven. Er staan verschillende ervaringen in van de zich ontwikkelende religieuze mens en die ervaringen houden zich niet per se aan strikte, eenduidige richtlijnen. Voor bijbelse theologie hebben we Paulus al, en zelfs hij uit zich regelmatig in poëzie en literatuur, en voor eenduidige filosofische systemen en omschrijvingen van het Onbeschrijfelijke moet je bij de Grieken zijn.

Je kunt het ook zo zien: eerst was God menselijk, toen werd Hij goddelijk, en nu is Hij volledig Mens en volledig God. In beeldspraak natuurlijk, want God is ongeschapen en altijd en eeuwig Dezelfde en de Andere. Genesis en Jesaja hebben beiden honderd procent gelijk.

Evenals Maria K. snap ook ik niet meer wat je gelooft. Wat bedoel je nou Robert Frans, vergist de profeet Jesaja zich ja of nee? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar goed, dit zijn enkel wat persoonlijke gedachten van mij die je gewoon kunt negeren als je dat wil.

Ik vind het heel vaak heel prettig om jou te lezen en vaak zijn het ook best wel wijze woorden.

Af en toe lijk je in je meningen nogal heen en weer te zwenken iig. geen duidelijke richting aan te kunnen geven.

Bij persoonlijke gedachten is dat ook helemaal geen punt.

Mijn eigen meningen zijn ook niet altijd stabiel en zo blijf je ook flexibel genoeg om te kunnen groeien en je aan te passen aan een veranderlijke wereld.

Mijn persoonlijke gedachte erover?

Ik heb dat liever dan starheid.

Echter in topics als deze, in het forum "Bijbelstudie", kom je er niet ver mee.

Zomaar wat persoonlijke gedachten over God ventileren heeft geen schijn van kans in een discussie in een forum als "Bijbelstudie".

Dat is vragen om "vragen naar antwoorden". (H)

En die zul je dan ook moeten kunnen geven aan de hand van die Bijbel.

Ook bij onderwerpen, waar je je hele leven aan ophangt, zoals je geloof, lijkt het me toch wel vaak heel erg vaag.

Het geeft heel vaak het gevoel, dat je aan het laveren bent tussen datgene wat je denkt wat je religie zegt en dat wat je leert binnen je eigen persoonlijke leven in deze moderne tijd en dat alles dan geïnterpreteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is waar, maar ik wilde enkel aangeven dat er dus verschillende ideeën over Hem in de Schrift staan. In Genesis rust Hij uit van zijn werk, maar in Jesaja is Hij nooit moe. En daarin zie ik dus wel een bijzondere opbouw in de Schrift, in hoe mensen Hem bezien. In vooral de eerste geschriften is Hij vooral dus een menselijk stamhoofd, maar dan met heel veel meer kracht, die het opneemt voor de familie en later het volk. Later, vooral in de profeten en de wijsheidsgeschriften wordt Hij al meer goddelijk, afstandelijk, die alles bestuurt naar zijn Wil en niet enkel geboden is aan één bepaald volk. Zeker niet als deze zich van Hem afkeert.

In Christus worden die twee eigenschappen vervolgens op unieke wijze met elkaar verenigd en is Hij dus volledig Mens en volledig God. Hij is de universele Schepper die alles in zijn Hand houdt, maar ook de persoonlijke Geliefde die in ons nabijheid wil rusten en ons wil liefhebben, zoals ook wij bij Hem mogen rusten en Hem mogen liefhebben. Dat unieke spel tussen afstand en nabijheid, tussen de God die nooit moe is en alles kan en de God die uitgeput raakt en onze hulp nodig heeft, tussen de God die alles onwrikbaar vaststelt en de God die de mens om zijn mening vraagt, geeft mijns inziens juist kleur aan de christelijke spiritualiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft iemand al eens in andere vertalingen gekeken?

Alleen de groot nieuws Bijbel heeft gezorgd dat deze schijnbare contradictie er niet meer zou zijn.

Wat moeten je daar nou mee?

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ge ... =nl&set=10

Genesis 2:1,2,3

1 Zo werden de hemel en de aarde voltooid, en alles wat zij bevatten.

2 Op de zevende dag was God klaar met alles wat hij gemaakt had, op de zevende dag hield hij op met al zijn werk.

3 God gaf de zevende dag zijn zegen en maakte er een bijzondere dag van. Want op die dag, toen hij zijn schepping voltooid had, hield hij op met al zijn werk.

Gewoon zeggen dat alle andere vertalingen fout zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Naardense Bijbel ook hoor. ;)

God voltooit op de zevende dag

zijn werk dat hij heeft gedaan;

hij houdt sabbat op de zevende dag

van al zijn werk dat hij heeft gedaan.

God zegent de zevende dag

en heiligt die;

want daarop heeft hij sabbat gehouden

van al zijn werk,

dat God geschapen heeft om te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat de dominee inderdaad even lekker uitrust van zijn zware werk en geniet van zijn vrije tijd, dankbaar voor wat hij voor zijn gemeente heeft mogen doen en door het gebed nog steeds mag doen.

:#

Dat is Robert. :Y

Dat is niet de bedoeling. _O-

Is die dominee na zijn 65 jaar, als hij in ruste is, nou moe of niet? :E

Als mede antwoord op:

Is God na die 6 dagen, als hij in rust van zijn werk, nou moe of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Naardense Bijbel ook hoor. ;)

God voltooit op de zevende dag

zijn werk dat hij heeft gedaan;

hij houdt sabbat op de zevende dag

van al zijn werk dat hij heeft gedaan.

God zegent de zevende dag

en heiligt die;

want daarop heeft hij sabbat gehouden

van al zijn werk,

dat God geschapen heeft om te maken.

Oké.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat de dominee inderdaad even lekker uitrust van zijn zware werk en geniet van zijn vrije tijd, dankbaar voor wat hij voor zijn gemeente heeft mogen doen en door het gebed nog steeds mag doen.

:#

Dat is Robert. :Y

Dat is niet de bedoeling. _O-

Is die dominee na zijn 65 jaar, als hij in ruste is, nou moe of niet? :E

Als mede antwoord op:

Is God na die 6 dagen, als hij in rust van zijn werk, nou moe of niet?

Volgens Mozes wel.

En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte (שבת shabath) Hij van al Zijn werk (מל××›×” mÄ•la'kah), dat God schiep door het te maken.' (Gen 2,2)

Shabath in combinatie met mĕla'kah betekent rusten van het werk en als je dat vergelijkt met hoe joden de sabbat houden is wel duidelijk dat ook de Naardense vertaling de eindjes kloppend probeert te krijgen. Precies daarom heb ik de Naardense vertaling evenals de GNB helemaal niet zo hoog. Nee doe mij dan maar de NVB, dat is pas een uitstekende objectieve vertaling.

Hoe men het ook wendt of keert, Mozes leert dat God moe kan worden en Jesaja schreef dat hij dit niet kan. De oplossing van Robert Frans vind ik leuk gevonden, maar ook dat is weer in tegenspraak met de leer van Jesaja.

'U bent Mijn getuigen, spreekt de HEERE, en Mijn dienaar die Ik verkozen heb, opdat u het weet en Mij gelooft, en begrijpt dat Ik Dezelfde ben: vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn.' (Jes 43,10)

Er is dus geen stammengod Robert Frans, want God is gister en vandaag Dezelfde (Heb 13,8) dat het OT uitsluitend voor joden bestemd is is een wijdverspreide leugen. Ook samaritanen lezen van oudsher uit dezelfde geschriften.

Ik denk dat we naar de volgende fase kunnen, aangezien mij aangetoond lijkt dat er niks mis is met de vertalingen. Ook is vastgesteld dat God Dezelfde is en dus niet veranderd van een mens in de eeuwige zoals gesuggereerd werd in dit topic.

Spreken Mozes en Jesaja elkaar dan tegen of is er een andere verklaring mogelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien een waardevolle aanvulling:

Joh 5:17-18

Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’ 18 Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde.

Exact, God werkt aan één stuk door is het tegenovergestelde van God die rust op de zevende dag.

Gods rustdag duurt nog steeds voort, zoals blijkt uit Hebreeën 4 die hierboven al een keer is aangehaald. En deze tekst in Johannes maakt duidelijk dat God altijd werkt. En omdat God inderdaad niet veranderd is, rust God van zijn scheppingswerken. Voor alle overige werken heeft hij nog heel veel energie! Dus wie weet wat we nog aan scheppingswerken kunnen verwachten als Gods rustdag voorbij is!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat 'rusten' wat God deed na de schepping is niet de fysieke rust die na de zondeval iedere sabbat werd beoefend.

Hebreen 4: 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan,

M.a.w. Degenen waar God het over had 'rustten' wel van hun werk op de Sabbat, maar de echte 'rust' konden ze niet binnen gaan vanwege ongehoorzaamheid. Pas nu is het mogelijk om die rust in te gaan, zegt Paulus:

Hebreeen 4: 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Hoe? Door naar zijn stem te luisteren en te geloven:

Hebreeen 4: En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’

Edit: Rust is dus iets wat hoort bij God, een eigenschap die mensen overduidelijk missen zonder een overvloed aan Heilige Geest, maar God kon wellicht alleen in het paradijs zijn rust ingaan toen hij nog kon zeggen 'het is goed'?

Moeten ook wij op vandaag dan niet ook naar Gods stem luisteren en Hem in gehoorzaamheid geloven door Zijn herinneringsDAG , de Zevende Dag, als Sabbat in eer te houden en hem zodoende als Schepper en Verlosser der mensheid te aanbidden!!?.

En niet, net zoals zij die hun aanbidding aan andere goden gaven, koppig verder handelen door de aanbiddingsdag te onderhouden die voorgeschreven is door hen waarvan Gods woord verklaart:

Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd

(Daniel 7:25)

Gezegende Sabbat

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat 'rusten' wat God deed na de schepping is niet de fysieke rust die na de zondeval iedere sabbat werd beoefend.

Hebreen 4: 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan,

M.a.w. Degenen waar God het over had 'rustten' wel van hun werk op de Sabbat, maar de echte 'rust' konden ze niet binnen gaan vanwege ongehoorzaamheid. Pas nu is het mogelijk om die rust in te gaan, zegt Paulus:

Hebreeen 4: 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Hoe? Door naar zijn stem te luisteren en te geloven:

Hebreeen 4: En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’

Edit: Rust is dus iets wat hoort bij God, een eigenschap die mensen overduidelijk missen zonder een overvloed aan Heilige Geest, maar God kon wellicht alleen in het paradijs zijn rust ingaan toen hij nog kon zeggen 'het is goed'?

Moeten ook wij op vandaag dan niet ook naar Gods stem luisteren en Hem in gehoorzaamheid geloven door Zijn herinneringsDAG , de Zevende Dag, als Sabbat in eer te houden en hem zodoende als Schepper en Verlosser der mensheid te aanbidden!!?.

En niet, net zoals zij die hun aanbidding aan andere goden gaven, koppig verder handelen door de aanbiddingsdag te onderhouden die voorgeschreven is door hen waarvan Gods woord verklaart:

Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd

(Daniel 7:25)

Gezegende Sabbat

Dat is een topic op zichzelf waard maar volgens mij is net als het offeren van dieren een teken van Jezus' offer is, is de Sabbat een teken van de rust die Jezus' offer mogelijk heeft gemaakt voor hen die gehoorzamen (= geloven).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat 'rusten' wat God deed na de schepping is niet de fysieke rust die na de zondeval iedere sabbat werd beoefend.

Hebreen 4: 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan,

M.a.w. Degenen waar God het over had 'rustten' wel van hun werk op de Sabbat, maar de echte 'rust' konden ze niet binnen gaan vanwege ongehoorzaamheid. Pas nu is het mogelijk om die rust in te gaan, zegt Paulus:

Hebreeen 4: 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Hoe? Door naar zijn stem te luisteren en te geloven:

Hebreeen 4: En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’

Edit: Rust is dus iets wat hoort bij God, een eigenschap die mensen overduidelijk missen zonder een overvloed aan Heilige Geest, maar God kon wellicht alleen in het paradijs zijn rust ingaan toen hij nog kon zeggen 'het is goed'?

Moeten ook wij op vandaag dan niet ook naar Gods stem luisteren en Hem in gehoorzaamheid geloven door Zijn herinneringsDAG , de Zevende Dag, als Sabbat in eer te houden en hem zodoende als Schepper en Verlosser der mensheid te aanbidden!!?.

En niet, net zoals zij die hun aanbidding aan andere goden gaven, koppig verder handelen door de aanbiddingsdag te onderhouden die voorgeschreven is door hen waarvan Gods woord verklaart:

Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd

(Daniel 7:25)

Gezegende Sabbat

Dat is een topic op zichzelf waard maar volgens mij is net als het offeren van dieren een teken van Jezus' offer is, is de Sabbat een teken van de rust die Jezus' offer mogelijk heeft gemaakt voor hen die gehoorzamen (= geloven).

Dit is juist , het is een (verbonds) teken voor hen die gehoorzamen of anders gezegd het is het teken van hen die zich aan God verbinden door Hem als Schepper en Verlosser te aanbidden op het door Hem bepaalde tijdstip , namelijk de zevende dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God slaapt niet maar rust evenmin, dat onderscheid wat coby ook al aankaartte is slechts kunstmatig want beide zijn menselijke eigenschappen.

Er staat ook niet in Genesis dat God moe of afgemat was, dat is wat jij er van maakt...

Er staat dat God rustte van zijn werken wat impliceert dat God moe was van het harde werk.

Dat is een kwestie van interpretatie.

Je gaat overigens voorbij aan mijn punt van het 'menselijk spreken' over God.

Maar in Genesis wordt niet menselijk over God gesproken zeg je net, want er staat niet dat God moe werd. Wat moet ik hier nou mee?

Ik moet bekennen dat ik je OP wat snel doorgenomen had, en aannam dat het in de tekst zelf stond. Ook al had er gestaan dat God moe was, dan had dat altijd nog een figuurlijk spreken kunnen zijn, zoals dat op andere plekken in de Bijbel gebeurt.

Dus hoe je het wendt of keert, ik heb altijd gelijk. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is juist , het is een (verbonds) teken voor hen die gehoorzamen of anders gezegd het is het teken van hen die zich aan God verbinden door Hem als Schepper en Verlosser te aanbidden op het door Hem bepaalde tijdstip , namelijk de zevende dag.

De discussie over sabbat en zondag is hier offtopic. Daar is al een ander topic voor:

viewtopic.php?f=13&t=23629

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik moet bekennen dat ik je OP wat snel doorgenomen had, en aannam dat het in de tekst zelf stond. Ook al had er gestaan dat God moe was, dan had dat altijd nog een figuurlijk spreken kunnen zijn, zoals dat op andere plekken in de Bijbel gebeurt.

Ontken je nog steeds dat God moe kon worden volgens Mozes, na alle bronnen die hier in dit topic gepost zijn die dat duidelijk aantonen? Ik wist dat Groningers stug zijn, maar jij breekt werkelijk alle records! :+

Wat jij doet is de geschriften van Mozes relativeren met een geschrift wat joden ondergeschikt aan de Thora achten. Ik verbaas me dat je je er zo gemakkelijk van af maakt.

Dus hoe je het wendt of keert, ik heb altijd gelijk. :D

Denk het ook ja, maar deze keer niet. :N

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik moet bekennen dat ik je OP wat snel doorgenomen had, en aannam dat het in de tekst zelf stond. Ook al had er gestaan dat God moe was, dan had dat altijd nog een figuurlijk spreken kunnen zijn, zoals dat op andere plekken in de Bijbel gebeurt.

Ontken je nog steeds dat God moe kon worden volgens Mozes, na alle bronnen die hier in dit topic gepost zijn die dat duidelijk aantonen? Ik wist dat Groningers stug zijn, maar jij breekt werkelijk alle records! :+

Ik dacht dat Friezen koppig waren. :# Enfin, jij leest wat er staat: 'Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had.' (NBV) Vervolgens knoop je er zelf een conclusie aan vast: namelijk dat God moe was. Het is een mogelijke vertaling, maar ik denk zelf dat het begrip 'sabbat' en 'sabbatsrust' breder en dieper is dan 'uitrusten omdat je moe bent'. Het is juist de rust van het genieten, terugkijken naar wat je gedaan en bereikt hebt.

Wat jij doet is de geschriften van Mozes relativeren met een geschrift wat joden ondergeschikt aan de Thora achten. Ik verbaas me dat je je er zo gemakkelijk van af maakt.
Dus hoe je het wendt of keert, ik heb altijd gelijk. :D

Denk het ook ja, maar deze keer niet. :N

Ik ben dan ook geen Jood, maar een Christen. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid