Spring naar bijdragen

Kan God moe worden?


Aanbevolen berichten

De meeste christenen kennen de passage uit Genesis 2 wel waarin we lezen dat God rustte van zijn werk. Voor de volledigheid citeer ik het betreffende gedeelte:

'Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.' (Gen 2,2-3)

God rustte op de zevende dag van zijn werk omdat hij moe was en dat is ook waarom joden rustten op de sabbat en christenen op zondag. Hoewel het duidelijk in Genesis staat, kan ik me nauwelijks voorstellen dat de eeuwige God die geen mens is (Hos 11,9) leidt aan een typisch menselijke eigenschap en moe wordt. Kennelijk dacht de profeet Jesaja daar net zo over (of hij had Genesis niet gelezen) want hij schreef:

'Zo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon en de aarde de voetbank van Mijn voeten. Waar zou dan het huis zijn dat u voor Mij zou willen bouwen en waar de plaats van Mijn rust?.....Weet u het niet? Hebt u het niet gehoord? De eeuwige God, de HEERE, de Schepper van de einden der aarde, wordt niet moe en niet afgemat. Er is geen doorgronding van Zijn inzicht.' (Jes 40,28)

Volgens Mozes rustte God van zijn werken, maar Jesaja schreef dat de Schepper moe noch afgemat wordt. Hoe kan dat? Binnen het jodendom wordt Mozes beschouwd als de grootste profeet en heeft bij een meningsverschil altijd gelijk. Is hier sprake van zo'n geval of zit het anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hij rustte betekent Hij stopte met scheppen / Hij kwam tot rust. Niet dat Hij ging slapen. De bewaarder van Israel sluimert noch slaapt.

Joden rusten op de sabbat: ze verrichten generlei werk, ze gaan dan naar de synagoge. Sabbat: Een dag apart gezet voor de Heer, geen uitslaapdag om bij te komen van een week werken.

Hebreeen 4:9-11

Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. 10 Want wie tot zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.

Richteren 6:24 Toen bouwde Gideon daar een altaar voor de HERE en noemde dat: De HERE is vrede. Jehovah Shalom

Hij is Zelf Rust/Vrede/Shalom.

Shabbath shalom,

coby

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien een waardevolle aanvulling:

Joh 5:17-18

Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’ 18 Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Bijbel wordt vaak met menselijke begrippen over God gesproken. Zo staat er in de psalmen: 'Gods rechterarm heeft grote kracht'. Wil dat zeggen dat Hij armen heeft? Nee, want God is Geest en geen mens. Wel betekent het dat Hij tot veel in staat is. Zo moet ook dit spreken figuurlijk opgevat worden.

Net als de Joden overigens niet de hele sabbat slapen maar rust houden en genieten van dat wat hun werk hen gebracht heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij rustte betekent Hij stopte met scheppen / Hij kwam tot rust. Niet dat Hij ging slapen. De bewaarder van Israel sluimert noch slaapt.

Joden rusten op de sabbat: ze verrichten generlei werk, ze gaan dan naar de synagoge. Sabbat: Een dag apart gezet voor de Heer, geen uitslaapdag om bij te komen van een week werken.

Hebreeen 4:9-11

Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. 10 Want wie tot zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.

Richteren 6:24 Toen bouwde Gideon daar een altaar voor de HERE en noemde dat: De HERE is vrede. Jehovah Shalom

Hij is Zelf Rust/Vrede/Shalom.

Shabbath shalom,

coby

Ik heb ook niet gezegd dat God slaapt, goed lezen! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien een waardevolle aanvulling:

Joh 5:17-18

Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’ 18 Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde.

Exact, God werkt aan één stuk door is het tegenovergestelde van God die rust op de zevende dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Bijbel wordt vaak met menselijke begrippen over God gesproken. Zo staat er in de psalmen: 'Gods rechterarm heeft grote kracht'. Wil dat zeggen dat Hij armen heeft? Nee, want God is Geest en geen mens. Wel betekent het dat Hij tot veel in staat is. Zo moet ook dit spreken figuurlijk opgevat worden.

Net als de Joden overigens niet de hele sabbat slapen maar rust houden en genieten van dat wat hun werk hen gebracht heeft.

God slaapt niet maar rust evenmin, dat onderscheid wat coby ook al aankaartte is slechts kunstmatig want beide zijn menselijke eigenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Bijbel wordt vaak met menselijke begrippen over God gesproken. Zo staat er in de psalmen: 'Gods rechterarm heeft grote kracht'. Wil dat zeggen dat Hij armen heeft? Nee, want God is Geest en geen mens. Wel betekent het dat Hij tot veel in staat is. Zo moet ook dit spreken figuurlijk opgevat worden.

Net als de Joden overigens niet de hele sabbat slapen maar rust houden en genieten van dat wat hun werk hen gebracht heeft.

God slaapt niet maar rust evenmin, dat onderscheid wat coby ook al aankaartte is slechts kunstmatig want beide zijn menselijke eigenschappen.

Er staat ook niet in Genesis dat God moe of afgemat was, dat is wat jij er van maakt...

Je gaat overigens voorbij aan mijn punt van het 'menselijk spreken' over God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij rustte betekent Hij stopte met scheppen / Hij kwam tot rust. Niet dat Hij ging slapen. De bewaarder van Israel sluimert noch slaapt.

Joden rusten op de sabbat: ze verrichten generlei werk, ze gaan dan naar de synagoge. Sabbat: Een dag apart gezet voor de Heer, geen uitslaapdag om bij te komen van een week werken.

Hebreeen 4:9-11

Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. 10 Want wie tot zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.

Richteren 6:24 Toen bouwde Gideon daar een altaar voor de HERE en noemde dat: De HERE is vrede. Jehovah Shalom

Hij is Zelf Rust/Vrede/Shalom.

Shabbath shalom,

coby

U heeft gelijk als je schrijft dat God ons in de verzen van genesis 2:1-4 leert dat Hij stopte met zijn scheppingswerk.

Maar zoals ook meestal gebeurt "vergeet" men verder te lezen want terzelfdertijd zegt Hij ook dat Hij deze dag heiligde (apart) zette en zegende als herdenkingsDAG (24uur) aan hetgeen hij verricht heeft.

Op dat ogenblik waren daar geen Joden aanwezig, enkel eeuwen nadien worden zij er enkel maar aan herinnerd wat God gedaan heeft , namelijk het apart zetten en zegenen van een herdenkingsDAG.

GEDENK de Sabbat dat je die HEILIGT ....WANT in zes dagen heeft de here de hemel en de aarde gemaakt. (exodus 20)

Dit apart zetten als herinnering aan het rusten van GOD omwille van hetgeen Hij voor de mens bewrocht heeft was en is dus bedoeld voor een ieder die God liefheeft en Hem wil dienen en gehoorzamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Jesaja 40:25, 26) . . .„Met wie kunt GIJ mij echter vergelijken, zodat ik zijns gelijke zou worden gemaakt?â€, zegt de Heilige. 26 „Heft UW ogen naar omhoog en ziet. Wie heeft deze dingen geschapen? Het is Degene die het heerleger daarvan zelfs naar het getal uitleidt, ze alle zelfs bij name roept. Vanwege de overvloed van dynamische energie, en omdat hij sterk is in kracht, ontbreekt er niet één [aan].

God heeft een overvloed van dynamische energie. Je ziet dat in elk aspect van Zijn schepping. Kijk eens het Universum in, de energie die daar is is duizelingwekkend groot, een mens valt in het niet!

En dan nog te bedenken dat God alles in het Universum onderhoudt en alle systemen in takt houdt.

NEE, de ware God wordt noch moe noch mat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Bijbel wordt vaak met menselijke begrippen over God gesproken. Zo staat er in de psalmen: 'Gods rechterarm heeft grote kracht'. Wil dat zeggen dat Hij armen heeft? Nee, want God is Geest en geen mens. Wel betekent het dat Hij tot veel in staat is. Zo moet ook dit spreken figuurlijk opgevat worden.

Net als de Joden overigens niet de hele sabbat slapen maar rust houden en genieten van dat wat hun werk hen gebracht heeft.

God slaapt niet maar rust evenmin, dat onderscheid wat coby ook al aankaartte is slechts kunstmatig want beide zijn menselijke eigenschappen.

Er staat ook niet in Genesis dat God moe of afgemat was, dat is wat jij er van maakt...

Er staat dat God rustte van zijn werken wat impliceert dat God moe was van het harde werk.

Je gaat overigens voorbij aan mijn punt van het 'menselijk spreken' over God.

Maar in Genesis wordt niet menselijk over God gesproken zeg je net, want er staat niet dat God moe werd. Wat moet ik hier nou mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat ook niet in Genesis dat God moe of afgemat was, dat is wat jij er van maakt...

Er staat dat God rustte van zijn werken wat impliceert dat God moe was van het harde werk.

Grondtekst (sorry Engelse copy/paste)

The Greek word translated ‘rested’ is κατέπαυσεν (katepausen), an aorist active indicative verb—the same word used in the Septuagint’s3 (LXX) translation of Genesis 2:2 to render the Hebrew וַיּש×בּת (wayyishbot), a waw-consecutive imperfect.4 It is important to note that the primary sense of katepausen is that of ceasing from labour, and coming to a state of rest. The two most respected Greek lexicons give the definitions ‘(cause to) stop, bring to an end,’5 ‘to cease one’s work or activity, resulting in a period of rest.’6 The Hebrew wayyishbot also has a similar meaning: ‘cease, desist, rest’7 or ‘cease, stop . . . stop working.’8 Indeed, the exact same form of this verb is translated as ‘stopped’ in Joshua 5:12 and Job 32:1. Note also, the prepositional phrase ‘from all his work.’ God did not simply ‘stop’ or ‘rest,’ He stopped/rested from all His work.

http://www.answersingenesis.org/articles/tj/v13/n2/rest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat ook niet in Genesis dat God moe of afgemat was, dat is wat jij er van maakt...

Grondtekst (sorry Engelse copy/paste)

The Greek word translated ‘rested’ is κατέπαυσεν (katepausen), an aorist active indicative verb—the same word used in the Septuagint’s3 (LXX) translation of Genesis 2:2 to render the Hebrew וַיּש×בּת (wayyishbot), a waw-consecutive imperfect.4 It is important to note that the primary sense of katepausen is that of ceasing from labour, and coming to a state of rest. The two most respected Greek lexicons give the definitions ‘(cause to) stop, bring to an end,’5 ‘to cease one’s work or activity, resulting in a period of rest.’6 The Hebrew wayyishbot also has a similar meaning: ‘cease, desist, rest’7 or ‘cease, stop . . . stop working.’8 Indeed, the exact same form of this verb is translated as ‘stopped’ in Joshua 5:12 and Job 32:1. Note also, the prepositional phrase ‘from all his work.’ God did not simply ‘stop’ or ‘rest,’ He stopped/rested from all His work.

http://www.answersingenesis.org/articles/tj/v13/n2/rest

Overigens zei Ursa dat ik er van 'maakte' dat God moe werd dus citeerde je de verkeerde. Nu zien we dat ik niet de enige ben die dat er van 'maakt' en hoop ik dat Ursa voortaan ietsje beter zijn research doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat 'rusten' wat God deed na de schepping is niet de fysieke rust die na de zondeval iedere sabbat werd beoefend.

Hebreen 4: 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan,

M.a.w. Degenen waar God het over had 'rustten' wel van hun werk op de Sabbat, maar de echte 'rust' konden ze niet binnen gaan vanwege ongehoorzaamheid. Pas nu is het mogelijk om die rust in te gaan, zegt Paulus:

Hebreeen 4: 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Hoe? Door naar zijn stem te luisteren en te geloven:

Hebreeen 4: En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’

Edit: Rust is dus iets wat hoort bij God, een eigenschap die mensen overduidelijk missen zonder een overvloed aan Heilige Geest, maar God kon wellicht alleen in het paradijs zijn rust ingaan toen hij nog kon zeggen 'het is goed'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat 'rusten' wat God deed na de schepping is niet de fysieke rust die na de zondeval iedere sabbat werd beoefend.

Hebreen 4: 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan,

M.a.w. Degenen waar God het over had 'rustten' wel van hun werk op de Sabbat, maar de echte 'rust' konden ze niet binnen gaan vanwege ongehoorzaamheid.

Eens.

Pas nu is het mogelijk om die rust in te gaan, zegt Paulus:

Hebreeen 4: 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Nee, dat is niet wat ik concludeer uit wat Paulus heeft geschreven, hij zegt dat ze een tweede kans krijgen, want velen zijn de rust wel degelijk ingegaan, zie Mat 22,32.

Hoe? Door naar zijn stem te luisteren en te geloven:

Hebreeen 4: En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’

Rust is dus iets wat hoort bij God, rusten (als in stoppen met werken) ook maar dat kon wellicht alleen in het paradijs toen God nog kon zeggen 'het is goed'?

In Christus is de hele schepping hersteld, zie Handelingen 3,21. Daarom kon Petrus ook schrijven dat de christenen zijn opgehouden (1 Petr 4,1) met zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor je duidelijk antwoord. Maar wat dan te denken van Jesaja hoofdstuk 40 vers 28 Robert Frans? :)

Tja, Jesaja denkt er inderdaad weer anders over. Kan gebeuren, maakt niet uit, want over God kunnen we sowieso al weinig echt zinnigs zeggen en de boeken van de Schrift hebben nooit de intentie gehad om één eenduidige theologie te omschrijven. Er staan verschillende ervaringen in van de zich ontwikkelende religieuze mens en die ervaringen houden zich niet per se aan strikte, eenduidige richtlijnen. Voor bijbelse theologie hebben we Paulus al, en zelfs hij uit zich regelmatig in poëzie en literatuur, en voor eenduidige filosofische systemen en omschrijvingen van het Onbeschrijfelijke moet je bij de Grieken zijn.

Je kunt het ook zo zien: eerst was God menselijk, toen werd Hij goddelijk, en nu is Hij volledig Mens en volledig God. In beeldspraak natuurlijk, want God is ongeschapen en altijd en eeuwig Dezelfde en de Andere. Genesis en Jesaja hebben beiden honderd procent gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je gedoopt bent, dan is je ziel wel wedergeboren, Cobry. Zelf geloof ik dat de ziel wel verlost is van de erfzonde na het doopsel, maar dat het lichaam, ofwel "het vlees," nog verlost moet worden. Niet dat het lichaam slecht is, zeker niet, maar we hebben haar driften niet zo gemakkelijk onder controle en zijn dus nog niet helemaal vrij in onze wil. De ultieme verlossing komt dan ook bij haar verheerlijking op de jongste dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natuurlijk kan God moe worden, God kan alles. Soms is Hij uitgeput van het zware werk of van zijn allesverzengende passie, en dan wil Hij graag in onze armen rusten en door ons getroost worden. ;)

Graag je bron hiervoor.

Daarna schrijf je

Kan gebeuren, maakt niet uit, want over God kunnen we sowieso al weinig echt zinnigs zeggen

....

en de boeken van de Schrift hebben nooit de intentie gehad om één eenduidige theologie te omschrijven. Er staan verschillende ervaringen in van de zich ontwikkelende religieuze mens en die ervaringen houden zich niet per se aan strikte, eenduidige richtlijnen.

Ik vraag me toch af wat jij nou eigenlijk gelooft en waarom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe? Door naar zijn stem te luisteren en te geloven:

Hebreeen 4: En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’

Rust is dus iets wat hoort bij God, rusten (als in stoppen met werken) ook maar dat kon wellicht alleen in het paradijs toen God nog kon zeggen 'het is goed'?

In Christus is de hele schepping hersteld, zie Handelingen 3,21. Daarom kon Petrus ook schrijven dat de christenen zijn opgehouden (1 Petr 4,1) met zondigen.

idd, wij zitten in die rust :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid