Spring naar bijdragen

Leidt zelfmoord tot de hel?


Aanbevolen berichten

Nou geeft het niet direct aan dat je er voor naar de hel gaat, maar wel dat het een zonde is.

Dan is de vraag of je voor het doen van zonden (zonder vergiffenis te vragen) naar de hel gaat.

Dat ligt eraan. Volgens het katholiek geloof gaat iemand die willens en wetens een zware zonde, zoals zelfmoord, heeft gepleegd, naar de hel.

De vraag is dan wat 'willens en wetens' precies inhoudt, en dan wordt het speculeren. ;) Je kunt er echter wel van uit gaan dat in de katholieke visie iemand die zoiets gedaan heeft, alsnog met zichzelf in het reine moet komen.

Maar dan kom je weer met "zware zonde". Wat maakt zelfmoord een zware zonde? Heb je dan ook lichte zonden? Bovendien denk ik dat iedereen regelmatig willens en wetens zondigt, en ik zie nog steeds niet in waarom mijn zonden minder erg zijn dan die van iemand die zelfmoord pleegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar dan kom je weer met "zware zonde". Wat maakt zelfmoord een zware zonde? Heb je dan ook lichte zonden?

Natuurlijk heb je gradaties in zonden. Bijvoorbeeld een appel stelen omdat je honger hebt of in gedachten een vrouw begeren ondanks dat je getrouwd bent is nogal even wat anders dan het leven van een mens (al dan niet van jezelf) nemen.

Bovendien denk ik dat iedereen regelmatig willens en wetens zondigt, en ik zie nog steeds niet in waarom mijn zonden minder erg zijn dan die van iemand die zelfmoord pleegt.

Indien jij het verschil niet ziet tussen de twee voorbeelden die ik gaf en moord/zelfmoord dan lijkt me verder gesprek eigenlijk een verspilling van tijd en energie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ervan overtuigd dat zelfdoding een zware zonde is. Een zonde waar je in ieder geval op aarde geen vergeving meer voor kan vragen, en dus niet ontvangen. Ik kan slechts hopen dat Gods oordeel dan barmhartig is.

Is de kans sowieso niet erg groot dat we sterven zonder vergeving te hebben ontvangen voor onze zonden? Wat maakt zelfmoord dan verschillend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geeft helemaal niks aan. Je haalt teksten aan die helemaal niet over zelfmoord gaan.

1 Kor. 3:16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.

Lichaam=Gods tempel, iemand die Gods tempel vernietigt wordt door God vernietigd (moord). Vermoord je jezelf zou je dus door God nog een keer vernietigd moeten worden (wat een beetje vreemd klinkt maar dat ter zijde). God keurt dat dus niet goed.

'Tempel' is hier niet het menselijk lichaam, maar de kerk. En vernietigen is hier niet zelfmoord, maar verdeeldheid zaaien in de kerk.

Deut. 30:19 Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen,

Kies voor het leven. God heeft liever niet dat je voor de dood kiest. Zelfmoord is dan zondig.

Kiezen tussen leven en dood is hier niet letterlijk het kiezen voor of tegen zelfmoord, maar het kiezen voor of tegen Gods geboden. En het niet gehoorzamen van God zal leiden tot de dood.

En natuurlijk:

Exodus 20:13 Pleeg geen moord.

Jezelf vermoorden valt voor de meeste Christenen ook onder dit gebod.

Het maakt me niet uit wat de meeste christenen hieronder verstaan, het gaat erom wat God bedoelde toen Hij aan Mozes deze geboden gaf. En het lijkt er sterk op dat Hij het hier had over het vermoorden van een ander.

Het gaat mij er niet om dat zelfmoord geen 'zonde' zou zijn. Waar het om gaat is dat je de Bijbel niet correct gebruikt. De Bijbel is geen lijstje regeltjes waar je voor ieder probleem of dilemma een kant en klare, zwart-witte oplossing kunt vinden. Ik geef toe dat veel christenen er wel zo mee omgaan, die plukken een vers uit de Bijbel om hun mening te rechtvaardigen. Maar zo doe je geen recht aan de Bijbel. Je moet altijd de Bijbel in het geheel nemen om een situatie op te lossen (dus niet naar individuele verzen kijken). En je moet altijd rekening houden met de context van een bepaald gedeelte en de bedoeling die de schrijver ermee had.

Kant en klare oplossingen doen ook geen recht aan het leven, en zeker niet aan een onderwerp als zelfmoord. Zelfmoord is niet het soort onderwerp waar je met een Bijbelvers ("doden is verkeerd!") het probleem mee op kan lossen. Er zit veel meer achter: een heleboel pijn, eenzaamheid, en ziekte. Ik geloof dus niet dat God er zo kort door de bocht mee omgaat door alleen te zeggen dat het zonde is, en daarmee uit. En dat blijkt ook niet uit de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan kom je weer met "zware zonde". Wat maakt zelfmoord een zware zonde? Heb je dan ook lichte zonden?

Natuurlijk heb je gradaties in zonden. Bijvoorbeeld een appel stelen omdat je honger hebt of in gedachten een vrouw begeren ondanks dat je getrouwd bent is nogal even wat anders dan het leven van een mens (al dan niet van jezelf) nemen.

Bovendien denk ik dat iedereen regelmatig willens en wetens zondigt, en ik zie nog steeds niet in waarom mijn zonden minder erg zijn dan die van iemand die zelfmoord pleegt.

Indien jij het verschil niet ziet tussen de twee voorbeelden die ik gaf en moord/zelfmoord dan lijkt me verder gesprek eigenlijk een verspilling van tijd en energie.

Dat is dan mooi. Want als jij zo arrogant reageert en niet in staat bent een beetje empathie te tonen als het gaat om zo'n gevoelig onderwerp, vind ik een gesprek met jou ook een verspilling van tijd en energie.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfmoord zie ik toch vooral als de duivel die iemand vermoordt hoor. Ik bedoel het is wel zonde, maar hoeveel mensen doen het niet bijvoorbeeld onder invloed van verkeerde antidepressiva en in een psychose? Eigen bewuste keuze? Ik zie het als een moordaanslag van de duivel. Iemand anders zal het als een bijwerking zien trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelfmoord zie ik toch vooral als de duivel die iemand vermoordt hoor. Ik bedoel het is wel zonde, maar hoeveel mensen doen het niet bijvoorbeeld onder invloed van verkeerde antidepressiva en in een psychose? Eigen bewuste keuze? Ik zie het als een moordaanslag van de duivel. Iemand anders zal het als een bijwerking zien trouwens.

Als atheïst staat deze overtuiging heel ver van mijn eigen beschouwing. Toch ben ik benieuwd, hoe kom je tot de conclusie dat het het werk is van de duivel en niet een eigen bewuste keuze?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelfmoord zie ik toch vooral als de duivel die iemand vermoordt hoor. Ik bedoel het is wel zonde, maar hoeveel mensen doen het niet bijvoorbeeld onder invloed van verkeerde antidepressiva en in een psychose? Eigen bewuste keuze? Ik zie het als een moordaanslag van de duivel. Iemand anders zal het als een bijwerking zien trouwens.

Als atheïst staat deze overtuiging heel ver van mijn eigen beschouwing. Toch ben ik benieuwd, hoe kom je tot de conclusie dat het het werk is van de duivel en niet een eigen bewuste keuze?

Nou, heb zelf een poging gedaan en dat zou ik echt niet gedaan hebben zonder de verkeerde antidepressiva die ik ineens kreeg. Ze hadden me onderzocht, ik stelde me aan, want ik had een postnatale depressie en scheidingsproblemen, maar ook kinderen en was wel bij mijn verstand. Ik herinner me nog dat die man zei: zou u zo tegen een boom rijden? Nee natuurlijk niet, ik ben zwanger en heb nog twee kinderen. Maar toen ik prozac kreeg net na de bevalling wou ik ineens uit het niets zelfmoord plegen (ik had alleen die gedachten daarvoor) en mijn psychiater geloofde dat niet, dacht dat ik me aanstelde en verdubbelde de dosis en de volgende dag lag ik langs de slootkant. Het was ook heel onwerkelijk de dag nadat ik dat had gedaan. Was in een soort psychose waarschijnlijk, ja dat zie ik dan als demonisch en dat de duivel je beinvloedt, ook middels die stof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

een "normaal" gezond zorgeloos mens bedenkt,plant en voert een zelfmoord ook niet succesvol uit. er is altijd meer aan de hand, iets waardoor je niet meer helder kan zien. Het zij (foute) medicatie of is anders dat er voor zorgt dat schroefjes in de hersenen niet goed zitten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
een "normaal" gezond zorgeloos mens bedenkt,plant en voert een zelfmoord ook niet succesvol uit. er is altijd meer aan de hand, iets waardoor je niet meer helder kan zien. Het zij (foute) medicatie of is anders dat er voor zorgt dat schroefjes in de hersenen niet goed zitten...

Daarom is het fijn te weten dat God precies weet "hoe wij zijn gevormd" en er rekening mee houdt dat wij "stof" zijn. - Psalm 103:10-14. Hij alleen kan volledig begrijpen welke rol een bepaalde geestesziekte, medicijnen, erfelijke aandoeningen en extreme stress hebben gespeeld. Aan de andere kant is het leven een gave, waar we met respect mee om horen te gaan. Bovendien ben je als je zelfmoord pleegt, zelf verlost van problemen, maar je zadelt nabestaanden met extra problemen op. Maar wij als mensen zullen hier niet over oordelen; gelukkig maar. We kunnen erop vertrouwen dat onze Rechter zal doen wat rechtvaardig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaat iemand die zelfmoord pleegt naar de hel? Hij heeft de verlossing door middel van Christus afgewezen. Je gaat ondankbaar om met het leven wat de Heer je heeft gegeven. Maar wat als iemand een zware psychiatrische aandoening heeft en niet normaal kan nadenken?

Wat is de mening van credible users hierover?

Even terug naar de oorspronkelijke vraag.

In hetgeen u hierboven schrijft vraagt u eigenlijk ons menselijk oordeel betreffende iemand zijn eeuwig leven of eeuwige dood (voor eeuwig niet meer bestaan).

Welnu Gods woord is hierin duidelijk , het is op vandaag niet aan de mens gegeven om een dergelijk oordeel te vellen.

Dit omdat oordelen eigenlijk de betekenis heeft van het vergelijken van (alle)gegevens waarbij daaruit dan de logische conclusie kan getrokken worden.

Daar wij echter op vandaag niet over al de gegevens beschikken die bepalend zijn omdat een bepaald persoon al of niet het eeuwig leven zal verkrijgen zegt Paulus:

Daarom, velt geen oordeel vóór de tijd, dat de Here komt, die ook hetgeen in de duisternis verborgen is, aan het licht zal brengen en de raadslagen der harten openbaar maken.

1 Kor 4:5

Het is dus raadzamer inplaats van iemand anders zijn toekomst te bepalen dat ieder voor zichzelf probeert in het reine te komen met God en zijn geboden opdat hij eeuwig leven bekome en niet de tweede eeuwige dood ondergaat ( geen een eeuwige pijniging in een hel, want dit is een menselijke uitvinding)

Daarom ook besluit Prediker:

En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam. 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.

Pred 12:12-14

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is de kans sowieso niet erg groot dat we sterven zonder vergeving te hebben ontvangen voor onze zonden? Wat maakt zelfmoord dan verschillend?

Die kans is vrij groot ja. Tenzij je vrij veel geluk hebt.

Er zit een verschil doodzonden en dagelijkse zonden.

Skippy; mooi.

Of je nou een appel steelt of je schiet een vrouw dood, het zijn beide zonden die vergeving nodig hebben. Vergeving is niet een telbaar iets lijkt me. Natuurlijk is het tweede erger, maar dat betekent niet dat je niet voor beide straf verdient.

En over zelfdoding, wie zal zeggen of je daarna naar hemel of hel gaat? Wie gelooft zal behouden worden, maar geloof je nog als je psychotisch, depressief of doodsbang bent?

Je bent zo in de war, zo ontzettend boos, voelt zoveel pijn dat het je niet eens meer kan schelen of je naar de hel gaat of naar de hemel. Dat wil zeggen: de hel kan onmogelijk erger zijn dan de situatie op dat moment en de hemel is een heerlijke plaats waar je heel graag heen wilt, maar ja, God zal wel zo boos en teleurgesteld in je zijn dat je dat wel kunt vergeten.

Zijn bovenstaande redenaties en gedachten die van een gezond, weldenkend mens?

Natuurlijk niet. Is het dan 'fair' om te verwachten dat zo iemand zich verantwoorden moet voor zijn daden? Ik hoop dat God barmhartig is voor mensen die op basis van zo'n ziektebeeld hun leven beëindigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is de kans sowieso niet erg groot dat we sterven zonder vergeving te hebben ontvangen voor onze zonden? Wat maakt zelfmoord dan verschillend?

Die kans is vrij groot ja. Tenzij je vrij veel geluk hebt.

Er zit een verschil doodzonden en dagelijkse zonden.

Theoretisch wel maar in de praktijk is de kleinste zonde al genoeg om onder het oordeel te vallen. Voor beiden heb je dus verlossing nodig omdat je niet in staat bent zelf de straf te dragen.

Skippy; mooi.

Iets vriendelijker mag wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Theoretisch wel maar in de praktijk is de kleinste zonde al genoeg om onder het oordeel te vallen. Voor beiden heb je dus verlossing nodig omdat je niet in staat bent zelf de straf te dragen.

Het is toch allemaal theoretisch? Hoe het in de praktijk uitpakt weten we niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natuurlijk heb je gradaties in zonden. Bijvoorbeeld een appel stelen omdat je honger hebt of in gedachten een vrouw begeren ondanks dat je getrouwd bent is nogal even wat anders dan het leven van een mens (al dan niet van jezelf) nemen.

Dat tweede vind ik niet zo'n goed voorbeeld.

Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.

En overspel staat in hetzelfde rijtje als moord, die zullen het Koninkrijk niet beerven (Galaten 5:19)

Ik denk dat (zelf)moord- en overspelgedachten te vergelijken zijn en (zelf)moord met overspel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 Kor. 3:16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont? 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.

Lichaam=Gods tempel, iemand die Gods tempel vernietigt wordt door God vernietigd (moord). Vermoord je jezelf zou je dus door God nog een keer vernietigd moeten worden (wat een beetje vreemd klinkt maar dat ter zijde). God keurt dat dus niet goed.

'Tempel' is hier niet het menselijk lichaam, maar de kerk. En vernietigen is hier niet zelfmoord, maar verdeeldheid zaaien in de kerk.

Onjuist. De vers die erna komt: 17 Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf.

Paar verzen eerder (dit zou op tempel kunnen slaan) : 9 Dus wij zijn medewerkers van God en u bent zijn akker.

U bent een bouwwerk van God.

Sorry, maar het gaat hier overduidelijk over het lichaam en niet over een bouwwerk of 'fundament' (zie enkele verzen later).

edit: ik zie dat ik met vers 17 exact dezelfde aanhaalde als in de post die jij quotte :+

Deut. 30:19 Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen,

Kies voor het leven. God heeft liever niet dat je voor de dood kiest. Zelfmoord is dan zondig.

Kiezen tussen leven en dood is hier niet letterlijk het kiezen voor of tegen zelfmoord, maar het kiezen voor of tegen Gods geboden. En het niet gehoorzamen van God zal leiden tot de dood.

Zou je gelijk in kunnen hebben. Hoe leidt jij dat daaruit af?

[...]

Dat mag jij vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lichaam is inderdaad de tempel van de Heer. Paulus doelt dat echter vooral in seksuele context. Hij zegt immers dat je geen ontucht moet begaan, omdat je lichaam die tempel is. Men kan het ook toepassen op ongezond leven of op dit onderwerp, maar het hoeft niet perse. De tekst geeft er niet direct aanleiding toe.

Zelfmoord of zelfdoding is een heel moeilijk en zwaarbeladen onderwerp en ik geloof dan ook niet dat we het ene gevoel erover tekort moeten doen ten bate van het andere gevoel. We mogen mededogen hebben met degenen die zelfmoord plegen of daaraan denken, maar we mogen ons ook beseffen wat zo iemand de nabestaanden aandoet. Ook al zal diegene misschien echt denken dat hij of zij niet gemist zal worden, de nabestaanden blijven vaak toch met een schuldgevoel achter, of misschien zelfs met woede: "Hoe kón hij nou toch...?" Ook die gevoelens hoeven niet onterecht te zijn en mogen ook verwoord worden tijdens het afscheid of het bidden voor degene.

Zelfmoord is een zeer zware zonde, omdat je daarmee de hoop opgeeft en zo dus het vertrouwen dat God een goede afloop kan bewerkstelligen. Dat klinkt heel hard, maar het is wel goed om dit te benoemen. Vaak zullen er wel (veel) verzachtende omstandigheden zijn en we hoeven ook nimmer te wanhopen over het lot van de zelfmoordenaar, maar we moeten niet zomaar over de ernst van deze daad heenwalsen. Dit omwille van de nabestaanden, maar ook omwille van hen die misschien ook met de gedachte spelen zichzelf van het leven te beroven. Als zij constant zouden horen dat God het heus wel vergeeft, dan kan dat de drempel misschien heel erg verlagen.

Mijns inziens moeten we daarom, op juiste en pastorale wijze, blijven benadrukken dat zelfmoord geen oplossing is en dus ook geen vervroegd ticketje naar de hemel. Het kan best wel, als er voldoende verzachtende omstandigheden zijn, en misschien is God zo barmhartig dat Hij zelfmoordenaars toch wel vrij snel in de hemel toelaat, maar we moeten daar niet zomaar vanuit gaan. Aan God is het oordeel, niet aan ons, en Hij aanvaardt het niet zomaar zonder meer als iemand de eerste stap waagt te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen iemand die iemand kent die het gedaan heeft, zeg ik altijd dat God barmhartig is en dat zo iemand heel goed in de hemel kan zijn, dat geloof ik ook.

Maar iemand die het overweegt waarschuw ik wel met hel en verdoemenis. Doe ik normaal nooit, maar heb er een keer een leven mee gered. Een beetje vreze des Heren kan soms geen kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfmoord is een zeer zware zonde, omdat je daarmee de hoop opgeeft en zo dus het vertrouwen dat God een goede afloop kan bewerkstelligen. Dat klinkt heel hard, maar het is wel goed om dit te benoemen. Vaak zullen er wel (veel) verzachtende omstandigheden zijn en we hoeven ook nimmer te wanhopen over het lot van de zelfmoordenaar, maar we moeten niet zomaar over de ernst van deze daad heenwalsen. Dit omwille van de nabestaanden, maar ook omwille van hen die misschien ook met de gedachte spelen zichzelf van het leven te beroven. Als zij constant zouden horen dat God het heus wel vergeeft, dan kan dat de drempel misschien heel erg verlagen.

Mijns inziens moeten we daarom, op juiste en pastorale wijze, blijven benadrukken dat zelfmoord geen oplossing is en dus ook geen vervroegd ticketje naar de hemel. Het kan best wel, als er voldoende verzachtende omstandigheden zijn, en misschien is God zo barmhartig dat Hij zelfmoordenaars toch wel vrij snel in de hemel toelaat, maar we moeten daar niet zomaar vanuit gaan. Aan God is het oordeel, niet aan ons, en Hij aanvaardt het niet zomaar zonder meer als iemand de eerste stap waagt te zetten.

@Robert Frans;

Soms kan geloven mensen beletten om suicide te plegen; en dat is goed, misschien zelfs omdat ze bang zijn van de ene hel in de andere hel te komen, ook ik heb die gedachten gehad.

Pastoraal kan het dan ook zeker gezegd worden, moet het gezegd worden m.i. Maar vergis je niet veel mensen in nood denken daar zelf ook wel aan.

Maar wanneer iemand in een hel leeft jarenlang wat afschuwelijk is en soms niet meer vol te houden en deze persoon beeindigd zijn leven dan zou ik het woord zware zonde niet in mijn mond durven nemen. Juist niet na de nabestaanden toe, het maakt het naar hen toe nog zwaarder. Troosten moeten we ze dan en dat kan ook vanuit het evangelie..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid