Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik kom uit de gereformeerde traditie waar men 2 diensten per zondag kent. Ben zo opgevoed en ga eigenlijk vaak wel 2 keer. Heel soms laat ik een keer schieten als ik uitslaap of me verslaap of zo, maar dat is niet zo vaak.

Wat ik me meer afvraag. Ik hoor meerde mensen zeggen dat ze de kerkdienst vermoeiend vinden? Waarom ga je dan eigenlijk nog naar de kerk? Wat gaat er eigenlijk mis als de kerkdienst als vermoeiend word ervaren? (of is dat de bedoeling?)

Ik snap dat ook niet. Als ik moe ben, ga ik juist naar de kerk en kom ik weer verfrist uit de dienst. Als je niet verkwikt wordt door Gods woord en Geest, lijkt me dat er iets niet klopt in de kerk.

Matt. 11

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aandachtig luisteren naar een lange diepgaande preek kan best vermoeiend zijn inderdaad. Ook veelvuldig zingen kan soms vermoeiend werken, zeker als de gezangen traag worden gezongen en niet altijd even gemakkelijk zijn. Maar ook als je een hele week hard hebt moeten werken, kan de vermoeidheid juist toeslaan tijdens zo'n rustig en meer meditatief moment als een eredienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

:P

Nee, die moeten én luisteren naar het koor, én opletten wat de priester zegt en doet en daarop ook nog fatsoenlijk antwoorden, én dan weer staan, dan weer zitten, dan weer staan. De preek moeten ze extra aandachtig beluisteren, want voor je het weet is het voorbij en heb je het gemist. En als je dan een keer rustig in gebed bent, dan moet je weer handjes schudden voor de vredewens. Heus, de Mis is een echte workout hoor. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik keek net even op Google en mijn eerste drie hits over de lengte van kerkdiensten van traditioneel-protestantse kerken gaven aan: een uur, zeventig minuten en vijf kwartier.

En die resultaten staan voor alle diensten in heel Nederland? (H)

Dat heb ik toch niet beweerd?

Ik heb niets geclaimd. Mijn indruk/veronderstelling is dat diensten in de niet-traditionele hoek doorgaans nogal langer duren dan in de meer traditionele hoek. Ik kan dit uiteraard ook mis hebben. Ik leer graag elke dag bij en als iemand mij meer juiste kennis van de werkelijk gang van zaken in Nederland wil geven, sta ik daarvoor open. Een mens is nooit te oud om te leren. Ik ben nogal oud ;) maar ben van plan tot ongeveer wanneer ik 120 jaar oud ben (Gen. 6:3), te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ervaring:

Het kortst is denk ik de mis. (Overigens, Robert had het over een uur, die ik ken halen eerder de uur en een kwartier)

Langer zijn de gereformeerde kerkdiensten.

Het langst evangelische kerkdiensten.

Maar dat komt omdat die laatste nogal eens willen uitlopen door bijvoorbeeld een predikant die niet doorheeft dat er een einde aan een preek hoort te zijn, waardoor het wel eens langer wilt worden dan normaal. Tegelijk heb ik ook wel over gereformeerde kerkdiensten gehoord waar predikanten daar een handje van hebben. Maar die ik zelf heb ervaren waren juist punctueel.

Maar goed, mijn eigen ervaring he...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Zitten ze bij jou dan als zoutzakken in de banken gedurende de Mis, waarbij het koor maar wat murmelt, de priester maar wat mompelt en men vooral geen handen schudt? :P

laten we zeggen dat vooral de diaken, die tegenwoordig immers de rol van ceremoniarius heeft, er een work out aan heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zitten ze bij jou dan als zoutzakken in de banken gedurende de Mis, waarbij het koor maar wat murmelt, de priester maar wat mompelt en men vooral geen handen schudt? :P

laten we zeggen dat vooral de diaken, die tegenwoordig immers de rol van ceremoniarius heeft, er een work out aan heeft

_O-

Volgens (http://www.hervormdnijkerk.nl/waarom-da ... een-zondag) heeft het zijn roots in de Bijbel, waar een ochtend en avond offer normaal was.

Die redenering heb ik ook wel eens gehoord van de kansel, het slaat echt nergens op. Je moet behoorlijk creatief denken om van het dagelijkse offer bij de tent der samenkomst in de OT eredienst te redeneren naar de NT zondagse eredienst(en).

Ik heb ook een soort gelijke redenering gehoord, dat het hebben van twee diensten wortels heeft in de ballingschap. Dat de vroege kerk ook 2 diensten hield en dat de reformatie dat weer ingevoerd heeft. Ik ben wel benieuwd naar meer achtergrond van die twee diensten waar dat meer terug is te vinden, dan alleen het ochtend- avond offer. Het punt over de ballingschap is niet terug te vinden in de Schrift, daar wordt dan ingehaakt op Joodse traditie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik weet was de oorspronkelijke insteek van twee diensten om ochtends een eredienst te hebben en middags een leerdienst waarbij uit de catechismus werd gepreekt. Dit om grote groepen ongeletterde gelovigen de leer bij te kunnen brengen. In de loop van de tijd zal dat minder nodig zijn geweest en heeft de tweede dienst steeds meer het karakter van een tweede eredienst gekregen. Aangezien aanschouwelijke vroomheid in de tijd van Jezus ook al populair was, is het niet verwonderlijk dat de tweede dienst een steeds groter verplicht karakter gekregen heeft. Zo ver ik heb na kunnen gaan was dat van origine dus niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
dat de reformatie dat weer ingevoerd heeft.

Gezien de RKK tot pakweg halverwege de vorige eeuw altijd twee vieringen had op zondag (minimaal) lijkt me dat een beetje onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ja, ik wist niet dat die redenering breder bekend was. Ik heb enig ressentiment ertegen opgebouwd door een preek die ik ooit met kromme tenen aangehoord heb. Dat was in de tijd dat 'de middagdienst' een issue was. De redenering zoals die in de preek gebracht werd was ook een beetje krom: 'In het OT was er (bij de tent der samenkomst in het tentenkamp tijdens de woestijnreis) elke dag een samenkomst, 's ochtends en 's avonds. Dat vertalen wij naar 1x per week op zondag en dan 's middags ipv 's avonds, maar het is wel het bewijs dat we per zondag tweemaal naar de kerk *moeten*.' Dit alles werd gelardeerd met een 'LUISTERRR WAT DE GEEST TOT DE GEMEENTE ZEGT!' Ik was bijna weggelopen.

Ik bedoel, dat je op basis van Korinthiërs de gemeenteleden wilt oproepen de onderlinge samenkomsten niet te verzaken is één ding, dit werd me wat stuitend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 kerkdiensten zijn niet een uitvinding van de reformatie. In de eerste generaties van de reformatie waren mensen veel enthousiaster dan 2 diensten op zondag. Calvijn preekt elke(!) dag 's ochtends en op zondag 2 keer. Het was heel gebruikelijk in die tijd dat er elke dag 's ochtends of 's avonds diensten waren.

Het argument van ochtend- en avondoffer heb ik ook wel is gehoord, maar dat is volgens mij wel erg veel gestuntel. Nu hoor ik die redenatie niet zo vaak en preken ze het gelukkig niet bij ons in de kerk. Kom ik straks weer boos de kerk uit. Volgens mij kun je er behalve traditie gewoon niks zinnigs over zeggen. Er is geen Bijbelse richtlijn voor 1, 2 of 80 diensten. Het enige waar Hebreeën(is Hebreeën toch en niet korinthiërs?) op aandringt is dat als er samenkomsten zijn om ze niet te verzaken, maar actief betrokken te blijven bij het gemeenteleven. Maar als je de tekst enkel gebruikt om mensen aan te spreken op het feit dat ze een middag- of avonddienst verzaken dan is je uitleg ook wel wat smal..

Link naar bericht
Deel via andere websites
De gemiddelde gezongen hoogmis duurt ongeveer een uur. Bijzondere missen duren vaak tot anderhalf uur en de paaswake en de kerstnachtmis duren vaak twee tot tweeëneenhalf uur. Een doordeweekse, gesproken mis duurt meestal een half uur.

Lawl, ik heb in Griekenland Basiliusliturgiën gezien die drieëneenhalf uur duurde, en dan zijn er geen bankjes, gewoon blijven staan dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, en ik heb zelf ook een Goddelijke Liturgie meegemaakt die 2,5 uur duurde. Maar vaak zie je in die kerken wel dat mensen niet de hele liturgie bijwonen. Het is er een komen en gaan van mensen gedurende de hele liturgie. Ook in dat kleine kerkje waar ik de Liturgie bijwoonde was dat het geval. Sowieso wordt er wat meer gelopen en bewogen, omdat er dus zoveel vrije ruimte is en men overal kaarsen aansteekt en iconen vereert. Het is dus niet helemaal vergelijkbaar met een Mis of protestantse eredienst, waar men over het algemeen de gehele viering of dienst bijwoont van begin tot eind.

De orthodoxe priester die ik na de Liturgie sprak vergeleek de orthodoxe Liturgie meer met een koninklijke hofhouding, waar dus mensen komen en gaan om God te bezoeken, en de Mis meer met een (Romeinse) senaatsvergadering, waar men dus gedurende de hele samenkomst tot God en met God spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is er maar 1 dienst op zondag en daar ga ik zo vaak naartoe als dat kan, in samenspraak met m'n vriend. Soms kan het niet omdat ik moet werken bijvoorbeeld, zoals nu zondag het geval zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid